Gp-lok
Postat: 15 jan 2017, 10:24
Hej.
Så är äntligen modellen av Gp 3118 klart. Jag har delat koppelstängerna i tre delar per sida samt så att drivaxel 2 och 3 kan röra sig så mycket som möjligt i sidled. jag har monterat lång koppeltapp på axel 2 och 4 samt minskat främre löphjulets spårmått till 8,5 mm mellan hjulens insida. (Skall vara 8,9 mm till spårvidd 10,5 mm).
Nu fungerar loket utmärkt och kan köra i radie på 600 mm samt i Shinoharas växlar typ #6. Den tar sig även igenom växlar #4. Mindre radie än så är inte att rekommendera. Säkert går det att göra fler ändringar så även mindre radie fungerar, ex tunnsvarvar hjulflänsar.
Loket är försett med ESU Micro ljuddecoder samt fått ett hemmabyggt powerpack tillkopplat.
All elektronik ligger i tendern.
Dock så trivs inte ESU ihop med Mashima-motorer så bra utan loket ryckte gärna vid start och stopp. Jag har även haft problem med HNJv typ N6/Åt som har samma motor och ESU-decoder.
Men det går att rätta till med ändring av CV-värderna så nu går loket perfekt.
Jag har en artikel om loket som skall sändas in till tidningen Smalspårigt, så därför vill jag inte berätta så mycket mer här utan jag hänvisar istället till den artikeln.
Gp 3118 har ankommit Wilseleda med godståg från Mållösa.
Hälsningar
Anders Göth
Så är äntligen modellen av Gp 3118 klart. Jag har delat koppelstängerna i tre delar per sida samt så att drivaxel 2 och 3 kan röra sig så mycket som möjligt i sidled. jag har monterat lång koppeltapp på axel 2 och 4 samt minskat främre löphjulets spårmått till 8,5 mm mellan hjulens insida. (Skall vara 8,9 mm till spårvidd 10,5 mm).
Nu fungerar loket utmärkt och kan köra i radie på 600 mm samt i Shinoharas växlar typ #6. Den tar sig även igenom växlar #4. Mindre radie än så är inte att rekommendera. Säkert går det att göra fler ändringar så även mindre radie fungerar, ex tunnsvarvar hjulflänsar.
Loket är försett med ESU Micro ljuddecoder samt fått ett hemmabyggt powerpack tillkopplat.
All elektronik ligger i tendern.
Dock så trivs inte ESU ihop med Mashima-motorer så bra utan loket ryckte gärna vid start och stopp. Jag har även haft problem med HNJv typ N6/Åt som har samma motor och ESU-decoder.
Men det går att rätta till med ändring av CV-värderna så nu går loket perfekt.
Jag har en artikel om loket som skall sändas in till tidningen Smalspårigt, så därför vill jag inte berätta så mycket mer här utan jag hänvisar istället till den artikeln.
Gp 3118 har ankommit Wilseleda med godståg från Mållösa.
Hälsningar
Anders Göth