Sida 1 av 1
Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 20 maj 2016, 10:13
av LYR
Buss-rapport från ONE:87
Här ser vi en front och sidovy på Scania-Vabis BF-bussen - två olika SJ-färgsättningar kommer att erbjudas med ljust eller mörkgrått tak och olika SJ-loggor.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 22 jul 2016, 22:26
av LYR
Här ses en förserie-modell av bussens akterparti med det det klassiska bagageräcket,
men skulle inte det räcka till finns möjlighet att koppla på en bagegevagn på dragkroken.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 22 jul 2016, 22:43
av Johan Molin
Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 22 jul 2016, 23:17
av LYR
Johan Molin skrev:Ser väldigt lovande ut. Det finns ingen ände på alla kommande utgifter ...
Jo visst Johan, för att kunna införliva bussen till vagnparken bör du ha ett reservkapital på SEK ca 800:-
Lycka till!
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 23 jul 2016, 08:29
av Johan Molin
Det var ju bra att veta, särskilt som jag hade tänkt mig sisådär fyra stycken! Det "tråkiga" är att detta är en buss som är betydligt mera rätt för östgötatrafiken än den buss Jeco utgav, och som jag redan investerat en hel del pengar i. Och så kommer NMJ ut med sina E- 0ch E2-lok ...
Reservkapital var nog bara förnamnet!
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 23 jul 2016, 20:09
av Svante Andersson
Varför är det så svårt för våra modelltillverkare att åstadkomma en bra tjugotumsfälg i modell?
Och så här har Scanias bakaxelnav sett ut ungefär de senaste femtio åren...
Ser det ut så på ONE:87:s modell? Ser det ut så på Jecos Scaniabuss?
SA
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 28 jul 2016, 19:39
av LYR
Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 28 jul 2016, 19:53
av ford1929
LYR skrev:
Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska åtgärdas, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar, den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen….. släpvagnskopplingen är också bra återgiven. Olika linjenummer tillkommer som dekaler.
/LYR
ser mycket bra ut...då är det väl bara å vänta o se när dom släpps för försäljning
Roger(Forden)
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 28 jul 2016, 20:30
av Johan Molin
Ser kalas ut! Är det lätt att sära kaross och chassi? (Så fina bussar måste givetvis befolkas med chaufför och passagerare!)
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 29 jul 2016, 16:06
av jogra
Säger som kaimas, den är kalas!
Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 30 jul 2016, 07:35
av LYR
Däcken är av gummi, vilket här illustreras med en bild.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 30 jul 2016, 08:13
av Johan Molin
Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.
Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 30 jul 2016, 09:18
av LYR
Johan Molin skrev:Den var ju lite märklig! Jag kan förstå tanken om man vill "leka" med bussarna, men priset torde väl exkludera det användningsområdet. Blir det estetiskt snyggare att titta på?
Och, hur kommer däcken att bete sig över tiden? Jag tycker mig fortfarande ha i minne hur barndomens Dinky Toys, Corgi Toys, Tekno och allt vad de hette, - bilar hade däck som sprack med tiden när gummit torkade.
Bara en undran. Jag har redan börjat gräva i kassakistan ...
Realism, Johan!
I skala 1:87 strävar man också åt den verkliga förebilden - men däcken är slanglösa, så du behöver inte kolla lufttrycket......
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 02 aug 2016, 23:14
av LYR
Här i Roslagen upptäckte jag häromdagen vid bommarna strax efter bron, en ny buss SJ-buss under provkörning......
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 03 aug 2016, 00:14
av LYR
LYR skrev:
Här i Roslagen upptäckte jag häromdagen vid bommarna strax efter bron, en ny SJ-buss under provkörning...
- kan det ha varit inför den kommande leveransen i månadsskiftet augusti-september?
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 15 aug 2016, 09:25
av BAJ3
jogra skrev:Säger som kaimas, den är kalas!
Lite undrande ställer man sig till hur en mikroproducent kan komma ut med ett så här detaljerat fordon till ett så facilt pris med en upplaga på väl 100-200st då de stora drakarna inom branschen vill ha i runda slängar hälften av priset för mycket grövre gjorda alster som säljs i mångtusental. Hur går räkenskaperna ihop?
Upplagan på bussen är faktiskt större än så men dock inte lika stor som drakarnas upplagor. Om räkenskaperna går ihop på denna återstår att se
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 01 nov 2016, 16:55
av quzäta
Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 02 nov 2016, 16:43
av LYR
[quote="quzäta"]Har nu fått hem en ONE-87 BF76 och en Jeco CF76, fina modeller, men BF76 verkar aningen för stor. Karossen är 2,8 cm bred mot CF76 2,6 cm. Jecos Capitol mäter 2,6 och Rietzes MAN 2,8. Uppställda tillsammans så är mitt intryck att BF76 är lite för stor..... eller de andra för små
[/quote
Det beror på att Jecos förebild av CF, tiilhör de CF, som hade en smalare fordonsbredd - så de modeller du räknar upp är nog riktiga.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 02 nov 2016, 23:33
av PeO
Tillåten fordonsbredd ökades från 2,5 till 2,6 m i mitten av 80-talet. Tidigare högsta tillåtna bredder ill jag minnas varit 2,35 och 2,20. Dock förutsätts idag att 2,6 m fordon får köra på alla vägar som byggdes för 2,20.
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 04 nov 2016, 10:26
av quzäta
Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 04 nov 2016, 13:44
av LYR
quzäta skrev:Sökt lite på det berömda Internet och kommit fram till att både BF och CF är 2,5 m breda.....
Scania-Vabis CF tillverkades i ett flertal versioner; CF65, CF75, CF66 och CF76, varav Jecos förebild till 1:87-modellen är med en smalare fordonsbredd.
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 05 nov 2016, 09:51
av LYR
Bron vid Elmsta har en intensiv busstrafik - i båda riktningarna...
/LYR
Re: Buss-rapport från ONE:87 om SJ-bussarna BF76
Postat: 05 nov 2016, 12:54
av 1956
LYR skrev:
Bron vid Elmsta har en intensiv busstrafik - i båda riktningarna...
/LYR