Toppbilden, visa:    


Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

En fråga till den eller dem som löst frågan hur man gör en fiddleyard åtkomlig för service när den ligger c:a 20 cm under huvudbangården. Har någon testat att hissa upp huvudbangården som är ung 270 x 70 med hjälp av block och taljor infästa i elfa-konsoler/alt tak. Eller är det smartare/bättre att luta undervåningen genom att fästa långsidan mot väggen med gångjärn så att den kan lutas i lämplig vinkel?
Att sänka den rakt ner låter sig inte göras – eller gör det det?
(Naturligtvis kommer hyllor och bråte flyttas den dagen övervåningen ska in)

Bild
Så här kommer undervåningen att ligga när övervåningen kommit på plats.

Sture Bylén

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Sture Bylén »

Avancerat projekt! :o
Kul att du nu är igång ordentligt med både bygget och den obligatoriska, fortlöpande, redovisningen på Mötesspåret. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Svante Andersson »

Sätt bangården på expanderande lådbeslag så kan du dra den rakt ut. Med en skjutbar förbindning i spåret (Peco, Fleischmann) behöver du bara dra den åt sidan och dra bangården utåt.

http://www.clasohlson.com/se/Expansions ... r407162000

Den här är lite svår att få tag på...
https://www.google.se/search?q=peco+sl- ... B4IQsAQIGg

Fleischmanns finns...
http://www.ebay.de/itm/H0-Fleischmann-2 ... SwgApXCkkt

Mycket skjutande här... skott kommer!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

Svante Andersson skrev:Sätt bangården på expanderande lådbeslag så kan du dra den rakt ut. Med en skjutbar förbindning i spåret (Peco, Fleischmann) behöver du bara dra den åt sidan och dra bangården utåt.
http://www.clasohlson.com/se/Expansions ... r407162000
Mycket skjutande här... skott kommer!
SA
Så här undviks ryggskott. :=Koko

Tack för dina tips! Det var en helt ny idé att tänka på. :idea: Att först dra hela bangården sidledes så pass mycket att kurvspåret går fritt, och sedan dra hela bangården rakt ut så långt övervåningens ben tillåter måste ju testas. Vad som måste göras först är att göra en ”glidbana” för hela bangården. Horisontella lister fästa i övervåningens bakre och främre ben borde gå.
Idén med Clasisjöns beslag skippar jag. De är för korta. 8-)
Återkommer med resultat fram på höstkanten när hus och trädgård ”fått sitt”. :-T
/LE

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Pennstativ »

SWB-56 skrev:
Svante Andersson skrev:Sätt bangården på expanderande lådbeslag så kan du dra den rakt ut. Med en skjutbar förbindning i spåret (Peco, Fleischmann) behöver du bara dra den åt sidan och dra bangården utåt.
http://www.clasohlson.com/se/Expansions ... r407162000
Mycket skjutande här... skott kommer!
SA
Så här undviks ryggskott. :=Koko

Tack för dina tips! Det var en helt ny idé att tänka på. :idea: Att först dra hela bangården sidledes så pass mycket att kurvspåret går fritt, och sedan dra hela bangården rakt ut så långt övervåningens ben tillåter måste ju testas. Vad som måste göras först är att göra en ”glidbana” för hela bangården. Horisontella lister fästa i övervåningens bakre och främre ben borde gå.
Idén med Clasisjöns beslag skippar jag. De är för korta. 8-)
Återkommer med resultat fram på höstkanten när hus och trädgård ”fått sitt”. :-T
/LE
Beslag av denna typ (s.k. "Slides") finns i längre längder. Dessutom finns kraftigare dito för lite högre vikt i väldigt god kvalité och med väldigt fin exakthet. Funderar själv på denna lösning som ersättning för 2 st fiddleyards med vändslingor. Genom att montera drivning (kuggstång) och använda stegmotorer torde spårlägen kunna programmeras väldans rationellt. Idén är definitivt värd att funderas på. Dessutom - Samma enhet kan ha två plan, och därmed fungera för trafik från två håll. Vändslingor blir i mitt fall dock nödvändiga p.g.a. trafikidén.
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Svenne

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Svenne »

Så här är det gjort i Ljusnäs. Med fast bottenvåning och gångjärn vid konsolerna i "flygellockets" bakkant. Jag har ett par lösa specialmoduler för att fullborda "varven".
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av 1956 »

Jag blir så avundsjuk när jag ser era fiddleyards. Dålig planering och för mycket fokus på miljö gör att jag har ett konstant problem att hantera fler än 4-5 tågset. Jag har inte ens lyckats klara av att göra ett enda Mötesspår förutom i Mälarviken och Mollsjö.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Svante Andersson »

För långa rörelser finns det bättre saker än expansionslister.
Aluminiumprofiler med "sliders"...
http://www.motedis.se/shop/Dynamiska-ti ... 99996.html

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

Pennstativ skrev: Beslag av denna typ (s.k. "Slides") finns i längre längder. Dessutom finns kraftigare dito för lite högre vikt i väldigt god kvalité och med väldigt fin exakthet. Funderar själv på denna lösning som ersättning för 2 st fiddleyards med vändslingor. Genom att montera drivning (kuggstång) och använda stegmotorer torde spårlägen kunna programmeras väldans rationellt. Idén är definitivt värd att funderas på. Dessutom - Samma enhet kan ha två plan, och därmed fungera för trafik från två håll. Vändslingor blir i mitt fall dock nödvändiga p.g.a. trafikidén.
Ja nu börjar det bli verkligt professionellt (o dyrt). Dina idéer tar jag till mig, men jag testar nog den manuella driften först. :-r2
Kanske har jag en alltför optimistisk föreställning om att det inte ska behöva servas varje trafikdag. I så fall är det väl inte värre än att jag får ta ett snack med banken. :=S

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

Svenne skrev:Så här är det gjort i Ljusnäs. Med fast bottenvåning och gångjärn vid konsolerna i "flygellockets" bakkant. Jag har ett par lösa specialmoduler för att fullborda "varven".
Bild
Ja, du Svenne! du var nog bra mycket klokare än jag. Du verkar ha tänkt till innan du började. Jag gjorde tvärt om och nu står jag här med min tvättade hals, som det brukar heta. :=Koko
Jag har faktiskt tänkt som du, men mitt landskap höjer sig ju avsevärt mot bakväggen :oops: - - - - men medan jag skriver detta kom jag på hur jag kan göra som du. :-T Jag gör en fast och stabil kuliss som är lika hög som landskapet och i kulissens överkant kan jag kanske fixa en gångjärnsinfästning. Kan kanske vara värt ett försök. Eller vad tror du? :?

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

1956 skrev:Jag blir så avundsjuk när jag ser era fiddleyards. Dålig planering och för mycket fokus på miljö gör att jag har ett konstant problem att hantera fler än 4-5 tågset. Jag har inte ens lyckats klara av att göra ett enda Mötesspår förutom i Mälarviken och Mollsjö.
Men hörru 1956, har du inte lärt dig att man inte kan få allt här i livet? Jag har ju redan i ett tidigare inlagg högeligen prisat det du redovisat här. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] Dessutom, en fiddleyard gör sig inget vidare på bild... eller? :-nord Jag har träffat flera visa lärare som hävdat att jag skulle må mycket bättre om jag fokuserade på mina framgångar i st f att gräma mig över motgångarna. Jag jobbar på det, och faktiskt, det funkar... :-JJ

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av thorpe »

SWB-56 skrev:...jag har träffat flera visa lärare som hävdat att jag skulle må mycket bättre om jag fokuserade på mina framgångar i st f att gräma mig över motgångarna. Jag jobbar på det, och faktiskt, det funkar... :-JJ
Instämmer! Efter att ha krukat 15-16 syrénsticklingar varav 11 tog sig och resten dog svor jag ve och förbannelse över att inte alla tog sig. Min vise lärare log ett milt leende och frågade mig hur mycket pengar elva syrénplantor skulle kostat i en handelsträdgård. Efter den betan försöker även jag att fokusera på mina framgångar. Dvs, om det går bra, annars skyller jag på Murphy! ;)

Svenne

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Svenne »

SWB-56 skrev:
Svenne skrev:Så här är det gjort i Ljusnäs. ...
...Jag har faktiskt tänkt som du, men mitt landskap höjer sig ju avsevärt mot bakväggen :oops: - - - - men medan jag skriver detta kom jag på hur jag kan göra som du. :-T Jag gör en fast och stabil kuliss som är lika hög som landskapet och i kulissens överkant kan jag kanske fixa en gångjärnsinfästning. Kan kanske vara värt ett försök. Eller vad tror du? :?
Är väl "geometriskt" möjligt, men verkar mekaniskt ganska krävande att få formstabilt. Mitt "bakre" landskap ligger som lösa "påläggsskivor" ovanpå plywoodunderlaget och kant-i-kant med korkunderlaget. Så undviks klämrisken.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av Pennstativ »

SWB-56 skrev:
Pennstativ skrev: Beslag av denna typ (s.k. "Slides") finns i längre längder. Dessutom finns kraftigare dito för lite högre vikt i väldigt god kvalité och med väldigt fin exakthet. Funderar själv på denna lösning som ersättning för 2 st fiddleyards med vändslingor. Genom att montera drivning (kuggstång) och använda stegmotorer torde spårlägen kunna programmeras väldans rationellt. Idén är definitivt värd att funderas på. Dessutom - Samma enhet kan ha två plan, och därmed fungera för trafik från två håll. Vändslingor blir i mitt fall dock nödvändiga p.g.a. trafikidén.
Ja nu börjar det bli verkligt professionellt (o dyrt). Dina idéer tar jag till mig, men jag testar nog den manuella driften först. :-r2
Kanske har jag en alltför optimistisk föreställning om att det inte ska behöva servas varje trafikdag. I så fall är det väl inte värre än att jag får ta ett snack med banken. :=S
Banken kan slänga sig i väggen! Har en väninna i Tyskland som säljer slides över hela EU! ett par varuprover är inga problem. Vilken längd önskas?
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

thorpe skrev: Instämmer! Efter att ha krukat 15-16 syrénsticklingar varav 11 tog sig och resten dog svor jag ve och förbannelse över att inte alla tog sig. Min vise lärare log ett milt leende och frågade mig hur mycket pengar elva syrénplantor skulle kostat i en handelsträdgård. Efter den betan försöker även jag att fokusera på mina framgångar. Dvs, om det går bra, annars skyller jag på Murphy! ;)
Det här var intressant! :o Vi ska kanske öppna en tråd om syrénsticklingar. Min fru Lena har en grönfingrad väninna som påstår att man kan sticka ner avskurna syrénkvistar direkt i marken och de ska ta sig. Det höll vi på med samtidigt som du skrev och berättade om dina försök Det blir spännande att se hur vårt utfall blir. Hittade en variant på Murphys lag att ta till i värsta fall: "Naturen står alltid på det glömda misstagets sida". :oops:

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av H0n3 »

Jo, det är sant. Just Syren rotar sig ovanligt lätt. Att skapa en häck med enbart avklippta sticklingar kostar nästan ingenting.

En annan buske med samma förmåga är Vresrosen (Rosa Rugosa), den där man fick nypon (klipulver) från. Men var vaken för nyponrosen är mycket växtkraftig och kan mer eller mindre invadera där den trivs.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

Svenne skrev: Är väl "geometriskt" möjligt, men verkar mekaniskt ganska krävande att få formstabilt. Mitt "bakre" landskap ligger som lösa "påläggsskivor" ovanpå plywoodunderlaget och kant-i-kant med korkunderlaget. Så undviks klämrisken.
Nä, Du har rätt. Bra blir det ju inte. :oops: Hur jag än vänder och vrider på problemet, så får jag nog trots allt hissa hela övervåningen rakt upp, som jag tänkt från början. Det är de förbenade benen som är i vägen. Undervåningen är och förblir instängd så länge inte "taket" kan lyftas bort. :-r2

Användarens profilbild
SWB-56
Inlägg: 305
Blev medlem: 06 jan 2014, 23:51
Ort: Stjärnhov

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av SWB-56 »

Pennstativ skrev:Banken kan slänga sig i väggen! Har en väninna i Tyskland som säljer slides över hela EU! ett par varuprover är inga problem. Vilken längd önskas?
Jättetack för dina erbjudanden, [JC_doubleup.gif] men hur jag än dribblar med olika glid-, skjut- o draglösningar, så slutar det ändå som jag skrev i mitt svar till Svenne. Jag lägger dina förslag på lut. Man vet aldrig när de kan komma till pass. :-T

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av thorpe »

SWB-56 skrev:...vi ska kanske öppna en tråd om syrénsticklingar.
Why not?
Ett annat knep jag lärt mig och testat är att ta långa slyskott från t.ex. pilträd, gräva en ränna och sedan lägga ner slanan i rännan, täcka med jord, vattna och efter några veckor kommer det upp en radda pilskott. Skojigt litet trick, eller hur?

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av H0n3 »

För att hålla sig till fiddleyarden.

Jag har ett tågmagasin på "våningen under" det som ska bli ena ändstationen för smalspåret på SDJ. Jag har tänkt lösa det så att det enda som är fast på övervåningen är rälsen och växlarna. allt annat ligger bara på plats så att de kan lyftas av just för åtkomlighet neråt. Dessutom är "väggen" in till nedervåningen från huvudstationen sådan att de går att lyfta undan. Därmed får jag åtkomlighet både framifrån och uppifrån bara genom att lyfta ur lösa sektioner. Skarvarna mellan sektionerna är lätta att dölja både vid spåret och mot betraktaren.

Hoppas du hängde med i beskrivningen. Det är tyvärr lite för rörigt för att plåta just nu. :oops:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

PAinkiller
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2015, 13:56

Re: Hur göra en dold fiddleyard åtkomlig för service

Inlägg av PAinkiller »

Knepig fråga. Första tanken är att ha mera utrymme mellan båda planerna. Du måste ju kunna både se och nå mellan planerna, även det spåret som ligger längs bort med lok och vagnar som på spåren närmare. Det är kanske man inte tänker på när man planerar men det dyker upp när man börjar få lite vagnar och lok och med tiden ökas ju antalet också..... JAg tror nog om du har h0 i höjd så lär nog 30-cm vara ett minimum. Har du många spår i magsinet eller planerar att ha det, då behövs det mer. Hur man når det från sidan har jag sett många lösningar, en gardin eller luckor.... Fast man ska ju komma åt alla växlar och det är ju den växlen oftast som är svårast att nås, som jävlas mest. Och du behöver utrymme i höjden som tillåter ett växelbyte som är just där som det är svårast. Hur du överbryggar mellan planerna är väl en fråga om utrymme. Kanske en helix funkar bäst men den har sina för och nackdelar. JAg ror inte att ha anläggningen tiltbar funkar så där jättebra i längden, även de funktioner kanske behöver sin service och reparation och Murphys lag funkar här också, ju mer avancerad grej man har, ju mer kan gå sönder eller slits ut. Att ha fällbara luckor på en anläggning som ska få landskap.... jag tror inte på det. För varje gång man ska ställa tillbaka något, så kanske slits något eller att man tröttnar på det hela och då är det risk att en dag man får nog och hela rasket hamnar på tippen...

Helix tar plats och det är något man inte har och det tar tid att få tågen upp gnom helixet. Dessutom kräver helixen utrymme för att servas. Även i en helix kan ju spåren bli skitiga. Man kanske kan bygga anläggningen på höden så att under magasinet får man utrymme dels för arbetsbänk och förvaring. Nackdelen är att har man småkids som ska kolla så lär de inte se ett smack. Kanske ett par ställbara pallar funkar? de kan då användas när du vill serva anläggningen bekvämare. JAg har funderat lite på höjden och jag tror nog att ha den i höjd med din bröst korg är ett av de bästa, dels för att du får utrymme under anläggningen och du kan uppleva tågen lite närmare och då hamnar magasinet högt nog att det ff är bekvämt att jobba med den. Kanske om du har den lite högre än så, så får du plats för arbetsbänkoch förvaring..

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"