Toppbilden, visa:    


Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av magnus63 »

Luetke Modellbahn 30-talshus med två butiker. Skulle bli snäppet bättre med teakdörrar till butikerna, svenskare skorstenar och fönsterproportionerna känns som typiska tyska skottgluggar, men hyfsat bra i alla fall.
http://www.luetke-modellbahn.de/Spur-H0 ... n-694.html

Tyska tidningskiosker, sätter man ventilation/skorsten på dem funkar de som grillkioskar. Sibylla/Scan/Solna-korvskyltar, reklam för
nån läsktillverkare/Pucko, papperskorg, och man är hemma.
http://www.luetke-modellbahn.de/Spur-H0 ... k-699.html

Tyska kulisshus. Återigen, skorstenarna är "sådär" och portar/fönster är små. 20-talskåkar
http://www.mara-modellbau.de/modelle.ht ... stockwerke

Patricierhus
http://www.mkb-modelle.de/product_info. ... ts_id=3405

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Johan Molin »

Kulisshusen har väsentligt bättre fönster än Luetkes hus. Den förstnämnda raddan med hus med närmast kvadratiska fönster påminner ganska mycket om den "hitler-mussoliniska" varianten på funkiskåkar ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: den "hitler-mussoliniska" varianten på funkiskåkar ...
:?

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Johan Molin »

Hjo men visst, fast jag tyckte nog modellerna hade större släktskap med Loos-haus i Wien (jag är medveten om att omdömet var en aning provokativt, det ställer ju t ex Bauhausrörelsen mot väggen ...).

Bild
Bakom fotografen ligger gamla kejsarresidenset Hofburg. Det påstås att gamle kejsar Franz Josef blev så upprörd när Loos-Haus byggdes att ha i fortsättningen aldrig använde denna utfart när han skulle ut och fara med häst och vagn ...

(Rakt fram går förresten gatan Kohlmarkt, där det berömda Ch Demel und Söhne, K. u. K. Hofzuckerbäckeri, är beläget. Beryktat sedan Stinsens dagar, där en historia om amerikanska damer med blått hår och strassinfattade glasögon ställde till med en helt osannolik oreda)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Hjo men visst, fast jag tyckte nog modellerna hade större släktskap med Loos-haus i Wien (jag är medveten om att omdömet var en aning provokativt, det ställer ju t ex Bauhausrörelsen mot väggen ...).
Ja, Haus am Michaelerplatz er jo fra 1909-1911, og da surret vel hr. H fortsatt rundt med kunstnerdrømmer og hr. M var glødende sosialst!

Adolf Loos var forøvrig en glødende tilhenger av engelsk herreskredderi og viktigste leietaker i huset da det var nytt var Goldman & Salatsch, som drev med - engelsk herreskredderi. Huset er en metafor på en engelsk "suit": well tailored, no nonsense.
Johan Molin skrev:Bild

Det påstås att gamle kejsar Franz Josef blev så upprörd när Loos-Haus byggdes att ha i fortsättningen aldrig använde denna utfart när han skulle ut och fara med häst och vagn ...
Nei, dette var kronprinsen (han som ble skutt i Sarajevo). Gamle Franz Josef lot seg ikke opprøre så lett!

Mvh Traveller

PS. Hjo er en trivelig liten by: (vennligst les "by" på norsk!)

Bild

Bild

Dog kunne Hjo Färg hatt litt større omsetning: ;)

Bild
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Johan Molin »

Och så är det ju hemmahamn för ångbåten TRAFIK!
Bygden runt Hjo, Guldkroken, ansågs ursprungligen som "utmarker" till klostren i Vadstena och Alvastra. Så det är kanske inte så konstigt att överfarten Hjo - Hästholmen har så gamla anor. Synd att den inte trafikeras längre ...

Vi kanske borde kanske återvända till stadshusen för H0-miljö, det finns mycket att fundera över där.
Auhagens hus av 40-50-talsstuk är väl utmärkta i sammanhanget. T ex.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Och så är det ju hemmahamn för ångbåten TRAFIK!
[JC_doubleup.gif]

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av magnus63 »

Byggnadstraditioner skiljer sig mellan länder, och även inom länder, det blir ganska uppenbart när man sätter igång att bygga hus till sin modelljärnväg och höjer ribban snäppet till "husen är också modeller och ska se svenska ut". Om man bygger svenskt vill säga..
Turligt nog är hus oftast kantiga relativt stora tingestar så det är inte jättesvårt att scratchbygga. En Jaguar E-type i skala 1:87 är nog knepigare att få till från scratch, små dubbelbuktiga ytor överallt....

Det går "mode" inom arkitektur också - 1920-talets släta fasader med stiliserade pelare och 6-luftsfönster, 30-40-talets funkis med väldigt släta fasader i ljusa färger, och spröjslösa fönster, egnahemskåkarna 1910-30 med brutna tak och köksingång m.m. m.m.
Färgsättningen varierar från sekel till sekel. Funkisens ideal med ljusa färger var förmodligen otroligt mossigt på 1970-talet när Beckers bjärta utomhusakrylat kom, och folk gladeligen målade sina 30 år gamla 1-plansvillor (KMJKs Dackegatan, typ) i signalgult eller avokadogrönt. Eller som på min kåk, klär in den med rostbruna mexi-halvstenar och lät brädfordringen på gavelspetsarna vara kvar, målade i "nötbrunt". Skitfult men ack så realistiskt om man bygger 70-tal...En Brekina Volvo 145 parkerad utanför, och man kan nästan känna lukten av ungsgratinerad kassler med ananas genom skorstenen.

Jo, det är nåt i proportionerna på Luetkes kåkar, framför allt fönstren, som skaver i mitt sinne. Skorstenarna är en annan sån där sak som är rätt typisk för svenska hus. Rejäla doningar ska det vara, inga fjösiga europeiska pluttar. (Just funkislängorna hade förmodligen centralvärme så det kryllade väl inte med skorstenar på taket, möjligen köksventilation då. Längre tillbaka i tiden hade lägenheterna egen uppvärmning, då var det skorstenar överallt på taken)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Stadshus som passar ganska bra i svensk miljö.

Inlägg av magnus63 »

[quote="Traveller"]
PS. Hjo er en trivelig liten by: (vennligst les "by" på norsk!)
[quote]

Hjo är byggt av Northeastern-paneler :), möjligen fuskbyggt i Evergreen :)

Det finns en del sådana här trästäder lite varstans i Sverige, problemet är att de har en trist vana att brinna. Vaxholm och Jönköping
har brunnit i modern tid, man har kunnat begränsa bränderna och ingen har väl kommit till skada, men de materiella skadorna blir relativt omfattande även nuförtiden. Jag har en kompis som bodde mitt i Söderköping för sådär 10 år sedan, det var krav på brandvarnare i VARJE rum i bostaden.

Jag har för mig att Göran T har byggt hamnmagasinet i Hjo på sin anläggning.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"