Toppbilden, visa:
1800tal
Re: 1800tal
När det gäller svenska 1800-talsvagnar är man hänvisad till att löda ihop etsplåtar. Om du kollar in denna tråd av mästerbyggare Ola så hittar du en del 1800-talsvagnar (och mycket annat):
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=1643
Om du är intresserad av tyska 1800-talsvagnar så finns det en del i Fleischmanns sortiment.
Jag utgår från att din fråga avser H0!
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=53&t=1643
Om du är intresserad av tyska 1800-talsvagnar så finns det en del i Fleischmanns sortiment.
Jag utgår från att din fråga avser H0!
Re: 1800tal
Det är onekligen en tråd man inte ska förringa...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: 1800tal
Ola utför en stor kulturgärning som jag ser det, vare sig han tycker det själv eller inte.
Likaså för övrigt Göran Nilsson som radar upp etsplåtar av det ena roliga fordonet efter det andra, modeller vi aldrig skulle kommit i närheten av annars. Perl är väl annars den store föregångaren när det gäller mässingsbyggsatser av äldre fordon. Rimbo Grande förstås. Jag har rimligen glömt flera, men det är i så fall inte avsiktligt.
Färdigmodeller är ett sorgesammare kapitel. Diverse tyska producenter har en del. Engelsmän också, i det senare fallet i form av byggsatser i allehanda material – dock förstås 00-skala (jag antar att du söker H0-skala ...).
Likaså för övrigt Göran Nilsson som radar upp etsplåtar av det ena roliga fordonet efter det andra, modeller vi aldrig skulle kommit i närheten av annars. Perl är väl annars den store föregångaren när det gäller mässingsbyggsatser av äldre fordon. Rimbo Grande förstås. Jag har rimligen glömt flera, men det är i så fall inte avsiktligt.
Färdigmodeller är ett sorgesammare kapitel. Diverse tyska producenter har en del. Engelsmän också, i det senare fallet i form av byggsatser i allehanda material – dock förstås 00-skala (jag antar att du söker H0-skala ...).
Re: 1800tal
Tackar
Jag har nu kollat igenom alla dessa, Göran har för övrigt försett mig med div vagnar och har som han säger mig i bakhuvudet ( bara han inte får ont i huvudet) tror inte han har godsvagnar längre, men då har jag inte frågat.....
Rimbo ska det beställas av senare och lika så från Perl, men det blir efter sommaren....nu äter barnen glass.
Jag har nu kollat igenom alla dessa, Göran har för övrigt försett mig med div vagnar och har som han säger mig i bakhuvudet ( bara han inte får ont i huvudet) tror inte han har godsvagnar längre, men då har jag inte frågat.....
Rimbo ska det beställas av senare och lika så från Perl, men det blir efter sommaren....nu äter barnen glass.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: 1800tal
Din fråga är svår att svara på, utgår dock från att du menar godsvagnar och svenska sådana. Att sedan frågan gäller "1800-talet" gör den inte heller direkt lättare att svara på då det handlar om en tidsperiod på 45 år med stark utveckling.vonWow skrev: Vilka 1800-tals vagnar finns att köpa av tillverkare idag?
Vagnar byggda fram till 1875 är näst intill omöjligt. Kan på rak arm bara komma på två producenter, Teknobygg med sin numera utgångna G m/66 och G m/75 samt SV&LV med sin fångvagn littera E2. Därefter ökar antalet något, RimboGrande har en malmvagn och I3 vagn, Perl diverse vagnar från perioden 1884 och därefter, SV&LV har småkreatursvagnen O1, Lokstallet har G3 och NN3 vagnsbyggsatser i plast. HNJ:verkstad/Vagnverkstaden har haft flera G, N och I3 vagnsversioner och även Västerås Vagnagentur har haft ett flertal standardgodsvagnar i sitt sortiment.
Sammanfattningsvis; Tillgången av godsvagnar från 1890-talet är gott även om en del byggsatser får sökas på andrahandsmarknaden, medan vagnar från 1856-1880 är i stort sett obefintligt.
/Ola
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: 1800tal
Det finns en intressant aspekt till som man ofta glömmer bort, som för övrigt gäller fordon i övrigt också:
Avbildar man t ex 1930– 1940-tal så är det inte bara 30-40-talsvagnar man kunde se, utan även vagnar från så långt tillbaka som 1800-talet. Den "brokigheten" missar man ofta, och godsvagnar från äldre generationer än den aktuella fanns det väl gott om i svenska tåg fram till omkring 1990 (dock inte 1800-talsvagnar, om man inte räknar in något enstaka tjänstefordon som stod och rostade någonstans på ett stickspår ...).
Bara ett litet exempel: G3-vagnar från sekelskiftet gick i trafik på svenska spår till omkring andra halvan av 1960-talet, och utmönstrades väl i huvudsak först i och med UIC-reformen.
Avbildar man t ex 1930– 1940-tal så är det inte bara 30-40-talsvagnar man kunde se, utan även vagnar från så långt tillbaka som 1800-talet. Den "brokigheten" missar man ofta, och godsvagnar från äldre generationer än den aktuella fanns det väl gott om i svenska tåg fram till omkring 1990 (dock inte 1800-talsvagnar, om man inte räknar in något enstaka tjänstefordon som stod och rostade någonstans på ett stickspår ...).
Bara ett litet exempel: G3-vagnar från sekelskiftet gick i trafik på svenska spår till omkring andra halvan av 1960-talet, och utmönstrades väl i huvudsak först i och med UIC-reformen.
Re: 1800tal
@Ola
Du har ju sett bilderna som kommer från Gnesta och det är ju sent 1800-tal på dom så vi får väl säga ca 1890 då.
Ska kolla dessa vagnar som du tar upp, är alla dessa aktuella för mig att få tag på tycker du, med tanke på tidsperiod och läge?
@Johan
Sant, gör det hela lite förvirrat för mig som inte kan så mycket om olika märkning och vad som fanns på vagnarna, intressant dock ändå : )
Du har ju sett bilderna som kommer från Gnesta och det är ju sent 1800-tal på dom så vi får väl säga ca 1890 då.
Ska kolla dessa vagnar som du tar upp, är alla dessa aktuella för mig att få tag på tycker du, med tanke på tidsperiod och läge?
@Johan
Sant, gör det hela lite förvirrat för mig som inte kan så mycket om olika märkning och vad som fanns på vagnarna, intressant dock ändå : )
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: 1800tal
Sent 1800-tal är inte mitt intresseområde. Föreslår att du skaffar/lånar och läser in dig i ämnet med hjälp av;vonWow skrev:... så vi får väl säga ca 1890 då.
.... är alla dessa aktuella för mig att få tag på tycker du, med tanke på tidsperiod och läge?
SJ 1856-1907 band 3 (finns enligt uppgift på nätet)
Svenska godsvagnar, Normalspår 1856-1956, Erik Sundström Trafikverkets museer 2010, ISBN 978-91-979236-0-6 (ryktet säger att denna bok är på väg att ta slut så passa på att köpa den om du kommer över den).
/Ola
Re: 1800tal
Mitt intresseområde är det du vet om 1800-tals vagnar Jag tog bara nått årtal ur luften så jag är inte så bunden, men att läsa böcker som man inte får tag på är inte så värst utvecklande ( hittade tyvärr ingen av de böcker du refererade till )
Tackar dock för tipsen
Hittade detta på grannforumet....
http://www.mrw1.se/
Tackar dock för tipsen
Hittade detta på grannforumet....
http://www.mrw1.se/
Re: 1800tal
Dåligt med böcker på trv:s hemsida. Ring 010-123 21 00 och fråga. Den verkar inte finnas hos Stenwalls, däremot på Stockholms stadsbibliotek.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: 1800tal
Boken Svenska godsvagnar finns på flera bibliotek;
http://libris.kb.se/bib/12073149
De fyra banden om SJ 1856-1906 finns inskannade i projekt Runeberg.
http://runeberg.org/sj50/
eller
http://www.tydal.nu/postvagnen/461424.htm
Det är band 3 som är gäller
/Ola
http://libris.kb.se/bib/12073149
De fyra banden om SJ 1856-1906 finns inskannade i projekt Runeberg.
http://runeberg.org/sj50/
eller
http://www.tydal.nu/postvagnen/461424.htm
Det är band 3 som är gäller
/Ola