Toppbilden, visa:    


Skaarerbanens Venner-Fremo träff

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Skaarerbanens Venner-Fremo träff

Inlägg av HLS »

Vännen Steinar Snötun har vid flera tillfällen uppmanat oss på MRW att besöka detta event. Efter tre trägna inbjudningar från Steinar blev det till slut av. Ja, det är bara att erkänna, vi har svårt att bestämma oss.. i alla fall jag.
Jag övertalade Stig att följa med. Det var inte så svårt, egentligen! Så här efter besöket vill jag gärna sammanfatta med att säga: vi skulle inte väntat så länge. Det här är riktigt kul.
Anläggningen är byggd efter FREMO standard och man träffas två gånger om året på Norsk mark.
Detta event går över tre dagar. Man börjar rigga på torsdag kväll, och sen går trafiken Fredag, Lördag och fram till Söndag eftermiddag då allt plockas ned.
Det handlar om trafik efter tidtabell och klockan går fort. Ett dygn tar 4 timmar (eller någon annan vald tidsnorm)
Banan innehöll enligt uppgift 218 spårmeter linje. Undertecknad körde tåg på den längsta sträckan och kan bara medge att det är stressigt att klara tidtabellen.

Utsikt över banan från ena kortändan:
Bild

Rise station, komplett inredd!
Bild

Type 21e, framför persontåg
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Skaarerbanens Venner-Fremo träff

Inlägg av S Johansson »

Ja, jag håller med dig Hans! Det var ett imponerande trafikspel på ett stort antal fint gestaltade moduler med underbara lok och vagnar. Jag tror, att det fanns tolv stationer! God stämning och disciplin borgade för att allt fungerade med bara några få förseningar och urspårningar. Men sådan är ju den stora verkligheten också. Även en grupp från Värnmotrakten bidrog ett stycke Sverige.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snart klar för målning. Men vilken type är det? 23e?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Skaarerbanens Venner-Fremo träff

Inlägg av PeO »

Det blev en intensiv MJ-helg då, efter Skövde igår.
Steinar har vi ju haft det stora nöjet att få träffa ett par gånger i Gräfrnäs också, med många modeller. Han och hans namne Jeppestöl har haft en produktion som kan mäta sig med VVA.
S Johansson skrev: Bild

Bild
Ett sådant Sveitzerhus ligger som byggsats och värker, ska det bli tid över till att få ihop det? :| Vi hoppas på ett liv efter pension.

swede
Inlägg: 58
Blev medlem: 15 feb 2013, 19:48

Re: Skaarerbanens Venner-Fremo träff

Inlägg av swede »

S Johansson skrev:Ja, jag håller med dig Hans! Det var ett imponerande trafikspel på ett stort antal fint gestaltade moduler med underbara lok och vagnar. Jag tror, att det fanns tolv stationer! God stämning och disciplin borgade för att allt fungerade med bara några få förseningar och urspårningar. Men sådan är ju den stora verkligheten också. Även en grupp från Värnmotrakten bidrog ett stycke Sverige.
?
Hej
Vi var också några från Stockholm (Charlottendahl och Bergsund), vilken underbar träf!
Har lagt upp bilder på http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... f=5&t=2629
Mvh
Seth

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"