Toppbilden, visa:    


Hinsholmens mekaniska

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Stig
Tack för hjälpen med filmandet. Utan dig hade jag fått köra mot stopp.
Kanske du fick en bra bild på bron? Lägg gärna upp den ifall du vill!
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Bild

Tyvärr tog jag bara ett "miljöfoto". Borde fotograferat loket på nära håll också. Det finns ju så många fina detaljer som utmärker just denna individ.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tack Stig,
Fin bild. Det blir fler tillfällen att plåta längre fram :-)
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av P Falk »

Vilket fantastiskt modellbyggeri detta är. Beklagligt att jag missade denna skönhet igår. Brukar nästan alltid vara på plats, men igår gick det inte. Hoppas verkligen det blir fler tillfällen för den ser fantastisk ut. [JC_doubleup.gif]
Och det är fortfarande obegripligt hur de där små lyktorna fått sig var sin belysningskälla inmonterad.. :shock:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BR78 »

Håller med Peter var heller inte där Bluesafton i stället hoppas verkligen att man får se det
live vid något tillfälle.

:D
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Har missat denna tråd ... mycket fint bygge [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Härlig bild från er vackra anläggning. Grattis till ett mycket fint W2 lok Hans !
Mvh Lasse

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Har startat bygge av ett GBJ Bs. Loket är ett måste i min samling, jag upplevde det som grabb när vi skulle fara till Göteborg.
Utgår från Byggsvenskt materialsats, inklusive chassi/driv.

Började så vackert med att göra en del modifieringar av driven. Det är inget fel på den som den kommer ur kartongen, jag kan bara inte låta bli att ändra på allt. Sålunda fick boggierna en första översyn och försågs med gjutdetaljer. Lagerboxarna är från Perl, en gång i tiden framtagna för tendern till Gb/G5/G6. Befintlig smörjkopp slipas försiktigt bort och ersätts av en tapp föreställande påfyllnadsskruven, nedtill höger.
Driven kommer med skivhjul vilka håller hög kvalitet. Jag har limmat i vitmetallgjutna diskar som imiterar fjäderelementen i hålaxeldriften.

Återstår att göra diverse apparatlådor, sandboxar (det är 4 olika på loket!) uttag för hastighetsmätare i lagerlocket under förarplatsen.
Vi får se hur smått jag orkar detaljera..
IMG_3702r.jpg
För att få lite paus i chassibygget satte jag upp en bit rundmässing i svarven och tillverkade några reflektorer till huvudstrålkastare.
Utgångsmaterial 6mm rundmässing.
Svarvas till 5.2mm utvändigt mått
Lamphusets sarg svarvas från vänster till 0.75mm bredd, därefter svarvas bakomliggande hylsa till 4.7mm för att passa hålet i etsningen.
Hålet för lampan stickborras först med dubbhålsborr 1.0 därefter borras 5mm djupt med 1.3mm spiralborr för mikrolampor d=1.2mm.
Reflektorn formas med 5mm rundnosad fräs monterad i svarvens dubbdocka. Jag har en 2 skärig som har tendenser till att vibrera. Man får köra med hög spindelhastighet och mata försiktigt. Idealt skulle man nog ha en 3-skärig fräs... fräs ur till dess kanten inte blir smalare.
Reflektorn poleras med slippapper 800 därefter 1200 och sist med en topz doppad i autosol. När den glänser vackert, ta en bild med kameran på makroläge och kika med hög förstoring. Om det finns ojämnheter syns de på fotot. Hur vet jag det? Jo...
När mässingsytan är tillräckligt bra försilvras den med Rexin Löttechnik:s silversoppa.
Detaljen sticks av, 4mm lång
Resultatet kan ses nedan
IMG_3701r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev:Har startat bygge av ett GBJ Bs. Loket är ett måste i min samling, jag upplevde det som grabb när vi skulle fara till Göteborg.
Utgår från Byggsvenskt materialsats, inklusive chassi/driv.

Började så vackert med att göra en del modifieringar av driven. Det är inget fel på den som den kommer ur kartongen, jag kan bara inte låta bli att ändra på allt. Sålunda fick boggierna en första översyn och försågs med gjutdetaljer. Lagerboxarna är från Perl, en gång i tiden framtagna för tendern till Gb/G5/G6. Befintlig smörjkopp slipas försiktigt bort och ersätts av en tapp föreställande påfyllnadsskruven, nedtill höger.
Driven kommer med skivhjul vilka håller hög kvalitet. Jag har limmat i vitmetallgjutna diskar som imiterar fjäderelementen i hålaxeldriften.

Återstår att göra diverse apparatlådor, sandboxar (det är 4 olika på loket!) uttag för hastighetsmätare i lagerlocket under förarplatsen.
Vi får se hur smått jag orkar detaljera..
IMG_3702r.jpg
För att få lite paus i chassibygget satte jag upp en bit rundmässing i svarven och tillverkade några reflektorer till huvudstrålkastare.
Utgångsmaterial 6mm rundmässing.
Svarvas till 5.2mm utvändigt mått
Lamphusets sarg svarvas från vänster till 0.75mm bredd, därefter svarvas bakomliggande hylsa till 4.7mm för att passa hålet i etsningen.
Hålet för lampan stickborras först med dubbhålsborr 1.0 därefter borras 5mm djupt med 1.3mm spiralborr för mikrolampor d=1.2mm.
Reflektorn formas med 5mm rundnosad fräs monterad i svarvens dubbdocka. Jag har en 2 skärig som har tendenser till att vibrera. Man får köra med hög spindelhastighet och mata försiktigt. Idealt skulle man nog ha en 3-skärig fräs... fräs ur till dess kanten inte blir smalare.
Reflektorn poleras med slippapper 800 därefter 1200 och sist med en topz doppad i autosol. När den glänser vackert, ta en bild med kameran på makroläge och kika med hög förstoring. Om det finns ojämnheter syns de på fotot. Hur vet jag det? Jo...
När mässingsytan är tillräckligt bra försilvras den med Rexin Löttechnik:s silversoppa.

Detaljen sticks av, 4mm lång
Resultatet kan ses nedan
IMG_3701r.jpg
det är kul att svarva....tyvärr så har jag ingen hobbysvarv....utan en fullstor en....
det går ju att sätta en mindre chuck i befintlig...så då kan man svarva riktigt smått

snygga lampor [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

HLS skrev:Har startat bygge av ett GBJ Bs. Loket är ett måste i min samling, jag upplevde det som grabb när vi skulle fara till Göteborg.
Utgår från Byggsvenskt materialsats, inklusive chassi/driv.

Började så vackert med att göra en del modifieringar av driven. Det är inget fel på den som den kommer ur kartongen, jag kan bara inte låta bli att ändra på allt. Sålunda fick boggierna en första översyn och försågs med gjutdetaljer. Lagerboxarna är från Perl, en gång i tiden framtagna för tendern till Gb/G5/G6. Befintlig smörjkopp slipas försiktigt bort och ersätts av en tapp föreställande påfyllnadsskruven, nedtill höger.
Driven kommer med skivhjul vilka håller hög kvalitet. Jag har limmat i vitmetallgjutna diskar som imiterar fjäderelementen i hålaxeldriften.

Återstår att göra diverse apparatlådor, sandboxar (det är 4 olika på loket!) uttag för hastighetsmätare i lagerlocket under förarplatsen.
Vi får se hur smått jag orkar detaljera..
IMG_3702r.jpg
För att få lite paus i chassibygget satte jag upp en bit rundmässing i svarven och tillverkade några reflektorer till huvudstrålkastare.
Utgångsmaterial 6mm rundmässing.
Svarvas till 5.2mm utvändigt mått
Lamphusets sarg svarvas från vänster till 0.75mm bredd, därefter svarvas bakomliggande hylsa till 4.7mm för att passa hålet i etsningen.
Hålet för lampan stickborras först med dubbhålsborr 1.0 därefter borras 5mm djupt med 1.3mm spiralborr för mikrolampor d=1.2mm.
Reflektorn formas med 5mm rundnosad fräs monterad i svarvens dubbdocka. Jag har en 2 skärig som har tendenser till att vibrera. Man får köra med hög spindelhastighet och mata försiktigt. Idealt skulle man nog ha en 3-skärig fräs... fräs ur till dess kanten inte blir smalare.
Reflektorn poleras med slippapper 800 därefter 1200 och sist med en topz doppad i autosol. När den glänser vackert, ta en bild med kameran på makroläge och kika med hög förstoring. Om det finns ojämnheter syns de på fotot. Hur vet jag det? Jo...
När mässingsytan är tillräckligt bra försilvras den med Rexin Löttechnik:s silversoppa.
Detaljen sticks av, 4mm lång
Resultatet kan ses nedan
IMG_3701r.jpg
Strålande!!! Så tunna och så fina. Och fyra stycken!!! Nu förstår jag.... Stort tack! /SJ

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av P Falk »

Wow, fantastiskt att du får till det där så snyggt. Mästerligt bygge! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Kjedlund »

Ännu ett snyggt bygge på gång från Hinsholmens Mekaniska med intressanta "förädlingar" som ingående beskrivs. Sådant gillas! En fråga beträffande hjulen. Är de gjutna fjäderelementen hemlagade eller finns sådana tillgängliga på marknaden någonstans? Det ser ut som de skulle kunna användas även på hjul till litt Mg. Det är ju bara 40 mm skillnad på hjuldiametrarna på litt Bs/Bg och litt Mg i skala 1:1.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Spenderade en timma vid svarven och producerade en knippa strålkastare av den mindre storleken.
Tack till Svante som hade en fräs av rätt dimension att avvara.

Utgångsläge rundämne d=5 centrumborras, borras med 1.3mm. Avsatsen svarvas till d=4.3 utvändigt, 0.6mm in från ändan.
Borras med rundnosfräs d=4 till 1.7mm djup. Poleras enligt tidigare recept och försilvras.
Sticks av L=4 till det är 3mm kvar av diametern, därefter rundas utsidan till en halvellips. Slipas utvändigt, slutdiameter 4.9mm
Därefter sticks detaljen av helt. Passar därefter i det etsade hålet i korgen och kan tack vare rundningen på utsidan vridas så att den pekar rakt fram. Funderar på att ta fram en jigg med två pinnar att använda som hållare då detaljen sätts fast i korgen.
IMG_3704r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Så till de sista ljuspunkterna:

Loken ska ha slutlykta. Om man bygger loket efter förstatligandet (SJ) ska det vara en i var ända.
När loken levererades till GBJ påstås att det bara satt en i B-ändan, av någon anledning.

Ämne: mässing d=3
Änden planas, därefter dubbhålsborr 1.0 följt av en pinnfräs d=2.5 till djup 0.3 från ändan.
Därefter borras d=1.5mm, 6mm djupt. Ljusöppningen innanför planfräsningen öppnas till en kon med borr d=1.9, 0.4mm djupt
Utsidan svarvas till d=2.9mm, L=0.6mm varefter återstående skaft svarvas till d=2.1mm för att passa hålet i etsningen.
Sticks av L=5 från ändan.
Kvar att göra linser till dessa..
IMG_3711r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev:Så till de sista ljuspunkterna:

Loken ska ha slutlykta. Om man bygger loket efter förstatligandet (SJ) ska det vara en i var ända.
När loken levererades till GBJ påstås att det bara satt en i B-ändan, av någon anledning.

Ämne: mässing d=3
Änden planas, därefter dubbhålsborr 1.0 följt av en pinnfräs d=2.5 till djup 0.3 från ändan.
Därefter borras d=1.5mm, 6mm djupt. Ljusöppningen innanför planfräsningen öppnas till en kon med borr d=1.9, 0.4mm djupt
Utsidan svarvas till d=2.9mm, L=0.6mm varefter återstående skaft svarvas till d=2.1mm för att passa hålet i etsningen.
Sticks av L=5 från ändan.
Kvar att göra linser till dessa..

IMG_3711r.jpg
vackert. [JC_doubleup.gif] ...en fråga vad har du för svarv ? stor/liten
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Roger

Det är en Unimat 3 som jag ägt sedan den var ny, 1980...
Ingen schweizisk precisionsmaskin men den klarar fem hundradelar så jag nöjer mig.
Om jag behöver göra riktigt noggranna jobb så har vi en Schaublin på hobbyföreningen.

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev:Hej Roger

Det är en Unimat 3 som jag ägt sedan den var ny, 1980...
Ingen schweizisk precisionsmaskin men den klarar fem hundradelar så jag nöjer mig.
Om jag behöver göra riktigt noggranna jobb så har vi en Schaublin på hobbyföreningen.

/Hans
Tack...har själv en Storebro svarv modell GK-185/12..men problemet med denna är det är så stor chuck...så sätter man in 3 mm ämne så ser man knappt
det...har funderat på att investera i en mindre svarv typ denna
https://www.lovangersmaskin.se/product. ... ory_id=274
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Roger,

Den svarven säljs av flera företag i Europa, och verkar ligga prisad ca 10.000, ungefär som Lövångers säljer den.
MK2/ MK3 stöder ju alla sorters verktyg och chuckar, och den har dubbhöjd nog ifall du skulle gå över till Skala 1..
Alla gånger tillverkad i Kina, men det är ju varenda liten svarv i dag.
En Proxxon med liknande prestanda (PD400) säljs för ett listpris av nästan 20.000. Undras när vi får reda på att även de tillverkas i Shenzen..

/Hans
Senast redigerad av HLS den 14 jan 2018, 23:13, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av H0n3 »

Jag köpte den här: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... less-Motor men av en äldre version för ett rimligt pris från UK.

Den är helt OK och levererar 1/100-del efter att man fått göra färdigt jobbet efter tillverkningen. Kinesiska maskiner blir billiga för att efterarbetet är så litet som går, men det är ett jobb man har igen för då känner man sin maskin.

Mer om min finns här: http://daaseberga.se/ws_machines-03-C3.html

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

HLS skrev:Så till de sista ljuspunkterna:

Loken ska ha slutlykta. Om man bygger loket efter förstatligandet (SJ) ska det vara en i var ända.
När loken levererades till GBJ påstås att det bara satt en i B-ändan, av någon anledning.
Första elloken som får slutlyckta i framändan (A ända) är Mg och F loken. Alla D och Bs/Bg, O/Bk hade lyckta endast i bakänden (B änden)
Först på 60 talet får alla dessa lok slutlykta monterad av SJ även i framänden (A änden)
Så Bs på 50 och en delen av 60 talet saknar slutlyktan i A änden. Detta liksom de flesta D loken. När man byggde om D 136 till Dg2 136 så uteblev slutlyktan i framänden! och det är 49-50.
1960 gick en SJ order ut som sa att alla D-lok skulle förses med röd lyckta även i A-änden. Det tog nog något år att genomföra.
BJ
Senast redigerad av BoJ den 14 jan 2018, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tackar!
Det har rått starka tvivel i "bygglaget" om Bs/Bg över huvud taget fick slutlykta i A-änden. I enlighet med vad du säger kan det ha skett men i så fall sent på 60-talet. Flera bilder från 1963 visar att vissa av dessa lok saknade slutlykta i A-ändan vid den tiden.
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev:Jag köpte den här: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... less-Motor men av en äldre version för ett rimligt pris från UK.

Den är helt OK och levererar 1/100-del efter att man fått göra färdigt jobbet efter tillverkningen. Kinesiska maskiner blir billiga för att efterarbetet är så litet som går, men det är ett jobb man har igen för då känner man sin maskin.

Mer om min finns här: http://daaseberga.se/ws_machines-03-C3.html

Mvh

/Peter
vad fick du betala i frakt....den jag evt funderar på finns i närheten ...18 mil enkel resa ;)
så kan man kika på den i verkligheten innan köp....ryms ju på släpet


ursäkta urspårningen Hans
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av H0n3 »

Hej Forden,

Det var nu såpass länge sedan att priset inte är aktuellt längre, men jag vet att han som har Arc Eurotrade är både vänlig och hjälpsam. Så maila och fråga så får du aktuella siffror.

Priset på maskinen jag gav var 259 pund - då, d v s knappt 3000 och sedan 68 pund tror jag det var, d v s knappt 700 för frakt och leverans framför min garagedörr. Mycket facilt den gången och eftersom det var inom EU så blev det inget extra.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tillverkningen av detaljer till Bs/Bg fortsätter.
Bygget diskuterades på föreningen i torsdags. Bland annat pratade vi om de halvelliptiska kåporna som sticker upp ur taket bakom huvudstrålkastaren. Jag menade (lite provocerande) att man nog kan spackla upp de där, syns ju inte när det är målat.
Vännen Svante genmälde att "de där gör du väl av metall, och löder dit, spackel blir ju aldrig bra". Givetvis har han rätt, som vanligt.

Så, satte upp en bit i maskin' och svarvade en halvellips till önskad form. Den har måtten d=6, l=6
Borrade ur insidan med pinnfräs d=5, strålkastarinsatsen är 4.8. Bottnade hålet med rundnosfräsen.
Tog ur biten och sågade med lövsåg ett snitt rakt ned i mitten, 6mm djupt

Bild 2 visar biten sittande i chucken, skall bara stickas av. Man kan skönja sågsnittet.

Det blev två halvor efter avstickning. Planslipas till rätt höjd på en enkelhuggen fil.
Bilagor
De färdiga halvorna
De färdiga halvorna
I chucken innan avstickning. Det går att skönja sågsnittet
I chucken innan avstickning. Det går att skönja sågsnittet
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av PeO »

Den Bylénska tändstickan skulle väl skymt de mesta om man höll den över?

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

I skala 1:1 ser vi nästan alltid lok och vagnar från ett lägre perspektiv. Modelljärnvägen syns mer från ovan. De här kåporna blir mycket fina bakom toppstrålkastarna! Visst går det att spackla kåpor, men det blir inte lika snyggt. Om det är en mässing- eller nysilverbyggsats så är det nog bra, att så länge som möjligt fortsätta med material som kan lödas. Tänker jag...

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Det blev ju riktigt snyggt Hans. Bättre än jag kunde föreställa mig!
Imponerad
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Att koppla in belysning i sina lokmodeller innebär så gott som alltid att man måste hitta plats för en hel knippa seriemotstånd, antingen det handlar om lysdioder eller lampor. Till Bs/Bg har fabriksledningen beslutat använda glödlampsljus för att "den gamla damen" ska se trovärdig ut. Nedan följer resonemanget, och ett försök till lösning:
25mA / 1.5V glödlampor har införskaffats från Miniatronics i USA.
IMG_3829 sz.jpg
Dekodern klarar lätt dessa lampors strömförbrukning men dekodern levererar på vår bana 15.5V på den blå ledaren. För att komma till de önskade 1.5V krävs ett seriemotstånd (15.5V-1.5V) /0.025A) = 560 ohm. Idealt skall varje lampa ha ett eget motstånd, så förenklas felsökningen när någon lampa dör. Effekttåligheten för ett sådant motstånd behöver vara (15.5V-1.5V)*0.025= 0.35W.
Det närmaste man kommer är 1/2W motstånd, men sådana tar en hel del plats, om man väljer modellen med ben. Typiskt L=15mm, diameter 3.5mm. Ett "paket" med 8 motstånd tar inklusive anslutningar 25x28x4mm, inklusive fastsättning vilket kan vara svårt att gömma inuti loket.
Dessutom blir inkopplingen rätt rörig, trådar åt alla håll..

Lösningen på detta kan vara ett litet kretskort med ytmonterade motstånd, storlek 2010, med individuella lödpaddar för varje lampa.
Kortet kan givetvis bestyckas med vilka resistansvärden som helst, för att tex koppla in lysdioder i stället.
Måtten utvändigt är 21x23mm, höjd <1mm och kan med fördel sättas fast med epoxi eller en häftkudde inuti lokets tak.

Nu kommer frågan: Är det här tillräckligt bra för att intresse skulle finnas bland Mötesspårets medlemmar? Kortet är universal, passar till alla ellok med 3 lyktor + slutlykta i var ände.
Kommentarer emotses.
IMG_3828sz.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av FAF »

Bra initiativ! hur stort är kortet med resistorer?

/Gunnar

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

FAF skrev:Bra initiativ! hur stort är kortet med resistorer?

/Gunnar
"Måtten utvändigt är 21x23mm, höjd <1mm och kan med fördel sättas fast med epoxi eller en häftkudde inuti lokets tak."

//Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BEF »

Det ser utmärkt ut Hans. Har du kortet till försäljning? Om så är fallet så vad är priset och hur beställer jag.
Med vänlig hälsning/Bertil

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av H0n3 »

Det kortet lär funka bra även till fartyg. Med åtta anslutningar skulle man få topplanterna x 2, styrbords, babords, däcksbelysning x 2, styrhytt och manskapsutrymme. Det räcker till de flesta fartyg.

Så då blir ju frågan vad det kortet kostar?

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej

Jo det kan komma till försäljning, fast inte här, i denna tråd. Det finns en forumkategori för sånt.
Just nu försöker jag förstå ifall det finns intresse. Det är ju rätt rationellt ifall man beställer mönsterkorten i volym, så slipper alla göra var sitt.
Som sagt, kortet har mönster för att ytmontera 2010 (0.5W) chipresistorer.
Jag har köpt hem 560 ohms för den egna applikationen. Andra värden finns att köpa i elektronikhandeln eller på eBay.

Raden av lödpaddar nedtill på kortet är avsedda för dekoderns ledningar. (+) i mitten, sedan symmetriskt utåt: huvudstrålkastare, toppstrålkastare, slutlykta. A-ände till vänster B-ände till höger eller hur man nu vill ha det. Varje lampa har två egna paddar att löda ledningarna till.
Den bärande idén är som sagt att bli av med ledningssalladen inuti lokkorgen, och hålla samman kableringen till dekodern.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

intresse finnes :-T
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Gott,

Med eller utan chipmotstånd monterade-?
Jag har som sagt bara skaffat 560 ohm och det är nog för låg resistans för lysdioder. Jag skulle inte dra mer än 2-3 mA vilket leder till resistansvärden på 4.7-6.2kohm.
Nästa fråga är hur många. Det finns ca 50 kort tillgängliga, de tillverkas i paneler om 12, pga minimiorder hos tillverkaren.

PM:a mig!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev:Gott,

Med eller utan chipmotstånd monterade-?
Jag har som sagt bara skaffat 560 ohm och det är nog för låg resistans för lysdioder. Jag skulle inte dra mer än 2-3 mA vilket leder till resistansvärden på 4.7-6.2kohm.
Nästa fråga är hur många. Det finns ca 50 kort tillgängliga, de tillverkas i paneler om 12, pga minimiorder hos tillverkaren.

PM:a mig!

pm:at dej
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

korten kommit [JC_doubleup.gif]
ser bra ut
Roger(Forden)

FAF
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 jan 2015, 21:40

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av FAF »

Håller med , dom kommer att bli användbara!

/Gunnar

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

På temat uppskjutna vagnsbyggen har två stycken halvfärdiga BCo7 av egen tidig produktion stått och retat ögat i ett hörn av byggbordet.
Det finns flera skäl till att de blivit stående;

- De borde byggas med dubbelt spännstag, eftersom endast en vagn (2770) levererades med enkelt spännstag. En sån byggde jag 1984, klart!
- Boggierna, m/07, UGJs plastdito är väldetaljerade men tar för mycket plats, då spännstagen begränsar vridrörelsen.
- Bälgarna, likaledes UGJ var fina på sin tid, men ambitionerna har stigit, kanske över huvet-?

Vagnverkstaden (VV) offererar alla lösningar på de tre ovan uppradade problemen. Så, vad väntar jag på?
IMG_3875cr.jpg
Första bilden visar vagnskorgen med spännstagen monterade. Vagnverkstaden rekommenderar 0.3 respektive 0.5mm för stagen (det inre skall vara klenare). Maskinbyråns ritning 11035 avslöjar måtten som d=45 resp d=60 vilket motsvarar ~0.5 resp ~0.7mm.
Gjutdetaljerna är fint utförda och kan rekommenderas. Kvar att tillverka är spänndonen, vilka kräver sexkantigt råmaterial med nyckelvidd ~1mm. Återkommer till detta om jag lyckas tillverka dem(!) När jag går bet finns de att köpa på VV...
IMG_3882cr.jpg
Nästa bild visar 07-boggier av UGJ resp VV fabrikat. VV boggien har ännu inte fått bromsblock och linsfjädrar monterade. Den är ca 2mm smalare.
IMG_3883cr.jpg
Bild 3 visar hur jag löste axellagringen i VV boggien. Tagna rakt ur påsen har hjulsatserna så långa axlar att de inte kan monteras efter att boggien är hoplödd. Lagringen med stålaxel i ett hål etsat i 0.25 nickelsilver kändes som ett problem som väntade på sin tur. Axlarna glappade dessutom en del sidledes vilket riskerade kortslutning mot boggins metall
Lösningen blev små mässingslager med 1.1mm axelhål, inlödda från boggins insida. Axeltapparna kapades därefter så att en stump på var sida, en knapp millimeter, återstod. Nu kan hjulsatserna monteras efter att boggin färdigmonterats, målats och märkts.
Boggierna känns genomtänkt konstruerade och är lättbyggda
IMG_3876cr.jpg
Bild 4 jämför bälgar av mässing och plast (den första indragen). Till de etsade bälgarna finns även stegar vilka skall monteras på vagnens gavlar. Dessa etsade bälgar säljs av VV men har sitt ursprung hos Västerås Vagnverkstad och såg dagens ljus när SJ-Godis plåten lanserades för ca 25 år sedan.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

IMG_2119.jpg
IMG_2116.jpg
IMG_0061.jpg BCo7 2770 (KMV 1929) Strömstad Ö1-6-73.jpg
SJ BCo7 är en trevlig personvagn. Jag fick din byggsats som gåva av MRW, när jag fyllde 50 år. Det är så länge sedan, att jag inte minns när det var... Men jag byggde vagnen ganska snart. Jag minns byggsatsen som välkonstruerad och med både bifogade ritningar och en gedigen byggbeskrivning. Den var inte så svår att bygga, med undantag för det medlevererade taket. Det verkade vara gjort av pansarplåt. Nu vet jag, att man ska glödga metallen före bockning. Jag skulle nog valt att bygga vagnen med infällda bälgar. Det hade varit snyggare, särkilt då de av plast var ganska grova.
Min vagn har nr 2481. Förebilden var med på SJK resan till Strömstad 1973 och finns nu bevarad på järnvägsmuseet i Gävle. På bilden ovan från Strömstad ser väl även vagn 2481 ut att ha enkla spännstag?
Jag ser fram emot att se dina uppgraderade BCo7 i Bredfors! /Stig

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Stig

Tack för bilderna på din vagn!
Jag trodde att endast BCo7 2770 blivit sparad på JVM.
På fotot från Strömstad 1973 ser det ut som om 2481 fått enkelt spännstag någon gång under livet.
Det skrivs om att vissa vagnar fick det utbytt vid storrevision. Kanske hade den vagnen ett brott på spännstaget eller så fann man att det var försvagat. Nu kan jag ju inte bygga 2481, den har du ju klarat av, så jag får fortsätta leta!
Har du fotooriginalet kvar så är jag intresserad att scanna det i hög upplösning. Är detta en diabild?

Följer man bifogad länk hittar man en bild av 2481 tagen i Södertälje 1918- eller senare
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KAGA00047
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Ja, det var en trevlig etssats!
Dessutom fanns det inte mycket att välja på när du gav ut den.
Att taket var lite svårt att bocka till berodde väl mest på att satsen var etsad i 0,4 mm MS-plåt.
Mitt bygge av 2770 har rullat många timmar på MMJK:s gamla anläggning.

Jag föredrar att använda UGJ-boggier till personvagnarna eftersom man då slipper eventuella risker med kortslutningsproblem.
Jag smalar in UGJ-boggierna c:a 2 mm och skruvar ihop halvorna med 1mm skruv och MS-plåtar.
Då passar Rimbo Grandes hjul perfekt i dem.

När det gäller sexkants mässingstång så köper du med fördel det från Conrad.
De har från 1mm och uppåt en bit, vad jag kommer ihåg.
Lättare att ta en färdig sådan och sätta i svarven och kona i ändarna så att den ser ut som en spännskruv ("vantskruv").

Vagnverkstadens dubbla spännstag är mycket snygga! Har själv införskaffat några satser för kommande projekt som det förhoppningsvis kommer att ges tid för i en avlägsen framtid.

/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Mats,

Tack för tipset angående mässing sexkantprofil.
Jag hittade även dessa hos Ironbill i Partille. De har för närvarande endast 1mm.
Conrad får antagligen leverera 1.5mm ev någon mer dimension.
Korrekt gällande UGJ boggierna, de går att smala in genom att "kapa bort luften i mitten"
Jag har gjort ett par distanser av 4 mm rundmässing, L=20.5 mm, gängat M1.4 i ändarna.
Dessa använder jag för att hålla halvorna av UGJ boggierna samman medan limmet härdar.
Jobbet startas lämpligen innan boggin detaljerats. Skruvarna passar i boggins hål innan bussningarna monterats.
Bilden visar en m/98 som genomgått avmagringskuren, och de enkla distanserna
IMG_3885cr.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

"Att taket var lite svårt att bocka till berodde väl mest på att satsen var etsad i 0,4 mm MS-plåt."
Erkännes! Jag har som straff för detta byggt 4 vagnar, bockat alla taken... :?
Det går lättare om man först lägger takbiten på spisplattan och värmer till dess den byter färg.
Hade jag gjort detta i dag hade vagnen etsats i 0.3mm plåt. Och det hade varit mer smådetaljer på plåten.
MEN jag var nybörjare på CAD, och hade inga externa referenser.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Thomas Tell
Inlägg: 10
Blev medlem: 06 okt 2014, 14:20

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Thomas Tell »

S Johansson skrev: Min vagn har nr 2481. Förebilden var med på SJK resan till Strömstad 1973 och finns nu bevarad på järnvägsmuseet i Gävle. På bilden ovan från Strömstad ser väl även vagn 2481 ut att ha enkla spännstag?
/Stig
Vagnen i SJKs extratåg i Strömstad 1973 var 2770 den enda BCo7 som finns kvar.
Jag vet inga vagnar som fick de dubbla spännstagen bytta mot nyare.
/tell

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

HLS skrev:"Att taket var lite svårt att bocka till berodde väl mest på att satsen var etsad i 0,4 mm MS-plåt."
Erkännes! Jag har som straff för detta byggt 4 vagnar, bockat alla taken... :?
Det går lättare om man först lägger takbiten på spisplattan och värmer till dess den byter färg.
Hade jag gjort detta i dag hade vagnen etsats i 0.3mm plåt. Och det hade varit mer smådetaljer på plåten.
MEN jag var nybörjare på CAD, och hade inga externa referenser.
Hans! Som jag sa i tidigare inlägg; Detta var en fin sats och ett välkommet tillskott till det på den tiden mycket magra utbudet av Svenska modeller/byggsatser. Den höll en hög klass! Naturligtvis har mycket utvecklats och förfinats sedan dess. Jag vet att dina krav har höjts en hel del också sedan den tiden. Om du gjort satsen i 0,3 mm plåt kanske du blivit tvungen att laminera sidorna med ytterligare en plåt...

Jag är nöjd med byggsatsen! (men så har jag ju bara byggt en...) Har dessutom för mig att jag fuskade och bytte ut takplåten mot en 0,3 mm plåt för att göra saker enklare... :-BS

/Mats

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av S Johansson »

Thomas Tell skrev:
S Johansson skrev: Min vagn har nr 2481. Förebilden var med på SJK resan till Strömstad 1973 och finns nu bevarad på järnvägsmuseet i Gävle. På bilden ovan från Strömstad ser väl även vagn 2481 ut att ha enkla spännstag?
/Stig
Vagnen i SJKs extratåg i Strömstad 1973 var 2770 den enda BCo7 som finns kvar.
Jag vet inga vagnar som fick de dubbla spännstagen bytta mot nyare.
/tell
Tack, Thomas, för rättelsen!

Fel av mig! Vagnen som var med på Strömstadsresan är nr 2770. När jag tittar på min H0-vagn står det också 2770 på rambalken.
/Stig

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Bengt Nylén »

Så här blev min BCo7a som jag byggde 2011. Jag behöll plastboggierna men smalade in dem. Hade jag byggt den idag hade jag dock använt Vagnverkstadens nya 07-boggie som blir ännu smalare.
Bild
Bild

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ett snabbt besök hos Ironbill i fredags förmiddag gör nu att jag har en meter sexkant 1x1mm.
Ett första försök att tillverka spännmuttrarna för inre spännstaget resulterade i det som kan ses på bilden i ~10 ggr:s förstoring
Börjar med att borra 0.3 till ~3mm djup, därefter 0.5.
Konsvarva änden på vantmuttern 8°, 0.7mm
Flytta ut ämnet, konsvarva andra änden, lämna kvar 1.2mm nyckelgrepp i mitten.
Stick av, totallängd inkl motmutter 3mm. Stötta detaljen med hjälp av en pianotråd d=0.5 fastsatt i ett 5mm automatstål i svarvens borrchuck (smörja!). Fråga inte varför!
Nu ska jag "bara" göra tre till.
Lite grovt blev det, kanske lär mig lagom till den fjärde.
Yttre spännmuttern kräver grövre gods (1.5mm), det får beställas..
IMG_3889cr.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"