Toppbilden, visa:    


RallarRookien på Nyhetsmorgon

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av StefanChrister »

Såhär under dagar av en komplett bäbisbubbla så kom jag över dagens Nyhetsmorgon och ett trevligt inslag med Rallar-Rookien (Christian Hedlund) som har en youtubekanal som är mycket uppskattat. Christian pratade modelljärnväg och dioraman. Mycket trevligt att "vår" hobby får TV-tid. Tack Christian. :-JJ

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av qrt »

Bättre promotion för mj-hobbyn har jag aldrig sett.
Det vore skoj om den blev viral. Men det är nog för mycket att hoppas på. :(
/Curt

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av cgn1954 »

Mmmm.... ja, ok. Som jag skrev även på grannforat så tycker jag mediaindustrin är ganska patetisk.

De är ganska dåliga på allmänbildning, de vet inte mycket utanför sin bubbla: Underhållning. Och där hittar vi i stort sett bara kultur (mest musik?) och sport.

Vi öses över av underhållning hela tiden men inte så mycket om "annat". Folk i allmänhet är inte intresserade av film/musik och sport 24 timmar om dygnet, bara lite lagom så där. Det finns så mycket annat som aldrig syns i TV (media). Till exempel: HOBBY-branschen, föreningar, osv. Varför det? Hur många minuter om hobby har man sänt genom åren jämfört med sport?

Så det är ju lite irriterande med dessa allmänna skattesubventioner på "kultur" och "sport" när det troligen INTE är det en majoritet av svenskarna tycker är kul. TV4 får ju som kommersiell kanal visa vad de vill men jag ger mig tusan på att sponsorerna favoriserar kultur (musik) och sport i deras fall.

Men att Stockholms kommun pröjsar Tele2 arena med hur många miljoner som helst men inte kan sponsra t ex modelljärnvägsföreningar (ja - som ETT exempel) är ju lite skruvat. Enligt min åsikt.

Bygg för tusan en jättehall för ALLA skalor (inkl. 1:1) så ska vi nog kunna ta hand om innehållet. Ta med flyghobby, båthobby, bilhobby, hästhobby, osv. - då snackar vi mångfald, som det är nu är det enfald.

Sport är bara tröttsamt! I längden. Men gillar man det - var glad - hur subventionerat som helst är det. Från alla håll. :=Koko

TV4:s inslag då: OK - bra. Tack då.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker för min del att TV4-inslaget visar den okunskapens förundran inför att någon ägnar sig åt denna typ av pilleri-hobby som man kan förvänta sig av "melodifestivalsjournalister" – helt utan att begripa hur många som ägnar sig åt modellbygge i dess mängder av olika former runtom i vårt land. Givetvis kom ju Stig Helmer med i kommentarerna också.

Det var väl i sig trevligt med ett inslag om mj-hobby. Men inför den rent ut sagt dumhet inför ämnet som reportrarna visade kunde vem som helst blivit storstjärna i inslaget. Och det hade väl funnits värdigare representanter. Sture med sina husdioramor eller Janne Gissberg med sina otroliga miljöer t ex. Att media totalt missar denna typ av kulturgärningar (för jag ser modellbygge som en väsentlig del av kultur!!!) är faktiskt en gåta.

Och svarta Rc-lok direkt ur köpelådan som värdiga representanter för vår hobby är jag personligen rätt trött på, har sett lite väl många exempel på "köksbordsfotografier".

Tycker "surgubben mot strömmen" ...

tågtyckarn

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av tågtyckarn »

Personligen tycker jag att glaset är halvfullt. Med Grants Whisky. :-BS

Det jag menar är att vi förmodligen skrämmer iväg fler med negativa attityder än med pilleri. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av Johan Molin »

För att förtydliga: Det är alltså inte Rallar-rookien jag kritiserar. Han gör säkert en god gärning för att popularisera vår hobby.

Det är dessa okunniga journalister som har noll koll om vad det här handlar om. Med den allra minsta research kan de hitta mängder av goda uppslag. Två fantastiska klubbanläggningar i Göteborg – varav den ena starkt hotad – "Skövde-anlägget", Uno Miltons skapelse på Tekniska Muséet i Stockholm (jodå, det finns faktiskt tekniska muséer på andra ställen i Sverige!), och ett antal fantastiska modellbyggare runtom i landet. Det finns så mycket man skulle kunna göra av ämnet, men när man väl gör något så blir det den beramade filmen från SMJ med "överkörnings-scenen", som repriseras gång på gång, och som tyvärr ger en fadd smak åt hobbyn, eller så blir det klämkäcka reportage där Stig Helmer – givetvis – måste nämnas.

När det gäller svarta Rc-lok står jag fast vid att det känns rätt tröttsamt. På ett nu nästan avsomnat mj-forum dök nyinköpta Rc-lok med viss regelbundenhet upp på köksbord bland mjölkpaket och Coca Colaflaskor.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av Stefan S »

Tycker det var en alldeles utmärkt insats av Christian [JC_doubleup.gif] Att det sen var i den utan konkurrens värsta tv-kanalen får man ta :-CO


Stefan

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av BAn »

Jag tycker det är bekymmersamt med "melodifestivalsjournalister", som du så träffande benämner dem Johan, och den bild de förmedlar av ”verkligheten” till en stor skara ofta föga källkritiska tittare/lyssnare/läsare.

TV4:s ambition med det snuttifierade inslaget (de åtta minuterna var uppdelade i två avsnitt) är att fylla sändningstiden med vad som helst, som får tillräckliga tittarsiffor för att kunna sälja reklamtid till lönsamma priser. Det är det som räknas. Inget annat. För programmakare och programledare gäller det dels att fylla TV4:s syfte med programmet genom att vara så trevliga eller otrevliga att tittarsiffrorna och därmed också reklampriserna hålls uppe – dvs. locka den breda volymen tittare – dels att boosta den egna karriären, för att hålla sig kvar och sannolikt få ohemult mycket betalt den kanske korta tid som TV4 tycker att de bidrar till försäljningen av reklam. Finns det något i detta som verkar för kvalitet? Förmodligen mycket lite.

Talar man istället om public service-kanalerna, så är det märkliga att samma jakt på tittarsiffror tycks råda där, även om finansieringen är fast och fastlagd av statsmakterna. Kan man tro att det då är medarbetarna själva som driver det för egen karriärboost då? Ja, inte vet jag, men även där finns alltför många melodifestivalsjournalister. Dock skall jag väl medge att här finns en del mer seriösa, mindre snuttifierade inslag av och med kunnigt folk här och där mellan underhållningsprogrammen.

Går man till gammelmedia så präglas journalismen av kostnadsjakt pga. ekonomiska problem. Särskilt tydligt är det i den konkurshotade Stampen-gruppen, med Göteborgs-Posten som huvudtidning. De tidigare frilansarna, som inte fått betalt för sina publicerade artiklar, skriver naturligtvis inte längre något om de inte får betalt före leverans – och pengar är det ont om. Det är samma problem som när Saab Automobile inte fick leveranser från underleverantörer utan betalning i förväg. Även om Göteborgs-Posten har kvar den oerfarna delen av egna journalister – den erfarna har i huvudsak pensionerats ut eller flytt fältet – så blir kvaliteten lidande. Göteborgs-Postens samlade tjänstgörande journalistkår hade t.ex. i söndags uppenbarligen aldrig hört talas om Torbjörn Fälldin, när denne avled. Det var bara någon melodifestivalsjournalist i tjänst - och någon Fälldin har väl inte ens varit med i Allsång på Skansen?

Bidrar seriös hobbyjournalistik till "stormedias" och dess journalisters och mediaprofilers framgång? Sannolikt inte.

Men till det jag ville ha sagt efter denna långa bakgrundsbetraktelse:
Inget ont om RallarRookien, men det är tråkigt att han utnyttjas av kommersiella skäl i, som jag uppfattar det, lätt förlöjligande ordalag av "melodifestivalsjournalister”. Bättre förtjänar han!
:-T
/Bengt
fundersam
- en rest från sent fyrtiotal

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av vonWow »

Nr 1; Rallar-rookien är en välkomnad person i hobbyn (min personliga åsikt), med en inställning till saker som de flesta har, därför är det självklart att han hamnar i Tv4 soffan.
Proffsig, trevlig etc, det är liksom därför som hans Youtube kanal är populär och representerar en bredare bild av oss alla.
Han har också ett för MJ-hobbyns i Sveriges del ovanligt utseende som ligger rätt i tiden så det blir ju bara ++++.
Jag vet inte om det är många av oss som är sponsrade av hobbyfirmor, men tror att vi alla skulle vilja vara det, det säger en del....
Jag tycker inte att det finns någon bättre representant även om det finns fantastiska byggare (kulturarbetare) där ute.

MEN Nr 2; denna hobbyn drivs också av människor som är och vill vara exklusiva i sin utövning och många är rätt enstöriga/egna :-nord det är också trevligt.
Men att få något vettigt ur dessa för en Rookie är INTE lätt, därför att dom ofta är som dom är och det tar tid att lära känna dom så att dom lättar på infon, och en del slutar aldrig att tala i liknelser, mumlar eller bullrar eller tycker att man ska jobba för infon, hur ska man det när man inte vet hur eller kan!?

Jazz-musiker klagar på dansband, mässingsbyggare klagar på kartong-lok.....så är det bara [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av vonWow »

""Jag tycker det är bekymmersamt med "melodifestivalsjournalister", som du så träffande benämner dem Johan, och den bild de förmedlar av ”verkligheten” till en stor skara ofta föga källkritiska tittare/lyssnare/läsare."""

Detta är sååå sant, men vi må få acceptera att vi INTE är som massan, vilket är bra. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: RallarRookien på Nyhetsmorgon

Inlägg av vonWow »

Själv hatar jag dansband och bygger numer i mässingen....nä va!...eller så....kanske gör så att man kan få komma i TV......

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"