Toppbilden, visa:
Internationella tåg genom Skandinavien
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1962
Nu var det sista året på linjen Gedser - Großenbrode.
Vi kör i den vanliga ordningen.
Skandinavien-Hollandsexpressen / Italienexpressen
OBS! Skrivfel när det gäller tågsammansättning genom Sverige. Den holländska vagnen tycks nu vara en plan K-vagn, inte Plan D.
(Dock ännu inte med de typiska NS-pilarna som ses på bilden ...)
OBS! En tysk resgodsvagn tycks nu rulla Stockholm - Basel. Jag har antagit att det kan röra sig om den nya m/1959, men kan lika gärna gälla en äldre typ; 30-talsvagnar användes fortfarande, även internationellt.
Nu var det sista året på linjen Gedser - Großenbrode.
Vi kör i den vanliga ordningen.
Skandinavien-Hollandsexpressen / Italienexpressen
OBS! Skrivfel när det gäller tågsammansättning genom Sverige. Den holländska vagnen tycks nu vara en plan K-vagn, inte Plan D.
(Dock ännu inte med de typiska NS-pilarna som ses på bilden ...)
OBS! En tysk resgodsvagn tycks nu rulla Stockholm - Basel. Jag har antagit att det kan röra sig om den nya m/1959, men kan lika gärna gälla en äldre typ; 30-talsvagnar användes fortfarande, även internationellt.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nordexpressen / Schweizexpressen 1962
Anm: Fortfarande ses franska Nord-vagnar i tågen.
Sedan måste jag säga att jag inte skulle ha haft lust att sitta och kuska i en dansk sittvagn hela vägen från Köpenhamn till Rom (inte ens med detta resmål!).
Anm: Fortfarande ses franska Nord-vagnar i tågen.
Sedan måste jag säga att jag inte skulle ha haft lust att sitta och kuska i en dansk sittvagn hela vägen från Köpenhamn till Rom (inte ens med detta resmål!).
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Skandinavien-Parisexpressen / Nordvästexpressen 1962
Inga braskande nyheter för 1962. Jag blir alltid imponerad när jag ser hur långa de internationella expresstågen från Köpenhamn faktiskt var.
Inga braskande nyheter för 1962. Jag blir alltid imponerad när jag ser hur långa de internationella expresstågen från Köpenhamn faktiskt var.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Alpexpressen / Münchenexpressen 1962
Förbindelserna söderut från München verkar tämligen styvmoderligt behandlade m h t vagnsmaterielen. I dag skulle det nog vara svårt att locka med 1 1/2 dygns direktresa Köpenhamn - Rom med vare sig en dansk CC-vagn eller en italiensk förkrigsdito ...
Förbindelserna söderut från München verkar tämligen styvmoderligt behandlade m h t vagnsmaterielen. I dag skulle det nog vara svårt att locka med 1 1/2 dygns direktresa Köpenhamn - Rom med vare sig en dansk CC-vagn eller en italiensk förkrigsdito ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hamburgexpressen 1962
Fortfarande äldre sovvagnar i detta tåg; man tog från den pool som fanns i Hamburg.
Fortfarande äldre sovvagnar i detta tåg; man tog från den pool som fanns i Hamburg.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack vare Johans fina lista på vagnar i Nord-expressen 1962, kan man försöka sätta samman detta tåg i H0 skalan då många vagnar finns att få tag på (eller har funnits). Nedan några förslag på H0 vagnar till Nord-expressen:
Dessutom indikerar ett nummer som börjar med 5 att vagnen tillhörde SNCF region Sydost och inte Nord, som var den region inom SNCF som drev tågen mellan Frankrike och Skandinavien. I region Nord hade vagnarna nummer som börjar med 2..
Vill man sedan ha ett extra långt Nord-express kan man lägga till en modell av SNCF liggvagn DEV U55 (tranche 1955) som också den är längre än B9c9 DEV U46 och som inte heller har vagn-nummer som börjar med 2... Till Paris-Scandinavie express och några av de andra expresstågen finns denna fina H0 vagn: Kanske någon annan har andra förslag på dessa och övriga vagnar till de olika expresstågen...
Nordexpress
Sista vagnen, SNCF B10 DEV U59 (tranche 1959) är menad att ersätta den B10 DEV U46 (tranche 1946) som Johan listar. Den är längre och skulle varit sprillans ny 1962 om ens levererad då de sista levererades 1963... Dessutom indikerar ett nummer som börjar med 5 att vagnen tillhörde SNCF region Sydost och inte Nord, som var den region inom SNCF som drev tågen mellan Frankrike och Skandinavien. I region Nord hade vagnarna nummer som börjar med 2..
Vill man sedan ha ett extra långt Nord-express kan man lägga till en modell av SNCF liggvagn DEV U55 (tranche 1955) som också den är längre än B9c9 DEV U46 och som inte heller har vagn-nummer som börjar med 2... Till Paris-Scandinavie express och några av de andra expresstågen finns denna fina H0 vagn: Kanske någon annan har andra förslag på dessa och övriga vagnar till de olika expresstågen...
Nordexpress
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack för alla fina bilder, som onekligen gör mina långa listor lite mer levande!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Köpenhamnsexpressen / Nordpilen 1962
Kattegattexpressen 1962
Även under 1962 fanns biltransportvagnen med, trots tydligtvis tämligen dålig beläggning.
I övrigt kan konstateras att inga förändringar noterats.
Kattegattexpressen 1962
Även under 1962 fanns biltransportvagnen med, trots tydligtvis tämligen dålig beläggning.
I övrigt kan konstateras att inga förändringar noterats.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Östersjöexpressen / Sassnitz-expressen 1962
När det gäller snälltåg 33/34 ska även funnits med
ABo7 / ABo11 Stockholm - Trelleborg samt
WLABo6 (?) Stockholm - Trelleborg
När det gäller snälltåg 33/34 ska även funnits med
ABo7 / ABo11 Stockholm - Trelleborg samt
WLABo6 (?) Stockholm - Trelleborg
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Skandiapilen / Öresundspilen 1962
Dessa båda tåg har jag inte presenterat tidigare; jag har inga tidigare uppgifter om dem. De hör ju inte heller till de tåg som fortsatte utanför Skandinavien. Båda tågen var lokdragna sommartid, vad jag förstår med F-lok på Västkustbanan och Ra-lok Stockholm - Malmö/Hälsingborg F.
Dessa båda tåg har jag inte presenterat tidigare; jag har inga tidigare uppgifter om dem. De hör ju inte heller till de tåg som fortsatte utanför Skandinavien. Båda tågen var lokdragna sommartid, vad jag förstår med F-lok på Västkustbanan och Ra-lok Stockholm - Malmö/Hälsingborg F.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963
1963 var ett spännande år. Nu invigdes (äntligen) Fogelflugtlinien mellan Rødby och Puttgarden.
Detta förkortade avsevärt färjetiden över Fehmarn bält. Mitt problem är att jag inte har boken "Internationale Tog via Rødby", varför det blir svårt att pussla ihop tågsammansättningarna från andra källor (vilka typer av vagnar från olika länder som användes).
1963 var ett spännande år. Nu invigdes (äntligen) Fogelflugtlinien mellan Rødby och Puttgarden.
Detta förkortade avsevärt färjetiden över Fehmarn bält. Mitt problem är att jag inte har boken "Internationale Tog via Rødby", varför det blir svårt att pussla ihop tågsammansättningarna från andra källor (vilka typer av vagnar från olika länder som användes).
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Togsammensetning for Skandiapilen har endret seg gjennom årene, men det var da alltid noen NSB-vogner i toget? Her er noen treff på Digitaltmuseum: https://digitaltmuseum.no/search/?q=SkandiapilenJohan Molin skrev:Skandiapilen / Öresundspilen 1962
Dessa båda tåg har jag inte presenterat tidigare; jag har inga tidigare uppgifter om dem. De hör ju inte heller till de tåg som fortsatte utanför Skandinavien. Båda tågen var lokdragna sommartid, vad jag förstår med F-lok på Västkustbanan och Ra-lok Stockholm - Malmö/Hälsingborg F.
Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Alla förslag till förbättrade tågsammansättningar emottages tacksamt!
Ska försöka skärskåda bilderna på länkarna .
Ska försöka skärskåda bilderna på länkarna .
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Johan Molin skrev: Kattegattexpressen 1962
1962Ktgt-Xp.jpg
Även under 1962 fanns biltransportvagnen med, trots tydligtvis tämligen dålig beläggning.
I övrigt kan konstateras att inga förändringar noterats.
Kattegat Ekspres drogs ofta av Mx och hade ofta några CC och en AV eller AC mot Köpenhamn med till Fredericia.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag tror dig! Dock, min sammansättning kommer direkt från Internationale Tog via Jylland. Men man ska vara klar över att alla dessa tågsammansättningar är en "grundidé" som kunde varieras ganska friskt.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen
Korrigerat, se nytt inlägg nedan!
Korrigerat, se nytt inlägg nedan!
- Bilagor
-
-
Senast redigerad av Johan Molin den 27 okt 2019, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Johan Molin skrev:Jag tror dig! Dock, min sammansättning kommer direkt från Internationale Tog via Jylland. Men man ska vara klar över att alla dessa tågsammansättningar är en "grundidé" som kunde varieras ganska friskt.
Hittade en läsvärd tråd på Jernbanehistorisk forum om Kattegat-Ekspress:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43150
En annan tråd från samma forum om udda vagnar i Nordpilen:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43474
I denna tråd länkas till ännu en tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10799
I denna här tråden visas en bild av Kattegat Ekspres utgående från Aarhus mot Frederikshavn 1970
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=4526
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Mycket matnyttiga länkar! Tack Johnny!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen
REVIDERAT!
Anledning: Jag har nu fått veta att det var snälltåg 1/2 som förde sovvagnarna till Italien, inte 5/6.
I och med den nya tidtabellen med "Fogelflugt-linien" invigd, försvann direkt vagn från Stockholm till Holland i just Skandinavien- Hollandexpressen.
Smärre ändringar på de vagnar som överfördes till Köpenhamn. Tidigare sovvagnen till HälsingborgF går nu istället via Hässleholm till Halmstad.
Jag kan inte helt garantera utseendet på Oslo-tåget. Möjligen har ett par av ovanstående vagnar nu överförts till Skandiapilen.
Det här var besvärligt att rätta - jag fick korrigera fyra gånger innan det kändes någorlunda riktigt!
REVIDERAT!
Anledning: Jag har nu fått veta att det var snälltåg 1/2 som förde sovvagnarna till Italien, inte 5/6.
I och med den nya tidtabellen med "Fogelflugt-linien" invigd, försvann direkt vagn från Stockholm till Holland i just Skandinavien- Hollandexpressen.
Smärre ändringar på de vagnar som överfördes till Köpenhamn. Tidigare sovvagnen till HälsingborgF går nu istället via Hässleholm till Halmstad.
Jag kan inte helt garantera utseendet på Oslo-tåget. Möjligen har ett par av ovanstående vagnar nu överförts till Skandiapilen.
Det här var besvärligt att rätta - jag fick korrigera fyra gånger innan det kändes någorlunda riktigt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 Nordexpressen / Schweizexpressen
En rejäl omläggning av trafiken skedde i och med Nordexpressens överförande till Rødby – Puttgarden. Inga direktvagnar gick nu längre från vare sig Oslo eller Stockholm.
Sannolikt utgjordes en av andraklassvagnarna i själva verket av en liggvagn (listad längst ned).
En rejäl omläggning av trafiken skedde i och med Nordexpressens överförande till Rødby – Puttgarden. Inga direktvagnar gick nu längre från vare sig Oslo eller Stockholm.
Sannolikt utgjordes en av andraklassvagnarna i själva verket av en liggvagn (listad längst ned).
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jeg har ikke togsammensetningene for 1963, men i 1958 og 1968 var det SJ F5b som ble brukt i disse togene. CIWL-sovevognen som gikk Oslo - Basel - Genoa (som hos deg først dukker opp i København?) gikk fra Oslo 21.45 i Ht 137. Øvrige vogner må jeg evetuelt komme tilbake til.Johan Molin skrev:1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen
Jag kan inte helt garantera utseendet på Oslo-tåget. Möjligen har ett par av ovanstående vagnar nu överförts till Skandiapilen.
Det här var besvärligt att rätta - jag fick korrigera fyra gånger innan det kändes någorlunda riktigt!
Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 01 nov 2019, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Johan Molin skrev:Mycket matnyttiga länkar! Tack Johnny!
Här är en länk om användningen av restaurangvagnarna litt CAR/BRh som bla. användes i Nordpilen och mellan Nyborg och Padborg:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.ph ... 663#p72663
Ytterligare en intressant länk:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1975
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=113480
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ett sent tack, Johnny, men ändå!
Så här i sista skälvande dagarna före jul har jag haft en enorm tur. Travade in till Frank Stenvall för att fråga huruvida han hade en kommunicka från sommaren 1963, men nej tyvärr inte ...
... fast han hade ett väl tummat EGET exemplar, och det fick jag låna! Stort tack Frank!
Dessutom har en nyutgåva kommit av de danska böckerna "Internationale Tog ..." och därmed kunde jag äntligen få tag på den saknade volymen, International Tog via Tødby Færge.
Det blir ju sammanlagt ett par rejäla distraktionsmoment, nu när julklappar ska slås in, rödkål kokas och glasmästarsill läggas in! Men jag tror (...) att jag äntligen är färdig med allt stressande på stan, så det är ju en stor fördel mitt i alltihopa!
Så här i sista skälvande dagarna före jul har jag haft en enorm tur. Travade in till Frank Stenvall för att fråga huruvida han hade en kommunicka från sommaren 1963, men nej tyvärr inte ...
... fast han hade ett väl tummat EGET exemplar, och det fick jag låna! Stort tack Frank!
Dessutom har en nyutgåva kommit av de danska böckerna "Internationale Tog ..." och därmed kunde jag äntligen få tag på den saknade volymen, International Tog via Tødby Færge.
Det blir ju sammanlagt ett par rejäla distraktionsmoment, nu när julklappar ska slås in, rödkål kokas och glasmästarsill läggas in! Men jag tror (...) att jag äntligen är färdig med allt stressande på stan, så det är ju en stor fördel mitt i alltihopa!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nu är Franks Kommunicka från I963 nogsamt genomgången, med varenda tåg som passerade Mjölby bokfört.
Jag saknar fortfarande heltäckande beskrivningar av SJ:s tågsammansättningar. På Samlingsportalen har en del börjat dyka upp, liksom en massa riktigt gamla kommunickor, som är utomordentligt intressanta, inte minst genom all båttrafik som är registrerad där
Det är dock föremål för en helt annan diskussion. Tills vidare ska jag nu försöka återskapa vad som hände med de internationella tågförbindelserna 963. Nu har jag all bakgrundsinformation som tänkas kan tror jag, så jag återkommer snart på det nya året.
Jag saknar fortfarande heltäckande beskrivningar av SJ:s tågsammansättningar. På Samlingsportalen har en del börjat dyka upp, liksom en massa riktigt gamla kommunickor, som är utomordentligt intressanta, inte minst genom all båttrafik som är registrerad där
Det är dock föremål för en helt annan diskussion. Tills vidare ska jag nu försöka återskapa vad som hände med de internationella tågförbindelserna 963. Nu har jag all bakgrundsinformation som tänkas kan tror jag, så jag återkommer snart på det nya året.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det var ett bra tag sedan inlägg i denna fantastiska tråd.
Personligen tycker jag att denna tråd bör "pinnas" så den alltid syns och på så sätt kanske kan bli uppdaterad med nya informationer.
Just nu så är det enda jag kan bidra med lite tidtabeller Oslo-Mellerud under några krigsår. Så även några från BJ som också behandlar kontinenttågen under samma tid.
Om någon missat dessa så finns de hos MRW här:
http://www.mrw1.se/ se under rubriken Byggtipps
BoJ
Personligen tycker jag att denna tråd bör "pinnas" så den alltid syns och på så sätt kanske kan bli uppdaterad med nya informationer.
Just nu så är det enda jag kan bidra med lite tidtabeller Oslo-Mellerud under några krigsår. Så även några från BJ som också behandlar kontinenttågen under samma tid.
Om någon missat dessa så finns de hos MRW här:
http://www.mrw1.se/ se under rubriken Byggtipps
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Herj alla i allmänhet och Bo i synnerhet!
Jag har inte glömt de internationella tågen, och kommer att "ta upp tråden igen" - bokstavligt. Men det lär troligen bli på andra sidan alla förestående helger. Mitt långsiktiga mål är att försöka följa dessa tåg så länge de gick (och kanske när utlandstrafiken nu börjar återupptas så smått igen...).
Jag har inte glömt de internationella tågen, och kommer att "ta upp tråden igen" - bokstavligt. Men det lär troligen bli på andra sidan alla förestående helger. Mitt långsiktiga mål är att försöka följa dessa tåg så länge de gick (och kanske när utlandstrafiken nu börjar återupptas så smått igen...).
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Detta låter riktigt bra.Johan Molin skrev: ↑04 dec 2021, 13:30 Herj alla i allmänhet och Bo i synnerhet!
Jag har inte glömt de internationella tågen, och kommer att "ta upp tråden igen" - bokstavligt. Men det lär troligen bli på andra sidan alla förestående helger. Mitt långsiktiga mål är att försöka följa dessa tåg så länge de gick (och kanske när utlandstrafiken nu börjar återupptas så smått igen...).
Tack Johan.
BoJ
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Utan att försöka klämma in fakta så vill jag bidra till de internationella tågen med en personlig reflektion och hur jag upplevde spänningen med resorna till och från UK. Detta efter att Saga och Patricia inte längre seglade rutten Gbg-Tilbury. (Mastodonterna i Tor-Line räknar jag inte som fullvärdiga representanter för trafiken, dessutom gick de på Imminham av alla ställen.)
Steg ombord på tåget i Göteborg, destination Hoek och båten till England. Resan genom Danmark och Västtyskland var på något sätt magisk. Nordsjön gjorde sig påmind med dimma och ruggighet. Det gamla skrället till fartyg stånkade fram över ett grått, mycket grått, nordsjövatten och äntligen nalkades vi den engelska, tidvattenstinkande kusten och jag kände att NU var jag hemma!
Att det sedan visade sig att tullpersonalen tagit sig en rejäl te-paus spelade inte någon större roll, klareringen fullföljdes under artiga frågor om innehållet i väskorna (mesost till min syster, Ejderns kaviar till min svåger och ett antal tidningsurklipp från de lokala, svenska tidningarna. Detta var före det allsmäktiga Internet!
Att resa med tåg skänker möjlighet till stirrande ut på den bygd man passerar, funderingar över andra kulturer och sist, men inte minst, frånvaron av "sista utkall, London (Limerick) gate 14" och vinande jetmotorer och flygplansmat. Tacka vet jag restaurangvagnar med snorkiga danska kypare, burdusa tyska konduktörer, hjälpsam tågpersonal i Benelux och sist men inte minst: Jovialisk besättning på båten från Hoek!
Sade och tänkte tillbaka på gågna tider och ett annat tempo!
Steg ombord på tåget i Göteborg, destination Hoek och båten till England. Resan genom Danmark och Västtyskland var på något sätt magisk. Nordsjön gjorde sig påmind med dimma och ruggighet. Det gamla skrället till fartyg stånkade fram över ett grått, mycket grått, nordsjövatten och äntligen nalkades vi den engelska, tidvattenstinkande kusten och jag kände att NU var jag hemma!
Att det sedan visade sig att tullpersonalen tagit sig en rejäl te-paus spelade inte någon större roll, klareringen fullföljdes under artiga frågor om innehållet i väskorna (mesost till min syster, Ejderns kaviar till min svåger och ett antal tidningsurklipp från de lokala, svenska tidningarna. Detta var före det allsmäktiga Internet!
Att resa med tåg skänker möjlighet till stirrande ut på den bygd man passerar, funderingar över andra kulturer och sist, men inte minst, frånvaron av "sista utkall, London (Limerick) gate 14" och vinande jetmotorer och flygplansmat. Tacka vet jag restaurangvagnar med snorkiga danska kypare, burdusa tyska konduktörer, hjälpsam tågpersonal i Benelux och sist men inte minst: Jovialisk besättning på båten från Hoek!
Sade och tänkte tillbaka på gågna tider och ett annat tempo!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
I Flodens anteckningar under 1938 så ser det ut som DSB Au går hela vägen till Oslo.Traveller skrev: ↑15 jun 2018, 18:52I Damark er det 1934 som er "1956"! Da ble 3. Klasse til "Fællesklasse" og 2. Klasse til 1. Klasse. Det var kun de fem Au-vognene og noen få Av-vogner ment for internasjonal trafikk som var merket med "3" før 1956. Det er derfor kun revisjonsdatum som er forskjellig på - for eksempel - en Cc før og etter 1956.Lihkströmsverken skrev: Tyvärr har McK (Dekas) valt allt liksom de flertalet Danska mj-producenter att märka sina modeller i ett utseende efter 1956 (och gärna senare).
/Ola
Se forøvrig https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_(tog)
Mvh Traveller
Anteckningar från Ml, Mellerud och Göteborg. Så man kan nog anta att DSB vagnar gick relativt stadigt i tåg 41-42. I vart fall under våren 1938.
Lok byte skedde nog i Mellerud och Kornsjö?
Datum , Tåg, Lok, Stn, Vagnar
1938-04-07, 42, 111, G, NSB 436, 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 404, SJ 1283
1938-04-08, 41, 118, Ml, NSB 438, 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 404, SJ 1282
1938-04-20, 42, 111, G, NSB 434, BJ 18, DJ 21, SJ 2133, DSB 402, SJ 1398, 19
1938-04-21, 41, 118, Ml, NSB 434, 19, DJ 21, SJ 2133, DSB 402, SJ 1398
1938-05-03, 42, 118, G, NSB 436, BJ 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 403, SJ 1284
1938-05-04, 41, 112, Ml, NSB 436, DJ 19, BJ 21, SJ 1284, DSB 403, SJ 2982
1938-05-16, 42, 112, G, NSB 434, 19, DJ 21, SJ 2133, DSB 403, SJ 1398, SJ 1048
1938-05-28, 42, 112, G, NSB 436, 20, DJ 19, SJ 2465, DSB 402, 21, 1400
1938-05-30, 41, 118, Ml, 436, DJ 19, 20, 2465, DSB 402, 1400
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Då var det äntligen dags för lite uppdateringar. Jag föreslår att ni glömmer tabellerna för 1963 på föregående sida; sakta men säkert dyker nya pusselbitar upp som gör saker och ting klarare. Nu har jag i alla fall svenska tågsammansättningar från 1968. I många fall går det att extrapolera bakåt för att nå ...
1963.
Vann trogen börjar jag med SKANDINAVIEN-HOLLANDEXPRESSEN.
Invigningen av Fogelflugtlinien (Rødby-Puttgarden, än i dag populär pga Border Shop ...) medförde många rockader när det gällde de utländska tågen. Eftersom förbindelserna söderut från Köpenhamn nu blev snabbare så rationaliserade man bort en del förbindelser till / från Sverige. Som synes blev Hollandsexpressen ett av de första offren för detta. Svenskar förväntades nu ta sig till Köpenhamns själva ...
1963.
Vann trogen börjar jag med SKANDINAVIEN-HOLLANDEXPRESSEN.
Invigningen av Fogelflugtlinien (Rødby-Puttgarden, än i dag populär pga Border Shop ...) medförde många rockader när det gällde de utländska tågen. Eftersom förbindelserna söderut från Köpenhamn nu blev snabbare så rationaliserade man bort en del förbindelser till / från Sverige. Som synes blev Hollandsexpressen ett av de första offren för detta. Svenskar förväntades nu ta sig till Köpenhamns själva ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nästa tåg får bli den kära gamla Italienexpressen:
Någon efterlyste ju tidigare Fo5b. Den fanns med i tågen 1968, men tydligtvis inte 1962. Mht byggår är det rimligt att tro att den nu ingår i tågen 1963. Som synes är det ju även i övrigt en brokig samling vagnar; m a o ett idealiskt tåg att avbilda i modell!
1963 omnämns en italiensk sovvagn från Köpenhamn; jag kan dock inte hitta några andra uppgifter alls om denna, och den förekommer inte i någon av de danska böckerna "Internationale tog via ..."
OBS! "F212" och "F211" är de tyska tågnumrena!
RÄTTELSER!
1. CIWL-vagnen Oslo - Genova var av typ CIWL YT.
2. En annan - och troligare - uppgift om vagnen Köpenhamn - Wien är att den var en CIWL-vagn även den av typ YT.
3. Rättelse efter påpekande av Johnny, se nedan.
Någon efterlyste ju tidigare Fo5b. Den fanns med i tågen 1968, men tydligtvis inte 1962. Mht byggår är det rimligt att tro att den nu ingår i tågen 1963. Som synes är det ju även i övrigt en brokig samling vagnar; m a o ett idealiskt tåg att avbilda i modell!
1963 omnämns en italiensk sovvagn från Köpenhamn; jag kan dock inte hitta några andra uppgifter alls om denna, och den förekommer inte i någon av de danska böckerna "Internationale tog via ..."
OBS! "F212" och "F211" är de tyska tågnumrena!
RÄTTELSER!
1. CIWL-vagnen Oslo - Genova var av typ CIWL YT.
2. En annan - och troligare - uppgift om vagnen Köpenhamn - Wien är att den var en CIWL-vagn även den av typ YT.
3. Rättelse efter påpekande av Johnny, se nedan.
- Bilagor
-
Senast redigerad av Johan Molin den 26 jul 2022, 13:14, redigerad totalt 3 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 forts ...
Nordexpressen och Schweizexpressen medför som synes heller inte några vagnar från Norge eller Sverige.
Det måste ändå har varit ett mäktigt tåg som avgick från Hovedbanegaarden!
Nordexpressen och Schweizexpressen medför som synes heller inte några vagnar från Norge eller Sverige.
Det måste ändå har varit ett mäktigt tåg som avgick från Hovedbanegaarden!
Senast redigerad av Johan Molin den 24 jul 2022, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Så var det Skandinavien-Paris-Expressen och Nordvästexpressen 1963.
Bakom dessa imponerande namn dolde sig i Sverige en enda vagn, ABo24-vagnen till Paris.
Det är sorgligt att projektet med en ABo24 i modell inte blev av! Om HERIS nu inte kunde, så kanske DEKAS kunde försöka?
Det är ju en utomordentligt viktig vagn i alla internationella förbindelser från Sverige under många år!
RÄTTELSE: CIWL-vagnen Köpenhamn - Oostende var av typ YT!
Bakom dessa imponerande namn dolde sig i Sverige en enda vagn, ABo24-vagnen till Paris.
Det är sorgligt att projektet med en ABo24 i modell inte blev av! Om HERIS nu inte kunde, så kanske DEKAS kunde försöka?
Det är ju en utomordentligt viktig vagn i alla internationella förbindelser från Sverige under många år!
RÄTTELSE: CIWL-vagnen Köpenhamn - Oostende var av typ YT!
Senast redigerad av Johan Molin den 24 jul 2022, 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 forts ...
Intet särskilt att nämna, förutom att med måste vara ganska surt att sitta och skumpa i en dansk andraklassvagn i 1 1/2 dygn ...
Intet särskilt att nämna, förutom att med måste vara ganska surt att sitta och skumpa i en dansk andraklassvagn i 1 1/2 dygn ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Öresundspilen, "Wiking"
Öresundspilen var som synes ett renodlat tåg Stockholm - Köpenhamn med enbart svenska vagnar, varav nu en hel del nya av 60-talsgenerationen.
Ett tåg Köpenhamn - Hamburg började detta år kallas för "WIKING" av tyskarna. Med som synes vagnar från Hässleholm till Hamburg.
CIWL-vagnen var av typ YT.
Öresundspilen var som synes ett renodlat tåg Stockholm - Köpenhamn med enbart svenska vagnar, varav nu en hel del nya av 60-talsgenerationen.
Ett tåg Köpenhamn - Hamburg började detta år kallas för "WIKING" av tyskarna. Med som synes vagnar från Hässleholm till Hamburg.
CIWL-vagnen var av typ YT.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 forts ...
Således finns anslutning från Sverige men inga direktvagnar.
AV som tidigare nämnt är kombinerad 1/2 klass vagn.
CAE också presenterad tidigare i tråden. Kombinerad person-/resgodsvagn.
Köpenhamnsexpressen, såsom tidigare tyskt motorvagnståg.
Således finns anslutning från Sverige men inga direktvagnar.
AV som tidigare nämnt är kombinerad 1/2 klass vagn.
CAE också presenterad tidigare i tråden. Kombinerad person-/resgodsvagn.
Köpenhamnsexpressen, såsom tidigare tyskt motorvagnståg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Paralleltågen Nordpilen och Kattegattexpressen:
Man noterar här att i Nordpilen har nu CIWL:s restaurangvagn ersatts med en DSB-vagn. Det omtalas att det mesta som serverades var korv med potatissallad.
Sovvagnen i Kattegattexpressen är inte heller någon CIWL-vagn utan nu en DSG-vagn.
Sannolikt av denna typ från 1950.
ANM. Avgångstid från Frederikshavn ungefärlig. 1967 anges den som 20.40. Se Johnny inlägg ovan. Jag vet inte huruvida Sessanlinjens färjor hade ändrade tider till dess.
Man noterar här att i Nordpilen har nu CIWL:s restaurangvagn ersatts med en DSB-vagn. Det omtalas att det mesta som serverades var korv med potatissallad.
Sovvagnen i Kattegattexpressen är inte heller någon CIWL-vagn utan nu en DSG-vagn.
Sannolikt av denna typ från 1950.
ANM. Avgångstid från Frederikshavn ungefärlig. 1967 anges den som 20.40. Se Johnny inlägg ovan. Jag vet inte huruvida Sessanlinjens färjor hade ändrade tider till dess.
Senast redigerad av Johan Molin den 26 jul 2022, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1963 avslutning:
Post4e är en äldre tysk postvagn m/29(?)
MITROPA-vagnen beskrivs som en f d CIWL-vagn, troligen denna:
WLAB4üe.
Därmed är 1963 avklarat med sina många ändringar jämfört med tidigare, pga överflyttningen av färjeleden, som ovan beskrivits.
Post4e är en äldre tysk postvagn m/29(?)
MITROPA-vagnen beskrivs som en f d CIWL-vagn, troligen denna:
WLAB4üe.
Därmed är 1963 avklarat med sina många ändringar jämfört med tidigare, pga överflyttningen av färjeleden, som ovan beskrivits.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Roligt att den här tråden har kommit igång igen.
Några små kommentarer:
Skandiapilen var väl dagtåget i båda riktningarna mellan Köpenhamn och Oslo.
Kattegat Ekspres gick väl lite senare från Frederikshavn, den passade Göteborg-Frederikshavnlinjens (Sessanlinjen) fartyg som gick 17.00 från Göteborg och ankom 20.40 till Frederikshavn. Jag har för mig att tåget gick runt 21.00 från Frederikshavn Havn. Järnvägsmässigt så räknades Sessanlinjen som tågsträcka vid taxeberäkning av tågbiljetter. SJ ville dock att man skulle resa via Öresund till Hamburg, men Sessanlinjen sålde många biljetter till Hamburg via Jylland.
Några små kommentarer:
Skandiapilen var väl dagtåget i båda riktningarna mellan Köpenhamn och Oslo.
Kattegat Ekspres gick väl lite senare från Frederikshavn, den passade Göteborg-Frederikshavnlinjens (Sessanlinjen) fartyg som gick 17.00 från Göteborg och ankom 20.40 till Frederikshavn. Jag har för mig att tåget gick runt 21.00 från Frederikshavn Havn. Järnvägsmässigt så räknades Sessanlinjen som tågsträcka vid taxeberäkning av tågbiljetter. SJ ville dock att man skulle resa via Öresund till Hamburg, men Sessanlinjen sålde många biljetter till Hamburg via Jylland.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Re Skandiapilen: Givetvis har du rätt. Slip of he mind. Jag tror fortfarande 1963 att den numrerades tåg 21 och 22. Har tyvärr dock ingen aktuell turlista för tåget.
Även när det gäller Kattegatt-expressen har jag haft problem; som du ser har jag tider för nordgående tåg men inte sydgående. Jag korrigerar dock enligt dina tider, så får det gälla preliminärt framöver. Återkommer.
Även när det gäller Kattegatt-expressen har jag haft problem; som du ser har jag tider för nordgående tåg men inte sydgående. Jag korrigerar dock enligt dina tider, så får det gälla preliminärt framöver. Återkommer.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
RÄTTNINGAR införda ovan efter påpekande från Johnny. Kattegattexpressen gäckar mig dock fortfarande. Ska se om jag kan hitta några mer uppslag om tider för sydgående tåget. Under tiden får vi förflytta oss till nästa år; 1964.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1964 ...
känns som ett mellanår med få undantag när. Lite tidtabellsjusteringar här och var, några enstaka vagnar i de olika tågen skiljer sig också.
RÄTTELSE: Sista vagnen ska givetvis vara en DSB-vagn!
känns som ett mellanår med få undantag när. Lite tidtabellsjusteringar här och var, några enstaka vagnar i de olika tågen skiljer sig också.
RÄTTELSE: Sista vagnen ska givetvis vara en DSB-vagn!
Senast redigerad av Johan Molin den 29 jul 2022, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1964 forts.
Bytet av CIWL-sovvagnar är noterat för att jag inte själv ska glömma bort det när vi kommer till 1969. Således ingenting att bry sig om för stunden.
När det gäller vagnen till Wien förekommer fortfarande med envishet två olika uppgifter. Jag sätter en slant på att sovvagnen är den rätta.
Bytet av CIWL-sovvagnar är noterat för att jag inte själv ska glömma bort det när vi kommer till 1969. Således ingenting att bry sig om för stunden.
När det gäller vagnen till Wien förekommer fortfarande med envishet två olika uppgifter. Jag sätter en slant på att sovvagnen är den rätta.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Och än en gång får man uttrycka saknaden efter en svensk ABo24-vagn. 2013 deklarerade HERIS att man skulle tillverka en, men men ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Alpexpressen verkar inte ha varit något högprioriterat tåg av sammansättningen att döma. Frågan vilket som var värst; att tillbringa ett dygn och 7 timmar på en dansk andraklassvagn eller en dito tysk från 30-talet ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
En mindre miss ovan: Fr o m 1964 litteras ABo3-vagnarna byggda för trafik på Köpenhamn för ABo3k på riktigt.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Intet nytt vad jag har kunnat hitta.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det visade sig dock bli både tekniskt krångligt att färja över till Gedser, och var för stort för passagerarströmmarna, så istället fick det bli de gamla 30-talstågen av VT137-typ som användes.
I övrigt kan noteras att Sovjetunionen nu gick på charmoffensiv (???) gentemot väst genom att inrätta ett antal sovvagnsförbindelser i Europa. 1964 gick en förbindelse till att börja med till Köpenhamn.
Kan jag hitta mitt eget exemplar i gömmorna får det blir den som utgör bild när vi kommer till 1965!
Senast redigerad av Johan Molin den 29 jul 2022, 12:13, redigerad totalt 1 gånger.