Toppbilden, visa:
Jogras smedja
Jogras smedja
Välkommen in hit!
Denna tråd kommer väl främst att fyllas med en del fordon, mer eller mindre obyggda, ombyggda, tillbyggda, nybyggda. Ja, vi får väl se huru dana.
Tråden kommer kanske att bli till ett virrvarr av inslag, huller om buller av vettiga, mindre vettiga och mycket vettiga inslag. Så för dej som läsare kan det kanske behövas lite överseende att kunna följa med i svängen. Fyll gärna på med dina tankar och funderingar.
Denna tråd kommer väl främst att fyllas med en del fordon, mer eller mindre obyggda, ombyggda, tillbyggda, nybyggda. Ja, vi får väl se huru dana.
Tråden kommer kanske att bli till ett virrvarr av inslag, huller om buller av vettiga, mindre vettiga och mycket vettiga inslag. Så för dej som läsare kan det kanske behövas lite överseende att kunna följa med i svängen. Fyll gärna på med dina tankar och funderingar.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Jogras smedja
Om det är virrighet du försöker påskina så ligger du hästlängder efter mig på Glesmo-anläggningen.
Men jag får väl önska dig lycka till och skönt att du följde med hit.
Puff
Men jag får väl önska dig lycka till och skönt att du följde med hit.
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Jogras smedja
Elda nu på i ässjan och var beredd!
Snart kläcks det väl nya idéer i Mölle om Customlinar och liknande som kräver åtgärder.
Snart kläcks det väl nya idéer i Mölle om Customlinar och liknande som kräver åtgärder.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Jogras smedja
Det kan ju så småningom bli dags att visa hur man bygger ett gengasaggregat om bara den utannonserade citroenen från sydliga nejder anländer till Svartlien.
Puff
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Jogras smedja
Oooo visst fasingen gör jag ju det.... :geek:Sture Bylén skrev:Elda nu på....
Du kan fråga MM ifall han vill skicka dej en kopia av en dokumentär han fått tag i härifrån hållet.
Har du hört något om hur det går med tvåhjulings konverteringen för honom? Skulle vara väldans intresserad att få se.
Det lär nog komma ett som annat från Mölle bara tiden lider...
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Ja, jag väntar hela tiden på att få följa den scooter-byggtråd han har lovat att starta.jogra skrev:Har du hört något om hur det går med tvåhjulings konverteringen för honom? Skulle vara väldans intresserad att få se
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Jogras smedja
Ingen snöscooter då, eftersom vi är inne i den tiden.
Re: Jogras smedja
Hel häftig scooter Claes!
Förstår att den är byggd av dej, liksom kälken.
Förstår att den är byggd av dej, liksom kälken.
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Jogras smedja
Får väl säga nja...
Jag gjorde grunden til scootern men min svåger har byggt klart den och byggt kälken. Han byggde en pistmaskin från ett klippark i H0 (egentligen en modell i skala 1:50, men det är ju bara att förminska i en kopiator) som han ville ha ett diorama till. Då pratade vi om att ha en slalombacke med en skidlärare som sätter ut pinnar när pistmaskinen kör förbi. Så i till julen förra året så hadde jag byggt det grova till denna snöscootern och nu i sommar byggde han färdigt den.
Jag gjorde grunden til scootern men min svåger har byggt klart den och byggt kälken. Han byggde en pistmaskin från ett klippark i H0 (egentligen en modell i skala 1:50, men det är ju bara att förminska i en kopiator) som han ville ha ett diorama till. Då pratade vi om att ha en slalombacke med en skidlärare som sätter ut pinnar när pistmaskinen kör förbi. Så i till julen förra året så hadde jag byggt det grova till denna snöscootern och nu i sommar byggde han färdigt den.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Jogras smedja
Claes går det att lägga in en beställning hos svågern
Söker en Ockelbo 300 för mitt lilla Svartlien.
Draken Puff
Söker en Ockelbo 300 för mitt lilla Svartlien.
Draken Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Jogras smedja
Han har gjort "beställningsjobb" förut. Du får skicka mig en PM så kan du få fråga han. Jag kan inte lova något.
Re: Jogras smedja
Det där var ju ett diorama-tema man(jag) inte sett tidigare, verkligen häftigt.
Och pistarn gör ju sig fint i pappslöjd å, snyggt jobbat.
Och pistarn gör ju sig fint i pappslöjd å, snyggt jobbat.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Nåja gossar, här blir det ingen resume av året som gått utan tar istället en kort introduktion om vad som var på G från tidigare skrifter.
Det(ett av dem) handlade om att förvandla, bygga om, göra en Opel Blitz lookalike en Volvo Starke/Raske/Brage(de är till utseende rätt lika). Få en Opel till en Volvo = Vopelvo...
Utgångs material var en Brekina modell, som sådär på nåt vis har de rätta grunddragen:
Så med lite spacklande å filande skall det väl bli till något...
Utmaningen är den att det Opeln är en lätt lastbil med småa hjul och Volvon är en klass större med fullstora, så nya sulor krävs det att få under Vopelvon.
Limmar på lite utfyllnad som öronlappar och knäskydd, för karossen är också för smal:
Så fram med lite verktyg. Låta Dremeln sjunga å lyssna andäktigt till dess lov
på med en kilo spackel
fila å slipa, putsa å fila
ett halvt kilo till efter en sväg(eller två) med filen
Lite reklam för Mr Putty tar jag mej till, det bästa som jag hittils använt av spackel, filler vad du vill kalla sånt här.
Det(ett av dem) handlade om att förvandla, bygga om, göra en Opel Blitz lookalike en Volvo Starke/Raske/Brage(de är till utseende rätt lika). Få en Opel till en Volvo = Vopelvo...
Utgångs material var en Brekina modell, som sådär på nåt vis har de rätta grunddragen:
Så med lite spacklande å filande skall det väl bli till något...
Utmaningen är den att det Opeln är en lätt lastbil med småa hjul och Volvon är en klass större med fullstora, så nya sulor krävs det att få under Vopelvon.
Limmar på lite utfyllnad som öronlappar och knäskydd, för karossen är också för smal:
Så fram med lite verktyg. Låta Dremeln sjunga å lyssna andäktigt till dess lov
på med en kilo spackel
fila å slipa, putsa å fila
ett halvt kilo till efter en sväg(eller två) med filen
Lite reklam för Mr Putty tar jag mej till, det bästa som jag hittils använt av spackel, filler vad du vill kalla sånt här.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Ooops ändå, det gäller att vara försiktig med knapparna här.... Det blev en ofrivilligt frivillig paus i det hela...
Nå ingen fara, vi fortsätter väl där det slank iväg. (Fick ju möjlighet att ladda glöggen också )
Alltså fick sig Vopelvon mer spackel och utsattes för mer putsande...
Och resultatet närmar sig godkänt...
Eller så kanske inte...
En riktig ryssbil blev det till. Ojoj, så högt och kangligt det blev, här blir det till att ta sig en funderare.
Det kom att bli en Volozil, Vologaz eller vad de nu heter...
Så här blidde det en riktig MM, gör om och gör rätt... :ugeek:
Får be att återkomma i fallet.
Nå ingen fara, vi fortsätter väl där det slank iväg. (Fick ju möjlighet att ladda glöggen också )
Alltså fick sig Vopelvon mer spackel och utsattes för mer putsande...
Och resultatet närmar sig godkänt...
Eller så kanske inte...
En riktig ryssbil blev det till. Ojoj, så högt och kangligt det blev, här blir det till att ta sig en funderare.
Det kom att bli en Volozil, Vologaz eller vad de nu heter...
Så här blidde det en riktig MM, gör om och gör rätt... :ugeek:
Får be att återkomma i fallet.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Vill önska alla Mötes deltagare ett
Riktigt Gott År 2012!
Denna gubben har väl gjort sitt för denna säsong?
Får väl önska honom goda tider där han brett ut badlakanet i gröngräset.
Riktigt Gott År 2012!
Denna gubben har väl gjort sitt för denna säsong?
Får väl önska honom goda tider där han brett ut badlakanet i gröngräset.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Sagan går vidare.
Först en flygbild av hytten efter breddningen. Egentligen borde hytten ha fått sig ett skikt till så att den är närmare samma bredd som skärmarna för att få det riktigt rätta stuket(men jag tror vi hoppar över det :geek:).
En knepigare sak att genomföra med denna modell som bas är att vindrutan egentligen skall vara plan... Vi får allt se hur det kommer att te sig med enbart en utjämning av den mesta böjningen.
Grillen är tillbyggd och borde fylla upp den högre öppningen nu.
So long
Först en flygbild av hytten efter breddningen. Egentligen borde hytten ha fått sig ett skikt till så att den är närmare samma bredd som skärmarna för att få det riktigt rätta stuket(men jag tror vi hoppar över det :geek:).
En knepigare sak att genomföra med denna modell som bas är att vindrutan egentligen skall vara plan... Vi får allt se hur det kommer att te sig med enbart en utjämning av den mesta böjningen.
Grillen är tillbyggd och borde fylla upp den högre öppningen nu.
So long
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Vaddå!? Inga genvägar om vi får be!!!jogra skrev:Egentligen borde hytten ha fått sig ett skikt till så att den är närmare samma bredd som skärmarna för att få det riktigt rätta stuket(men jag tror vi hoppar över det ).
Visserligen går vi mot ljusare tider men nog tycker jag att det känns lite tidigt att ta fram grillen.....jogra skrev:Grillen är tillbyggd
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Jogras smedja
Ajajaj.. när jag gick pistvaktskurs och lärde mig hantera en Pistenbully fick jag lära mig att aldrig aldrig ställa maskinen på tvären i backen när det lutar så pass. Börjar den glida i sidled stannar den nere i byn.
Fast det är skidläraren med borren jag tittar extra på, dom borrarna är svindyra.
Men jag såg att Classe hade 32mm´s träborrar, det har dom idag också, men då hade dom dubbelt så långa.
Så jag gick och köpte en för strax under 100:-. Hon i kassan undrade vad jag skulle ha en sån borr till, och fan flög i mig, så jag sa att jag skulle popnita.
Hon tittade på borren och sa att jag skulle haft en tre-komma-två i stället.
Jag sa att "Nääe, chefen sa att jag skulle ha en trettitvå, och han är så elak och vrång så jag törs inte komma med nåt annat". Och det här är ingen skröna, och jag hoppas dom hade roligt i Classes fikarum.
I teorin inför skidlärarexamen ingick även bansättningsregler, så jag har lärt mig en del sånt också.
Jag har tillochmed lärt mig ett föredrag utantill, som Erik Stenmark, Ingemars far, ska ha hållit på en bansättningskurs hos Svenska Skidförbundet.
Det ska hållas på norrländska så jag vår dra det verbalt nån gång om nån är intresserad.
Fast det är skidläraren med borren jag tittar extra på, dom borrarna är svindyra.
Men jag såg att Classe hade 32mm´s träborrar, det har dom idag också, men då hade dom dubbelt så långa.
Så jag gick och köpte en för strax under 100:-. Hon i kassan undrade vad jag skulle ha en sån borr till, och fan flög i mig, så jag sa att jag skulle popnita.
Hon tittade på borren och sa att jag skulle haft en tre-komma-två i stället.
Jag sa att "Nääe, chefen sa att jag skulle ha en trettitvå, och han är så elak och vrång så jag törs inte komma med nåt annat". Och det här är ingen skröna, och jag hoppas dom hade roligt i Classes fikarum.
I teorin inför skidlärarexamen ingick även bansättningsregler, så jag har lärt mig en del sånt också.
Jag har tillochmed lärt mig ett föredrag utantill, som Erik Stenmark, Ingemars far, ska ha hållit på en bansättningskurs hos Svenska Skidförbundet.
Det ska hållas på norrländska så jag vår dra det verbalt nån gång om nån är intresserad.
Claes Lislerud skrev:Får väl säga nja...
Jag gjorde grunden til scootern men min svåger har byggt klart den och byggt kälken. Han byggde en pistmaskin från ett klippark i H0 (egentligen en modell i skala 1:50, men det är ju bara att förminska i en kopiator) som han ville ha ett diorama till. Då pratade vi om att ha en slalombacke med en skidlärare som sätter ut pinnar när pistmaskinen kör förbi. Så i till julen förra året så hadde jag byggt det grova till denna snöscootern och nu i sommar byggde han färdigt den.
Re: Jogras smedja
Jaa men, det har ju sagts i sååå många inlägg på dessa forum att det är så trevligt att läsa och lära via andras trådar....Sture Bylén skrev:Inga genvägar om vi får be....-...... känns lite tidigt att ta fram grillen.
Jo, där håller jag allt med dej, de e nog lite tidigt med grillen. Skall se om det möjligen skulle finnas nåt annat projekt på G här...
Arne Lindgren skrev:... Classe hade 32mm´s träborrar, .... jag skulle popnita.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Det blev ju liksom ett ypperligt läge att titta på andra(var nog svårt att hitta nåt ) projekt från förr, som bara ligger och samlar damm...
Om det är nåt jag är specialist på så är att börja på nåt nytt innan de gamla är slutförda... Så ifall nån känner att de behöver hjälp med att starta upp nåt nytt sådär mitt i det andra, DÅ kommer jag gärna farande med mina tjänster.
Det är ju nog så som det inkommit anmärkning om, lite tidigt att ta fram grillen , så Vopelvon får snällt invänta bättre väder. (Det finns nog andra skäliga orsaker också.)
Det som låg överst, nåja inte så djupt, är en ombyggnad av ett Herpa Ahola-ekipage i modul mått, 25,25 meter. Som är tänkt att få formen av en 18,75 meters Norge bil.
Och i och med att detta är en tid sedan det börjades mätas och sågas så finns det ju förstås ingen bilddokumentation(nästan i alla fall) from the very beginning.
Bilen är så gott som ready och det som det hakat upp sig på är sulorna till släpet. De skall vara(läser du detta Sture?) mindre än de som var under modellen. Och inte förrän idag kom jag att titta i en Herpa tillbehörsask med bilunderreden och HEUREKA vad hittar man? Joo, hjul i rätt storlek! 11,6mm mot 12,5. Men lite smala är de... Så nu efter att ett brev är sänt till Herpa skall vi se om det skulle lösa sig så att hela kärran skulle få sulor under sig.
Då var det att få till nåt att hänga upp hjulen i. Rambalkar har vår vän Evert Grön levererat. Själva axelkonstruktionen genar jag via en dolly som dissikeras och det dyrbara tas till vara. Hur man skall konstruera framvagn med svängkrans får bero till en annan dag.
Om det är nåt jag är specialist på så är att börja på nåt nytt innan de gamla är slutförda... Så ifall nån känner att de behöver hjälp med att starta upp nåt nytt sådär mitt i det andra, DÅ kommer jag gärna farande med mina tjänster.
Det är ju nog så som det inkommit anmärkning om, lite tidigt att ta fram grillen , så Vopelvon får snällt invänta bättre väder. (Det finns nog andra skäliga orsaker också.)
Det som låg överst, nåja inte så djupt, är en ombyggnad av ett Herpa Ahola-ekipage i modul mått, 25,25 meter. Som är tänkt att få formen av en 18,75 meters Norge bil.
Och i och med att detta är en tid sedan det börjades mätas och sågas så finns det ju förstås ingen bilddokumentation(nästan i alla fall) from the very beginning.
Bilen är så gott som ready och det som det hakat upp sig på är sulorna till släpet. De skall vara(läser du detta Sture?) mindre än de som var under modellen. Och inte förrän idag kom jag att titta i en Herpa tillbehörsask med bilunderreden och HEUREKA vad hittar man? Joo, hjul i rätt storlek! 11,6mm mot 12,5. Men lite smala är de... Så nu efter att ett brev är sänt till Herpa skall vi se om det skulle lösa sig så att hela kärran skulle få sulor under sig.
Då var det att få till nåt att hänga upp hjulen i. Rambalkar har vår vän Evert Grön levererat. Själva axelkonstruktionen genar jag via en dolly som dissikeras och det dyrbara tas till vara. Hur man skall konstruera framvagn med svängkrans får bero till en annan dag.
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 13:57, redigerad totalt 2 gång.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Jodå, du är allt satt under bevakning. (Har dock inte riktigt vant mig vid det nya forumets kategorier och underkategorier, ännu. Detta har gjort att jag kommit på att jag missat en del grejer men nu har jag lärt mig använda knappen "olästa inlägg" så nu får du svårare att "slinka undan". )jogra skrev:(läser du detta Sture?)
Jag är ju ingen kännare av moderna långtradare men imponeras ändå av ett sådant projekt som du dragit igång.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Jogras smedja
Jogra, en sak jag funderat på..
Finska lastbilar hade förut alltid åkeriets namn på hyttens dörrar i nån tråkig Arial-liknande font, ofta i vitt.
Fanns det nån lag på hur det skulle se ut?
Det såg så lika ut på alla bilar.
Finska lastbilar hade förut alltid åkeriets namn på hyttens dörrar i nån tråkig Arial-liknande font, ofta i vitt.
Fanns det nån lag på hur det skulle se ut?
Det såg så lika ut på alla bilar.
Re: Jogras smedja
Jahas Arne, måste ta mej en liten funderare där.
Det jag kommit till är att jag nog kanske inte har nåt svar som inte låter alltför uti de blå.
Men en sak vet jag å de e att finska män, kanske som svenska , är av naturen lata. Det var enkelt att använda köpis schabloner från resrvdelshandlarn! Dessa var stansade i tunn plåt och fanns kanske inte i så många olika utföranden. För namn och hemkommun, det måste man enligt finska förordningar ha på hytten skrivet och det skulle vara lätt å enkelt avläst. Och dessutom skulle det på hytten framgå bilens olika vikter, med och utan lass. Lastbilstrafikanterna var nog oftast inte så konstnärligt lagda som dito buss, de hade ofta lite mer fantasi på sin text.
Kanske du Arne går på detta? Lite sant tror jag nog det är.
Det jag kommit till är att jag nog kanske inte har nåt svar som inte låter alltför uti de blå.
Men en sak vet jag å de e att finska män, kanske som svenska , är av naturen lata. Det var enkelt att använda köpis schabloner från resrvdelshandlarn! Dessa var stansade i tunn plåt och fanns kanske inte i så många olika utföranden. För namn och hemkommun, det måste man enligt finska förordningar ha på hytten skrivet och det skulle vara lätt å enkelt avläst. Och dessutom skulle det på hytten framgå bilens olika vikter, med och utan lass. Lastbilstrafikanterna var nog oftast inte så konstnärligt lagda som dito buss, de hade ofta lite mer fantasi på sin text.
Kanske du Arne går på detta? Lite sant tror jag nog det är.
Senast redigerad av jogra den 07 jan 2012, 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Jogras smedja
Såklart jag tror..jogra skrev: Kanske du Arne går på detta? Lite sant tror jag nog det är.
Det var ungefär nåt sånt jag trodde, fast schabloner tror jag inte det var, då hade man omedvetet tänkt schablon pga genombrutna O-n och sånt.
Om man inte handmålade igen dom genombrytningarna.
Tack!
Re: Jogras smedja
Nu vet jag att jag vet... :geek:Arne Lindgren skrev: Om man inte handmålade igen dom genombrytningarna.
Man gjorde som du säger, man målade på fri hand. Har nog sett de som inte brytt sig om att fylla fast glipen heller...
Schablonerna var ju som skilda bokstäver så det var att dra upp en stödlinje och tussa på en bokstav i taget med en superlon bit.
Ha de gott
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Ett bygge "från förr".
E. Lumiaho 273
E. Lumiaho 273
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 13:59, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Und weiter gehts mit den Vopelvon...
Saa sii om det blir någo bättre.
Ha d
Saa sii om det blir någo bättre.
Ha d
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:02, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Det var en imponerande utbyggnad uppe på motorhuven! Har du någon bild på förebilden?
Re: Jogras smedja
Jo, tänk dej en gång Sture att jag har det:
You see, det har ju inkommit vägande önskemål om att hytten borde sänkas och få den mindre högflygande. Och nu då det ändå bara handlar om en modell så är det ju ändå vanskligt att bebruka huru omfattande tingester som helst. Så då tyckte jag mej kunna se att denna Harald Blåtand skulle te sig utomordentligt väl i en uppgift som näbb nedbrytare.
(Vet ju inte hur bra du ser likheten i förebilden Sture, men den är i vart fall slående!)
You see, det har ju inkommit vägande önskemål om att hytten borde sänkas och få den mindre högflygande. Och nu då det ändå bara handlar om en modell så är det ju ändå vanskligt att bebruka huru omfattande tingester som helst. Så då tyckte jag mej kunna se att denna Harald Blåtand skulle te sig utomordentligt väl i en uppgift som näbb nedbrytare.
(Vet ju inte hur bra du ser likheten i förebilden Sture, men den är i vart fall slående!)
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:06, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Goder afton,
måhända var den senaste bilden av Vopelvon lite svår tydd...
Men i alla fall så är det det inringade som är en delorsak till de kangliga linjerna. Med denna tillbyggnad skall det hoppeligen ordna upp sig, en del... Med lite hjälp av EvertG och lite dremlande så tar profilen sig, kanske endel...
HMMM, här skulle nästa bild ha kommit!
Photobucket slutade sammarbeta(eller så gör jag nåt galet) får inte fram att det går att uploada mer....
Får återkomma vid ett bättre tillfälle!
God lördagskväll på er!
måhända var den senaste bilden av Vopelvon lite svår tydd...
Men i alla fall så är det det inringade som är en delorsak till de kangliga linjerna. Med denna tillbyggnad skall det hoppeligen ordna upp sig, en del... Med lite hjälp av EvertG och lite dremlande så tar profilen sig, kanske endel...
HMMM, här skulle nästa bild ha kommit!
Photobucket slutade sammarbeta(eller så gör jag nåt galet) får inte fram att det går att uploada mer....
Får återkomma vid ett bättre tillfälle!
God lördagskväll på er!
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Åtminsone av en "mästare".... "De medvetna missupfattningarnas"jogra skrev:måhända var den senaste bilden av Vopelvon lite svår tydd
Re: Jogras smedja
Sture, du fick ju ialla fall se "orginalet", vilket annars säkert hade blitt höljt i dunkel om du inte så snällt bett om det.
Så vidare i sagan om "om en Opel blidde en Volvo".... Det turade sig bätter idag med att få offentliggöra lite bilder.
Efter lite formande så ser det ut såhär med skärmarna Och tar vi å ställer upp ekipaget för en porträttbild så blir det såhär Kanske lite bättre blev det. Men knappast är det övertygande än...
Vandringen fortsätter..
Så vidare i sagan om "om en Opel blidde en Volvo".... Det turade sig bätter idag med att få offentliggöra lite bilder.
Efter lite formande så ser det ut såhär med skärmarna Och tar vi å ställer upp ekipaget för en porträttbild så blir det såhär Kanske lite bättre blev det. Men knappast är det övertygande än...
Vandringen fortsätter..
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Medan jag ändå filar å gnider på endel småsaker, så blev det några drag på Vopelvon också.
Kanske, kanske man så småningom kan börja skönja viss likhet med en Volvo... Nå, nog återstår det en del i transformationen... Om den överhuvudtaget går att genomföra med hedern i behåll...
Kanske, kanske man så småningom kan börja skönja viss likhet med en Volvo... Nå, nog återstår det en del i transformationen... Om den överhuvudtaget går att genomföra med hedern i behåll...
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:26, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Stefan Jönsson
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05
Re: Jogras smedja
Tror att det blir bra när det gula och det vita får en gemensam färg. Som det är nu, blir man nog lite lurad.
Re: Jogras smedja
Precis som du säger Stefan så får jag nog försöka mej på att packa upp den nya pistolen ur sin låda.
För som det är nu är det svårt att återge verkligheten på ett fotografi. Så kanske nån vacker dag har det kommit några pigment på hytten.
För som det är nu är det svårt att återge verkligheten på ett fotografi. Så kanske nån vacker dag har det kommit några pigment på hytten.
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Jogras smedja
Det kan helt klart vara läge för att lägga på ett lager med grundfärg nu. Då är det mycket lättare att se var du måste fila mer eller lägga på mer spackel.
Re: Jogras smedja
Hoppsan! Låter farligt...jogra skrev: försöka mej på att packa upp den nya pistolen ur sin låda
Jag tycker dina förbättringar leder närmare och närmare originalet. Kul!
Det som i det här skedet stjäl lite uppmärksamhet från betraktaren är de blanka hjulen med "nabbar". Antar att du så småningom kommer att se till att de blir lite diskretare.
Re: Jogras smedja
Som följande på dagordningen för detta åk får nog bli att förära det med några pigment, helt klart.
Nåå, efter en par tre års körande med bilen är de kanske inte mer så iögonfallande.
Skall nog så småningom härma Stefan med att klatscha lite kladd på också.
Nå men ändå, - jag som har haft sånt schå att få tag i däck som skulle vara utmärkta i det för årstiden rådande föret med modd å halka...Sture Bylén skrev:... de blanka hjulen med "nabbar". -- ..småningom kommer att se till att de blir lite diskretare.
Nåå, efter en par tre års körande med bilen är de kanske inte mer så iögonfallande.
Skall nog så småningom härma Stefan med att klatscha lite kladd på också.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Av allt att döma har det varit en vacker dag idag. Ja, det har det, en solig fin vinterdag med vinterns kanske kallaste kväll hittills, -14...
Vopelvon har fått lite färg på sig i den nya boxen... (Man tager vad man haver )
Resan fortsätter
Vopelvon har fått lite färg på sig i den nya boxen... (Man tager vad man haver )
Resan fortsätter
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Stefan Jönsson
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05
Re: Jogras smedja
Nu ser ju bilen mycket bra ut men det var väl en tusan så primitiv sprutbox du har. JAG skulle skämmas att visa upp något sådant på forumet...
Re: Jogras smedja
Sture Bylén skrev:... väl en tusan så primitiv sprutbox ...
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Jogras smedja
Nu ser den ju volvig ut.. mer än när den satt på chassiet. Hmm, vad är det som inte stämmer?
Re: Jogras smedja
Så trevligt Arne att du dristar dej till att säga att det finns drag av det som det är ämnat att bli.
Misstänker att jag som följande drag får lov att ta å söka i min flaklåda om där skulle finnas nåt lämpligt att lägga laster på. Det är nog enda sättet att utvärdera hur proportionerna skall fördelas(eller var det portionerna utdelas..., känns som om det vore läge för middag nu ). Annars har jag också justerat hyttens linjer där innan pigmenten lades på, troligen till det bättre.
Nu skall det bli spännande att se ifall det inkommer förslag från nåt håll om på typ av lastbärare till detta åk...
Misstänker att jag som följande drag får lov att ta å söka i min flaklåda om där skulle finnas nåt lämpligt att lägga laster på. Det är nog enda sättet att utvärdera hur proportionerna skall fördelas(eller var det portionerna utdelas..., känns som om det vore läge för middag nu ). Annars har jag också justerat hyttens linjer där innan pigmenten lades på, troligen till det bättre.
Nu skall det bli spännande att se ifall det inkommer förslag från nåt håll om på typ av lastbärare till detta åk...
Kom ihåg att komma ihåg.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Jogras smedja
Öltransport såklart bryggerinäringen är i skriande behov av transportmedel i ditt västra grannland.
Puff med välfyllda lastkajer
Puff med välfyllda lastkajer
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Jogras smedja
Drag av..? Nu kan den ju inte vara nåt annat än en Volvo. Men..? Stämmer hjulstorleken? I min minnesbild är hjulen mindre.. eller ser mindre ut.. än dom du hade förut.jogra skrev:Så trevligt Arne att du dristar dej till att säga att det finns drag av det som det är ämnat att bli.
Re: Jogras smedja
Jo du Puff, visst skulle jag kunna komma å hjälpa till med lite pilsner-körning. Men, det blir ju lite små lass att ta hem på den.
Arne, du ser då du skrev att den blivit volvo-vig - så vågade jag liksom inte fira i det läget ännu...
Vet inte om hjulen är precis den rätta, i varje fall är dessa mer närmare sanningen än de som var under.
Behöver ta mej an Vopelvon nu så fort jag bara får klart att annat litet projekt här.
Annars är jag lite konfunderad att det inte kommit "krav på" vad bilen skall ha för förebild.(Har ett par kompisar här över som är inne och smygläser och de har länge varit i behov av en Starke... Få se hur länge det tar innan de vågar sig in på forat på allvar. )
Arne, du ser då du skrev att den blivit volvo-vig - så vågade jag liksom inte fira i det läget ännu...
Vet inte om hjulen är precis den rätta, i varje fall är dessa mer närmare sanningen än de som var under.
Behöver ta mej an Vopelvon nu så fort jag bara får klart att annat litet projekt här.
Annars är jag lite konfunderad att det inte kommit "krav på" vad bilen skall ha för förebild.(Har ett par kompisar här över som är inne och smygläser och de har länge varit i behov av en Starke... Få se hur länge det tar innan de vågar sig in på forat på allvar. )
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Var just inne på mo87.de och såg att de länkar till Herpas katalog för 2012.
http://www.mo87.de/downloads/herpa-2012-05-06.pdf
Katalogen är fylld med tillverkningsprogrammet för i år, gammat och nytt. Säkerligen är inte alla årets nyheter med i broschyren, en av dem är Volvos nya lastbil som väl kommer att presenteras här inom en nära framtid och den kommer Herpa säkerligen att producera direkt från att den kommer ut på marknaden. Så kommer det väl ut specialmodeller i år också.
På sidan 10 i katalogen finns ett ekipage härifrån grannkommunen som gläder mycket. Trevligt, trevligt med ett finskt ekipag, igen!
Kan bara förundras över hur de finska trafikanterna bär sig åt för att få ut sina bilar som modeller, inte finns det ju alls på samma sätt av svenska bilar.
Räknade just att minst 14 stycken lastbilsmodeller har kommit ut de senaste åren enbart av bilar hemmahörande på en radie 10 mil från Vasa, från Herpa och AWM. Så kommer ännu en Ristimaa till ut här i dagarna och denna Visa Valkonens bil till försommaren, så nog har Österbottningarana varit aktiva!
Den tid, energi och kapital som trafikanterna lägger på sina arbetsfordon är det kanske inget under att de i många fordonskretsar ute i Europa är så populära?
Har bara fått släpet på bild av Valkonens nyaste ekipage. Försök att räkna antalet ljuspunkter, mötte ekipaget här en morgon och det VAR på sitt sätt en upplevelse att se det! Detta är Valkonens föregående bil som Herpa gav ut för en tid sedan. Dessa modellbilar lämpar sig fint på en modern svensk bana också då de rör sig mycket i Sverige också.
http://www.mo87.de/downloads/herpa-2012-05-06.pdf
Katalogen är fylld med tillverkningsprogrammet för i år, gammat och nytt. Säkerligen är inte alla årets nyheter med i broschyren, en av dem är Volvos nya lastbil som väl kommer att presenteras här inom en nära framtid och den kommer Herpa säkerligen att producera direkt från att den kommer ut på marknaden. Så kommer det väl ut specialmodeller i år också.
På sidan 10 i katalogen finns ett ekipage härifrån grannkommunen som gläder mycket. Trevligt, trevligt med ett finskt ekipag, igen!
Kan bara förundras över hur de finska trafikanterna bär sig åt för att få ut sina bilar som modeller, inte finns det ju alls på samma sätt av svenska bilar.
Räknade just att minst 14 stycken lastbilsmodeller har kommit ut de senaste åren enbart av bilar hemmahörande på en radie 10 mil från Vasa, från Herpa och AWM. Så kommer ännu en Ristimaa till ut här i dagarna och denna Visa Valkonens bil till försommaren, så nog har Österbottningarana varit aktiva!
Den tid, energi och kapital som trafikanterna lägger på sina arbetsfordon är det kanske inget under att de i många fordonskretsar ute i Europa är så populära?
Har bara fått släpet på bild av Valkonens nyaste ekipage. Försök att räkna antalet ljuspunkter, mötte ekipaget här en morgon och det VAR på sitt sätt en upplevelse att se det! Detta är Valkonens föregående bil som Herpa gav ut för en tid sedan. Dessa modellbilar lämpar sig fint på en modern svensk bana också då de rör sig mycket i Sverige också.
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Jogras smedja
Hade nog en bild på Ristimaas Octopus som finns att köpa nu snart.
Denna gång enbart bilen.
Denna gång enbart bilen.
Senast redigerad av jogra den 12 aug 2017, 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.