Toppbilden, visa:
Godsvagn G1
Godsvagn G1
Hej!
Dessa vagnar kan väl användas som vagnar kring sekelskiftet, eller ska/kan man göra om dom och i så fall hur?
Jag har redan fixat ekerhjul till dom.....
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=21238
Dessa vagnar kan väl användas som vagnar kring sekelskiftet, eller ska/kan man göra om dom och i så fall hur?
Jag har redan fixat ekerhjul till dom.....
http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=21238
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Bäste broder!
Det där är en tysk G10:a om jag inte är alldeles ute och cyklar (vilket är totalt otänkbart så här års ...). Den är alldeles för lång för att motsvara en svensk G1:a / G3:a., tyvärr!
Men jag hade nio stycken sådana länge för att representera MHJ:s obromsade vagnar. När jag tittar bakåt i min egen tråd hittade jag en beskrivning av hur jag inhandlade ett antal vagnar från Tillig som hade rätt dimensioner, när jag hade tröttnat på G10:orna:
http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-76519.html
Sedan fick man inhandla ventilationsluckor (Rimbo Grande om jag inte minns fel), borra och sätta dit diverse handtag, stoppklossar för sidodörrarna mm.
Slutresultatet kunde då - hjälpligt - bli detta. Och det får vara "good enough" för min del:
Det där är en tysk G10:a om jag inte är alldeles ute och cyklar (vilket är totalt otänkbart så här års ...). Den är alldeles för lång för att motsvara en svensk G1:a / G3:a., tyvärr!
Men jag hade nio stycken sådana länge för att representera MHJ:s obromsade vagnar. När jag tittar bakåt i min egen tråd hittade jag en beskrivning av hur jag inhandlade ett antal vagnar från Tillig som hade rätt dimensioner, när jag hade tröttnat på G10:orna:
http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-76519.html
Sedan fick man inhandla ventilationsluckor (Rimbo Grande om jag inte minns fel), borra och sätta dit diverse handtag, stoppklossar för sidodörrarna mm.
Slutresultatet kunde då - hjälpligt - bli detta. Och det får vara "good enough" för min del:
Senast redigerad av Johan Molin den 06 nov 2016, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Godsvagn G1
Varför skriver man att det är en G1:a då?
Det är helt plötsligt tunt på marknaden att inhandla G1:or alla har lagt av
Börjar tröttna på mitt epok-val.....
Det är helt plötsligt tunt på marknaden att inhandla G1:or alla har lagt av
Börjar tröttna på mitt epok-val.....
Re: Godsvagn G1
Vagnarna ser helt klart acceptabla ut.
Re: Godsvagn G1
Till UGJ:s G-vagnar, både G3 och standard G hade RimboGrande 2 generationer ombyggnadsplåtar för diverse varianter För G1 var det mer än lventiler som fick till, dörrarna fick också bytas bl. a. Jag vet inte om dessa finns kvar idag, jag har ett otal projektaskar med väntande ombyggnader till Gsh, Gsk, F.. m.m. mitt hopp står fortfarande till nästa vinter.......
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Von Wow: Det är denna verklighet som vi gamlingar tvingades växa upp med! Dessutom ofta vagnar i skala 1:80 för att göra saken ännu värre! Men tyska G10:or har fått passera som svenska G1:or / G3:or hos Fleischmann, Märklin (antar jag ...), Liliput och sannolikt andra också. Fleischmann målade ett typiskt tyskt motorvagnssätt beigegult och orange för att det skulle likna Y6/Y7-rälsbussar. Liliput presenterade en hel drös "svenska" personvagnar, där det enda svenska var att de hade försetts med metkroks-emblem.
Så just detta var nog betydligt värre på 1950 - 1970-talet. Betänk att bland de första som gjorde svenska modeller "pau rightigt" var Lima! ( Ja och så Pocher, men de var svåra att hitta även förr, och var i regel inte i rätt skala ).
Men det har rullat svenskregistrerade G10:or i Sverige också. EFTER första världskriget ...
Så just detta var nog betydligt värre på 1950 - 1970-talet. Betänk att bland de första som gjorde svenska modeller "pau rightigt" var Lima! ( Ja och så Pocher, men de var svåra att hitta även förr, och var i regel inte i rätt skala ).
Men det har rullat svenskregistrerade G10:or i Sverige också. EFTER första världskriget ...
Re: Godsvagn G1
Vad ska du göra denna vinter då PeO?
Re: Godsvagn G1
Det är på gränsen till olagligt, hur svårt kan det vara att göra en modell och kalla den för vad det är!?Johan Molin skrev:Von Wow: Det är denna verklighet som vi gamlingar tvingades växa upp med! Dessutom ofta vagnar i skala 1:80 för att göra saken ännu värre! Men tyska G10:or har fått passera som svenska G1:or / G3:or hos Fleischmann, Märklin (antar jag ...), Liliput och sannolikt andra också. Fleischmann målade ett typiskt tyskt motorvagnssätt beigegult och orange för att det skulle likna Y6/Y7-rälsbussar. Liliput presenterade en hel drös "svenska" personvagnar, där det enda svenska var att de hade försetts med metkroks-emblem.
Så just detta var nog betydligt värre på 1950 - 1970-talet. Betänk att bland de första som gjorde svenska modeller "pau rightigt" var Lima! ( Ja och så Pocher, men de var svåra att hitta även förr, och var i regel inte i rätt skala ).
Men det har rullat svenskregistrerade G10:or i Sverige också. EFTER första världskriget ...
Re: Godsvagn G1
Fortsätta springa i ekorrhjulet, tänkte ta statsanställning utan arbetskrav till 65-årsdagen. Lite byggande har det blivit denna helgen ändå, efter alltför många bortjobbade helger eller d:o med krasslig kroppastolle, jag fick hjälp att lyfta ner två sektioner avsmalspårsbanans slutstation på golvet och har kopplat ihop elledningarna under och monterat spakar för växelomläggning.vonWow skrev:Vad ska du göra denna vinter då PeO?
Johan, det fanns liiiite mer, Tenshodo gjorde ett Sb redan på tidigt 60-tal, men prislappen på 165 kronor var en ouppnåelig dröm för de flesta.
Fleischmanns "Ub" och "Öa" kan vi väl vara finkänsliga och glömma. Annars var det hembygge som gällde, det här D-loket byggdes för 70 år sedan och går fortfarande i daglig trafik.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Jo, men så är det ju en sådan prestation att det har en av huvudrollerna på Tekniska Museet i Stockholm! Med sin skapare Uno Milton. Legendarisk "scratchbyggare", inte bara av den berömda mj-anläggningen, utan också av den ångmaskinsdrivna waxholmsbåten TÄRNAN (von Wow: Hittepå - har aldrig funnits i verkligheten!).
Men likafullt värd att påminna om också:
http://www.stinsensforum.se/eskilstuna- ... t2901.html
Jodå, Fleischmann målade en schweizisk personvagn i SJ-rött har jag sett när jag nu bläddrade igenom mina gamla kataloger. Och hur stolt var inte jag när jag kunde kapa åt mig en vackert gulmålad G10:a med ASG-stämpel på vagnsdörrarna! Och en tankvagn var ju bums "svensk" så fort det stod ett "svenskt" oljebolags märke på densamma (som GULF, ESSO, BP och dylikt ...)
Så von Wow: Detta är egentligen en mycket traditionstyngd historieförfalskning du råkat ut för! Och detta illustrerar det jag försökt säga länge nu; vi har aldrig haft det så bra med modellutbud som vi har det nuförtiden!
Men likafullt värd att påminna om också:
http://www.stinsensforum.se/eskilstuna- ... t2901.html
Jodå, Fleischmann målade en schweizisk personvagn i SJ-rött har jag sett när jag nu bläddrade igenom mina gamla kataloger. Och hur stolt var inte jag när jag kunde kapa åt mig en vackert gulmålad G10:a med ASG-stämpel på vagnsdörrarna! Och en tankvagn var ju bums "svensk" så fort det stod ett "svenskt" oljebolags märke på densamma (som GULF, ESSO, BP och dylikt ...)
Så von Wow: Detta är egentligen en mycket traditionstyngd historieförfalskning du råkat ut för! Och detta illustrerar det jag försökt säga länge nu; vi har aldrig haft det så bra med modellutbud som vi har det nuförtiden!
Re: Godsvagn G1
Vi blir ju inte smartare med tiden, så nästa generation kommer håglöst att trycka på en knapp och bli frustrerade över att det inte ploppar ut ett lok från skrivaren
Du skickade ju mig en ritning på ett lok som jag bara lyckats skriva ut och sen av ren utmattning av att behöva lyfta plåtsaxen nästan knockade mig själv, var sen tvungen att sätta mig ner och "känna" efter om jag verkligen kan bygga loket, medans jag funderar på hur jag kan få någon annan att göra det åt mig gratis, kände mig förnärmad av att det inte på direkten fanns någon, lade mig ner på golvet för att hämta andan efter som jag blev så stressad och upprörd över att JAG ska behöva göra något själv ....har nu kollapsat av alla verktyg som jag måste ha och allt känns egentligen orättvist.....
Du skickade ju mig en ritning på ett lok som jag bara lyckats skriva ut och sen av ren utmattning av att behöva lyfta plåtsaxen nästan knockade mig själv, var sen tvungen att sätta mig ner och "känna" efter om jag verkligen kan bygga loket, medans jag funderar på hur jag kan få någon annan att göra det åt mig gratis, kände mig förnärmad av att det inte på direkten fanns någon, lade mig ner på golvet för att hämta andan efter som jag blev så stressad och upprörd över att JAG ska behöva göra något själv ....har nu kollapsat av alla verktyg som jag måste ha och allt känns egentligen orättvist.....
Re: Godsvagn G1
Jag älskar ångbåtar, nu blir jag ännu mer deprimerad.
Re: Godsvagn G1
Bilden på Uno ovan är från WNJ:s speciella medlemsträff med anledning av 40-årsfirandet för två veckor sedan.
Jag träffade Uno vid hans anläggning på museet för en del år sedan och han tyckte absolut att jag skulle följa med bort till sjöfartsmuseet också, för där skulle han visa upp Tärnan. Hans järnväg är inte en strikt avbildning av en speciell plats, utan avbildar detaljer från många platser, likadant Tärnan; "Jag gick runt och tittade på alla Vaxholmsbåtar och så byggde jag den här modellen" Nog är den en modell av "en vaxholmsbåt" Betänk att de här är scratchbyggda på 40-talet.
Jag träffade Uno vid hans anläggning på museet för en del år sedan och han tyckte absolut att jag skulle följa med bort till sjöfartsmuseet också, för där skulle han visa upp Tärnan. Hans järnväg är inte en strikt avbildning av en speciell plats, utan avbildar detaljer från många platser, likadant Tärnan; "Jag gick runt och tittade på alla Vaxholmsbåtar och så byggde jag den här modellen" Nog är den en modell av "en vaxholmsbåt" Betänk att de här är scratchbyggda på 40-talet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
TÄRNAN har en del gemensamma drag med en av mina favoritbåtar; VÄSTAN. Favoritbåt, varför då? Jo givetvis för att hon byggdes på Motala Verkstad, då som NYA SVARTSJÖLANDET ...
Re: Godsvagn G1
Byggd i Motala, precist som mitt nöja look jag köpte härom sisten, dåe kaen en inte låeta blie! (Kan prata Östgötska bättre än å skriva)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
En skön vy från Mjölby – Hästholmens Järnväg.Johan Molin skrev:
Tommy(SWJ)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Jo, den är ju onekligen mer verklighetstrogen än de berlinvagnar som f n står staffage på Värstas bangård ...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Godsvagn G1
vonWow... finns inget som är "olagligt" i den här branschen... precis som den gratisfrakt maddog63 gafflade om i ett annat forum.
Däremot det enda man kan vara säker på är att okunskap kostar... om man har otur och inte gör sin hemläxa. Bara för att någon som säljer något sätter en benämning/rubrik på sin produkt finns det inget som säger något om sanningshalten i det hela. Tiitta på Tradera i dagsläget så ser du ett bra utsnitt av gamla försyndelser från div tillverkare som petade dit SJ på allt möjligt.
Eller om du var med på den tiden "drakdödaren" gjorde av med en förmögenhet på en massa räsche på Tradera bara för att det stod SJ i rubriken... skrämmande,
Så det finns bara en sak... fråga, sök, snoka innan du trycker på köpknappen. Ha aldrig för bråttom om du inte är 100% säker!
Tyvärr gömmer sig mycket av informationen i div gamla skrifter som ligger i gömmorna hos gamla uvar som häckar bland annat på Järnvägshistoriskt Forum... jag är nog delvis en av dem. Bästa sättet att komma över dessa alster är att besöka Hjulmarknaden nu sista lördagen i november. http://hjulmarknaden.info/
Garanterat många gamla uvar både bland säljare och köpare därstädes.
SA
Däremot det enda man kan vara säker på är att okunskap kostar... om man har otur och inte gör sin hemläxa. Bara för att någon som säljer något sätter en benämning/rubrik på sin produkt finns det inget som säger något om sanningshalten i det hela. Tiitta på Tradera i dagsläget så ser du ett bra utsnitt av gamla försyndelser från div tillverkare som petade dit SJ på allt möjligt.
Eller om du var med på den tiden "drakdödaren" gjorde av med en förmögenhet på en massa räsche på Tradera bara för att det stod SJ i rubriken... skrämmande,
Så det finns bara en sak... fråga, sök, snoka innan du trycker på köpknappen. Ha aldrig för bråttom om du inte är 100% säker!
Tyvärr gömmer sig mycket av informationen i div gamla skrifter som ligger i gömmorna hos gamla uvar som häckar bland annat på Järnvägshistoriskt Forum... jag är nog delvis en av dem. Bästa sättet att komma över dessa alster är att besöka Hjulmarknaden nu sista lördagen i november. http://hjulmarknaden.info/
Garanterat många gamla uvar både bland säljare och köpare därstädes.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Godsvagn G1
Jag är lite naiv Det fanns en tid då beskrivning måste stämma med vad som såldes, (från butik då) men....Svante Andersson skrev:vonWow... finns inget som är "olagligt" i den här branschen... precis som den gratisfrakt maddog63 gafflade om i ett annat forum.
Däremot det enda man kan vara säker på är att okunskap kostar... om man har otur och inte gör sin hemläxa. Bara för att någon som säljer något sätter en benämning/rubrik på sin produkt finns det inget som säger något om sanningshalten i det hela. Tiitta på Tradera i dagsläget så ser du ett bra utsnitt av gamla försyndelser från div tillverkare som petade dit SJ på allt möjligt.
Eller om du var med på den tiden "drakdödaren" gjorde av med en förmögenhet på en massa räsche på Tradera bara för att det stod SJ i rubriken... skrämmande,
Så det finns bara en sak... fråga, sök, snoka innan du trycker på köpknappen. Ha aldrig för bråttom om du inte är 100% säker!
Tyvärr gömmer sig mycket av informationen i div gamla skrifter som ligger i gömmorna hos gamla uvar som häckar bland annat på Järnvägshistoriskt Forum... jag är nog delvis en av dem. Bästa sättet att komma över dessa alster är att besöka Hjulmarknaden nu sista lördagen i november. http://hjulmarknaden.info/
Garanterat många gamla uvar både bland säljare och köpare därstädes.
SA
Jag skulle gärna åka om jag både hade ork och råd, men det får bli en annan gång
Det kostar inte bara pengar utan annat med att vara okunnig......
Jag har försökt att bli medlem på Järnvägshistoriskt forum, men aldrig fått mitt login.....tittat dock och hittat en del....
Jag gillar uvar, speciellt dom som delar med sig av sin "uvighet" så tack
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Det räcker att titta på signaturmelodin ...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Godsvagn G1
För en som är tekinker... vad är skillnaden mellan uvar och ugglor? Har för mig det var uggla i den TV-serien...
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
En uv är en uggla som gillar tåg ...
Nej allvarligt talat så är väl uvar en sorts undergrupp till ugglor, antar jag.
Nej allvarligt talat så är väl uvar en sorts undergrupp till ugglor, antar jag.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Godsvagn G1
Och då blir en Berguv någon som gillar tåg från Norge och Schweiz!Johan Molin skrev:En uv är en uggla som gillar tåg ...
Nej allvarligt talat så är väl uvar en sorts undergrupp till ugglor, antar jag.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Godsvagn G1
Fick hem mina så kallade G1 vagnar idag.....hur långa får dom vara i cm om dom ska vara ok?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Mina Tillig-vagnar har 10,5 cm längd över buffertar, vilket jag vill minnas var ganska exakt de mått de riktiga G1- och G3-vagnarna skulle ha i skala 1:87. G10-vagnarna är ju - tyvärr - mycket längre än så. Man bör dessutom notera att G10-vagnarna började byggas så pass sent som 1910.
Re: Godsvagn G1
Hoppets låga tändes
Dessa har också 10,5 från buffert till buffert, själva boxen är 9cm, så då skulle det återstående knaset vara liknande det du finner på Tilling vagnarna!?
Vagnarna är Museumsutgåva 2006
Dessa har också 10,5 från buffert till buffert, själva boxen är 9cm, så då skulle det återstående knaset vara liknande det du finner på Tilling vagnarna!?
Vagnarna är Museumsutgåva 2006
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
??? Bilderna från Luleå föreställer definitivt G10-vagnar och inte Tillig-vagnarna, så det förstår jag ingenting alls av??? Kan du producera en bild av vagnarna du köpt?
Re: Godsvagn G1
Konvertering har påbörjats........
Re: Godsvagn G1
Nu kommer jag som en glädjedödare och berättar att G1-vagnar utan bromskupé och liten plattform endast har en längd över buffertar 8300 mm, vilket betyder 95 mm i H0. Korgen är 7 m lång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Jag krälar i stoftet! Jag fick mäta om mina Tillig-vagnar, och de är mycket riktigt 9,5 cm långa, med korgen 8 cm lång.
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!
Så Piko-vagnarna är för stora, men liknar G1/G3 (som hade samma dimensioner) – vid närmare kontroll så är det nog trots allt G10-vagnar (korgen 8 m lång = 9,2 cm i H0-skala). Däremot ser det ut att vara betydligt mindre korrigeringsarbete som behövs på Piko-vagnarna ärn vad Tillig-vagnarna krävde ...
Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!
Så Piko-vagnarna är för stora, men liknar G1/G3 (som hade samma dimensioner) – vid närmare kontroll så är det nog trots allt G10-vagnar (korgen 8 m lång = 9,2 cm i H0-skala). Däremot ser det ut att vara betydligt mindre korrigeringsarbete som behövs på Piko-vagnarna ärn vad Tillig-vagnarna krävde ...
Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
Re: Godsvagn G1
Okej..... ......nu är det försent att skicka tillbaka....men vagnen får väl bara köras på rälsen som ligger längst fram på banan
Jag har lite galler och jag har fjäderpaket och några andra detaljer.... ska fixa det och återkommer med bilder.......
Jag har lite galler och jag har fjäderpaket och några andra detaljer.... ska fixa det och återkommer med bilder.......
Re: Godsvagn G1
Kjedlund skrev:Nu kommer jag som en glädjedödare och berättar att G1-vagnar utan bromskupé och liten plattform endast har en längd över buffertar 8300 mm, vilket betyder 95 mm i H0. Korgen är 7 m lång.
Man kan ALDRIG vara glädjedödare när man far med sanning, jag är kristen jag gillar sånt även om den kan vara tuff att ta ibland så tackar för informationen
Re: Godsvagn G1
[quote="Johan Molin"]Jag krälar i stoftet! Jag fick mäta om mina Tillig-vagnar, och de är mycket riktigt 9,5 cm långa, med korgen 8 cm lång.
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!
Jag krälar ofta i stoftet, våran måttstock är för det mesta fel välkommen i klubben
Så jag hade rätt, fast jag skrev fel; dessa vagnar har rätt dimensioner!
Jag krälar ofta i stoftet, våran måttstock är för det mesta fel välkommen i klubben
Re: Godsvagn G1
Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen.
Re: Godsvagn G1
Det får bli såPeO skrev:Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen.
Re: Godsvagn G1
Om vagnen fullt ut skall göra rätt för sitt inventarienummer (inte "driftnummer"!) 8473 så är det kanske inte så fiffigt att låta den få ventilationsgaller av modellen med ruta för ljusinsläpp. Förebilden till just 8473 står nämligen på Norrbottens Järnvägsmuseum i Luleå vilket gör det lätt påvisbart att den hade det något äldre utförandet med enbart ventilationsspjälor. Om vagnens avvikelser från yngre släktingar behöver framhållas för att autentisera en omgivande miljö i rätt tidsperiod, så är det antagligen också av vikt att dess proportioner inte heller ljuger om det sanna ursprunget. Förutom att längden över buffertar helst bör skilja den från senare G3/Pr. G10, är det en klar fördel om även axelavståndet ger samma intryck.vonWow skrev:Det får bli såPeO skrev:Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen.
Förhållandet mellan axelavstånd och överhängen på ömse sidor är normalt sett mycket karaktäristiskt och därmed långt mer kritiskt för igenkännandet än enstaka mindre iögonenfallande detaljer.
Re: Godsvagn G1
Den bilden du har där från Museet är ju så långt ifrån modellen som jag köpt från Luleå att det är på gränsen till sinnessjukt, jag förstår faktiskt inte varför man lägger en sådan låg ribba på vad man försöker avbilda, trams är vad jag kallar det......eller så har man noll förmåga till att se detaljer....d680ae skrev:Om vagnen fullt ut skall göra rätt för sitt inventarienummer (inte "driftnummer"!) 8473 så är det kanske inte så fiffigt att låta den få ventilationsgaller av modellen med ruta för ljusinsläpp. Förebilden till just 8473 står nämligen på Norrbottens Järnvägsmuseum i Luleå vilket gör det lätt påvisbart att den hade det något äldre utförandet med enbart ventilationsspjälor. Om vagnens avvikelser från yngre släktingar behöver framhållas för att autentisera en omgivande miljö i rätt tidsperiod, så är det antagligen också av vikt att dess proportioner inte heller ljuger om det sanna ursprunget. Förutom att längden över buffertar helst bör skilja den från senare G3/Pr. G10, är det en klar fördel om även axelavståndet ger samma intryck.vonWow skrev:Det får bli såPeO skrev:Blanksvart! så ger speglingen en illusion av en glasruta.Johan Molin skrev: Det absolut viktigaste för att "försvenska" vagnarna är ett skaffa ett antal ventilationsgaller från Rimbo Grande; varje vagn behöver 4 st. Jag gjorde helt fräckt så att jag målade korgsidan där gallren skulle sitta svart och limmade fast gallren ovanpå ...
I övrigt, när vagnen står på banan, använd inte noggrannare instrument än ögonmåttet, enlygt Bylénismen.
Jag har nog inte som ambition att det ska bli exakt så det var dessa galler jag hade hemma och det fick bli så, sen är det inte tillfredsställande hur lite av eker-hjulen som syns, det är även massa smådetaljer som inte finns på originalet samt dörrarna.....så det är liksom kört från början, tack för bilden.
Man får hoppas på yngre förmågor till att i framtiden ta fram modeller och att intresse kommer att finnas för dessa vackra 1800 tals vagnar och lok.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Etsarken från Rimbo Grande innehåller även ventilationsgaller utan fönsterruta.
Re: Godsvagn G1
Jag skojade, jag SKA fixa hela galler, men detta var vad jag hade hemma och jag ville bygga NUUUUUU jag har ju en vagn till denna får väl bli G3 då eller nått på hittat........det är så att puritanerna vänder sig i graven.......
Re: Godsvagn G1
Du får väl ta det som en bild av den här i stället
den finns i andra landsändan, SJ Gm 2065, f.d. LTJ 79.
mer på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=167534,
men då stämde inte antalet fält på sidan, den här var 8-meters, får leta ny förebild igen
Nytt försök, den här då?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=61908
även en del bilder på kylvagnar.
den finns i andra landsändan, SJ Gm 2065, f.d. LTJ 79.
mer på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=167534,
men då stämde inte antalet fält på sidan, den här var 8-meters, får leta ny förebild igen
Nytt försök, den här då?
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=61908
även en del bilder på kylvagnar.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Lite matt klarlack råder oftast bot på det problemet!
I övrigt blir det väl hur bra som helst. Svenska ventilationsgaller gör bums modellen trovärdig, trots diskrepanserna i storlek!
Det är nog viktigt, om man vill komma någonstans i sitt byggeri, att ha"good enough"-principen som ledstjärna. Man kan alltid komma tillbaka senare när man tycker att man har tid, och bättra på det man började med. Det är viktigt att det bästa inte blir det godas fiende. Så m a o ; keep up the good work!
Och: Låt inte lura dig av den som till äventyrs vill hävda att hen har information om den enda rätta färgsättningen på SJ-rött, eller "Caput mortum"! Alla färgbilder som finns av äldre vagnar visar en uppsjö av olika färschatteringar, beroende på var vagnarna har gått, hur längesedan de genomgick revision, hur mycket solsken de exponerats för, och inte minst vad de varit lastade med. G1/G3-vagnar gick ofta lastade med boskap, t ex, trots att det fanns några fåtaliga vagnar som var byggda specifikt som sådana. Man brukar kalka dessa vagnar för att skydda sig mot mjältbrand och annat i den vägen, så man kan väl lätt föreställa sig att de inte var mörkröda i färgen precis ...
I övrigt blir det väl hur bra som helst. Svenska ventilationsgaller gör bums modellen trovärdig, trots diskrepanserna i storlek!
Det är nog viktigt, om man vill komma någonstans i sitt byggeri, att ha"good enough"-principen som ledstjärna. Man kan alltid komma tillbaka senare när man tycker att man har tid, och bättra på det man började med. Det är viktigt att det bästa inte blir det godas fiende. Så m a o ; keep up the good work!
Och: Låt inte lura dig av den som till äventyrs vill hävda att hen har information om den enda rätta färgsättningen på SJ-rött, eller "Caput mortum"! Alla färgbilder som finns av äldre vagnar visar en uppsjö av olika färschatteringar, beroende på var vagnarna har gått, hur längesedan de genomgick revision, hur mycket solsken de exponerats för, och inte minst vad de varit lastade med. G1/G3-vagnar gick ofta lastade med boskap, t ex, trots att det fanns några fåtaliga vagnar som var byggda specifikt som sådana. Man brukar kalka dessa vagnar för att skydda sig mot mjältbrand och annat i den vägen, så man kan väl lätt föreställa sig att de inte var mörkröda i färgen precis ...
Re: Godsvagn G1
Tackar!
Håller på med nästa, hittade 3 st hela galler tog bort på dörren så att det ser annorlunda ut och lite annat, tänkte stoppa dom i gips och skaka om, så kan man se ur det ser ut.....
Proportionerna är lite fel det syns, men det blir två vagnar som jag och sonen kan köra med utan att man blir helt sönderstressad
Han tycker dom blir jättesnygga dessutom kan man pröva lite olika vädring så det blir ju bra i slutändan.
Håller på med nästa, hittade 3 st hela galler tog bort på dörren så att det ser annorlunda ut och lite annat, tänkte stoppa dom i gips och skaka om, så kan man se ur det ser ut.....
Proportionerna är lite fel det syns, men det blir två vagnar som jag och sonen kan köra med utan att man blir helt sönderstressad
Han tycker dom blir jättesnygga dessutom kan man pröva lite olika vädring så det blir ju bra i slutändan.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Godsvagn G1
Jomenvisst är det så; dock känner jag ingen höna som är caput mortum-tecknad ...