Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Johnny har ju förklarat att man använde BR41 från Großenbrode pga de branta stigningarna från "hamnslätten" upp mot Lübeck där man bytte lok. Men V200 klarade sig säkert på egen hand. BR50 kanske också.
Banen fra Neustadt (Holst) til Großenbrode Fahre var bygget som Kleinbahn https://de.wikipedia.org/wiki/Kreis_Old ... _Eisenbahn. Den ble rustet opp for å klare internasjonal trafikk (akseltrykk, lengde på kryssningsspor etc.), men kurvatur og andre forhold (usikrede planoverganger, f.eks.) tillot neppe høyere hastighet enn hva en 41 kunne makte.

Samme bane skal nå rustes opp for å ta "høyhastighetstog" fra den nye tunnelen til Danmark :?

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Det är inget dåligt rimsnideri, att kunna rimma på "möget" och "Hans Kunglig Höghet"! :-CO
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Großenbrode

Inlägg av Johnny »

Är det någon som varit i Großenbrode nyligen? Vi brukar åka till Fehmarn eller Heiligenhafen varje midsommar, men skam till sägandes har vi aldrig kört ner till Großenbrode, trots att vi sett skyltar. Kan man se rester av anläggningarna som användes av järnvägen och färjorna?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vi har kuskat rätt mycket, både med bil och buss, längs kusten ned mot Travemünde och Lübeck, men Grossenbrode, nej. Det ligger ju lite "off", och man måste i praktiken göra sig ens ärende för att komma dit.

Däremot har jag sett en del fotografier. Färjehamnen är viss förvandlad till småbåtshamn, vad jag förstår populärt tillhåll för seglare (vilket farvattnen var under Stora Nordiska Kriget också, bl a försökte sig en av Kalle dussins mindre begåvade sjöofficerare (och det tycks det ha funnits ett antal av) segla en svensk örlogsstyrka in i Fehmarn Bält med ett tämligen katastrofalt resultat, bl a om jag minns rätt ledande till att Danmark under senare delen av kriget förfogade över ett linjeskepp som hette SÖDERMANLAND ...).

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Den krångligaste rutten att begripa sig på är faktiskt där vi började denna odyssé; trafiken via Trelleborg – Sassnitz.
Tidigare hade en "Saßnitz Express" introducerats; fr o m 1958 gick ett par vagnar vidare från Saßnitz till Malmö. Då jag dock bara har vår-kommunickan för året så har jag inga fullständiga data om avgångstider från respektive station / hamn. Trafiken på Berlin / Warszawa fortgick som tidigare.
TågÖverSassnitz1958.jpg

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Jag hittade en ny bild på Samlingsportalen, från när trafiken gick över Odra Port:
Bild

Visst ser detta ut som en Ao2? (Först trodde jag det var en av bortskänkta, men landmärkningen borde sitta på en svensk vagn.

Och nu ser jag att bilden redan redovisats i tråden. Jaja.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack i all fall för uppmärksamheten! Det är kul att tråden väl hållits vid liv i dryga två år!

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

I så fall har jag ett annat spörsmål. Jag har inte lyckats få någon klarhet i vilka Mitropa-vagnar som gick Stockholm-Berlin genom åren, och vad som finns i modell. Vet vi det?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av magnus63 »

BoJ skrev:
Johan Molin skrev: (Mig veterligen har det inte gått några vackert röda MITROPA-vagnar längre norrut i Sverige än till Malmö. Jag blir VÄLDIGT gärna överbevisad!!!)
Se en bit ner i denna länk och du kommer att se två Mitropa vagnar i Norrköping 1986. På väg mot Stockholm
BoJ
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188

Bilder här också.

Bild

Bild
På väg mot Malmö, det där är spår 1 och det är södergående, utfart mot Linköping. Polishuset (Hotell Gripen) i bakgrunden

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev:Tack i all fall för uppmärksamheten! Det är kul att tråden väl hållits vid liv i dryga två år!
Jag får väl blåsa liv i den då. Mitropa-vagnarna gick aldrig i Alfred Nobel vad jag såg, de (den snarare) gick sist i ett av tågen Stockholm-Malmö/Köpenhamn, med destination Berlin-Lichtenberg.
Alfred Nobel var 2-3 tyska TEN sovvagnar och två-tre tyska liggvagnar i beigt/oceanblått, ibland en tysk resgodsvagn, ibland några svenska bruna personvagnar i slutet. (1990-95)

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

magnus63 skrev: På väg mot Malmö, det där är spår 1 och det är södergående, utfart mot Linköping. Polishuset (Hotell Gripen) i bakgrunden
Svårt med väderstrecken i Norrköping. Bägge utfarterna från stationen går ju norr ut!
Alltså södergående tåg. Ber om ursäkt för detta.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

magnus63 skrev:
BoJ skrev:
Johan Molin skrev: (Mig veterligen har det inte gått några vackert röda MITROPA-vagnar längre norrut i Sverige än till Malmö. Jag blir VÄLDIGT gärna överbevisad!!!)
Se en bit ner i denna länk och du kommer att se två Mitropa vagnar i Norrköping 1986. På väg mot Stockholm
BoJ
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188

Bilder här också.

Bild

Bild
På väg mot Malmö, det där är spår 1 och det är södergående, utfart mot Linköping. Polishuset (Hotell Gripen) i bakgrunden
När levererades denna vagnstyp, någon som vet? Verkar finnas i modell från flera håll.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Tidigare i tråden nämndes att det gick "Silberlinge" i Nordpilen. En tråd i Jernbanehistorisk forum visar bilder av ett förstärkningståg till Nordpilen som gick med fem "Silberlinge" och en bild av vad som kan vara Nordpilen med åtminstone en "Silberling".

http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43474

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

En annan tråd på Jernbanehistorisk forum visar Kattegat-Express i Hjørring 1963. http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43150

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Jan Frelin skrev:
magnus63 skrev:
BoJ skrev:
Johan Molin skrev: (Mig veterligen har det inte gått några vackert röda MITROPA-vagnar längre norrut i Sverige än till Malmö. Jag blir VÄLDIGT gärna överbevisad!!!)
Se en bit ner i denna länk och du kommer att se två Mitropa vagnar i Norrköping 1986. På väg mot Stockholm
BoJ
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=121188

Bilder här också.

Bild

Bild
På väg mot Malmö, det där är spår 1 och det är södergående, utfart mot Linköping. Polishuset (Hotell Gripen) i bakgrunden
När levererades denna vagnstyp, någon som vet? Verkar finnas i modell från flera håll.
Tillig har en exakt kopia av vagnstypen. Har funnits i MITROPA märkning. Men vad jag kan se inte exakt i dessa MITROPA märkningar.
De två MITROPA vagnarna skiljer sig åt i märkningen och en av dom har de små sovvagnstexterna på olika språk ovan fönstren.
Har skickat originalbilder till NMJ och tipsat om saken för en möjlig modell. NMJ tog ju fram den "Ryska vagnen" från just Tillig.
Det skulle vara riktigt trevligt med en Stockholm märkt Mitropa vagn från 80-talet när nu faktiskt vagnarna finns i modell.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Snubblade över nedan bild och började fundera över destinationsskylten, Stockholm - Bryssel !?
CIWL - S-vagn i stockholm 1946.jpg
Bilden är lite överexponerad men det står:
Bruxelles - KØbenhavn - Stockholm C
via Liège Köln Hannover Malmö

I mina anteckningar om bilden står det bara att den är tagen i Stockholm 1946. I boken "De blå tog" av Johan Poulsen står det att denna vagnindivid 3836 var stationerad i Danmark under åren kring 1950.
Jag kunde inte komma ihåg att denna kurs tagits upp i denna tråd tidigare, men hittade efter en sökning på Bryssel, en liknande bild som Johan visat, också daterad 1946, nu med en annan vagnindivid 3598:
Johan Molin skrev:
Bild
Premiärtur från Bryssel, i Stockholm 10 maj 1946, men paristågen kom någonstans i samma veva ...

Bild från Samlingsportalen; tyvärr har jag tappat bort bildadressen.
Fortfarande i Johan Poulsens bok kan man läsa att denna vagnindivid 3598 var i Danmak 1962/63.

Vad jag har kunnat läsa mig till, gick Nordexpressen inte via Bryssel. Den hade visserligen en Köpenhamn - Ostende del, men ingenstans tas det upp någon Stockholm - Bryssel del eller vagn. Vad jag förstår gick inte Holland Skandinavien expressen heller via Bryssel och innehöll inte heller någon del med destination Bryssel.

Därför undrar jag om detta var en kortvarig kurs som bara gick en sommar, 1946, eller ?...

En sådan kurs skulle ju vara rätt bra idag då det säkerligen förekommer många tjänsteresor mellan Stockholm och Bryssel nu för tiden ;)

Nordexpress

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Om jag tolkat mina egna anteckningar rätt så startade Nordexpressen 1946 med en kringelikrokig väg via Brüssel till Paris, för att året därpå delas i den "klassiska efterkrigs-Nordexpressen" och det som skulle bli Holland-Skandinavienexpressen. Grunden från början torde ha varit de tyska järnvägarnas minst sagt usla skick, så man kunde inte välja väg hursomhelst redan 1946.

Någonstans djupt ner i mina gömmor har jag min salig fars dagbok från det att årets arkitektkurs kläcktes från KTH och man gjorde en kursresa ut i Europa. Det var då han blev en livslång italienvän. Jag minns att det stod något om att man fick bo i en gymnastiksal i Paris efter Italien-besöket, och därifrån åkte åter till Sverige. Eftersom det var tåg som gällde bör det ha varit Nordexpressen i tidigt skede han for hem med!

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Hoppar raskt fram till 1987. Hoppas det är OK!
Sovvagnar och liggvagnar gick Stockholm (och Oslo) över Helsingör (Oslodelen kopplas ihop med Stockholmsdelen i Helsingör) Puttgarden till Hamburg under 80talet. 1987 startades EuroCity med tåg som skulle hålla hög standard. Våren 1987 blir linjen Stockholm-Oslo till Hamburg EuroCity linje 390-391. EC tåg namngavs och EC 390-391 fick namnet Alfred Nobel. 1991 så får tåget nytt nummer och blir EC 290-291. 1992 förlorar tåget EC status då man inte håller rätt standard. Dock fortsätter tåget att gå som Alfred Nobel till sommaren 1994 då nattåg Stockholm Oslo till Hamburg är över.
Har en tid försökt hitta bilder och information om EC 390-391 Alfred Nobel för ett modellprojekt. Särskilt har jag sökt bilder på vagnsskylt för EC tåget.
Hittade en skylt för EC 291 som troligen har suttit på en tysk liggvagn av typen Bcmh. Den skylten säger inget om Stockholm eller Oslo!
Har blivit rättad nu. Skylten kommer troligen från en sittvagn påkopplad i tåget och Puttgarden till Hamburg.
Bara leta vidare.
Det finns bra en artikel om Oslodelen av Alfred Nobel tåget i MJ bladet nr 2/2004.
BoJ
Edit. Bra bilder över Oslodelen finns här nu: Edit. Sorry Länken kan endast visa för på forumet registrerade personer
https://jernbane.net/phorum/read.php?8, ... msg-352323

Bild över skylten som är från Maj 1991.
AN_skylt.jpg
Bild Stockholm 1994 på en BCmh vagn. Bland de sista nattågen till Hamburg. Alfred Nobel men inte EC status.
Bild
Senast redigerad av BoJ den 26 okt 2018, 00:41, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Alfred Nobel var et flott tog som jeg brukte mye til og fra Interrail-eventyr syd for Hamburg (det var først etter Bonn det begynnte å bli interessant ...). Her er link til et bilde av toget, slik jeg husker det: http://pix.njk.no/150//150158-IMG_0001.jpg (bildet er tatt i 1985 av Erik Borgersen og finnes på NJK-Forumet)

På NJK-Forumet fant jeg også sammensetningen av Alfred Nobel i 1994 (fra Oslo), med modellforslag:

Lokomotiv: SJ Rc5/6, NSB el 16, eller NSB el 11
SJ AB3R Oslo-Halmstad Lima (NMJ)
SJ B5FR Oslo-Halmstad (NMJ)
SJ B7R Oslo-Halmstad (Roco 44726 (blå/svart)/ Roco 44721 (brun))
DB WLABm Oslo-Hamburg (Roco 45070(blå)/Roco 4260C (rød))
DB Bcmh Oslo-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
DB Bcmh Oslo-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
[DB Bcm/ WLABm Oslo-Hamburg, max. 1 vogn ved behov]
DB Bcmh Göteborg-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
SJ BC2KT Göteborg-København (Omfattende ombyggingsjobb for å få modell)

Hvorfor SJ-delen av togstammen vendte i Halmstad vet jeg ikke.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Tack Traveller
Såg Stockholmsdelen i Norrköping sommaren 1985. Det var två blå WLABm och Tre Bcmh vagnar i tåget mot Hamburg.
Ett av problemen är att EC tåget Alfred Nobel startade först våren 1987!
Så Eriks bil är inte över EC tåget AN tyvärr. Tåget på Eriks och min bild ser ut att ha haft ruten Stockholm-Oslo till Hamburg många år tidigare än AN. Möjligen redan från 70-talet med namnlöst tåg. Sovvagnspolen TEN vars vagnar är med på bilderna, tillkommer 1971 genom att alla CIWL och DSG sovvagnar sammanförs i TEN Trans Euro Nacht. Detta av praktiska och ekonomiska ställningstagande.
Tåget med namnet Alfred Nobel var ett EC (EuroCity) tåg som startade 1987 och var EC tåg till 1992 medan Alfred Nobel namnet på tåget var kvar till slutet för nattågen till Hamburg 1994.
Söker fortfarande en bild över destinationskylt till EC 390-391 Alfred Nobel. Bild på skylt till de tidigare TEN vagnarna Stockholm-Oslo till Hamburg har jag.
BoJ
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Sterk :-J YouTube-film fra Gedser (med innlagt bilporno :shock: ):

https://www.youtube.com/watch?v=FrlAftPWLU4

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Den var inte dum! Och visst var det ett par italienska vagnar med?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jodå, i ett par varianter dessutom! Varianten med dubbelfönster återutges väl av Roco nu i höst om jag inte läst fel.

Precis så här är mina första minnen, från 1958, när vi for precis just denna väg. Jag minns rangerångloket mycket väl, det är mitt tidigaste minne av ett äkta ånglok.
Sedan körde vi ombord med pappa Ragnars Fiat Millecento, därefter dundrade de stora vagnarna ombord och skrämde vettet ur en liten treåring, något som satt kvar i ett par år efteråt, och tyvärr hindrade mig från att se den ambulerande Fleischmann-tåganläggningen (Skenköping - Växelborg hette den väl), eftersom jag vägrade gå ombord på järnvägsvagnen där den huserades, när anläggningen besökte Norrköping.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

I dagarna har en intressant (?) bok, den första i en serie om tågtrafiken i Norge publicerats. Utan att ännu läst boken, ett exemplar är på väg från Norge, verkar det som en bok som oxså med stor sannolikhet avhandlar ämnet vi diskuterar i denna tråd.
https://njk.no/tog-til-alle-tider
Ser man vem som skrivit boken borgar detta än mer för en intressant bok.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Lihkströmsverken skrev:I dagarna har en intressant (?) bok, den första i en serie om tågtrafiken i Norge publicerats. Utan att ännu läst boken, ett exemplar är på väg från Norge, verkar det som en bok som oxså med stor sannolikhet avhandlar ämnet vi diskuterar i denna tråd.
https://njk.no/tog-til-alle-tider
Ser man vem som skrivit boken borgar detta än mer för en intressant bok.

/Ola
Den boken ser klart spännande ut.
Får bli en sådan.
Den kommer nog att nämna Skandia-Express
Nedan en bild över skylt till en DSB vagn från eller till Oslo.
Skylten upphittad av en bonde på en åker söder om Göteborg. Troligen 70-80 tal.
Skylten bör ha suttit på en DSB TEN sovvagn då destinationen är Hamburg
Vilken vagn?
Tack Stig, för skylten.
BoJ
Skandia_s.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Uppdaterar tidigare inlägg
Enligt den danska boken Internationale Tog Via Öresund så var Skandia-Express ett dagtåg som startade 1986.
Så skylten har troligen suttit på en DSB AB eller B vagn som användes i tågen enligt boken.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

I dag finns SJ tidtabeller för Tåg till utlandet 1948 till 1956 på Gunnar Ekeving hemsida. https://www.ekeving.se . Stort tack.
Här finns tidtabeller till utlandet:
https://www.ekeving.se/hi/SJdok/tdt/PUtl/index.html

BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

BoJ skrev:Uppdaterar tidigare inlägg
Enligt den danska boken Internationale Tog Via Öresund så var Skandia-Express ett dagtåg som startade 1986.
Så skylten har troligen suttit på en DSB AB eller B vagn som användes i tågen enligt boken.
BoJ

Nja, Skandia-Express var inte ett nytt tåg utan en förlängning av Skandiapilen som började gå omkring 1950 och har beskrivits tidigare i den här tråden.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Sassnitz - Trelleborg: :-nord Tysk video fra 1937 (?) :? (mistenker at enkelte klipp er eldre, andre nyere, kanskje?)

https://www.youtube.com/watch?v=HP96huO6dw8

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Traveller skrev:Sassnitz - Trelleborg: :-nord Tysk video fra 1937 (?) :? (mistenker at enkelte klipp er eldre, andre nyere, kanskje?)

https://www.youtube.com/watch?v=HP96huO6dw8

Mvh Traveller
Trevlig film.
Ja delar av filmen är troligen från 1938 tidigast då första vagnen ombord på färgan är en ACo2 3221 som enligt tillgängliga källor levererades 1938.
BoJ
Vagnen har diskuterats här: (länk nedan) och bevisligen gör vagnarna tjänst i Tyskland från start. Mer att läsa om vagnen i SMJ boken Personvagnar av 1940- och 1950 talsmodeller. (hämta ett ex på Hjulmarknaden)
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=28&t=5245
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Traveller skrev:Alfred Nobel var et flott tog som jeg brukte mye til og fra Interrail-eventyr syd for Hamburg (det var først etter Bonn det begynnte å bli interessant ...). Her er link til et bilde av toget, slik jeg husker det: http://pix.njk.no/150//150158-IMG_0001.jpg (bildet er tatt i 1985 av Erik Borgersen og finnes på NJK-Forumet)

På NJK-Forumet fant jeg også sammensetningen av Alfred Nobel i 1994 (fra Oslo), med modellforslag:

Lokomotiv: SJ Rc5/6, NSB el 16, eller NSB el 11
SJ AB3R Oslo-Halmstad Lima (NMJ)
SJ B5FR Oslo-Halmstad (NMJ)
SJ B7R Oslo-Halmstad (Roco 44726 (blå/svart)/ Roco 44721 (brun))
DB WLABm Oslo-Hamburg (Roco 45070(blå)/Roco 4260C (rød))
DB Bcmh Oslo-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
DB Bcmh Oslo-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
[DB Bcm/ WLABm Oslo-Hamburg, max. 1 vogn ved behov]
DB Bcmh Göteborg-Hamburg (Roco 44925/ Heris 11023)
SJ BC2KT Göteborg-København (Omfattende ombyggingsjobb for å få modell)

Hvorfor SJ-delen av togstammen vendte i Halmstad vet jeg ikke.

Mvh Traveller

Innan maxhastigheten i Sverige ökades från 130 till 160 gick det NSB-vagnar Oslo-Halmstad-Oslo. Anledningen var att tåget användes av pendlare Göteborg-Halmstad v.v. och Trollhättan-Göteborg v.v. Tåget var således ett internationellt nattåg och ett tåg för pendlare. Anledningen till att sittvagnarna gick Oslo-Halmstad v.v. kan ju ha varit att det inte fanns resandeunderlag till och från Helsingborg.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

En liten film om färjelinjen Grossenbrode-Gedser. Filmen är från en tid då ånglok var vanliga både i Gedser och Grossenbrode, men filmen visar V200 och MY.

https://www.youtube.com/watch?v=vZ1lV97 ... akSpnLvr_4

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:... gick det NSB-vagnar Oslo-Halmstad-Oslo.
... Anledningen till att sittvagnarna gick Oslo-Halmstad v.v. kan ju ha varit att det inte fanns resandeunderlag till och från Helsingborg.
Nu spekulerar jag i o f s, men en tänkbar orsak kan kanske vara att man nödgades "tighta ihop" tågen med så få vagnar som möjligt för att klara passagen över den branta och slingriga Hallandsåsbanan, och då fick resande från Oslo och vidare ut i stora vida världen vackert finna sig i att byta vagn i Halmstad!?!

Inget ont om Halmstad, det är en trevlig och mysig stad - men den känns väl inte som en naturlig slutpunkt för internationella tåg från Oslo tycker jag (vilket väl däremot Helsingborg gör, det är ju "porten mot kontinenten")!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev:... gick det NSB-vagnar Oslo-Halmstad-Oslo.
... Anledningen till att sittvagnarna gick Oslo-Halmstad v.v. kan ju ha varit att det inte fanns resandeunderlag till och från Helsingborg.
Nu spekulerar jag i o f s, men en tänkbar orsak kan kanske vara att man nödgades "tighta ihop" tågen med så få vagnar som möjligt för att klara passagen över den branta och slingriga Hallandsåsbanan, och då fick resande från Oslo och vidare ut i stora vida världen vackert finna sig i att byta vagn i Halmstad!?!

Inget ont om Halmstad, det är en trevlig och mysig stad - men den känns väl inte som en naturlig slutpunkt för internationella tåg från Oslo tycker jag (vilket väl däremot Helsingborg gör, det är ju "porten mot kontinenten")!?!

En annan anledning var nog att sydgående tåget kom till Halmstad runt 23.00 och gick norrut ca 06.00, det var nog inte så mycket resande söder om Halmstad då.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Johnny skrev:En liten film om färjelinjen Grossenbrode-Gedser. Filmen är från en tid då ånglok var vanliga både i Gedser och Grossenbrode, men filmen visar V200 och MY.

https://www.youtube.com/watch?v=vZ1lV97 ... akSpnLvr_4
Jättefin film! Tyckte jag såg en schweizisk vagn rulla ombord i Grossenburode. Och nog var folkan som väntade i Gedser svensk?

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av modeljernbane »

Se you tube Trains around Copenhagen. mange Svenske og andre udenlandske vogne i Helsingör . Se oxå www.signalposten.dk/forum i tråden söger Franske liggevogne.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Endelig har det dukket opp et bevis på bruk av sovevogn Oslo-Berlin i 1939:

En lite större bild - 800 px bred
Oslo Ø 1939. Bildet tilhører museumsbanen UHBs samlinger

SJ ACo2c, altså - i omløp Stockholm - Berlin - Oslo - Berlin - Stockholm.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Det här fina klippet dök upp på Järnvägshistoriskt Forum häromdagen. Nyttig tyskaövning! :-BS
https://www.youtube.com/watch?v=VFPCSzR_Lt8

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Stark nostalgitripp! 38 tåg om dagen ...

Och i dag känns färjorna som någon slags boskapsbåtar som blivit över från gamla DDR. Trångt trångt med folk som beter sig som vettvillingar för att hinna först i spritbutiken och på toa. Obekvämt, sittplatser till kanske 15 % av resenärerna.
Tågen är ju korta enkla varianter av det vi kallade "öresundspilar" en gång i världen, trevagnståg jämfört med alla de klassiska expresstågen. Som går tre gånger om dagen mellan Köpenhamn och Hamburg.

Men en stor del av attraktionskraften ligger ju inte längre i att ta sig ut i Europa utan att ta sig över Fehmarn Belt för att handla billig sprit på Border Shop eller någon liknande förrättning. Inte riktigt samma glamourkänsla som när filmen gjordes ...

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Kan hålla med om att det är en intressant film. Noterade att man bara visade V200 och andra dieslar på loksidan. I början var ju 41 och 50 lika vanliga i Puttgarden som V200, men V200 var ju en symbol för "Wirtschaftswunder" och av bildades ofta på Fehmarnsundbrücke i början av 60-talet när man ville peka på det moderna Tyskland.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Johnny skrev: men V200 var ju en symbol för "Wirtschaftswunder" och av bildades ofta på Fehmarnsundbrücke i början av 60-talet när man ville peka på det moderna Tyskland.
Filmen har ju en stark sådan tendens.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nu fortsätter vi kronologin! M a o:

1959

Vi börjar så sakteliga med Skandinavien-Italienexpressen och Nordexpressen, den sistnämnda fortfarande det viktigaste tåget över Jylland. Vi börjar dock med tursättning och vagnslistor från Skandinavien till Köpenhamn:
1959 nexp-skitexp1.jpg
1959 nexp-skitexp sverige.jpg
Skandinavien – Italienexpressen från Köpenhamn
Skandinavien-Italienexpressen uppvisar några smärre förändringar. Sov- och sittplatsvagnen till Berlig framförs fr o m 1959 i ett nytt tåg; München-expressen.
1959 akitexp3.jpg
Efter mycket om och men har jag lyckats identifiera den italienska resgodsvagnen; den är en trotjänare Tipo 1926 (!):
Pws Tipo 1926.jpg
Däremot har sittvagnen nu ersatts av en modernare typ, Tipo 1955:
Tipo1955.jpg
Ingen aning om huruvida dessa fortfarande går att få tag på i modell; det var väl A.C.M.E. som gjorde dem.

Nordexpressen
1959 nexp4.jpg
Här förefaller nu i huvudsak "Nord"-typens vagnar ha ersatts av 1950-talsmodeller.
Som tidigare har påpekats var U-Hansavagnarna för stora för Stora Bält-överfarten; de klarade inte färjeklaffarna.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1959: SKANDINAVIEN – HOLLANDEXPRESSEN
1959SkHexpr.jpg
Här finns egentligen inga braskande nyheter jämfört med föregående år.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

HAMBURGEXPRESSEN 1959

Här har jag fått god hjälp av forumister på Järnvägshistoriskt Forum. Denna sommar gick för första gången en tysk personvagn av 1954 års generation till Sverige, en nyhet även för Hamburgexpressen. För att åstadkomma det fick Snälltåg 7 och 8 läggas om (vad jag kan se gick de endast till/från Nässjö dessförinnan).

Bild

Vagnsuppsättningen i Sverige är tentativ, jag har inga egentliga källor för denna.
1959Hbgexp.jpg

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Jan Frelin »

Intressant att man hade tvåaxliga F-vagnar i vissa tåg. Det borde ha begränsat sth till 100 km/h.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tanken är onekligen intressant. Bane Bøgers bok "Internationale tog via Øresund" beskriver i viss detalj vilka vagnar som färjades över sundet, och där omtalas att F5 användes både i tåg till Oslo och till Stockholm " til 1959".

Jag tog alltså med F5:an även för detta år, men man kan givetvis diskutera om den lilla förrädiska frasen betyder att 1958 var sista året den användes i denna trafik, eller 1959!

Gissningsvis var det behändigt med en liten vagn mht de begränsade utrymmena ombord på färjorna både på HH-leden och på Malmöhus. Den sistnämnda färjan utgjorde ju dessutom ett problem, eftersom den bara kunde ta ombord tåg i aktern, så man fick således BACKA ombord alla vagnar.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1959 KÖPENHAMNSEXPRESSEN

Här har jag inte hittat något avvikande från föregående år. Fortfarande samma trevliga tyska motorvagnståg.
1959Kphexp.jpg
1959 ADRIA-EXPRESSEN

Liksom tidigare är det bara ett par vagnar från denna som färjas över från Großenbrode till Gedser mot Köpenhamn.Det enda av synnerligt intresse är väl att den italienska sittvagnen ersatts av en tysk. Jag tolkar det som att tyskarna nu börjat få så många 5-talsvagnar i drift att man kan sätta in de äldre modell 35 och 38/39 på "sekundära" linjer i europa.

Av allt att döma går Adriaexpressens vagnar genom Danmark i samma tåg som Hamburgexpressen.
Bilagor
1959adriaexp.jpg

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

ALPEXPRESSEN / MÜNCHENEXPRESSEN 1959

Fr o m 1959 ingår även vagnar från Köpenhamn i Münchenexpressen. Dessa vagnar liksom vagnarna från Alpexpressen transporteras i samma tåg genom Danmark.
I Großenbrode delas tåget, och Münchenexpressen avgår några minuter tidigare samt gör inte uppehåll i Hamburg utan går direkt till Lüneburg.
I Würzburg kopplas tydligen vagnen / vagnarna till Wien av. Dessa ingår fr o m detta år i Münchenexpressen istället för som tidigare år Skandinavien-Italienexpressen.
1959AlpMexp1.jpg
1959AlpMexp2.jpg
Addendum: BASELEXPRESSEN 1959

Det har rått en viss osäkerhet om detta tåg tidigare, fr a för att boken "Internationale Tog via Gedser" påpekat att en sovvagn framfördes Köpenhamn – Basel. Jag kan dock konstatera från källor oberoende av varandra att inga vagnar i Baselexpressen avgick från Köpenhamn; som längst norrut avgick det vagnar från Großenbrode.
Jens Bruun-Pedersen och John Poulsen måste ha avsett den CIWL-vagn som ingick i Skandinavien - Italienexpressen och som mycket riktigt gick i omlopp Köpenhamn H - Basel. Eventuella tidigare frågetecken kring detta tåg kan således rätas ut, och i varje fall under 50-talet kan vi stryka Baselexpressen ur rullorna!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

NORDPILEN 1959

Dags att göra Mölle-Mats glad en liten stund igen då.
1959Nordpilen.jpg
I praktiken helt och hållet samma upplägg som 1958 (2 minuters tidigare ankomsttid till Hamburg-Altona ...).
Onekligen ett tåg att efterbilda om man gillar danska personvagnar!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

ÖSTERSJÖEXPRESSEN 1959
1959Östersjöexpressen.jpg
Liggvagnen från MITROPA som inte går längre än till Gedser kan man ju undra över! Svaret är helt enkelt att CIWL hade monopol på sov- och liggvagnstrafik i Danmark.

SASSNITZ-EXPRESSEN 1959
1959Sassnitzexp.jpg
En DR- och en DB-sittvagn utgick nu från Malmö, och det visade sig vara hela trafiken från DDR.

BALT-ORIENT-EXPRESSEN utgick nämligen från Berlin fr o m 1959, så den gamla Kungslinjen var tämligen styvmoderligt behandlad, trots DDR:s nya färja SASSNITZ, och den svenska TRELLEBORG från året innan.

Och detta konkluderar året 1959.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"