Toppbilden, visa:    


Godsvagn G1

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Hej!
Dessa vagnar kan väl användas som vagnar kring sekelskiftet, eller ska/kan man göra om dom och i så fall hur?
Jag har redan fixat ekerhjul till dom.....

http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=21238

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Bäste broder!
Det där är en tysk G10:a om jag inte är alldeles ute och cyklar (vilket är totalt otänkbart så här års ...). Den är alldeles för lång för att motsvara en svensk G1:a / G3:a., tyvärr!

Men jag hade nio stycken sådana länge för att representera MHJ:s obromsade vagnar. När jag tittar bakåt i min egen tråd hittade jag en beskrivning av hur jag inhandlade ett antal vagnar från Tillig som hade rätt dimensioner, när jag hade tröttnat på G10:orna:

http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-76519.html

Sedan fick man inhandla ventilationsluckor (Rimbo Grande om jag inte minns fel), borra och sätta dit diverse handtag, stoppklossar för sidodörrarna mm.

Slutresultatet kunde då - hjälpligt - bli detta. Och det får vara "good enough" för min del:

Bild
Senast redigerad av Johan Molin den 06 nov 2016, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Varför skriver man att det är en G1:a då?
Det är helt plötsligt tunt på marknaden att inhandla G1:or alla har lagt av :-cry
Börjar tröttna på mitt epok-val..... :=S

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Vagnarna ser helt klart acceptabla ut. [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Godsvagn G1

Inlägg av PeO »

Till UGJ:s G-vagnar, både G3 och standard G hade RimboGrande 2 generationer ombyggnadsplåtar för diverse varianter För G1 var det mer än lventiler som fick till, dörrarna fick också bytas bl. a. Jag vet inte om dessa finns kvar idag, jag har ett otal projektaskar med väntande ombyggnader till Gsh, Gsk, F.. m.m. mitt hopp står fortfarande till nästa vinter....... :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Von Wow: Det är denna verklighet som vi gamlingar tvingades växa upp med! Dessutom ofta vagnar i skala 1:80 för att göra saken ännu värre! Men tyska G10:or har fått passera som svenska G1:or / G3:or hos Fleischmann, Märklin (antar jag ...), Liliput och sannolikt andra också. Fleischmann målade ett typiskt tyskt motorvagnssätt beigegult och orange för att det skulle likna Y6/Y7-rälsbussar. Liliput presenterade en hel drös "svenska" personvagnar, där det enda svenska var att de hade försetts med metkroks-emblem.

Så just detta var nog betydligt värre på 1950 - 1970-talet. Betänk att bland de första som gjorde svenska modeller "pau rightigt" var Lima! ( Ja och så Pocher, men de var svåra att hitta även förr, och var i regel inte i rätt skala ).

Men det har rullat svenskregistrerade G10:or i Sverige också. EFTER första världskriget ...

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Vad ska du göra denna vinter då PeO? :-BS

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Johan Molin skrev:Von Wow: Det är denna verklighet som vi gamlingar tvingades växa upp med! Dessutom ofta vagnar i skala 1:80 för att göra saken ännu värre! Men tyska G10:or har fått passera som svenska G1:or / G3:or hos Fleischmann, Märklin (antar jag ...), Liliput och sannolikt andra också. Fleischmann målade ett typiskt tyskt motorvagnssätt beigegult och orange för att det skulle likna Y6/Y7-rälsbussar. Liliput presenterade en hel drös "svenska" personvagnar, där det enda svenska var att de hade försetts med metkroks-emblem.

Så just detta var nog betydligt värre på 1950 - 1970-talet. Betänk att bland de första som gjorde svenska modeller "pau rightigt" var Lima! ( Ja och så Pocher, men de var svåra att hitta även förr, och var i regel inte i rätt skala ).

Men det har rullat svenskregistrerade G10:or i Sverige också. EFTER första världskriget ...
Det är på gränsen till olagligt, hur svårt kan det vara att göra en modell och kalla den för vad det är!?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Godsvagn G1

Inlägg av PeO »

vonWow skrev:Vad ska du göra denna vinter då PeO? :-BS
Fortsätta springa i ekorrhjulet, tänkte ta statsanställning utan arbetskrav till 65-årsdagen. Lite byggande har det blivit denna helgen ändå, efter alltför många bortjobbade helger eller d:o med krasslig kroppastolle, jag fick hjälp att lyfta ner två sektioner avsmalspårsbanans slutstation på golvet och har kopplat ihop elledningarna under och monterat spakar för växelomläggning.
Johan, det fanns liiiite mer, Tenshodo gjorde ett Sb redan på tidigt 60-tal, men prislappen på 165 kronor var en ouppnåelig dröm för de flesta.
Fleischmanns "Ub" och "Öa" kan vi väl vara finkänsliga och glömma. Annars var det hembygge som gällde, det här D-loket byggdes för 70 år sedan och går fortfarande i daglig trafik.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Jo, men så är det ju en sådan prestation att det har en av huvudrollerna på Tekniska Museet i Stockholm! Med sin skapare Uno Milton. Legendarisk "scratchbyggare", inte bara av den berömda mj-anläggningen, utan också av den ångmaskinsdrivna waxholmsbåten TÄRNAN (von Wow: Hittepå - har aldrig funnits i verkligheten!).

Men likafullt värd att påminna om också:
Bild
http://www.stinsensforum.se/eskilstuna- ... t2901.html


Jodå, Fleischmann målade en schweizisk personvagn i SJ-rött har jag sett när jag nu bläddrade igenom mina gamla kataloger. Och hur stolt var inte jag när jag kunde kapa åt mig en vackert gulmålad G10:a med ASG-stämpel på vagnsdörrarna! Och en tankvagn var ju bums "svensk" så fort det stod ett "svenskt" oljebolags märke på densamma (som GULF, ESSO, BP och dylikt ...)

Så von Wow: Detta är egentligen en mycket traditionstyngd historieförfalskning du råkat ut för! Och detta illustrerar det jag försökt säga länge nu; vi har aldrig haft det så bra med modellutbud som vi har det nuförtiden!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Vi blir ju inte smartare med tiden, så nästa generation kommer håglöst att trycka på en knapp och bli frustrerade över att det inte ploppar ut ett lok från skrivaren :-BS
Du skickade ju mig en ritning på ett lok som jag bara lyckats skriva ut och sen av ren utmattning av att behöva lyfta plåtsaxen nästan knockade mig själv, var sen tvungen att sätta mig ner och "känna" efter om jag verkligen kan bygga loket, medans jag funderar på hur jag kan få någon annan att göra det åt mig gratis, kände mig förnärmad :shock: av att det inte på direkten fanns någon, lade mig ner på golvet för att hämta andan efter som jag blev så stressad och upprörd över att JAG ska behöva göra något själv :shock: ....har nu kollapsat av alla verktyg som jag måste ha och allt känns egentligen orättvist..... :=u

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Jag älskar ångbåtar, nu blir jag ännu mer deprimerad. :-cry

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Godsvagn G1

Inlägg av PeO »

Bilden på Uno ovan är från WNJ:s speciella medlemsträff med anledning av 40-årsfirandet för två veckor sedan.
Jag träffade Uno vid hans anläggning på museet för en del år sedan och han tyckte absolut att jag skulle följa med bort till sjöfartsmuseet också, för där skulle han visa upp Tärnan. Hans järnväg är inte en strikt avbildning av en speciell plats, utan avbildar detaljer från många platser, likadant Tärnan; "Jag gick runt och tittade på alla Vaxholmsbåtar och så byggde jag den här modellen" Nog är den en modell av "en vaxholmsbåt" Betänk att de här är scratchbyggda på 40-talet.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Sjukt imponerande [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

TÄRNAN har en del gemensamma drag med en av mina favoritbåtar; VÄSTAN. Favoritbåt, varför då? Jo givetvis för att hon byggdes på Motala Verkstad, då som NYA SVARTSJÖLANDET ...

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Byggd i Motala, precist som mitt nöja look jag köpte härom sisten, dåe kaen en inte låeta blie! (Kan prata Östgötska bättre än å skriva)


SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Godsvagn G1

Inlägg av SWJ »

Johan Molin skrev: Bild
En skön vy från Mjölby – Hästholmens Järnväg. :D :D :D
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Jo, den är ju onekligen mer verklighetstrogen än de berlinvagnar som f n står staffage på Värstas bangård ... :-CO

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Svante Andersson »

vonWow... finns inget som är "olagligt" i den här branschen... precis som den gratisfrakt maddog63 gafflade om i ett annat forum.

Däremot det enda man kan vara säker på är att okunskap kostar... om man har otur och inte gör sin hemläxa. Bara för att någon som säljer något sätter en benämning/rubrik på sin produkt finns det inget som säger något om sanningshalten i det hela. Tiitta på Tradera i dagsläget så ser du ett bra utsnitt av gamla försyndelser från div tillverkare som petade dit SJ på allt möjligt.
Eller om du var med på den tiden "drakdödaren" gjorde av med en förmögenhet på en massa räsche på Tradera bara för att det stod SJ i rubriken... skrämmande,

Så det finns bara en sak... fråga, sök, snoka innan du trycker på köpknappen. Ha aldrig för bråttom om du inte är 100% säker!
Tyvärr gömmer sig mycket av informationen i div gamla skrifter som ligger i gömmorna hos gamla uvar som häckar bland annat på Järnvägshistoriskt Forum... jag är nog delvis en av dem. Bästa sättet att komma över dessa alster är att besöka Hjulmarknaden nu sista lördagen i november. http://hjulmarknaden.info/
Garanterat många gamla uvar både bland säljare och köpare därstädes.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Svante Andersson skrev:vonWow... finns inget som är "olagligt" i den här branschen... precis som den gratisfrakt maddog63 gafflade om i ett annat forum.

Däremot det enda man kan vara säker på är att okunskap kostar... om man har otur och inte gör sin hemläxa. Bara för att någon som säljer något sätter en benämning/rubrik på sin produkt finns det inget som säger något om sanningshalten i det hela. Tiitta på Tradera i dagsläget så ser du ett bra utsnitt av gamla försyndelser från div tillverkare som petade dit SJ på allt möjligt.
Eller om du var med på den tiden "drakdödaren" gjorde av med en förmögenhet på en massa räsche på Tradera bara för att det stod SJ i rubriken... skrämmande,

Så det finns bara en sak... fråga, sök, snoka innan du trycker på köpknappen. Ha aldrig för bråttom om du inte är 100% säker!
Tyvärr gömmer sig mycket av informationen i div gamla skrifter som ligger i gömmorna hos gamla uvar som häckar bland annat på Järnvägshistoriskt Forum... jag är nog delvis en av dem. Bästa sättet att komma över dessa alster är att besöka Hjulmarknaden nu sista lördagen i november. http://hjulmarknaden.info/
Garanterat många gamla uvar både bland säljare och köpare därstädes.

SA
Jag är lite naiv :-J Det fanns en tid då beskrivning måste stämma med vad som såldes, (från butik då) men.... :=nee
Jag skulle gärna åka om jag både hade ork och råd, men det får bli en annan gång :-T
Det kostar inte bara pengar utan annat med att vara okunnig......
Jag har försökt att bli medlem på Järnvägshistoriskt forum, men aldrig fått mitt login.....tittat dock och hittat en del....
Jag gillar uvar, speciellt dom som delar med sig av sin "uvighet" :-nord så tack :=KOMP

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Det räcker att titta på signaturmelodin ...



;)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Svante Andersson »

För en som är tekinker... vad är skillnaden mellan uvar och ugglor? Har för mig det var uggla i den TV-serien...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

En uv är en uggla som gillar tåg ...
Nej allvarligt talat så är väl uvar en sorts undergrupp till ugglor, antar jag.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:En uv är en uggla som gillar tåg ...
Nej allvarligt talat så är väl uvar en sorts undergrupp till ugglor, antar jag.
Och då blir en Berguv någon som gillar tåg från Norge och Schweiz! :-BS

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Fick hem mina så kallade G1 vagnar idag.....hur långa får dom vara i cm om dom ska vara ok?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Mina Tillig-vagnar har 10,5 cm längd över buffertar, vilket jag vill minnas var ganska exakt de mått de riktiga G1- och G3-vagnarna skulle ha i skala 1:87. G10-vagnarna är ju - tyvärr - mycket längre än så. Man bör dessutom notera att G10-vagnarna började byggas så pass sent som 1910.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Hoppets låga tändes :-JJ
Dessa har också 10,5 från buffert till buffert, själva boxen är 9cm, så då skulle det återstående knaset vara liknande det du finner på Tilling vagnarna!?
Vagnarna är Museumsutgåva 2006

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

??? Bilderna från Luleå föreställer definitivt G10-vagnar och inte Tillig-vagnarna, så det förstår jag ingenting alls av??? Kan du producera en bild av vagnarna du köpt?

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Taskig vinkel och kvalitet, men den är 10,5cm
Bild

Bild

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Konvertering har påbörjats........

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Kjedlund »

Nu kommer jag som en glädjedödare och berättar att G1-vagnar utan bromskupé och liten plattform endast har en längd över buffertar 8300 mm, vilket betyder 95 mm i H0. Korgen är 7 m lång.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Jag krälar i stoftet! Jag fick mäta om mina Tillig-vagnar, och de är mycket riktigt 9,5 cm långa, med korgen 8 cm lång. :oops:
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!

Så Piko-vagnarna är för stora, men liknar G1/G3 (som hade samma dimensioner) – vid närmare kontroll så är det nog trots allt G10-vagnar (korgen 8 m lång = 9,2 cm i H0-skala). Däremot ser det ut att vara betydligt mindre korrigeringsarbete som behövs på Piko-vagnarna ärn vad Tillig-vagnarna krävde ...

Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Okej..... :shock: ......nu är det försent att skicka tillbaka....men vagnen får väl bara köras på rälsen som ligger längst fram på banan :=Koko
Jag har lite galler och jag har fjäderpaket och några andra detaljer.... ska fixa det och återkommer med bilder.......

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Kjedlund skrev:Nu kommer jag som en glädjedödare och berättar att G1-vagnar utan bromskupé och liten plattform endast har en längd över buffertar 8300 mm, vilket betyder 95 mm i H0. Korgen är 7 m lång.

Bild

Man kan ALDRIG vara glädjedödare när man far med sanning, jag är kristen jag gillar sånt :-BS även om den kan vara tuff att ta ibland :shock: så tackar för informationen :=KOMP

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

[quote="Johan Molin"]Jag krälar i stoftet! Jag fick mäta om mina Tillig-vagnar, och de är mycket riktigt 9,5 cm långa, med korgen 8 cm lång. :oops:
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!

Jag krälar ofta i stoftet, våran måttstock är för det mesta fel :-J välkommen i klubben :=KOMP

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Godsvagn G1

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen. :-BS

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

PeO skrev:
Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen. :-BS
Det får bli så :-BS

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Här har jag nu kommit så här långt....
Vilken Humbrol ska jag använda till målning av korg och tak?

Bild

Bild

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Godsvagn G1

Inlägg av d680ae »

vonWow skrev:
PeO skrev:
Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen. :-BS
Det får bli så :-BS
Om vagnen fullt ut skall göra rätt för sitt inventarienummer (inte "driftnummer"!) 8473 så är det kanske inte så fiffigt att låta den få ventilationsgaller av modellen med ruta för ljusinsläpp. Förebilden till just 8473 står nämligen på Norrbottens Järnvägsmuseum i Luleå vilket gör det lätt påvisbart att den hade det något äldre utförandet med enbart ventilationsspjälor. Om vagnens avvikelser från yngre släktingar behöver framhållas för att autentisera en omgivande miljö i rätt tidsperiod, så är det antagligen också av vikt att dess proportioner inte heller ljuger om det sanna ursprunget. Förutom att längden över buffertar helst bör skilja den från senare G3/Pr. G10, är det en klar fördel om även axelavståndet ger samma intryck.
Förhållandet mellan axelavstånd och överhängen på ömse sidor är normalt sett mycket karaktäristiskt och därmed långt mer kritiskt för igenkännandet än enstaka mindre iögonenfallande detaljer.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

d680ae skrev:
vonWow skrev:
PeO skrev:
Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen. :-BS
Det får bli så :-BS
Om vagnen fullt ut skall göra rätt för sitt inventarienummer (inte "driftnummer"!) 8473 så är det kanske inte så fiffigt att låta den få ventilationsgaller av modellen med ruta för ljusinsläpp. Förebilden till just 8473 står nämligen på Norrbottens Järnvägsmuseum i Luleå vilket gör det lätt påvisbart att den hade det något äldre utförandet med enbart ventilationsspjälor. Om vagnens avvikelser från yngre släktingar behöver framhållas för att autentisera en omgivande miljö i rätt tidsperiod, så är det antagligen också av vikt att dess proportioner inte heller ljuger om det sanna ursprunget. Förutom att längden över buffertar helst bör skilja den från senare G3/Pr. G10, är det en klar fördel om även axelavståndet ger samma intryck.
Den bilden du har där från Museet är ju så långt ifrån modellen som jag köpt från Luleå att det är på gränsen till sinnessjukt, jag förstår faktiskt inte varför man lägger en sådan låg ribba på vad man försöker avbilda, trams är vad jag kallar det......eller så har man noll förmåga till att se detaljer.... :-nord
Jag har nog inte som ambition att det ska bli exakt så det var dessa galler jag hade hemma och det fick bli så, sen är det inte tillfredsställande hur lite av eker-hjulen som syns, det är även massa smådetaljer som inte finns på originalet samt dörrarna.....så det är liksom kört från början, tack för bilden.
Man får hoppas på yngre förmågor till att i framtiden ta fram modeller och att intresse kommer att finnas för dessa vackra 1800 tals vagnar och lok.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Etsarken från Rimbo Grande innehåller även ventilationsgaller utan fönsterruta.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Jag skojade, jag SKA fixa hela galler, men detta var vad jag hade hemma och jag ville bygga NUUUUUU :-JJ jag har ju en vagn till denna får väl bli G3 då eller nått på hittat........det är så att puritanerna vänder sig i graven.......

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Godsvagn G1

Inlägg av PeO »

Du får väl ta det som en bild av den här i stället
Bild
den finns i andra landsändan, SJ Gm 2065, f.d. LTJ 79.
mer på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=167534,
men då stämde inte antalet fält på sidan, den här var 8-meters, får leta ny förebild igen :?
Nytt försök, den här då?
Bild
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=61908
även en del bilder på kylvagnar.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Fina bilder :-T

Såhär blev det, lite för blank.....men..

Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Lite matt klarlack råder oftast bot på det problemet!

I övrigt blir det väl hur bra som helst. Svenska ventilationsgaller gör bums modellen trovärdig, trots diskrepanserna i storlek!
Det är nog viktigt, om man vill komma någonstans i sitt byggeri, att ha"good enough"-principen som ledstjärna. Man kan alltid komma tillbaka senare när man tycker att man har tid, och bättra på det man började med. Det är viktigt att det bästa inte blir det godas fiende. Så m a o ; keep up the good work! [JC_doubleup.gif]

Och: Låt inte lura dig av den som till äventyrs vill hävda att hen har information om den enda rätta färgsättningen på SJ-rött, eller "Caput mortum"! Alla färgbilder som finns av äldre vagnar visar en uppsjö av olika färschatteringar, beroende på var vagnarna har gått, hur längesedan de genomgick revision, hur mycket solsken de exponerats för, och inte minst vad de varit lastade med. G1/G3-vagnar gick ofta lastade med boskap, t ex, trots att det fanns några fåtaliga vagnar som var byggda specifikt som sådana. Man brukar kalka dessa vagnar för att skydda sig mot mjältbrand och annat i den vägen, så man kan väl lätt föreställa sig att de inte var mörkröda i färgen precis ...

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Tackar!
Håller på med nästa, hittade 3 st hela galler tog bort på dörren så att det ser annorlunda ut och lite annat, tänkte stoppa dom i gips och skaka om, så kan man se ur det ser ut..... :-r2
Proportionerna är lite fel det syns, men det blir två vagnar som jag och sonen kan köra med utan att man blir helt sönderstressad :=KOMP
Han tycker dom blir jättesnygga :-J dessutom kan man pröva lite olika vädring så det blir ju bra i slutändan.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Här har vi resultatet.

Bild

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Godsvagn G1

Inlägg av vonWow »

Hen är en engelsk höna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Godsvagn G1

Inlägg av Johan Molin »

Jomenvisst är det så; dock känner jag ingen höna som är caput mortum-tecknad ...

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"