Toppbilden, visa:    


Kullywood videoproduktioner

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

TACK Mats och bra jobbat. Ha en fin jul. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Tak Mats for fin julekalender fra begge sider af Øresund, bedst var dog filmen fra Brösarp- St. Olof. med julesne og ånglok. God jul [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 24 december

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Ånglok är coolt, det är bara så :-T
Kunde inte ha formulerat det bättre själv! :-J
FredrikÅ skrev:Sedan noterade jag att strömavtagarna var nere på brunloket :-CO
Jamen vaddå? Det är väl helt modellenligt - det är ju ett ackumulatorlok ju! :=u
FredrikÅ skrev:Ha det bäst Mats och som sagt, en riktigt God Jul :=KOMP
Tack och detsamma!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 24 dec 2017, 10:16, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: hJulkalendern 2017, 24 december

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:... bedst var dog filmen fra Brösarp- St. Olof. med julesne og ånglok. [JC_doubleup.gif]
Jo där infann sig ju den "rätta" julstämningen!

Men nackdelen var att det också medförde en hel del frysande för min del, när jag stod där ute i den fuktiga luften med minusgrader och tämligen "friska" vindar och väntade på tågen ... :=u
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av S Johansson »

Stort tack, Mölle Mats, för att du tappert i alla väder filmat i Skåne och Danmark. Jag har med stort intresse följt dina strapatser varje dag denna månad. Särskilt roligt har det varit att se scenerna med de tunga tågen, som med god fart och härligt ljud nalkats och sedan försvunnit i ett fjärran moln av rök och ånga ibland triumferande med visslan. Det minner om barndomens ångtågsresor efter något lättare ångtåg på Säröbanan och Västgötabanan. Nu önskar jag dig en riktigt GOD JUL med inspiration till kommande filmprojekt! /Stig

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Göran T »

God Jul Mats och tack för en konsekvent och väl utförd hJulkalender. Många fina bildsekvenser har vi kunnat njuta och jag gillar särskilt när bildsekvenserna är lååååånga och inte klipps sönder i små snuttesekvenser som det finns alldeles för många exempel på.
Bra jobbat i ur och skur. Nu får du tina upp i julvärmen.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: hJulkalendern 2017, 24 december

Inlägg av modeljernbane »

Mölle-Mats skrev:
modeljernbane skrev:... bedst var dog filmen fra Brösarp- St. Olof. med julesne og ånglok. [JC_doubleup.gif]
Jo där infann sig ju den "rätta" julstämningen!

Men nackdelen var att det också medförde en hel del frysande för min del, när jag stod där ute i den fuktiga luften med minusgrader och tämligen "friska" vindar och väntade på tågen ... :=u
Man må jo ofre sig i en god sags tjeneste, og tak for det. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

tågtyckarn

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av tågtyckarn »

Jag får säga som ala andra. Tack för en underhållande julkalender. Jag beundrar din vilja att vänta in tåg ute bland spenaten och tarzanställningarna samt dit internationella engagemang. Kudos.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack till er alla för de uppskattande orden! :=KOMP
tågtyckarn skrev:Jag beundrar din vilja att vänta in tåg ute bland spenaten och tarzanställningarna samt dit internationella engagemang. Kudos.
Haha, ja jo ... Being a train spotter is a cold and lonely job, but someone´s gotta do it! :=Koko

Och när jag nu ändå stod där ute längs spåren med videokameran beredd ...

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Øresundstog på Helsingørs banegård

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så den andra delen av videoserien med "slaggprodukter" där vi följer framför allt Øresundstog på Kystbanen. I dagens avsnitt tittar vi på hur det ser ut vid Helsingørs banegård.

Also sprach der Matserschmitt!

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Vierundvierzig »

Har ju tagit del av Dina filmatiseringar genom de senaste åren, och förstått att även Du blivit ångloksfantast på allvar. Med Skåne/Danmark turerna under adventstid har nog stenkolsröken fått Dig fast för alltid. Bugar och bockar för många trevliga sejourer vid skärmen! DSB S-maskinen är riktigt häftig att se bl.a. godis!

Många med mig ser fram emot kommande klipp på "Tuben", var så säker!

Gott Nytt 2018!

// 44

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Slaggprodukt reguljära persontåg i Skåne

Inlägg av Mölle-Mats »

Vierundvierzig skrev:Har ju tagit del av Dina filmatiseringar genom de senaste åren, och förstått att även Du blivit ångloksfantast på allvar. Med Skåne/Danmark turerna under adventstid har nog stenkolsröken fått Dig fast för alltid. Bugar och bockar för många trevliga sejourer vid skärmen!
Stort tack broder! :=KOMP

Du tillhör ju definitivt den inre målgruppen (många äro kallade, men få äro utvalda) för mina filmatiseringar, och du kan också själv ta åt dig en stor del av äran för att jag snöat in så tungt på just ånglok!
Vierundvierzig skrev:DSB S-maskinen är riktigt häftig att se bl.a. godis!
Visst är den döschucker, den är så ful så att den blir snygg! Och glöm inte ljudet - det är något visst med trecylindriga maskiners läte! [JC_doubleup.gif]
Vierundvierzig skrev:Många med mig ser fram emot kommande klipp på "Tuben", var så säker!
Och mer kommer, var så säker!

Men idag är det ju mellandag, så då kör vi på med lite "slaggprodukter" - idag så återvänder vi till den svenska sidan av Sundet ett tag, och vad hittar vi väl där? Jo, Øresundstog förstås ... :-BS


Vierundvierzig skrev:Gott Nytt 2018!
Vad är det med er masar - det är lååååååångt kvar till nyår! Tids nog kommer vi dit också, ge er till tåls! :=u
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Godt at du tager dig tid at foto oxå nye tåg, om 30 år er det dem som er veteran, og måske sidder der folk og nyder at se de, gamle tåg, som de mindes fra barndommen, som vi gør idag, når vi ser ånglok og gamle motorvogn.Jeg håber at de gamle lokomotiver også bliver bevaret for eftertiden så oxå vores børnebørn og deres børn ved hvad var en ånglok i virkeligheden og ikke bare en romantisk forestilling fra en julekort hvor julenissen ankommer per ånglok, eller en moddel af en ånglok på en modeljernbane. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Gilleleje-toget på havnebanen i Helsingør

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Godt at du tager dig tid at foto oxå nye tåg, om 30 år er det dem som er veteran, og måske sidder der folk og nyder at se de, gamle tåg, som de mindes fra barndommen, som vi gør idag, når vi ser ånglok og gamle motorvogn.
Ja det gäller ju att passa på att dokumentera tågen medan de finns, rätt vad det är så är de borta. Jag minns ju hur dessa evinnerliga brunlok, som det vimlade av överallt i min barn- och ungdom, plötsligen bara var borta ur den reguljära trafiken här i Sverige!

Ett annat minne som etsat sig fast i mitt minne och sinne "för evigt" är ju motorvagnstågen till Gilleleje, som gick "mitt i gatan" i centrala Helsingør - och då är det väl främst Lynetterne som gjort störst avtryck hos mig. Här en dålig bild tagen med en dåtida mobiltelefonkamera i september 2005.
Bild079.jpg
Men - även om Lynetterne nu är historia, så går det fortfarande tåg där! I dagens "slaggprodukt" återvänder vi till Danmark igen, och tittar på när Gilleleje-toget avgår från Helsingørs station och vidare på havnebanen.


modeljernbane skrev:Jeg håber at de gamle lokomotiver også bliver bevaret for eftertiden så oxå vores børnebørn og deres børn ved hvad var en ånglok i virkeligheden og ikke bare en romantisk forestilling fra en julekort hvor julenissen ankommer per ånglok, eller en moddel af en ånglok på en modeljernbane. [JC_doubleup.gif]
Ja leden av de personer som jobbade dagligdags med ånglok och därför besatt en djup kunskap om körning, skötsel och underhåll, börjar ju nu tunnas ur på allvar. Men det finns dock ett visst hopp om att kunskaperna inte kommer att gå förlorade helt, glädjande nog så träffar jag när jag är ute och filmar en hel del unga killar (sällan tjejer tyvärr) som brinner för gamla ånglok och håller på att lära upp sig.

Och så har vi ju Västergötlands Ånglokssällskap lett av eldsjälen Per-Åke Lampemo, som vinnlägger sig om att sprida kunskaper om körnings, skötsel, underhåll och renovering av ånglok - förutom att man också ägnar mycket tid åt eget praktiskt arbete med dessa sysslor!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Øresundstog på Kystbanen

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så en video igen med Øresundstog på Kystbanen.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

GC godståg i Skåne

Inlägg av Mölle-Mats »

Ännu en "slaggprodukt" från när jag stod där ute längs banvallarna och väntade på att ångloksdragna jultåg skulle dyka upp - i det här fallet så följer vi några av Green Cargos godståg i det skånska landskapet.

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Snickarboa +fullskaleverkstad + video"studio"(studier?)

Inlägg av Mölle-Mats »

Haha, ja det har onekligen hänt lite på de tre år som jag nu hållit på med videoinspelning/redigering i alla fall - här ett av de allra första lärospånorna som jag drog i detta ädla skrå i januari 2015, som jag råkade återfinna idag ... :-CO



Och hur har det gått med det där trapp-projektet undrar ni nog nu - behöver ni fråga? :oops:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #1

Inlägg av Mölle-Mats »

Blev uppringd av en god vän häromdagen, som var i akut behov av en lekkamrat eftersom han var gräsänkling då hans fru var bortrest på konferensresa med jobbet över helgen. Och jag var ju inte nödbjuden ... :-BS

Så det hela resulterade i en liten videoserie under konceptet "Mölle-Mats våldgästar ...", här är det första avsnittet:

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Väldigt trevligt "hemma hos".
Klockan är nu 08.20. Kan man månne vänta sig del 2, med rapporten från kuvösen, om ett par timmar?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #2

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Väldigt trevligt "hemma hos".
Tack! :=KOMP
Sture Bylén skrev:Klockan är nu 08.20. Kan man månne vänta sig del 2, med rapporten från kuvösen, om ett par timmar?
Näe, men om du dubblar den stipulerade tidsrymden så ... :-BS

Dags så för det andra avsnittet i videoserien från när Mölle-Mats våldgästade gräsänklingen Källna-Danne! :-)

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:om du dubblar den stipulerade tidsrymden så
Man gör ju sina försök med "blåslampan"... ;)

Ännu ett spännande och välgjort avsnitt från Möllevisionen.
Föga överraskande att Danne planerar sina hus utifrån "Bara en fasad" :D (Fast en textremsa hade varit bra ibland... :mrgreen: )
Då var åter en klipphängare presenterad. Tänk om man kunde få den levererad till frukostkaffet vid sextiden i morgon bitti. :-T

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #2

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:om du dubblar den stipulerade tidsrymden så
Man gör ju sina försök med "blåslampan"... ;)
Förgäves, skulle det visa sig ... :-CO
Sture Bylén skrev:Ännu ett spännande och välgjort avsnitt från Möllevisionen.
Jag bugar och tackar mjukost! :=KOMP
Sture Bylén skrev:Föga överraskande att Danne planerar sina hus utifrån "Bara en fasad" :D
Haha, där skördade du en solklar poäng! :-JJ

För er som ännu inte blivit bekanta med Dannes litterära verksamhet, så bör vi väl kanske nämna att titeln på hans debutroman är just "Bara en fasad".
Sture Bylén skrev:(Fast en textremsa hade varit bra ibland... :mrgreen: )
Du får väl använda dig av ditt skånsk-svenska lexikon, så du kan förstå och tillgodogöra dig alla "klokheter" som serveras! :-BS
Sture Bylén skrev:Då var åter en klipphängare presenterad. Tänk om man kunde få den levererad till frukostkaffet vid sextiden i morgon bitti. :-T
Jajaja, jag får väl återgå till mina rutiner att lägga ut dagens avsnitt i mina videoserier efter midnatt, innan jag kryper till kojs! :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av jogra »

Hur är det Mazze, när har Hamburg kommit att bli nån ort i Emsland? :o :? Eller, hörde jag galet där? :roll:
Nu skulle det passa finemang med närmare titt på hur föregångarna till Helmuts Kohl-tåg gick. :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:Hur är det Mazze, när har Hamburg kommit att bli nån ort i Emsland? :o :? Eller, hörde jag galet där? :roll:
Nu skulle det passa finemang med närmare titt på hur föregångarna till Helmuts Kohl-tåg gick. :D
Du hörde alldeles rätt - jag får väl erkänna att mina geografiska kunskaper där i norra Tyskland inte är så där alldeles väldigt bra ... :oops:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #3

Inlägg av Mölle-Mats »

Jaja, jag lägger väl ut dagens avsnitt redan nu strax efter midnatt då, så han Bylén kan avnjuta det till morgonkaffet redan i svinottan!

Så var turen kommen till det tredje avsnittet i videoserien om när Mölle-Mats våldgästade gräsänklingen Källna-Danne, och nu blir det äntligen lite modelltågskörning till sist! :-BS

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Jaja, jag lägger väl ut dagens avsnitt redan nu strax efter midnatt då, så han Bylén kan avnjuta det till morgonkaffet redan i svinottan!
Föredömligt! Kaffet smakade extra gott idag tillsammans med denna rafflande rulle som leder tankarna till "Helan och Halvan bygger en tågbana".

Och här för man också in ett stationshus i handlingen, och inte vilket stationshus som helst..... 8-) [JC_doubleup.gif]

Annars fastnade jag mest för den utomordentligt instruktiva och tydliga del av filmen där Stan och Ollie demonstrerar montering av c-räls. Se bara skärmklippet nedan. Vem kan misslyckas efter sådan fokusering på de båda instruktörernas handgrepp?

Bild

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

[JC_doubleup.gif] :=f

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #3

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Jaja, jag lägger väl ut dagens avsnitt redan nu strax efter midnatt då, så han Bylén kan avnjuta det till morgonkaffet redan i svinottan!
Föredömligt! Kaffet smakade extra gott idag tillsammans med denna rafflande rulle som leder tankarna till "Helan och Halvan bygger en tågbana".
Sedär - I made your day, eller hur? :-BS
Sture Bylén skrev:Och här för man också in ett stationshus i handlingen, och inte vilket stationshus som helst..... 8-) [JC_doubleup.gif]
Ja. en modell av Morshyttans stationshus är ju alltid bra att ha och gör god nytta som rekvisita när det ska spelas in MJ-videon! Stort tack till broder Modeljernbane för att du inte kastade den i skraldespanden, utan lät mig ta över den! :-T
Sture Bylén skrev:Annars fastnade jag mest för den utomordentligt instruktiva och tydliga del av filmen där Stan och Ollie demonstrerar montering av c-räls. Se bara skärmklippet nedan. Vem kan misslyckas efter sådan fokusering på de båda instruktörernas handgrepp?
Ja den där kameravinkelen - tänkte inte på det ... :oops: Jag var väl alltför tagen av stundens "allvar"!

En viktig lärdom gjord till kommande projekt - vinkla ned stativet när "skådespelarna" (eller var man nu ska kalla Fyrtornet och Släpvagnen som "agerade" i den här scenen) sätter sig pladask på golvet! Men jag kan ju i detta fallet skylla på att alla är vi barn i början, det här var nog mitt första försök att agera Stor Folkbildare ... Och det allra viktigaste i en folkbildnings-instruktionsvideo - mina läpprörelser - kom ju i alla fall med i bild! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #4

Inlägg av Mölle-Mats »

Så var vi framme vid det fjärde och avslutande avsnittet i videoserien om när Mölle-Mats våldgästade gräsänklingen Källna-Danne - och nu äntligen är den långa väntan över ... :-CO

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Morgonkaffet smakade verkligen bra i sällskap med detta långa tåg. [JC_doubleup.gif]
Och snyggt vädrade vagnar var det också.
Bonusmaterialet var också sevärt. "Med ett förflutet i Mortorp" förklarar ju en hel del.
Nu undrar man vem som ska drabbas av nästa våldgästning?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästar - the Gräsänkling Blues #4

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Morgonkaffet smakade verkligen bra i sällskap med detta långa tåg. [JC_doubleup.gif]
Och snyggt vädrade vagnar var det också.
Tack och bock! :=KOMP

Men riktigt nöjd med vädringen av vagnarna är jag inte ännu, det återstår en del jobb med dem. Och även här blir det väl läge för lite "gör om, gör rätt" - det där egenhändigt förfärdigade kollast-insatserna såg ju monumentalt gigantiska ut bredvid Märklins fabrikstillverkade ...
Sture Bylén skrev:Bonusmaterialet var också sevärt. "Med ett förflutet i Mortorp" förklarar ju en hel del.
Förstod att du skulle gilla den kommentaren! :-BS
Sture Bylén skrev:Nu undrar man vem som ska drabbas av nästa våldgästning?
Mmmm, bäva månde de kamrater som har sina bopålar inom ett icke-betryggande avstånd från Mölle! :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Nu undrar man vem som ska drabbas av nästa våldgästning?
Ja man kan ju undra vem som är det stackars offer som argusögonen fokuserar på den här gången? :-r2

Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

Asså... de ä väl inge svårt bygga om 2R till 3R? Värre väl åt andra hållet.

Eller?

Vill du ha en PowerPoint på ombyggnad?

Klart man kan ha en bana/spår för 2R och 3R men det går ju (i realiteten) aldrig köra olika fordon samtidigt. Ju.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ...

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Asså... de ä väl inge svårt bygga om 2R till 3R? Värre väl åt andra hållet.

Eller?
Ja jo, jag vet - i teorin i alla fall. Hur det fungerar i praktiken är väl en annan fråga - alla 2R-lok kanske det inte bara är att "smacka dit" en släpsko under bara sådär - finns det ö h t plats för en släpsko, och hur kommer det att bete sig fr a i växlar med denna "extra ballast" under!?! Inte ens Märklins egna lok går ju alltid helt klanderfritt genom växlarna ...

Jag har ett Roco DSB N-lok, som är ett ombyggt 2R-lok (enligt Claes på Eurohobby) - men det är väl förmodligen ganska enkelt att bygga om eftersom modellen även finns i 3R-utförande från fabrik. Jag har väl bara testkört det på en snutt rak räls än så länge, och så långt verkar det funka bra. Jag får väl testköra det ordentligt på anläggningen så får vi se hur det beter sig "i verkliga livet"!

Och Heljans lok lär ska vara väldigt enkla att bygga om mellan de båda systemen, deras fabriksvarianter i 3R sägs ju att vara 2R-lok med en släpsko under ... Jag har en 2R "Marilyner" (de Frichs-byggda My-loken) samt en släpsko, som jag skulle kunna prova att "bygga om".
cgn1954 skrev:Vill du ha en PowerPoint på ombyggnad?
Ja tack! Låter som den vore mycket intressant att studera!
cgn1954 skrev:Klart man kan ha en bana/spår för 2R och 3R men det går ju (i realiteten) aldrig köra olika fordon samtidigt. Ju.
Nej, så är det förstås! Så fort man skickar upp ett 3R-fordon med oisolerade hjulaxlar på en sektion som är avsedd för 2R så blir det givetvis kortis! Men i alla fall i teorin så ska det gå att på samma spår/sektion "hyfsat enkelt" kunna välja vilket system som man vill köra just för tillfället.

MJ-föreningen Rälsspikarna i Helsingborg har byggt en bana som man kan köra "allt" på, 2- eller 3-R analogt eller digitalt baserat på Märklins K-räls. En i elektronikens förtrollade värld väl bevandrad medlem har konstruerat en snillrik box där man kopplar in vilket system man vill köra för tillfället. Jag har varit där som gäst på ett par körkvällar och "känt på" anläggningen i rollen som lokförare, och nu gått med i klubben - där finns säkert åtskilligt att snappa upp och lära sig som kan vara till stor hjälp i mina fortsatta funderingar!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: MM våldgästas ...

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev:
cgn1954 skrev:Asså... de ä väl inge svårt bygga om 2R till 3R? Värre väl åt andra hållet.

Eller?
Ja jo, jag vet - i teorin i alla fall. Hur det fungerar i praktiken är väl en annan fråga - alla 2R-lok kanske det inte bara är att "smacka dit" en släpsko under bara sådär - finns det ö h t plats för en släpsko, och hur kommer det att bete sig fr a i växlar med denna "extra ballast" under!?! Inte ens Märklins egna lok går ju alltid helt klanderfritt genom växlarna ...

Jag har ett Roco DSB N-lok, som är ett ombyggt 2R-lok (enligt Claes på Eurohobby) - men det är väl förmodligen ganska enkelt att bygga om eftersom modellen även finns i 3R-utförande från fabrik. Jag har väl bara testkört det på en snutt rak räls än så länge, och så långt verkar det funka bra. Jag får väl testköra det ordentligt på anläggningen så får vi se hur det beter sig "i verkliga livet"!

Och Heljans lok lär ska vara väldigt enkla att bygga om mellan de båda systemen, deras fabriksvarianter i 3R sägs ju att vara 2R-lok med en släpsko under ... Jag har en 2R "Marilyner" (de Frichs-byggda My-loken) samt en släpsko, som jag skulle kunna prova att "bygga om".
cgn1954 skrev:Vill du ha en PowerPoint på ombyggnad?
Ja tack! Låter som den vore mycket intressant att studera!
cgn1954 skrev:Klart man kan ha en bana/spår för 2R och 3R men det går ju (i realiteten) aldrig köra olika fordon samtidigt. Ju.
Nej, så är det förstås! Så fort man skickar upp ett 3R-fordon med oisolerade hjulaxlar på en sektion som är avsedd för 2R så blir det givetvis kortis! Men i alla fall i teorin så ska det gå att på samma spår/sektion "hyfsat enkelt" kunna välja vilket system som man vill köra just för tillfället.

MJ-föreningen Rälsspikarna i Helsingborg har byggt en bana som man kan köra "allt" på, 2- eller 3-R analogt eller digitalt baserat på Märklins K-räls. En i elektronikens förtrollade värld väl bevandrad medlem har konstruerat en snillrik box där man kopplar in vilket system man vill köra för tillfället. Jag har varit där som gäst på ett par körkvällar och "känt på" anläggningen i rollen som lokförare, och nu gått med i klubben - där finns säkert åtskilligt att snappa upp och lära sig som kan vara till stor hjälp i mina fortsatta funderingar!
vad skulle hända om man förser alla fordon/lok med 2R axlar...3R har du ju ändå en släpsko på :idea:
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Trevligt hemma-hos-reportage hos filmaren själv, även om jag personligen inte är så fängslad av stamtavlorna hos de femtioelva svarta ångloken i vitrinens dunkla inre.

Och att det här är två av hobbyns profiler, bokstavligt talat, behöver man ju inte tvivla på efter att i flera minuter beundrat nedanstående bild på skärmen.

Jag vill förstås också gratulera till att man denna gång lyckats vinkla in kameran på det väsentliga.

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Trevligt hemma-hos-reportage hos filmaren själv, även om jag personligen inte är så fängslad av stamtavlorna hos de femtioelva svarta ångloken i vitrinens dunkla inre.
Att alla de fina ångloksmodellerna hamnade lite väl mycket i bakgrunden i det här avsnittet är jag mycket väl medveten om, men du får väl kolla in fortsättningen av serien så kanske du får ditt lystmäte på tuffande ånglok i kamerans fokus tillgodosett (en liten cliff hanger minsann ...)!!! :-BS
Sture Bylén skrev:Jag vill förstås också gratulera till att man denna gång lyckats vinkla in kameran på det väsentliga.
Japp, den här gången fick jag med det väsentligaste - d v s mina egna läpprörelser när jag ägnar mig åt upplysande verksamhet i folkbildningens tjänst! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av modeljernbane »

Mats, du glemte at präcentere ham for DSB Litr T, er det ikke den som ses på nederste hylde? :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 2

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Mats, du glemte at präcentere ham for DSB Litr T, er det ikke den som ses på nederste hylde? :(
Äsch Kurt, att du skulle vara så på hugget att du uppmärksammade den fadäsen! :oops:

När jag först satte upp den här vitrinen så stod Hobbytrades modell av DSB D-loket på den platsen och det satt väl kvar i mitt minne när jag lite slarvigt presenterade alla loken. Men vid en ommöblering mellan vitrinerna för en tid sedan så flyttade det, vilket tydligen hade fallit mig helt ur minnet - här i dagens avsnitt så kommer det i bild "på riktigt":



För att nu inte DSB T-maskinen (eller Kurt) ska känna sig förbigången, så drar jag dess stamtavla här i lite kort sammanfattning:

Under 1908-1926 så byggdes för de Kungliga Preußiska statsbanorna KPEV ett allroundlok som fick beteckningen P8, senare Br 38 hos DRG/DRB/DB/DR. Lokmodellen blev mycket lyckad och uppskattad, och kom att byggas i cirka 3 700 exemplar. Efter de båda världskrigen så kom rätt många av de här loken att antingen lämnas som krigsskadestånd eller tas över/köpas loss av järnvägsförvaltningarna runt om i Europa, och återfanns bl a i Frankrike, Belgien, Italien och Polen.

Då den tyska besættelsen av Danmark upphörde vid slutet av WW II så blev tre maskiner kvarlämnade på Jylland, som DSB fick köpa loss till ett förmånligt pris av segrarmakterna. Dessa lok fick efter en fördanskning littera T hos DSB och tilldelades löpnumren 297-299, och kom att användas i fr a godstrafik på Jylland (dock körde de nog aldrig egentligen på Padborg - men "kung på min egen anläggning" ni vet ...)

Här en bild på Märklins "moderna" modell av DSB T 299 (artikelnummer 37037), som är den som står i min vitrin.
Märklin 37037 DSB T 299 ex 2 bild 2a.JPG
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ...

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:vad skulle hända om man förser alla fordon/lok med 2R axlar...3R har du ju ändå en släpsko på :idea:
Idén är ju väldigt bra, och i teorin så låter det ju enkelt. Men i praktiken är det kanske inte lika lätt, att byta hjulaxlar på loken är ju inte bara "snutet ur näsan på en kafferast" sådär - ofta är det ju drev på vissa axlar osv.

I de fall som en lokmodell producerats i både 2R- och 3R-version så kan man förhoppningsvis i bästa fall köpa isolerade hjulaxlar till 2R-versionen och montera dit (vilket i sig väl inte är så enkelt det heller, de ska pressas på med hög precision och på koppelstångslok så gäller det ju att "kvarta" drivaxlarna korrekt också - ett grannlaga arbete).

Men i vissa fall så kanske det inte ens finns en motsvarande 2R-version, och då blir det väl ännu mer komplicerat att svarva hjul och/eller hjulaxlar så man kan få plats med en isolering.

Så jag tror nog att det blir enklare och billigare att bygga banan så att den klarar bägge systemen!

När det gäller vagnar så är det ju lite enklare, att byta hjulaxlar på dem klarar ju t o m en klåpare med tummen mitt i handen som jag! Och det får jag nog vara beredd på att göra på de Märklin-vagnar som jag har (även om de nog är i minoritet, så är det ändå åtskilliga stycken). Att hålla i skallen vilka lok som är 2R resp 3R går nog att hantera, men hela vagnparken - nä, där är det nog stor risk att man skickar in ett tågset med en (eller flera) 3-rälsare på ett 2-rälsavsnitt rätt vad det är med kortis som följd ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 3

Inlägg av Mölle-Mats »

I det tredje avsnittet av videoserien om när Mölle-Mats våldgästades, så växlar vi in på ett sidospår. Måhända inte så där alldeles helt seriöst, men det kan kanske vara lite kul att se ändå? :-CO

Senast redigerad av Mölle-Mats den 20 feb 2018, 17:57, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Då har jag besett del 2 och 3 i denna serie. Många "ångloks-stamtavlor" blev det och för mig är väl sådant lika intressant som en redogörelse för olika styrénplast-fabrikat skulle vara för Mats. Dock vaknade jag till när Danne sa: "Jag förstår inte hur du kan komma ihåg alla beteckningar". Jag tyckte nämligen för ett ögonblick att han sa: "Jag förstår inte hur du kan komma ihåg alla betäckningar.... ;) "

Intressant också att Parillien nämndes.Jag tittade nämligen på avsnittet är jag satt på tåget till Uppsala och precis när Parillien nämndes passerade vi Snickarbo. "Mölle-Snickarbo aka Parillien" var ju ett av Mats hyperintressanta projekt för några år sedan. Som den gode kamrat jag är hjälpte jag honom med några tips inför bygget. Till den som missade denna "grundkurs i landskapsbygge för en dummy" står jag här till tjänst med direktlänken till kursen som Mats tyvärr inte utnyttjade till fullo.
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=494&start=40

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av cgn1954 »

Här lite OT i mörkret:

Märklin -katalogen 2018 dök ner idag. För just MM kan jag rekommendera ett par fantastiska objekt.

37026 - Littera T 297 - bygger på P8:an. Bara 400 €.
En liten bild - 200 px bred bara

30470 - Dubbel glädje - Br 44 plus motsvarande danska Littera N 201. Billigt bara 580 €.
En liten bild - 200 px bred bara

Det finns gröt. :-BS

I övrigt många nya fina modeller, är sugen på några. Trots allt. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: MM våldgästas ... avsnitt 3

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Då har jag besett del 2 och 3 i denna serie. Många "ångloks-stamtavlor" blev det och för mig är väl sådant lika intressant som en redogörelse för olika styrénplast-fabrikat skulle vara för Mats. Dock vaknade jag till när Danne sa: "Jag förstår inte hur du kan komma ihåg alla beteckningar". Jag tyckte nämligen för ett ögonblick att han sa: "Jag förstår inte hur du kan komma ihåg alla betäckningar.... ;) "

Intressant också att Parillien nämndes.Jag tittade nämligen på avsnittet är jag satt på tåget till Uppsala och precis när Parillien nämndes passerade vi Snickarbo. "Mölle-Snickarbo aka Parillien" var ju ett av Mats hyperintressanta projekt för några år sedan. Som den gode kamrat jag är hjälpte jag honom med några tips inför bygget. Till den som missade denna "grundkurs i landskapsbygge för en dummy" står jag här till tjänst med direktlänken till kursen som Mats tyvärr inte utnyttjade till fullo.
Haha Sture, ja med din "kurs" i landskapsbygge, eller snarare strövtåg bland det som fanns bredvid - men utanför avgränsningarna för - den verkliga förebilden, så talade du för döva öron! Som sagt, det där med att skära skära styrénplast och frigolit ligger liksom inte riktigt för mig ... :-CO

Om någon nu till äventyrs skulle bli sugen på att bese hela Parillien-videoserien, så finns det första avsnittet att finna här (och från det går det väl att länka sig vidare till de följande avsnitten - annars finns ju serien även insprängd bland allt dravlet i tråden http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... +SNickarbo).

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Här lite OT i mörkret:

Märklin -katalogen 2018 dök ner idag. För just MM kan jag rekommendera ett par fantastiska objekt.
Jag tackar för att du tänker på och tipsar mig.

Men icke förty så är detta är inget som hotar min "plånka". DSB T har jag redan fyra modeller av (och det fanns bara tre verkliga förebilder, T 297-299), varav två ex av Märklin 37037 DSB T 299 som nog är precis samma modell som 37028 men med ett annat driftsnummer. Och dessutom så har jag dekalark från Skilteskoven med såväl driftsnummer 297 som 298 liggandes i syfte att märka om ett av dem (det andra arket ska användas för märkning av ett Fleischmann "internationellt P8").

Och loksatsen 30470 - näe! Känns som att man försöker göra om tricket med satsen med 31100 med en "ur-Krokodil" i skala 00 samt det gröna Da-loket i för några år sedan, d vs koka soppa på konserverad gröt på gamla modeller i skala 00 från anno dazumal för att få "toksamlarna" att lätta på pensionsslantarna ...

Förvisso är såväl DB Br 44 som DSB N lok som platsar mycket väl i mitt Padborg-koncept, men jag vill absolut ha skalenliga och väldetaljerade modeller i riktig skala H0 - de här gamla zink-klumparna i ny tappning (och DSB N-loket är ju dessutom baserat på fel loktyp, det ska ju egentligen vara ett "fördanskat" Br 50 och inte ett Br 44) lämnar mig nog helt kallsinnig ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 20 feb 2018, 00:10, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Mats våldgästas, avsnitt 4

Inlägg av Mölle-Mats »

I det fjärde avsnittet i videoserien om när Mölle-Mats våldgästades, så följer vi ett till stickspår.

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Kullywood videoproduktioner

Inlägg av Sture Bylén »

Intressant stillbildsföreläsning om TT-skalan. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mölle-Mats våldgästas, avsnitt 4

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Intressant stillbildsföreläsning om TT-skalan. [JC_doubleup.gif]
Trots frånvaron av rafflande action i form av föreläsarens läpprörelser i bild? :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Mats våldgästas, avsnitt 5

Inlägg av Mölle-Mats »

I det femte avsnittet av videoserien om hurusom Mölle-Mats våldgästades, så börjar vi så sakteliga växla in på huvudspåret för hela serien - modelljärnvägsanläggningen!

Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM våldgästas ... avsnitt 6

Inlägg av Mölle-Mats »

Dags så för det sjätte avsnittet i videoserien från när Mölle-Mats våldgästades av Källna-Danne - i det här avsnittet så djupdyker vi i en nulägesanalys av anläggningen så som den står idag.

Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"