Toppbilden, visa:    


Trump

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

Jag hörde hela hans segertal, det var en betydligt lugnare och mer ödmjuk Trump som hördes då. Låt oss hoppas att jag har uppfattat det rätt, även min fru fick precis samma uppfattning.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Ja, vad som helst är ju bättre än den kompletta omdömeslöshet han visat under sin kampanj (NB att jag inte är någon varm beundrare av Hillary heller, men ha en karl som uppträder som en fullblodsfascist och bara trummar sitt budskap om främlingsfientlighet, kvinnoförakt, ekonomisk återgång till "USA:s storhetstid" (när var den?) - och betyder det att man ska öppna kolgruvorna i West Virginia och Ohio igen???) kändes ju minst sagt oroväckande.

Sedan tycker jag det är mer klädsamt för de mäktigaste ledarna i världen att bygga broar istället för murar - jag fick nog av murar och taggtråd som en del av den politiska vardagen under mina första 34 år i livet.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

Lyssnade lite på början av hans segertal, och UJ ...

Att stänga gränserna med murar och importtullar, riva upp frihandels- och klimatavtal - i "bästa" fall kommer den politiken "bara" att resultera i en djup global recession och en snabbt accelererande miljöförstöring med värre naturkatastrofer (som bl a kommer att drabba USA självt, Florida ligger ju rejält risigt till om de återkommande orkanerna tilltar ytterligare i styrka till följd av klimatuppvärmningen).

Men den värsta farhågan är ju när Trump, som i mina ögon framstår som en sann nacissist med klara psykopatiska drag, får koderna till USA:s kärnvapenarsenal i sina händer - här befarar jag att det är stor risk för det slutgiltiga tredje världskriget, som kommer att förinta jorden totalt (för vår "vän" Putin på "andra sidan" lär väl inte bli svarslös när Trump trycker på knappen ...), utlöses snart.

Så det är väl lika bra att leva nu - medans vi fortfarande kan, oddsen för att det blir en morgondag är enligt min tro inte särskilt goda! :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Vad då, vad ska man med kärnvapen till om de inte ska användas? :=u

Den viktigaste faktorn för att vi (om än med nöd och näppe några gånger) slapp undvika en kärnvapenkatastrof under det kalla kriget var att båda sidor var välbekant med den andra sidans sätt att tänka och reagera.

Med två oberäkneliga kontrahenter, där den ena dessutom är hel oinitierad i utrikesfrågor, mer än käcka idéer av typ "IS? Nuke'em!" känns det som att det gäller att sitta ordentligt i båten framöver, och dessutom ta igen våra försvarsförsummelser så att ingen får för sig att använda svenskt territorium för egna syften. Vilket både är osannolikt och ogörligt att ens hinna med.

Å andra sidan; skulle kärnvapenkriget bryta ut så slipper vi i varje fall att följa det på tv nästa morgon ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

Tror möjligen att vi ska besinna oss och inte redan nu måla fan på väggen. Nu förhåller det sig otvivelaktigt så att Trump har vunnit valet på alla de demokratiska regler som gäller i USA. Låt oss hoppas att allt inte blir så illa som flera av oss befarar. Det är ju trots allt så att det landet fortfarande är en demokrati där presidenten, vad jag vet aldrig tidigare har uppvisat totalt förakt för demokratins grundvalar.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

Mölle-Mats skrev:Lyssnade lite på början av hans segertal, och UJ ...

Att stänga gränserna med murar och importtullar, riva upp frihandels- och klimatavtal - i "bästa" fall kommer den politiken "bara" att resultera i en djup global recession och en snabbt accelererande miljöförstöring med värre naturkatastrofer (som bl a kommer att drabba USA självt, Florida ligger ju rejält risigt till om de återkommande orkanerna tilltar ytterligare i styrka till följd av klimatuppvärmningen).

Men den värsta farhågan är ju när Trump, som i mina ögon framstår som en sann nacissist med klara psykopatiska drag, får koderna till USA:s kärnvapenarsenal i sina händer - här befarar jag att det är stor risk för det slutgiltiga tredje världskriget, som kommer att förinta jorden totalt (för vår "vän" Putin på "andra sidan" lär väl inte bli svarslös när Trump trycker på knappen ...), utlöses snart.

Så det är väl lika bra att leva nu - medans vi fortfarande kan, oddsen för att det blir en morgondag är enligt min tro inte särskilt goda! :-Dia
Bäste broder, du lyssnade nog inte tillräckligt noga för allt det du nämner finns inte med i det talet. För hustrun och mig som känt farhågor var det en positiv upplevelse, ja självklart då rensat från allt vanligt amerikanskt tårdrypande runtomkringtjafs.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Trump

Inlägg av GammelDansken »

Jag hoppas på att Trumps stab är klok, och mera besinning än han var under valkampen.
Jag är inte enig med A Lööf, utom idag, "jag har en klump i magen".
//John

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

presidenten, vad jag vet aldrig tidigare har uppvisat totalt förakt för demokratins grundvalar.
Mnjaa, jag bodde i USA när Watergate-skandalen började rullas upp ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:Bäste broder, du lyssnade nog inte tillräckligt noga för allt det du nämner finns inte med i det talet.
Tja, det kanske var olika tal vi lyssnade på!?! I det som jag lyssnade på början av så nämndes de här sakerna inledningsvis, innan det hela urartade till att tacka en massa personer som inte befann sig på scenen ideligen ledsagat av "where is he" - och då kroknade jag och stängde av TV:n.
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Jag började lyssna på Bill Still för ca 2 månader sen. Det var ungefär samtidigt som Trump gick om Clinton rejält. För ca en månad sen kom rapporterna att Clinton ställde in de allra flesta lokala konventen och att man i övriga fall fållade in åhörarna i en liten del av lokalen så att man kunde fota ,med teleobjektiv och på så sätt skapa reaktionen av fullsatta hus. Samtidigt så hade Trump fullsatta lokaler och köer som gick runtom kvarteret. Det har aldrig varit frågan om vem som var populärast , det har varit frågan om huruvida demokraterna på ett eller annat sätt skulle kunna mygla till sig segern.

Samtidigt så fick demokraterna majoritet i representanthuset så iden att Trump skulle gå bärsärkagång i USA är ärligt talat löjlig. USA bygger på delad makt.

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Trump

Inlägg av bermod »

Ursäkta men jag tycker inte hela denna tråd bör var befintlig över huvud taget på ett MJ-forum. [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif] Snacka då ex.vis hellre på Facebook eller på kvällspressens inlägg och kommentarer.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Montesquieus maktfördelningsprincip är egentligen rätt intressant och ofta dåligt förstådd av oss svenskar.

Elektorssystemet är väl ännu mer svårbegripligt för oss som är vana vid att fördelning av riksdagsplatser baseras på röstandelar i procent. Clinton fick ju faktiskt fler röster än Trump, men förlorade i för många stater med många elektorsröster.

En annan svårbegriplighet är ju för oss som är vana vid ett parlamentariskt system där en regering bildas utifrån möjligheten att skapa majoritet för sina förslag i riksdagen. Vilket ju ställts på huvudet på senare tid, såväl av Löfvén som försöker hanka sig fram med en minoritetsregering som ter sig i varje fall som en halv "lame duck", och Kinberg Batra och Löfvén som båda säger att de tänker bilda regering även om de för färre riksdagsplatser för sitt regeringsunderlag än motståndarsidan (SD borträknade ur ekvationen).

Parlamentarism är någonting som inte existerar i USA. Man kan mycket väl vara vald till president utan att ha något stöd alls i kongressen.
I så motto fungerar då maktfördelningssystemet och parlamentarismen båda som system som garanterar att ingenting blir gjort ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:
presidenten, vad jag vet aldrig tidigare har uppvisat totalt förakt för demokratins grundvalar.
Mnjaa, jag bodde i USA när Watergate-skandalen började rullas upp ...
Du har rätt så klart, jag missade det trots att faktiskt även jag var New York den dagen Nixon avgick. Man kan alltså se att demokratin faktiskt fungerade då.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

Mölle-Mats skrev:
1956 skrev:Bäste broder, du lyssnade nog inte tillräckligt noga för allt det du nämner finns inte med i det talet.
Tja, det kanske var olika tal vi lyssnade på!?! I det som jag lyssnade på början av så nämndes de här sakerna inledningsvis, innan det hela urartade till att tacka en massa personer som inte befann sig på scenen ideligen ledsagat av "where is he" - och då kroknade jag och stängde av TV:n.

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/reto ... h-clinton/

http://www.di.se/nyheter/goran-persson- ... for-trump/

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:
Mölle-Mats skrev:
1956 skrev:Bäste broder, du lyssnade nog inte tillräckligt noga för allt det du nämner finns inte med i det talet.
Tja, det kanske var olika tal vi lyssnade på!?! I det som jag lyssnade på början av så nämndes de här sakerna inledningsvis, innan det hela urartade till att tacka en massa personer som inte befann sig på scenen ideligen ledsagat av "where is he" - och då kroknade jag och stängde av TV:n.
Jag tror nog att det var samma tal vi båda refererar till, såg en del utdrag ur det på Rapport/Aktuellt igår där han talade om försoning och enande. Men inledningsvis (vilket inte exponerades på nyheterna) så nämnde han sina hjärtefrågor att riva upp frihandelsavtal (fr a NAFTA nämndes) och att han avser att sluta ge bidrag till FN:s klimatfond - sedan vidtog det där tackandet av allsköns personer i hans omgivning - där ett flertal inte fanns på scenen och han ideligen frågade "where is he" - och då kroknade jag och stängde av och missade väl därmed den del av talet där han talade om försoning.

Men jag kan hålla med om att det var positivt att se att han nu efter valvinsten ändrat sin framtoning och försöker ge ett mer statsmannalikt intryck, det är väl bara att hoppas på att det är på riktigt (men jag är skeptisk, hittills har jag mest fått intrycket att han är en egoistisk, sexistisk och rasistisk känslostyrd impulsiv människa med rätt övertydliga narcissistiska och rent av psykopatiska drag - och jag måste säga att det oroar mig rejält att en sådan människa nu ska ha koderna till USA:s kärnvapenarsenal i sin hand).

Sedan kan jag hålla med de som tycker att den här typen av diskussioner inte hör hemma på ett forum för modelljärnväg, här borde vi väl ägna oss åt att diskutera det som förenar oss kring vår kära hobby och inte diskutera våra olika ståndpunkter i frågor med en politisk botten - men eftersom diskussionen redan var igång ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av cgn1954 »

Tja... det är väl möjligen så att politiken inte hör hemma här på Mötesspåret (men det är valfritt läsa denna tråd) - ungefär som sport och politik. Alla vet väl hur det går med det - det går inte att hålla isär som det verkar.

Kanske värt notera att om knäppskallen i USA (det finns flera globalt i och för sig) får för sig trycka på "knappen" så finns det inget utrymme för MJ - heller.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Kanske värt notera att om knäppskallen i USA (det finns flera globalt i och för sig) får för sig trycka på "knappen" så finns det inget utrymme för MJ - heller.
Precis min farhåga - och därför så pissar jag på tallfället att totalt ge mig hän åt mitt MJ-missbruk medan jag kan! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Så dragspel är tillåtet mrdans politik är förbjudet. Snacka om dubbelmoral.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av cgn1954 »

tågtyckarn skrev:Så dragspel är tillåtet mrdans politik är förbjudet. Snacka om dubbelmoral.
Det är inne med dubbel moral. Och lite annat oxå...

Å håller med MM - rocka på NU med vad som är kul i livet - Trump har snart ett fast grepp om knappen. Då ere sannolikt kört.

Alltså - sura inte - jobba på. :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Det är inne med dubbel moral.
Mycket bra sammanfattning av läget!

Så jag fortsätter väl på den dubbelmoralistiska linjen och "diskuterar" herr Trump, inte bara jag som har farhågor om vad som troligen är att vänta:
http://www.svd.se/statsvetare-vi-har-al ... /om/debatt
cgn1954 skrev:Å håller med MM - rocka på NU med vad som är kul i livet - Trump har snart ett fast grepp om knappen. Då ere sannolikt kört.
Ja egentligen så förändrar väl inte Trumps tillträde som president i USA detta i grunden, vi har en begränsad tid här på jorden och det gäller att göra det bästa av den (t ex att leva ut alla drömmar om modelljärnvägar för oss som har den böjelsen). Det enda som väl förändrats är att det hela riskerar att ta slut tidigare än vad vi hade tänkt oss ...

Själv har jag väl närt en viss förhoppning om att få vara med en sisådär 20-25 år till (och skulle ju i så fall ha de 19 år som krävs för att bygga en modelljärnväg kvar till disposition), men risken finns väl att det kanske inte blir så!?!
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Okey, vi fortsätter diskussionen. Dom som inte gillar politik ber vi vänligen att titta på nästa tråd eller lyssna på när MölleMats spelar dragspel. #notgonnahappend

Det första handlar om Clinton som fredskandidat. Hon har aldrig varit för fred.

https://www.youtube.com/watch?v=0EGBOMvBrZw

Att någon professor envisas med att demonstrera sina dåliga kunskaper offentligt är inte mitt bekymmer.

Allvarligt talat, gammelmedia har haft fel om allt den här kampagnen och ni envisas med att fortfarande tro dom.

Den andra stora trenden är att Clinton gammelmedialägret beskyller väljarna för att dom förlorade. Vilket bara är ytterligare ett exempel på deras dumhet.

https://www.youtube.com/watch?v=SFFYcCP44uI

Det vore på tiden att ni gjorde som milleniegenerationen och själva sökte fakta istället för att tro media.

Jag tillägger samma NB om Trump som Johan om Clinton. (Can't let Johan be thee bigger man.)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Tydligen har våra betänkligheter inför respektive kandidat delats av amerikanerna. 55 % valdeltagande är ju inte så mycket att hänga i julgranen, ens med amerikanska mått mätt ...

"Bigger man"? Ja, det känner man sig ju inte som när man träffar Mölle-Mats ... :=u
Eller för den delen dagens ungdomar. Var man exakt normalstor som 20-årig grabb på sin tid (180 cm) känner man sig distinkt liten nuförtiden. :shock:

De allra första dagarna bjuder ju för övrigt på intressanta nyheter: Kanske blir delar av Obama-care kvar, kanske använder sig Trump av Bill Clinton som inofficiell rådgivare, kanske blir det ingen mur mot Mexico (jag vidhåller fortfarande att vår världs ledare ska bygga broar mellan människor, inte murar ...), kanske blir isolationismen inte så stor ...

Läst någonstans att Trump var demokrat, men registrerade sig i the Grand Old Party när han fick för sig att han ville bli president efter millenieskiftet.

Hörde också på radio i dag att hans anhängare hade fått en tämligen grotesk föreställning om hur abortingrepp går till. Den bild som presenterades av en motståndare borde vara kriminell att förmedla. Vill bespara övriga detaljbeskrivning ...

Stämmer den opportunistiska bilden ovan finns det ju fortfarande hopp för ett vidsynt Amerikas framtid. Vi får väl helt enkelt vänta och se. Lönar sig inte så mycket att spekulera. Käre tågtyckarn och jag får väl ägna oss åt modelltåg så länge ... :-CO :=KOMP

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Okey, vi fortsätter diskussionen. Dom som inte gillar politik ber vi vänligen att titta på nästa tråd eller lyssna på när MölleMats spelar dragspel. #notgonnahappend
Ja tids nog när min tid är kommen och jag får gå nedan, så lär jag väl få mig påhängt ett dr-gsp-l ... :=S

Min förhoppning är att det väl ska dröja ett par decennier eller så till dess. Men med de kunskaper som jag inhämtade om narcissism och psykopati ur populärvetenskaplig facklitteratur för dryga året sedan (som det är min bestämda uppfattning att Donald Trump besitter en stor portion av) i kombination med de åsikter jag själv sett honom framföra i frågor om immigranter, muslimer och de protektionistiska idéer han förfäktar och att han snart har koderna till USA:s kärnvapenarsenal i sina händer - så är jag allvarligt oroad och fruktar att den tid som jag får gå trappan ner riskerar att inträffa betydligt tidigare än vad jag hade hoppats på. Men ingen skulle bli gladare än jag om det visar sig att jag har fel, och att mina farhågor kommer på skam.

Sedan skulle det vara mycket intressant att veta var de "fakta" - vilka skulle vara mycket mer tillförlitliga än "gammelmedias" vinklade och falska "lögner" om jag rätt förstått kommentaren ovan - som millenniegenerationen inhämtar kan återfinnas? Är de av typen de "fakta" som serveras därute på Internet av Avpixlat, Nya Tider och andra självutnämnda "sannings"sägare och uttolkare av "vanligt folks" åsikter som avses - i så fall betackar jag mig för dem!

Men jag inser att jag inte kan göra ett dyft åt saken, så det är väl bättre att ägna den tid jag har kvar här i jordelivet åt att "leka" med mina kära modelltåg i stället för att hålla på att dryfta Donald Trumps företräden och (avträden höll jag på att skriva) brister.
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Med tanke på vår nyfunna kunskap om himmel och helvete så blir det svårt för MölleMats. Vare sig han kommer ditupp eller ditner så blir det en form av bestraffning. Vi får hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och beslutar sig för att leva i evighet. [JC_doubleup.gif]

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Men med de kunskaper som jag inhämtade om narcissism och psykopati ur populärvetenskaplig facklitteratur för dryga året sedan (som det är min bestämda uppfattning att Donald Trump besitter en stor portion av) ...
Hur har du fått veta det? Att Trump har en massa populärvetenskaplig facklitteratur menar jag ? :shock: :=Koko

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Trump

Inlägg av thorpe »

tågtyckarn skrev:...man får hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och beslutar sig för att leva i evighet. [JC_doubleup.gif]
Ont krut förgås inte så lätt! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Men med de kunskaper som jag inhämtade om narcissism och psykopati ur populärvetenskaplig facklitteratur för dryga året sedan (som det är min bestämda uppfattning att Donald Trump besitter en stor portion av) ...
Hur har du fått veta det? Att Trump har en massa populärvetenskaplig facklitteratur menar jag ? :shock: :=Koko
Och till dagens MMM (de Medvetna Missförståndens Mästare) utses ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

thorpe skrev:
tågtyckarn skrev:...man får hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och beslutar sig för att leva i evighet. [JC_doubleup.gif]
Ont krut förgås inte så lätt! :-CO
Håhåhå gubbar, nu fick ni till det! :=u
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trump

Inlägg av PeO »

thorpe skrev:
tågtyckarn skrev:...man får hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och beslutar sig för att leva i evighet. [JC_doubleup.gif]
Ont krut förgås inte så lätt! :-CO
Med Mats' tyskakunskaper vet han säkert att det är en feltolkning, Unkraut betyder ogräs, tolka det som du vill :-BS

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Trump

Inlägg av GammelDansken »

På dansk säger vi "ukrut forgår ikke så let" i betydelsen; ogräs år svårt att få bort/ta kål på, [JC_doubleup.gif]
men det gäller väl i och for sig också saxofon tutare :-JJ dom är tuffa. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
//John

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Ogräs brukar ju definieras som växter som växer där man inte vill ha dem ...

Analogt: Apropå musikinstrument så var det ju Sir Thomas Beecham som hävdade att
"Brass orchestras are quite allright in the right place, which is outdoors and five miles away ..."

Per N
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 aug 2012, 23:34

A letter from John Cleese to the United States

Inlägg av Per N »

Engelsk läsövning med anledning av att det Amerikanska folket valde Donald Trump till nästa president.
(Tydligen från början en text från 2000 som nu har blivit högaktuell igen och uppdaterats. John Cleese lär för övrigt inte vara upphovsman) Enjoy! :=f MVH / Per N;

A letter from John Cleese to the United States

To the citizens of the United States of America, in light of your failure to elect a competent President of the USA and thus to govern yourselves, we hereby give notice of the revocation of your independence, effective today.
Her Sovereign Majesty Queen Elizabeth II resumes monarchical duties over all states, commonwealths and other territories. Except Utah, which she does not fancy.
Your new prime minister (The Right Honourable Theresa May, MP for the 97.8% of you who have, until now, been unaware there's a world outside your borders) will appoint a minister for America. Congress and the Senate are disbanded. A questionnaire circulated next year will determine whether any of you noticed.
To aid your transition to a British Crown Dependency, the following rules are introduced with immediate effect:
1. Look up "revocation" in the Oxford English Dictionary. Check "aluminium" in the pronunciation guide. You will be amazed at just how wrongly you pronounce it. The letter 'U' will be reinstated in words such as 'favour' and 'neighbour'. Likewise you will learn to spell 'doughnut' without skipping half the letters. Generally, you should raise your vocabulary to acceptable levels. Look up "vocabulary." Using the same twenty seven words interspersed with filler noises such as "like" and "you know" is an unacceptable and inefficient form of communication. Look up "interspersed." There will be no more 'bleeps' in the Jerry Springer show. If you're not old enough to cope with bad language then you should not have chat shows.
2. There is no such thing as "US English." We'll let Microsoft know on your behalf. The Microsoft spell-checker will be adjusted to take account of the reinstated letter 'u'.
3. You should learn to distinguish English and Australian accents. It really isn't that hard. English accents are not limited to cockney, upper-class twit or Mancunian (Daphne in Frasier). Scottish dramas such as 'Taggart' will no longer be broadcast with subtitles.You must learn that there is no such place as Devonshire in England. The name of the county is "Devon." If you persist in calling it Devonshire, all American States will become "shires" e.g. Texasshire Floridashire, Louisianashire.
4. You should relearn your original national anthem, "God Save The Queen", but only after fully carrying out task 1.
5. You should stop playing American "football." There's only one kind of football. What you call American "football" is not a very good game. The 2.1% of you aware there is a world outside your borders may have noticed no one else plays "American" football. You should instead play proper football. Initially, it would be best if you played with the girls. Those of you brave enough will, in time, be allowed to play rugby (which is similar to American "football", but does not involve stopping for a rest every two seconds or wearing full kevlar body armour like nancies) You should stop playing baseball. It's not reasonable to host event called the 'World Series' for a game which is not played outside of America. Instead of baseball, you will be allowed to play a girls' game called "rounders," which is baseball without fancy team stripe, oversized gloves, collector cards or hotdogs.
6. You will no longer be allowed to own or carry guns, or anything more dangerous in public than a vegetable peeler. Because you are not sensible enough to handle potentially dangerous items, you need a permit to carry a vegetable peeler.
7. July 4th is no longer a public holiday. November 2nd will be a new national holiday. It will be called "Indecisive Day."
8. All American cars are hereby banned. They are crap and it is for your own good. When we show you German cars, you will understand what we mean. All road intersections will be replaced with roundabouts, and you will start driving on the left. At the same time, you will go metric without the benefit of conversion tables. Roundabouts and metrication will help you understand the British sense of humour.
9. Learn to make real chips. Those things you call French fries are not real chips. Fries aren't French, they're Belgian though 97.8% of you (including the guy who discovered fries while in Europe) are not aware of a country called Belgium. Potato chips are properly called "crisps." Real chips are thick cut and fried in animal fat. The traditional accompaniment to chips is beer which should be served warm and flat.
10. The cold tasteless stuff you call beer is actually lager. Only proper British Bitter will be referred to as "beer." Substances once known as "American Beer" will henceforth be referred to as "Near-Frozen Gnat's Urine," except for the product of the American Budweiser company which will be called "Weak Near-Frozen Gnat's Urine." This will allow true Budweiser (as manufactured for the last 1000 years in Pilsen, Czech Republic) to be sold without risk of confusion.
11. The UK will harmonise petrol prices (or "Gasoline," as you will be permitted to keep calling it) for those of the former USA, adopting UK petrol prices (roughly $6/US gallon, get used to it).
12. Learn to resolve personal issues without guns, lawyers or therapists. That you need many lawyers and therapists shows you're not adult enough to be independent. If you're not adult enough to sort things out without suing someone or speaking to a therapist, you're not grown up enough to handle a gun.
13. Please tell us who killed JFK. It's been driving us crazy.
14. Tax collectors from Her Majesty's Government will be with you shortly to ensure the acquisition of all revenues due (backdated to 1776).
Thank you for your co-operation.
* John Cleese [Basil Fawlty, Fawlty Towers, Sir Lancelot of Camelot (Monty Python & The Quest for the Holy Grail), Torquay, Devon, England]
This Public Service Announcement Has Been Brought To You By Your Friends At C.O.G. Inc.
- * * * -

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

:=f :=f :=f :=f :=f

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av cgn1954 »

Den va kul... [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Påminner lite om historien från 1950-talet när ett amerikanskt och ett brittiskt örlogsfartyg möttes ute på Nordatlanten. Amerikanaren gnistade: "Vi hälsar till världens näst största flotta",
vilket engelsmannen besvarade med "Vi hälsar tillbaka till världens näst bästa flotta" ...

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Verkligheten överträffar ibland dikten. Enligt DN har Theresa May tydligen sågat Trump längs fotknölarna:
USA:s blivande president ger nu Storbritannien råd om vem som ska representera landet i Washington – men platsen är redan upptagen.
Donald Trump skriver på Twitter att han gärna skulle se Ukip-ledaren Nigel Farage som brittisk ambassadör till USA. Svaret från Theresa Mays stab blev att tjänsten redan är tillsatt och att det inte finns några planer på att byta – men Farage blev glad ändå.
”Många skulle vilja se Nigel Farage som Storbritanniens ambassadör i USA. Han skulle göra ett jättebra jobb”, skriver Donald Trump på Twitter. För lite mer än en vecka sedan träffades den nyvalde presidenten och den omstridde förgrundsgestalten för det högerpopulistiska Ukip-partiet hemma hos Donald Trump i New York.
Efter Trumps tweet meddelar en talesperson för Theresa May att tjänsten som ambassadör i USA inte är ledig, skriver Reuters.
Nigel Farage själv säger till Press Association att han blir glad över vara påtänkt, rapporterar The Telegraph.
– Jag är väldigt smickrad över kommentaren och jag har sagt sedan jag mötte den tillträdande presidenten att jag skulle göra allt jag kan för att förbättra relationen mellan våra båda länder, säger han.
Farage var den förste brittiske politikern som träffade Trump efter valvinsten och efteråt sade han till BBC att han är villig att hjälpa premiärminister Theresa May att stärka banden mellan Storbritannien och USA. Detta avfärdades av en talesperson för Theresa May med orden: ”Den tillträdande presidenten talade om att ha samma nära relation som Reagan och Thatcher hade. Vad jag minns fanns det ingen tredje person i den relationen”.
Mansgrisen Trump behöver sannolikt ett par rekorderliga fruntimmer bland Europas ledare som kan tala om för honom att nu får han se till att vara snäll och lyda Mamma ...

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Jag skulle inte ha något emot att skicka Farage långt bort från Europa- Kanske vi kan fixa ett konsulat i Dallas. :-T

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trump

Inlägg av Johan Molin »

Annars lät väl det där med Utah bra? :-CO

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Trump

Inlägg av PeO »

I övrigt är vi väl för tyskarna , vad Canada är för US-amerikanarna, 11 % av befolkningen i ett större land :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Trump

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:I övrigt är vi väl för tyskarna , vad Canada är för US-amerikanarna, 11 % av befolkningen i ett större land :-BS
"What is a Canadian? Well, it´s an unarmed north American with a social security card". Riktigt så stora skillnader är det väl inte mellan tyskarna och oss - eller?
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Das ist mir wurst.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Trump

Inlägg av Stefan S »

Den lille svetsaren har nu pratat med Donald per telefon så nu kan vi andas ut 8-)

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Jag tycker man ska respektera Sveriges statsminister.

Eller som Winthers sa i sista avsnittet av Band of Brothers. Det är inte personen du respekterar det är ämbetet.

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

Och nu till något helt annat.

Rykten om att Demokraterna kommer att splittras.

https://www.youtube.com/watch?v=5mqk8Gl2ZYI

Jag insåg just att den här tråden kan leva fyra till åtta år till. :=Koko

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Trump

Inlägg av 1956 »

En intressant analys av USA:s blivande försvarsminister:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mikael ... k-tankare/

tågtyckarn

Re: Trump

Inlägg av tågtyckarn »

En av Trumps spökskrivare berättade detta.

https://www.youtube.com/watch?v=qxF_CDD ... 3st&t=736s

Sorglig historia, men det är bättre med en President som är en krigsrisk än en President som redan hade planerat ett krig i Europa.

Vidare till vad Trump har lovat att utföra. Make America Great Again.

USA har förlorat i runda tal 30 miljoner jobb sedan 2006.

Ersättningstakten för nya jobb är 150tusen jobb per månad nu. När Babyboomerna pensionerar sig blir den 200.000 per månad. En presidentperoiod är 48 månader, två stycken är 96 månader, låt oss avrunda till 50 och 100.

Så för att USA ska ta igen vad dom har förlorat så behöver han 300.000 jobb per månad i åtta år, utöver de 200.000 som är ersättningsnivån. Alltså 500.000 per månad. Sitter han en period så är siffran 800.000 jobb per månad.

Längst ner på den här sidan så ser du antalet jobb per månad.

http://data.bls.gov/timeseries/CES00000 ... w=net_1mth

Hade detta varit riktig statistik så hade detta sett görbart ut. Problemet är bara att man systematiskt har förfalskat statistiken de senaste åren. Så om du tex har fått ett enveckas jobb så räknas detta in i statistiken.

Så för att lyckas så måste han få upp anställningssiffrorna till det ag sa innan plus 30 procent för att kompensera för felaktig statistik.

Min bedömning är att han hade kanske 20 procents chans att göra detta innan. Nu anställde han en finansminister från Lehmans Brothers så nu bör chansen ha minskat till 10 procent.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Trump

Inlägg av thorpe »

...och det var Trump som skulle göra "rent hus" med etablissemanget och giriga slipsnissar, öppna kolgruvor, dra igång stålindustrin, bygga amerikanska bilar och diverse annat. Han lär, som din bedömning ser ut, att få det svettigt värre. Det där med Lehman Bros + ett antal Trump-konkurser verkar ju lovande. En man full av överraskningar! :-CO

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"