Toppbilden, visa:    


Jogras smedja

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Där Skuggan får jag säga att du var skarpsynt. :D

Jobbet går framåt för gossarna, nu är det dags att montera vinchtrumman. :lol:
IMG_0426.JPG

Sture skulle velat se ¨di sma¨ i aktion med färgsprutan, men tyvärr Sture, det är än så länge en icke offentlig verksamhet.... 8-) Men kanske i sinom tid kan även täcket dras från det. :? :lol:
Dock, så har det hänt en del med den där mångomtalade plankstrykarn. Det har ju varit, måhända är det än, en lite trilsk figur. Varför så då? Jo, resultatet han åstadkommer har inte alltid varit så särdeles gott. Kanske hans fel, kanske inte. Nu får man då allt tro på en väsentlig förbättring av hans resultat och då kanske han också slipper en del offentliga bannor. Och i och med det blir han på bättre humör och på samma gång mer medgörlig? Ja, alltid går det väl att hoppas.... :roll: :D
Nå, hur som, utrustningen han dragits med är en Aztek färgspruta, den till höger i bild. Det är sprutor som får mycket beröm av en del, men, den har nog inte riktigt funkat till 100 i plankstrykarns händer. Sme'n har därför en lång tid gått med tankar om att skaffa nåt annat åt målarn, det har dock inte blivit av, det har bara skjutits på framtiden... Men så en dag här nyligen fick sme'n ett ryck och kom att beställa hem en ny spruta. Han gruvade sig en del, den skulle ju kosta en hel del, fast det gjorde ju Azteken för den delen också. Nå, den nya kom till gårds och plankstrykarn, med gott nytt mod i hågen, tog sig ett testsprut. Oj, sa han, det var ju skillnad. Hoppas bara att det håller i sig. [JC_doubleup.gif]

Den nya, levererad av Harder & Steinbeck och den gamla, en Aztek.
IMG_0421.JPG

Här har vi då plankstrykarns, få se om han får ett nytt smeknamn så småningom, testobjekt.
Kanske att det inte syns så bra att färgregleringen med den nya sprutan kunnat göra på ett helt annat sätt än med den gamla. Helt enkelt så är slutresultatet av en annan kaliber än tidigare. :D
IMG_0427.JPG
IMG_0422.JPG
Alltså, oljebilen som sme'n fixat med får anses klar nu då färg och allt kommit på plats. ;)


En trevlig helg önskas dej!
Senast redigerad av jogra den 31 jul 2017, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Det var för väl att smeden fick en ny spruta, väldigt snyggt resultat han fixar. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

Harder & Steinbeck gör bra grejor...har en själv...funkar klockrent.. [JC_doubleup.gif]

ps: snyggt bygge :-T
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Sture skulle velat se ¨di sma¨ i aktion med färgsprutan, men tyvärr Sture, det är än så länge en icke offentlig verksamhet.... Men kanske i sinom tid kan även täcket dras från det.
Och då ska deras färgspruta givetvis vara fungerande. 8-)
jogra skrev:den nya kom till gårds och plankstrykarn, med gott nytt mod i hågen, tog sig ett testsprut. Oj, sa han, det var ju skillnad.
Det här var alltså det tionde fallet. Alltså i nio fall av tio är det ett handhavandefel men i det tionde fallet beror det på utrustningen. Bara att gratulera! [JC_doubleup.gif]
jogra skrev:Alltså, oljebilen som sme'n fixat med får anses klar nu då färg och allt kommit på plats.
Och resultatet blev ju som vanligt av högsta klass. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tackar tackar, gossar! :D

Mnja, Sture, det är väl just det som är utmaningen, di smas målarspruta.... :|
Nå, nog är väl det här också, till en del kanske, ett sånt där 9 av 10 fall... :?
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Falk »

Vilket fantastiskt arbete detta är.Det är en fröjd att se både smeden o plankstrykar'n efter fullgjort värv.
Snyggt blir det och som vanligt undrar man om det är modell eller förebild! Läckert jobb, Johan! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tack tack Peter. :oops: Du, det är bara modeller(mest i alla fall) sme'n visar här. ;)


Lillkillen som brukar ränna på smedabacken var ut på cykel här just och fick se nåt som minsann fångade hans intresse. Tyvärr var timmen så sen att ljuset var lite skralt men det går ändå att se på bilden att man ställt till med fest på backen. Så, tydligen kommer det att bli bilutställning i morgon. :shock:


Som vi ser så är det Scania som ställer till med fest för fordonsfolket. :-J
Man firar sina 125 år och utmärkelsen ¨Truck of the Year¨, så visst finns det anledning att ställa till med fest ute i bygden. :-JJ

Och, tar man en lite närmare titt på den mörka bilden kan man skönja att utställningskaravanen utökats med den splitter nya G-modellen, en lägre version av S och R hytterna. Den är ju faktiskt så ny att Södertälje först igår släppte ett pressmeddelande om den kommande versionen och i morgon kommer man att kunna bekanta sig med den på smedabacken.
IMG_0428.JPG
Det kan man väl säga att är snabba ryck. :-BS
Senast redigerad av jogra den 31 jul 2017, 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev: Den är ju faktiskt så ny att Södertälje först igår släppte ett pressmeddelande om den kommande versionen och i morgon kommer man att kunna bekanta sig med den på smedabacken. Det kan man väl säga att är snabba ryck.
Absolut! Smeden är på hugget som vanligt och med fantastiskt resultat, också som vanligt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tack tack Sture! :D


Jo, söndag eftermiddag i midsommarhelgen, är väl lite hårdhjärtat att kräva att gubbarna skall komma med några stordåd.... :| :lol:
Nå, nåt verkar de i alla fall försöka, arbetsbyxorna är på, men, man tar det det lilla lugna. :roll:

Kanske blir bakgavellyften klar nån vacker förmiddag, och även fastskruvad nån eftermiddag nåt senare.... :?
IMG_0432.JPG

En fortsatt trevlig helg önskas det! :D
Senast redigerad av jogra den 31 jul 2017, 15:14, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

jogra skrev:Tack tack Sture! :D


Jo, söndag eftermiddag i midsommarhelgen, är väl lite hårdhjärtat att kräva att gubbarna skall komma med några stordåd.... :| :lol:
Nå, nåt verkar de i alla fall försöka, arbetsbyxorna är på, men, man tar det det lilla lugna. :roll:

Kanske blir bakgavellyften klar nån vacker förmiddag, och även fastskruvad nån eftermiddag nåt senare.... :?

Bild


En fortsatt trevlig helg önskas det! :D
[JC_doubleup.gif] ser bra ut....tempot på en söndag brukar inte va så högt... :-J
Roger(Forden)

Skuggan
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 mar 2017, 19:35

Re: Jogras smedja

Inlägg av Skuggan »

Tråkigt att alla dina bilder försvunnit. :(

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Jogras smedja

Inlägg av alsum »

Jag med också. Var tog han vägen? Han skrivit och ritningar om M3t ånglok. Jag blivit fascinerad av honom och mycket duktigt jobb. Hoppas att han kan svara nån dag eller hör av honom. :=KOMP

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Hallå killar!
Ja, så är det..., denna tråd blev ju så att säga till intet nu.... :|
Så är det, då man är så naiv och tror att man kan få käka gratisluncher för evigt.... :roll: Som alltid är det ju lite sent att stiga sent upp, men hade man(jag) tänkt ett strå längre fram så hade man ju ordnat detta med bilder på ett annat vis. :roll:

Nå, det är att samla lite kraft, ta sig i kragen och försöka att få in bilderna på nytt. En del i varje fall. :D


Så länge kan vi ju ta och lyssna på en annan av de Österbottniska unga musikerna/låtskrivarna än KAJ gossarna.
Här kan man möjligtvis vara tvungen att spetsa öronen en del för att hänga med i texten... Lite ordförklaring, Deposita = lokala sparbanken i Jakobstad till 1990.
Annos så räckär e me hedi dynjon. :-BS

Senast redigerad av jogra den 17 aug 2017, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av cgn1954 »

Gissa vilket liv det blir när YouTube gör samma ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av cgn1954 »

jogra skrev:Nå, det är att samla lite kraft, ta sig i kragen och försöka att få in bilderna på nytt. En del i varje fall. :D
Ja... berors ju på hur många bilder det är. Nåja. Glöm inte att forumet nu kan ta emot dina bilder, ladda in dem direkt alltså...

Tycker att dina bilder ska ses. :x
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

cgn1954 skrev:Gissa vilket liv det blir när YouTube gör samma ...
Ve och fasa! Då gäller det att man har sparat alla sina filmer som MP4..... :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
cgn1954 skrev:Gissa vilket liv det blir när YouTube gör samma ...
Ve och fasa! Då gäller det att man har sparat alla sina filmer som MP4..... :(
Det har inte jag! :=Koko

Men det finns ingen anledning till oro - nejdå, bättre upp! Jag har sparat dem i WMV-format, jag har nämligen en följare som vill avnjuta mina videoalster i högsta möjliga kvalitet på sin smart-TV - men det ger ju också möjlighet att bränna dem till DVD med fullgod kvalitet! :-CO

Men nu snart så ska jag väl vässa upp formatet ytterligare, när jag installerat ny dator och satt mig in i Adobe Premiere Elements, så blir det väl dags att skaffa sig en BluRay-brännare också ... :-CO

Mina gamla stillbilder på forumet lever väl (i de flesta fall i alla fall) kvar, eftersom jag använde mig av TinyPic under lång tid. Med alla dess fel och brister så har de - än så länge i alla fall - inte stängt av tjänsten ... :roll:

Men ska man tänka långsiktigt så gäller nog att "there are no free lunches", inget varar för evigt och det gäller nog i särskilt hög grad för gratistjänster i "molnet". Om man vill ha säker på att ha sina grejer kvar, så får man nog vackert lagra dem lokalt själv också! Och om de ska visas på nätet "i all oändlighet" (nästan i alla fall, då), så är väl en funktion att länka till sina egna bilder/videon på sin egen server att föredra. Jag tror att min NAS har sådana funktioner, men har inte kollat upp det ...

Men den nya funktionen där man kan ladda upp bilderna direkt på Mötesspåret är bra. Vore dock önskvärt om funktionen också kunde krympa ner bilderna automatiskt till lämpligt visningsformat på webben (det fixar t ex Facebook), så man kunde slippa det tidsödande arbetet att först göra kopior av bilderna med max 900 p bredd ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... om de ska visas på nätet "i all oändlighet" (nästan i alla fall, då), så är väl en funktion att länka till sina egna bilder/videon på sin egen server att föredra.
Nja.... då försvinner ju bilderna när intresset är slut eller vederbörande dör - vilket vi ska allihopa. För video finns det väl bara två lagringsställen - tuben och Vimeo, den senare är inte gratis - varför den kanske (!) är mer framtidssäker. Tror det i alla fall.
Mölle-Mats skrev:Vore dock önskvärt om funktionen också kunde krympa ner bilderna automatiskt till lämpligt visningsformat...
Nja (igen) du behöver inte skala om dina bilder, det görs även på forumet när inlägget visas. Kallas responsivt och det handlar om att forumet visar bilden i en storlek som anpassas efter din skärm, detta gäller inte i läget förhandsvisning. Sen kan du sätta fast bredd med BBcoderna [ img_100px ], m fl. Kolla knapparna till vänster om YouTube-knappen. Fördelen med att skala ner bilden innan lagring är väl att den tar mindre plats och går snabbare att ladda upp. Beträffande Facebook så gör de i princip grovt våld på bilden. Så dålig den blir efter deras "behandling" så länkar jag hellre till min egen server.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:Vore dock önskvärt om funktionen också kunde krympa ner bilderna automatiskt till lämpligt visningsformat...
Nja (igen) du behöver inte skala om dina bilder, det görs även på forumet när inlägget visas.
Mjae, gör det? När jag försöker ladda upp bilder i "råformat" (kan ofta vara uppåt 3820*2160 eller så) till forummotorn, så får jag dem avvisade direkt med hänvisning till att "bilden överskrider max storlek" eller något sådant. Om jag krymper ner en kopia på bilden till max 900 p, så går det däremot bra.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Mjae...
Okej.... RAW-filer funkar inte, de heter väl .CR2 som filtyp.

Har även satt en begränsning på 1600 x 1600 px för bilder - så vi inte käkar upp lagringsplatsen med detsamma - innebär max filstorlek ca 2.4 Mbyte.

Följande okejade bilagetyper finns f n på forumet:
BildStorlek2.jpg
Jag lägger till samma info i Kungörelser.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:Mjae...
Okej.... RAW-filer funkar inte, de heter väl .CR2 som filtyp.
Mja, missförstå mig rätt - med "råa" filer menade jag inte filer i RAW-format (de är ju jättelika) utan icke-reducerade jpg-filer direkt från kameran (som nog oftast "väger" 5-8 MB styck de med i 3920-upplösning). Jag har i o f s full förståelse för att vi inte kan bomba servern med en massa så stora bilder, men samtidigt så är det ju ett stort aber att behöva banta bilderna (och här blir ju jobbet detsamma oavsett om det blir till 900- eller 1600-bredd) innan uppladdning.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Nån sida reparerad med bilder, både framifrån och bakifrån. Arbetet fortsätter.


Ser ju ut som nåt i alla fall är i görningen... :? :D
IMG_0435.JPG
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Falk »

Här var det liv o rörelse, skall jag säga.
Smeden verkar strunta blankt i bildhanteringskollifejset och fortsätter glatt med det som han kan bäst bland bakaxlar, kardankrokar och överliggande förgasare..
Vilket vi gärna ser fram emot förstås. [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

LB 76 i Schenker färger ?
Gillar fräsen. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
// John

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

Bröderna Kardan Axel o Knut...har varit i farten ser jag ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tackar tackar herrar för blommorna!

Aaa'a du, Peter, sme'n har inte så stort hum om vad dom där gubbarna dividerade om där... :lol: ;)
Som du säger, vi har alla våra talanger..., tror vi. 8-)

Nee John, betydligt värre än så...., kolla lite närmare på underredet. :roll: (Intressant att det i alla lägen blir två läger mot varann, så som två eller tre räls... :-))

Jo forden, de försöker att hålla fanan högt. :-BS


Senaste veckas djupdykning.
IMG_0434.JPG
Men, vad monsieur mitt i bild hade för planer med sin plattlandning just där, det vet ingen. Ingen av de andra närvarande har ens nåt hum... :|


Oberoende, ha en så trevlig helg där i stugorna!
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

Inte bara Roger som har svårt att vara "kompledig" i sommar. Även smeden tycks vara lite "arbetsnarkoman" till glädje för oss andra. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Nu tror jag min tröga hjärna fik fotsteken på plats :-BS .
men min nye misstanke är så osannolik att jag är försiktig med den.
Tror det är min första kärlek, den borde man inte glömma: en Volvo F86. :-JJ
Nu blir det ooooooooooooooolidligtspännande :=u
//John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Nej nej Sture, det är ju bara så det ser ut att vara.... :mrgreen:

Just, John, nå men då får du allt ge dej till tåls.... 8-)


Denna monsieur, ifall nån inte uppfattade inkräktaren bland allt bråte. :D
IMG_0434.JPG
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Jag tog han monsieur för, en helikopter :=f :=f
Det andre uhhh, nu blir det sveeetigt. :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
//John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Det var det där med skalariktighet ner i minsta millimeter eller avrundning så att det känns som att det ser riktigt ut....
Det är ju alltid en överläggnings sak. I detta projekt har jag inte övervägt nåt utan försökt att följa originalet som det var. Det har då i sin tur gett nåt som i mitt tycke inte ser helt korrekt ut.... :|


Så John, med risk för att jag ger dej sömnlösa nätter och kallsvettningar över en sprucken första kärlek. :?
Så kommer då en bild på en inte ännu(heller) färdig F86a.
IMG_0436.JPG
Som synes är det vilda diskussioner på smedabacken. Det man dividerar om är att hytten verkar så smal och liten. Så även i mitt tycke. :(
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:Det var det där med skalariktighet ner i minsta millimeter eller avrundning så att det känns som att det ser riktigt ut....
...vilda diskussioner på smedabacken. Det man dividerar om är att hytten verkar så smal och liten. Så även i mitt tycke. :(
Njae, tycker du det? Jag tänkte F86 direkt, bara jag såg bilden.
Hade det stora nöjet att ratta en sådan (f.d. Konsumbil) i 18-25 års åldern med ägg ner till Partihallarna i Göteborg på sommarledigheter, eller upp till Stockholm en gång i månaden fullastad med torkad hönsgödsel (till handelsträdgårdar runt ikring förorterna).
Jag tycker smeden gjort ett gott arbete så här långt, i mina ögon utstrålar den definitivt en känsla av F86.
Men jag är ju ingen millimeterperson, så jag vet inte vad skjutmåttet säger... :oops: ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Jogras smedja

Inlägg av alsum »

Bilden visade och lika som Bilspedition och körde på stan och lämna saker till butiker. Men skulle ha grön kapell på flaket. Skylten på tak och stod BILSPEDITION. Kan vara trevligt modell eller hur. [JC_doubleup.gif] :shock:

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Är helt enig med Falk. Den är en riktig F86. Jag hade inte set en sådan på år, levde min vardag med en FH förste modell. På en veteranträff i Skillingaryd så jag så en F86, och får erkänna att min förste tanke var "är den inte större", det är typisk man for för sig att dom var större, men ack. Prova en gång att parkera en moderna bil jämn till en oldie dom er mindre än vi tror.
Den här förtjänar smeden all beröm for. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :-T :-T
//John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tackar herrar!
Nog är den ju rätt, ganska nära i varje fall, men då den inte känns det.... :| ;)

Å nee, killar, det är en finsk bil. Snart kan ni få se mera. :D

Jasså minsann, så även herr Falk har varit överstyrman på en slik. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:Tackar herrar!
Jasså minsann, så även herr Falk har varit överstyrman på en slik. [JC_doubleup.gif]
Ja, det var på den tiden man fick köra lastbil på B-kort om man kärde i en rörelse eller enklare form av anställning. Senare fick jag C behörigheten när det kunde intygas att man kört 500 mil om året (tror jag det var). Några vändor till Stockholm (90 mil) o 8 mil t o r till Göteborg så kom man snart upp till det. Valde att avstå behörigheten innan sommaren nu i år faktiskt, då det var dags att förnya kortet. Har inte kört tungt fordon på säkert 6-7 år så det fick vara. Jag får väl låna grannens traktor o kärra om jag behöver hämta grus.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Jogras smedja

Inlägg av S Johansson »

Jag är alltid djupt imponerad av den idoga aktiviteten på "smedsbacken" och av hur fint du, Jogra, arbetar med plastmaterialet. Även om lastbilar är stora i verkligheten är många av detaljerna som du åstadkommer i HO riktigt små. Tack för att du visar alla dessa fordon, vars förebilder jag kan alldeles för lite om.

Bild

I maj gjorde jag en utflykt till f d Arendalsvarvet i Göteborg för att bese det så kallade Tunga rallyt. Kanske ett hundratal fordon hade sin målgång där. Och minst ett fordon fanns med järnvägsanknytning: Fd GDG Biltrafiks lastbil årsmodell 1967. Och visst är det en sådan som du Jogra byggt. Lastbilen tillhör numera sällskapet Ringlinjen.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tack tack Stig! :oops: :D
Jo visst, ibland är det ju smått petigt att få ihop delarna. Fast, då får man ju bara hoppa över dem. ;)
Så trevligt med en bild också. Den är lite äldre än de jag nu försökt att åstadkomma, fast jag har ju underlaget för denna också. Bara att försöka att få till plåtgrillen på nåt vettigt sätt.


Och jo, det traskar på framåt. Kanske.
Hoppas och väl tror att det ändå är lite dit åt. Som en F86a alltså. Fast, här tycks det vara nåt viktigt på gång. :-J
IMG_0437.JPG

Så har de ju nu då ställt sig fler på, många fler, på produktionslinjen. :-BS
Till all lycka så börjar den första snart kalla sig fight for fight.
IMG_0438.JPG
IMG_0439.JPG

Så, vi får väl då se hur, och om, det artar sig. :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Bara att försöka att få till plåtgrillen på nåt vettigt sätt.
Vinkelslip? Outsourcing till Mölle? 8-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
jogra skrev:Bara att försöka att få till plåtgrillen på nåt vettigt sätt.
Vinkelslip? Outsourcing till Mölle? 8-)
Givetvis ställer jag mina tjänster till förfogande för en broder i nöd - skicka hit den bara, så shimsar jag till den lite! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Det är mycket mycket fint arbeta, har inte set en F86 i skala 1:87, och jag tror mig känna dom flesta lastbilar, åtminstone Volvo :-BS gissar det är 3 D utskrift?
Hur som helst är det Dejligt att se. :-JJ [JC_doubleup.gif] :-JJ [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Sme'n tackar så mycket för hjälpen som erbjuds. :-JJ
Får bara först försöka att få till nån slags förlaga så att MMs maskineri har några spår att följa. :lol:

Tackar för rosorna, John! :D
Ne, du ser sme'n är såpass gammalmodig så han har inte förstått sig på det där med 3D, än i varje fall. :roll: Så det handlar nog om gammal hederlig resen gjutning.
Den enda F86an jag sett, och det bara den bild som finns i denna tråd några sidor bakåt(sid 57), är en australiensisk metallgjutning. Tycker att det är väldigt underligt att inte nån tillverkare tagit sig an denna modell, den har ju minsann varit spridd runt hela världen och använts i de mest skiftande uppdragen... Nå, nu har ju då sme'n åtminstone fått till en åt sig... ;)

Detta med plastgjutning har ju sina sidor, göra till ett original att gjuta en form av. I detta projekt har det behövts några formar(alla är inte med på bilden :roll: ) , det gäller ju att originalet är perfekt för att slutresultatet skall kunna bli det.... :| Är inte heller där än, men i detta läge får det duga det sme'n fått till.
IMG_0440.JPG

God helg gott folk!
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

Volvofilmen lever tydligen fortfarande. Jag blev tipsad om att den, utöver priset i Cannes, nu vunnit ytterligare ett pris.

http://dieseltalk.co.nz/news/golden-awa ... orate-film

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Snygg F86 [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Se där! Trevligt, trevligt att filmen uppmärksammas. :D

Tackar Pär!
Fler F86or är på kommande. Kanske inte de som jag hade i tankarna då jag ville en ha till en F85-86 hytt, dessa fick jag syn på på en par gamla bilder där man nog hade fotat nåt helt annat. :D

Sakta vandrar man långan väg, sägs det. Vet inte vilken relevans det har till modellbygge? :? Säkerligen ingen alls.... :roll:
Nå, hur som, så jobbas det på i maklig takt på smedabacken. :D

Som synes, några är dock under behandling. :-J
IMG_0441.JPG
Kom ihåg att komma ihåg.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Jogras smedja

Inlägg av Göran T »

Hej Sme´n.
Volvobärgaren i bakgrunden ser riktigt fin ut. Är det hemmagjuten torped och hytt?
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Det var en fin samling. Mycket "nytt" och riktigt fine grejer, guldstjärna till sme'en. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Gillar självfallet F86, men bärgaren var rysligt intressant.
//John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tackar herrar! :D

Göran, hytten är en Modellproduktion produkt, väldigt fina grejer.
Märker nu att jag inte kommer in på hemsidan mer, har det hänt nåt?
Har haft lite utmaning med målfärgerna till den, därför är den inte klar. Hade inget lämpligt i färg väg hemma så jag lade en beställning, på en hel del annat också, i Holland och så var ju då Kungl. Postverket och fick paketet bortslarvat. Nå, för några veckor sen så gjorde vi ett nytt försök med en ny försändelse. Visst tusan var Postnord på väg att få det bortschabblat också. Kom då i mina grundliga efterforskningar underfund med att de är i den lokala sorteringscentralen där det falerar.... Märkligt, postväsendet är väl bara si sådär en 400 år och än har man inte lärt sig hur man skall hantera sina kunders egendom... :roll: Nå, det om det.

Oj, tack John, börjar känna mej som en gammal rysk general med alla utmärkelser bröstet fullt.... :=f
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Jogras smedja

Inlägg av PeO »

jogra skrev:Tackar herrar! :D

Göran, hytten är en Modellproduktion produkt, väldigt fina grejer.
Märker nu att jag inte kommer in på hemsidan mer, har det hänt nåt?
Bengt fyllde 65 i somras, kan det ha tagit hårt på arbetstakten?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Jogras smedja

Inlägg av Svante Andersson »

PeO skrev:
jogra skrev:Tackar herrar! :D

Göran, hytten är en Modellproduktion produkt, väldigt fina grejer.
Märker nu att jag inte kommer in på hemsidan mer, har det hänt nåt?
Bengt fyllde 65 i somras, kan det ha tagit hårt på arbetstakten?
Nä, snarare är det alla andra projekt som tar ha tid. Bland annat storskaliga modeller till industrier och ett inte föraktligt engagemang i Järnvägsmuseum. Träffade honom där förra lördagen och han hade knappt tid att prata.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"