Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:NORDPILEN 1959

Dags att göra Mölle-Mats glad en liten stund igen då.

1959Nordpilen.jpg

I praktiken helt och hållet samma upplägg som 1958 (2 minuters tidigare ankomsttid till Hamburg-Altona ...).
Onekligen ett tåg att efterbilda om man gillar danska personvagnar!
Roligt att den här tråden fått liv igen.

DSB AV är inte en B-vagn utan en AB, med tre kupéer i första klass och fem i andra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Hoppsan! Ren felskrivning, eller rättare sagt, jag kopierade bland raderna och då slank det med. Givetvis har du rätt. Det ska stå CC,

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Helt fel är det ändå inte, under lågsäsong gick det AV mellan Frederikshavn och Altona, men det kunde också förekomma en extra AV som ibland kopplades av i Pattburg. Det har väl redan nämnts i tråden att Altona var en dansk stad fram till 1866.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

... liksom ju för övrigt också Flensborg och Holsten.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

En ny tråd i serien "Mitropa sovevogn Hamburg/Berlin - Oslo/Stockholm": Stockholmstoget fotograftert på Hamburg Hbf våren 1939:

Mvh Traveller

En lite större bild - 800 px bred
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Jag är också en smula överraskad att ingen ABo24 dyker upp i trafiken 1959.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tidigare har jag återfunnit den fr a som den genomgående sittvagnen Stockholm - Holland; för 1959 står det att det är en NS-vagn,

Det finns kanske skäl att anta att de tågsammansättningar som jag samlat ihop från olika källor inte står för något som var ristat i sten.
Skulle ABo24 förekomma 1959 så borde det ha varit i Skandinavien-Hollandexpressen. Den står faktiskt inte nämnd där 1960 heller, men det får jag återkomma till.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack vare Jan Frelin kom jag på att jag glömt ett viktigt tåg 1959: Skandinavien-Parisexpressen! :oops:

Återkommer när jag kollat upp denna. Det finns en relativt stor sannolikt att vår ABo24 återfinns där ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

SKANDINAVIEN-PARISEXPRESSEN / NORDVÄSTEXPRESSEN 1959

Smärre justeringar av tider och tågsammansättningar.
Framför allt: ABo24 återfinns äntligen även 1959!
I slutet av 50-talet hade tyskarna byggt tillräckligt många nya personvagnar för att kunna börja förnya även post- och resgodsvagnsflottan. Möjligen har den börjat återfinnas här.
1959SkPexp1.jpg
1959 SkPexp2.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960

Det är lika bra att fortsätta när man har ångan uppe.
En del förändringar ägde rum 1960. Skandinavien-Italienexpressen delades upp i två tåg; Italienexpressen och Schweizexpressen. Man nådde nu taket för vad som gick att transportera på leden Gedser - Großenbrode. Trafiken på Italien ökade således snarast, och grundorsaken torde väl ha varit de olympiska spelen i Rom.

Detta medförde omläggningar i Sverige också. Sovvagnen i Italienexpressen fördes nu i St 5 - 6, tillsammans med sittvagnen i Skandinavien-Hollandexpressen. Schweizexpressens och Nordexpressens vagnar framfördes istället i St 1 och 2.

1960 SKANDINAVIEN-HOLLANDEXPRESSEN / ITALIENEXPRESSEN
1960SkH-Itexp1.jpg
1960SkH-Itexp2.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 NORDEXPRESSEN / SCHWEIZEXPRESSEN
1960N-SZEXP1.jpg
196N-SZexp4.jpg
1950N-SZEXP3.jpg

Det finns allehanda märkliga kombinationer som inte ingick i grundplanerna. Det finns bildbevis på extra sovvagn i Nordexpressen, CIWL typ P, vilket måste ha varit distinkt ovanligt!

Bild

(Det ni, Mölle-Mats och Nordpilen!)

En annan märklig variant sa ha varit oannonserade dubbleringståg till St 5 (tåg 59) med charterresenärer för Spies räkning till Kastrup, innehållande bl a Ao2-vagnar (Co15). Det måste varit på allra sista sluttampen för dem!

Vikten av trafiken till Italien ter sig tämligen uppenbar: 6 vagnar till Rom, 2 till Milano och 1 till Genova (och då har vi inte ens kommit till Adria-expressen ännu, vilken bör generera åtminstone en vagn till Venedig också!)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

EDIT: Snälltpg 1/2: Vilka vagnar passeade Öresundvar? Det framgår av den redigerade bilden ovan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:1960 NORDEXPRESSEN / SCHWEIZEXPRESSEN
Nu blev det nästan spännande - rätt år! Men tyvärr var ju inte sträckningen via Großenbrode-Gedser enligt min önskelista - men man är väl Kung på sin egen anläggning … :=Koko
Johan Molin skrev:Det finns allehanda märkliga kombinationer som inte ingick i grundplanerna. Det finns bildbevis på extra sovvagn i Nordexpressen, CIWL typ P, vilket måste ha varit distinkt ovanligt!

(Det ni, Mölle-Mats och Nordpilen!)
[/quote]Uj sicken ful tingest, den gav inte mig något ha-begär alls … CIWL:s vagnar ska vara mörkblå (eller möjligen teakfärgade) enligt mitt förmenande.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Lugn, MM! Det är inte bara Nordexpressen och Nordpilen som kan förgylla din dag! 196 kommer också Kattegattexpressen - med vidhängd biltransportvagn och allt! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 Paris-Skandinavienexpressen / Nordvästexpressen
1960PSkexp1.jpg
1960PSkexp2.jpg
Inga braskande nyheter jämfört med 1959. Den tyska resgodsvagnen får nu anses säkerställd att den tillhörde den sena 50-talsgenerationen. Tydligtvis hade tyskarna redan 1954 gjort en prototyp till P4üm, från 196 serietillverkades totalt 365 vagnar fram till 1972.

Har jag tolkat det rätt bör det vara denna vagn:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 ADRIAEXPRESSEN och ALPEXPRESSEN
1960adriaexp.jpg
1960alpexp.jpg
Münchenexpressen innehöll inte i praktisk mening några vagnar från Danmark längre, eftersom Wien-sovvagnen kopplades av på vägen. Sannolikt räckte inte resurserna till att klara både den trafiken och den ökade trafiken till Italien.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 HAMBURGESPRESSEN och KÖPENHAMNSEXPRESSEN
1960HBGEXP.jpg
1960KPHEXP.jpg
Båda tågen är nu (frånsett sovvagnarna) alltmer tyskpräglade. Som synes behövdes dubblerade motorvagnståg i Köpenhamnsexpressen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 NORDPILEN och årets nyhet: KATTEGATT-EXPRESSEN
1960NP.jpg
Intressant nog ger McK ut danska vagnen AC som nyhet 2019. Det är stor synd att den aldrig gick till Sverige ...
AC nyhet 2019.jpg
1960Ktgexp.jpg
Kattegatt-Expressen innehöll en nyhet för 196: En biltransportvagn. Jag har inte lyckats hitta någon bild på den, men den är i varje fall ombyggd från denna:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Några addenda för 1960 (eller korrigeringar av errata):

1. Jan Frelin, som ju hjälpte mig att "återupptäcka" ABo24 för 1959, ifrågasatte också F5-vagnens vara i snälltåg så här pass sent.

I boken om Internationale Tog via Øresund finns en komplett upprangeringslista på färjorna till Helsingborg respektive Malmö år 1961.
Det visar sig då, hör och häpna, att F5-vagnen var segare än vi (jag) trodde! I varje fall så sent som detta år fanns den med som ordinarie vagn Köpenhamn - Oslo. Generellt sett verkar den svenska vagnmaterielen på Västkustbanan ha varit av äldre datum än på Södra Stambanan.

2. Jag påpekade ju att CIWL-sovvagn littera P synts i Nordexpressen. Det verkar i själva verket ha varit så att det var en vanlig extravagn vid högtrafik just i detta tåg. Så sorry, Mölle-Mats, det är bara att hacka i sig detta och leta reda på en LS-modell av en slik tingest! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Errata nr 3:

En mindre detalj men ändå:
I Hamburgexpressen gick som visats en modern tysk personvagn vidare till Stockholm. Fr o m 1961 var det en AB4ümg, inte enbart B4ümg.

Bild

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:Några addenda för 1960 (eller korrigeringar av errata):
I boken om Internationale Tog via Øresund finns en komplett upprangeringslista på färjorna till Helsingborg respektive Malmö år 1961.
Det visar sig då, hör och häpna, att F5-vagnen var segare än vi (jag) trodde! I varje fall så sent som detta år fanns den med som ordinarie vagn Köpenhamn - Oslo. Generellt sett verkar den svenska vagnmaterielen på Västkustbanan ha varit av äldre datum än på Södra Stambanan.

Svaret när det gäller F5 är nog att tågen mellan Göteborg och Oslo hade sth 100 och att nattågen på Västkustbanan ofta drogs av D eller Da-lok, ibland även av H-lok.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Visst måste det vara så! Inte minst var ju Västkustbanan enkelspårig, och med dåtida standard knappast lämplig för några svindlande hastigheter.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Fast här fanns det F5 även Stockholm Malmö enligt dessa listor. Men nattåg har ju inte alltid så bråttom, och färjan kan vara kort...

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:1960 NORDPILEN och årets nyhet: KATTEGATT-EXPRESSEN

1960NP.jpg

Intressant nog ger McK ut danska vagnen AC som nyhet 2019. Det är stor synd att den aldrig gick till Sverige ...
AC nyhet 2019.jpg

1960Ktgexp.jpg

Kattegatt-Expressen innehöll en nyhet för 196: En biltransportvagn. Jag har inte lyckats hitta någon bild på den, men den är i varje fall ombyggd från denna:

Bild
När ersattes restaurangvagnen från CIWL med CAR, senare BRh, från DSB? Serveringen sköttes dock fortfarande av CIWL.

CIWL-sovvagnen i Kategat-Ekspres ersattes i mitten av 60-talet av en sovvagn från DSG, vet dock inte när. Jag har sett en bild på tåget på stationen i Hjørring med ett MX-lok och en DSG-sovvagn, kanske har jag visat bilden här för något år sedan, men jag hittar den inte nu.

Kategat-Ekspres medförde oftast några CC och en AV eller AC Frederikshavn-Köpenhamn v.v., dessa kopplades in i andra tåg i Aarhus eller Fredericia. Tåget medförde också två till fem Silberlingen (en AB och en till fyra B) mellan Flensborg och Hamborg så tåget utgjorde en tidig morgonförbindelse och en sen kvällsförbindelse mellan städerna.

Biltransportvagnen gick nog bara en sommar. Under helgerna förstärktes tåget med en B4ümg Frederikshavn-Hamborg v.v. Sovvagnen försvann runt 1969 och ersattes med två liggvagnar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

CIWL:s monopol i Danmark uppjörde 1971. Men jag återkommer till temat sovvagnar och restaurangvagnar (jag försöker mödosamt pussla ihop år för år, men har sett att det står om dessa förändringar i mina källor),

Kattegattexpressens sammansättning avbildar premiäråret 1960. Det växte säkert till sig framöver. Och som du skriver; biltransportvagnen var ingen succë. Vi får se om jag hittar den igen 1961, men det är väl troligt att jag inte gör ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1960 Sassntizexpressen

Gamla ärevördiga Kungsleden förde vid denna tid en mycket blygsam tillvaro.
196ssntzexp.jpg
Det bör väl tilläggas att kallakriget var tämligen bottenfruset, så förbindelserna öst-väst var inte direkt högprioriterade ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 aug 2019, 18:32, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:196 Sassntizexpressen

Gamla ärevördiga Kungsleden förde vid denna tid en mycket blygsam tillvaro.

196ssntzexp.jpg

Det bör väl tilläggas att kallakriget var tämligen bottenfruset, så förbindelserna öst-väst var inte direkt högprioriterade ...
Reste med en kompis just med det tåget till Berlin och åter i början av 70-talet. D-marken kostade, om jag inte minns fel, 1,30 kr. Vi levde lyxliv med trevliga svenska tjejer, som vi träffat på resan, i dagarna tre på lyxhotell på Kurfurstendamm.

Those were the days!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jag upplevde samma sak, 1974. Med ånglok BR03 från Saßnitz till Bahnhof Friedrichstraße. Och vackra flickor med på resan ...

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:CIWL:s monopol i Danmark uppjörde 1971. Men jag återkommer till temat sovvagnar och restaurangvagnar (jag försöker mödosamt pussla ihop år för år, men har sett att det står om dessa förändringar i mina källor),

Kattegattexpressens sammansättning avbildar premiäråret 1960. Det växte säkert till sig framöver. Och som du skriver; biltransportvagnen var ingen succë. Vi får se om jag hittar den igen 1961, men det är väl troligt att jag inte gör ...

Ledsen om jag gick händelserna i förväg, kan inte lova att det inte sker igen... 8-)


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961

Nyss hemkommen från två veckors skön semester i Pietra Ligure (hoppas kunna presentera en del bilder framöver!), så fortsätter jag min odyssé bland de internationella tågen.
Vi börjar med

Italien-expressen/ Skandinavien-Hollandexpressen
1961It-H-exp.jpg
1961It-H-exp2.jpg
En del smärre tidtabellsmässiga justeringar.
Noteras bör några saker:

1. Svensk ABo24 trafikerar åter Hoek van Holland (enligt de danska böckerna "Internationale tog ..." var det dock fortfarande en holländsk vagn, vilket väl visar att tågsammansättningarna säkerligen inte var ristade i sten. Enligt dessa skulle f ö den holländska resgodsvagnen gå ända till Stockholm, vilket jag tror är ett rent typografiskt fel).

2. Sovvagnen till Basel / Genova. För 1960 noterade jag den som en U-Hansavagn. Troligare är dock att det var en Y-vagn; det finns fotografi av den i Hamburg, och då definitivt som Y-vagn. Expansionen av trafiken 1960 gjorde säkerligen att det uppstod brist på U-Hansavagnar.

3. Redan1960 noterades en ÖBB-sittvagn Köpenhamn - Wien. Det finns en bild i en av de danska böckerna på denna, dock på visst avstånd, så i varje fall kan inte jag dechiffrera vad det var för vagn. Jag har inte heller hittat någon närmare beskrivning av denna vagn, Utseendemässigt liknar det en 30-talsvagn vad jag kan se. Österrikiska vagnar från denna tid är inte min starka sida. Jag vet inte i vilken mån ÖBB hade f d DR-vagnar efter kriget, vilket väl verkar rätt sannolikt. Kunniga får gärna fylla i.

Apropå semestern kan konstateras att vi färdades från Freiburg Breisgau via Basel som ju är nämnt ovan. Särskild avgift tas ut för fordonstrafik från Tyskland till Schweiz varför vi gjorde en kort avstickare in i Frankrike för att slippa denna (jag sov min söta morgonslummer just då, så jag kan inte bekräfta att samtliga motorfordon valde den vägen, men själva den stupida idén antyder väl att det troligen var så ...). Helt obegripligt korkat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961 Nordexpressen / Schweizexpressen
1961N-S-exp.jpg
1961N-S-exp2.jpg
Svårast är alltid att lista ut tågsammansättningarna genom Sverige. I boken "Internationale tog via Øresund" finns dock sammanställningqr av vilka vagnstyper som färjades över, och från em kan man härleda en hel del. Jag har således rensat en del i tidigare försök till tågsammansättningar.
1961N-S-exp3.jpg
Man kan ju notera hur imponerande de internationella tågen som avgick från Köpenhamn var.
När det gäller Nordexpressen så glömde jag för 1960 att ta med restaurangvagnen som nu sedan många år gick Nyborg - Osnabrück.

Tågsammansättningrna är ett försök att sammanjämka olika källor. De danska böckerna tar t ex som enda källa med de två tyska vagnarna till Jenisec. De måste ha ingått i något annat tåg från Großenbrode än Schweizexpressen, i vilka de var inrangerade genom Danmark. Återkommer om jag hittar rätt tåg för dessa.

En sak som alltid förundrat mig är de vagnar som gick från Köpenhamn till Chur. Vi passerade Chur på hemvägen från Italien för några dagar sedan, och Chur ligger ju nästan som i en cul-de-sac strax innan alp-passen börjar söderut. Staden verkar inte över sig intressant i sig själv, så man undrar ju vart resenärerna som steg av här var på väg.
(Färdas man på landsväg i dag har man det stora nöjet att strax bredvid Chur äta två små salladstallrikar, dela en bulle och köpa varsitt glas vatten till det facila priset av 325 SEK på det gräsliga stället Heidiland. Det är inte bara kronkursen som gör det; det är extremt, för att inte säga oförskämt, dyrt i Schweiz).

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:1961 Nordexpressen / Schweizexpressen

En sak som alltid förundrat mig är de vagnar som gick från Köpenhamn till Chur. Vi passerade Chur på hemvägen från Italien för några dagar sedan, och Chur ligger ju nästan som i en cul-de-sac strax innan alp-passen börjar söderut. Staden verkar inte över sig intressant i sig själv, så man undrar ju vart resenärerna som steg av här var på väg.
(Färdas man på landsväg i dag har man det stora nöjet att strax bredvid Chur äta två små salladstallrikar, dela en bulle och köpa varsitt glas vatten till det facila priset av 325 SEK på det gräsliga stället Heidiland. Det är inte bara kronkursen som gör det; det är extremt, för att inte säga oförskämt, dyrt i Schweiz).
:shock: :?:

Gleden ved Chur er RhB ... (= Davos, St.Moritz, Bernina)

Mvh Traveller (bereist)

En lite större bild - 800 px bred
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Förvisso, men kunde den trafiken motivera två danska och en schweizisk sittvagn hela vägen från Köpenhamn på sommaren? Hmmm ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961 Skandinavien-Parisexpressen / Nordvästexpressen
1961PS-NV-exp.jpg
1961PS-NV-exp2.jpg
Som synes återfinner vi 1961 den svenska ABo24 såväl i Skandinavien-Hollandexpressen som Skandinavien-Parisexpressen.
I övrigt ser vi mest smärre tidtabellsjusteringar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Adria-Expressen 1961

1960 fanns fortfarande direktvagnar från Köpenhamn, 1962 inte längre. I boken Internationale Tog via Gedser finns inga tågsammansättningar med för Adriaexpressen i den i övrigt kompletta listan tågsammansättningar för övriga tåg på sträckan.

Däremot bör de två västtyska vagnarna omnämnda ovan i Schweizexpressen hört till Adriaexpressen fr o m Großenbrode! Jesenice var en anhalt på Adriaexpressens rutt.
1961 S-Adr-exp.jpg
Så här ska således en reviderad upplaga av Schweizexpressen / Adriaexpressen för 1961 ha sett ut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961 Münchenexpressen / Alpexpressen

Fler sov-/liggvagnar sattes i år in på trafiken till München. I varje fall den ena var en moderniserad Y-vagn, numera littera U (ej att förväxla med U-Hansa).
En av FS-vagnarna i Alpexpressen har också ersatts med en äldre DB-sittvagn till Rom. Rimligen var det ingen större skillnad i standard jämfört med "Tipo 37". Frånsett den danska CC-vagnen verkar trafiken ha skötts med viddet här laget tämligen åldrig materiel.
Överhuvud taget ter det sig i hög grad som man inte gör några större förändringar i den internationella trafiken i avvaktan på att Fogelflugtlinien ska bli färdig (Rødby - Puttgarden). Detta ligger dock fortfarande ett par år i framtiden.

OBS! För undvikande av missförstånd: Vagnen till Wien W gick givetvis inte hela vägen till München utan kopplades av som kursvagn till annat tåg.
1961M-Alpexp.jpg

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Borde inte 1960-talsvagnar börja dyka upp ungefär nu?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det börjar nog så småningom bli dags, ja. Jag har fått ta del av tågsammansättningar från 1962 i de svenska tågen, så eventuella justering kommer jag att presentera då!

Det jag kan säga med säkerhet är att jag inte hittar några i källorna för 1961. Men de är inte kompletta.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Iofs antyder bilder på digitalt museum att de första nylevererade vagnarna sattes in i expresstågen, och då syns de inte här förstås.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ungefär har jag också tolkat det, ja. Iofs har jag bara listor från 1961 vilka vagnar som färjades över Öresund till Danmark, och här fanns inget modernare än 50-talsgenerationen. Men som sagt, från 1962 har jag även tågsammansättningarna i Sverige för de tåg som drog de internationella vagnarna, så till dess får jag "rest my case".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Hamburgexpressen 1961
1961Hbg-exp.jpg
CIWL-sovvagnarna var baserade i Hamburg och samtliga av Y-typ (eller ombyggda till YU). Rätt många äldre tyska vagnar ingick också i tåget. Sannolikt var postvagnen av äldre typ med lanternintak för förbättrad belysning.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har hittat den här intressanta bilden som uppges vara från 1961:

https://digitaltmuseum.se/021018066113/ ... agar-sj-ra

Jag får det till att den sista vagnen är en U-Hansa. Men det är inga andra sovvagnar i tåget, så jag misstänker att det handlar om ett expresståg som har fått ta med sig den långväga gästen efter en försenad anslutning nånstans.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Intressant! Jag var tvungen, med mina skumma ögon, att förstora upp bilden rejält för att kunna hålla med om att det är just en U-Hansa. Men visst är det det!

Och det måste ju vara ett expresståg med 60-talsvagnar (utom den sista som är en 40-talsvariant, och utan resgodsvagn / postvagn). Helt klart är det något som inte stämmer. Ska vi tro att det är ett norrgående expresståg som tagit med sig den försenade sovvagnen från Rom, kanske? (Min gissning bygger på en ren spekulation: Att risken var större för försening med tågfärjan Malmöhus över till Malmö än på Hälsingborg - Helsingørleden. Visserligen färjades ju andra vagnar över med Malmöhus, men de fick kanske hålla till godo med det försenade ordinarie tåget? Eftersom jag inte har någon kommunicka för 1962 kan jag inte se vilket eventuellt expresståg som anlitats).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Köpenhamnsexpressen 1961
1961KPH-EXP.jpg
Upplägget är exakt detsamma som tidigare, med det tyska motorvagnståget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961 Nordpilen och Kattegattexpressen
1961NP-Ktg-Exp.jpg
Inte heller här skiljer sig verksamheten från 1960. Den märkliga biltransportbilen finns fortfarande med, trots minst sagt dåligt utnyttjande.
OBS! Kattegattexpressen gäller förstås 1961 – det står fel i listan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1961 Östersjöexpressen
1961ösjöexp.jpg
I praktiken samma upplägg som tidigare.
1961ssnzexp.jpg
Här fick jag bryderi, då jag hittade en uppgift om svensk sovvagn Stockholm - Berlin, vilken inte alls förekommit i de tyska tågsammansättningar jag hittat på nätet.

Enligt samfälliga uppgifter på vårt grannforum Järnvägshistoriskt Forum gick sovvagnen typ ACo2c, sedermera WLABo20 under alla år 1947 – 1967 i denna trafik. Ett särskilt tack till Bertil B och Thor Bierke, samt även Lars-Göran Eriksson som skickade mail med inscannade sidor från Svenska Järnvägsmannaförbundets tidskrift.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

En bild från 1958 som uppges visa en WLABo20 i Berlin:
https://digitaltmuseum.se/021018064014/ ... erlin-1958

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Och här en bild från samma år som visar en WLABo20 ombord på M/S Trelleborg:
https://digitaltmuseum.se/021017861508/m-s-trelleborg


Skriv svar

Återgå till "Trafik"