Toppbilden, visa:    


NMJ 40-talsvagn

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

NMJ 40-talsvagn

Inlägg av Kjedlund »

Är det någon som vet hur man tar isär NMJ:s 40-talsvagnar utan att riskera att förstöra dem och som vill berätta hur det går till så vore jag tacksam. Jag har tryckt, klämmt, dragit och försiktigt brutit i skarvarna men utan att lyckas. Jag behöver akut komma åt koppelkulissens returfjäder som har hoppat ur sitt läge. Utan den fungerar inte kopplet och de två vagnar som är berörda av det felaktiga kopplet spårar ur i kurvorna. Andra anledningar till att öppna vagnarna är om man vill låta några Preisergubbar åka med eller om man vill installera belysning.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: NMJ 40-talsvagn

Inlägg av ubjs »

http://www.stinsensforum.se/post52036.html
OBS Läs hela tråden.

Mvh UB

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: NMJ 40-talsvagn

Inlägg av Kjedlund »

Jättetack för den länken! När jag nu ser Cellos tråd kommer jag ihåg att jag har sett den tidigare, men det var ju över två år sedan och minnet är numera underbart men kort. Och även tack till Cello om han ser detta inlägg. Av hans inlägg framgår att anledningen att demontera vagnen var den samma som för mig, fjädern till kopplet är inte helt tillförlitlig. Att det ska vara så svårt att göra fungerande koppelkulisser och koppelfickor med dimensioner enligt NEM-normen.
Det ska bli spännande att se hur mycket som går sönder vid demonteringen!

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: NMJ 40-talsvagn

Inlägg av Nordexpress »

Hej,

Rycker liv i denna gamla tråd eftersom jag skulle vilja veta hur man öppnar NMJs 40-talsvagnar. Tyvärr länkar inlägget till forna Stinsen som inte finns längre... :=nee
Finns någon här på forumet som kan beskriva tillvägagångssättet för att öppna NMJs 40-talsvagnar? eller har någon en kopia på tråden i Stinsen...?

Nordexpress

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: NMJ 40-talsvagn

Inlägg av Nordexpress »

Efter en del tvekan inför att öppna denna vagn, gick jag till verket idag.
Att jag tvekade beror på att vagntaket sitter hårt (i.a.f. jmf med 60-tals vagnarnas tak) och man får ta i för att få det att släppa. Men med lite extra kraft uppåt på taket i vagnsänden hoppade taket av till slut. Dock så gick fästkrokarna över vestibulen sönder eftersom jag tog i lite extra.
När jag nu ser konstruktionen med en gjuten förstärkningsribba längs hela övre korgkanten, som krokarna i taket hakar fast i, är det nog bättre att börja med att benda ut vagnsidorna i mitten på vagnen med tandpetare och plastkort, så att krokarna i mitten först släpper, då kan man dra plastkortet längs sidan så att krokarna lossnar utan att gå sönder.
Takfästen.jpg

När man väl fått av taket upptäcker man en gedigen uppbyggd vagn, som verkar sitta ihop mycket starkt. Jag borjade med att ta av några ömtåliga delar som handräcken vid dörrarna, det är viktigt att lossa dem innan man separerar korgen från chassit då de sitter i både korg och chassi. Det gick också bra att bara dra av bäljarna samt buffertarna, de verkar inte ha varit limmade.
För att skilja korgen från chassi:t krävs igen att man bänder ut mitten på vagnsidan för att få krokarna i chassit att släppa från ögglor i fönsterplasten. Här gäller det också att vara försiktig och använda tandpetare och plastkort som hjälpmedel. Speciellt krokarna vid vestibulen är svåra att få av, då sidan på korgen har en böj där som gör den stel.
Chassifästen o handräcken.jpg

När man kommit så långt har man 3 delar: Taket, korgen och chassit. Man kan notera att om man vill bygga om vagnen t.ex. som restaurang-, sov- eller resgodsvagn, är det enkelt att bara byta korgen. Även en ombyggnadssats med mässingplåt kan förmodligen passas in med relativt lite arbete då chassi:t har en stödkant längs hela vagnsidan inklusive vid vestibulen. Man skulle då återanvända taket och hela chassi:t med boggi, bälgar, koppelfickor, handräcken och buffertar.
Chassi och korg.jpg

Skruvar man sedan loss boggi:na, lossnar inredningen från chassi:t. Man kommer också åt vagnsvikterna och koppelfickornas mekanism (fjäder). Fönstren sitter fast ordentligt, förmodligen med lite lim och med piggar i förstärkningribban. Det är nog osannolikt att dessa vagnar drabbas av intryckta fönster, på samma sätt som 60-talsvagnarna ibland råkar ut för.
Chassidelar.jpg

Det var verkligen synd att NMJ inte förföljde serien av 40-tals vagnar då dessa känns mycket gediget byggda.

Nordexpress

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"