Toppbilden, visa:
Internationella tåg genom Skandinavien
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Sista pusselbiten från tiden fram till augusti 1914 (ingen är riktigt hel som ni nog märkt!):
Jyllandstrafiken
Ni kanske förstår att detta inte var (är ...) alldeles lättsorterat, men det här är så gott jag kunde extrahera någon form av struktur. Kursiv text innebär att jag inte vet säkert vilka vagnsammansättningarna var i detalj.
I varje fall ett eldorado för den som till äventyrs vill leta efter hopplösa danska personvagnar och sedan göra en modell av Fredericia! Mycket personvagnsrangering här!
Jyllandstrafiken
Ni kanske förstår att detta inte var (är ...) alldeles lättsorterat, men det här är så gott jag kunde extrahera någon form av struktur. Kursiv text innebär att jag inte vet säkert vilka vagnsammansättningarna var i detalj.
I varje fall ett eldorado för den som till äventyrs vill leta efter hopplösa danska personvagnar och sedan göra en modell av Fredericia! Mycket personvagnsrangering här!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Skotten i Sarajevo ledde till en händelseutveckling som man först trodde var hanterbar, men som till slut eskalerade bortom allas kontroll. Människor skyndade brådstörtat hem från Baltiska Utställningen i Malmö, en hel hoper tavlor blev kvar från den ryska konstutställningen mm.
"The lights are going out all over Europe" hävdade brittiske utrikesministern Lord Grey, ättling till earlen med teet.
Och så sänkte sig nattmörkret.
Den 5 augusti 1914 indras all sovvagnstrafik i Sverige. All utrikestrafik till och från Tyskland stoppas.
1 oktober återkommer dock sovvagnstrafiken mellan Norge och Västkusten. Detta innebär att sovvagnen mellan Kristiania och Köpenhamn återkommer. Följande år återinsätts alla inhemska sovvagnsturer i Sverige.
1917 får BJ 4 nya sovvagnar för delad sovvagnstrafik Göteborg - Kristiania, men bränslebristen medför att tåget först får slutdestination Fredrikshald och senare i mars Öxnered (denna passus i BJ-skriften förstår jag inte. Hur gick tågen mellan Norge och Sverige egentligen? Start- och slutdestination?)
Öresundstrafiken pågår fram till 30 april 1917, och ställs då in, inte p g a minfara eller liknande, utan också då p g a krisen i bränsleförsörjning. Kristiania-sovvagnen vänder då i Hälsingborg.
Tågen 41 och 42 ställs också in, likaså sovvagnen Stockholm – Köpenhamn i snälltåg 1 och 2.
Sådan var situationen den 11 november 1918, när krutröken skingrades från "the War to end all Wars". Ähum.
"The lights are going out all over Europe" hävdade brittiske utrikesministern Lord Grey, ättling till earlen med teet.
Och så sänkte sig nattmörkret.
Den 5 augusti 1914 indras all sovvagnstrafik i Sverige. All utrikestrafik till och från Tyskland stoppas.
1 oktober återkommer dock sovvagnstrafiken mellan Norge och Västkusten. Detta innebär att sovvagnen mellan Kristiania och Köpenhamn återkommer. Följande år återinsätts alla inhemska sovvagnsturer i Sverige.
1917 får BJ 4 nya sovvagnar för delad sovvagnstrafik Göteborg - Kristiania, men bränslebristen medför att tåget först får slutdestination Fredrikshald och senare i mars Öxnered (denna passus i BJ-skriften förstår jag inte. Hur gick tågen mellan Norge och Sverige egentligen? Start- och slutdestination?)
Öresundstrafiken pågår fram till 30 april 1917, och ställs då in, inte p g a minfara eller liknande, utan också då p g a krisen i bränsleförsörjning. Kristiania-sovvagnen vänder då i Hälsingborg.
Tågen 41 och 42 ställs också in, likaså sovvagnen Stockholm – Köpenhamn i snälltåg 1 och 2.
Sådan var situationen den 11 november 1918, när krutröken skingrades från "the War to end all Wars". Ähum.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Man mente vel at da hadde det blitt såpass langt på morgenen at man kunne vekke sovevognpassasjerne fra København rett før Öxnered og jage disse over i sittevognene til Norge. Deretter ble sovevognen satt igjen, slik at man slapp å trekke 30-35 tonn (pr vogn) ekstra til Kristiania med kun noen få (sittende) sovevognspassasjerer. Kjøretiden Kbh - Kra var 14 timer så folk sov neppe hele veien, uansett. Rutene var lagt opp med utgangspunkt i knutepunktet København, med avgang derfra rundt 23.00 for å få med passasjerer sydfra. Følgelig var det langt på dag før tog 38 var i Kristiania. Motsatt gikk tog 37 fra Kristiania rett etter kontortid for å rekke forbindelser i København tidlig neste morgen. I Öxnered kunne sovevognsreisende flytte over i sovevognen omtrent ved leggetid.Johan Molin skrev:1917 får BJ 4 nya sovvagnar för delad sovvagnstrafik Göteborg - Kristiania, men bränslebristen medför att tåget först får slutdestination Fredrikshald och senare i mars Öxnered (denna passus i BJ-skriften förstår jag inte. Hur gick tågen mellan Norge och Sverige egentligen? Start- och slutdestination?)
I normale tider kjørte NSB spisevogn fra/til Fredrikshald, som serverte frokost til passjerene i nordgående og "dinér" (middag) i sydgående nattog.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Aha! Tack! Man avkortade helt enkelt sovvagnens färd från Köpenhamn till först Fredrikshald, och snart därpå till Öxnered.
Undrar då vad som hände när trafiken över Öresund upphörde? Gällde tidtabellen som tidigare i alla fall, eller justerades den?
Undrar då vad som hände när trafiken över Öresund upphörde? Gällde tidtabellen som tidigare i alla fall, eller justerades den?
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det kom til avløsning et eget nattog Göteborg - Kristiania (Ht 25/26), der sovevognen løp hele veien.
Det var mange norske skipsredere som hadde ærend på Götaverken disse årene - bare ryktet om en nybyggingskontrakt med levering andre halvår 1919 kunne skape en større formue i 1917 ... I Norge var dette tiden da man plutselig fikk behov for hverdagschampagneglass!
https://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_ ... 3%A5r_makt
Mvh Traveller
Det var mange norske skipsredere som hadde ærend på Götaverken disse årene - bare ryktet om en nybyggingskontrakt med levering andre halvår 1919 kunne skape en større formue i 1917 ... I Norge var dette tiden da man plutselig fikk behov for hverdagschampagneglass!
https://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_ ... 3%A5r_makt
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Underbart tidsdokument! Och det känns viktigt att kunna sätta in trafiken i ett sammanhang. Det här ger ju bums liv åt vad som hände med den norsk-svenska trafiken under "gulaschbaronernas" tidevarv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gulaschbaron
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gulaschbaron
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Så kom freden till ett utarmat Europa som till råga på allt drabbades av Spanska Sjukan.
Ännu i tidtabeller från 1919 tycks inte tysklandstrafiken från Sverige ha kommit igång.
Stockholm – Trelleborg 1919
Återigen några tågsammansättningar, fritt efter Thomas Tell på Järnvägshistoriskt Forum. Detta var året efter den hamska Getå-olyckan. Det bör väl tilläggs att olyckståget verkar ha varit en misch-masch av vagnar som inte avspeglade några mer fasta sammansättningar. Troligen gick många tåg under krigsåren med en salig blandning.
Det finns ett foto från Malmö 1917 när tåg 11 spårat ur. Här ses ju även 2-axliga vagnar i tågsättet:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBAA03327
Bildtext: Malmö 28 september 1917 kl 7.30 fm spårade vagnsättet från snälltåg 11 ur då en vagn gått fel i växel 8. Vagnarna är en SJ CFo, C3d 2367?, C3d 2348 och ett par vagnar till. Loket är SJ F 1204.
Men åter till tågsammansättningarna från 1919:
Ännu i tidtabeller från 1919 tycks inte tysklandstrafiken från Sverige ha kommit igång.
Stockholm – Trelleborg 1919
Återigen några tågsammansättningar, fritt efter Thomas Tell på Järnvägshistoriskt Forum. Detta var året efter den hamska Getå-olyckan. Det bör väl tilläggs att olyckståget verkar ha varit en misch-masch av vagnar som inte avspeglade några mer fasta sammansättningar. Troligen gick många tåg under krigsåren med en salig blandning.
Det finns ett foto från Malmö 1917 när tåg 11 spårat ur. Här ses ju även 2-axliga vagnar i tågsättet:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBAA03327
Bildtext: Malmö 28 september 1917 kl 7.30 fm spårade vagnsättet från snälltåg 11 ur då en vagn gått fel i växel 8. Vagnarna är en SJ CFo, C3d 2367?, C3d 2348 och ett par vagnar till. Loket är SJ F 1204.
Men åter till tågsammansättningarna från 1919:
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Lustigt att du lägger ut just den här bilden just nu! Jag "snubblade" över den där den satt på väggen på Järnvägsmuséet i Kristianstad den gånga helgen, och fotade av den med tanke just på dig och att lägga ut den här på Mötesspåret - men du hann före mig!Johan Molin skrev:Det finns ett foto från Malmö 1917 när tåg 11 spårat ur.
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag måste uppenbarligen lägga till Kristianstad till min lista "1.000 järnvägsmuseer jag måste se innan jag dör" ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
F ö till lars t: Jag har beställt den årgången av boken där du skrivit om de internationella tågen. Det tycks ta sin lilla stund att leta rätt på den ur gömmorna, men den ska finnas kvar enligt uppgift.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Absolut, ett besök rekommenderas!Johan Molin skrev:Jag måste uppenbarligen lägga till Kristianstad till min lista "1.000 järnvägsmuseer jag måste se innan jag dör" ...
Varför inte nu till helgen, då kan du även passa på och åka rälsbuss till Åhus i "Spritarens" spår (så kallas tydligen containertåget draget av TMX-loket, som jag lyckades fånga på video). Och bara chansen att få se en livs levande Gammeldansk Rundnaeser gör väl färden upp från Malmö värd besväret!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
I så fall får jag dela på mig. I helgen är jag nämligen på väg till attraktivare trakter än östra Skåne ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nu är det väl inte så stora fel på Österbortom i mitt tycke, men icke förty så tänker även jag mig åt annat håll. Att videofilma "färgglada" orange och gula rälsbussar känns ju lite "B" när det samtidigt bjuds muntert svarta (må vara utan røde-og-hvide skorstensbånd, men röda bufferplankor är inte fy skam det heller) ånglok i Landeryd!Johan Molin skrev:I så fall får jag dela på mig. I helgen är jag nämligen på väg till attraktivare trakter än östra Skåne ...
Ett alternativ är ju också ånglokskörningar i Brösarp, sista helgen för säsongen. Men där var jag ju ganska nyligen ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag ska ut och jaga Apes! Men det är en ren bisyssla i den här tråden ...
Något dygn till att hitta på något nytt att skriva således, sedan blir det en dryg veckas paus för min del. Alla andra är varmt välkomna att hålla grytan kokande dock!
Något dygn till att hitta på något nytt att skriva således, sedan blir det en dryg veckas paus för min del. Alla andra är varmt välkomna att hålla grytan kokande dock!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tiden närmast efter Världskriget är snårig att utreda. Jag behöver fler källor!
När det gäller trafiken från Oslo över Västkustbanan kan jag hitta fragment som säger:
I oktober 1919 återinsattes sovvagn Kristiania - Trelleborg/Kristiania - Köpenhamn
Det nämns ett tåg 43/44 med SJ-sovvagnar och sittvagnar Kristiania - Köpenhamn / Kristiania - Göteborg, och som gick som nattåg till Göteborg. Relationen till tågparet 37/38 har jag nog inte förstått här!
1922 skaffade NSB nya postvagnar litt Do till utlandstågen.
Samtidigt satte DSB in resgodsvagn till Oslo i nattågen, littera EL.
Ett försök att extrahera någon form av i varje fall möjliga tågsammansättningar leder till följande (med Thor Bierke och Thomas Tell som ofrivilliga bidragsgivare, dessutom med mig som amatörmässig syntetiserare ...):
All input till detta, inklusive sågningar och rättelser, emottas tacksamt!
När det gäller trafiken från Oslo över Västkustbanan kan jag hitta fragment som säger:
I oktober 1919 återinsattes sovvagn Kristiania - Trelleborg/Kristiania - Köpenhamn
Det nämns ett tåg 43/44 med SJ-sovvagnar och sittvagnar Kristiania - Köpenhamn / Kristiania - Göteborg, och som gick som nattåg till Göteborg. Relationen till tågparet 37/38 har jag nog inte förstått här!
1922 skaffade NSB nya postvagnar litt Do till utlandstågen.
Samtidigt satte DSB in resgodsvagn till Oslo i nattågen, littera EL.
Ett försök att extrahera någon form av i varje fall möjliga tågsammansättningar leder till följande (med Thor Bierke och Thomas Tell som ofrivilliga bidragsgivare, dessutom med mig som amatörmässig syntetiserare ...):
All input till detta, inklusive sågningar och rättelser, emottas tacksamt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Broder Johan sporde/sporrade ju oss för ett tag sedan om vem som blir först med bilder på internationella tåg i modell. En bild säger ju mer än 1000 ord, och följdaktligen så måste väl en videofilm (som ju består av en massa sammansatta bilder) säga mer än 1000 bilder!?!
Nu gör ju inte det här upptåget några som helst anspråk på att vara en förebildsenlig avbildning av ett verkligt internationellt tåg i Padborg någon gång kring skiftet mellan 1950- och 60-talen, det ska betraktas som ett "gladbygge" enligt Cajsa Wargs recept "man tager hvad man hafver" - men det är ju en början i alla fall (och det kan väl bara bli bättre!?!). Men jag kände att jag bara var tvungen att dokumentera två DSB Mo motorvagnar som dragare medan jag hade chansen ...
Nu gör ju inte det här upptåget några som helst anspråk på att vara en förebildsenlig avbildning av ett verkligt internationellt tåg i Padborg någon gång kring skiftet mellan 1950- och 60-talen, det ska betraktas som ett "gladbygge" enligt Cajsa Wargs recept "man tager hvad man hafver" - men det är ju en början i alla fall (och det kan väl bara bli bättre!?!). Men jag kände att jag bara var tvungen att dokumentera två DSB Mo motorvagnar som dragare medan jag hade chansen ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Her er et par bilder fra Oslo Ø som mulligens passer med noe av dette:
Det siste bildet er tatt etter 1935, da elektriske motorovogner av type Cmo type 5a (senere litra BM65A) ble levert da.
Mvh Traveller
Det siste bildet er tatt etter 1935, da elektriske motorovogner av type Cmo type 5a (senere litra BM65A) ble levert da.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Till både Mölle-Mats och traveller!
Mölle-Mats:
Givetvis blir detta en "glad-tågsammansättning"! Men ger ändå en vink om att genom att höja blicken från Gröthyttehult kan man få till riktigt roliga tåg! Jag håller så sakteliga på att samla på mig "statister" till fippelbangården "Mjölby". Det känns som om vintern är räddad ...
En förarglig lucka i mitt 1920-talsvetande är min totala okunskap om när den internationella trafiken på TT-leden kom igång igen efter 1918. Tänkte försöka råda bot på det i morgon hos Frank Stenvall med boken om svenska tågfärjor (fast det vet han inte om ännu). Dessutom måste man ju ha någon trevlig godnattlektyr när man under närmaste veckan befinner sig på en så tråkig plats som i Toscana ...
Traveller: Ojdå, jag som hade tänkt lägga mig tidigt för att få en effektiv dag för resväskepackning i morgon! Men nu blev denna kväll fördärvad. Jag måste givetvis detaljskåda ditt senaste intressanta inlägg!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Banhallen i Oslo ser ju bara helt underbar ut! Järnvägens svar på Hagia Sofia ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Og her er ett til, men dette er sannsynligvis Stockholmstoget (ut fra sporbruken på Oslo Ø).
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Mht kjollängder, hattar, varningsskyltar för elledning på restaurangvagnen: Tidigt 1930-tal? Restaurangvagnen talar väl också för att detta inte är västkustbanetåget (?).
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Øss'pan var et romantisk sted. Noen ganger var det direkte eksotisk:Johan Molin skrev:Banhallen i Oslo ser ju bara helt underbar ut! Järnvägens svar på Hagia Sofia ...
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Johan Molin skrev:Mht kjollängder, hattar, varningsskyltar för elledning på restaurangvagnen: Tidigt 1930-tal? Restaurangvagnen talar väl också för att detta inte är västkustbanetåget (?).
Nei, dette er definitivt Stockholmstoget. Fra denne delen av Oslo Ø (som hadde en lite fleksibel sporplan) kunne man ikke komme til Kornsjø.
Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 08 sep 2016, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Som sagt, komplisert:
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Letade igenom samlingen och fann en möjlig CIWL modellvagn märkt med SOVEVOGN.
Är den rätt för trafik i Sverige. Gick den till Oslo någon gång?
Modellen är från firman France Trains!!!
BoJ
Är den rätt för trafik i Sverige. Gick den till Oslo någon gång?
Modellen är från firman France Trains!!!
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 02 sep 2016, 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
CIWL typ Z. Det påstås att den ska komma som LS-modell så småningom.
Enligt Spor og Baner gick den i Skandinavien-Hollandsexpressen (dock inte från Sverige) fram till 1949, då den ersattes av typ Y.
Kan således möjligen ha gått i de tidiga Parisexpresserna från Stockholm, men tidsmarginalen förefaller kort, från 1946 till 1949 ...
Jag skulle dock inte tveka ett ögonblick att använda den! En mycket vacker vagn.
Enligt Spor og Baner gick den i Skandinavien-Hollandsexpressen (dock inte från Sverige) fram till 1949, då den ersattes av typ Y.
Kan således möjligen ha gått i de tidiga Parisexpresserna från Stockholm, men tidsmarginalen förefaller kort, från 1946 till 1949 ...
Jag skulle dock inte tveka ett ögonblick att använda den! En mycket vacker vagn.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Rekapitulering Kungslinjen efter 1918:
Jag tror jag fått svaret på när det började gå genomgående tåg Sverige – Tyskland igen. Som vi sett gick det inte några sådana 1919 – 1920:
Åtskilliga slantar fattigare efter besök hos Stenvalls, med tre nya böcker i nyporna, hittade jag en uppgift i DENNA bok:
(De andra två böckerna var boken Järnvägsposten samt den inte helt billiga De Blå Tog, som till synes verkar vara ett eldorado för de som gillar ämnet i denna tråd!).
Svaret då? Jo, det var faktiskt inte förrän 1923 som den genomgående trafiken kom igång igen, om vi ska tro Christer Jansson.
Jag tror jag fått svaret på när det började gå genomgående tåg Sverige – Tyskland igen. Som vi sett gick det inte några sådana 1919 – 1920:
Åtskilliga slantar fattigare efter besök hos Stenvalls, med tre nya böcker i nyporna, hittade jag en uppgift i DENNA bok:
(De andra två böckerna var boken Järnvägsposten samt den inte helt billiga De Blå Tog, som till synes verkar vara ett eldorado för de som gillar ämnet i denna tråd!).
Svaret då? Jo, det var faktiskt inte förrän 1923 som den genomgående trafiken kom igång igen, om vi ska tro Christer Jansson.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag tror den gick till Oslo efter 1946 . Då passerar den Korted och herr Falk tror inte sina ögon .Johan Molin skrev:CIWL typ Z. Det påstås att den ska komma som LS-modell så småningom.
Enligt Spor og Baner gick den i Skandinavien-Hollandsexpressen (dock inte från Sverige) fram till 1949, då den ersattes av typ Y.
Kan således möjligen ha gått i de tidiga Parisexpresserna från Stockholm, men tidsmarginalen förefaller kort, från 1946 till 1949 ...
Jag skulle dock inte tveka ett ögonblick att använda den! En mycket vacker vagn.
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Enligt den danska boken om de blå tågen sågs Z-vagnar 3043 – 3052 i Danmark år 1949.BoJ skrev:Letade igenom samlingen och fann en möjlig CIWL modellvagn märkt med SOVEVOGN.
Är den rätt för trafik i Sverige. Gick den till Oslo någon gång?
Modellen är från firman France Trains!!!
BoJ
Z-vagnar rent allmänt sett är omnämnda under åren 1949, 1952 – 1953, 1956, 1960 – 1961 samt 1970 – 1973.
På 1950-talet sågs de fr a som sovvagn till Wien.
1970 – 1973 var tydligen en specialare introducerade i Skandinavien – Hollandexpressen till Hoek van Holland, och ersattes därefter av oombyggda Y-vagnar.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
De Blå Tog (Banebøger) verkar vara en formidabel guldgruva! Men man får gräva djupt i plånboken; hos Frank Stenvall kostade den över 600 SEK!
Jag lyckades själv hitta en Z-vagn på Ebay bums, så den kommer att användas flitigt i de internationella tåg som skickade vagnar till Stockholm (vilket i all praktisk mening handlar om Paris och Rom) ...
Jag lyckades själv hitta en Z-vagn på Ebay bums, så den kommer att användas flitigt i de internationella tåg som skickade vagnar till Stockholm (vilket i all praktisk mening handlar om Paris och Rom) ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Här visas en bild av ett Mo i Hamburg 1960: http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=556
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hittade en CIWL till i samlingen. Även den Fransk av märket Jouef. (530100)
Detaljeringen och precisionen på dessa 30 år gamla vagnar är väll lite grov.
Lite lustigt nummer! 3690 men överstruket med linje.
Har herr Molin något att meddela om denna vagn. Den går väll inte till Oslo .
BoJ
Ps. Har denna sida setts av medlemmarna?
http://www.sporskiftet.dk/forum/ciwl-mi ... irkelighed
Länk till utgivna Jouef vagnar,
http://lestrainsjouef.free.fr/en/catalo ... 96p31.html
Detaljeringen och precisionen på dessa 30 år gamla vagnar är väll lite grov.
Lite lustigt nummer! 3690 men överstruket med linje.
Har herr Molin något att meddela om denna vagn. Den går väll inte till Oslo .
BoJ
Ps. Har denna sida setts av medlemmarna?
http://www.sporskiftet.dk/forum/ciwl-mi ... irkelighed
Länk till utgivna Jouef vagnar,
http://lestrainsjouef.free.fr/en/catalo ... 96p31.html
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Lite mer information om Nordexpress genom Danmark: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1393
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Här finns riktigt mycket information om CIWL restaurangvagnar och sovvagnar i Danmark.
Förebild och modell!
Det är utförliga artiklar i DMJK club blad! Som för övrigt också är riktigt underhållande. Obs ganska stora pdf filer.
I mosebanen 53 stor artikel om CIWL Sovvagnar (hittade info om France Trains här. Stängde ner 1981)
I mosebanen 56 stor artikel om CIWL Restaurangvagnar
BoJ
http://www.dmju.dk/?page_id=2437
Förebild och modell!
Det är utförliga artiklar i DMJK club blad! Som för övrigt också är riktigt underhållande. Obs ganska stora pdf filer.
I mosebanen 53 stor artikel om CIWL Sovvagnar (hittade info om France Trains här. Stängde ner 1981)
I mosebanen 56 stor artikel om CIWL Restaurangvagnar
BoJ
http://www.dmju.dk/?page_id=2437
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hittade (?) ännu en bok i bokhyllan från pappas samling. "Die blauen Schlaf- & Speiswagen" utgiven av Alba 1976. Här finns en del intressanta uppgifter som kan berika tråden, men dessa ber jag att få återkomma till.
Dessförinnan vill jag dock nämna en intressant uppgift som kanske borde ändra trådnamnet till "Internationella tåg genom Norden". I boken framgår att det 1928 ett antal CIWL-vagnar båtledes transporterades från Antwerpen till Finland. Det handlade om restaurangvagnar som var i tjänst där fram till 1968. Om vagnarna trafikerade dåvarande Sovjetunionen framgår inte. Våra finska deltagare kanske kan förtydliga det hela.
/Ola
Dessförinnan vill jag dock nämna en intressant uppgift som kanske borde ändra trådnamnet till "Internationella tåg genom Norden". I boken framgår att det 1928 ett antal CIWL-vagnar båtledes transporterades från Antwerpen till Finland. Det handlade om restaurangvagnar som var i tjänst där fram till 1968. Om vagnarna trafikerade dåvarande Sovjetunionen framgår inte. Våra finska deltagare kanske kan förtydliga det hela.
/Ola
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
[/quote]Traveller skrev:
Et alternativ til F5b kan være NSB Fo, som gikk på København 1951-52
Mvh Traveller
Har en sådan!
Då är frågan. Vilen färg hade Fo tidigt 50tal. Var de inte gröna??
Är Märklins boggier rätt för de övertagna NSB vagnarna?
Finns bild?
BoJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
BoJ: Senaste bilden på sovvagn du visade var en CIWL typ Y. Gick flitigt i Skandinavien på 1950- till tidigt 1960-tal. Dock inte just denna individ men so what? Nu sitter jag i lilla Chianciano Terme och kan inte detaljbeskriva, men det gick väl sovvagn Oslo - Paris 1952- 1962? 1962 gick tydligen Oslovagnen istället till Genua men då var det U-Hansa som gällde. Så din Y-vagn måste rimligtvis passa för att förvåna kortedsborna med den också!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Har en sådan!BoJ skrev:Traveller skrev:
Et alternativ til F5b kan være NSB Fo, som gikk på København 1951-52
Mvh Traveller
Då är frågan. Vilen färg hade Fo tidigt 50tal. Var de inte gröna??
Är Märklins boggier rätt för de övertagna NSB vagnarna?
Finns bild?
BoJ[/quote]
Det finnes et bilde av denne vognen på København Hovedbanegård, uomtvistelig NSB-rød, men uten overgangsbelger og fortsatt med det opprinnelige tyske nummeret (112 243, som senere ble endret til NSB-nr. 19952). Hvor man finner bildet? Bruun-Petersen og Poulsen: Interntationale tog via Øresund, s. 93.
Boggiene var uendret på 1950-tallet, så det var nok Görlitz-boggier, men vognene fikk NSBs egne fagverksboggier omtrent samtidig med at de fikk foldedører i stedet forskyvedører. Slik så vognene ut da NSB hadde hatt dem en stund (da var de forlengst ute av internasjonal trafikk! - men legg merke til fergekrokene fra "glandsperioden" ...):
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Har nu fått hem boken Internationale tog via Jylland. Det är en ganska tunn bok, jag tänkte att den läser jag på någon timme. Ack nej - boken är så späckad med fakta så den tar lite längre tid att läsa. Intressant läsning!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Åter till verkligheten (dvs den snöiga nord, som för ögonblicket verkar osedvanligt somrig!) ...
Den bokserien ser verkligt trevlig ut! Jag ska försöka vaska fram mera genom kombinationen av den boken, boken om De Blå Tog (återigen - en guldgruva i kubik i sammanhanget!) och den danska boken om Personvogne. Det känns som om alla tre kompletterar varandra. Särskilt besvärligt är det när man ska dechiffrera de äldre danska tågsammansättningarna. Danska personvagnsbeteckningar är, som säkert de som försökt har upptäckt, inte alldeles lätta att begripa sig på ...
Under tiden har Blå Togboken försett mig med en komplett lista över hur de danska nattogen till och från Jylland gick 1913. Vamdrup var då gränsstation, Sønderjylland var ju fortfarande tyskt.
Tågsammansättningarna är lite besvärligare, här behöver man kombinera data mellan boken om Internationale Tog via Jylland med Blå Tog-boken. Får återkomma om det.
Edit: Ytterligare tillkrånglande av tidtabellerna för att fr a få med sovvagnsloppen Köpenhamn - Hamburg.
Eller som min gamle fysiklärare sade: "Nu tar vi och krånglar ihop det hela lite besvärligt ..."
Den bokserien ser verkligt trevlig ut! Jag ska försöka vaska fram mera genom kombinationen av den boken, boken om De Blå Tog (återigen - en guldgruva i kubik i sammanhanget!) och den danska boken om Personvogne. Det känns som om alla tre kompletterar varandra. Särskilt besvärligt är det när man ska dechiffrera de äldre danska tågsammansättningarna. Danska personvagnsbeteckningar är, som säkert de som försökt har upptäckt, inte alldeles lätta att begripa sig på ...
Under tiden har Blå Togboken försett mig med en komplett lista över hur de danska nattogen till och från Jylland gick 1913. Vamdrup var då gränsstation, Sønderjylland var ju fortfarande tyskt.
Tågsammansättningarna är lite besvärligare, här behöver man kombinera data mellan boken om Internationale Tog via Jylland med Blå Tog-boken. Får återkomma om det.
Edit: Ytterligare tillkrånglande av tidtabellerna för att fr a få med sovvagnsloppen Köpenhamn - Hamburg.
Eller som min gamle fysiklärare sade: "Nu tar vi och krånglar ihop det hela lite besvärligt ..."
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Internationella tåg via Jylland:
Det finns gott om tågsammansättningar om man kombinerar ett antal av tidigare nämnda böcker. Dock rätt besvärligt att t ex få veta hur tågen på Jylland såg ut, då det, som nämnt i boken om Internationale Tog via Jylland, inte går att uppbringa några tågsammansättningar från själv Jylland efter Fredericia.
Här är i varje fall lite axplock från 1913:
Här har ytterligare en förnämlig källa bidragit:
http://www.jernbanen.dk/index.php
En lysande källa, där ni kan detaljstudera ritningar och fotografier av varenda lok och varenda järnvägsvagn i Danmark!
Kom igen, när någon lyckats åstadkomma DETTA i några tabeller på svenska fora ...
Värt att studera, om inte annat, för att de hur saker och ting faktiskt KAN göras ...
Svenska sovvagnar littera Ao4:
Sattes 1911 in i tåg Stockholm - Köpenhamn (Østerport) respektive Kristiania - Østerport, där de ersatte äldre norska kupésovvagnar, vilket jag tolkar som NMJ:s underbart vackra modeller som Traveller har visat oss tidigare i tråden.
Det finns gott om tågsammansättningar om man kombinerar ett antal av tidigare nämnda böcker. Dock rätt besvärligt att t ex få veta hur tågen på Jylland såg ut, då det, som nämnt i boken om Internationale Tog via Jylland, inte går att uppbringa några tågsammansättningar från själv Jylland efter Fredericia.
Här är i varje fall lite axplock från 1913:
Här har ytterligare en förnämlig källa bidragit:
http://www.jernbanen.dk/index.php
En lysande källa, där ni kan detaljstudera ritningar och fotografier av varenda lok och varenda järnvägsvagn i Danmark!
Kom igen, när någon lyckats åstadkomma DETTA i några tabeller på svenska fora ...
Värt att studera, om inte annat, för att de hur saker och ting faktiskt KAN göras ...
Svenska sovvagnar littera Ao4:
Sattes 1911 in i tåg Stockholm - Köpenhamn (Østerport) respektive Kristiania - Østerport, där de ersatte äldre norska kupésovvagnar, vilket jag tolkar som NMJ:s underbart vackra modeller som Traveller har visat oss tidigare i tråden.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Kungslinjen 1923
1923 återupptogs trafiken Stockholm – Berlin.
Samtidigt introducerades MITROPA:s nya sovvagnar av Hecht-typ, de s k Schwedenwagen, i trafik Berlin/Hamburg – Malmö.
Bild från en intressant tråd på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=42182
Jag har inte klart för mig ännu hur trafiken till Berlin respektive Hamburg såg ut vid denna tidpunkt. Återkommer!
NB för övrigt att MITROPA-vagnarna vid denna tid fortfarande var GRÖNA. Den klassiska BORDEAUX-RÖDA färgen introducerades 1927/28 liksom det berömda emblemet med örnen och hjulet.
PS. Sovvagnarna till Stockholm respektive Oslo sköttes fortfarande av Ao2-vagnar respektive ABCo2.
1923 återupptogs trafiken Stockholm – Berlin.
Samtidigt introducerades MITROPA:s nya sovvagnar av Hecht-typ, de s k Schwedenwagen, i trafik Berlin/Hamburg – Malmö.
Bild från en intressant tråd på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=42182
Jag har inte klart för mig ännu hur trafiken till Berlin respektive Hamburg såg ut vid denna tidpunkt. Återkommer!
NB för övrigt att MITROPA-vagnarna vid denna tid fortfarande var GRÖNA. Den klassiska BORDEAUX-RÖDA färgen introducerades 1927/28 liksom det berömda emblemet med örnen och hjulet.
PS. Sovvagnarna till Stockholm respektive Oslo sköttes fortfarande av Ao2-vagnar respektive ABCo2.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
"Kupésovevogn" kan være en rimelig beskrivelse av de norske "sovevognene", som vel egentlig var liggevogner med fire liggeplasser i hver kupé (på 2. klasse) og uten den sedvanlige plumbing for sovevogner (servant, bekken etc).Johan Molin skrev:Svenska sovvagnar littera Ao4:
Sattes 1911 in i tåg Stockholm - Köpenhamn (Østerport) respektive Kristiania - Østerport, där de ersatte äldre norska kupésovvagnar, vilket jag tolkar som NMJ:s underbart vackra modeller som Traveller har visat oss tidigare i tråden.
Grønne, ja:Johan Molin skrev:Kungslinjen 1923
NB för övrigt att MITROPA-vagnarna vid denna tid fortfarande var GRÖNA. Den klassiska BORDEAUX-RÖDA färgen introducerades 1927/28 liksom det berömda emblemet med örnen och hjulet.
Fleischmanns modell Mitropa 2023 (til venstre ) er helt korrekt for Berlin/Hamburg - København: forbildet er en av vognene som ble satt inn i denne trafikken midt på 1920-tallet, selv om modellen er feilmerket Sassnitz-Basel (!). Märklins Mitropa 0162 (til høyre ) er en vogn fra det tidligere keisertoget til Wilhelm II, som ble avgitt til driften i 1920. En vogn fra keisertoget ble faktisk brukt i København-trafikken, men dessverre ikke akkurat denne. Men akkurat det er det vel bare undertegnede som legger merke til?
Mvh Traveller
[Mer om anlegget mitt kan man lese her: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=97619]
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ja, där fick man ju bums slå ihjäl 45 minuter! Tack för det, och för det fina fotot du visar här!
Din anläggning vorde värd sin egen anläggningstråd här, som du säkert har märkt har detta forum en inte oväsentlig slagsida åt anläggningsbyggen!
Och Sture; nästa MJ-Inspektionsresa får nog bli till våra grannar i väster!!!
Under tiden tragglar jag vidare med en modell av ABC4ü modell 1928. Efter att ha införskaffat en Liliputvagn och slaktat boggierna från en Hecht-vagn inser jag Lihkströmsverkens visdomsord att det bästa är att använda samma tillverkare till båda modellerna. Vagnsunderrede från Liliput och Rocoboggier var inte heeelt kompatibla. Men jobbet är gjort nu!
Din anläggning vorde värd sin egen anläggningstråd här, som du säkert har märkt har detta forum en inte oväsentlig slagsida åt anläggningsbyggen!
Och Sture; nästa MJ-Inspektionsresa får nog bli till våra grannar i väster!!!
Under tiden tragglar jag vidare med en modell av ABC4ü modell 1928. Efter att ha införskaffat en Liliputvagn och slaktat boggierna från en Hecht-vagn inser jag Lihkströmsverkens visdomsord att det bästa är att använda samma tillverkare till båda modellerna. Vagnsunderrede från Liliput och Rocoboggier var inte heeelt kompatibla. Men jobbet är gjort nu!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Peder: När det gäller fyrfota gummihjulsfordon så överlåter jag med varm hand åt Mölle-Mats att påpeka var Doc Emmett Brown slagit till någonstans.
När det gäller murförband dock, så kanske du har noterat hur jag förgäves försökt få Sture att ta reson och bygga husmodeller med äkta kryssförband! Så man kan väl säga att när det gäller just tegelhus är du lika duktig husbyggare som vad Sture är! (Det vill säga, ni är lika goda kålsupare!)
När det gäller murförband dock, så kanske du har noterat hur jag förgäves försökt få Sture att ta reson och bygga husmodeller med äkta kryssförband! Så man kan väl säga att när det gäller just tegelhus är du lika duktig husbyggare som vad Sture är! (Det vill säga, ni är lika goda kålsupare!)
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ja, det var noen tyskere som var rimelig opptatt av bilmodeller (årgang) og murforband ...Johan Molin skrev:Peder: När det gäller fyrfota gummihjulsfordon så överlåter jag med varm hand åt Mölle-Mats att påpeka var Doc Emmett Brown slagit till någonstans.
När det gäller murförband dock, så kanske du har noterat hur jag förgäves försökt få Sture att ta reson och bygga husmodeller med äkta kryssförband!
En klok (og god) norsk arkitekt (Frederik Konow Lund) sa en gang; "I ethvert hus skal det være minst en ting som ikke passer". Jeg er en stor beundrer av Frederik Konow Lund.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Kungslinjen, bits and pieces:
Citat Thomas Tell om 1927:
En bild som säkerligen kommer från Samlingsportalen, jag är dock bara inte människa att hitta den just nu.
Först går en Pw4ü av samma typ som finns avbildad på de synnerligen fåtaliga kort som är publicerade på permittenttåg från kriget. Jag hittade en Fleischmannvagn på en säljsida för begagnade vagnar.
Därefter en Do2:a, följd av en vagn med lanternintak. Sannolikt är detta dagsnälltåg nr 7, och av vad som framgår nedan bör nästa vagn i så fall vara en Bo5:a, en svensk vagn av tyskliknande stil med lanternintak, men med "svenska" mått och därför hänvisad till inrikes trafik.
Den tyska sittvagnen torde ha ersatts, till att börja med av motsvarande vagn ABC4ü modell 1928 (den jag beskrivit att jag anskaffat som en begagnad Liliputmodell och bytt boggier på. Bilder kommer så småningom!
Bilden ovan är hur som haver från Norsholm år 1927.
1929 finns det åter tågsammansättningar, publicerade av den oförtröttlige Thomas Tell på Järnvägshistoriskt Forum igen:
Citat Thomas Tell om 1927:
1927 var omloppen till Tyskland [med Do2-vagnar] fortfarande på tre vagnar utom en Do2 som var överstående i Cst fjärde dagen. Även Oslo - Hamburg var då omloppet på tre vagnar.
Ao2 användes då i trevagnarsomlopp Stockholm - Berlin, Oslo - Hamburg, Oslo - Köpenhamn samt tvåvagnarsomlopp Stockholm - Malmö. I Hagalund stod 2 Ao2 i reserv, på B:s Göteborg 1, i Malmö 2 och i Trelleborg 1. Det gick åt 17 Ao2 som jag hittade i Tdt 127. Då fanns 20 stycken Ao2a och även 8 stycken Ao2b som hellre användes.
En bild som säkerligen kommer från Samlingsportalen, jag är dock bara inte människa att hitta den just nu.
Först går en Pw4ü av samma typ som finns avbildad på de synnerligen fåtaliga kort som är publicerade på permittenttåg från kriget. Jag hittade en Fleischmannvagn på en säljsida för begagnade vagnar.
Därefter en Do2:a, följd av en vagn med lanternintak. Sannolikt är detta dagsnälltåg nr 7, och av vad som framgår nedan bör nästa vagn i så fall vara en Bo5:a, en svensk vagn av tyskliknande stil med lanternintak, men med "svenska" mått och därför hänvisad till inrikes trafik.
Den tyska sittvagnen torde ha ersatts, till att börja med av motsvarande vagn ABC4ü modell 1928 (den jag beskrivit att jag anskaffat som en begagnad Liliputmodell och bytt boggier på. Bilder kommer så småningom!
Bilden ovan är hur som haver från Norsholm år 1927.
1929 finns det åter tågsammansättningar, publicerade av den oförtröttlige Thomas Tell på Järnvägshistoriskt Forum igen:
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag tycker mer det ser ut som ett DSB E som går först ...Johan Molin skrev:Kungslinjen, bits and pieces:
...
En bild som säkerligen kommer från Samlingsportalen, jag är dock bara inte människa att hitta den just nu.
Först går en Pw4ü ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Mölle-Mats skrev:Jag tycker mer det ser ut som ett DSB E som går först ...Johan Molin skrev:Kungslinjen, bits and pieces:
...
En bild som säkerligen kommer från Samlingsportalen, jag är dock bara inte människa att hitta den just nu.
Först går en Pw4ü ...
Jag tror nog att det är ett svenskt F. Det ser ut som det är en siffra på skorstenen och inte den danska rödvita.