Toppbilden, visa:    


Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Jag har köpt en Jeco Z65 trikolor. Vacker som en dag.
Och jag vill behålla loket i leveransskick.

Men så fort ett lok är kört en meter IRL så är det ju inte rent som en nyfödd längre.

Var och vad ska man då varsamt vädra ?

- Taket har jag själv insett, måste ha spår efter dieselröken, Med början i avgasröret.
Men var finns bilderna på Z65 tak?

- Ventilgaller förstås och alla fördjupningar runt dörrar och galler och...
som inte är extra ditsatta utan gjutna i plastkåpan. Men hur. Med blyertspenna ?

- Hur är det med metallchassit ?
Jag har till min förvåning sett att modellen med sin slutenhet inte är så långt ifrån verkligheten som man kan tro efter alla ångloksmodeller utan fri sikt under pannan.
Jag har också sett att nederdelen verkar nästan leveransren även efter en tids tjänst medan ungefär från översta fotsteget och uppåt är det inte rentvättat. Varför är de så och hur gick det till?

- Buffertarna. Ena bufferten slipas platt och båda ges lätta kontakt spår (rost redan?)

Frågan är alltså:
Vad är "obligatoriskt" att efterbehandla på ett diesellok vilket ska se ut som nytt men provkört.

/Curt
-------------------------------
Som när han satte samman Gt42484 respektive intermodaltåget insåg att det finns många som vädrar imponerande vackert och fint men inte alla gör det i enlighet med verkligheten.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av Svante Andersson »

Fast... du får ursäkta. Det blir lite tjatigt med samma inlägg på ett antal forum samtidigt. Känns lite som att det råder en viss desperation och brist på kunskap om hur järnväg i skala 1/1 funkar och ser ut.

Och för att ge dig ett mer uttömmande svar än där jag hänvisade dig till Samlingsportalen för att ge dig information som inte kan frambringas med ord i ett forum...
Det finns så många metoder och tekniker att väderbita lok att det bara kan bemästaras genom all läsa allt som skrivits i ämnet. Vilket är alldeles för myckat både att citera och länka till här. Men en sak är säker... du måste ha heltäckande med bilder på en specifik lokindivid tagna vid samma tillfälle. Och du kan bara bygga en modell av loket som det såg ut den dagen bilderna togs. Framför allt så såg inget annat lok ut på exalt samma sätt!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Jag beklagar om du tycker det är tjatigt Svante.

Det är bara för att jag har fått den uppfattningen att överlappningen mellan de olika forumen inte är så stor.
Och det är ju alltid tillåtet att låta bli att svara. Det är ju inte så att jag har dolt min fråga så värst bakom allmänna rubriker typ "en fråga" så den bör väl vara lätt att ignorera .

Just för att jag vet att varje individ är olika och även varierar från dag till annan så skaffar jag alltid fotodokumentation att utgå ifrån. Så du har helt rätt i att det råder en viss desperation.

Jag har fått flera tips på bilder på Z65 men inget av de tipsen och ingen av bilderna i samlingsportalen som du hänvisade till duger. Det är tydligen ont om bilder tagna uppifrån.
Alla är tagna mer eller mindre från marken. Och nej, jag har inte haft möjligheten att klättra runt på loken när det begav sig. På den tiden höll jag på med annat.
Så hur smutsfördelningen såg ut förr på ett svenskt lokomotortak vet jag fortfarande inte.

Jag frågar inte heller efter tekniker. Jag frågar efter var och varför, inte hur.
Det är inget svårt att hitta fina beskrivningar av hur man får fram slitage och smutseffekter.
Men förklaringar till varför olika ytor är olika smutsiga är det svårare att hitta.
Många av väderbitningsråden missar också detaljer som kommer sig av olika bestämmelser för hur järnväg eller ett specifikt bolag ska bedrivas.
Till exempel att vissa bolag tvättar utvalda delar speciellt ofta av olika trafiktekniska eller företagspolicy skäl.

/Curt

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Den ultimata artikeln om just Z65 är nog den "Minihistorik Z65" som återfinns i Lok & Vagnar 4. Här finns loktypen i en mängd olika målnings- och märkningsalternativ och flera färgbilder. Tyvärr dåligt med "takbilder" men tillräckligt många bilder för att kunna dra rimliga slutsatser om takutrustningen.

Mest spännande bilden är nog färgbilden av Z65 652 i helgul korg och svart underrede med SJ-frimärke och målade A-ändesmärkning.

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av Svante Andersson »

qrt skrev:Jag beklagar om du tycker det är tjatigt Svante.

Så hur smutsfördelningen såg ut förr på ett svenskt lokomotortak vet jag fortfarande inte.

/Curt
Skitenkelt min käre Watson... du har tre alternativ.
Ostartat... helt rent.
Avstängt efter första provstart... lite svart kring avgasröret men mycket subtilt om man gör det i modell.
Länge i drift... hela taket sotsvart med spår av rost från kondensvatten som skvättat ur avgasröret vid varje start.

Allt däremellan går att extrapolera...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Mitt arbete med att skapa ett lokalgodståg draget av en Z65 trikolor går vidare.
Den har bestått vagnstestet: 7 vagnar i backar med stigningar på upp till 2%.

Vädringsarbete enligt tidigare inlägg pågår nu.
Men bufferthylsorna är röda på modellen.

Har någon sett en Z65 i verkligheten med röda bufferthylsor?

Jag tycker det är vackert men var de det vid leverans?
Har de någonsin varit det på verklighetens Z65 trikolor?

Jag har sökt i väven och på detta och andra forum efter uppgifter men inte funnit något nämnt om röda bufferthylsor.
Jag hittar heller inga bilder som visar Z65 lok med röda bufferthylsor.
Artikeln "Minihistorik Z65" som återfinns i Lok & Vagnar 4 har jag ännu inte kommit över.

Bufferthylsorna på bilderna är svarta.
Och nästan alla andra lok har svarta bufferthylsor.
Hade någon loktyp vid SJ bufferthylsor i annan färg än svart vid leverans?

????????

/Curt
-------------------------------------------------------------------------
Ja jag har även denna gång ställt frågan i andra fora.
Men vad gör man om man inte får svar ?
Jag försöker i alla fall nå några andra med kunskap i ämnet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har sökt igenom alla bilder jag har "knyckt" på nätet av Z65:or, och nej, jag kan inte hitta någon där man har anledning att tro att bufferhylsorna var röda. Svartvita bilder är ju besvärligare förstås, det finns några bilder där gråskalan tycks stämma överens med den röda färgen rätt bra, men nej, inte perfekt. Sannolikt var de grå på dessa bilder precis som på de färgbilder jag hittat.

Problemet är liiite lättare än ett rent vetenskapligt bevis:

Hittar man bara en bild med ett lok med röda bufferhylsor – ja då vet man att det fanns.
Men hur många bilder där det INTE var så, ska man leta rätt på för att kunna säga att NEJ, det förekom inte? 10, 20, 40?

Det som gör det enklare än för den rene naturvetarforskaren är ju att vi vet exakt hur många Z65:or som byggdes. 102 st för SJ, ett fåtal för andra.
Kan man då letar reda på leveransfotografier i färg av samtliga dessa och inte hittar några röda bufferthylsor, då är saken klar! Ska man vara hederlig så är det närmaste vi kommer just för stunden: "Det är inte sannolikt" ...

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Tack för snabbt och välformulerat svar. Bekräftandes att jag gör rätt som frågar även här :=KOMP

Men jag behöver inte veta om "det var så" eller inte.

Jag sätter ihop mina tåg och vädrar enligt devisen att "det ska ha förekommit någon gång."
En gång räcker alltså, ett vittnesmål eller en färgbild.
Så exempelvis en (omanipulerad) bild på ett blått Rc-lok med en grön backspegel eller annan plog än originalet räcker för mig.
Men utan bildbevis inget tåg eller vädring.

/Curt

PS
En bild finns.
Z65 523 verkar ha (haft) röda bufferthylsor. NEJ EN RÖD BUFFERTHYLSA.
Det framgår av en bild på Jecos /MJHobbyexpertens sida.
http://www.jeco.se/r/produkter/jeco/gru ... 67/523.jpg
Men det är i "modern tid", fulmålad för någon privatfirma. STT? Eventuellt ex TGOJ.
------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag fått även andra svar. Ingen har hittills vittnat om en Z65 med röda bufferthylsor.
Däremot lär Z67 ha haft det.
https://www.modulsyd.se/forum_new/viewt ... 463#p26463
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=189909
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg188055
-------------------------------------------------------------------------------------------

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag fick tillbaka trikoloren igår. Nu vädrad och med dekoder.
Bilder kommer senare.

Gamla problem således åtgärdade men nya dök upp. Stora som små.

Vad hade loket exempelvis för adress ? Att jag ska ha så dåligt minne. Jag körde ju med det för en månad sedan men inte kom jag ihåg adressen nu. Nej visst nej, jag körde det utan dekoder då.... :oops:
Kunde det ha fått sin klubbadress redan. Nä inte det. Adress 3 då ? Inte det heller. Men se: där ligger ju en lapp med info om ljuddekoderns funktioner: "Digital adress=70". Men nej, loket bara stod orörligt mjukt och retfullt spinnande.
Fast det är ju ingen Z70 utan en Z65! JAA. Så enkelt. :roll:


Många klagar på låg ljudnivå. Är det inte en lagom nivå för den ensamme hemma rallaren?
Nu har jag haft loket igång på köksbordet och försökt höja ljudet.
Nehej. Det gick inte. Det ligger redan på max.
Och jag kommer inte åt funktion 24 " dämpa ljudnivån"
här hemma. Så jag ser inte om den är aktiverad. Fast jag kunde ju kolla om den har någon inverkan genom att ändra CV värdet förstås och eliminera sänkningen. Det får bli en annan gång. Kanske.
Räcker det med att byta högtalare för att få en ljudnivå som kan tränga igenom sorlet på en mässa eller en visning ?
Eller måste ljudfilen justeras också?


Men jag undrar andra saker om ljudet:
I den bilagda korta historiken om lokomotor Z65 - Z70 står det att "motorn är en Rolls Roys som utvecklar 265 kW". Men faktabladet till ljuddekodern är märkt Z70 och på det bladet står det "Ljudfil : ESU vers. 4 Jeco-Z70-2016-Lsmod-prod" "Engine: Scania-motor (DSI-1447)"
Har någon av er som köpt olika versioner av Z65 med ljuddekoder fått olika ljudfiler och andra faktablad med i asken ?

Sedan trasslar NMJ s Grf vagnar med mig. Förtroendeingivande är sådant inte.
För det första var de medlevererade kopplen inte av samma sort från vagn till vagn. Och de lirade inte enkelt tillsammans.
För det andra är koppelfickorna så trånga att det är svårt att såväl ta bort som att sätta dit koppel.
I ett fall krävdes tre händer.
Att det ska vara så svårt (snålt?) att leverera lättkopplande bygelkoppel med modellerna (gäller tyvärr även många andra mjtillverkare av lok och vagnar) när Fleischmann kan tillverka sina 6511 år efter år med samma precision. Och leverera fungerande koppelfickor på vagnarna.

För det tredje så tvärnitade två av NMJ margarinvagnarna när jag satte dem på spåret igår.
Bromsoken hade vridits runt och blivit bromskor! Morr. (Eller mu?) Nå dåså. Till slaktbänken. Fram med plattången, lossa hjulaxlarna och bort med skräpet runt samtliga hjulpar.

Någon som har behov av 14 bromsdetaljer till NMJ Grf godsvagnar ? Skicka mig ett PM i så fall.


Men det var väl bara att limma dit. Nej. Ty
1) Vagnarna är inga vitrinvagnar. De ska rulla i ett uppvisningståg.
Då måste de vara driftsäkra och ingen ser ändå de detaljerna på avstånd under ett rullande tåg.
2) Ingen var heller säker på vad de äckligt mjuka oljiga tingesterna skulle kunna limmas fast säkert med.

Men sedan höll tåget ihop och rullade vagnarna bra.

/Curt.
-----------------------------
Något vi alla har försökt?
Test av sammankoppling med Fleischmann och märklinkoppel
Laddades upp den 16 juni 2010

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Ett svar har jag fått om ljudet:
yrrej i SvMJforum skrev: Hej!
Ett byte av högtalare till Zimo LS8X12 gör susen, ljudet blir kanon bra, tänk bara på att isolera anslutningarna på högtalaren så att det inte blir kortslutning mot chassit.
Med vänlig hälsning.Jerry.

Jag frågat och fått svar att det också är den högtalaren som MJHobbyexperten i Västberga installerar som utbyte.
/Curt

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Min Z65 har landat. Och ska få ljud och fintrimmas tekniskt. Men sen då?

Inlägg av qrt »

Tåget for i trafik förra veckan.
På alla bandelar där det ska och det rullade utmärkt. Inga stopp trots de få lokaxlarna.
Jag verkar ha fått ett söndagsexemplar.

NMJ-vagnarna är jag numera också nöjd med. De gick riktigt lugnt och fint genom de gamla slitna Peco(?) växelgatorna. Att jag la märke till det berodde på att de gamla lätta Rocotankvagnarna skuttade.

Nu tas tåget ur trafik igen för diverse uppgraderingar. En till "brun"-vagn ska det också bli.
För Shells transporter av fat och annan små-gods.
Troligen ännu en NMJ-vagn.
Man får passa på medan det fungerar. Rätt som det är byter de väl fabrik igen.

/Curt

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"