1961
Nyss hemkommen från två veckors skön semester i Pietra Ligure (hoppas kunna presentera en del bilder framöver!), så fortsätter jag min odyssé bland de internationella tågen.
Vi börjar med
Italien-expressen/ Skandinavien-Hollandexpressen
En del smärre tidtabellsmässiga justeringar.
Noteras bör några saker:
1. Svensk ABo24 trafikerar åter Hoek van Holland (enligt de danska böckerna "Internationale tog ..." var det dock fortfarande en holländsk vagn, vilket väl visar att tågsammansättningarna säkerligen inte var ristade i sten. Enligt dessa skulle f ö den holländska resgodsvagnen gå ända till Stockholm, vilket jag tror är ett rent typografiskt fel).
2. Sovvagnen till Basel / Genova. För 1960 noterade jag den som en U-Hansavagn. Troligare är dock att det var en Y-vagn; det finns fotografi av den i Hamburg, och då definitivt som Y-vagn. Expansionen av trafiken 1960 gjorde säkerligen att det uppstod brist på U-Hansavagnar.
3. Redan1960 noterades en ÖBB-sittvagn Köpenhamn - Wien. Det finns en bild i en av de danska böckerna på denna, dock på visst avstånd, så i varje fall kan inte jag dechiffrera vad det var för vagn. Jag har inte heller hittat någon närmare beskrivning av denna vagn, Utseendemässigt liknar det en 30-talsvagn vad jag kan se. Österrikiska vagnar från denna tid är inte min starka sida. Jag vet inte i vilken mån ÖBB hade f d DR-vagnar efter kriget, vilket väl verkar rätt sannolikt. Kunniga får gärna fylla i.
Apropå semestern kan konstateras att vi färdades från Freiburg Breisgau via
Basel som ju är nämnt ovan. Särskild avgift tas ut för fordonstrafik från Tyskland till Schweiz varför vi gjorde en kort avstickare in i Frankrike för att slippa denna (jag sov min söta morgonslummer just då, så jag kan inte bekräfta att samtliga motorfordon valde den vägen, men själva den stupida idén antyder väl att det troligen var så ...). Helt obegripligt korkat.