Toppbilden, visa:    


Norsk Modeljernbanes E-lok

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av lokf »

Finn Moe har meddelat att dom på måndag börjar leverera E-loken till alla som har beställt. Väldigt snygga bilder på alla varianter finns på deras hemsida under Superline för den som vill ta en förhandstitt.

Björn Bodin

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av LYR »

Visst, ska bli spännande och intressant att studera dem i verkligheten...
/LYR

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »

Har ett E 988 lok på ingång. Ser mycket lovande ut på bilder med några få undantag.Lite grov stege osv men små saker hittar man alltid ,inte minst på mina byggda modeller.
En sak är dock lite konstig - att det är superline och analoga släpp än idag.Borde vara digitala med ljud från början ,eller är de flesta köparna vitrinrallare ?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Johan Molin »

Jag undrar också över det, Lasse. Själv har jag beställt E2 1122 då den passar bäst med hästholmenbanan. Men är det någon som kan tipsa om lämplig ljuddekoder till loket? Ögonen är ju det första man blir blind på, men jag lyckades aldrig hitta någon information om huruvida loket skulle vara "DCC ready", och i så fall hur många pinnar en dekoder skulle ha. Jeco lär väl ha en ljuddekoder till bl a E2-lok. Hur pass äkta ljud har den månntro, och är den kompatibel?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Svante Andersson »

Johan... glöm Jeco/Hobbyexperten som dekoderleverantör.

För egen del (samma loknummer) blir det Zimo från TMJ-konsult eller Mika T. Passa då även på att byta jättehögtalaren till en liten piezokub så blir det gott om utrymme i tendern.
Har gjort så med min TGOJ M3b... och förutsätter att det är samma 8-poliga kontakt för dekoderanslutning i detta lok.
För övrigt hade Göran E (Lokstall1) fått sitt lok redan i tisdags och vi tog en kort analog provkörning.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Johan Molin »

Tack för tipset Svante! Har Mika E2-ljud, eller finns det någonstans på nätet att kunna programmera dekodern med?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »

Nya loken har 8 polig kontakt enligt NMJ.

Jag har frågat Lars-Otto (TMJ konsult) om ljud till E/E2. Han ska höra sig för ,kanske Mats Dahlström är inblandad precis som med dekodern han programmera till L-O för TGOJ M3b loken.

Gick loket fint Svante ?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Johan Molin »

Aha! TMJ-Konsult ligger därmed plötsligt närmast tillhands ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av 1956 »

Känner mig också sugen på att köpa ett lok. har inte läst på riktigt så några frågor; Är priserna i norska kronor? Kommer lämplig dekoder kopplas till högtalaren? Är dekodermonteringen hyfsat enkel att göra?

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av ubjs »

Jag är tveksam, förutom att det krävs en rejäl hög med pengar så är loket för fint, väldetaljerat.
Sätter jag det ihop med mina andra lok och vagnar så kommer dom se klumpiga ut.

För min del så blir det nog Liliputs E-lok och så får jag beundra NMJs på klubben och på vår modulbana.

Mvh UB

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av PeO »

Jag beställde ett redan i Dortmund i april, men ena halvön på banan ligger nerplockad för undersidearbeten, så det får bli provkörning fram och tillbaka, när det kommer. Det lär inte bli någon tid för modellbygge förrän längre fram i vår. Funderar som ubjs, det behövs nog lite mer mässingbyggande att hänga på bak loket. (nåja, ett litet godståg ska jag nog få ihop) 8-) )

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Svante Andersson »

loktok skrev: Gick loket fint Svante ?

Körde bara tillfälligt en kort bit på digitalsystemets analogfunktion... vi ville inte riskera att slå sönder den järnlösa motorn med digotalpulserna. Men det rörde sig lika bra som väntat. Finns ju tre eller fyra M3b bland klubbens medlemmar att jämföra med.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av 1956 »

1956 skrev:Känner mig också sugen på att köpa ett lok. har inte läst på riktigt så några frågor; Är priserna i norska kronor? Kommer lämplig dekoder kopplas till högtalaren? Är dekodermonteringen hyfsat enkel att göra?
Har pratat med Finn Moe idag och fått svar på mina frågor.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »

Svante : Låter lovande. Är mycket nöjd med mitt TGOJ M3b lok som från början hade liiiite svag strömupptagning som jag ordna till.Mer tryck på kontaktblecken.

Rikard : Fick du svar om lämplig ljuddekoder ? Funderar själv på en Zimo från TMJ eller Skultorp. Om det är ont om plats så kanske den minsta MX 648 får plats.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av 1956 »

loktok skrev:Rikard : Fick du svar om lämplig ljuddekoder ? Funderar själv på en Zimo från TMJ eller Skultorp. Om det är ont om plats så kanske den minsta MX 648 får plats.
Ja, Finn rekommenderade en Zimo ljuddekoder och att byta ut den befintliga högtalaren eftersom det tydligen annars är problem att få plats med dekodern. :shock: Jag reserverar mig för en viss språkförbistring särskilt eftersom jag satt i bilen när jag pratade med honom.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »

Jag var i kontakt med Hobbyexperten idag där jag beställt mitt ex.
De erbjuder montage av dekoder med ljud eller utan innan leverans.
Då handlar det om ny högtalare då den som sitter i är för stor.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »


Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Provkörning...

Inlägg av Svante Andersson »

NMJ E2 1122 provkörd idag.
SWB:s bana är byggd med Peco C75 spår där loket klarade växlar av alla tre radier och även dubbel korsningsväxel. Däremot är loket mycket stelt i höjdled och får samma tendenser som div Brimalmlok där spårläggningen är lite ojämn i höjdled. På rakspår händer inte mycket annat än att löphjulet lyfter från rälerna och slutar snurra men händer detta i kurva blir det ofelbart urspåring. Men där detta hände kan det enbart skyllas på slarvig spårläggnig... där det var "platt" funkade loket oklanderligt.
En annan urspårning hände men även där berodde problemet på spårläggningen där två tvära växlar "rygg i rygg" inte låg i linje utan den resulterande kurvan genom växlarnas kurvspår blev för snäv.
Dragkraften testades inte och gångegnskaperna med den från säljaren monterade ESU-dekodern blev som bäst mediokra. I mitt M3b från NMJ har det varit två olika Zimodekodrar men där har allt varit oklanderligt och det blir nog Zimo även i E2:an.


Så i det stora hela får E2 från NMJ klart godkänt. Den tråkiga dekodern är inte Hr Moes fel och jag får passa på att tacka honom och NMJ för en produkt som ger mersmak!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Bengt Nylén »

Det kan kanske vara intressant att jmf NMJs modell med en byggd modell. E901 och E2 987 byggda av Tumba-lokstations etsplåt med frästa färdiga chassi som gör att loken går helt perfekt. Alla drivhjulen vilar på en tunn fjäder vilket gör att de alltid har mycket bra kontakt med rälsen. Handledshållare och räcken i rätt skalenliga mått. Bygge av loken presenterades i Smalspårigt i 3 nummer vintern 2015. Tidningen rekommenderas till de som är intresserad av modellbygge om någon möjligtvis inte redan har den. Trots namnet "Smalspårigt" så gäller bygge i alla skalor och spårvidder. Ljuddekoder typ Zimo MX648 med eget ljud och powerpack backup.
Bild
Bild
Bild
Bild

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Bengt Nylén »

Hej!

Jag kan kompletterar med att E-loken är byggda som de såg ut på 50-talet efter bildförlagor. Betr test av olika högtalare samt hur man bygger en Powerpack. Kolla MMJKs hemsida under rubriken byggtips. http://www.mmjk.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av loktok »

Riktigt fina E lok du byggt Bengt.
Här några bilder på NMJ E2 lok.


Bild
Bild
Bild

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av Beeblebrox »

Efter att ha sett prototyperna och nu bilder på den färdiga modellen måste jag säga att det är en riktigt fin modell. Tyvärr blir det lite för mycket pengar för mig att lägga på en modell, men jag kan förstå dom som gör det.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av M.Svenson »

NMJs E lok ser fantastiskt fina ut och jag glädjer mig att se ett serielok i verkligheten. Jag har bara sett ett förserie lok och på det loket och på de bilder man hittils sett så ser det ut som det ej finns luckor i den öppning som är på hyttens bakgavel, alltså mellan loket och tendern och ovanför öppningen för koltaget. Att tygbälgen ej finns förstår jag men finns luckorna med till modellen? Mvh Martin ☺!

ML1970
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 feb 2017, 14:27

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av ML1970 »

Hyttens bakgavel ser ut så här, inga luckor finns med.
[URL=http://s1282.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
Avståndet mellan lok och tender hade gärna fått vara något mindre men tyvärr är inte kopplingsanordningen anpassad för det, den behöver byggas om/bytas ut i så fall. Ett "vitrinläge" finns men det går ej att använda på grund av att den u-formade detaljen under kolintaget på nedre bilden tar emot. Hyttväggen har ingen öppning som passar. Någon som vet vad den u-formade delen har för funktion i verkligheten? Tror inte att den finns med på Tumba Lokstations modell.

[URL=http://s1282.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
Senast redigerad av ML1970 den 08 feb 2017, 18:43, redigerad totalt 1 gånger.

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Norsk Modeljernbanes E-lok

Inlägg av M.Svenson »

Tack för illustrerande bilder, synd att luckorna saknas på modellen. Den U formade delen under koltaget känner jag inte igen från fullskala E lok, den kanske fanns på tendern i original utförande med ej förhöjt koltag. Där emot ser man inuti den U formade delen rund fläns, den flänsen är början på lansröret som sticker in i vattentanken och är lagrings plats för eldningsverktygen rakor och lansen m.m. Så den U formade delen kan nog lämpligen avlägnas om man vill korta avståndet mellan lok och tender, och det vill man ju! Mvh Martin ☺!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"