Toppbilden, visa:    


Hjälp med bygge av Co1 vagn

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Bild

Bygger en Co1-vagn efter "rätt" knapphändig info, en vis irritation uppstår med dessa "byggsatser" då man undrar lite vad tjusningen ligger i att aldrig skicka med det som behövs för att bygga en komplett vagn, hus eller vad det månne vara!? :=nee

Jag tillhör den typen som vill köpa en komplett sats låta den mogna och vara säker på att delarna som krävs finns där då det är dags, dels för att jag inte kan alla delar och dels vet inte vad som är vad, försökt beställa detta från början men det har aldrig lyckats.....

Så nu får jag fråga er kära vänner som vet, vad behöver jag för att färdigställa denna byggsats till en vagn i leveransutförande?
Vem köper jag ifrån?
Och sitter någon med en byggbeskrivning till dessa typer av vagnar eller visat på något blogg/forum?
Väldigt tacksam för svar. :=KOMP

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Svante Andersson »

vonWow skrev:Bild

Bygger en Co1-vagn efter "rätt" knapphändig info, en vis irritation uppstår med dessa "byggsatser" då man undrar lite vad tjusningen ligger i att aldrig skicka med det som behövs för att bygga en komplett vagn, hus eller vad det månne vara!? :=nee
Finns ingen specifik tjusning med dessa byggsatser... med de önskningar du har blir det inga byggsatser alls.
Tyvärr krävs ganska stor vana för dessa prylar och det är inte något man förvärvar i ett nafs. De du ser på forumen som petar ihop dessa saker har oftast hållit på i 40 år eller ibland mer med vad som har getts ut av byggsatser och rena egenbyggen.

Fålj gärna det som sign Lihkströmsverken skriver, specielll i tråden om lödjuntan på Malmö Modelljärnvägsklubb. Alltså, börja med något enkelt och ha aldrig bråttom.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av HLS »

Det ser ut som en Vagnverkstaden byggsats, rätt uppfattat?
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Svante Andersson skrev:
vonWow skrev:Bild

Bygger en Co1-vagn efter "rätt" knapphändig info, en vis irritation uppstår med dessa "byggsatser" då man undrar lite vad tjusningen ligger i att aldrig skicka med det som behövs för att bygga en komplett vagn, hus eller vad det månne vara!? :=nee
Finns ingen specifik tjusning med dessa byggsatser... med de önskningar du har blir det inga byggsatser alls.
Tyvärr krävs ganska stor vana för dessa prylar och det är inte något man förvärvar i ett nafs. De du ser på forumen som petar ihop dessa saker har oftast hållit på i 40 år eller ibland mer med vad som har getts ut av byggsatser och rena egenbyggen.

Fålj gärna det som sign Lihkströmsverken skriver, specielll i tråden om lödjuntan på Malmö Modelljärnvägsklubb. Alltså, börja med något enkelt och ha aldrig bråttom.

SA

Det stämmer inte att det inte skulle bli byggsatser om dom vore kompletta, det är inte logiskt, jag menade dock inte att förarga någon som vigt sina senaste 40 år till att förfina sitt byggande, det går inte att ta bort den erfarenheten från resultatet. :-T Det går heller inta att ta bort det faktum att jag köper dom, eller hur!? :-CO
Jag kanske inte kan bygga som en med 40årig erfarenhet, men det skulle i alla fall vara kul att få ihop mina olika satser till kompletta satser ;) som jag klåpar ihop eller inte, om Gud vill, den som lever får se.
Jag har byggt nu 4 st hus, två bilar och en liten vagn, husen hade mycket bra beskrivningar, likaså bilarna, däremot så var det värre med vagnen, mitt största problem är inte lödning, utan mer att det fattas delar att löda fast, vad dom heter och vart jag kan köpa dom, eftersom Vagnverkstadens lista inte är tillgänglig och Göran har mycket att göra så tänkte jag underlätta min framtida beställning genom att åka snålskjuts på någon som grävt i böcker om vagnar!?
Så snälla jag beder ödmjukast om råd till att få mina div satser kompletta? :-cry

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

HLS skrev:Det ser ut som en Vagnverkstaden byggsats, rätt uppfattat?
Hälsningar
Hans
Det stämmer. :-T

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kan till del förstå din desperation men svaret på din fråga är inte så enkel. Eftersom varje vagn, eller enklare vagnsserie, skiljer sig inte bara individmässigt utan oxså över tiden föredrar jag "bara" etsplåtar och kompletterar med de detaljer jag anser att jag behöver till just den vagnsindivid jag vill bygga. Som exempel får man, som i ditt exempel - en Co1:a i leveransutförande - en vagnstyp som flera olika fabriker tillverkat till SJ, så där är det det svårt att specificera vilka detaljer du behöver. För att nå i mål gäller det att specificera vilken vagnsindivid (eller i alla fall vilken serie vagnar) som avses. Sedan får man studera särtryck 77, foton och gärna ritningar för att identifiera utrustning. Som ett exempel levererades flertalet av boggievagnarna med buffert m/74 och inte m/98, som många använder, förrän några år in på 1900-talet.

Nu finns lösningen på dina frågor närmre än du tror då det kommer en bok under vintern (?) som ger detaljerat svarar på frågorna och som dessutom innehåller ritningar, foton och vagnslistor.

Så vill jag trycka på möjligheten att delta i klubb eller junteverksamhet. Så vitt jag vet löds det på veckobasis i Stockholm och månadssvis (?) i Lindköping. Ingetdera ligger alltför långt från Gnesta, eller? Just deltagande i verksamhet med andra på plats ger ofta bättre svar en ett forum.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av HLS »

Det låter som du säger att det fattas delar. Ifall du kom fram till det borde du veta vad som fattas.
Skriv och berätta vad det är du anser behövs för att det ska bli komplett.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Lihkströmsverken skrev:Kan till del förstå din desperation men svaret på din fråga är inte så enkel. Eftersom varje vagn, eller enklare vagnsserie, skiljer sig inte bara individmässigt utan oxså över tiden föredrar jag "bara" etsplåtar och kompletterar med de detaljer jag anser att jag behöver till just den vagnsindivid jag vill bygga. Som exempel får man, som i ditt exempel - en Co1:a i leveransutförande - en vagnstyp som flera olika fabriker tillverkat till SJ, så där är det det svårt att specificera vilka detaljer du behöver. För att nå i mål gäller det att specificera vilken vagnsindivid (eller i alla fall vilken serie vagnar) som avses. Sedan får man studera särtryck 77, foton och gärna ritningar för att identifiera utrustning. Som ett exempel levererades flertalet av boggievagnarna med buffert m/74 och inte m/98, som många använder, förrän några år in på 1900-talet.

Nu finns lösningen på dina frågor närmre än du tror då det kommer en bok under vintern (?) som ger detaljerat svarar på frågorna och som dessutom innehåller ritningar, foton och vagnslistor.

Så vill jag trycka på möjligheten att delta i klubb eller junteverksamhet. Så vitt jag vet löds det på veckobasis i Stockholm och månadssvis (?) i Lindköping. Ingetdera ligger alltför långt från Gnesta, eller? Just deltagande i verksamhet med andra på plats ger ofta bättre svar en ett forum.

/Ola
Jag är sjuk och orkar inte att resa, tyvärr, graden av det vet jag inte än, har första provet på fredag :-T men det hade varit guld och jag hade varit där hela tiden :-J Gärna gått med en klubb, men det går inte. :-cry

Jag kan som ni förstår inte alls mycket om det här, men ÄLSKAR dessa gamla Ånglok och vagnar och hus för den delen, det behöver inte vara exakt bara det är en typ av vagn som jag bygger, du Ola har ju visat hur du bygger F1 som jag har så där ska det gå bra tror jag :-r2
Jag tänker mig kanske att låta ta ut svängarna lite, men vill inte gå över sträcket in i 1900 talet och sen är det ju området Gnesta, Sörmland.
Jag tycker det är okej om vagnarna liknar vagnarna på bilderna från Gnesta på den där tiden, men det måste inte vara exakt, där jag kanske inte kommer att kompromissa är i miljön och husen....
Jag vill verkligen säga att jag har den största respekt för er alla som snöar in på detta, jag har inte den förmågan, och det klart att man inte vill bygga något strunt, men jag blir så förvirrad av alla dessa olika individer och årtal och jag vet inte vad, att luften går liksom ur en......
Den där boken kanske kan vara något, men jag är väldigt mycket mer praktiker än teoretiker och ni har säkert rätt lite taskigt tålamod :=u
Tack dock för förklaringen det gör att jag förstår att det är en grundplåt man köper för att ge den största möjligheten att få till olika individer, coolt [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

HLS skrev:Det låter som du säger att det fattas delar. Ifall du kom fram till det borde du veta vad som fattas.
Skriv och berätta vad det är du anser behövs för att det ska bli komplett.
Det ska vara som jag förstått det, tuber, och eker-hjul, koppel!? spänn-stag? några små detaljer under som jag inte vet vad det är....
Problemet är som jag nu förstår att jag inte vet vem jag bygger!?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Lihkströmsverken »

vonWow skrev: Tack dock för förklaringen det gör att jag förstår att det är en grundplåt man köper för att ge den största möjligheten att få till olika individer, coolt [JC_doubleup.gif]
Uttryckte mig uppenbart på ett sätt som kunde missuppfattas. Jag "föredrar" etsplåtar framför kompletta byggsatser då jag då kan komponera ihop just den vagnsindivid jag vill ha, inte att producenternas byggsatser inte skulle vara kompletta (du visar ju en mängd detaljer i påsar).

Du hittar en del uppgifter om vagnarnas utrustning här;
http://www.mrw1.se/pdf_filer/P1907.pdf
Co1 återfinns på sidan 48. Förvisso uppgifter från 1907 men nära nog.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Klart för idag :-CO

Bild

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av HLS »

Med risk för att låta som jag tar lätt på det, men ekerhjul finns det gott om att få tag på, på flera håll.
Gastuber, ifall vagnen skall byggas i 1896-1900 tals version finns hos Perlmodell. art 4-052
Koppel, beror på vad du tänker använda på din bana. Om det är standard "märklin, NEM", eller vad man vill kalla det så finns Symoba kortkoppelfickor med adaptrar för NEM instickskoppel.
Spännstagen borde ligga i byggsatsen, det är ståndare, konsoller och sträckmuttrar. Om det saknas så säljer Göran Nilsson fortfarande dessa. Jag har nog en typritning från SJ Mbr liggande ..
Kruxet med att bygga en sån här lång personboggivagn av före-sekelskiftestyp är att den är just lång och slankig och väggarna är tvåskikts sammanlödda. Rätt ordentligt lödjobb föregånget av bockning av de två plåtarna. Därtill lanternin, resintak, öppna plattformar med gallergrindar och så vidare.
Låg det någon slags bygganvisning i paketet eller är det bara en packe mässing?

De tidiga byggsatserna till dessa vagnar var mer att betrakta som materialsatser. Hette den här möjligen 050 och såldes för 695:- vid tillfället, 2014- eller därikring?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Nej jag tror jag köpte den förra året, den kostade nog runt 1300:-
Det fanns inget av det slaget i satsen vad jag kan se, men jag tror nog att Göran skulle skicka det om jag bara visste vad jag tala om :-BS
Nej ingen bygganvisning.
Det finns inte på någon av modellerna jag har från honom.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Lihkströmsverken skrev:
vonWow skrev: Tack dock för förklaringen det gör att jag förstår att det är en grundplåt man köper för att ge den största möjligheten att få till olika individer, coolt [JC_doubleup.gif]
Uttryckte mig uppenbart på ett sätt som kunde missuppfattas. Jag "föredrar" etsplåtar framför kompletta byggsatser då jag då kan komponera ihop just den vagnsindivid jag vill ha, inte att producenternas byggsatser inte skulle vara kompletta (du visar ju en mängd detaljer i påsar).

Du hittar en del uppgifter om vagnarnas utrustning här;
http://www.mrw1.se/pdf_filer/P1907.pdf
Co1 återfinns på sidan 48. Förvisso uppgifter från 1907 men nära nog.

/Ola
Detaljerna i påsarna är väl till boggien och taket, men jag börjar förstå att min irritation inte är något mer än okunnighet, så det gick liksom inte att skylla ifrån sig denna gången heller :-r2 jag är verkligen tacksam för svaren :=KOMP det börjar gå upp ett ljus över dåren :=Koko
Det finns dock inte med tuber och tunn tråd till den "brutna" ramen, den som ska sitta på var sin sida ytterst, ej heller hjul, men det har jag bett om att få beställa från både Göran och Per.
Vet du när boken kommer mer exakt?
//Carl

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Efter allt gnäll vill jag ändå ropa ett heja :-T :=KOMP till alla små-producenter [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Min tåg-hobby berikas helt klart av era modeller som ni tar fram, tack för det! :-T :-J

tågtyckarn

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av tågtyckarn »

Instämmer fullständigt med föregående.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Kjedlund »

Lihkströmsverken skrev:Nu finns lösningen på dina frågor närmre än du tror då det kommer en bok under vintern (?) som ger detaljerat svarar på frågorna och som dessutom innehåller ritningar, foton och vagnslistor.
/Ola
Vad är det för bok som är på gång?

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

cliffhanger.............

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Johan Molin »

Vi lär få veta när producenterna så önskar! ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kjedlund skrev: Vad är det för bok som är på gång?
Snubblade på tangentbordet och råkade, mot bättre vetande, skriva "A" och borde därför även skriva "B". Avstår dock och hoppas på förståelse, saker och ting bör göras på författarnas och förlagets sätt.

Sorry för mitt "klavertramp", du och andra får ge er till tåls.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Lihkströmsverken skrev:
Kjedlund skrev: Vad är det för bok som är på gång?
Snubblade på tangentbordet och råkade, mot bättre vetande, skriva "A" och borde därför även skriva "B". Avstår dock och hoppas på förståelse, saker och ting bör göras på författarnas och förlagets sätt.

Sorry för mitt "klavertramp", du och andra får ge er till tåls.

/Ola
Full förståelse, men det verkar ändå vara en bok som intresserar oss [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Så jag vidhåller, "cliffhanger"..... :-r2

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Funderar på hur man ska inreda vagnen....?

Tänkte skriva ut bänkar på papper, eller hitta något....

Inga svar än från varken Vagnverkstaden eller Perl Modeller!?

Kan någon svara på om det ska vara två set med spänn-stag till varje vagn?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Tyvärr har jag inte dokumenterat denna bild, men rimligen är det Bo Japlin som varit Göran Nilsson behjälplig.
Sannolikt således mycket trovärdig ritning av en Co1:a!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Jag tror att det jag köpt, kallas för en materialsats och var billigare, men det är ett väldans strul nu, jag har dock fått bra hjälp nu både här på detta forum och från en forum-bror på grannforumet+ Per från Perl modeller [JC_doubleup.gif]

Göran på vagnverkstaden, har varit vänlig att extra fixa dessa modeller till mig, då som hans sa jag är lite sent ute efter 1800-tals lok och vagnar.
Han fixade även ett lok åt mig med div besvär :roll: :=KOMP
Här har även Mikael hjälp mig :-T :=KOMP
Så om det uppfattas som om jag dissar Görans vagnar och modell-satser så är det inte så, utan jag är bara lite mässings-modell-dyslektiker :shock:

Jag hade som ni vet dessa ute till försäljning, därför att jag inte trodde att jag kan klara att göra dom rätt med att bygga dom själv, men tack vare att dom inte blev sålda så fick jag tänka om :-T och det är sjukt svårt, fast ändå inte :shock: men väldans kul, speciellt när man får så mycket fin hjälp från alla möjliga håll :-J :=KOMP

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Kjedlund »

Här en ritning av Co1 hämtad ur SJ Särtryck ”PERSON-, POST-, FÅNG- och RESGODSVAGNAR vid STATENS JÄRNVÄGAR den 1 januari 1907”.

Bild
Särtrycket finns att ladda hem här under ”Person SJ 1907”:
http://www.mrw1.se/byggtips/tips.htm

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

När det kommer till dekorlinjer, är det något man ska måla eller finns det dekaler?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av d680ae »

vonWow skrev: ...

Kan någon svara på om det ska vara två set med spänn-stag till varje vagn?
Vissa serier av trävagnar byggdes med dubbel uppsättning spännstag, allså två per vagnsida. Dit hör dock inte Co1, som framgår av bild på en av dem i senare skepnad som Bo9a. Vagnkorgen genomgick avsevärda ombyggnader medan underredet torde ha förblivit i ursprungligt skick.

Bild

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Hm, intressant, tackar : )

Byggsatsen i fråga har totalt havererat och jag tänker inte fortsätta med den, ni får inte se en bild......dock har jag lär mig en del, lite dyrt bara :=Koko
Ska fortsätta med hus och enklare vagnar ett tag till (så där en 20-30 år om Gud tillåter) innan jag ger mig i kast med boggie vagnar igen och lok......

Håller på att köpa på mig bra verktyg, har börjat med Xuron 440 och en Tamiya platt-tång sen ska jag köpa mig ett bockningsverktyg 35cm, köpte samtidigt ett par Pico-vagnar G1 och byter hjulen mot eker-hjul så att dom blir till 1800 tal.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lihkströmsverken skrev:
Kjedlund skrev: Vad är det för bok som är på gång?
Snubblade på tangentbordet och råkade, mot bättre vetande, skriva "A" och borde därför även skriva "B". Avstår dock och hoppas på förståelse, saker och ting bör göras på författarnas och förlagets sätt.

Sorry för mitt "klavertramp", du och andra får ge er till tåls.

/Ola
Nu blev det officiellt. "Trävagnsboken" premiärförsäljs på lördag
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=4180

Mitt "klavertramp" höll på att ställa till det då jag försa mig, men det lär vara förlåtet. Boken kan verkligen rekommenderas och jag är övertygad om att det kommer att bli ett klassiskt referensverk såväl för oss som gillar att bygga modeljärnväg med förebild från förra sekelskiftet men även ända fram på 1960-talet.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Trefligt :-T :-T :-T

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av alsum »

Trevligt bygga personboggivagn och snyggt.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

kommer lite "sura" bilder, jag har världens sämsta kamera, telefonen är typ 4 år gammal :shock:

Bild

Bild

Väntar på dekaler från Perl.....
ska måla kring fönster och fästa konsoler och balkongerna.....

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av Johan Molin »

Det ser väl hur bra ut som helst – trots kameran! :-CO :-T :-T

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Hjälp med bygge av Co1 vagn

Inlägg av vonWow »

Johan Molin skrev:Det ser väl hur bra ut som helst – trots kameran! :-CO :-T :-T
Tackar, det var vänligt :=KOMP ska låna hustruns eller någon av barnens mobil/kamera när jag blir klar.....

Väntar på grejer, men är lite otålig av mig så väntan på material från Perl är något som inte går så bra, stackaren har väl fått en 4 mejl för att trycka på :=Koko och så har jag ändrat mig också i beställningen på vägen :-nord

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"