Toppbilden, visa:    


Kullywood videoproduktioner

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av PeO »

Hörde jag "sin egen byfåne"?

Bild
Har funnits både Roco och Klein Modellbahn.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Hörde jag "sin egen byfåne"?
Du hörde "sin egen byfåne"! :mrgreen:
PeO skrev:Har funnits både Roco och Klein Modellbahn.
Ja asså, den där är ju hur döfrän som helst, och borde väl egentligen vara ett givet inköp under benämningen "Månadens Mölle-Mats" ... :=Koko

Men jag har givit mig själv inköpsembargo, då ansamlingen av "men den där är ju fin/frän/kul/snygg, den ska jag ha kvar" har svällt helt okontrollerat de senaste två åren. Tvärtom så håller jag på att gå igenom berget med grejer och strängt fråga mig själv "Måste du ha den där - och i synnerhet dubbletter av den? Varför det då i så fall? VAd ska du med den till? Motivera hur den hör hemma på Padborg åren kring 1960!" osv osv - så åtskilligt (t ex en massa DRG tankvagnar med ekerhjul, som jag tycker är hur snygga som helst - men de hade ju inte i Padborg 1960 att göra ...) har fått vandra vidare till nya ägare som förhoppningsvis "behöver" dem bättre.

Så den där tokroliga filibustern får jag nog ändå avstå tyvärr, även om den skulle passa min byfåne-image som hand i handsken ... :-cry
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 7

Inlägg av Mölle-Mats »

"Bara snack och ingen verkstad" har väl varit rätt kännetecknande för videoserien om hurusom Mölle-Mats våldgästades av Källna-Danne så här långt - men nu är det väl dags att i alla fall börja köra lite tåg, eller vad tycker ni? :-)

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Hva;;; Har Mölle Mats et körebart anlägning? :o :o . Nej nu får jag sätte igång, det går jo inte, det må jag oxå ha'. :lol:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ... avsnitt 7

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Hva;;; Har Mölle Mats et körebart anlägning? :o :o . Nej nu får jag sätte igång, det går jo inte, det må jag oxå ha'. :lol:
Ja, känn trycket på dig nu - du vet aldrig när det ringer på dörren härnäst och någon lång hårig (en högst medveten "sär skrivning"! :-BS ) individ med en videokamera i högsta hugg våldgästar dig härnäst! :-CO

Och nu när du är pensionist, så har du ju all tid i världen till att ägna dig åt att bygga en kör- och uppvisningsbar MJ-anläggning (pöhöö ... )! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 8

Inlägg av Mölle-Mats »

Turen är så kommen till det åttonde avsnittet i videoserien från när Källna-Danne våldgästade Mölle-Mats.

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Jag känna trycket, man ved aldrig hvornår man gästes af Mats, en meget velkommen gäst, jag har ikke haft så meget tid til at bygge på min bane, siden jul har jeg bygget på Herborg kirke til vores udstillings anläg, er ved at väre färdig nu, så kommer turen til min egen anläg. Hvad er det for en MY du körte med? [JC_doubleup.gif]

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Stefan S »

PeO skrev:Hörde jag "sin egen byfåne"?

Bild
Har funnits både Roco och Klein Modellbahn.
Samma modell även om Roco nog förbättrat den lite. Man köpte ju verktygen från Klein när dom konkat.

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ... avsnitt 8

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Jag känna trycket, man ved aldrig hvornår man gästes af Mats, en meget velkommen gäst,
Tack broder Kurt! Jag kommer gärna och gästar er igen så snart jag har vägarna mot Jylland, snart hoppas jag! :=KOMP
modeljernbane skrev: siden jul har jeg bygget på Herborg kirke til vores udstillings anläg, er ved at väre färdig nu,
Den måste ju förstås videodokumenteras, med strövtåg i förebilden och allt! :-T
modeljernbane skrev:Hvad er det for en MY du körte med? [JC_doubleup.gif]
I detta fallet så är det Märklins reviderade fullt skalenligt långa modell från 2014 av DSB My 1140 (art. nr. 39670).

Jag har förstås några Rundnæser till, 1960 så började de väl bli rätt vanligt förekommande på danska järnvägar!?! Ett ex av Rocos motsvarande modell (av My 1116 med art. nr. 69479, som dock tyvärr fick lokkorgen skadad vid transporten hit p g a bristfälig emballering i kombination med PostMord:s omilda behandling - så vet du någon som har en reservdels-lokkorg till den så är jag intresserad), en gammal Piko My 1122 (som dock inte fungerar, kommer väl att få stå som mockup på något spår på lokstationen) och sedan även ett par ex av Heljans modeller av DSB Mx.
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Ja så det er den nye MY fra Märklin, går det ikke at stänge av lyset bag ud på maskinen når du har vogne efter loket og ved körsel på banegården, anvende rangerlys. jeg mener den må have 17 F taster, den maskine? Jeg har den selv, men du ved, ingen körbart anläg så jeg kan afpröve det :oops:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ... avsnitt 8

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Ja så det er den nye MY fra Märklin,
Japp, det är den versionen som gäller! De tidigare modellerna med rötterna tillbaks till 60-talets modell med art.nr. 3067 är ju inte skalenliga då de är för korta - så de går förstås fetbort i en sann tågnörds ögon! :-r2
modeljernbane skrev:går det ikke at stänge av lyset bag ud på maskinen når du har vogne efter loket og ved körsel på banegården, anvende rangerlys. jeg mener den må have 17 F taster, den maskine?
Det kanske det gör, ja - men inte om man som jag kör med en gammal Märklin 6021 Control Unit ... Den har ju bara fem funktionstangenter (F0 för ljus av/på plus fyra till).

Jag har ju i o f s en Mobile station 2 också, men den använder jag än så länge bara för att provköra/programmera lok med (den funkar ju både för 3R Märklin/Motorola och i hyggligt god grad också för 2R DCC). Har väl funderat så smått på om jag ska byta ut 6021:an mot MS 2 när jag kommer igång med "förädlingen" av anläggningen, men helst skulle jag nog vilja ha en "fullstor" EcosS centralenhet (som ju du rekommenderat mig att skaffa).
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

EcoS må du have, jeg köbte en för jul, og har ikke provet den endnu. Hvad koster den i Sverige? Du vil få meget mere ud af dine lok, hvis du anvender M2 eller en EcoS .Har set på Sporskiftet.dk en som solgte sin gamle 6021 + tilbehör for 800 D Kr. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Vi tuffar vidare med det nionde avsnittet av videoserien från när Källna-Danne våldgästade Mölle-Mats, och nu blir det rätt nördigt! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 10

Inlägg av Mölle-Mats »

I det tionde avsnittet i videoserien om när Källna-Danne våldgästade Mölle-Mats, så tar vi oss en titt på den som verkligen är pudelens kärna i lille Padborg - de internationella expresstågen som passerade på sin väg från Skandinavien ut i stora vida världen nere på kontinenten.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 11

Inlägg av Mölle-Mats »

I avsnitt 11 i videoserien om när Mölle-Mats våldgästades, så vaknar Källna-Danne till, där han stod som en häst i hörnet och sov, och (försöker i alla fall) tar över kommandot.

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Lok'et över alle lok. RC LOK'ET [JC_doubleup.gif] :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ... avsnitt 11

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Lok'et över alle lok. RC LOK'ET [JC_doubleup.gif] :-BS
Ja där har du ju en själsfrände i Källna-Danne i alla fall!

Själv tycker jag att det är ungefär lika spännande att ha ett Rc-lok på MJ-anläggningen, som att se en vit Volvo 740 GL -88 (som för inte alltför länge sedan var Sveriges mest sålda bilmodell med minst 13 sålda per dussin, och fr a den vanligaste förmånsbilen bland de tjänstemän som hade den löneförmånen - kallades därför "sossecontainern") komma inglidandes på en veteranbilsträff ... :-r2

För mig så är förstås loket över alla lok "den store tysker" - DSB N (men det visste ni väl redan?) :D
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 12

Inlägg av Mölle-Mats »

I det tolfte avsnittet av videoserien från då Källna-Danne våldgästade Mölle-Mats, så fortsätter vi till Dannes båtnad på den inslagna vägen med kitschiga grällt gladplastiga tankvagnar efter ackumulatorloket - men icke förty så börjar jag i hyfsad grad få tillbaka kontrollen över hela spektaklet ändå! :mrgreen:

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 13

Inlägg av Mölle-Mats »

I dagens avsnitt i videoserien om hurusom Mölle-Mats våldgästades, så är det inte bara Källna-Danne som är besökare - nej, här dyker också den allerstädes närvarande Doc Emmet Brown upp i sin till tidsmaskin ombyggda DeLorean och ställer till med oreda i tidslinjen! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 14

Inlägg av Mölle-Mats »

I eftersnackskommentarerna på Fejjan till gårdagens avsnitt i videoserien om hurusom Mölle-Mats våldgästades, så skrev jag angående Källna-Danne att han är en rälig groda (ja, det var inte snällt - det medges).

Det får mig osööökt att tänka på att det väl är dags för min danske rangertraktor "Kermit, the frog" att presentera sig! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 15

Inlägg av Mölle-Mats »

Så är turen kommen till det 15:e - och sista - avsnittet i videoserien om hurusom Mölle-Mats våldgästades av Källna-Danne, och det är väl dags att knyta ihop säcken!

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Johan Molin »

Kul koncept Mats! Hur stort är ditt rum? Ur åtkomstsynpunkt är ju en hyllbana suverän – "på linjen" går det att göra fantastiska vyer med bara 3 dm djup. "I drömvärlden" skulle man på det sättet kunna representera både Fredericia, Padborg och Flensburg, fast då får ni nog vara några stycken för att överhuvud taget kunna köra banan. Hur är det; kom du över någon riktig spårplan från Padborg?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 1

Inlägg av Mölle-Mats »

Söndagen den 2 september 2018 bevistade jag Tågdagarna i Landeryd 2018, som genomfördes i samarbete med Nässjö Järnvägsmuseum. Jag videofilmade en del passager ute längs linjen samt en del aktiviteter vid Landeryds station.

I detta det första avsnittet i videoserien ser vi några passager vid Torups-triangeln i morgondimman. Bildmässigt blev det väl "sådär", men ljudspåren tycker jag blev rätt läckra - så skruva upp volymen när du tittar! :-)

Senast redigerad av Mölle-Mats den 03 sep 2018, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av BR78 »

Som vanligt exelent produktion Mats [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:... Bildmässigt blev det väl "sådär"...
Asså, det var väl inget fel på de bilderna, dimman gjorde det ju kallt - coolt menar jag. Fint.

Och vilken fart det var där på E2:an, säkert flera hundra km/h.

Får man lämna en synpunkt så tror jag texterna ska visas liiite längre, kanske 10 sek. mot 5-6 nu. Alltså för att hinna både läsa å se på film, vill ju inte missa något. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 1

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack gode bröder för de fina omdömena! :=KOMP
cgn1954 skrev:Får man lämna en synpunkt så tror jag texterna ska visas liiite längre, kanske 10 sek. mot 5-6 nu. Alltså för att hinna både läsa å se på film, vill ju inte missa något. :-)
Bra synpunkt, det tar jag till mig! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Salabad
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2018, 18:44

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Salabad »

Trevligt att få se Y1an på film också, vattenkokarna brukar annars dra till sig mest intresse.

/Bosse

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 2

Inlägg av Mölle-Mats »

Salabad skrev:Trevligt att få se Y1an på film också, vattenkokarna brukar annars dra till sig mest intresse.
Haha, ja jag är ju en sann ångloksfetischist, så de hamnar förstås väldigt mycket i fokus i mina videon!

Men här i avsnitt två i videoserien så blir det lite annat ljud i skällan när tåget som drogs av STAB:s TMX 1004 presenterar sig - även om det förstås smyger sig in ett par sekvenser på stenkolsbrännaren också! :-BS



PS! Sorry Göran, men detta avsnittet var redan klippt och färdigt när jag tog del av ditt konstruktiva förslag om längre exponeringstid på texterna. Men i nästa avsnitt så lovar jag bot och bättring! DS!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 2

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:...Sorry Göran, men ...
Hehe, det är lugnt, tack fär omtanken. Jag har hittat och lärt mig använda knappen nu så jag klarar mig, det du! :-J
En jätteliten bild - endast 100 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 3

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:...Sorry Göran, men ...
Hehe, det är lugnt, tack fär omtanken. Jag har hittat och lärt mig använda knappen nu så jag klarar mig, det du! :-J
Haha Göran, tvingade jag dig att RTFM:a nu? :-JJ

Nå, i dagens avsnitt ska du slippa fippla med pausknappen, nu ska du nog hinna med att läsa alla romaner som jag smyckar mina videosekvenser med! :-BS

I detta det tredje avsnittet i videoserien så håller vi oss vid Landeryds station, och ser ånglokståget ankomma, avgå och återkomma. Dessutom så tar vi en titt på HNJ:s ångvagn från 1888, som körde små turer på bangården.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 4

Inlägg av Mölle-Mats »

I detta det fjärde avsnittet i videoserien så ser vi när evenemangets sista tåg återkommer till Landeryd, och man börjar förbereda återfärden till Nässjö med lok och vagnar.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av P Falk »

Tack för trevliga filmer Mats. Härligt att se ångtrafiken igen. I sommar har det ju varit glest av den varan.
Ångvagnen är ju väldigt trevlig, tycker jag. Roligt att även se en av MRWs gamla medlemmar, Peter, stå vid spakarna på ångvagnen.
Hans mustasch-prydda leende går inte att ta miste på. :-J
Tack Mats! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tågdagarna i Landeryd 2018 avsnitt 5

Inlägg av Mölle-Mats »

P Falk skrev:Tack för trevliga filmer Mats. Härligt att se ångtrafiken igen. I sommar har det ju varit glest av den varan.
Ja det var härligt att äntligen få se och höra ånglok/ångvagn, och fr a känna den underbara doften av stenkolsrök igen - har haft svår abstinens den gångna sommaren!
P Falk skrev:Ångvagnen är ju väldigt trevlig, tycker jag. Roligt att även se en av MRWs gamla medlemmar, Peter, stå vid spakarna på ångvagnen. Hans mustasch-prydda leende går inte att ta miste på. :-J
Ångvagnen är verkligen en söt liten skapelse, och kul att du fick återse en gammal bekant! [JC_doubleup.gif]

Dags så för det femte och avslutande avsnittet i videoserien, här så följer vi en del avslutande aktiviteter vid lokstallsområdet.

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Johan Molin »

P Falk skrev:
Ångvagnen är ju väldigt trevlig, tycker jag. Roligt att även se en av MRWs gamla medlemmar, Peter, stå vid spakarna på ångvagnen. Hans mustasch-prydda leende går inte att ta miste på. :-J
Man får intrycket att alla tågälskande göteborgare heter Peter, utom Stig (ja och Tomas också förstås)! :-CO

F ö är jag säker på att vår gamle forummedlem Pennstativ log saligt i sin himmel när han fick se detta evenemang! RIP!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av kilowatt »

Johan Molin skrev:
Man får intrycket att alla tågälskande göteborgare heter Peter, utom Stig (ja och Tomas också förstås)! :-CO
Det beror på att dom heterPeter :-J

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"