Toppbilden, visa:
Gustavsberg VII
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
Strömma Kanal äger fartyget i dag.
Var Gustafsbergsbolagets flaggskepp (man hade väl som mest sex samtidiga ångare i trafik Stockholm - Gustavsberg, ägarna var alltså porslinsfabriken!) fram till 1929. Köptes därefter av Waxholmsbolaget som döpte om henne till SAXAREN. Gick i mellanskärgården i många år och var vikt att övergå i det nya kommunalägda Waxholmsbolaget 1964, men gick tyvärr på grund och sjönk. Bärgades av två unga män, som skapade stora rubriker. Det var dock svårt att få henne i vettig trafik igen. Efter många turer (bl a som café eller nattklubb i Lulåeå) inköptes fartyget av Strömma Kanalbolaget och återinsattes efter inbyggnad av hela övre däck under namnet GUSTAFSBERG VII på sin gamla linje till Gustavsberg. Tyvärr blev det för dyrt att driva henne med ångmaskin, så hon motoriserades på 1980-talet.
Men vill man besöka porslinsmuseet under sommartid är det ett gott tips att bänka sig ombord på fartyget, och avnjuta en middag på återfärden!
Simrishamns varv har utnyttjats av fr a Waxholmsbolaget under senare år för ombyggnader och översynsarbeten. Så det är inte så konstigt som det ser ut att se GUSTAFSBERG VII på slipen!
Var Gustafsbergsbolagets flaggskepp (man hade väl som mest sex samtidiga ångare i trafik Stockholm - Gustavsberg, ägarna var alltså porslinsfabriken!) fram till 1929. Köptes därefter av Waxholmsbolaget som döpte om henne till SAXAREN. Gick i mellanskärgården i många år och var vikt att övergå i det nya kommunalägda Waxholmsbolaget 1964, men gick tyvärr på grund och sjönk. Bärgades av två unga män, som skapade stora rubriker. Det var dock svårt att få henne i vettig trafik igen. Efter många turer (bl a som café eller nattklubb i Lulåeå) inköptes fartyget av Strömma Kanalbolaget och återinsattes efter inbyggnad av hela övre däck under namnet GUSTAFSBERG VII på sin gamla linje till Gustavsberg. Tyvärr blev det för dyrt att driva henne med ångmaskin, så hon motoriserades på 1980-talet.
Men vill man besöka porslinsmuseet under sommartid är det ett gott tips att bänka sig ombord på fartyget, och avnjuta en middag på återfärden!
Simrishamns varv har utnyttjats av fr a Waxholmsbolaget under senare år för ombyggnader och översynsarbeten. Så det är inte så konstigt som det ser ut att se GUSTAFSBERG VII på slipen!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
Har avvaktat mer specifik info från skärgårdsbåtsforumet om vad hon gör i Simrishamn, men inte fått något bättre bud än "allmän uppfräschning". Hade det varit frågan om något mer omfattande arbete hade rimligen någon där känt till det.
Re: Gustavsberg VII
Jo, så långt jag kan se på bilden så bör det vara ett tvärhål för en bogpropeller.
Det var förresten en härlig färgläggning av fartyget. Ser nästan ut som en gammal "sjöfartsverksbåt". Stuket ger de vibbarna.
/Peter
Det var förresten en härlig färgläggning av fartyget. Ser nästan ut som en gammal "sjöfartsverksbåt". Stuket ger de vibbarna.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
Och träklädda bryggvingar! Härligt!
Hon är/har tydligtvis (varit) till salu. Hittade mer info om henne. Peters vibbar var säkert helt riktiga!
Hon är/har tydligtvis (varit) till salu. Hittade mer info om henne. Peters vibbar var säkert helt riktiga!
Men Rikards bild visar väl i all tydlighet: Ett fartyg mår inte bra av att ligga stilla! Spekulant någon (om hon inte redan är såld)? 3.200.000 DKK.ALBA - HISTORISK HUSBÅD
Skibet er bygget i Nakskov i 1944, og sejlede som redningsskibet "M/V Vestkysten" indtil 1987, hvor det gik ud af tjeneste.
Alba er oprindeligt det legendariske redningsskib "Vestkysten" der holdt til i Thyborøn, og dækkede hele Nordsøen fra den danske vestkyst til Grønland og hen imod de britiske øer, hvor skibet arbejdede som redningsfartøj, bugserbåd og ind imellem også som isbryder, når det var nødvendigt. Efter endt og mindeværdig tjeneste, blev det omdøbt til "Gorm" og fungerede som vagt- og dykkerskib m.m. for bugserfirmaet Gorm indtil 1994, efter motoren var udslidt. Resten af skibet er sundt og i god form med sit tykke jernskrog, der også er metaliseret, - dvs. næsten rustfrit.
Alba har siden da ligget til kaj, og gjort sig som vidunderlig bolig, der har huset og reddet mangen en person med sin særlige stemning og store favn.
Det er et elsket skib, som det fremgår af én af de udtalelser en sømand, reddet af Vestkysten;
"Det skib er et fantastisk symbol. Kan du forestille dig hvad det betød når man så Vestkysten nærme sig? Dit liv var reddet!
Maskinmester der arbejdede ombord på Vestkysten:
Jeg passede dit hjerte, og selvom du nogen gange drillede mig, så var det i samfulde 33 år samarbejde og venskab.
Nu skal Alba ud på en ny rejse, derfor er hun til salg, og vi der har boet på hende i flere år, skal nu være landkrabber igen. Vi syntes Alba stadig har en levende og den smukkeste sjæl - som hun holder om os alle. Vi er klar over hun måske skal friske op nogle steder, men også at det bør gøres med omtanke, således at sjælen bevares. Derfor søger vi en køber, der lige som vi, værdsætter hendes særlige kendetegn og væsen.
Grundet hendes størrelse og mange anvendelsesmuligheder, kan Alba eks. ombygges til eks. cafe, kulturskib, B & B, eller som i dag, stadig fungere som husbåd for den store familie, flere generationer, eller blot for den lille familie der ønsker masser af plads.
Re: Gustavsberg VII
Detta går att läsa om Alba i Ystad Allehanda:
MVH/BEFJust nu ligger Alba på slipen. Hon är en räddningsbåt från 1945, som räddat haverister mellan Grönland och Köpenhamn. Nu ska hon genomgå en förvandling till lyxbåt.
– Ägaren ska ha båten privat, men också använda den för charter. I Medelhavet på sommaren och Västindien på vintern.
I ett och ett halvt år framöver lär arbetet med Alba pågå
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
Tack för den infon!
Kombinationen svart skrov / beige överbyggnad var ju signum för statsfartyg som inte var direkta örlogsfartyg. I Sverige var ju isbrytare, sjömätningsfartyg och lotsfartyg målade på det sättet en gång i världen. Även på den tiden en del av dessa officiellt tillhörde Marinen.
Kombinationen svart skrov / beige överbyggnad var ju signum för statsfartyg som inte var direkta örlogsfartyg. I Sverige var ju isbrytare, sjömätningsfartyg och lotsfartyg målade på det sättet en gång i världen. Även på den tiden en del av dessa officiellt tillhörde Marinen.
Re: Gustavsberg VII
"På väg till Simrishamn är också Gustafsberg 7 från Stockholm - en ångbåt som ska förses med ny köksutrustning."
Mer info om Gustafsberg VII från dagens Astas Yllehanda.
Mer info om Gustafsberg VII från dagens Astas Yllehanda.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
"Ångbåt" är väl dock fel, även om Strömma Kanal säkert blir glada för det epitetet. För att blanda bort korten om vilka som är Stockholms RIKTIGA ångbåtar brukar Strömma kalla sina äldre fartyg för "traditionsfartyg" ...
Re: Gustavsberg VII
Ta inte illa upp Johan. YA är en tidning där den artikel som jag klippt citatet från vanligtvis har nyheter i stil med; Grävling påkörd inatt utanför Gärsnäs.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Gustavsberg VII
Inte blir jag arg inte, men det var dumt skrivet ... det var ovanligt dumt skrivet, för att nu travestera Martin Ljung.
Eller för att travestera en Blandaren-klassiker: "Rätt ska vara rätt sa kocken och sket i såsen" ...
Eller för att travestera en Blandaren-klassiker: "Rätt ska vara rätt sa kocken och sket i såsen" ...
Re: Gustavsberg VII
Det är tydligen rätt vanligt att just denna sorts fartyg är i tjänst länge men I olika verksamheter. I Göteborg har vi ett litet rederi som ägnar sig åt expeditioner kring Svalbard bl a då dessa fartyg vanligtvis har högsta isklass och därmed är väl lämpade även för norra ishavet. Det är ju lite kul att dessa har varit ankrade utanför mitt jobbfönster på Lindholmen i Göteborg. Där ser vi ORIGO, MALMÖ och FREYA som alla alltså är fd Sjöfartsverkets fartyg. Även M/S STOCKHOLM finns här men inte redat av samma ägare.
Därmed har det ju varit lite kul att kunna säga att MALMÖ ligger i Göteborg
De tre under samma flagg:
http://www.expeditionorigo.se/sv/chartra-vara-fartyg/
Och den "ensamma" M/S Stockholm:
http://www.skargardsredarna.se/fartyg-r ... yg/?id=496
Numera verkar skroven ha fått blå färg, men tidigare var alla svarta med beige-bruna överbyggen. Stiligt med ett enhetlig utseende faktiskt.
/Peter
Därmed har det ju varit lite kul att kunna säga att MALMÖ ligger i Göteborg
De tre under samma flagg:
http://www.expeditionorigo.se/sv/chartra-vara-fartyg/
Och den "ensamma" M/S Stockholm:
http://www.skargardsredarna.se/fartyg-r ... yg/?id=496
Numera verkar skroven ha fått blå färg, men tidigare var alla svarta med beige-bruna överbyggen. Stiligt med ett enhetlig utseende faktiskt.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Gustavsberg VII
Ser en av båtarna ibland från min arbetsplats i gamla Transhuset när den seglar omkring runt bananpirer. Gissar att den används i utbildningssyfte, ser ut som det är folk ombord som lär sej manövrera ett fartyg.H0n3 skrev:Det är tydligen rätt vanligt att just denna sorts fartyg är i tjänst länge men I olika verksamheter. I Göteborg har vi ett litet rederi som ägnar sig åt expeditioner kring Svalbard bl a då dessa fartyg vanligtvis har högsta isklass och därmed är väl lämpade även för norra ishavet. Det är ju lite kul att dessa har varit ankrade utanför mitt jobbfönster på Lindholmen i Göteborg. Där ser vi ORIGO, MALMÖ och FREYA som alla alltså är fd Sjöfartsverkets fartyg. Även M/S STOCKHOLM finns här men inte redat av samma ägare.
Därmed har det ju varit lite kul att kunna säga att MALMÖ ligger i Göteborg
De tre under samma flagg:
http://www.expeditionorigo.se/sv/chartra-vara-fartyg/
Och den "ensamma" M/S Stockholm:
http://www.skargardsredarna.se/fartyg-r ... yg/?id=496
Numera verkar skroven ha fått blå färg, men tidigare var alla svarta med beige-bruna överbyggen. Stiligt med ett enhetlig utseende faktiskt.
/Peter
Stefan
Re: Gustavsberg VII
Helt rätt Stefan, Det är vanligen ORIGO som är ute på elevturer. Man har avtal med Sjöbefälsskolan på Lindholmen och gör utbildningsturer under vinterhalvåret. De brukar ge sig av sådär runt April för att komma upp till Svalbard i lagom tid. Sedan är de väck för sommaren och kommer tillbaka runt Oktober till Lindholmen.
Lägger till att de fartyg som ersatte de vi pratar om här är två och heter M/S Scandica och M/S Baltica. De redas av Sjöfartsverket och huvudtjänsten är att sköta prickar och fyrar. Funkar också som bogserare och isbrytare. Har även dessa högsta isklass. Länk till M/S Scandica här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandica.
Respektabla motorer har de också, från ett ställe känt från forumet
/Peter
Lägger till att de fartyg som ersatte de vi pratar om här är två och heter M/S Scandica och M/S Baltica. De redas av Sjöfartsverket och huvudtjänsten är att sköta prickar och fyrar. Funkar också som bogserare och isbrytare. Har även dessa högsta isklass. Länk till M/S Scandica här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandica.
Respektabla motorer har de också, från ett ställe känt från forumet
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887