Toppbilden, visa:
Hinsholmens mekaniska
Re: Hinsholmens mekaniska
Pilligt värre...
... men snyggt blir det.
Ibland (ofta) känner man att man skulle byggt i 0:an istället!
/Mats
... men snyggt blir det.
Ibland (ofta) känner man att man skulle byggt i 0:an istället!
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Nollan tål ju mer detaljering, det blir inte mindre pilligt för det.
Beställde profiler från Conrad, bara att vänta nu.
Tillverkar en stödaxel för d=0.7 så länge
Beställde profiler från Conrad, bara att vänta nu.
Tillverkar en stödaxel för d=0.7 så länge
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Profilerna från Conrad har anlänt, efter en dryg vecka vilse på Postnord.
Nu har båda spännstagen vantmuttrar. Hann också bygga klart den andra boggien. En bälg kvar att löda ihop. Säkerhetskedja till boggierna
Nu har båda spännstagen vantmuttrar. Hann också bygga klart den andra boggien. En bälg kvar att löda ihop. Säkerhetskedja till boggierna
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Saknar ord. Det där kommer att bli bra.
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt!
Jag är lite nyfiken på hur du tänkt lösa det med säkerhetskedjorna till boggierna.
Tänker då på att modellboggier vrider sig mer än i skala 1:1.
/Mats
Jag är lite nyfiken på hur du tänkt lösa det med säkerhetskedjorna till boggierna.
Tänker då på att modellboggier vrider sig mer än i skala 1:1.
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Man kan låta kedjorna hänga ganska frikostigt, se Bosses illustrationer i personvagnsböckerna!
Sen går ju inte modellvagnar av den här karaktären snyggt i "tågfabrikens" R1 (315mm) ändå
Våran minimiradie ~900mm borde dock gå bra.
Sen går ju inte modellvagnar av den här karaktären snyggt i "tågfabrikens" R1 (315mm) ändå
Våran minimiradie ~900mm borde dock gå bra.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Just så. Möjligen en länk extra, för innerspåret vid utfarten från Bredfors.HLS skrev:Man kan låta kedjorna hänga ganska frikostigt, se Bosses illustrationer i personvagnsböckerna!
Sen går ju inte modellvagnar av den här karaktären snyggt i "tågfabrikens" R1 (315mm) ändå
Våran minimiradie ~900mm borde dock gå bra.
Spänningen stiger. Vi får titta på saken ikväll.
BJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Nää, jag hade väl inte "köpe-kurvor" av snävaste slag i tankarna när jag gjorde mitt inlägg utan just runt 900 mm radie som (väl?) de flesta klubb-modeller har som minimi.
Det är ju trixigt ibland att få boggierna att röra sig tillräckligt med fotsteg och spännstag och allt annat "krafs" som är ivägen.
Tänkte mig då också att det kan bli knepigt med kedjorna. Har själv varit sugen på att lägga till den detaljen på modeller men "fegat ur".
Väntar med spänning på utlåtande från de vetenskapligt utförda testerna å MRW-anlegget ikväll...
Lycka till!
/Mats
Det är ju trixigt ibland att få boggierna att röra sig tillräckligt med fotsteg och spännstag och allt annat "krafs" som är ivägen.
Tänkte mig då också att det kan bli knepigt med kedjorna. Har själv varit sugen på att lägga till den detaljen på modeller men "fegat ur".
Väntar med spänning på utlåtande från de vetenskapligt utförda testerna å MRW-anlegget ikväll...
Lycka till!
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Preparerat HNJ verkstads fotsteg och monterat. Vagn med dubbelt spännstag ska ha tre fotsteg.
Monterat på plats. Överblivna delar från byggsatsen (fotsteg med två steg, enkla spännstag med gjutdelar) kommer till användning för DJ Co8a nr 19.
Monterat på plats. Överblivna delar från byggsatsen (fotsteg med två steg, enkla spännstag med gjutdelar) kommer till användning för DJ Co8a nr 19.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Efter kvällens lödpass sitter det mesta nu på sidorna.
Det syns att vagnen behöver ett bad. Skvätt av fluss missfärgar snabbt ytan.
Boggierna fick förvånansvärt mycket svängrum.Det syns att vagnen behöver ett bad. Skvätt av fluss missfärgar snabbt ytan.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Hinsholmens mekaniska
Dessa vagnar (3st?) kommer att utgöra ett fint trävagnståg. Snart bara målning och märkning kvar. Noterar en utfälld bälg!
/SJ
/SJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Nu blev det pilligare.
Två gavelstegar med räcken. En kvälls arbete. 0.3 borret har fått jobba en del.
Radien på bågarna upptill är inte bra ännu.
Hu så skitig den ser ut. Blir ultraljudsbad till helgen.. förebildsfoto hämtat på samlingsportalen, beskuret till jämförbar storlek
Två gavelstegar med räcken. En kvälls arbete. 0.3 borret har fått jobba en del.
Radien på bågarna upptill är inte bra ännu.
Hu så skitig den ser ut. Blir ultraljudsbad till helgen.. förebildsfoto hämtat på samlingsportalen, beskuret till jämförbar storlek
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
...vidare till ett (?) lokbygge;
Det stod två "halvfärdiga" D-lok i hyllan. Underredena kom till i ett samarbete mellan MRW och Sture Holmberg, och tillverkades att passa Jeco:s plastkorgar. Helkompenserade ramverk. Den som lyckades bärga ett ska känna sig nöjd!
Ett stål-D ser nästan klart ut, betyder minst 75% kvar, till trä-D var ramverket provpassat så där kan man nog säga att 90% av jobbet återstod.
En av vännerna på klubben påpekade att de borde byggas klart och nämnde samtidigt att han har två underreden till, och korgar till dessa. Ett konsortium bildades snabbt. En modelljärnväg kan inte ha för många D-lok..
Sedan de där loken påbörjades för "länge sedan" har kraven skruvats upp rätt rejält, så vi började med förstudier.
Trä-D med tidiga loknummer ska ha små sandboxar. De medlevererade frästes till rätt snitt. Likaså skall tidiga lok ha strömavtagare PKB.
Loknummer 102 valdes och skyltar beställdes från Gerd Kuswa i tyskland.
Digitalt museum har leveransfoton av detta lok vilket gör det möjligt att detaljera korrekt.
Snygga högspänningsisolatorer inköptes från One:87. Weinerts bromsslangar artnr 8290 har rätt mått. Weinert fick även leverera koppel artnr 8630 och buffertar artnr 86111.
Vagnverkstaden fick leverera handräcksknoppar artnr 284B samt elkopplingskablar, artnr 281C
Ur Perl:s sortiment köptes takisolatorsats till Ub, artnr 6-006 samt framändesskärmar, artnr 5-000
Kommen så här långt insåg jag att korgarna gjorts för de plastgjutna isolatorerna som en gång levererades med.
One:87:s mässingsgjutningar har tunna skaft och glappar rejält i takets hål. Räddningen, i form av korta bitar tunnväggiga mässingsrör av fabrikat Albion Alloys d=0.8/0.6mm limmades i hålen i korgtaket varefter isolatorerna passade precis.
Vidare till strömavtagarna:
Entec levererar PKB med två fästtabbar som avses vikas ned och stickas i borrade hål i taket. Jag beslutade ta bort tabbarna och i stället montera ett skaft som passar i takets befintliga fästhål. Nitar d=0.7mm anskaffades och löddes i borrade hål. Geometrin är densamma hos PKB och MK2, den strömavtagare som Jeco korgarna konstruerades för, vilket tacksamt noteras.
Fästtabbarna klipps bort och efter puts blir resultatet så här: Efter lite pill är en isolatorbrygga monterad För att stiften skall passa i taket krävs även här ett foder av Albion's rör, d= 0.7/0.9mm: Så här ser det färdiga resultatet ut: Skickar med en bild på den något mer kompletta stålkorgen till loknummer 352 som fått alla takdetaljer samt strålkastare och lampor monterade. Lyktglas saknas ännu.
Det stod två "halvfärdiga" D-lok i hyllan. Underredena kom till i ett samarbete mellan MRW och Sture Holmberg, och tillverkades att passa Jeco:s plastkorgar. Helkompenserade ramverk. Den som lyckades bärga ett ska känna sig nöjd!
Ett stål-D ser nästan klart ut, betyder minst 75% kvar, till trä-D var ramverket provpassat så där kan man nog säga att 90% av jobbet återstod.
En av vännerna på klubben påpekade att de borde byggas klart och nämnde samtidigt att han har två underreden till, och korgar till dessa. Ett konsortium bildades snabbt. En modelljärnväg kan inte ha för många D-lok..
Sedan de där loken påbörjades för "länge sedan" har kraven skruvats upp rätt rejält, så vi började med förstudier.
Trä-D med tidiga loknummer ska ha små sandboxar. De medlevererade frästes till rätt snitt. Likaså skall tidiga lok ha strömavtagare PKB.
Loknummer 102 valdes och skyltar beställdes från Gerd Kuswa i tyskland.
Digitalt museum har leveransfoton av detta lok vilket gör det möjligt att detaljera korrekt.
Snygga högspänningsisolatorer inköptes från One:87. Weinerts bromsslangar artnr 8290 har rätt mått. Weinert fick även leverera koppel artnr 8630 och buffertar artnr 86111.
Vagnverkstaden fick leverera handräcksknoppar artnr 284B samt elkopplingskablar, artnr 281C
Ur Perl:s sortiment köptes takisolatorsats till Ub, artnr 6-006 samt framändesskärmar, artnr 5-000
Kommen så här långt insåg jag att korgarna gjorts för de plastgjutna isolatorerna som en gång levererades med.
One:87:s mässingsgjutningar har tunna skaft och glappar rejält i takets hål. Räddningen, i form av korta bitar tunnväggiga mässingsrör av fabrikat Albion Alloys d=0.8/0.6mm limmades i hålen i korgtaket varefter isolatorerna passade precis.
Vidare till strömavtagarna:
Entec levererar PKB med två fästtabbar som avses vikas ned och stickas i borrade hål i taket. Jag beslutade ta bort tabbarna och i stället montera ett skaft som passar i takets befintliga fästhål. Nitar d=0.7mm anskaffades och löddes i borrade hål. Geometrin är densamma hos PKB och MK2, den strömavtagare som Jeco korgarna konstruerades för, vilket tacksamt noteras.
Fästtabbarna klipps bort och efter puts blir resultatet så här: Efter lite pill är en isolatorbrygga monterad För att stiften skall passa i taket krävs även här ett foder av Albion's rör, d= 0.7/0.9mm: Så här ser det färdiga resultatet ut: Skickar med en bild på den något mer kompletta stålkorgen till loknummer 352 som fått alla takdetaljer samt strålkastare och lampor monterade. Lyktglas saknas ännu.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Hinsholmens mekaniska
Intressant bygge att följa. Hur var det med Brimalms D-loks underreden, var inte de oxså anpassade för UGJ:s plastkorg, eller mins jag fel? Om så var fallet blir jag inspirerad av artikeln och, i avsaknad av MRW / Sture Holmberg chassiet, kanske det är dags att leta från chassie och korgar från garderoben och praktisera tipsen ur tråden.HLS skrev: En modelljärnväg kan inte ha för många D-lok..
/Ola
Re: Hinsholmens mekaniska
Jo så var det nog. Vi har ett Brimalmsunderrede i drift på föreningen, och ett inkomplett som skall byggas klart, det är f.ö. öronmärkt för en annan D-loksindivid.Lihkströmsverken skrev:Hur var det med Brimalms D-loks underreden, var inte de oxså anpassade för UGJ:s plastkorg, eller mins jag fel?HLS skrev: En modelljärnväg kan inte ha för många D-lok..
/Ola
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Sista bilden för i kväll,
Strömavtagarna monterade. Hålet i taket är avsett för en isolator som skall anslutas till takledningen.
Strömavtagarna monterade. Hålet i taket är avsett för en isolator som skall anslutas till takledningen.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Du har helt rätt Hans. En modelljärnväg kan inte ha för många D-lok. Jag själv har tre stycken, varav ett f d BJ. Tyvärr är de inte så "fina" som de du visar här i Mötesspåret, men jag är nöjd med de mina.
Lars
Lars
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 06 okt 2014, 14:20
Re: Hinsholmens mekaniska
På bilderna kan man se att den undre bilden visar modernare gaveldörrar. Man kom på att glasöppningen försvagade dörrarna så man minskade fönsteröppningen så dörrarna blev stadigare.HLS skrev:Nu blev det pilligare.
Två gavelstegar med räcken. En kvälls arbete. 0.3 borret har fått jobba en del.
Radien på bågarna upptill är inte bra ännu.
Hu så skitig den ser ut. Blir ultraljudsbad till helgen..
IMG_3901cr.jpg
förebildsfoto hämtat på samlingsportalen, beskuret till jämförbar storlek
Bc07 2289 cr.jpg
/tell
Re: Hinsholmens mekaniska
Thomas,
Tack för din skarpögda kommentar!
Den detaljen hade helt passerat min granskning!
Hälsningar
Hans
Tack för din skarpögda kommentar!
Den detaljen hade helt passerat min granskning!
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Några timmars detaljmålning senare.
Saknas fortfarande all mekanik på buffertbalkarna samt framändesskärmar
Saknas fortfarande all mekanik på buffertbalkarna samt framändesskärmar
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Så snyggt Hans
Detta blir riktigt bra.
BoJ
Detta blir riktigt bra.
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
[JC_doubleup.gif] perfekt build
Re: Hinsholmens mekaniska
Gillar verkligen färgen på reflektorerna, ger känslan av äldre försilvrade.
Recept på de?
Robban
Recept på de?
Robban
Re: Hinsholmens mekaniska
Receptet låter jag Hans beskriva! Men de är försilvrade.Robban skrev:Gillar verkligen färgen på reflektorerna, ger känslan av äldre försilvrade.
Recept på de?
Robban
Har som sett dessa på annan modell och de är otroligt snygga i verkligheten också.
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Dubbelpost
BoJ
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 12 dec 2019, 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hinsholmens mekaniska
Dubbelpost igen!
BoJ
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 12 dec 2019, 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hinsholmens mekaniska
Kan bara hålla med Bo det är så snyggt gjort ser fram imot att se det på nära håll
[JC_doubleup.gif]
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Instämmer med övriga. Riktigt snygg korg. Och reflektorerna är verkligen något extra. Ser här i din tråd (sid 3) hur du gör.
Re: Hinsholmens mekaniska
Ja jäsiken där ser man.loktok skrev:Instämmer med övriga. Riktigt snygg korg. Och reflektorerna är verkligen något extra. Ser här i din tråd (sid 3) hur du gör.
Blinnanders (ja, jo, det är mig själv jag pratar om ) har säkert läst det innan men som vanligt glömt bort det.
Tack iaf., nu gäller det bara att komma ihåg var receptet fanns tills det är dags......................
Robban
Re: Hinsholmens mekaniska
Så fantastiskt snyggt byggt o målat! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Nästa logiska steg i bygget är installation av belysning. Reflektorerna monterade, lampor inkopplade.
Här är kommer det i tidigare postning längst ned på sid 4 i tråden visade kretskortet till användning.
Ledningarna läggs plant utefter taket, tejpas ned och fästs sedan med kontaktlim. Det går att bryta limfogen ifall en lampa går sönder.
Tomrummet i A-ändan är avsatt för att fästa upp en dekoder med en häftkudde i korgens tak. Lokets tyngd har fått översidan avfräst ca 2mm och skyddstejpad med kaptontejp. Kortet ryms mellan taket och vikten.
Här är kommer det i tidigare postning längst ned på sid 4 i tråden visade kretskortet till användning.
Ledningarna läggs plant utefter taket, tejpas ned och fästs sedan med kontaktlim. Det går att bryta limfogen ifall en lampa går sönder.
Tomrummet i A-ändan är avsatt för att fästa upp en dekoder med en häftkudde i korgens tak. Lokets tyngd har fått översidan avfräst ca 2mm och skyddstejpad med kaptontejp. Kortet ryms mellan taket och vikten.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Status för D 102 i dag.
Loket är körklart och detaljerat sånär som på visslor och lokskyltar. TB-bygeln skall monteras. Förhoppningsvis kommer lokskyltarna från Kuswa inom kort.
(Sådana här närbilder borde man undvika. Det är bara 3-4 ggr förstoring men perspektivfel, dammkorn syns...)
Loket är körklart och detaljerat sånär som på visslor och lokskyltar. TB-bygeln skall monteras. Förhoppningsvis kommer lokskyltarna från Kuswa inom kort.
(Sådana här närbilder borde man undvika. Det är bara 3-4 ggr förstoring men perspektivfel, dammkorn syns...)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt... [JC_doubleup.gif]
tyvärr så är det svårt med lackering kontra dammkorn...blir alltid något
har själv funderat på att bygga typ ett blästerskåp...men för lackering
av dylika objekt...på så sätt kan man reducera dammproblemet.
om man dessutom "slaimar"boxens insida så tar det hand om färg o damm
"slaim"=vattenlösligt medel för fullstora lackboxar..
blir ganska klibbig yta...
tyvärr så är det svårt med lackering kontra dammkorn...blir alltid något
har själv funderat på att bygga typ ett blästerskåp...men för lackering
av dylika objekt...på så sätt kan man reducera dammproblemet.
om man dessutom "slaimar"boxens insida så tar det hand om färg o damm
"slaim"=vattenlösligt medel för fullstora lackboxar..
blir ganska klibbig yta...
Roger(Forden)
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Hinsholmens mekaniska
Instämmer. Snyggt!
Sicket pill. Handmålade slickepinnar också! Lokan var vackrare förr, åtminstone när de var i gott skick. Foto i Göteborg 1971.
Hälsningar SJ
Sicket pill. Handmålade slickepinnar också! Lokan var vackrare förr, åtminstone när de var i gott skick. Foto i Göteborg 1971.
Hälsningar SJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Hej Stig
Tack för den vackra bilden. Loket skiner som en fin möbel i solskenet!
1971 fanns det fortfarande pengar att underhålla materielen.
Föreningens D-lok, 101, blev klart före mitt. Det levererades i Torsdags.
Kämpar på med D 352..
Hälsningar
Hans
Tack för den vackra bilden. Loket skiner som en fin möbel i solskenet!
1971 fanns det fortfarande pengar att underhålla materielen.
Föreningens D-lok, 101, blev klart före mitt. Det levererades i Torsdags.
Kämpar på med D 352..
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Dagens produktion, två visslor till D102.
Dags att koja in. Klockan ringer 6 i morron bitti. Slut på ledigheten!
Dags att koja in. Klockan ringer 6 i morron bitti. Slut på ledigheten!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Tjänsteresorna har duggat tätt efter nyår och tiden har inte räckt för att nå tillfredsställande progress i lokbyggena.
Nu har jag iaf fått några timmar vid byggbordet och jag kommer så sakta i kapp. Samtidigt som 102 slutförs har föreningens egen 101 fått lite omsorg.
Nu försedd med ljuddekoder, strålkastare och ny märkning på balken.
Bild på paret:
Nu har jag iaf fått några timmar vid byggbordet och jag kommer så sakta i kapp. Samtidigt som 102 slutförs har föreningens egen 101 fått lite omsorg.
Nu försedd med ljuddekoder, strålkastare och ny märkning på balken.
Bild på paret:
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt Hans! [JC_doubleup.gif]
D-loket i trä är på något sätt ursvenskt. En fråga; Är det du benämner Jeco:s korgar det jag brukar kalla UGJ:s? Hur som helst, de håller fortfarande måttet. Jag har två, ett trä och ett stål som jag också köpte som omålade plastkåpor med Brimalms drivningar från 90-talet.
D-loket i trä är på något sätt ursvenskt. En fråga; Är det du benämner Jeco:s korgar det jag brukar kalla UGJ:s? Hur som helst, de håller fortfarande måttet. Jag har två, ett trä och ett stål som jag också köpte som omålade plastkåpor med Brimalms drivningar från 90-talet.
Re: Hinsholmens mekaniska
[JC_doubleup.gif]
Fantastic perfekt build
Fantastic perfekt build
Re: Hinsholmens mekaniska
Tack så mycket!1956 skrev:Snyggt Hans! [JC_doubleup.gif]
D-loket i trä är på något sätt ursvenskt. En fråga; Är det du benämner Jeco:s korgar det jag brukar kalla UGJ:s? Hur som helst, de håller fortfarande måttet. Jag har två, ett trä och ett stål som jag också köpte som omålade plastkåpor med Brimalms drivningar från 90-talet.
Ja det är UGJ/Jeco korgar det rör sig om. De håller måttet rätt hyggligt ännu. Jobbar man med detaljerna så tycker jag att resultatet blir värt besväret. Jag har ett stålkorgat lok, 352, som står på tur när dessa två är helt klara.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Det enda hittills som slår det, trots flera andra försök från diverse välrenommerade tillverkare är väl Brimalms sista. eller låt oss hoppas på senaste istället, men då i stålversionen.
Re: Hinsholmens mekaniska
HLS skrev:Tjänsteresorna har duggat tätt efter nyår och tiden har inte räckt för att nå tillfredsställande progress i lokbyggena.
Nu har jag iaf fått några timmar vid byggbordet och jag kommer så sakta i kapp. Samtidigt som 102 slutförs har föreningens egen 101 fått lite omsorg.
Nu försedd med ljuddekoder, strålkastare och ny märkning på balken.
Bild på paret:
IMG_3989r.jpg
vackert [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)
Re: Hinsholmens mekaniska
Postar en bild av några D-lok i en oförklarlig samling på Bredfors Station.
Fotograf: Bo JaplinMedlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Så kom de äntligen, men så värda att vänta på. Rekommenderas!
Senast redigerad av HLS den 29 jan 2020, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se