Toppbilden, visa:    


Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Lihkströmsverken »

Efter flera års väntan tycks nu äntligen Brimalms Du-lok påbörjats att levereras, förvisso endast Du2 än så länge. Hade förmånen att för ett tag sedan se två lok multipelkopplade på klubbanan men det gavs inte tid att studera dessa närmre, köregenskaperna var dock imponerande. Bilder av levererade lok förkommer på såväl Brimalms hemsida som på olika forum. Nu till en fråga;

På publicerade bilder tycks det saknas åtskilliga nitar vilket jag tycker verkar konstigt. Jag trodde att en zinkkorg var tålig och gjuttekniken oöverträffbar men när det saknas (?) nitar slumpvis blir jag orolig. Är min tolkning av bilderna felaktig? Hoppas att någon ägare av lok kan sprida ljus över detta och lugna mig.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Lihkströmsverken »

För att illustrera vad jag syftar på med "saknade nitar" så titta på dessa tre länkar;

http://brimalm.se/butik/lok/dudu2/
Titta på Du2 302:s front som saknar ett 10 tal nitar och på samma loks långsida där flera nitar saknas i nederkanten. Nu visar bilderna troligen en prototyp, men ändå...

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg180411
Här syns oxså Du2 302, men nu förmodlingen ett serielok. Även här saknas ett stort antal nitar i fronten, mer än på "prototypen"

http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg178424
Här däremot verkar det som inga (?) nitar saknas.

Undrar om det finns "måndagsexemplar" bland Du2 loken eller om det är ett genomgående problem.

/Ola

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Kjedlund »

Oj, oj det var ju inte bra, men det är kanske ett lok för niträknare. Hur många nitar fick du?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av PeO »

I nummer fyra av Model Railroader för ett par år sedan beskrevs just en "rivet counter". Den skulle enligt fabrikanten fungera i alla skalor. :-BS

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev:Oj, oj det var ju inte bra, men det är kanske ett lok för niträknare. Hur många nitar fick du?
Hmm... jag hänger inte riktigt med på vad du menar. Vad jag vet har Ola inget lok... det är mitt och BoA:S lok han kommenterar.
Och konstatera faktum... det saknas nitar på modellerna. Och ett sådant konstaterande är väl inget att försöka skämta om.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Kjedlund »

Mitt inlägg är i grunden ett uttryck för besvikelse, - ännu en motgång för denna sedan mycket länge, med stora förväntningar, emotsedda modell. Jag är själv, enligt en del av mina kolleger, en niträknare, det vill säga jag uppskattar detaljerade och korrekta modeller. Nitförband ska till exempel se riktiga ut och om antalet nitar på modell och förebild överensstämmer är det ingen nackdel. Men om man bokstavligen ska behöva ”räkna” nitarna på varje individ på grund av osäker tillverkning då blir jag besviken. En inte ovanlig reaktion vid missnöje eller besvikelse är att (försöka) skämta om det. I diktaturer är till exempel politiska skämt vanliga.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Svante Andersson »

Kjedlund skrev:Mitt inlägg är i grunden ett uttryck för besvikelse, - ännu en motgång för denna sedan mycket länge, med stora förväntningar, emotsedda modell. Jag är själv, enligt en del av mina kolleger, en niträknare, det vill säga jag uppskattar detaljerade och korrekta modeller. Nitförband ska till exempel se riktiga ut och om antalet nitar på modell och förebild överensstämmer är det ingen nackdel. Men om man bokstavligen ska behöva ”räkna” nitarna på varje individ på grund av osäker tillverkning då blir jag besviken. En inte ovanlig reaktion vid missnöje eller besvikelse är att (försöka) skämta om det. I diktaturer är till exempel politiska skämt vanliga.
Hej,

Bra svar... och du har helt rätt.
Tyvärr många turer i Brmalm och Du-loken där flera direkta fel finnes förutom vad som verkar vara slumpvis "försvunna" nitar. Om dessa fadäser inte fanns skulee nog Brimalms Du(2) vara det hittillsa bästa svenska "storserie"-loket i modell.
För det som sitter under korgen är vad jag sett fram till nu i särklass bäst när det gäller gångegenskper på koppelstångslok.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ser med intresse på olika forum att det nu verkar levereras Du2 lok till förväntansfulla kunder. Brimalm kan säkert förvänta sig en försäljningssuccé om man spelar sina kort rätt, det är mycket lok man får för pengarna och köregenskaperna är fantastiska. Däremot kan man möjligen ställa sig frågan om kvalitetskontrollen som när man ser stukade fönster, eller tolkar jag bilden fel;
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg180546
Jag uppfattar vänster fönsterkarm i B-änden stukad.

Vidare är jag fundersam över kompromissen att skapa en "hittepålucka"
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg178424
(se bild 6)
jämför med takritningen här;
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg178982
som ofta handlar det om kompromisser i vår hobby men nog borde man kunnat gjort en bättre lösning.

Slutligen återkommer jag till "problemet" med saknade nitar. Kan inte låta bli att fundera över orsaken då jag inte kan erinra mig detta problem på andra zink- eller vitmetallskorgar. Handlar det om måndasexemplar eller dålig gjutteknik?

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Så verkar Brimalms Du2 lok äntligen börjat levererats, men

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev: Slutligen återkommer jag till "problemet" med saknade nitar. Kan inte låta bli att fundera över orsaken då jag inte kan erinra mig detta problem på andra zink- eller vitmetallskorgar. Handlar det om måndasexemplar eller dålig gjutteknik?

/Ola
Och där är ju som du vet min teori att de flesta försvunna nitarna beror på dålig hantering i rensning av gjutningen. Om detta gjordes på gjuteriet eller Brimalm/baltstatsfilial vet vi inget om men det vi vet är att Brimalm och gjuteriet haft vissa rättsliga mellanhavanden under resans gång.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!


Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"