Toppbilden, visa:    


Lite bilder från Normlösa

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Högblank lackfärg, bad om att färglandlaren skulle bland ihop brunt, grönt och grått i nån nyans som varken var grön, brun eller grå.
Bara att måla och se till att det verkligen blir superblankt. Är man lite mer ambitiös skulle man kunna måla undersidan på en transparent akrylglassida i nån grbrgr nyans, så får man ännu mer djup i, och lägga ett TUNT lager klar akryl ovanpå, som krusningar. Funderar på att göra det i hamnbassängen.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av magnus63 »

PeO skrev:Några år efter att Vägförvaltinga i Skulltôrp bytte namn.
Mjölkbord och vägverksbilar har inte alltid gått bra ihop. (Midvinterduell ligger väl inte kvar på öppet arkiv)
Tänkte på den! Den var visserligen treaxlig och hade plogfästen men det var en L76:a, möjligen L110:a.
Mjölkbilen är lite tveksam, den är visserligen numera utrustad med en tank tvärsöver flaket, men det hänger nog på gärsgår'n att krukhämtningen var kvar 1972-3. Jag är säker på att Värmlandsmejerier hämtade krukor på landet när jag var liten, och det måste ha varit 70-72, samtidigt som vi gjorde ett bondgårdsbesök när jag gick i åk3, det var en med dagens mått löjligt liten gård (10-15 mjölkdjur kanske) och där hade de mjölken i kyltank, vi blev till och med bjudna, borde ha varit 1972. Inget snack om bovin TBC, opastöriserad mjölk och sånt där inte ;) Fast min generation är vaccinerad.

Står mina gistna hackspett- & stockmyrangripna mjölkbord kvar i Kvarstad och Forsvik förresten?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Vi får väl se om och hur Normlösa ska leva vidare, vi blir nog tvungna att flytta i slutet av året, hyresvärden vill inte ha oss kvar (80% hyreshöjningar) så vi letar lokaler i Norrköping eller Katrineholm.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av Johan Molin »

Detta ständigt återkommande problem!

Håller alla tummar för att ni hittar ny lokal, och att ni kan ta vara på allt det fina ni har byggt! :-T

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av Arne Lindgren »

Lånade Svenskt Ortsnamn Lexikon.
Normlösa fanns med! Jag trodde det var nåt fiktivt.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av PeO »

Arne Lindgren skrev:Normlösa fanns med! Jag trodde det var nåt fiktivt.
O nej då, det ligger inte sååå långt från Kvarstad, därborta bakom Vätterns förrädiska böljor. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ju redan påtalat att Normlösa ligger vid gamla f d Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg! Flera gånger t o m! :-Dia

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Lokal får vi nog tag på, det är en fråga om vad vi kan/vill betala för den, och om vi kan få föreningsbidrag eller nåt. Med tanke på fastighetsägarens totala ointresse för sin fastighet så känns det inget vidare att vara kvar ens med oförändrad hyra. Taket läcker, elen är livsfarlig, det saknades entrédörr rakt in i huset under nån månads tid (ja, det är sant, nån hade stulit dörren), andra hyresgäster har varit i konflikt med fastihetsägaren angående reparationer m.m. Det finns alla skäl i världen att fundera på en flytt. När till och med vår granne, en ökänd mc-klubb (vi har inte haft några som helst problem med dem ska tilläggas, snarare tvärtom, de har försökt reparera läckade toaletter, städa trapphuset, ordna bättre skalskydd m.m.). När till och med de inte orkar med vanskötseln är det rätt illa. Kåken borde tvångsförvaltas enligt mig.
Jag funderar på om det verkliga skälet till att hyresvärden köpte kåken var att få den inlöst för stora summor om Ostlänken byggs... I praktiken hyr vi på rivningskontrakt men till mycket högre hyra.

Jag tror inte det blir så katastrofalt att riva. Rullande material, hus, bilar, detaljer är inga problem att flytta ö.h.t. Elektronik m.m. är bara att lyfta bort. Det är möjligen spåren jag är lite bekymrad över.

Bygger vi upp Normlösa igen blir det säkerligen moduler, fömodligen uppbyggd "semipermanent" och med två "skikt" av moduler så man får lite djup. Ser bara fördelar med det. Man kan bygga hemma, man kan komma åt enklare och skulle man behöva flytta igen blir det mycket enklare. Eventuellt har man nåt kul att ta med på modulträffar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av Johan Molin »

I min bransch har vi alla av och till träffat på mc-människor av det mera ökända slaget, oftast Hells Angels. De har alltid varit hur trevliga och schyssta som helst mot oss. En av våra lite äldre förlösande barnmorskor fick t o m av barnafadern erbjudandet att "får du problem någon gång så är det bara att ringa ...".

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av magnus63 »

Det är dem vi är granne med. Till juni i alla fall, för även de har tröttnat på förfallet och ska flytta.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Lite bilder från Normlösa

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det ser fint ut [JC_doubleup.gif]

Är ni många som är med och bygger ?

MvH
Pär

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"