Toppbilden, visa:    


Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Inser att modul formatet är praktiskt arbeta med så det får bli grunden till nästa projket.

Till detta försöker jag återskapa en bild av ett persontåg på 30'talet. Försökt buda på vagnar på tradera som ligger/legat ute men undrar väl främst vad som finns nytt att få tag på idag som kan fungera i ett sådant scenario. Byggsatser är väl kanske lite tufft om man inte byggt något innan.
Hur såg ett SJ persontåg ut på Västra stambanans södra del ut? Ellok eller ånglok.
Vilka lok gick här i lokaltrafik och fjärrtrafik?
Har tänkt mig tre vagnar till en början.
Spårplan har en tendens att växa så den skall jag fundera på ett tag till.

Bild från Floby Västra stambanan från våren 1929. Min fars farbror som jag tror var född september 1928.
Äger själv bilden i fråga. Liksom många av dem som finns på samlingsportalen som är från stugan.
Bild
Patrik

Sture Bylén

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Sture Bylén »

Kul att återskapa efter gamla foton! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Absolut, med tanke på alla sommarlov som jag bott i stugan dessutom....
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Johan Molin »

Här är det ytterst viktigt att du drar nytta av de erfarenheter detta forum gjort och bygger kåken med alla fyra sidor detaljerade, med fönster, dörrar osv som i verkligheten ... :-r2

Sture Bylén

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Här är det ytterst viktigt att du drar nytta av de erfarenheter detta forum gjort och bygger kåken med alla fyra sidor detaljerade, med fönster, dörrar osv som i verkligheten ...
Kan bara instämma. Ett diorama bör tåla att vridas och vändas och beskådas från alla håll. Men till syvende og sidst är det ju förstås byggaren själv som bestämmer. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis inte! Att inte hörsamma sina tacksamma forumbröders glada tillrop och önskemål tyder ju på en viss envis vresighet ... :-Dia :-JJ

( :=KOMP )

PS. Har förresten för mig att "envis vresighet" på ren svenska har beteckningen "sturighet" . Apropå ingenting alls, givetvis ...
DS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Mölle-Mats »

patrikekman skrev:Till detta försöker jag återskapa en bild av ett persontåg på 30'talet.
...
Hur såg ett SJ persontåg ut på Västra stambanans södra del ut? Ellok eller ånglok.
Vilka lok gick här i lokaltrafik och fjärrtrafik?
Jag är väl inte rätt person att svara egentligen, är inte så värst ordentligt påläst på vilka lok som gick var på svenska järnvägar vid en viss given tidsperiod. Men på 30-talet så borde väl ång-F vara aktuellt för fjärrtågen på västra stambanan? De omlokaliserades väl dit när stambanan Malmö-Stockholm elektrifierades, och kördes väl där några år innan även västra stambanan blev elektrifierad (och F-loken såldes till DSB i slutet av 30-talet).
Johan Molin skrev:PS. Har förresten för mig att "envis vresighet" på ren svenska har beteckningen "sturighet" . Apropå ingenting alls, givetvis ... DS
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Och visst har du rätt för dig, broder Johan! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av HKN »

Mölle-Mats skrev:
Jag är väl inte rätt person att svara egentligen, är inte så värst ordentligt påläst på vilka lok som gick var på svenska järnvägar vid en viss given tidsperiod. Men på 30-talet så borde väl ång-F vara aktuellt för fjärrtågen på västra stambanan? De omlokaliserades väl dit när stambanan Malmö-Stockholm elektrifierades, och kördes väl där några år innan även västra stambanan blev elektrifierad (och F-loken såldes till DSB i slutet av 30-talet).
Så sant! :mrgreen: Västra stambanan var under el redan 1926 så på 1930-talet hade nog D-loken tagit över en stor del av trafiken. Ång-F hamnade däremot på Västkustbanan när Södra stambanan var elektrifierad.
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Johan Molin »

Ång-F hamnade däremot på Västkustbanan när Södra stambanan var elektrifierad.
Vilket för Mjölbys (dvs min ...) del handlar om 1933!
(Iofs helt ointressant för stackars Patrik Ekman, men han ska ju härdas ... :=u )

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Jo!

Har själv satt tröskeln ganska högt samt tiden det skall ta eller inte ta.
Vanligtvis så är jag av den arten att det skall vara färdigt direkt. Men detta vill jag inte skall vara färdigt direkt.

Bildkommentar:
Stugan var känd för sina växter. Ända fram till att farmor och farfar lämnade den var trädgården en oas.
Gösta Reuterswärd som var trädgårdsdirektör gjorde ofta besök hos J.A. Larsson.
Det sägs att tågen saktade ner för att man skulle kunna beskåda trädgården, till och med stannade....

Bild över trädgården från banvallen. Greta som var äldsta barnet i familjen född -07. Kanske kan hon vara 18 år här.
Bild
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Johan Molin »

Underbart vackert! Där får du något att bita i för att efterlikna! Vi följer givetvis med spänd nyfikenhet, och det låter som att även här får vi lov att ha haklapp till hands ...

Vilka roliga projekt alla kommer med! [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastisk dokumentation! :o
Det här blir kul...... [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Projektet har funnits i tankarna i över fyra år.
Har till och med en översikt över vad och var de olika växterna fanns.
Mycket av dem togs tillvara när innan stugan försvann och ättlingar
kan återfinnas i min trädgårdsjärnväg.

Skall försöka hålla ångan upp men...
nu får huvudet vila sig. Något tjockt och gojjigt huserar innanför pannan på mig...
Patrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:
Mölle-Mats skrev:
Jag är väl inte rätt person att svara egentligen ...
Så sant! :mrgreen: Västra stambanan var under el redan 1926 så på 1930-talet hade nog D-loken tagit över en stor del av trafiken. Ång-F hamnade däremot på Västkustbanan när Södra stambanan var elektrifierad.
Tack för klarläggandet, jag har nog rört ihop västra stambanan med Västkustbanan ...
Also sprach der Matserschmitt!

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av HKN »

Jag förstod att Du skulle kunna ta snytingen på rätt sätt. I guess I am PROBAbly right?
(Internt skämt ....)
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Mölle-Mats »

HKN skrev:Jag förstod att Du skulle kunna ta snytingen på rätt sätt. I guess I am PROBAbly right?
(Internt skämt ....)
Definitivt - din "gliring" matchade min okunskap som ett par av C E Johanssons passbitar! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av tågtyckarn »

Och för att få fram de mest grundläggande faktan. Titta på jätnvägshistoriskt forum , samlingportalen, Facebookgrupper som du vet du är ifrån floda. Stadsbildsarkiv.

Fast det är trevligare att fråga. Passa gärna på att fråga de släktingar som du har i livet. Smartphonen kan lätt utrustas med ljudfil. [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av PeO »

Floda ligger sådär tio mil söder om Floby.
I Floby finns däremot Alphems Arboretum. Din farfar var ju samtidig med Gegerfeldt, de borde väl varit bekanta och utbytt både erfarenheter och växter. "Snövits stuga" utmanar väl till modellbygge? Själv ska jag försöka få till en modell av Gustav Tenggrens uppväxtbostad, men har bara ett foto. (Gustav besökte ofta Arboretum som barn och minnet av stugan tag han med sig till USA, där han blev art director hos Disney).

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Hej!
Lite mer historia

J.A Larsson hade speciella åsikter om brevbäraren Gegerfeldt, som han träffade honom en hel del i tjänsten som stationskarl.
Gegerfeldts gärning är fantastisk men till bekostnad av en försakad familj. Växterna var viktigare än familjen. J.A tyckte inte om honom och det var som min far sagt inte av avensjuka, utan situationen var verkligen inte bra för resten av familjen.
Det gick en skogsstig till Alphem som jag ofta traskade när jag var liten.

Som ni förstår så ligger det en hel del i denna stuga som vill bli berättad. Därför känns det också viktigt att göra detta diorama eller modul. Både ock...
Tar dock den tid det tar.

Vy över trädgården mot matkällare som fanns kvar till tredje spåret byggdes för 10 år sedan.
Även så sent som 1955 ingick matkällaren i hyreskontraktet.
Bild
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Efter att snokat i forumet över hur man skall bygga hus och att ritningsavdelningen har gjort sitt skall jag prova att bygga em stuga i både balsa och styren.
Har ett otrevligt förhållande till styren som grundar sig i att vilja bli färdig snabbt samt ofta slarv. Allt brukar bli snett och förmodligen alldeles fel teknik.
Balsa har jag gott om även styren.
Så utan att fråga hur jag skall göra, sätter jag fart att testbygga.

Undra hur man får tag på falurött och allmogegrön färg....
Hur breda skall panelen vara...

Bild från hur det såg ut förmodligen när jag var liten.
Bild
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av Johan Molin »

Bygger du i styrén så finns det ark mönstrade som trä med locklister. Sedan jag hittade dem har jag övergått från kartongbygge till just styrén. Balsa som husbyggnadsmaterial känner jag en viss skepsis mot, men det finns kanske andra med goda erfarenheter?

När det gäller färger så har det nästintill startat inbördeskrig, i varje fall på andra fora. Det är viktigt att betänka att slitage, ljusförhållanden mm kan göra färschatteringar väldigt olika! Caput mortuum har diskuterats mycket, framförallt när det gäller sj- röda godsvagnar. Kan dock fungera som en bas, beroende på vilken färg det betyder i färghandeln. Skuell själv tillverka en bakgrundreliefmodell för några år sedan efter färgfoto, och fann då till min förvåning att just det fsluröda huset, just då, med den vädervitningen och i den solbelysningen var närmast rosa!

Enklast rådet blir väl: om någon säger till dig att han vet exakt vilken färg det sak vara, så tro honom inte!!!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av PeO »

patrikekman skrev: 1)Undra hur man får tag på falurött och allmogegrön färg....
2)Hur breda skall panelen vara...

3)Bild från hur det såg ut förmodligen när jag var liten.
Bild
1) beskrev Johan, det får man blanda själv, till något som ser bra ut i den belysning som modellen ska ses i
2)12 bräder + lock på fönstrets bredd. Jag sätter en peng på 6" bräder med 4" lock Slater's har lister i styrén 1*0,25 mm (jag har nog en påse), men en hel del jobb att limma lock för lock. Kåken nedan (från Ränne utanför Magra) tog 5-6 timmar att locka.
3) Mätarskåpet på din bild kom under 70-talet, så det låter troligt.Bild
På en bild i skaplig förstoring ser man alla målningsmissar. efter bilden blev det till att bättra.
apropå färdiga brädväggar har Evergreen, men inte riktigt denna modellen. http://www.evergreenscalemodels.com/She ... &%20Batten

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Tack för den informationen. Är nog på det klara över vad jag behöver sikta på.
Har nog hemma så jag kan starta. Får se om det blir något gjort under veckan...


Noterade att stugan på järnvägsmuseet har andra fönster... alternativt har de placerat dem fel.
Antar att avvikelser förekom på denna typ av stuga.
Har ännu inte hittat någon gammal ritning på typen. Men typens ursprung gissar jag är från 1880-90 talet.

Bild

Notera den vita rälsen... tror det är ljuset som lurar, jag har en bild till från andra hållet där den ser lika vit ut.
Patrik

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av patrikekman »

Oj vad många fönster det blir... och minst lika många där man slinter med kniven...
Riktigt pilligt men va bra det blir när man får till det...
Bara och hålla på tills det ser bra ut.
Patrik

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Mitt hylldiorama Nr.2 (modul)

Inlägg av BAn »

patrikekman skrev:Undra hur man får tag på falurött
En sak som är bra att veta är att falurött "förr i tiden" var en lite ljusare nyans, än den som normalt används idag. Färgen blir mörkare när den bränns vid högre temperatur. När "förr i tiden" tog slut vet jag dock inte riktigt. En del förståsigpåare antyder att det inte var så hemskt länge sedan...

Numera tillverkas också en mer ljusröd rödfärg i två nyanser, beroende på bindemedel. Näraliggande NCS-kulörer finner du här: http://falurodfarg.com/falu-rodfarg/fargen-2/ och där finns också mycket annat intressant om tillverkningsteknik och historia att läsa. "Råvaran räcker bortåt 100 år till, sedan får vi väl öppna gruvan igen." Inte direkt just-in-time vad gäller råvarulager där inte.

En del färgkoder i RAL, PMS och RGB finner du här: http://falurodfarg.com/fragor-och-svar/

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Skriv svar

Återgå till "Min Modul"