Toppbilden, visa:    


Hinsholmens mekaniska

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av P Falk »

Jättesnyggt Hans! :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Så fint Hans!
Du har fångat E-lokets karaktär med det "spinkiga" ramverket med mycket luft ovanför.
Snart dags för provtur Bredsjö - Korted?
/Stig
IMG_2902.jpg SJ E 902 Dalby 1968 Å1-3-68 71-G1.jpg
E 902 i Dalby 1968

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av d680ae »

HLS skrev: 22 jul 2021, 22:43 Lite kvällsjobb på första semesterveckan. I kväll var det till slut dags för provkörning.
...
Bromsbommar och dragstång ska hängas på plats, gnistsläckaren monteras och därefter en lätt vädring
Utomordentligt prydligt bygge.
Ungefär när i tiden skall man lämpligen placera modellen som den är byggd?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

raderat
Senast redigerad av HLS den 24 jul 2021, 09:13, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av d680ae »

HLS skrev: 23 jul 2021, 23:32 Med tanke på elvarningsblixtar, tryckluftbroms och påbyggd tender så borde dateringen vara sent 30- sent 50 tal.
Gasbelysningen blev väl kvar till slutet på de flesta.
Har egentligen bara försökt fånga typen. .... En del bilder av 902 visar härav en NALCO burk på hyttaket. Nu ska ju modelloket gå i trakten av Dalsland så det passade dåligt.
...
... VVA- tendern är förresten ett klart nöje att bygga.
Det hade varit relativt lätt att bygga loket i leveransutförande, med fotogenbelysning och vacuumbroms. Fast det passar inte heller så bra på vår bana.
När man bygger en sådan här modell kan det ju vara ett val man har att göra om individnumret skall avspegla en helt autentisk förebild i tiden, eller bara representera ett slumpvis valt nummer och därmed öppna för ett generiskt utförande som kunde ha varit vilken individ som helst när som helst. I det senare fallet inställer sig dock dilemmat med vilka detaljutföranden som bäst skapar en för typen representativ bild. Det dilemmat blir inte heller mindre av att typen har hyst rätt många individer under en lång tid, alla med sina så småningom mångfaldiga individuella variationer i utseende. Det mest försonande med det senare alternativet är ändock att man bestämmer helt själv vad man tycker är representativt.
E 902 har nog tillbringat en hel del tid i Skåne under sin tid i SJ tjänst. Senast jag själv såg den var 1967 då vi umgicks i två hela dagar, vilket också resulterade i en del bildmaterial. Den verkar då ha haft en annan panna än den på modellen avbildade. Eftersom 902 väl knappast fick något pannbyte senare bör det på modellen vara en tidigare panna. Men det skiljer även i en del andra detaljer, inte bara på loket utan även på tendern. Båda luftbehållarna på vänstersidan ger intryck av att vara rester från ett tidigare bromsutförande - vacuumbromsen? Gasbelysning hade loket kvar 1967 och naturligtvis även NALCO-burk.
Mest bekymmersamt för lokets prestanda verkar vara att det ser ut att bli knepigt att få fart på hjälpblästern då det saknas reglage till den.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Med anledning av framförd kritik mot bygget har jag beslutat ta bort alla inlägg. Ber om ursäkt, trodde att jag bidrog men det var inte bra nog. Min research av förebilden var otillräcklig. Sånt är givetvis oförlåtligt.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Det är mycket tråkigt att d680ae inte kan avhålla sig från att kritisera det som andra forumkamrater har byggt, i detta fall HLS:s fantastiska bygge. Särskilt mot bakgrund av att han, vad jag vet, inte har uppvisat något modellbygge han själv har presterat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Mycket tråkigt. Jag hann inte ens se Hans av allt att döma mycket fina modell som färdig.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Johan,
Jantelagen gäller överallt, även på denna hyggligt skyddade plats. Det finns alltid någon som kan göra det bättre. Det får man vara beredd på.
Kanske betraktas varje positivt tillrop av vissa som ett attribut för någon slags falsk sammanhållning inom en förment gruppering. Vad vet jag.
Det faktum att ingen förklaring har postats, trots att vederbörande har varit aktiv under dagen kan bara tolkas som att det skrivna var avsett att såra och skada.
Jag överväger be moderatorn att ta bort tråden helt, alternativt låsa den i avvaktan på att den senare kan tas bort.
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr Hans, innebär detta ju att en enda person kan ha makten att skada ett helt forum.

Det är ju aldrig möjligt att uppnå den perfekta sanningen i hur en modell ska se ut; därmed blir det alltid möjligt att kritisera.
Men om man nu upplever att det finns avvikelser mellan förebild och modell finns det ju många olika sätt att framföra det på. Och det är synd om det framförs så, att det sårar den som gjort vad alla andra tycker är ett fantastiskt fint arbete (det vore t ex stor skada för forumet om vi inte fick behålla beskrivningen av dina fina skorstensnät - på hur många modeller har vi sett en nätkorg?).

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Nja,
Alltså att jag skulle lämna Mötesspåret anställer inte särskilt stor skada vare sig på kort eller lång sikt.
Det finns tillräckligt med forummedlemmar som bidrar stort, där gör mina postningar vare sig till eller ifrån.
Det som kan bli ett problem är när nästa tråd blir påverkad, och nästa igen...
Men det är med det som med den tomma slussen, som Georg Rydeberg tittade ut över i första Göta Kanal filmen; det får andra ta reda på.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av PeO »

Jag hann att se bygget. Nivån var så att haklappen fick läggas i knät, för det var där hakan hamnade. Visst kändes det lite som Kbran uttryckte det, man kanske skulle börja med knyppling i stället, men det manar också till att ta fram asken med byggsatsen, som legat och väntat på bättre tider i över 30 år. Det hindras av ännu pågående lönejobb, det värsta nu fyra månader försenat, det enda som fanns planerat var öppningsdatum 1:a april.
Byggtrådar av den här nivån har lärt mig mycket genom åren. T.ex. Ola, Roger, "Loktok" och några fler onämnda.
De två veckornas semester har gått till grovarbete. Televärkets härjningar över markerna med kabelplog 1980 har medfört allt värre översvämningar, nu måste de avplöjda dräneringarna ersättas, samtidigt lägger jag ner slang för eventuell framtida värmepump, den ska ligga djupare och det är väl onödigt att gräva av dräneringen ytterligare en gång. Mer om det i "Så'nt som sinkar mj-hobbyn.

Jag hoppas också att oftare kunna säga som den store skådespelaren Georg Ryderberg; men det är ju inte mina problem, jag har ju pangsjooooon.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Hans, jag hävdade definitivt inte att det var DU som kunde skada forumet. Att skada ett forum genom att visa upp ett suveränt modellbygge verkar lite långsökt ...

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Tomass »

I think it's a shame that the post was deleted.

Thomas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Schade ...

It's a shame that it had to come to this. It was really totally unnecessary.

From the very beginning we have had a policy never to delete any comments on the forum. That doesn't mean, however that "we" who are more or less informally guiding the forum cannot state our strong disapproval of a rather clumsy and unkind remark.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tomass skrev: 24 jul 2021, 12:58 I think it's a shame that the post was deleted.

Thomas
Thomas,
That was my decision, and not an act by the forum owners.
If I post things here that in some way irritates another forum member to the extent that he/she becomes verbal about it, it is my responsibility to remove it.
The responsibilty to deal with troll-like behaviour lies with the forum. I will refrain from posting anything relating to my hobby activities until further notice.

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Tomass »

[JC_doubleup.gif]
but we here in the forum would like to see more about their activities.
[JC_doubleup.gif]
interesting building descriptions and I follow this useful information :-T
please go ahead!!!!

Thomas

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Man kan undra i sitt stilla sinne hur man kan döma ut en modell av en förebild som är 114 år gammal bara därför att man själv (viktigt att påpeka?) umgåtts med detta lok under två dagar 1967.

Hur man än vrider och vänder på det skulle hobbyn bli fullkomligt odräglig om man till slut skulle tvingas bygga varje modell till hur förlagan såg ut ett visst datum. I så fall blir det minst sagt svårt att skapa ett tåg överhuvudtaget, eftersom även alla vagnar måste ha utseende från samma datum.

Om man inte heter Jack Burgess. Och han har med närmast Aspergersk frenesi studerat sin förebild i 60 år nu. Och ändå inte kommit fram till något närmare än en viss månad. Och ger man sig j-n på att hitta fel så kan man förmodligen göra det hos honom också. Vägskyltarna t ex hade fel färg för att vara augusti 1939 fick han veta av en man från vägförvaltningen i Kalifornien. Och även han är modest nog att hävda att han gör så gott han kan.

Det finns betydligt större både tänkare och byggare än vi kan uppbåda på Mötesspåret som erkänner omöjligheten att göra varje detalj komplett riktig. Allen McClelland t ex, som var den man som myntade begreppet "good enough" och som vi nog alla har en del att lära av, vare sig vi lyckats bygga några modeller eller inte. Alternativet blir med naturnödvändighet "analysis paralysis" där man aldrig får ändan ur vagnen i ren ångest.

I viss ödmjukhet bör kan kanske överföra modelljärnvägens tre gyllene regler till själva modellerna också:
1. Det är min modell
2. Har du något att klaga på:
3. Se punkt 1.
Senast redigerad av Johan Molin den 25 jul 2021, 15:53, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Instämmer i allt Johan har skrivit ovan. Att överhuvudtaget kritisera andras modellbyggen tycker jag att man ska avstå ifrån, det har vi fått erfara när vi ser och läser HLS:s berättigade reaktion på d680ae:s "tillrättavisande" inlägg.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Hej ! Är inte så aktiv just nu här under semestern men hann se din E-modell Hans vilken såg som vanligt riktigt fin ut o hade en hel del förbättringar med snygga hemgjorda detaljer. Trist utveckling att det blev här i din tråd. Har själv fått en del kritik på mina byggen av Ulf men snällt försökt förklara att en "perfekt" modell lär aldrig bli byggd av mig. Valt att tolka det snällt att han inte menar att risa mina byggen avsiktligt till fotknölarna utan vill uppvisa sin enorma kunskap på ett sätt som kan ge nån form av feedback...skulle avsikten bara vara dryg så är det mest synd om den som lägger ner så mycket energi för att bara visa sig på styva linan som enda orsak. Vill man ge sig den på att hitta en punkt som inte överensstämmer med förebilden är det enkelt att hitta o kan bli rent absurt till sist. Sist jag kolla efter så finns det tex inte levande människor i skala 1/87 . Nu skulle jag kunna spä på detta med skriva med ironisk underton att det finns dock de som har mindre än 1/87 dels normal social förmåga mm mm. Vi är alla olika o inom alla hobbys finns det alltid några som sticker ut på det ena eller andra hållet. Hoppas vi ses snart i det riktiga livet Hans mfl i MRW. Mvh Lasse

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Lasse,

Vi gör alla så gott vi kan, och därvid får det bli. Jag försöker låta bli att komma med pekpinnar, och väljer i stället att visa hur jag går till väga, i linje med temat som ingår i överskriften; "Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till."
Jag har sett att flera av oss råkat ut för ibland rätt skarpa tillsägelser gällande detaljer i det vi byggt, och känt sorg i hjärtat över detta, då jag vet hur mycket omsorg som trots allt läggs ner för att komma dit där vi tar bilden och visar upp vad vi gjort. Jag har aldrig gett mig ut för att kunna eller veta allt, och har gärna bjudit på en titt på det jag pysslat ihop. Även om jag vet att det kunnat göras mycket bättre.
Jag har största respekt för att det finns många kunniga personer som skriver på forumen, med kunskaper som kan få mina och andras alster att se leksaksmässiga ut.
Jag vill inte förringa dessa personers bidrag till förbättringar men på forum finns det en etikett där man håller igen med syrligheterna ifall man har synpunkter, eller skriver ett pm där man berättar hur det kan förbättras, utan att rappa byggaren offentligt med pekpinnen.
Om vi inte vakar över (net-)iketten så tenderar det bli som på ett forum vars namn börjar på P, där man offentligt tar hedern av varann för ett felplacerat kommatecken eller bindestreck.

Ha en fortsatt fin sommar!
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av runhällen »

När jag började med den här hobbyn så försökte jag göra så rätt som det bara var möjligt. Och insåg snabbt att detta var en utopi och nöjde mig med 95%.

Med åren har jag försökt bättra mig - även om det tagit emot. Jag tycker jag har lyckats ganska bra och nu kan jag nöja mig med 90%. Men jag får mycket mer gjort.

Så tänker jag.

/Mats B

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Endast den som kan väldigt mycket har förmågan att inse hur mycket han/hon inte kan.

Det gäller nog vare sig man bygger ånglok eller segelskutor i modell, eller blir väldigt kunnig inom ett yrkesområde.

Jag såg en fantastisk lokstallsbild på baksidan av Smalspårigt igår, med några av alla de ånglok som Leif Dahl har scratchbyggt genom åren.
Men vill man så kan man givetvis bums anmärka att alla de loken rimligen inte huserat vid samma lokstall vid samma tidpunkt. Kanske t o m efter att. först ha frågat vilken tidpunkt som avbildas ...

lars t
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 feb 2012, 15:16
Ort: Hagfors

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av lars t »

Jag har haft mycken glädje av dina skriverier och foton. Tack!
Lars

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Med risk att det blir bedömt som soppa på spik, så kommer jag att posta ett och annat inlägg om ett pågående bygge av en E2, vilka kommer bygga på förvärvade erfarenheter från det tidigare E-loksbygget. Jag sitter med en hög obyggda modeller vilka jag har för avsikt att jobba mig igenom när "äntligen" pensioneringen inträffar, efter 3 års jobb på övertid. Om hälsan och alla övriga ingredienser står bi kan det bli några modeller byggda framöver. Jag tänker inte tala om hur någon bör bygga det ena eller det andra, bara beskriva hur jag gick till väga.

Så, första bilden i serien, ramen till E2; Det rör sig om en gammal DJH byggsats som får nya HNJv hjul och strömupptagning m.h.a släpkontakter mot hjulens baksida.
Strömupptagningen monteras i svarvade bussningar som borrats in och lötts i ramen i linje med hjulringarna. Bussningarna kan skönjas på bilden. För att erhålla presspassning för de valda släpkontakterna har bussningarna brotschats till 2.5mm/underdimension på plats i ramen. Notabelt; borrning ger inte tillräcklig noggrannhet, det kan bli för litet eller för stort, och man blir varse först när man tvingas göra fler..
IMG_4151.jpg
Löphjulet har fått en ny vagga inklusive upphängningen i ramen, då den medlevererade, tilllverkad av vitmetall, inte höll rätt mått så att hjulet kunde passera i ramens urtag.
Jag har gjort plats för en fjäderanordning som skall belasta löpaxeln så att den förhoppningsvis spårar säkrare. Axeln har getts 2 tiondelars axialspel i vaggan. Om axialspelet blir för stort tar hjulen i ramen när loket går i kurva.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter. Mycket uppskattat! ( Speciellt som jag också har ett par DJH-byggsatser liggande).
Det hela ser mycket smäckert ut.
Hoppas att du snart kan ägna all (nästan) tid åt väsentligheter (modellbygge).
/Mats

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

Det är alltid kul att följa dina byggen :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Ser också fram emot fortsättningen på det här bygget!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Det ser ju synnerligen prydligt ut; bygget verkar ha den enkelhet som kännetecknar att man verkligen kan något på riktigt!

(Jag minns fortfarande hur min pianolärare sade till mig när jag växte upp; att om något kommenterade mitt spel med att "det där var ett svårt stycke" – då kunde jag det inte ...).

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Kjedlund »

Trevligt att se bilder på dina byggen igen. Dina uppgifter om byggmetoder och tillverkningstoleranser är något som jag uppskattar mycket!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Fortsätter med en modifiering av motorenheten.
Till DJH byggsatsen passar en Portescap storlek C. För att allt ska gå fritt om vartannat måste en del av växellådans gavlar fräsas bort.
Gavlarna är av mjukt stål som lätt kan bearbetas. Ifall man hellre filar bort material så funkar även det.
Se då upp med kugghjulet som gömmer sig bakom den ena gaveln, bild 2.

Bilden visar hur mycket jag tagit bort. Det går inte att ta isär växellådan, gavlarna är nitade på plats. Efter bearbetning fick den ett ultraljudsbad och nytt smörjmedel.
IMG_4157.jpg
IMG_4158.jpg
IMG_4160.jpg
Senast redigerad av HLS den 04 jan 2022, 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

En bild på delarna till löpaxelns vagga och upphängning
Avståndet från axelcentrum till hålcentrum fick jag till 17 mm.
Ramdistansen i byggsatsen var tillverkad av runt material och saknade gänga. Ersattes med fyrkant 4mm, 9.6mm lång, gängad i mitten.
Armen till löpaxeln är T=2mm, hålet är borrat 3.5mm
T-bussningen är d= 3.3mm, höjd 2.2mm.
Skruvas samman stumt, och verkar ge tillräcklig rörelsefrihet.
IMG_4161.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ett litet mellanspel;
I kväll levererades en ny vagn till MRW, BJ Co7 nr 225 i leveransutförande
Grön lackering, mellangrått tak, korgmärkning med rostfria tecken.
Den här leveransen har föregåtts av långvariga utredningar. Så här anser vi att den såg ut.
IMG_1120rs.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Den blev riktigt snygg.
Spännande med gröna BJ vagnar och passar riktigt bra hos MRW.
Det måste bli några fler!

Det blev en lite dålig film ganska så oplanerad och när BJ vagnen inte fått målat tak.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Snyggt [JC_doubleup.gif]

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Så fint målat! En liten fråga från en okunnig: Hade BJ både bruna och gröna stålvagnar?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Vid leverans och fram till circa 1940 fanns det gröna vagnar på BJ
Originalet finns bevarat hor BJs
se denna länk
https://www.bjs-club.se/images/Goteborg ... aderup.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Intressant! Att BJ hade gröna vagnar tror jag att jag har snappat upp någonstans. Men att de hade BÅDE gröna och "SJ-bruna"? Hur kom det sig?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Efter vad vi kunnat forska fram så målades de tidigt inköpta stålpersonvagnarna först gröna vid leverans, i fallet med Co7 225 vid leverans från Arlöv 1936.
Märkningen på personvagnarna utfördes då med rostfria tecken.
Någon gång runt 1940 om-littrerades vagnen till Co8 och erhöll ny märkning (de rostfria tecknen byttes mot vita emaljerade eller lackerade tecken)
Sannolikt lackerade man även om vagnen i rödbrunt vid om-littreringen. Vagnen erhöll återigen nytt littera 1944, denna gång Co8d vilket motsvarade SJs vagn av likartad typ.
BJs övertog vagnen i April 1985, SJ-märkt B8 4222. Den var vid övertagandet givetvis lackerad i SJ röd 92, men har vid senare tillfälle lackerats om i den bedömda originalfärgen, efter att man skrapat igenom lagren av röd 92 och hittat grön färg.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev: 06 jan 2022, 19:45 Intressant! Att BJ hade gröna vagnar tror jag att jag har snappat upp någonstans. Men att de hade BÅDE gröna och "SJ-bruna"? Hur kom det sig?
Inte SJ bruna! Utan en kulör som skall ha liknat Engelskt röd. ABo1 12-14 var röda vid leverans 1940-41.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Tack!
Jag byggde BJ ABo1 12 för ca 20 år sedan och blev rädd att jag nu "måste" måla om den till grönt. Nu får den vara som den är, även om den inte är målad i något som påminner om engelskt rött.
Ett BJ-tåg i modell med förebild från 1940-talet kan alltså innehålla båda gröna och rödbruna personvagnar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

OK, engelskt röd! Verkligen "stylish"!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Baronen »

Hej!

Inte bara stålvagnar utan även ångfinkor med träpanel ska/kan ha varit gröna. Tänk vad snyggt det varit om verklighetens H3s’er hade haft pannsvep i samma gröna färg som vagnarna.

Det där med färger är inte lätt i allmänhet och BJ färger i synnerhet men skulle ”nästan engelskt rött” också kunna vara den brunare röda färgen på GDG-expressen? Vågar någon göra en UNGEFÄRLIG referens till Humbrols eller Valejos färgkartor? Bara för att få ett hum om engelskt rött. Kinesiskt vitt om bogen och strömmar klara som kristall finns det däremot ingen tvekan runt.

Färgglada hälsningar!
Baronen

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ber att få återkomma med en färgbestämning av engelskt rött och BJ/DJ . Vi jobbar på det just nu!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Färgdiskussionen är intressant i sig, men bortsett från det känns det som din vagn är målad med stor fingertoppskänsla, mycket vackert!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Återkommer som utlovat med ett färgprov av Engelskt Rött.
DJ Co 21, anno 1936 enligt min/vår uppfattning. Märkt med dekaler från en känd mästare!
IMG_1139.jpg
Återkommer med miljöbilder senare under veckan.

Referenser till BJ grönt och GDG/DJ Engelskt rött samt takfärgen kommer i Bosses tråd "Färger hos BJ/GDG" och/eller separat text på MRW hemsida.
Kan avslöja så mycket som att samtliga färger är tagna ur Vallejo sortimentet.

Nu får det bli lite lokbygge i tråden..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Några miljöbilder tagna i kväll, Bredfors station med persontåg inklusive DJ Co 21
IMG_1145r.jpg
IMG_1141r.jpg
IMG_1144r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Så snyggt. Heljan vagnarna är ju riktigt bra modeller för att få till några GDG och DJ privatbanevagnar. GDJ fick 3 stycken Co8d och SDJ fick 2 stycken 1937. Så det fins 5 till att göra med tiden.
En liten rättning. DJ Co 21 levererades 1932. Den skall egentligen ha en av kupéerna som tjänstekupé.
Måste berömma både målning och dekalsättning. Så bra du fått till detta. Imponerande!
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Baronen »

Snyggt!

Här framgår verkligen skillnaden på engelskt röd och ”sj-brun” (som ju också heter röd-nånting).

Grattis till fina byggen! Måste besöka MRW när ni har ”öppet hus” eller liknande någon gång.

Hälsningar!
Baronen

(…åsså stationsmiljön med betongstolpar, med BJ-blod i ådrorna blir man ju nästan tårögd)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

BoJ har rätt. Vagnen levererades 1932, men balkmärkningen säger att den målades 8 mars 1936. ;)
Inredningen i den vagn vi utgick ifrån har inte helt rätt inredning (vagnen i övrigt utvändigt rätt) men det får bli ett senare uppdrag att rätta till.

@Baronen: SJ Röd 92 på sentida språk
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"