Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1962

Nu var det sista året på linjen Gedser - Großenbrode.
Vi kör i den vanliga ordningen.

Skandinavien-Hollandsexpressen / Italienexpressen

1962SkH-I-Xp1.jpg
1962SkH-I-Xp2.jpg
OBS! Skrivfel när det gäller tågsammansättning genom Sverige. Den holländska vagnen tycks nu vara en plan K-vagn, inte Plan D.
(Dock ännu inte med de typiska NS-pilarna som ses på bilden ...)
Plan K.jpg
OBS! En tysk resgodsvagn tycks nu rulla Stockholm - Basel. Jag har antagit att det kan röra sig om den nya m/1959, men kan lika gärna gälla en äldre typ; 30-talsvagnar användes fortfarande, även internationellt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nordexpressen / Schweizexpressen 1962
1962N-Sz-Xp1.jpg
1962N-Sz-Xp2.jpg
1962N-Sz-Xp3.jpg
Anm: Fortfarande ses franska Nord-vagnar i tågen.
Sedan måste jag säga att jag inte skulle ha haft lust att sitta och kuska i en dansk sittvagn hela vägen från Köpenhamn till Rom (inte ens med detta resmål!).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Skandinavien-Parisexpressen / Nordvästexpressen 1962
1962SkP-NV-xp1.jpg
1962SkP-NV-xp2.jpg
Inga braskande nyheter för 1962. Jag blir alltid imponerad när jag ser hur långa de internationella expresstågen från Köpenhamn faktiskt var.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Alpexpressen / Münchenexpressen 1962
1962Alp-M-Xp.jpg
Förbindelserna söderut från München verkar tämligen styvmoderligt behandlade m h t vagnsmaterielen. I dag skulle det nog vara svårt att locka med 1 1/2 dygns direktresa Köpenhamn - Rom med vare sig en dansk CC-vagn eller en italiensk förkrigsdito ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Hamburgexpressen 1962
1962Hbg-Xp.jpg
Fortfarande äldre sovvagnar i detta tåg; man tog från den pool som fanns i Hamburg.

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Tack vare Johans fina lista på vagnar i Nord-expressen 1962, kan man försöka sätta samman detta tåg i H0 skalan då många vagnar finns att få tag på (eller har funnits). Nedan några förslag på H0 vagnar till Nord-expressen:
Bild1.jpg
Bild2-1.jpg
Sista vagnen, SNCF B10 DEV U59 (tranche 1959) är menad att ersätta den B10 DEV U46 (tranche 1946) som Johan listar. Den är längre och skulle varit sprillans ny 1962 om ens levererad då de sista levererades 1963... :-r2
Dessutom indikerar ett nummer som börjar med 5 att vagnen tillhörde SNCF region Sydost och inte Nord, som var den region inom SNCF som drev tågen mellan Frankrike och Skandinavien. I region Nord hade vagnarna nummer som börjar med 2.. :=Koko :=u

Vill man sedan ha ett extra långt Nord-express kan man lägga till en modell av SNCF liggvagn DEV U55 (tranche 1955) som också den är längre än B9c9 DEV U46 och som inte heller har vagn-nummer som börjar med 2...
Bild4-1.jpg
Till Paris-Scandinavie express och några av de andra expresstågen finns denna fina H0 vagn:
Bild3-1.jpg
Kanske någon annan har andra förslag på dessa och övriga vagnar till de olika expresstågen...

Nordexpress

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack för alla fina bilder, som onekligen gör mina långa listor lite mer levande!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Köpenhamnsexpressen / Nordpilen 1962
1962KphXp-NP.jpg
Kattegattexpressen 1962
1962Ktgt-Xp.jpg
Även under 1962 fanns biltransportvagnen med, trots tydligtvis tämligen dålig beläggning.

I övrigt kan konstateras att inga förändringar noterats.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Östersjöexpressen / Sassnitz-expressen 1962
1962Ösjö-Ssntz-Xp.jpg
När det gäller snälltåg 33/34 ska även funnits med

ABo7 / ABo11 Stockholm - Trelleborg samt
WLABo6 (?) Stockholm - Trelleborg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Skandiapilen / Öresundspilen 1962

Dessa båda tåg har jag inte presenterat tidigare; jag har inga tidigare uppgifter om dem. De hör ju inte heller till de tåg som fortsatte utanför Skandinavien. Båda tågen var lokdragna sommartid, vad jag förstår med F-lok på Västkustbanan och Ra-lok Stockholm - Malmö/Hälsingborg F.
1962SkP.jpg
1962ÖP.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963

1963 var ett spännande år. Nu invigdes (äntligen) Fogelflugtlinien mellan Rødby och Puttgarden.
Fehmarn.jpg
Detta förkortade avsevärt färjetiden över Fehmarn bält. Mitt problem är att jag inte har boken "Internationale Tog via Rødby", varför det blir svårt att pussla ihop tågsammansättningarna från andra källor (vilka typer av vagnar från olika länder som användes).

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Skandiapilen / Öresundspilen 1962

Dessa båda tåg har jag inte presenterat tidigare; jag har inga tidigare uppgifter om dem. De hör ju inte heller till de tåg som fortsatte utanför Skandinavien. Båda tågen var lokdragna sommartid, vad jag förstår med F-lok på Västkustbanan och Ra-lok Stockholm - Malmö/Hälsingborg F.
Togsammensetning for Skandiapilen har endret seg gjennom årene, men det var da alltid noen NSB-vogner i toget? Her er noen treff på Digitaltmuseum: https://digitaltmuseum.no/search/?q=Skandiapilen

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Alla förslag till förbättrade tågsammansättningar emottages tacksamt!
Ska försöka skärskåda bilderna på länkarna .

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev: Kattegattexpressen 1962

1962Ktgt-Xp.jpg

Även under 1962 fanns biltransportvagnen med, trots tydligtvis tämligen dålig beläggning.

I övrigt kan konstateras att inga förändringar noterats.

Kattegat Ekspres drogs ofta av Mx och hade ofta några CC och en AV eller AC mot Köpenhamn med till Fredericia.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror dig! Dock, min sammansättning kommer direkt från Internationale Tog via Jylland. Men man ska vara klar över att alla dessa tågsammansättningar är en "grundidé" som kunde varieras ganska friskt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen

Korrigerat, se nytt inlägg nedan!
Bilagor
1963 SkH-It-exp1.jpg
1963SkH-It-exp2.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 27 okt 2019, 22:28, redigerad totalt 1 gånger.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Jag tror dig! Dock, min sammansättning kommer direkt från Internationale Tog via Jylland. Men man ska vara klar över att alla dessa tågsammansättningar är en "grundidé" som kunde varieras ganska friskt.

Hittade en läsvärd tråd på Jernbanehistorisk forum om Kattegat-Ekspress:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43150

En annan tråd från samma forum om udda vagnar i Nordpilen:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43474

I denna tråd länkas till ännu en tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10799

I denna här tråden visas en bild av Kattegat Ekspres utgående från Aarhus mot Frederikshavn 1970

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=4526

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Mycket matnyttiga länkar! Tack Johnny!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen

REVIDERAT!
Anledning: Jag har nu fått veta att det var snälltåg 1/2 som förde sovvagnarna till Italien, inte 5/6.
I och med den nya tidtabellen med "Fogelflugt-linien" invigd, försvann direkt vagn från Stockholm till Holland i just Skandinavien- Hollandexpressen.
1963SkH-It-exp1.jpg
1963 SkH-It-exp2.jpg
Smärre ändringar på de vagnar som överfördes till Köpenhamn. Tidigare sovvagnen till HälsingborgF går nu istället via Hässleholm till Halmstad.
1963SkH-It-exp3.jpg
Jag kan inte helt garantera utseendet på Oslo-tåget. Möjligen har ett par av ovanstående vagnar nu överförts till Skandiapilen.
Det här var besvärligt att rätta - jag fick korrigera fyra gånger innan det kändes någorlunda riktigt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 Nordexpressen / Schweizexpressen
1963Nexp-Sz-exp.jpg
En rejäl omläggning av trafiken skedde i och med Nordexpressens överförande till Rødby – Puttgarden. Inga direktvagnar gick nu längre från vare sig Oslo eller Stockholm.

Sannolikt utgjordes en av andraklassvagnarna i själva verket av en liggvagn (listad längst ned).

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:1963 Skandinavien-Hollandexpressen / Italienexpressen

Jag kan inte helt garantera utseendet på Oslo-tåget. Möjligen har ett par av ovanstående vagnar nu överförts till Skandiapilen.
Det här var besvärligt att rätta - jag fick korrigera fyra gånger innan det kändes någorlunda riktigt!
Jeg har ikke togsammensetningene for 1963, men i 1958 og 1968 var det SJ F5b som ble brukt i disse togene. CIWL-sovevognen som gikk Oslo - Basel - Genoa (som hos deg først dukker opp i København?) gikk fra Oslo 21.45 i Ht 137. Øvrige vogner må jeg evetuelt komme tilbake til.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 01 nov 2019, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Mycket matnyttiga länkar! Tack Johnny!

Här är en länk om användningen av restaurangvagnarna litt CAR/BRh som bla. användes i Nordpilen och mellan Nyborg och Padborg:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.ph ... 663#p72663

Ytterligare en intressant länk:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1975

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=113480

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ett sent tack, Johnny, men ändå!

Så här i sista skälvande dagarna före jul har jag haft en enorm tur. Travade in till Frank Stenvall för att fråga huruvida han hade en kommunicka från sommaren 1963, men nej tyvärr inte ...
... fast han hade ett väl tummat EGET exemplar, och det fick jag låna! Stort tack Frank!

Dessutom har en nyutgåva kommit av de danska böckerna "Internationale Tog ..." och därmed kunde jag äntligen få tag på den saknade volymen, International Tog via Tødby Færge.

Det blir ju sammanlagt ett par rejäla distraktionsmoment, nu när julklappar ska slås in, rödkål kokas och glasmästarsill läggas in! Men jag tror (...) att jag äntligen är färdig med allt stressande på stan, så det är ju en stor fördel mitt i alltihopa!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nu är Franks Kommunicka från I963 nogsamt genomgången, med varenda tåg som passerade Mjölby bokfört.

Jag saknar fortfarande heltäckande beskrivningar av SJ:s tågsammansättningar. På Samlingsportalen har en del börjat dyka upp, liksom en massa riktigt gamla kommunickor, som är utomordentligt intressanta, inte minst genom all båttrafik som är registrerad där

Det är dock föremål för en helt annan diskussion. Tills vidare ska jag nu försöka återskapa vad som hände med de internationella tågförbindelserna 963. Nu har jag all bakgrundsinformation som tänkas kan tror jag, så jag återkommer snart på det nya året.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Det var ett bra tag sedan inlägg i denna fantastiska tråd.
Personligen tycker jag att denna tråd bör "pinnas" så den alltid syns och på så sätt kanske kan bli uppdaterad med nya informationer.
Just nu så är det enda jag kan bidra med lite tidtabeller Oslo-Mellerud under några krigsår. Så även några från BJ som också behandlar kontinenttågen under samma tid.
Om någon missat dessa så finns de hos MRW här:

http://www.mrw1.se/ se under rubriken Byggtipps

BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Herj alla i allmänhet och Bo i synnerhet!

Jag har inte glömt de internationella tågen, och kommer att "ta upp tråden igen" - bokstavligt. Men det lär troligen bli på andra sidan alla förestående helger. Mitt långsiktiga mål är att försöka följa dessa tåg så länge de gick (och kanske när utlandstrafiken nu börjar återupptas så smått igen...).

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev: 04 dec 2021, 13:30 Herj alla i allmänhet och Bo i synnerhet!

Jag har inte glömt de internationella tågen, och kommer att "ta upp tråden igen" - bokstavligt. Men det lär troligen bli på andra sidan alla förestående helger. Mitt långsiktiga mål är att försöka följa dessa tåg så länge de gick (och kanske när utlandstrafiken nu börjar återupptas så smått igen...).
Detta låter riktigt bra.
Tack Johan.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av thorpe »

Utan att försöka klämma in fakta så vill jag bidra till de internationella tågen med en personlig reflektion och hur jag upplevde spänningen med resorna till och från UK. Detta efter att Saga och Patricia inte längre seglade rutten Gbg-Tilbury. (Mastodonterna i Tor-Line räknar jag inte som fullvärdiga representanter för trafiken, dessutom gick de på Imminham av alla ställen.)
Steg ombord på tåget i Göteborg, destination Hoek och båten till England. Resan genom Danmark och Västtyskland var på något sätt magisk. Nordsjön gjorde sig påmind med dimma och ruggighet. Det gamla skrället till fartyg stånkade fram över ett grått, mycket grått, nordsjövatten och äntligen nalkades vi den engelska, tidvattenstinkande kusten och jag kände att NU var jag hemma!
Att det sedan visade sig att tullpersonalen tagit sig en rejäl te-paus spelade inte någon större roll, klareringen fullföljdes under artiga frågor om innehållet i väskorna (mesost till min syster, Ejderns kaviar till min svåger och ett antal tidningsurklipp från de lokala, svenska tidningarna. Detta var före det allsmäktiga Internet!
Att resa med tåg skänker möjlighet till stirrande ut på den bygd man passerar, funderingar över andra kulturer och sist, men inte minst, frånvaron av "sista utkall, London (Limerick) gate 14" och vinande jetmotorer och flygplansmat. Tacka vet jag restaurangvagnar med snorkiga danska kypare, burdusa tyska konduktörer, hjälpsam tågpersonal i Benelux och sist men inte minst: Jovialisk besättning på båten från Hoek!

Sade och tänkte tillbaka på gågna tider och ett annat tempo! :suck:

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Traveller skrev: 15 jun 2018, 18:52
Lihkströmsverken skrev: Tyvärr har McK (Dekas) valt allt liksom de flertalet Danska mj-producenter att märka sina modeller i ett utseende efter 1956 (och gärna senare).

/Ola
I Damark er det 1934 som er "1956"! Da ble 3. Klasse til "Fællesklasse" og 2. Klasse til 1. Klasse. Det var kun de fem Au-vognene og noen få Av-vogner ment for internasjonal trafikk som var merket med "3" før 1956. Det er derfor kun revisjonsdatum som er forskjellig på - for eksempel - en Cc før og etter 1956.

En mellanstor bild - 600 px bred

Se forøvrig https://da.wikipedia.org/wiki/Litra_(tog)

Mvh Traveller
I Flodens anteckningar under 1938 så ser det ut som DSB Au går hela vägen till Oslo.
Anteckningar från Ml, Mellerud och Göteborg. Så man kan nog anta att DSB vagnar gick relativt stadigt i tåg 41-42. I vart fall under våren 1938.
Lok byte skedde nog i Mellerud och Kornsjö?

Datum , Tåg, Lok, Stn, Vagnar
1938-04-07, 42, 111, G, NSB 436, 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 404, SJ 1283
1938-04-08, 41, 118, Ml, NSB 438, 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 404, SJ 1282
1938-04-20, 42, 111, G, NSB 434, BJ 18, DJ 21, SJ 2133, DSB 402, SJ 1398, 19
1938-04-21, 41, 118, Ml, NSB 434, 19, DJ 21, SJ 2133, DSB 402, SJ 1398
1938-05-03, 42, 118, G, NSB 436, BJ 21, DJ 19, SJ 2982, DSB 403, SJ 1284
1938-05-04, 41, 112, Ml, NSB 436, DJ 19, BJ 21, SJ 1284, DSB 403, SJ 2982
1938-05-16, 42, 112, G, NSB 434, 19, DJ 21, SJ 2133, DSB 403, SJ 1398, SJ 1048
1938-05-28, 42, 112, G, NSB 436, 20, DJ 19, SJ 2465, DSB 402, 21, 1400
1938-05-30, 41, 118, Ml, 436, DJ 19, 20, 2465, DSB 402, 1400

BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Då var det äntligen dags för lite uppdateringar. Jag föreslår att ni glömmer tabellerna för 1963 på föregående sida; sakta men säkert dyker nya pusselbitar upp som gör saker och ting klarare. Nu har jag i alla fall svenska tågsammansättningar från 1968. I många fall går det att extrapolera bakåt för att nå ...

1963.

Vann trogen börjar jag med SKANDINAVIEN-HOLLANDEXPRESSEN.
1963 Skandinavien-Hollandexpr.jpg
Invigningen av Fogelflugtlinien (Rødby-Puttgarden, än i dag populär pga Border Shop ...) medförde många rockader när det gällde de utländska tågen. Eftersom förbindelserna söderut från Köpenhamn nu blev snabbare så rationaliserade man bort en del förbindelser till / från Sverige. Som synes blev Hollandsexpressen ett av de första offren för detta. Svenskar förväntades nu ta sig till Köpenhamns själva ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nästa tåg får bli den kära gamla Italienexpressen:



Någon efterlyste ju tidigare Fo5b. Den fanns med i tågen 1968, men tydligtvis inte 1962. Mht byggår är det rimligt att tro att den nu ingår i tågen 1963. Som synes är det ju även i övrigt en brokig samling vagnar; m a o ett idealiskt tåg att avbilda i modell!
1963 Italienexpr a rev..jpg
1963 omnämns en italiensk sovvagn från Köpenhamn; jag kan dock inte hitta några andra uppgifter alls om denna, och den förekommer inte i någon av de danska böckerna "Internationale tog via ..."

OBS! "F212" och "F211" är de tyska tågnumrena!

RÄTTELSER!
1. CIWL-vagnen Oslo - Genova var av typ CIWL YT.
2. En annan - och troligare - uppgift om vagnen Köpenhamn - Wien är att den var en CIWL-vagn även den av typ YT.
3. Rättelse efter påpekande av Johnny, se nedan.
Bilagor
1963 Italienexpressen b.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 26 jul 2022, 13:14, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 forts ...
1963 Nordexpressen.jpg
Nordexpressen och Schweizexpressen medför som synes heller inte några vagnar från Norge eller Sverige.
Det måste ändå har varit ett mäktigt tåg som avgick från Hovedbanegaarden!
Senast redigerad av Johan Molin den 24 jul 2022, 17:05, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Så var det Skandinavien-Paris-Expressen och Nordvästexpressen 1963.
Bakom dessa imponerande namn dolde sig i Sverige en enda vagn, ABo24-vagnen till Paris.
1963 Skand Parisexp.jpg
Det är sorgligt att projektet med en ABo24 i modell inte blev av! Om HERIS nu inte kunde, så kanske DEKAS kunde försöka? :-CO
Det är ju en utomordentligt viktig vagn i alla internationella förbindelser från Sverige under många år!

RÄTTELSE: CIWL-vagnen Köpenhamn - Oostende var av typ YT!
Senast redigerad av Johan Molin den 24 jul 2022, 14:49, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 forts ...
1963 Alpexpressen.jpg
Intet särskilt att nämna, förutom att med måste vara ganska surt att sitta och skumpa i en dansk andraklassvagn i 1 1/2 dygn ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Öresundspilen, "Wiking"
1963 Öresundspilen.jpg
Öresundspilen var som synes ett renodlat tåg Stockholm - Köpenhamn med enbart svenska vagnar, varav nu en hel del nya av 60-talsgenerationen.

Ett tåg Köpenhamn - Hamburg började detta år kallas för "WIKING" av tyskarna. Med som synes vagnar från Hässleholm till Hamburg.
CIWL-vagnen var av typ YT.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 forts ...
1963 Hamburgexpr.jpg
Således finns anslutning från Sverige men inga direktvagnar.

AV som tidigare nämnt är kombinerad 1/2 klass vagn.
CAE också presenterad tidigare i tråden. Kombinerad person-/resgodsvagn.
1963 Köpenhamnsexpressen.jpg
Köpenhamnsexpressen, såsom tidigare tyskt motorvagnståg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Paralleltågen Nordpilen och Kattegattexpressen:
1963 Nordpilen rev..jpg
Man noterar här att i Nordpilen har nu CIWL:s restaurangvagn ersatts med en DSB-vagn. Det omtalas att det mesta som serverades var korv med potatissallad.

Sovvagnen i Kattegattexpressen är inte heller någon CIWL-vagn utan nu en DSG-vagn.
DSG Wlas.jpg
Sannolikt av denna typ från 1950.

ANM. Avgångstid från Frederikshavn ungefärlig. 1967 anges den som 20.40. Se Johnny inlägg ovan. Jag vet inte huruvida Sessanlinjens färjor hade ändrade tider till dess.
Senast redigerad av Johan Molin den 26 jul 2022, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1963 avslutning:
1963 Östersjöexpressen.jpg
Post4e är en äldre tysk postvagn m/29(?)

MITROPA-vagnen beskrivs som en f d CIWL-vagn, troligen denna:
MITROPA WLAB4üe.jpg
WLAB4üe.

Därmed är 1963 avklarat med sina många ändringar jämfört med tidigare, pga överflyttningen av färjeleden, som ovan beskrivits.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Roligt att den här tråden har kommit igång igen.

Några små kommentarer:

Skandiapilen var väl dagtåget i båda riktningarna mellan Köpenhamn och Oslo.

Kattegat Ekspres gick väl lite senare från Frederikshavn, den passade Göteborg-Frederikshavnlinjens (Sessanlinjen) fartyg som gick 17.00 från Göteborg och ankom 20.40 till Frederikshavn. Jag har för mig att tåget gick runt 21.00 från Frederikshavn Havn. Järnvägsmässigt så räknades Sessanlinjen som tågsträcka vid taxeberäkning av tågbiljetter. SJ ville dock att man skulle resa via Öresund till Hamburg, men Sessanlinjen sålde många biljetter till Hamburg via Jylland.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Re Skandiapilen: Givetvis har du rätt. Slip of he mind. Jag tror fortfarande 1963 att den numrerades tåg 21 och 22. Har tyvärr dock ingen aktuell turlista för tåget.

Även när det gäller Kattegatt-expressen har jag haft problem; som du ser har jag tider för nordgående tåg men inte sydgående. Jag korrigerar dock enligt dina tider, så får det gälla preliminärt framöver. Återkommer.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

RÄTTNINGAR införda ovan efter påpekande från Johnny. Kattegattexpressen gäckar mig dock fortfarande. Ska se om jag kan hitta några mer uppslag om tider för sydgående tåget. Under tiden får vi förflytta oss till nästa år; 1964.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 ...
känns som ett mellanår med få undantag när. Lite tidtabellsjusteringar här och var, några enstaka vagnar i de olika tågen skiljer sig också.
1964 Sk-Hollandexpr.jpg
RÄTTELSE: Sista vagnen ska givetvis vara en DSB-vagn!
1964 Nordexpr.jpg
Senast redigerad av Johan Molin den 29 jul 2022, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 forts.
1964 Italienexpr a.jpg
1964 Italienexpr b.jpg
Bytet av CIWL-sovvagnar är noterat för att jag inte själv ska glömma bort det när vi kommer till 1969. Således ingenting att bry sig om för stunden.

När det gäller vagnen till Wien förekommer fortfarande med envishet två olika uppgifter. Jag sätter en slant på att sovvagnen är den rätta.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 Sk-Parisexpr.jpg
Den danska vagnen i Nordvästexpressen är rimligen AC eller AV. I Skandinavien-Parisexpressen ska det vara CC.

Och än en gång får man uttrycka saknaden efter en svensk ABo24-vagn. 2013 deklarerade HERIS att man skulle tillverka en, men men ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 Alpexpr.jpg
Alpexpressen verkar inte ha varit något högprioriterat tåg av sammansättningen att döma. Frågan vilket som var värst; att tillbringa ett dygn och 7 timmar på en dansk andraklassvagn eller en dito tysk från 30-talet ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 Öresundpilen-Wiking.jpg
En mindre miss ovan: Fr o m 1964 litteras ABo3-vagnarna byggda för trafik på Köpenhamn för ABo3k på riktigt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 Hamburgexpr.jpg
1964 Köpenhamnsexpr.jpg
Intet nytt vad jag har kunnat hitta.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1964 Östersjöexpr Neptun.jpg
Årets enda riktigt stora nyhet var tåget NEPTUN, ett dagtåg mellan Köpenhamn och Berlin. Mycket av dess tillkomst handlade om att DDR var mycket ivriga att visa upp sitt splitter nya motorvagnståg VT18 för världen.
VT18.jpg
Det visade sig dock bli både tekniskt krångligt att färja över till Gedser, och var för stort för passagerarströmmarna, så istället fick det bli de gamla 30-talstågen av VT137-typ som användes.
VT137.jpg
I övrigt kan noteras att Sovjetunionen nu gick på charmoffensiv (???) gentemot väst genom att inrätta ett antal sovvagnsförbindelser i Europa. 1964 gick en förbindelse till att börja med till Köpenhamn.
USSR sovvagn.jpg
Kan jag hitta mitt eget exemplar i gömmorna får det blir den som utgör bild när vi kommer till 1965!
Senast redigerad av Johan Molin den 29 jul 2022, 12:13, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"