Toppbilden, visa:    


DMW bygger Fallers Koppartransmack

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Som jag sade i ett inlägg tidigare så behöver jag komma tillbaka till MJ-hobbyn nu efter allt för stora utvikningar.

Tänkte ge mig på Fallers nyss utgivna specialare Koppartransmacken.
Bild
Det är en rejäl låda man får med mycket delar och allt ser bra ut med mycket inredning dessutom, trevligt! [JC_doubleup.gif]
Vi ett närmare studium så har man två versioner av själva macken att välja på, se bild
Bild
Dock är dubbleringen bara för själva mackhuset och då bara med en uppsättning fönsterramar och tak. man måste alltså bestämma sig för vilken grundfärg man vill ha.

Som någon sorts utgångspunkt för jobbet har jag hittat två bilder på en för länge sedan borttagen mack i Mölndal:
http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/ ... o-x-i.html
Den macken var varken brun eller gul, utan liksom de flesta övriga i en off-white färg som grund.

Men nu till min första fråga: Vilken färg var det på väggarna inne på en mack, och vad var det för golvbeklädnad????
Mitt minne säger ljust grå väggar och ljust grått klinkergolv. Stämmer det???

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev:Som jag sade i ett inlägg tidigare så behöver jag komma tillbaka till MJ-hobbyn nu efter allt för stora utvikningar.

Tänkte ge mig på Fallers nyss utgivna specialare Koppartransmacken.
Bild
Det är en rejäl låda man får med mycket delar och allt ser bra ut med mycket inredning dessutom, trevligt! [JC_doubleup.gif]
Vi ett närmare studium så har man två versioner av själva macken att välja på, se bild
Bild
Dock är dubbleringen bara för själva mackhuset och då bara med en uppsättning fönsterramar och tak. man måste alltså bestämma sig för vilken grundfärg man vill ha.

Som någon sorts utgångspunkt för jobbet har jag hittat två bilder på en för länge sedan borttagen mack i Mölndal:
http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/ ... o-x-i.html
Den macken var varken brun eller gul, utan liksom de flesta övriga i en off-white färg som grund.

Men nu till min första fråga: Vilken färg var det på väggarna inne på en mack, och vad var det för golvbeklädnad????
Mitt minne säger ljust grå väggar och ljust grått klinkergolv. Stämmer det???

Mvh

/Peter
Peter jag skulle nog köra på den gula fasaden.
https://sv-se.mostphotos.com/1452236/koppartrans-mack
http://raggare.ifokus.se/discussions/4d ... -nostalgia

invändigt borde det vara en ganska så ljus färg...så var det på dom mackar man kommer ihåg uno-x med flera
tyvärr ingen Koppartrans...golvet kanske inte klinker men linolium plattor...gråa om dom inte hade shackrutigt
vitt o svart

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Gult är väl en lågoddsare mht en av huvudägarna:

Bild
Rederi AB Transatlantics skorstensfärger och flagga under "Koppartrans-tiden".

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Tack för synpunkter kära vänner! Jag har försökt forska så gott jag kan kring just färgsättningen av mackarna och kan bara konstatera att det:

1 - Skiljer sig markant från mack till mack.
2 - Det var i få fall man fick tillfälle att göra en hel mack á la Mölndal
3 - Färgerna svart, gult och ljust pastellblått var signal och kontrastfärger mycket sällan helhetsfärger.
4 - Likt många av övriga märkens mackar var huvudfärgen på byggnaderna vitt eller off-white.
5 - Att gult är en dominerande och nästan övertydlig signalfärg var naturligtvis väl uttänkt av loggans och färgschemats designer.

Jag har gjort ett miniförsök till mack byggd på Auhagens lilla sak:
Bild
Här labbade jag med kontrasterna så som jag uppfattade dem från en hord av foton på nätet. Kåken på bilden började med gula väggar men det kändes inte rätt för hur kommer den starka svarta in på ett bra sätt?
Bild

Nej, jag håller mig nog till vitt hus (eftersom väggarna på Fallers byggsats ska föreställa reveterade) men jag ska plocka in kontrastfärgerna även på utsidan på ett sätt som jag tror kan funka. har idéer som sagt.

Vad gäller inredningsfärgerna så stämmer alltså min bild om milda ljusa färger med ljust grått golv i klinker eller linoleum. Just på Koppartransmackar kan jag tänka mig att inomhusfärgen mycket väl kan vara samma ljusa blå som man ser på Mölndalsmackens utsida istället för vitt eller ljust grått.

Kom gärna med fler funderingar det ger idéer och underlättar!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

Du har nog rätt ,,,,vit fasad med gult typ kanter [JC_doubleup.gif]


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Första testet ser verkligen sannolikt ut! – Sedan varierade väl just Koppartransmackar ganska mycket inbördes.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

Vita mackar var väl vanligast....tyvärr...inte riktigt vit,,,kanske en liten blå ton i det vita....mycket bly i vitfärgen kanske gjorde den effekten....minnet ,ja det kanske man inte ska tala om ;)



Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

här har du en kul länk om bensinmackar
http://www.caltex.nu/

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Återigen tack för goda synpunkter och länken till Caltex-sidan var kanon! [JC_doubleup.gif]

Jo jag ser den gul/svarta signalen som ett dekorband på en yttervägg eller som en takkant på samma sätt som BP, Gulf och Mobil gjorde på sina mackar. Det tillsammans med skyltarna med loggan är ju det igenkänningsmärke man behöver som bilist för att hitta "sin" mack.

Vi får se vart det bär hän. Först ska insidan bemålas med ljust grått golv och väggarna får en mycket ljust blå färg att likna den ljusblå som fanns som färg på fotona. I servicedelen tänkte jag också ha ett ljusgrått golv och göra liftdelen röd (för jag vill minnas att centralpelarliftarna var röda).

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av MickeC »

H0n3 skrev:...

I servicedelen tänkte jag också ha ett ljusgrått golv och göra liftdelen röd (för jag vill minnas att centralpelarliftarna var röda).

/Peter
Röda både lyftbryggor och 2/4 fyrpelarlyftar känns rätt med vad jag minns. Vita eller ljusgrå väggar för att ge en ljus arbetsmiljö ( i a f från början)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev Återigen tack för goda synpunkter och länken till Caltex-sidan var kanon! [JC_doubleup.gif]
ligger ju inte så långt från Luleå...har tyvärr ännu inte besökt detta bensinmuseum
så det får väl bli nästa utflykt...


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

OK, grundfärgerna på plats, men de ska justeras lite så kladdet minskar en aning. Jag använder generellt bara matta färger utom på t ex metalldelar som ska ha färg. Där tar jag sidenmatt/satin om jag kan.

På macken har jag nu använt följande:
- Vitt = ytterväggar som rappning
- Ljusblått = innerväggar generellt
- Svart = Dekorfärg 1 på de flesta metalldelar
- Gult - Dekorfärg 2 på de flesta metalldelar samt som gult tegel
- Silver/Aluminium = på portramar

Macken ser just nu ut så här:
Bild

Det finns väldigt mycket variation på hur färgerna används så det är lite av fritt fram efter eget huvud. På baksidan av byggsatsens instruktion beskrevs just detta. Den macken som funnits i Mölndal var en av mycket få. I regel byggdes mackarna av rött tegel utan målning så dekorfärgerna var mycket viktiga för igenkänningen.

Faller hävdar att hyllsystemen man använde var antingen tegelröda eller gula, det tror jag inte på :? just de detaljerna tog man säkert standardgrejer till. och då lär hyllor varit vita med vita eller träbruna hyllplan (om det inte var metallhyllor). Forskningen fortsätter.

Nu är det dags för lite tjänsteresa igen så det blir bara lästid utan bygge runt en vecka s tid.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av MickeC »

H0n3 skrev:
Faller hävdar att hyllsystemen man använde var antingen tegelröda eller gula, det tror jag inte på :? just de detaljerna tog man säkert standardgrejer till. och då lär hyllor varit vita med vita eller träbruna hyllplan (om det inte var metallhyllor.

...

/Peter
Snyggt och stilfullt! [JC_doubleup.gif]

För mig låter verkstad som grågröna eller gråblå metallhyllor och skåp.
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Tack Mike!

Precis, verkstadsdelens inredning är/var typiskt grågrön eller gråblå. Det var väl inte förrän på senare tid vi fick röd färg i verksta'n tror jag.

Faller har trevligt nog skickat med en hel del verkstadsutrustning med allt från arbetsbänk med skruvstäd, till balanseringsmaskin och lagerhyllor. Däremot saknar jag det där hyllstället för oljor med en hylla där man hade de olika måtten för 1 dl, 5dl, och 1 liter, konformade med pip.
"Kan jag få en halv liter Koptra av den bästa tack!"

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

HansR

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av HansR »

Koppartrans tog fram ett antal standartappar:
http://hem.bredband.net/b113915/one/ktrans.htm
Jag byggde version 2BV2 med butik , smörgrop och tvätthall.
Enligt ritningar var hyllorna svart sparringskena och hyllplan av hårdpressad eternit
polerad på alla sidor samt alla kanter svartmålade. Klinker på golv i butiken.
Vad det var inne i smörj- och tvätt-hallen får jag nog kolla på lite ritningar.

Ett litet avsomnat projekt (den du länkade till på Perras sida):
Koppartrans Krokslätt Mölndal:
Bild
Bild

//Hans

JacobM
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2016, 17:12
Ort: Marieholm, Skåne

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av JacobM »

HansR skrev: Ett litet avsomnat projekt (den du länkade till på Perras sida):
Koppartrans Krokslätt Mölndal:
//Hans
Tjusigt!
Jag har samlat foton för att bygga den Krokslätt-macken i Z-skalan. Finns det några ritningar på den?
/J
"Le Rail Obscure" -- hyllbana i Z -- epok I/II/sci-fi -- Tråd i "Min Anläggning" kommer inom kort.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Håller på med inredningen till macken - sicket pill :shock:

De flesta bitarna från byggsatsen kommer att användas, men några blir modifierade och det tillkommer sådant som fanns här men inte där (Fallers modell är tagen från).

Naturligtvis behagade kamerabatteriet bli tomt just när det behövdes som bäst :evil: Bilder kommer när batteriet är nyladdat.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

H0n3 skrev:Håller på med inredningen till macken - sicket pill :shock:

De flesta bitarna från byggsatsen kommer att användas, men några blir modifierade och det tillkommer sådant som fanns här men inte där (Fallers modell är tagen från).

Naturligtvis behagade kamerabatteriet bli tomt just när det behövdes som bäst :evil: Bilder kommer när batteriet är nyladdat.

/Peter
"pill" är väl bara förnamnet i denna hobby... ;)

bilder ser vi fram emot :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Som lovat kommer några bilder i alla fall.

Först ett par små på inredningsdelar; Disken och hyllorna i butiken.
Bild Bild
Som synes är det lite kvar att göra på båda objekten. Diskens skiva var ofta av en träskiva som ytskyddats av en glasskiva. Tänkte därför lacka skivan med blank Humbrol till skillnad från att allt jag annars målar görs med matta färger. Disken har ett svartmålat stativ i vilket de gula Koppartransfälten lagts in. Funkade bra med de självhäftande dekalerna även om de i proportioner tjocka kanterna är lite väl tydliga. Saknas gör väl bara den obligatoriska märkesflaggan på disken och det då vanliga askfatet.
Hyllställen är målade enligt vad som sades i ett inlägg högre upp - med grå hyllytor och svarta kanter. Får justera ytorna lite så inte det svarta "slintet" blir så iögonenfallande. Kommer ju trots allt att vara bakom glas inne i butiken.

Garaget/Verkstaden har fått nästan all inredning. Däckbalanseringsmaskin och ställ för däck på golvet, ett hyllställ för diverse delar och däck, samt ett arbetsbord i hörnet med ett rejält skruvstycke.
Bild
Men jag känner att en verktygstavla på väggen ovanför balanseringsmaskinen nog inte vore fel. Får se om jag kan få till det. Övriga verktyg låg i arbetsbordets lådor (eller vanligen i en hög på bordet).

Fattas bara en bil för service så ser det rätt OK ut.

So far, so good

Återkommer!
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av magnus63 »

Jag har aldrig, vad jag kan minnas, sett en Koppertransmack i verkligheten, och min händelsehorisont sträcker sig till 1967-68 sådär.
Däremot har jag svaga minnen av en Caltex-mack i Värnamo, kommer ihåg ljusskylten med stjärnan, och det var alla gånger 1967.
Koppartrans detaljistled såldes till Shell samma år jag föddes, 1963, så det kan nog ha sin förklaring. Högertrafik och Kopprtrans känns lite anakronistiskt...

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Magnus P3 »

magnus63 skrev:Jag har aldrig, vad jag kan minnas, sett en Koppertransmack i verkligheten, och min händelsehorisont sträcker sig till 1967-68 sådär.
Däremot har jag svaga minnen av en Caltex-mack i Värnamo, kommer ihåg ljusskylten med stjärnan, och det var alla gånger 1967.
Koppartrans detaljistled såldes till Shell samma år jag föddes, 1963, så det kan nog ha sin förklaring. Högertrafik och Kopprtrans känns lite anakronistiskt...
Själv är jag född 1961 och kommer ihåg att jag fick klistermärken på en Koppartransmack i min barndom. Det torde ha varit någon gång mellan 1966 och 1969. Mackarna fanns kvar efter det att kedjan såldes till Shell. Frågan är hur länge.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Magnus P3 »

Jag letade i bokhyllan och hittade "Farväl till macken" av Jan Öhberg (Trafiknostalgiska förlaget, 2013):

"Från 1964 ägde alltså Shell raffinaderiet och hela försäljningskedjan, som då uppgick till ca 300 stationer, men man lade ner eller skyltade om dessa i mycket långsam takt och man kunde så sent som en bit in på 1970-talet fortfarande finna en och annan station skyltad med det eldsprutande gula K:et".

Boken innehåller mycket bilder och rekommenderas varmt till alla bilintresserade:

http://www.tnf.se/produkt.php?prod_id=778

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av magnus63 »

Det lär ha funnits en i Värmland långt in på 2000-talet.
Det är nog bara Shell som är kvar av de större detaljhandelskedjorna kvar sedan min barndoms dagar. Nynäs, Esso, BP, Texaco, Mobil och Uno-X är borta, OK har gått upp i OKQ8, Gulf har återuppstått som nån slags franchisebolag. Statoil, Fina, Norsk Hydro, Preem, och Circle-K är "nya" bolag ur mitt högst subjektiva perspektiv. IC och Koppartrans har jag inga minnen av. Nafta och Standard får man nog fråga min 81-årige far om, om han minns dem. Tror Standard blev Esso redan 1937 (samma bolag egentligen).

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Magnus P3 »

Shell är borta inom några år. Finska St1 köpte svenska Shell 2010 och får använda varumärket i 10 år. Hittills har man bytt namn på de obemannade Tankomat-stationerna. Snart är det dags att byta namn på alla Shell-stationer.

När Shell försvinner är alla varumärken i bensinmacksbranschen från min barndom borta. IC/OK, Caltex/Texaco, Mobil, Gulf, BP, Esso, Uno-X, Koppartrans och Nynäs. :o

Det är inte bara ett tecken på omstrukurering av en mogen bransch utan också ett ålderstecken för mig..... ;)

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av kilowatt »

Glöm inte att komma ihåg MURCO 1961-62

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av kilowatt »

magnus63 skrev: Tror Standard blev Esso redan 1937 (samma bolag egentligen).
Standard Oil (SO) blev ESSO, men året är jag osäker på, man håller på att renovera en "sittande hund" i Motala just nu, när man skrapade fasaden kom det fram STANDARD i ca 50-60 cm höga svarta borstäver, i övrigt var huset blekt gulvitt(offwhite)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av magnus63 »

1939 började varumärket Esso användas i Sverige, det är fortfarande Standard Oil det är frågan om. 1986 slutade Esso användas som varumärket inom bränsledetaljhandel, i Sverige.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Esso är ju den fonetiska utskrivningen av bokstäverna S och O vilka naturligtvis också kan betyda Standard Oil. Esso kom till när man delade upp det amerikanska oljekonglomeratet kallat just Standard Oil till 34 resulterande/"mindre" bolag. Mer om dessa finns snyggt redovisade på följande Wiki-sida; https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Åhej vad länge sedan det skrevs någt i den här tråden, my bad, sorry. :=u

Men nu kommer det liiite uppdatering i alla fall. Jag har försökt hitta såpass mycket info kring Koppartrans och deras 300 mackar land och rike runt. Det har dock varit svårt att hitta några mängder. Lite har dock dykt upp och då bilder på verkliga mackar från back in the day. Så långt jag har sett på bilder så har inte Koppartrans använt särskilt mycket övertäckta pumpöar utom möjligen vid större stationer, som den som är förebild för Fallers stora variant.

Fallers stora har stora likheter med den som synts på bild någonstans i mellansverige och som hade fasad i rött tegel. Även den modellen har dock dragits med en del "fel" som nog mer beror av att det är en tysk BP-mack som varit sen riktiga förebilden. Det visar också på att mackar oftast var designade efter ett internationellt designprogram så att man skulle känna igen "sin" mack på långt håll.

Jag valde att skippa den tegelfärgade mackvarianten till förmån för den vitrappade och så här långt har den kommit i detta nu.
Bild

En sak som har blivit tydlig efter allt bildtittande är att mycket få om ens någon svensk Koppartransmack hade ett tak av den typ som Fallers mack har. Jag har sett någon bild men den var väldigt mörk (kvällsbild) så det var svårt att se hur taket egentligen såg ut. Jag tänker därför "bygga om" taket till att vara mer fyrkantigt och eventuellt med något rundade hörn i framkant. Den stora anledningen till det är nog att namnet KOPPARTRANS är rätt långt och ska namnet synas får det vara rätt stora bokstäver också. En sådan skylt landar nog på runt 7 meter i längd eller runt ca 7 cm i H0.

Vad man istället hade på taket var en lagom stor RUND K-logga som en ljuslåda. Den var monterad vinkelrätt mot vägen så att den syntes på långt håll från båda håll. På större mackar var den runda ljusskylten placerad på en egen stolpe ute vid vägen och då fortfarande en 7 meter lång skylt på själva macktaket. Den här håller jag på att försöka få fram diametern på, men som det ser ut så gjordes det både ljusskyltar och plåtskyltar i flera storlekar. Mest troligt att de fanns i storlekarna 15cm (6tum), 30 cm (1fot), 60 cm (2 fot) 90 cm (3 fot), 120 cm (4 fot), och gissningsvis också 150 cm (5 fot). De fyrkantiga skyltarna som finns med i byggsatsen passar bättre till Shell, Nynäs, BP, etc. BP har haft både runda och fyrkantiga skyltar genom åren.

Så forskningsjobbet går vidare med också en mindre variant, också den från Faller och den ser för tillfället ut så här:
Bild

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Spännade Peter! Lycka till med dina fortsatta strävanden!

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Tack Johan, det kommer mera.

Bit för bit får sin plats men det tar tid på grund väntan mellan målningsomgångar. Även små detaljer tar torktid - suck. Sedan kommer man till punkter där man vill veta mer och det är svårt att hitta underlag. Oljefat t ex, vilken färg hade de när de kom från Koppartrans?????? Bilden nedan visar på fyra möjliga färgställningar för ett vanligt standardfat.

En lite mindre bild - 400 px bred

Jag kan mycket väl tänka mig att det fanns flera varianter för att t ex skilja mellan deras innehåll på långt avstånd, eller helt enkelt bara av olika årgångar. :-vet-inte

Om någon vet mer så säg gärna till.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Det var ett svårt detektivarbete. Jag har inget svar, men en gissning. Bl a byggd på denna fina bild (från Digitaltmuseum). Mack i Lysekil 1957:
koppartrans.jpg
Det verkar som man, i varje fall i början var synnerligen gula i hela sin design. T o m deras tankvagnar tycks ha varit helt gula med den runda svarta loggan. Så min gissning är version nummer 1.


Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Är det inte typiskt, att ens funderingar kring ett ämne man inte är hundra på nästan bums blir motbevisade av verkligheten :o

Det även jag gissade skulle/borde vara rätt färgsättning på oljefaten som nr 1 i bilden, blev alltså motbevisad på bilden från (gissar jag) Caltex.nu som hade den mittre tredjedeln gul som typ 3 istället för att fatet var helgult. Det leder mig också att tro att man nog kunde haft flera målningar beroende på innehåll. Krackerprocessen ger ju flera olika kvalitéer från bitumen/asfalt i botten till flygbränsle i toppen och alla de andra däremellan på olika nivåer. Den helsvart kunde t ex ha varit av sedd för asfalt.

När man nu ändå nördar mer sig i det här med mackar så hittade jag under mitt surfande en intressant principbild på en modern mack som visar även de delar som normalt finns under markytan. Det är mer grejer än man tror och de flesta av dem har funnits med i princip sedan mackarna började byggas. naturligtvis från början enklare men vartefter kunskap och regler har tillkommit så har också ffa säkerhetsdetaljer tillkommit på senare tid.

En lite större bild - 800 px bred
(Bilden från SPI - Svenska Petroleuminstitutet)

Jag tänkte som så att öm man nu vill återge en mack i modell så bör den ju ha åtminstone lite verklighetsanknytning i sin utformning :-CO . Naturligtvis med de begränsningar som den anläggning man arbetar med kräver.

Återkommer!

/Peter
Senast redigerad av H0n3 den 01 maj 2021, 09:37, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Johan Molin skrev: 29 apr 2021, 16:36 Det var ett svårt detektivarbete. Jag har inget svar, men en gissning. Bl a byggd på denna fina bild (från Digitaltmuseum). Mack i Lysekil 1957:

koppartrans.jpg

Det verkar som man, i varje fall i början var synnerligen gula i hela sin design. T o m deras tankvagnar tycks ha varit helt gula med den runda svarta loggan. Så min gissning är version nummer 1.
Tack för den bilden Johan!

Den har jag inte sett förut och den gav ytterligare lite bra info. Det var ju inte ovanligt, tvärtom, att mackarna utanför de större lederna var en del av fordonsrelaterade verksamheter. Den här med WINTHERS BILSERVICE visar det med all tydlighet. Men det finns fler detaljer att lägga märke till:

- Servicebilen till vänster verkar vara en stadig amerikanare som borde kunna hittas i modell för ommålning.
- Längst ut i vänsterkanten skymtar också Koppartrans typiska stora runda logotyp placerad så att den syns på långt håll.
- Pumpbelysningen är väl tilltagna för att ge ett bra ljus även på natten.
- Där finns fem pumpar för de olika kvalitéerna; Regular, Premium, Bentyl, Tvåtakt och Diesel.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av PeO »

Vill du krångla till det ytterligare, så har "djurets" tunga förekommit både röd och gul, men vilka årtal var det?.... Inte han jag fråga Sven på Tappen (Shellmacken i Sollebrunn) heller, han gick ur tiden för ett tag sedan. Någonstans har jag läst det, men var det i "Farväl till Macken" eller få något forum?
@ Magnus
Högertrafik och Koppartrans behöver inte vara anakroniskt, det fanns K-skyltade mackar en bit in på 70-talet.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

PeO skrev: 01 maj 2021, 11:35 Vill du krångla till det ytterligare, så har "djurets" tunga förekommit både röd och gul, men vilka årtal var det?.... Inte han jag fråga Sven på Tappen (Shellmacken i Sollebrunn) heller, han gick ur tiden för ett tag sedan. Någonstans har jag läst det, men var det i "Farväl till Macken" eller få något forum?
@ Magnus
Högertrafik och Koppartrans behöver inte vara anakroniskt, det fanns K-skyltade mackar en bit in på 70-talet.
Hej PeO,

De bilder på loggan jag sett och som mitt minne och den äkta dekal jag fick som 8-åring säger så är tungan på Koptra vanligen röd, men det är den enda detaljen i loggan som är röd och det skulle inte förvåna mig om man mot slutet övergav den lilla röda pricken och därmed slapp en färgmask i produktionen. Det blev nog helt enkelt billigare så.

Men för att hålla nörderiet på en rimlig nivå så behåller jag loggan med röd tunga :-CO

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Fick för mig att försöka hitta vilken bil det var som användes som servicebil på bilden Johan visade från Lysekil. Å döm om min förvåning när jag lyckades hitta - hoppas jag - rätt bil. Det verkar vara en Chevrolet Suburban Panel Truck (alltså med igensatta fönster bakom dörrarna) av årsmodell 1957. Just 57-an hade antydan till fenor på baken och en lätt framåtlutad A-stolpe, vilket också den på bilden har.

Jag kollade fort om det fanns någon sådan i modell, men hittade ingen. En lämplig ersättare kan då vara en vanlig Volvo Amazon och då helst med igensatta fönster bakom föraren.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Nu börjar macken bli så klar att det är dags att börja planera för att infoga den i ett större sammanhang så jag gjorde ett litet test för hur mycket plats dens tora Fallermacken kräver. Det är mer än man först tror, särskilt om man vill ha med lite fler detaljer än de som kommer i kartongen. Jag tejpade ihop fyra A4 -papper till ett A2 för att ha yta att flytta runt på. Jag började med att dra en linje rätt nära det vi kan kalla bakkanten som en begränsning. Sedan ställde jag en vw-buss intill för jag ville ha körmöjlighet även bakom butikshuset.

Bild

Så ställde jag dit macken så det blev så här.

Bild

På andra sidan ställde jag dit några bilar, både under macktaket och utanför. De måste ju också få plats.

Bild

En mack av den här storleken hade oftast mer än en pumpö så jag ställde dit en till. Det betyder också att det måste finnas plats för två bilar mellan pumpöarna och på 1950-talet även för lastbilar då många drevs av bensin i stället för diesel. Notera att jag kortat in macktaket och tagit bort det mesta av rundningen. Mackarna hade inte så stora utskjutande tak från början därför att så länge lastbilar tankade bensin så måste det finnas plats uppåt också.

Bild

Men det här börjar kräva ett rätt stort djup nu, hur ser det ut med pumpöarna efter varandra? Den måste då stå till höger i bild för att inte vara i vägen för verksta'n. Då får vi fyra pumpar på rad vilket passar för PREMIUM, REGULAR, TVÅTAKT och BENTYL. På pumpöarna står också några oljebarer för att göra det lätt att hälla i lite olja också. Nu ökar bredden istället.

Bild

Bara ett par saker kvar av de stora bitarna. En liten pumpö med DIESEL och Moppesoppapump (Ljungmans Selfometer) och de alltid närvarande tankfyllnadsrören med sina avluftningar. Då ser det ut så här. Det verkar vara dags att fylla tankarna på macken från tankbilen.

Bild

Lyfter vi som om vi haft en drönare så ser överblicken över macken ut så här. Nu har tvätt hallen också kommit på plats. med lagom avstånd för två bilar mellan tvätthall och verkstad och plats för en bil till vänster om.

Bild

Och rakt ovanifrån ser det hela ut så här.

Bild

Men hur mycket plats gick det åt då? Jo hela 30x45 cm :o Det gör att den här macken så som de ser ut nu inte alls får plats på min anläggning. Det får bli ett Mackdiorama istället för att få till ett exempel på hur en mack kunde vara planerad då i början på 1960-talet. Så jag tror tråden fortsätter med ett dioramabygge för enkelhetens skull.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Ett mycket intressant projekt du håller på med, Peter! Jag tror att vi är många som besitter en form av "mack-nostalgi" och uppskattar dina strävanden mycket! Haklappen är stadigt fastknutet runt nacken ... :-CO

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

Lite "macknostalgi". :-T
Roger(Forden)

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av BoJ »

H0n3 skrev: 28 apr 2021, 13:48 Tack Johan, det kommer mera.

Bit för bit får sin plats men det tar tid på grund väntan mellan målningsomgångar. Även små detaljer tar torktid - suck. Sedan kommer man till punkter där man vill veta mer och det är svårt att hitta underlag. Oljefat t ex, vilken färg hade de när de kom från Koppartrans?????? Bilden nedan visar på fyra möjliga färgställningar för ett vanligt standardfat.

En lite mindre bild - 400 px bred

Jag kan mycket väl tänka mig att det fanns flera varianter för att t ex skilja mellan deras innehåll på långt avstånd, eller helt enkelt bara av olika årgångar. :-vet-inte

Om någon vet mer så säg gärna till.

Återkommer!

/Peter
Hittade en bild på min disk.
Liten men möjligen ger den något.
BoJ
Ktrans.JPG
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Först tack Johan och ford1929, jo det kommer mera efter hand.

Sedan BoJ, vilken bild, helt perfekt det är en jag aldrig sett förut. Den bevisar ju att i alla fall den färgsättningen är 100% korrekt.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera på de andra färgerna, för som sagt, det skeppades ju olika petroleumkvaliteer i tunnor, allt från asfalt till fotogen och det skulle inte förvåna mig om det funnits olika färger beroende på innheåll. Vi får väl se om jag hittar något vad tiden lider.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av Johan Molin »

Bos bild stämmer ju i varje fall med den bild jag efter mycket möda lyckades gräva fram:

Bild

Så det man väl med säkerhet kan säga att just färgkombinationer svart-gul-svart har förekommit. Om den sedan var allenarådande är svårt.

Det är ju som bekant mycket svårare att hitta negativa bevis för en sanning än positiva. Så länge ingen hittat en helgul tunna så är det bästa man kan säga att "det vet vi inte" eller i bästa fall "det tror vi inte" ...

För att krångla till det ytterligare: Om jag hävdar att "spaghettimonstret är alltings skapare" så gäller inte ovanstående. Det är inte så att möjligheten finns, bara för att ingen har hittat ett spaghettimonster. Men har jag släpat in ett spaghettimonster i diskussionen så ankommer det ju på mig att lägga fram bevis eller åtminstone indicier för att ett sådant finns.

M a o; skulle jag hävda att "Koppartrans har visst haft helgula tunnor" så är det jag som måste visa var jag fått detta ifrån.
Apropå meningslösa filosofidiskussioner ... :?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Hihi, jo så sant. Jag har funderat ett tag på vart man i så fall borde kunna få tag i information och kommit fram till om möjligen Svenska Shell kan ha något kvar efter det att de köpte Koppartrans. Samma fråga borde kunna ställas till Transatlantic som ju också finns kvar som rederi. Jag återkommer med svar på det om jag får något.

Annars trampar jag vidare. Nu letar jag efter en lagom överbliven bit plywood att ha som bas för mackdioramat. Tänkte nog även ha lite ljus i det hela också.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Nu fanns det ju en lämplig mack till i Fallers sortiment, den här:

Bild

Den passar bra in där det är sämre med plats, och vilken anläggning har inte det? :-CO
Det som är lite spännande med den här macken/byggsatsen är att Faller har skickat med dubbel upplaga av delar där en har tegelväggar och den andra har putsade/rappade väggar. Bara att välja vilken man vill använda och dessutom får man delar i extrabygglådan till en mack till, tack för det.

Själva butiken ser ut så här utan störande pumpö:

Bild

Den här blir lika bra som den stora i utseende tycker jag. Ett tips när det är dags att måla fönsterramarna är att skippa penseln och ta fram overheadpennorna. Den lite stelare spetsen gör det mycket lättare att måla rätt och OH-färgen täcker bra här.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

När man har kommit så här långt i bygget börjar det krävas mer detaljinformation för att få till det på rätt sätt. Hur var det nu med de stora skyltarna som monterades på tak respektive var fristående? En specialgranskning av tillgängliga bilder (på webben) visade på att de större mackarna ofta hade en fristående stor skylt ute vid vägen. Den var vanligen belyst så att den skulle synas även på natten. Så då var det dags för lite antagande kring storlekar och vad som mer kunde finnas på stolpen förutom logotypen. jag kom fram till att det verkade finnas tre varianter av dessa fristående logotypstolpar som nedan.

Bild

Antingen var det en ren stolpe med den runda loggan högst upp, eller så fanns det skyltar under loggan som berättade vilken service som fanns att få på en station. Till sist fanns det en tilläggsskylt för TANKBAR när så självbetjäningen började komma.

De mellanstora och mindre stationerna hade nog ofta inte plats för en så stor skylt utan de satte en lagom stor skylt på macktaket. Den sorten kunde vara antingen en tunn plåtskylt som belystes, eller en neonkantad eller ljuslådeskylt på en kort stolpsnutt. Var det en plåtskylt var stödet ofta format som en båge över skylten annars var det barra en kort stump av samma sorts fyrkantig profil som för de fristående skyltarna. Det borde då se ut ungefär som nedan.

Bild

Är skylten av typen längst till höger så stagades den, efter vad jag sett, med staglinor från högsta punkten till taket i lämplig vinkel.

Bygget går sakta vidare.

Återkommer!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av ford1929 »

Kul projekt att följa Peter..... :-T

Har tyvärr inget minne av att jag
sett en Koppartransmack i verkligheten.

Däremot Uno X ....IC ..mm
Roger(Forden)

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av BoJ »

På länken nedan kan man beskåda Hans snygga bygge av en Koppartransmack för snart 20 år sedan.
BJ
http://hem.bredband.net/b113915/one/ktrans.htm
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: DMW bygger Fallers Koppartransmack

Inlägg av H0n3 »

Tack för den länken Bo, den gav fler bra detaljer att ta med sig i bygget.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"