Toppbilden, visa:    


Lynetter från Heljan

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Lynetter från Heljan

Inlägg av Johnny »

Heljan kommer med modeller av Lynetter (Y-tog). De verkar ju gå väldigt bra på rakt spår, undrar hur det går när de kommer till kurvor och växlar? :D

https://www.youtube.com/watch?v=57eyZY3Pt4Q

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Lihkströmsverken »

Har sett prototyper till Heljans Lynetter vid olika mässor i Köpenhamn de senaste åren och de verkar få till en bra modell (i alla fall utseendemässigt, har inte sett prototyperna köra). Att inte Lynetterna kommit ut tidigare från Heljan eller någon annan dansk producent (fanns tidgare förvisso i kortserier från minst två olika tillverkare), har alltid förvånat mig. Ungefär som att vi i dagsläget inte skulle haft någon Y6:a i modell i sverige.

Intressant är dock att Heljan fullföljer projektet, om än vissa varianter säljs exklusivt av olika butiker i Danmark medan andra varianter säljs av "alla", tyvärr verkar det dock som modellen kommer i begränsade serier. Tror dock att intresset i danmark är så stort att Lynetten kommer att återkomma. Dessutom är det intressant att eftersom Heljan tidigare förklarat att man även överger den danska marknaden (till fördel för den brittiska?) har man fullföljt några tidigare danska projekt och även kommit med re-run av andra. Jag har gentemot mina kontakter hos Heljan förklarat att jag uppfattar intresset i Sverige för nya serier av 30-talsvagnarna, och F5:an, som stort, dessutom har jag försökt väcka liv i produktionen av de tre 30-talsvagnar som ritades/kosntruerades men alldrig producerades - hittills förgäves, man har tydligen inte uppfattat intresset.

/Ola

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Johnny »

Y6 i Sverige motsvaras väl i Danmark av MO och Lynetten. MO är ju DSBs Y6. Heljan har ju gjort en mycket fin modell av MO, jag har en som jag har kompletterat med en ljuddekoder från Danske Loksounds. Den går som en dröm. Hoppas att Lynetterna går lika bra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Johan Molin »

Det här är godis!!!

Allra roligast vore en modell av HHJ (Helsingør – Hillerøds Jernbane) eller Gilleleje-banan, i varje fall för undertecknad. Hur o-östgötskt den verkar, känns Lynetten ändå som ett absolut måste ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Mölle-Mats »

Yes!!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Givetvis ett måste (även om de kanske aldrig gick i Padborg!?!)! Hoppas att jag kan finna dem på Rödovre-marknaden i morgon. håll tummarna!
Also sprach der Matserschmitt!

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Robban »

Mölle-Mats skrev:Hoppas att jag kan finna dem på Rödovre-marknaden i morgon. håll tummarna!
Enl. Hel-Jan så är de väl inte ute än http://www.heljan.dk/shop/y-tog-38c1.html
Men man kan ju alltid hoppas, är ute efter en från Lemvigbanen själv.

Robban

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Johan Molin »

Lynetterna upplever jag snarast som en "dieseliserad" miniatyrvariant av de svenska X9:orna. Hoppas att de går åt som smör i solsken så att Heljan tänker om när det gäller den skandinaviska marknaden!!!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Mölle-Mats »

Robban skrev:
Mölle-Mats skrev:Hoppas att jag kan finna dem på Rödovre-marknaden i morgon. håll tummarna!
Enl. Hel-Jan så är de väl inte ute än http://www.heljan.dk/shop/y-tog-38c1.html
Men man kan ju alltid hoppas, är ute efter en från Lemvigbanen själv.
Jodå, de är ute nu - flera av forhandlerne på Rödovre-marknaden hade dem till försäljning. Och förstås så "råkade" det följa med ett exemplar av Odderbanen-varianten hem till mig:

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Robban »

Mölle-Mats skrev:Jodå, de är ute nu
Ja bevisligen så är de ju det, ändå står de som rödmarkerade på Heljans hemsida.....
Har du någon länk till en bra kran? Inte en aning om några Danska sidor.

Robban

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av Mölle-Mats »

Robban skrev:
Mölle-Mats skrev:Jodå, de är ute nu
Ja bevisligen så är de ju det, ändå står de som rödmarkerade på Heljans hemsida.....
Har du någon länk till en bra kran? Inte en aning om några Danska sidor.
Jag fann min hos Finn Lekbo Handel & Modeltog - han hade ett antal olika varianter såväl i 2R/3R som i olika färgsättningar. Hans hemsida finner du här:
http://www.felixteam.dk/

Jag såg även satserna hos ett par andra handlare, men då jag ju redan hade köpt min sats så lade jag inte deras namn på minnet.

På Heljans hemsida kan du se de handlare som för deras sortiment:
http://www.heljan.dk/shop/cms-forhandle ... ml#danmark

Och det finns ju även en del svenska handlare listade där, men den listan känns inte riktigt aktuell. Eurohobby i Munka Ljungby finns ju med, men de har nog slutat föra Heljan för några år sedan tror jag. Pervald stod på hobbymässan i Helsingborg idag, men de hade i alla fall inga Lynetter på bordet.

Men kanske kan någon av de svenska handlarna ta hem sådana här satser på beställning, även om de inte planerar att ha dem i sina ordinarie lagersortiment!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Online
modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Lynetter från Heljan

Inlägg av modeljernbane »

Han som har mest at välge imellem er www.hobbykaeden.dk et rigt udvalg.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Lok"