Toppbilden, visa:    


Litet vinterdiorama i H0

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av kjaxne »

Jag tänkte som utlovat visa mitt vinterdiorama som jag tidigare byggt. Jag byggde ett mindre vinterlandskap som skulle passa in i mitt vintrinskåp baserat på Billy-bokhylla, så det var inte mycket utrymme att jobba med. Men jag valde H0 som skala för att kunna få in mycket detaljer och för att jag är väldigt förtjust i Kibris byggsatser med Fendt-traktorer.
Jag ville skapa en typisk svensk miljö en kall vinterdag, eller rättare sagt en mörk kväll strax efter ett snöfall.
För att få till den rätta känslan som jag var ute efter så byggde jag även in så mycket ljus jag kunde. Det blev även en egen ljusslinga till granen gjort av små lysdioder (0603, = pyttesmå) ihoplödda med tunn koppartråd. För att vara mitt första dioramabygge så känner jag mig mycket nöjd :D

En mellanstor bild - 600 px bred

En mellanstor bild - 600 px bred

Bilderna nedan är klickbara för att se de i större format.
En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred En jätteliten bild - endast 100 px bred

Edit: Uppdaterade bildlänkar
Senast redigerad av kjaxne den 19 jul 2019, 09:59, redigerad totalt 1 gånger.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av GammelDansken »

Riktigt snyggt, det är så man nästan börjar frysa [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av Mölle-Mats »

Jättefint (men jag är väldigt glad att jag slipper vara ute i den verkliga förebilden! :-BS ). :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av Sgt pepper »

Mycket snyggt. 3 Istappar av 3 möjliga [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av jogra »

Verkligen lyckat! :-J

Säger dock som MM, tur att man inte behöver vara i det... ;)

Vad har du använt som snö?
Kom ihåg att komma ihåg.

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av Erlind »

Oj hvilket härligt vinterdiorama! Man kommer nästan i julstämning :-T

Gillar särskilt ljusen på bilen :-T - en jättefin detalj man (tyvärr) inte ser så ofta...
Mvh Erik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av Johan Molin »

Plötsligt känns det mycket bättre att malmöluften i dag är fylld av ett stilla vårregn ...

Sture Bylén

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av Sture Bylén »

Häftigt! :o
Vet aldrig att jag sett något liknande. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av ollef »

Suveränt [JC_doubleup.gif]

Så det var där årets vinter dök upp, funderade just på var all snö försvann........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av P Falk »

Väldigt snyggt detta! Spännande att få till ett vinterdiorama! Inte så ofta men ser det. Jag gillar de olika belysningspunkterna och hur du använt d på olika sätt. [JC_doubleup.gif] Håller med övriga definitivt 3 istappar av 3 möjliga! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av StefanChrister »

WOW!!!! Fantastikt snyggt! En känsla som ger en köldskador genom skärmen. Första dioramat!! Oj, oj! ny är den nya rookien här.... Och han för sig som ett riktigt fullblodsproffs.

[JC_doubleup.gif]

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av modeljernbane »

Ser godt ud, skulle deltage i DMJU's diorama konkurance og ville sikkert vinde 1 prisen [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av ford1929 »

Även om jag inte är älskare av snö(bor ju i värsta snöriket) så måste jag medge att det där är ett snyggt bygge [JC_doubleup.gif]
kul med lampor i bilen
Roger(Forden)

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av kjaxne »

Tack för alla fina kommentarer! [JC_doubleup.gif]
ollef skrev: Så det var där årets vinter dök upp, funderade just på var all snö försvann........
Jag blev visst påkommen ;) Det kanske är bäst att jag lägger planerna på ett sommar-diorama på is till i höst då så jag inte råkar ta all sommarvärme också så vi blir av med sommaren med haha :P
jogra skrev: Vad har du använt som snö?
Jag har använt en kombination av följande produkter:
- Woodland Scenics Soft Flake Snow SN140
- Noch Snow powder 08750
- Noch Snow Paste 08752

Snöpastan är en bra grund för områden med tjockare snö och för att forma ansamlingar av snö. Men det vill gärna flyta ut medan det torkar så för att tex bygga snövallarna längs vägen fick jag sitta och peta runt i det med en tandpetare med jämna mellanrum under ett par timmar så det skulle bildas klumpar. Snöpastan var också smidig vid vädring av traktorn då det lätt fastnade i hjulmönstren och kunde samlas i klumpar vid plogen etc.
Ytan på den sedan torkade snöpastan blir lite för slät så att lägga lite snöflingor ovanpå ökar realismen mycket. Flingorna från Noch har väldigt fin glittrande effekt som flingorna från WS saknar. Men Noch-flingorna vill gärna klumpa ihop sig till bomullslinkande tussar så när större ytor ska täckas är WS-flingorna mer lättarbetade så det använde jag tex för att strö över granarna.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

tågtyckarn

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av tågtyckarn »

Titta MölleMats, där har du tipsen på hur du ska göra dit diorama av när du körde Rally och blev omåkt av en tant i en SAAB på väg till Konsum. [JC_doubleup.gif]

PS, efter den fadäsen skulle jag också ha emigrerat till Skåne. :=u

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Litet vinterdiorama i H0

Inlägg av modeljernbane »

tågtyckarn skrev:Titta MölleMats, där har du tipsen på hur du ska göra dit diorama av när du körde Rally och blev omåkt av en tant i en SAAB på väg till Konsum. [JC_doubleup.gif]

PS, efter den fadäsen skulle jag också ha emigrerat till Skåne. :=u
Ja det var et af de bedre :-BS :-JJ

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"