Toppbilden, visa:    


Jogras smedja

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

Nu var alltså Volvofilmen publicerad.
Jag vet att Johan har gjort ett jättejobb med bilmodellerna.
Nu hoppas jag, Johan, att du tar oss med på en guidad tur genom filmen och kommenterar dina bilmodeller, och även berättar om dina vedermödor med extrajobben man skyfflade på dig efter hand.



Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

Ojoj, ja det var en riktig proffsfilm! Så kul att se alla fantastiska miljöer, där förstås det stilla lugnet i Morshyttan med de fina oldtimer lastbils- och bussmodellerna i inledningen blev en fin avstamp (synd bara att det var en så kort snutt, skulle ha velat se mer av detta) inför kastet över till samtida storskaliga globala miljöer och fordon.

Och vilka fantastiska modellmiljöer vi undfägnades!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

En reklamfilm för Volvo Ab var det, ja. Detta Volvo är då allt som det står Volvo på förutom personbilarna. Ja, det behöver ju inte stå Volvo på fordonen heller, för hit hör ju också Renault och Mack lastbilar bland annat.

Som vi tidigare hört av Sture så hade han tipsat filmteamet om att jag säkert kunde fixa till ett par bilar åt dem som de skulle behöva. Då de hade för avsikt att få några scener från Volvos barndom filmade hos Sture och för detta behövde de en lastbil och en buss från denna tid, ungt 1930-tal. Och alla som sökt svenska bilmodeller från 30-40-talet till sina anläggningar vet att urvalet av såna är knapert. :| Det hade filmteamet också kommit underfund med i sitt sökande efter lämpliga modeller att kunna använda. Resten av fordonen som skulle behövas till filmen hade man hittat och beställt. Nästan... 8-)

Då man tog kontakt önskades 1930-tals fordonen och en modernare skåplastbil med öppnade dörrar bak. Detta skall väl gå bra att fixa fram tänkte jag, det var ju ändå tre veckor fram tills filmningen hos Sture var inplanerad. Allt väl, vi funderade kring vilka bilmodeller som skulle användas. Vi enades och kom då inför frågan; en ritning eller en måttskiss i alla fall, var får vi nån sån. På kort varsel. Jo väl, från Volvo, men för att det skall lyckas behövs det mera tid.... :| Att tiden var så knapp hängde ihop med att den hade gått så länge man väntade på leveranser av beställda modeller från Tyskland. Nå det löste sig, vi har ju Åkerimuseet i Olofström här i närheten, bara att sätta sig i bilen och ut på resa för att mäta upp lite gamla bussar och lastbilar. :D

Så startar vi filmen och kommer direkt in i filmens första sekvens, direkt kommer denna bild fram:
buss.jpg
Efter en liten stund kommer följande bil i bild
gl lastbil.jpg

Dessa båda är helt scratchbyggda, bussen enligt Jörgen Edgars byggprincip och lastbilen i styren.
Att bygga lastbilen gick enligt inövat byggsätt med att plocka ut mått från en skiss och skära till bitar av styren som limmas ihop. Låta limmet torka och ta tag i en fil och låta den valsa fram över stycket en stund tills följande bit skall fästas vid. :lol:
Hjulen till både lastbilen och bussen blev till att gjuta då hjullådan i lagret endast innehöll så det hade räckt för en... Så nu kan man ju göra hur många som helst. ;)

För att få till bussen gjorde jag en radikal nydaning i mitt arbetssätt, har ju funderat på att prova på Jörgens metod, å det länge... :oops: Så, bara till att rita ett underlag och börja på. Blev nog till att göra om, göra rätt, var lite slarvig då jag ritade underlaget...

Ett par byggbilder av dessa
P1040300.JPG
P1040302.JPG

De just klara fordonen innan leverans.
P1040303.JPG

Det ni sett här egentligen slutet av min insats, före detta var det några långa dagar vid byggbordet. För det som från början skulle ha varit tre, kanske nån till, blev några till. På en tid som från början var just tre veckor till en väl vecka. :=f Men, vad gör väl det, rodde det iland i tid och resultatet blev väl nåt så när. :D

Får väl orsak att återkomma med fler bilder. Om ni vill se mer vill säga
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev: Får väl orsak att återkomma med fler bilder. Om ni vill se mer vill säga.
Om vi vill!!! [JC_doubleup.gif]

Verkligen en kämpainsats av stora mått att knåpa ihop de här två små konsthantverks-föremålen på en vecka - säger som Mulle Meck: "snyggt byggt, fräsiga kärror"! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Jogras smedja

Inlägg av P Falk »

Otroligt imponerande arbete, Jogra! Väldigt roligt att se dina alster på film!
Hoppas filmanbuden haglar inom kort till både dig o Sture! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Åocki dåocki, då kikar vi vidare på rullen då.

Tackar grabbar!

Jo Mats, om det bara hade varit dom där två gamlingarna så... 8-) Du läste väl vad Sture skrev där då han la in filmen, ¨extra jobb man skyfflade på¨. Jo, så kan man nog uttrycka det. :-r2 Å för detta vill jag inte skylla nån, filmarna hade varit runt och rekognoscerat där man valt att filma och vart efter man beslutade sig för scenerna utkristalliserades det vad som skulle behövas. Och det som inte kunde köpas färdigt behövde ju nån bygga.

Jo Peter, visst tackar vi(sme'n å hans mannar) ja till fler projekt men inte är det ju nåt kriterium att man måste komma med med en order på ett dussintal fordon för att få in sin order hos sme'n. Nee, nog expiderar han styckevis än. :-J



MM skrev om att det var synd att filmen inte var längre, jag håller med. Det är väl säkert ett knivigt övervägande genom hela redigeringen vad skall med, vad skall ratas. Nu är ju denna snutt endast på väl två minuter. 8-)
Följande anhalt genom filmen blir efter en halv minut där en containertruck är i bild. Hade byggt ihop en sådan också, dock inte denna utan en gul. Säkerligen fick man ihop bättre scener av det som var filmat med att använda detta.

Kan ju lägga in en bild på den i alla fall. Dock syns det en skymt av den i bokhyllan i slutscenen.
P1040275.JPG

Som följande i följetongen efter en lång sekvens med utrikiska fordon filmade på de anläggningar man varit på i Tyskland, Holland och England kommer vi till korvmojen vid volleybollplanen.
korvmoj.png
En utmaning med att bygga dessa modeller var att jag inte hade nån sorts uppfattning av vilken grad av detaljrikedom det behövdes. Så undersidorna är inte detaljerade denna gång, vilket annars är brukligt på sme'ns alster, dock nog baksidorna. :mrgreen: Det var ju svårt för filmarna att säga då detta var första filmen de gjort med modeller i huvudrollen och de var omöjligt att på förhand säga precis hur scenerna skulle tas.
Så, det säkra före det osäkra försöker ju sme'n göra så att möjligheterna skall vara många. Vill man så får man ta närbilder. ;) (På menyn finns åxå en Sture Burger.... :o :lol: )
P1040293 2.JPG
För at vara på säkra sidan att allt funkar så slog burgertjejen upp affären på smedabacken till lunchtid en dag innan leverans. :mrgreen:
P1040294.JPG
Så långt i ramsan idag. Återkommer.

Innan nästa avsnitt kan den bilintresserade dock kika på filmen en gång till och försöka komma underfund med vilket märke och vilken modell den indiska taxin är vid 1,25 in i filmen. Denna fråga hade jag egentligen behövt fråga i tråden ¨Vad är det för bil?¨. (Å nej, det är ingen Volvo). :-CO


Samtidigt vill sme'n önska alla å envar Glada Vappen!
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Jogras smedja

Inlägg av BAn »

jogra skrev:Innan nästa avsnitt kan den bilintresserade dock kika på filmen en gång till och försöka komma underfund med vilket märke och vilken modell den indiska taxin är vid 1,25 in i filmen. Denna fråga hade jag egentligen behövt fråga i tråden ¨Vad är det för bil?¨. (Å nej, det är ingen Volvo).
Det ser ut som en hederlig Hindustan Ambassador tycker jag. En riktig lyxtaxi efter indiska mått!

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Jeep, en Hindustan Ambassador eller en Morris :-BS
// John

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Joo jooo, herrar, men på modellen.... :=Koko :-CO

För inte kan ni väl ändå mena att sme'n skulle ha haft just nån sån i skala H0 på lager i sin proppfulla personbilslåda? :o :o ;)


Sen skall ni ju bara inte missa dom ståtliga Indiska flaggorna från Hedemora flaggfabrik öb. [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Hög tid att låta filmen rulla vidare.

Som följande dyker det upp betongbilar.
betongbilar.png
Man önskade sig några roterare, några såna finns ju inte heller att köpas färdiga.
Då var det att knåpa ihop lite olika sådana.
En hop betongbilar. :-CO
P1040277.JPG
Och delarna ur hopen ihopmonterade.
P1040286.JPG

Filmen får rulla på.
Så kommer vi till den indiska taxin som jag nämnde tidigare.
taxi.jpg
Filmarna ville uttryckligen ha en indisk taxi och det tänkte jag inte dess vidare på utan att det löser vi väl. Men..., där blev jag allt satt på pottkanten. Tänkte att en sån bil skall väl ge sig, de har väl importerat europeiska bilar dit hur länge som helst, så....
Googlade på HUR en taxi där borta ser ut och mycket riktigt så är det Hindustan som man använder som taxi där. Endast och enbart, så gott som. Nå, bara att dyka ner i sme'ns personbilslåda för att gräva. Grävde och grävde,,,,, och grävde.... Oj endå, inget som ens liknar, lite heller en Ambassador. Och i övermorgon skall den skickas iväg klar och färdig. :=nee
Men, heureka, där är den ju! Precis som lådan skulle gå fast igen så var den där, Trabanten. :-JJ Jipii, jahoo där är du ju. :-BS
Som så många gånger förut, man tagher hvad man hafver. :roll:
En Trabant får lov att ikläda sig rollen som en Hindustan. :-CO

Så ja, på med en halv kilo med spackel å så jobba lite.
P1040283.JPG
Så blev den ju som den blev, fast rätt ok ändå. Kanske...

Innan den sista tillputsningen.
P1040290.JPG
Så kan det gå om inte haspen är på. :-r2

Så var det, så här långt.
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

bra jobbat [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

Jaja, vilka bekymmer.

Kan ju strö lite salt i såren och upplysa Herra Mästerbyggaren att en Hindustan Ambassador i allt väsentligt är en gammal Morris Oxford Mk III från slutet av 50-talet, som byggdes i Indien ända fram till 2014. Borde nog ha gått att skaka fram en modell av en sådan från England - måhända hade den då varit i skala 00 dock.

Men du löste ju problemet på ett effektivt sätt, så det är ju så dax att komma med tips nu ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Jogras smedja

Inlägg av BAn »

Trabanten var verkligen ett universalfordon! Kreativt och snyggt smitt smeden! [JC_doubleup.gif]

Hindustantaxin var väl till för att sätta indisk touch på scenen för reklamfilmsmakarna. Målningen stämmer ju med dessa lyxtaxi i Delhi, även om auto rickshaw (som det står några en bit framför bussen) är den vanliga taxiformen. Volvobussar (nästan) som den på bilden byggs i Indien (utanför Hoskote öster om Bangalore i Karnataka). Dock har reklamfilmsmakarna missat en väsentlig sak, om det skall föreställa Dehli eller annan plats i Indien:

- Indien har vänstertrafik - och Volvobussarna där är vänstertrafiksvagnar! :-cry

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

En tackar herrar! :D

Oooo MM, det var liksom inte nån tid alls att fundera på att få tag i nåt, inte i nåt alls. Antingen fixas det - eller så ej... :|

Åååå sicken tur ändå att sme'n åxå ändrat fakeTrabantens styrinställning till rätt sida. 8-)
Visst Bengt, det hade ju nog varit av nöden att ändra på bussarna till vänstertrafik också....


But now its time for some. :-JJ :-JJ


För, den fula ankungen är snart klar för att få se dagen ljus. :-CO


Detta projekt har gnagt sme'n i sinnet en väldans lång tid. Å nu, snart, börjar det synas ljus i tunnelen. :-BS
I en välsans massa år har det funnits på tillverkningslistorna en i vitmetall, en australiensisk, som aldrig vågat visa upp sig. Jo, såg en stackare på bild i vintras men den gladde då inte sme'n. Så nu hoppas han innerligt att detta skall gå vägen, att det skall bli bra och att det går att gjuta upp några extra ifall det nån önskar sig ett ex.
Sme'n har för avsikt att få till både den äldre och den nyare versionen, så småning om.

Alltså, det hela handlar om en verklig arbetshäst från mitten av 1960-talet och framåt 20-30 år. Och det mer än i hela Europa.
Alltså, det är en Volvo F85-86 som är i faggorna. :-J
P1040323.JPG

God helg gott folk!
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, då! :o
Serieproduktion på gång. [JC_doubleup.gif]
Ja, Volvo är ju ändå Volvo..... ;) ;)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: Ja, Volvo är ju ändå Volvo.
Ooooo men visst... :|





:mrgreen:
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:54, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Jogras smedja

Inlägg av PeO »

Vi minns väl den gamla reklamslogen, "Volvos värde varierar, stackars folk som reparerar" :=u

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

jogra skrev Alltså, det hela handlar om en verklig arbetshäst från mitten av 1960-talet och framåt 20-30 år. Och det mer än i hela Europa.
Alltså, det är en Volvo F85-86 som är i faggorna. :-J
ser ju bra ut än så länge.... :-CO
skall bli kul att se forsättningen

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Calle W
Inlägg: 179
Blev medlem: 23 jun 2012, 18:51

Re: Jogras smedja

Inlägg av Calle W »

Först så måste jag säga det uppenbara. Imponerande med alla fordon i reklamfilmen! [JC_doubleup.gif] Sedan att en Volvo F84/86 hytt är väl den mest önskade lastbilsmodellen i Sverige. Vågar man föreslå att ni tar kontakt med Pilot Replicas.Varför då undrar ni? Jo,för att han har gjort precis den modellen i skala 1/48.Han har alla CAD ritningar som behövs och säger själv att det bara är att skala ner dem till 1/87. Det var bara det där med tid.Och om ni har sett de flygplan som kommit ut så är de inte dåliga. Att ingen stor tillverkare har försökt att göra den är konstigt,då den fanns på de flesta kontinenter under tiden den tillverkades. Ska bli spännande att få se slutresultatet.
/Calle W
Alla utom jag vet hur det ska gå.HJÄLP!(Bob Hund Tralala lilla molntuss)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Tacktack, killar!

Ooo'o Forden, visst, så här långt ja.... :=u ;)

Jo Calle, jag tycker också att F84-86 borde vara önskad, dock inget man hör om. Eller så har jag inte råkat se det. Annars, trevligt att du gillade filmbilarna.
Tack för att du föreslår en sån meriterad tillverkare att samarbeta med. Nu är ju mitt lilla projekt på en betydligt lägre amatör nivå, har inga finheter som helst att ta till. Utan jobbar bara med en från nätet snodd måttskiss som jag räknar och dividerar utifrån. Verktygen är bara en lillsåg, filar, lite spackel och så lim som jag använder för att ändra och justera en F89. Sedan kommer man till själva gjutandet och det bjuder ju på en del utmaningar... Så, vi får väl se hur det går.

Bjuder på en suddig bild till. :mrgreen:
P1040324.JPG
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2017, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Av allt att döma så finns det nog ändå någon som har vågat sig på att göra en modell av F84-86 hytten.
Denna stötte jag på nu på Ebay.
f85.jpg
Här syns det bra vilken utmaning det kommer att vara att måla grillen... Skulle ju vara finemang om det gick att underlätta.
Senast redigerad av jogra den 04 aug 2017, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Här syns det bra vilken utmaning det kommer att vara att måla grillen...
Ja, nu är grillsäsongen i full gång . Men måla....? Man brukar väl rekommendera att pensla med olja innan grillningen. Motorolja i det här fallet då, förstås.... :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
jogra skrev:Här syns det bra vilken utmaning det kommer att vara att måla grillen...
Ja, nu är grillsäsongen i full gång . Men måla....? Man brukar väl rekommendera att pensla med olja innan grillningen. Motorolja i det här fallet då, förstås.... :?
Oooooh, nu var du riktigt fyndig!!! :-JJ :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Jogras smedja

Inlägg av Claes Lislerud »

En så avanserad grill hade med stor fördel varit gjord i etsad nysilver.
Lättare att måla, smäckrare på plats.
Då kan man också göra olika årsmodeller, utan att behöva att göra en helt ny form för varje gång.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Jogras smedja

Inlägg av GammelDansken »

Hej

En F84-86 WOW. :-JJ

Men först, din Hindustan. imponerande, jag trodde också som MM att det var er Morris Oxford, men dom är självfallet skala 1:76.
Här en från Tradera
Bild

Och så din Volvo F86. Jag fattar inte heller varför inga har givet sig på den, men väl så att den glömmas i mitt segmentet.
Min förste riktige lastbil var en F86 med tipp och kran. Jag skulle självfallet ha den i modell, köpte Heavy Goods metall modelbyggesät, och blev ramp av blockad, den ligger fortfarande obygd efter mer än 25 år :=u , men nu f--, lägger jag alt annat till sidan och prover.

// John

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Jogras smedja

Inlägg av spajral »

Väldigt kul att se dina byggen, framförallt de till Volvo-filmen med tanke på tidspressen. Är själv nästan total analfabet vad det gäller lastbilar men det är ändå roligt att följa din tråd, om inte annat kan man snappa upp lite tips här och var.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Jo visst Claes, så borde den ju bli gjord. Å då blir det ju ännu enklare med metod ala Sture. :-BS
Den nyare i plast torde inte ställa till det men det är ju den gamla plåtgrillen som som är.... :=Koko
Men, sme'n har ju erfarenhet lika med noll av hur sånt går till... :=u

MM, du har ju också lagt märke till att Mr Byle'n minsann är på hugget i sina ordvändningar nu, nästan så man kunde tro att han inträtt i nåt författarsällskap eller nåt.... :?

:=f det var ju någo John, att sme'n kunde luras så med sin Trabant, så det betyder väl då att den inte var så pjåkig trots allt. :-BS
Jo, nu sätter du dej ner och tar itu med F86an! Och du, vi vill nog se hur det går också. :D

Tacktack, spajral! Du ser, jag igen, så har inte tagit mej an personbilarna dess mer så därför är jag bara in i din tråd och kikar, du har då samlat på dej en hel del! Du frågade om nåt personbilsforum, ett är mo87.de, där figurerar en hel del verkligt goda personbilsbyggare.
Och jo, det var väl nån bil kvar än att presentera från filmen, får lov att göra det.
Kom ihåg att komma ihåg.

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Jogras smedja

Inlägg av Claes Lislerud »

Var kan man köpa den F86an och vad kostar den?

saurer
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2015, 19:47

Re: Jogras smedja

Inlägg av saurer »

En fundering från en beundrare
Hur gör du dina dekaler ,speciellt de ljusa mot mörk bakgrund
vill ha silvertext mot blå bakgrund
beundrande funderingar/Stefan

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Ja'a Claes, på tyska ebay var det nog jag stötte på den, men, hur, det är en annan femma, hittar den inte nu... :|

Oooooj endå Saurer, sme'n han bockar å bugar! :oops:
Jo Stefan, jag ritar dekalerna i Corel åsså printar jag ut dem... :roll: :-BS
Å, precis som du också kommit underfund med så är de minst sagt knepiga, ljusa på mörkt. :!: Så, här gäller det att låna hem ett ex från bibban av den mångomtalade Bylianska Sturianen. Du ser, där finner man lite kryptiskt tillstavat att man fixar till det hela så att det känns rätt, utan att nån sagt nåt om att det skulle vara det.... :-r2
Ne, tyvärr Stefan, jag kan inte svara på din fråga helt sådär bara. För var eviga gång sme'n har nåt liknande för händer så snirklar han till det på de mest olika sätt. :=u Å, nån gång så kan det till och med hända att han lyckas, till och med riktigt bra. ;)

Om du vill kan jag försöka hjälpa dej med idéer via PM om du inte vill lägga upp det hela offentligt. För egentligen har jag utrustning som klarar av sånt här, bara maschonisten åxå skulle göra det....



Så tar vi följande programpunkt.
Lite music maestro får det bli, - fast detta har ju nog infiltrerats av en del förgyllda plåttrattar som ljuder. :roll: Annars, är det bra, mycket bra. Så det så.


Hälsningar från den Skånska NO kusten med en halvvecka nu med +30. :D
Senast redigerad av jogra den 04 aug 2017, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Jogras smedja

Inlägg av Svante Andersson »

saurer skrev:En fundering från en beundrare
Hur gör du dina dekaler ,speciellt de ljusa mot mörk bakgrund
vill ha silvertext mot blå bakgrund
beundrande funderingar/Stefan
Ljusa dekaler... typisk järnvägsdekal som vitt. Bo Japlin, Dekaler & Etsat, Decalprint.de.

Denna Scania har dekaler från Decalprint.de.
Bild

Finns gott om exempel på alster med silverfärgade dekaler där
http://www.decalprint.de/index.php/en/c ... l-berthold

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Jogras smedja

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:... den mångomtalade Bylianska Sturianen. Du ser, där finner man lite kryptiskt tillstavat att man fixar till det hela så att det känns rätt, utan att nån sagt nåt om att det skulle vara det.... :-r2
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Så, gott folk, då var det sista delen av Volvofilmen som skall redovisas.

Efter betongbilarna är det inte så många fler av sme'ns alster som kommit med på bild.
Vid 1.45 är det en folksamling på en bro för att se den forntida besten som som dykt upp. Denna krabat skall ju också läggas på en rulle och för det behövs ett filmteam som anländer med en hel armada tillbehör, inte bara en pikkuliten filmkamera, nee, med en massa möjliga och omöjliga tillbehör till de väl tilltagna kamerona. :-CO
Så, för att detta filmteam skulle få med sig allt så behövdes en redig skåpbil.
utrbil.png
Å såhär i efterhand får man ju vara glad att sme'n höll sin leveranstid, en dag tillgodo innan filmarna reste, för annars hade denna bil inte kommit till. :? Detta var en av de som efterfrågades från början, men av nån anledning glömdes den bort och blev aldrig beställd. Så när leveransen med bilar som skulle med ut i Europa ankom filmarna märkte de ju att inspelningsbilen fattades... De kastade sig över en telefon och försökte få fatt i sme'n, som tur hade han inte åkt iväg än för dan än. Så den dagen ägnades åt att få till en lastbil med öppnade bakdörrar i en neutral skrud.
Det hanns med innan posten avgick för dagen. :D
P1040296.JPG
P1040297 2.JPG

Här har vi då min andel av denna reklamrulle för en stor global fordonstillverkare. :-J
Senast redigerad av jogra den 14 nov 2017, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Ja'a, solåsommar solåsommar, slappa å ta det lugnt.... Det är väl sommar det? :?

Men men, svalare vindar drar in, inte kalla men dock svalare och därmed kanske för nån av oss mer behagligare modeleringsväde?
Så är det här, blir at ta sig an byggbordet som svämmar över sedan förra säsongen... :o :roll:

Sme'n har åter tagit sig an sitt embryo till F85/86, but but....
Får väl hoppas att det åtminstone blir nåt av att få till en liten serie för eget bruk. :(


Så, över till fredan och myset, som brukligt infinner sig såhär dax. :-J

För, killarna KAJ har gjort nåt trevligt, igen! [JC_doubleup.gif]



Ni som ser detta som häftigt kan ju kolla in denna sida. :D
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/08/ ... en-tagning


Så, sme'n säger för idag, Tac å hej! :-BS


Fast, ett litet(dock, väldigt stort i sig) PS, det finns en hel del av oss här på mötet som behöver håller denna länk ajour. :-T
https://nextgenscania.com/birth_of_the_new_scania
Senast redigerad av jogra den 05 aug 2016, 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Jogras smedja

Inlägg av cgn1954 »

jogra skrev:Fast, ett litet(dock, väldigt stort i sig) PS, det finns en hel del av oss här på mötet som behöver håller denna länk ajour. :-T
https://nextgenscania.com/birth_of_the_new_scania
"The Greatest Truck Ever!" - OK. Upp till bevis ni Scania! :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Ooomenvisst, vad gäller Skåne illa fall. :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Söndagskväll i smedjan....

Då arbetet i smedjan går i sin lugna lunk, så varför skulle man då rusa till en helgdagskväll? :?
Det får räcka med lite överläggningar om kommande tiders förehavanden. Eller, så hjälper vi till och löser några av världsproblemen. :-CO
P1040329.JPG

Med detta får man väl önska alla en god kommande vecka! :-J
Senast redigerad av jogra den 04 aug 2017, 15:55, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:varför skulle man då rusa till en helgdagskväll?
Nä, tänk på vilodagen så att du helgar den, står det ju i skriften.
jogra skrev:Med detta får man väl önska alla en god kommande vecka!
Man får väl önska detsamma. En riktig oxvecka där positionerna flyttas fram rejält! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev:Nä, tänk på vilodagen
Du ser, det är just det sme'n gör, mest varje dag.... :-BS


Det har i tiderna kommit önskemål om byggbilder.
Här kommer en på en trailer som fått genomgå en liten metamorfos, ja, eller det mesta blev nog ändrat på det urgamla Herpa underredet. Så vi får väl allt hoppas att det nu skall vara så pass likt förlagan att den känns igen. Alltså, efter att plankstrykarn gjort sitt. :D
P1040331.JPG
Senast redigerad av jogra den 04 aug 2017, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

jogra skrev:
Sture Bylén skrev:Nä, tänk på vilodagen
Du ser, det är just det sme'n gör, mest varje dag.... :-BS


Det har i tiderna kommit önskemål om byggbilder.
Här kommer en på en trailer som fått genomgå en liten metamorfos, ja, eller det mesta blev nog ändrat på det urgamla Herpa underredet. Så vi får väl allt hoppas att det nu skall vara så pass likt förlagan att den känns igen. Alltså, efter att plankstrykarn gjort sitt. Bild

Bild
undrar vad månne detta bli :-r2

Roger(forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

ford1929 skrev: undrar vad månne detta bli
Forden, detta är nog inga märkvärdiga grejer, bara en kapelltrailer som fått lite ändrat underrede.
Återkommer i ämnet då plankstrykarn gjort nåt.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Jogras smedja

Inlägg av ford1929 »

jogra skrev:
ford1929 skrev: undrar vad månne detta bli
Forden, detta är nog inga märkvärdiga grejer, bara en kapelltrailer som fått lite ändrat underrede.
Återkommer i ämnet då plankstrykarn gjort nåt.

det ser vi fram emot

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Jogras smedja

Inlägg av Lenke »

jogra skrev:
Sture Bylén skrev:Nä, tänk på vilodagen
Du ser, det är just det sme'n gör, mest varje dag.... :-BS


Det har i tiderna kommit önskemål om byggbilder.
Här kommer en på en trailer som fått genomgå en liten metamorfos, ja, eller det mesta blev nog ändrat på det urgamla Herpa underredet. Så vi får väl allt hoppas att det nu skall vara så pass likt förlagan att den känns igen. Alltså, efter att plankstrykarn gjort sitt. Bild

Bild
Det ser ut som en vältaxel strax innan ramslutet. Ska de bli en tipptrailer eller en tippbar bulktrailer månne?

Lennart
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Jogras smedja

Inlägg av jogra »

Lennart, påhängsvagnen är nog bara en kapellvagn, hoppas att vi får se skapelsen redan detta år. :-r2


Riktigt stiltje är det inte i verkstan, fastän sommarn visar sig från sin allra bästa sida. Så sme'n dristar sig till att visa lite fler byggbilder.
För fler Nyholmare är på gång.
Denna gång en R142'a, av dom första. Så, den skall vara flat i nosen. :-J

Lite stök med underredet så kan det bli såhär.
P1040334.JPG

Släpet tänkte ju sme'n sig att ta nåt gammalt Hera boggisläp ur släpagnslådan och måla upp,,,, men,,, tji fick han. :lol:
Blev att ta ett trailerkapell och kapa i lämplig längd och smida en kärra under det. Å, så det kan gå. :roll:
P1040335.JPG

Också med denna får vi väl allt hoppas plankstrykarn behagar ta sig an sin del av jobbet... :mrgreen:


Trevlig lillördag, förresten! :D
Senast redigerad av jogra den 04 aug 2017, 15:42, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

Ser man på - ingen semester fast det är semesterväder. Fantastiskt väder även här. Efter restaurangbesök med gamla arbetskamrater i kväll satte jag mig på uteplatsen med en virre och beundrade den här reklamskylten:

Bild

tågtyckarn

Re: Jogras smedja

Inlägg av tågtyckarn »

Den stora nackdelen med att vara pensionär är att man aldrig får semester. Du har min fulla sympati. :=S

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jogras smedja

Inlägg av 1956 »

Sture Bylén skrev:Ser man på - ingen semester fast det är semesterväder. Fantastiskt väder även här. Efter restaurangbesök med gamla arbetskamrater i kväll satte jag mig på uteplatsen med en virre och beundrade den här reklamskylten:

Bild
Var det den lemonaden, som vi säger i Skåne, som blev Zingo?

Sture Bylén

Re: Jogras smedja

Inlägg av Sture Bylén »

1956 skrev:Var det den lemonaden, som vi säger i Skåne, som blev Zingo?
Jajamen, efter Ingemars förlust 1960 så minskade reklamvärdet... :(

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Jogras smedja

Inlägg av HKN »

Z skall väl kopplas till de ljud herr Johansson utlät från ringgolvet efter att ha umgåtts med herr Paterson...
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jogras smedja

Inlägg av 1956 »

HKN skrev:Z skall väl kopplas till de ljud herr Johansson utlät från ringgolvet efter att ha umgåtts med herr Paterson...
Förmodligen en rimlig slutsats! [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"