Åter på väg ner i källaren efter en veckas semester där det inte blev så mycket järnvägsupplevelser.
Ofta när Eva och jag varit ute och rest till olika större städer har vi gjort någon eller några extra utflykter med lokaltåg (eller i nödfall med buss) till andra orter i närheten för att komma bort från stadsluften och se lite andra delar av landet.
Förra året gjorde vi även själva resan med tåg. Bl.a Hamburg och Amsterdam besöktes på rundresan.
Men under årets semesterresa var det tyvärr inte något bra alternativ.
Så när vi varit några dar på den helt tågfria huvudorten bokade vi istället en tvådagarstur med bil och egen lokal förare/guide.
Ett lite mer "intimt" sätt att se sig om, bara Eva, jag och vår guide. Lite sevärdheter och vyer, besök hos en lokal vintillverkare och kaffe med guidens vänner på orten och övernattning på enklare B&B i lantlig miljö.
Och framförallt så slapp vi ge oss in på att själva navigera en bil på dåliga vägar med "dynamiska" trafikregler.......och istället tillfullo ta in både vyer och måltider med tillbehör.
Vi skymtade vid enstaka tillfällen lite järnväg längs vägen vi åkte, men i det här landet har man av olika orsaker inte satsat på
att utveckla och underhålla järnvägen som transportmedel.
Signaltavlorna längs linjen pekar snett och vint åt olika håll och hålen där signallamporna suttit gapar tomma.
Det sista man väntar sig är att se ett tåg komma rullande.
Men ändå, under gråa avgaspuffar arbetar sig ett välanvänt diesellok fram längs linjen med ett par minst lika välanvända personvagnar i kroken.
Kan någon med ledning av text och bilder gissa vilket land vi besökte?
Toppbilden, visa:
Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Fina semesterbilder, Olle!
Tja, var...? Vindistrikt och lite spännande bed & breakfast. Dåligt underhållen järnväg..
Med risk för att göra en hemsk jämförelse med spårvagnar i Göteborg, så... Italien?
Tja, var...? Vindistrikt och lite spännande bed & breakfast. Dåligt underhållen järnväg..
Med risk för att göra en hemsk jämförelse med spårvagnar i Göteborg, så... Italien?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Det har jag svårt att föreställa mig. Italien har ändå en fortsatt ganska bra infrastruktur för sina järnvägar, har satsat på höghastighetsbana mm mm.
Snarare något gammalt östland. Alla huvudstäder i Europa har dock järnväg, vad jag vet. Först fick jag vibbar av Cuba, men bilen som skymtar förbi verkar väääldigt ny för det. Det här var svårt. För att dra till med något: Laos ????
Snarare något gammalt östland. Alla huvudstäder i Europa har dock järnväg, vad jag vet. Först fick jag vibbar av Cuba, men bilen som skymtar förbi verkar väääldigt ny för det. Det här var svårt. För att dra till med något: Laos ????
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
En rå gissning: Albanien.
Lars
Lars
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Laos fick sin första järnväg 2009, några kilometerfrån Friendship Bridge (över Me Khong) till Vientiane.Johan Molin skrev: För att dra till med något: Laos ????
Jag förmodar att den trafikeras med thailändskt materriel. En bild från bussen över bron från februari 2010. Thailändare fick inte köra bil i Laos då, Laos har högertrafik, Thailand vänster-.
Jag tror som Lars mer på Balkan
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Om man googlar på "albanian railways" och tittar på bilder ser man ögonblickligen att lars t har helt rätt! Albanien är det.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Färgsättningen på loket överensstämmer väl med HSH, Hekurudha Shqiptare. Den underliggande färgsättningen på vagnarna är väl svårare att avgöra.lars t skrev:En rå gissning: Albanien.
Lars
Jag ansluter mig till Lars förslag.
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
- Johan Molin
- Inlägg: 19963
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Så klart det måste vara så! I min iver över att kolla Moldaviens huvudstad och lite annat, föll Albanien nedanför min radarhorisont!
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Ja, jag är beredd att böja mig också... Tänk om man kollat via Google innan man gissade, då hade man sluppit skäms-kudden...
Men erkänn att Italien var en vild gissning? Och det är ju bara 1 cm skillnad mellan Albaniens kust o "klacken" ju...
Men erkänn att Italien var en vild gissning? Och det är ju bara 1 cm skillnad mellan Albaniens kust o "klacken" ju...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Färjeflottan som seglar mellan Italien och Albanien är varierad, gotlandsfärjor, finlandsfärjor, japanska färjor, australienska färjor, kanalfärjor (engelska), italienska färjor och franska färjor. Dessutom har det skett en rejäl uppgradering av flottan på senare år, nått som järnvägen i Albanien uppenbarligen inte drabbats av.
Gick ju en serie program på SVT om järnvägsresor i olika länder där Albanien var ett av dom.
Stefan
Gick ju en serie program på SVT om järnvägsresor i olika länder där Albanien var ett av dom.
Stefan
Re: Liten Bildgåta - Utländska järnvägar
Javisst är det Albanien.
Loket är ett class T669, byggt i Tjeckoslovakien och är "fångat" utanför staden Durres på linjen som följer kusten söderut.
Den här bilden är trots namnet på flaskan från en lugnare del av landet.
I väntan på kvällsmaten på en liten "lantlig" restaurang i borgen på toppen av berget vid staden Berrat.
-------------------------
Det går inte att resa med tåg till Albanien då man under sin isolering lade ner samtliga linjer mot angränsande länder.
Det har funnits en godsanslutning mot Montenegro under senare år, men jag har inte koll på om den fortfarande används.
I huvudstaden Tirana fanns det en järnvägsstation med en linje mot hamnstaden Durres, men hela stationsområdet revs för att ge plats åt ett "aveny-förlängnings-projekt" som nog kanske inte blir av.....
. Däremot är busstrafiken i Tirana uppgraderad precis som färjetrafiken. Högst moderna bussar trafikerar gatorna i staden, en så fort man vill nyttja landsortstrafiken är det fortfarande samma gamla bussar som gick i andra länder på 90-talet. Allt ljus på Tirana är det som gäller.
Bebyggelsen i Tirana är en mix av ordinarie Balkan-blandning och mixat med typisk öststatsbetong
och en del rätt så egna byggstilar på de lite högre husen, som t.ex detta. hus.
För att ändå få åka med något allmänt transportmedel tog vi linbanan upp på berget Monte Dajti.
Linbanans nedre station ligger c:a 25 km nordost från Tiranas centrum och den tog oss på en c:a 5 km lång tur upp c:a 900 m över staden.
Här uppe blev vi efter en del promenerande på grönområdena sittande en stor del av dagen på en servering med rätt skaplig utsikt
Loket är ett class T669, byggt i Tjeckoslovakien och är "fångat" utanför staden Durres på linjen som följer kusten söderut.
Den här bilden är trots namnet på flaskan från en lugnare del av landet.
I väntan på kvällsmaten på en liten "lantlig" restaurang i borgen på toppen av berget vid staden Berrat.
-------------------------
Det går inte att resa med tåg till Albanien då man under sin isolering lade ner samtliga linjer mot angränsande länder.
Det har funnits en godsanslutning mot Montenegro under senare år, men jag har inte koll på om den fortfarande används.
I huvudstaden Tirana fanns det en järnvägsstation med en linje mot hamnstaden Durres, men hela stationsområdet revs för att ge plats åt ett "aveny-förlängnings-projekt" som nog kanske inte blir av.....
. Däremot är busstrafiken i Tirana uppgraderad precis som färjetrafiken. Högst moderna bussar trafikerar gatorna i staden, en så fort man vill nyttja landsortstrafiken är det fortfarande samma gamla bussar som gick i andra länder på 90-talet. Allt ljus på Tirana är det som gäller.
Bebyggelsen i Tirana är en mix av ordinarie Balkan-blandning och mixat med typisk öststatsbetong
och en del rätt så egna byggstilar på de lite högre husen, som t.ex detta. hus.
För att ändå få åka med något allmänt transportmedel tog vi linbanan upp på berget Monte Dajti.
Linbanans nedre station ligger c:a 25 km nordost från Tiranas centrum och den tog oss på en c:a 5 km lång tur upp c:a 900 m över staden.
Här uppe blev vi efter en del promenerande på grönområdena sittande en stor del av dagen på en servering med rätt skaplig utsikt
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell