Toppbilden, visa:    


Problem med Jeco Hg:s driv

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Tågklareraren »

Hg är ett av mina mest omtyckta lok. Det har gått otroligt fint.
Nu har det vilat sedan i vintras tills jag häromdagen skulle demonstrera det för en god vän.
Det varvade upp men rörde sig inte...
Öppnade upp boggierna och konstaterade att dem 4 drivaxlarna drev inte satt fast på axlarna längre utan
vid körning så snurrar bara alla drev medan axlarna förblir orörliga.

Någon som råkat ut för detta?
Någon som har ett tips på åtgärd?

Tacksam för hjälp!
/Stefan
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svante Andersson »

Jecos Hg-lok är drabbade av det så kallade "Tenshodosyndromet". Alltså att plastdrev som har för liten diameter för sitt eget bästa, spricker och slossnar från axeln.
En stor orsak till detta är att Jeco har bemödat sig att höja boggins undersida för att göra plats för släpsko åt Märklinisterna. Med den följden att de material och tillverkningstekniker som kineserna är vana att använda till det som normalt produceras hos dem... alltså amerikanska diesellok där påfundet 3-räls och släpskor håller sig inom Märklinfamiljen.

Har för ett av mina Hg-lok fått axel utbytt men jag har elva axlar till i samma konstruktion och jag vet att flera av dem är felaktiga.

Jeco påstår sig ha axlar med metallkugghjul "på gång" men när de kommer vet ingen. Dessutom misstänker jag att de INTE tänker dela ut dem gratis till ägare av Hg-lok utan de blir till salu som de vanliga utbytsaxlarna. Dålig stil tycker jag... kräv gratois utbytesaxlar!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Tågklareraren »

Jag trodde bara att dreven blivit för "stora" men jag ser nu att alla 4 drivaxlarnas drev är spruckna :-Dia
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svante Andersson »

Precis detsamma som hände på Tenshododrivningarna i Heljans X2000.

Och således... konfrontera Jeco med detta problem!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Tågklareraren »

Idag har jag tillskrivit Jeco. Svar inväntas.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Tågklareraren »

I tisdags svarade Jimmy Wallin att han beklagade det inträffade.
Han bad mig att sända in de felaktiga hjulen för utbyte.
Idag torsdag står Hg 784 åter på spåret med nya hjul/drivaxlar och mår hur bra som helst.

Jag tycker att Jimmy (MJ-Hobbyexperten) skötte reklamationen snabbt och proffsigt till
min fulla belåtenhet [JC_doubleup.gif]

/Stefan
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av cgn1954 »

[JC_doubleup.gif]

SÅ ska det va...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svante Andersson »

Tågklareraren skrev:I tisdags svarade Jimmy Wallin att han beklagade det inträffade.
Han bad mig att sända in de felaktiga hjulen för utbyte.
Idag torsdag står Hg 784 åter på spåret med nya hjul/drivaxlar och mår hur bra som helst.

Jag tycker att Jimmy (MJ-Hobbyexperten) skötte reklamationen snabbt och proffsigt till
min fulla belåtenhet [JC_doubleup.gif]

/Stefan
Vet du om det är plast eller metall i kugghjulen?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Tågklareraren
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:32
Ort: Västra Aros

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Tågklareraren »

Det var plast i dom, tyvärr.
Bygger Pömseboda-Blåshålet Järnväg i Ho DCC.
En varm och solig sommardag i juli 1969 (+- 1 år eller så).

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Mitt Hg-lok har inte heller någon fungerande drivning :evil:. Alla kugghjul är spruckna. Såg också på MJ-Hobbyexpertens hemsida att reservdelarna var slut [JC_doubledown.gif].

Tillägg: Är det någon som har upptäckt detta problem även på andra boggilok från Jeco? Ra, T43, Ma, Rc??? Kanske bäst att man kollar hur det står till.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av HLS »

Kjell,

Kan du avgöra vilken modul kugghjulen har? M0.5?
Det finns kugghjul i mässing att köpa på nätet ifall man vill lösa problemet permanent..

mvh
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Jo, jag har funderat i de banorna också att skaffa kugghjul av metall. Nya axlar med plastkugghjul löser knappast problemet såvida man inte har ändrat på konstruktionen genom att använda en axel utan räfflor och ha "rätt" passning axel-kugghjul. Man har säkert inte heller använt värdens bästa plast.
Kugghjulet har 10 kuggar och en ytterdiameter på ungefär 4,8 mm vilket ger modulen 0,4. Det gäller bara att hitta de små rackarna.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev:Jo, jag har funderat i de banorna också att skaffa kugghjul av metall. Nya axlar med plastkugghjul löser knappast problemet såvida man inte har ändrat på konstruktionen genom att använda en axel utan räfflor och ha "rätt" passning axel-kugghjul. Man har säkert inte heller använt värdens bästa plast.
Kugghjulet har 10 kuggar och en ytterdiameter på ungefär 4,8 mm vilket ger modulen 0,4. Det gäller bara att hitta de små rackarna.
http://www.shop.kkpmo.com/login.php?language=de

http://shop.kkpmo.com/product_info.php? ... aehne.html

Gjorde läxan redan för ett halvår sedan... väntar bara på hur Jeco tänker hantera saken. Tycker de ska ställa upp med en lösning som inte kostar Hg-köparna något extra.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Tack för tippset av leverantör. Axlarnas diameter mätt över räfflornas toppar ligger i området 2,05 - 2,07 mm på mina fem axlar. Frågan är vilken håldiameter på kugghjulet man ska välja. 2 eller 2,1 mm? 2 mm plus lite brotschning borde fungera "optimalt" som någon skulle ha sagt.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev:Tack för tippset av leverantör. Axlarnas diameter mätt över räfflornas toppar ligger i området 2,05 - 2,07 mm på mina fem axlar. Frågan är vilken håldiameter på kugghjulet man ska välja. 2 eller 2,1 mm? 2 mm plus lite brotschning borde fungera "optimalt" som någon skulle ha sagt.
Min tanke var att ta bort taggarna på axeln och utan bearbetning på kugghjulet få ihop det.
Har inget lok framför mig nu... men är det inte plats för ett bredare kugghjul än vad Jeco använder? Skulle helst hålla axeln centrerad i boggiramen den vägen. Kugghjul+ev distanser. Som det är nu tycker jag att det är för mycket sidospel som bara tas upp av strömupptagningsblecken.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av HLS »

Svante hann före mig med Mikro Antriebe-

Några funderingar innan beslut om vilken metod som är bäst för att få dit kugghjulen;

- Är ytorna räfflade även där lokhjulen sitter påpressade?
- Vad är axeldiametern, mätt med mikrometer? 1.98, 2.00, något annat?
- Brotschning av drevets hål kan resultera i att drevet wobblar, om inte brotschningen utförs i svarv.

För presspassing av mässingsdrevet borde man bearbeta bort räfflorna till ett par tre hundradelars övermått och sen använda hård Loctite (276) vid monteringen så lär det sitta.. Ifall man vill ha koll på rörelsen i sidled går det ju att lägga brickor på båda sidor. Vill man ha precis kontroll av sidorörelsen går det ju att svarva bussningar till önskat mått.

Jag ser att MA även säljer dreven i Acetal (Delrin). Lättare att handskas med. Övermåttet 2.07 är nog boven i dramat, möjligen i kombination med ett för vekt material i plastdrevet från Kina..
Ifall man sätter dit Delrindrev bör man nog minska axelns övermått, och använda hård Loctite för att säkra.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Bild
Axel med löst och sprucket kugghjul.
Axeln är tyvärr även räfflad där hjulen sitter. Jag har ingen mikrometer att mäta med, men med digitalskjutmått får jag värden 1,98-2,00 mm där axeln är slät och över räfflornas toppar värden som ligger 0,06-0,08 mm högre. Om man ska ta bort räfflorna där kugghjulet ska sitta måste man nog även ta bort dem där det ena hjulet sitter för att kunna montera kugghjulet med risk att hjulet sedan inte får tillräckligt grepp. Locktite kanske löser problemet.
Jag håller också med om att axlarna inte alls behöver så stort sidospel. Det riskerar bara att försämra strömupptagningsbleckens funktion.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av HLS »

Hej
Den enda enkla lösningen verkar vara att välja kugghjul i Acetal. De lär ju tåla att snabbt pressa över förtjockningen vid hjulet och fram till rätt läge.
Har du tillgång till en svarv?
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Jo, jag har en liten svarv så det ska nog gå att få till på något sätt, men det är ju onödigt arbete.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av HLS »

Absolut onödigt arbete.
Tyvärr ser man en hel del kvalitetsbrister på det som producerats i Kina, och somligt går inte sönder förrän garantin gott och väl upphört gälla.
Det lät som reservdelarna tagit slut, så då uppstår ett val; vänta och hoppas att det kommer mer delar från Kina eller fixa det själv och svälja förtreten..
Kanske har hr Wallin blivit tagen på sängen av det inträffade. Det har tydligen funnits delar.
När man tittar på kugghjulet på bilden inses att det är rätt lite material i navet på sagda kugghjul. Ett materialbrott som väntat på att ske-?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Lihkströmsverken »

Oroväckande uppgifter även för mig då jag har införskaffat hela fem Hg lok och dessutom den "dyra" varianten med ljud. Har endast provkört loken och därefter låtit de ligga i sina kartonger. Med tanke på det inträffade skulle det därför vara intressant att skaffa ersättningsaxlar med kugghjul i mässing eller vänta på signaler från Jeco.

Då jag för ögonblicket saknar bana att trafikera min Hg-lok på ser jag med fasa fram emot tillfället, kanske några år i framtiden, då jag drabbas av spruckna kugghjul. Då knappast rätt tidpunkt att reklamera. Ser egentligen bara två varianter;
Antingen tar Jeco sitt ansvar (?) och tar fram (liksom andra producenter gjort) ersättningsaxlar med mässingskugghjul eller så gäller det att gemensamt att vi själv försöker få fram dessa, någon som känner sig manad?

/Ola

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

Jag har reklamerat mina axlar med spruckna kugghjul till MJ-Hobbyexperten och fått nya med kugghjul av mässing. Tyvärr var det skivhjul i stället för de ursprungliga ekerhjulen, men eftersom hjulen nästan inte syns när loket står på banan så får de duga tills vidare. Om man målar hjulskivorna smutssvarta så tänker man nog inte alls på att ekrarna saknas. För att göra strömupptagningen säkrare passade jag samtidigt på att montera små hylsor på axlarna så de inte ska kunna röra sig så mycket i sidled att blecken riskerar att tappa kontakten med hjulen.

Bild

Bild

Bild

Svenne

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Svenne »

Det här var ju en avslöjande och lärorik tråd. Hade lite missljud i ena färdriktningen och kollade. Alla mina 4 drivaxlar - och utbytesaxeln - hade mer eller mindre utvecklade sprickor i kugghjulen. Eftersom de två garantiåren tyvärr var utgångna, fick jag betala mina nya axlar, som har mässingskugg och skivhjul, 60 spänn styck. :(

Det var dock relativt enkelt att skifta över de gamla ekerhjulen till de nya axlarna, passningen var helt OK för mig. :D

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av 3030 »

Om man som jag låter sina lok ”ligga till sig” i kartongen så upptäcker man problem av detta slag några år senare..

Har någon tips på hur man på rätt sätt öppnar loket/boggierna för att lägga i de ersättningsaxlar med metallkugg som Jeco numera har i sortimentet?
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Kjedlund »

HgboggiP1030972.jpg
Boggins bottenplatta hålls på plats av ett snäppförband. Det lossas om man försiktigt "bräcker" ut bygeln i pilens riktning så att den tappar greppet. Det kan vara lite pilligt att komma åt utan att riskera att skada detaljer i närheten. Jag använde en tandläkarsond som fungerade rätt bra.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av Lihkströmsverken »

Kjedlund skrev: 31 okt 2020, 09:20 Boggins bottenplatta hålls på plats av ett snäppförband. Det lossas om man försiktigt "bräcker" ut bygeln i pilens riktning så att den tappar greppet. Det kan vara lite pilligt att komma åt utan att riskera att skada detaljer i närheten. Jag använde en tandläkarsond som fungerade rätt bra.
Utmärkt beskrivning. Vill bara tillägga att jag fick rekommendationen att vara försiktig då det annars fanns risk att snäppfästena bröts av.

/Ola

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Problem med Jeco Hg:s driv

Inlägg av 3030 »

Tack för pedagogiskt svar!!
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ellok"