Toppbilden, visa:    


Mitt första tågset 1960

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
LarsG
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 feb 2012, 11:59

Mitt första tågset 1960

Inlägg av LarsG »

Hej forumvänner!

Hoppas jag kommit rätt. Hittade ingen introducerings tråd och de andra passade lika illa som foten i en för liten sko men du moderator får gärna flytta inlägget till en lämpligare plats om det finns.

Jag är ny på forumet som ni kanske har märkt. Jag letade efter det forum där herrarna Mikath, Mölle-Mats, 1956, johanmolin, m.fl. fanns. Jag mindes att det fanns ett forum som hette Svenskt MJ forum men där hittade jag inte dessa trevliga och humoriska mj-rallare men trägen ger sig inte. Så jag sökte och hittade ”Mötesspåret” och lyckan var total. Jag har Märklin HO i lådor då jag inte har lokal för anläggningen men nu har vi köpt en diggis och nu skall jag plåta alla lok och vagnar som jag har. Jag fick iden nyligen. Skulle vara kul att ha tåg och vagnar på the hard disc. Jag fick min startsats 1960 köpt på Utterströms järn i Skellefteå. Ett tenderlokomotiv, tre vagnar tolv böjda, tolv raka, två handmanövererade växelpar och den stora transformatorn. Pris 150 kr som var en mindre förmögenhet för mina föräldrar. Efter det slutade jag önska mig någon julklapp. De fick komma med vad de ville. Själv fann jag två byggsatser för containervagnar och köpte dessa. Synd att de slutade sälja sådant. Ni som var med 1960 minns säkert nedanstående lok bara i en annan littera och epok.

Första loket hette DB110 1960 och fanns både färdigt och i byggsats. Sedan utgick byggsatsen. Varför jag skriver om dessa två lok är att det ju har gått 62 år och ändå saluför de detta lok. Det har väl fått en nyrenässans genom digitaliseringen. Men jag finner det ändå anmärkningsvärt. Varför saluför Roco gammal skåpmat? Bättre de satsar på svenska marknaden men det blir ju billigt om man redan har gjutformen som kanske bara kräver lite justering eller handpåläggning.

Roco 62347 DB Elektrolokmotive BR 110,1 Epoche 4 AC 120€ = 1,018 kr
Gulbeige sidor med blå målning nedanför och underredet i mörkgrått och röda pantografer

Roco 63874 DB Elektrolokmotive BR 150 Epoche 4 130€ = 1,103 kr.
Ljusgrått tak, gröna sidor som bryts av mörkgrå målning liksom underredet och röda pantografer.

Om man skulle få önska sig något från HO-tillverkarna så vore det litt O, litt Os, litt Ros, litt Tbis, litt , Or, litt G, litt Ore, litt Rs, Litt Uahs, litt Rgs, och littera Hbis.

Kan ni säga att vi har fått någon eller flera av dessa vagnar enkom gjorda för den Svenska marknaden? Eller har det varit Tyska vagnar som lite hafsigt fått svensk anknytning.

Jag bor i Sundsvall och Lek & Hobby var de som hade Märklin men så upphörde de att sälja för 10 år sedan ca så nu är man utelämnad åt vargarna.

LarsG :roll: :D
Det är stoltare våga sitt tärningskast
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare att lyss till den sträng som brast
än att aldrig spänna en båge.

Av Verner von Heidenstam

Peter Sandström
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 dec 2011, 13:47

Re: Mitt första tågset 1960

Inlägg av Peter Sandström »

LarsG skrev:Hej forumvänner!

Hoppas jag kommit rätt. Hittade ingen introducerings tråd och de andra passade lika illa som foten i en för liten sko men du moderator får gärna flytta inlägget till en lämpligare plats om det finns.

Jag är ny på forumet som ni kanske har märkt. Jag letade efter det forum där herrarna Mikath, Mölle-Mats, 1956, johanmolin, m.fl. fanns. Jag mindes att det fanns ett forum som hette Svenskt MJ forum men där hittade jag inte dessa trevliga och humoriska mj-rallare men trägen ger sig inte. Så jag sökte och hittade ”Mötesspåret” och lyckan var total. Jag har Märklin HO i lådor då jag inte har lokal för anläggningen men nu har vi köpt en diggis och nu skall jag plåta alla lok och vagnar som jag har. Jag fick iden nyligen. Skulle vara kul att ha tåg och vagnar på the hard disc. Jag fick min startsats 1960 köpt på Utterströms järn i Skellefteå. Ett tenderlokomotiv, tre vagnar tolv böjda, tolv raka, två handmanövererade växelpar och den stora transformatorn. Pris 150 kr som var en mindre förmögenhet för mina föräldrar. Efter det slutade jag önska mig någon julklapp. De fick komma med vad de ville. Själv fann jag två byggsatser för containervagnar och köpte dessa. Synd att de slutade sälja sådant. Ni som var med 1960 minns säkert nedanstående lok bara i en annan littera och epok.

Första loket hette DB110 1960 och fanns både färdigt och i byggsats. Sedan utgick byggsatsen. Varför jag skriver om dessa två lok är att det ju har gått 62 år och ändå saluför de detta lok. Det har väl fått en nyrenässans genom digitaliseringen. Men jag finner det ändå anmärkningsvärt. Varför saluför Roco gammal skåpmat? Bättre de satsar på svenska marknaden men det blir ju billigt om man redan har gjutformen som kanske bara kräver lite justering eller handpåläggning.

Roco 62347 DB Elektrolokmotive BR 110,1 Epoche 4 AC 120€ = 1,018 kr
Gulbeige sidor med blå målning nedanför och underredet i mörkgrått och röda pantografer

Roco 63874 DB Elektrolokmotive BR 150 Epoche 4 130€ = 1,103 kr.
Ljusgrått tak, gröna sidor som bryts av mörkgrå målning liksom underredet och röda pantografer.

Om man skulle få önska sig något från HO-tillverkarna så vore det litt O, litt Os, litt Ros, litt Tbis, litt , Or, litt G, litt Ore, litt Rs, Litt Uahs, litt Rgs, och littera Hbis.

Kan ni säga att vi har fått någon eller flera av dessa vagnar enkom gjorda för den Svenska marknaden? Eller har det varit Tyska vagnar som lite hafsigt fått svensk anknytning.

Jag bor i Sundsvall och Lek & Hobby var de som hade Märklin men så upphörde de att sälja för 10 år sedan ca så nu är man utelämnad åt vargarna.

LarsG :roll: :D
Vi kör likström och handlade på Georges sport då den butiken fanns, sedan blev det Lek & Hobby även för oss, Tynnes hade lite modelljärnväg också, numera blir det att handla över nätet eller på resor.

PeterS
http://www.lillasj.com

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mitt första tågset 1960

Inlägg av thorpe »

Välkommen till ett forum där gnabbet, tyckandet och värmen råder.
Här finns en mängd duktiga byggare, tyckare och inte minst tänkare. Tänkandet är viktigt, inte minst vad gäller vätternskutor, saxofoner, dr--sp-l, Fritiof Nilsson-Piraten och säckpipor! En annan viktig beståndsdel är det stora MJ-kunnandet. Här känner man sig inte liten och utanför, snarare delaktig i verksamhet och tanke.
Återigen, välkommen!
(Och bry dig inte om "Mölle-Mats " och hans ...-smittar!" han bara är så´n! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mitt första tågset 1960

Inlägg av Johan Molin »

Hej Lars och varmt välkommen hit! Hoppas du ska trivas i detta lätt utflippade men väldigt trevliga gäng.

När det gäller dikter är det väl Sture och jag som får stå för "messerschmittandet" och jag tänker därför redan från början antasta dig, säkert har min önskan till detta något grumligt att göra från min uppväxt i Motala, bara någon mil från Övralid:

Ditt verscitat kommer från Verner von Heidenstam, närmare bestämt "Åkallan och löfte"!

Det är bättre av en hämnare nås
än till intet se åren förringa,
det är bättre att hela vårt folk förgås
och gårdar och städer brinna.
Det är stoltare att våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng som brast,
än att aldrig spänna en båge.

Här ses Verner själv under rastning av "promenadgrisen"!
Bild

Lev väl! :D

Skriv svar

Återgå till "Trafik"