Toppbilden, visa:
Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Mycket snack och väldigt mycket verkstad!!!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Nu N-ördar jag loss igen!
Det var längesedan jag hade något att avrapportera i den här tråden, har varit lite väl mycket sådana där "kringrelaterade MJ-aktiviteter som sinkar modellförädlings-hobbyn" på sistone ... Men jag har för omväxlings skull gjort en större investering i några helt nya grejer från en MJ-butik. Det handlar dels om ett DSB My 1140 i ursprungligt utförande (Märklin släppte en omarbetad version som en engångsserie för ett par år sedan, och eftersom jag ryktesvis fått höra att de börjar bli slutsålda hos handlarna nu så tänkte jag att det är bäst att "pissa på tallfället" medan maskinen fortfarande finns att inhandla). Men förstås så kände jag också att själva hjärtepunkten i mitt Padborg-projekt - den danska Stortyskern N - ju är ett absolut måste, så det fick följa med en sådan också när jag ändå var på g.
Köpte också en nylanserad digital "startsats" 29000 med Mobile Station 2 och en rälsoval, som tack och lov inte innehåller något modernt litet grällt diesellok och tre leksaksmässiga godsvagnar ur Märklins Hobby-serie! Huvudsyftet med denna är att kunna testköra/programmera såväl lok med Märklins digitala system (och då också kunna testa alla funktioner, vilket min gamla kontrollenhet 6021 inte klarar av) som med DCC simultant, vilket jag kände att jag var "i behov" av.
Så här har vi nyförvärven (notera att MS2:an står på stopp, eftersom danske-dieseln står och kortsluter det anslutna separata 2R-spåret med sina oisolerade hjulaxlar - den "lånar" bara spåret under fotosessionen):
Men jag kan även meddela att jag definitivt lyft på restriktionen att vagnar bara är ett "nödvändigt ont" som får kosta max 50 kr/styck - jag måste ju ha "vettiga" vagnar att hänga i kroken på alla loken på anläggningen. Så det fick följa med även en sats med passande vagnar till Rundnaesern i form av fyra stycken DSB CL passagerarvagnar:
Och gissa om jag blev överlycklig när jag tittade närmare på destinationsskyltarna på vagnarna!!!
Det följde även med ett par synnerligen prisvärda Liliput DSB godsvagnar, där fr a den här kylvagnen verkligen tilltalade mig:
Nå, så till "pudelns kärna" - den danska Stortyskern N 209 (Märklin art.nr. 37818)! Så här ser den ut:
En snabbrecension: rent tekniskt så är det en helt underbar maskin med massor av ljudfunktioner och fin gång. Men ett klart minus för att Gebrüderna i Göppingen snikat och snålat in på Telex-kopplet bak på tendern, som nog ett flertal av de tyska Br 50-modellerna (som ju i grunden är samma modell) har!
Modellen som modell så, ja här ser ju mitt nördiga öga genast ett antal detaljer som är fel! Ett plus för att man nu äntligen med den senaste utgåvan fått med de där två handtagen uppepå tendern (har saknats på tidigare utgåvor), men den karaktäristiska kolskyffeln saknas fortfarande!!
Förarhyttens tak är ju förstås fel, och det är även en dom för mycket uppepå ångpannan (Br 50 ÜK hade mestadels bara 3 domer), men i övrigt så tycker jag att modellen är helt okej.
Så det sammanfattande betyget blir fyra kolskyfflar (av fem möjliga).
Just N-maskinerna kan jag mycket väl tänka mig ännu några fler exemplar av, och jag började snegla lite på förra utgåvan av Märklins modell (artnr 37831 eller kanske ännu hellre den fabriksvädrade versionen 37834) av N 205. Trevligt att man valt att ha olika driftsnummer på de olika utgåvorna!
Men så snappade jag upp den här passusen på http://www.jernbanen.dk/damp.php?selska ... N&typenr=3 i afton:
” N 205 var også lidt speciel. N-maskinerne havde normalt kun en lygte på tenderen, men N 205 havde hele tre lygter. Dette skyldtes, at den havde tilladelse til at køre i Tyskland og derfor skulle leve op til de tyske reglementer. Grunden til at de tre lygter sad på tenderen var, at lokomotivet bakkede mellem Flensborg og Padborg.”
Och där fick jag ju också svaret på min fråga om hur jag ska hantera lyktorna bak på tendern på den Fleischmann Br 50 ÜK som jag anskaffat för att efter lite "förädling" få en N-maskin som ska få gå in i Tyskland, de ska vara kvar!!!
Så Märklins modell av N 205 blir ju ganska duktigt ”fel” här med bara två forlygter fram på loket och en bak på tendern! Det löpnumret blir det ju givet att tilldela till mitt förädlade Fleischmann-lok!!!
Läste även i tabellen lite längre ned att N 205 endast hade ett sidofönster på sidorna av förarhytten, så här blir det ju en del merjobb med förarhytten på Fleischmannen! Även taket tänkte jag åtgärda på samma sätt som jag gjorde med Italeri-byggsatsens med ett slätt tak och en enkel taklucka.
Därmed så blir ju Märklins modell av N 205 ganska så mycket ”fel” i mina nördiga ögon. Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde” genom att byta löpnumret (Skilteskoven erbjuder dekalsatser för N-maskinerna med alla de 10 möjliga löpnumren 201-210)!?! Nåt att grunna på …
Köpte också en nylanserad digital "startsats" 29000 med Mobile Station 2 och en rälsoval, som tack och lov inte innehåller något modernt litet grällt diesellok och tre leksaksmässiga godsvagnar ur Märklins Hobby-serie! Huvudsyftet med denna är att kunna testköra/programmera såväl lok med Märklins digitala system (och då också kunna testa alla funktioner, vilket min gamla kontrollenhet 6021 inte klarar av) som med DCC simultant, vilket jag kände att jag var "i behov" av.
Så här har vi nyförvärven (notera att MS2:an står på stopp, eftersom danske-dieseln står och kortsluter det anslutna separata 2R-spåret med sina oisolerade hjulaxlar - den "lånar" bara spåret under fotosessionen):
Men jag kan även meddela att jag definitivt lyft på restriktionen att vagnar bara är ett "nödvändigt ont" som får kosta max 50 kr/styck - jag måste ju ha "vettiga" vagnar att hänga i kroken på alla loken på anläggningen. Så det fick följa med även en sats med passande vagnar till Rundnaesern i form av fyra stycken DSB CL passagerarvagnar:
Och gissa om jag blev överlycklig när jag tittade närmare på destinationsskyltarna på vagnarna!!!
Det följde även med ett par synnerligen prisvärda Liliput DSB godsvagnar, där fr a den här kylvagnen verkligen tilltalade mig:
Nå, så till "pudelns kärna" - den danska Stortyskern N 209 (Märklin art.nr. 37818)! Så här ser den ut:
En snabbrecension: rent tekniskt så är det en helt underbar maskin med massor av ljudfunktioner och fin gång. Men ett klart minus för att Gebrüderna i Göppingen snikat och snålat in på Telex-kopplet bak på tendern, som nog ett flertal av de tyska Br 50-modellerna (som ju i grunden är samma modell) har!
Modellen som modell så, ja här ser ju mitt nördiga öga genast ett antal detaljer som är fel! Ett plus för att man nu äntligen med den senaste utgåvan fått med de där två handtagen uppepå tendern (har saknats på tidigare utgåvor), men den karaktäristiska kolskyffeln saknas fortfarande!!
Förarhyttens tak är ju förstås fel, och det är även en dom för mycket uppepå ångpannan (Br 50 ÜK hade mestadels bara 3 domer), men i övrigt så tycker jag att modellen är helt okej.
Så det sammanfattande betyget blir fyra kolskyfflar (av fem möjliga).
Just N-maskinerna kan jag mycket väl tänka mig ännu några fler exemplar av, och jag började snegla lite på förra utgåvan av Märklins modell (artnr 37831 eller kanske ännu hellre den fabriksvädrade versionen 37834) av N 205. Trevligt att man valt att ha olika driftsnummer på de olika utgåvorna!
Men så snappade jag upp den här passusen på http://www.jernbanen.dk/damp.php?selska ... N&typenr=3 i afton:
” N 205 var også lidt speciel. N-maskinerne havde normalt kun en lygte på tenderen, men N 205 havde hele tre lygter. Dette skyldtes, at den havde tilladelse til at køre i Tyskland og derfor skulle leve op til de tyske reglementer. Grunden til at de tre lygter sad på tenderen var, at lokomotivet bakkede mellem Flensborg og Padborg.”
Och där fick jag ju också svaret på min fråga om hur jag ska hantera lyktorna bak på tendern på den Fleischmann Br 50 ÜK som jag anskaffat för att efter lite "förädling" få en N-maskin som ska få gå in i Tyskland, de ska vara kvar!!!
Så Märklins modell av N 205 blir ju ganska duktigt ”fel” här med bara två forlygter fram på loket och en bak på tendern! Det löpnumret blir det ju givet att tilldela till mitt förädlade Fleischmann-lok!!!
Läste även i tabellen lite längre ned att N 205 endast hade ett sidofönster på sidorna av förarhytten, så här blir det ju en del merjobb med förarhytten på Fleischmannen! Även taket tänkte jag åtgärda på samma sätt som jag gjorde med Italeri-byggsatsens med ett slätt tak och en enkel taklucka.
Därmed så blir ju Märklins modell av N 205 ganska så mycket ”fel” i mina nördiga ögon. Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde” genom att byta löpnumret (Skilteskoven erbjuder dekalsatser för N-maskinerna med alla de 10 möjliga löpnumren 201-210)!?! Nåt att grunna på …
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Kors, MS2!!
Här ligger man i lä.
Kul att du är på G igen. Själv brottas jag en del med det här:
Här ligger man i lä.
Kul att du är på G igen. Själv brottas jag en del med det här:
ford1929 skrev:har varit lite väl mycket sådana där "kringrelaterade MJ-aktiviteter
Re: Nu N-ördar jag loss igen!
Mats, är det skådebröd du skaffar eller nåt du tänkt ha?Mölle-Mats skrev: Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde”
Å nu väntas det med spänning på mer ¨Modellverkstad¨.
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Nu N-ördar jag loss igen!
Lok som anskaffas hit är ämnade att köras med! Platina-Krokodiler inlåsta i bankfacket är liksom inget för mig ...jogra skrev:Mats, är det skådebröd du skaffar eller nåt du tänkt ha?Mölle-Mats skrev: Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde”
Men det blir nog ingen fabrikspatinerad Märklin "felaktig" DSB N 205 ändå vid närmare eftertanke, det får nog räcka med tre N-maskiner (varav en statisk Italeri) - det finns så många andra lok som jag "behöver" bättre. Har lite försiktigt börjat titta på eBay och QXL efter "riktiga" danska ånglok (och inte bara f d tyska och svenska), och Hobby Trades modell av det lilla tankloket DSB F står högt på önskelistan. Måste ju ha växellok också till kolgruvan och oljedepån, som jag ska försöka "skohorna in" på anläggningen ...
Japp, det kommer vad det lider - det finns ju ett antal projekt i pipe linen som bara väntar på att tas itu med.jogra skrev:Å nu väntas det med spänning på mer ¨Modellverkstad¨.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Stortyskern - äntligen så har jag sett henne i- r. l.
Ja så kom då Det Underbara Ögonblicket när jag äntligen fick se (och klappa henne på hennes vackert rundade bak! ) Stortyskern - NSB 63a 2770 - i verkligheten:
Befinner mig i skrivande stund i Hamar i Norge, där jag har haft en intensiv eftermiddag med ett besök på Norsk Jernbanemuséum, och därefter letat fram Stortyskern där hon stod ganska undanskymt på ett bangårdsområde utomhus (tyvärr men tack och lov - den här granna maskinen borde ju egentligen inte få stå ute, men om hon hade stått inomhus i lokstallarna så hade jag ju inte kunnat se och klappa på henne ...) . Har även sett Dovregubben (som enligt uppgift är ännu större än Stortyskern, den stod dock väl skyddad från väder och vind inomhus), muséets övriga samlingar samt även åkt ett ångloksdraget muséitåg en liten bit i parken utanför muséet.
Och som grädde på moset så hade Hamar Amcar Car an Bike en stor mönstring med bilutställning på ängen ner mot fjorden alldeles utanför muséet med massor av fina gamla bilar - mest amerikanska kromslagskepp från 50-talet och muskelbilar från skiftet mellan 60- och 70-talen, men en hel del européer och några japaner också. Fick en smärre chock när en faceliftad fäsbäsch VW Passat B1 från tidigt 80-tal svängde in på finbilsparkeringen - vad tusan hade den där att göra? Men den är ju mer än 30 år gammal den med, och klassas ju som veteranbil ... Vart tar tiden vägen???? ).
Nå, det blev förstås massor med stillbilder (över 300 st) och videosnuttar (knappt 50) på kamerans minneskort - men dem ber jag väl att få återkomma med vid senare tillfälle när jag är på hemmaplan igen!
Det var även en stor loppmarknad i centrala Hamar, och tydligen någon roddtävling också - verkligen fullt med folk överallt, festligt och glatt! Men det som förvånar mig stort är att trots alla dessa trevliga välordnade aktiviteter så har jag inte sett en endaste bil i trafikvimlet som inte är norskregisterad - känner mig verkligen som en udda fågel med mina svenska regplåtar på das Auto! Men den uppmärksamhet som jag drar till mig är väldigt positiv, blev bl a inviterad till bordet i hotellbaren i går kväll där styrelsen för Norges Håndbollsförbund läskade strupen efter dagens konferens - och vi hade det meget morsomt!!!
Så sammanfattningsvis: jag kan verkligen rekommendera ett besök här i Hamar och på Norsk Jernbanemuséum till alla tågintresserade. Även om samlingarna måhända inte är lika omfattande som de på Sveriges Järnvägsmuséum i Gävle, så fanns här många vackra lok och vagnar att titta på. Hittade bl a en norsk IV-klassvagn, som får den svenska 4:e-klassvagnen från Malmö-Limhamns Jernvägar att framstå som ett under av bekvämlighet ...
Befinner mig i skrivande stund i Hamar i Norge, där jag har haft en intensiv eftermiddag med ett besök på Norsk Jernbanemuséum, och därefter letat fram Stortyskern där hon stod ganska undanskymt på ett bangårdsområde utomhus (tyvärr men tack och lov - den här granna maskinen borde ju egentligen inte få stå ute, men om hon hade stått inomhus i lokstallarna så hade jag ju inte kunnat se och klappa på henne ...) . Har även sett Dovregubben (som enligt uppgift är ännu större än Stortyskern, den stod dock väl skyddad från väder och vind inomhus), muséets övriga samlingar samt även åkt ett ångloksdraget muséitåg en liten bit i parken utanför muséet.
Och som grädde på moset så hade Hamar Amcar Car an Bike en stor mönstring med bilutställning på ängen ner mot fjorden alldeles utanför muséet med massor av fina gamla bilar - mest amerikanska kromslagskepp från 50-talet och muskelbilar från skiftet mellan 60- och 70-talen, men en hel del européer och några japaner också. Fick en smärre chock när en faceliftad fäsbäsch VW Passat B1 från tidigt 80-tal svängde in på finbilsparkeringen - vad tusan hade den där att göra? Men den är ju mer än 30 år gammal den med, och klassas ju som veteranbil ... Vart tar tiden vägen???? ).
Nå, det blev förstås massor med stillbilder (över 300 st) och videosnuttar (knappt 50) på kamerans minneskort - men dem ber jag väl att få återkomma med vid senare tillfälle när jag är på hemmaplan igen!
Det var även en stor loppmarknad i centrala Hamar, och tydligen någon roddtävling också - verkligen fullt med folk överallt, festligt och glatt! Men det som förvånar mig stort är att trots alla dessa trevliga välordnade aktiviteter så har jag inte sett en endaste bil i trafikvimlet som inte är norskregisterad - känner mig verkligen som en udda fågel med mina svenska regplåtar på das Auto! Men den uppmärksamhet som jag drar till mig är väldigt positiv, blev bl a inviterad till bordet i hotellbaren i går kväll där styrelsen för Norges Håndbollsförbund läskade strupen efter dagens konferens - och vi hade det meget morsomt!!!
Så sammanfattningsvis: jag kan verkligen rekommendera ett besök här i Hamar och på Norsk Jernbanemuséum till alla tågintresserade. Även om samlingarna måhända inte är lika omfattande som de på Sveriges Järnvägsmuséum i Gävle, så fanns här många vackra lok och vagnar att titta på. Hittade bl a en norsk IV-klassvagn, som får den svenska 4:e-klassvagnen från Malmö-Limhamns Jernvägar att framstå som ett under av bekvämlighet ...
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
A dream came true!
Ja så uppfylldes så en av mina drömmar - att få se Stortyskern i. r. l. Här kommer en liten videosnutt om mötet!
Men liten videosnutt är väl kanske fel begrepp, den här produktionen riktar sig ju med tanke på ämnesvalet inte till "de snabba (video)klippens män", så här gav jag helt sonika f-n i allt vad Heliga Sturia-lagar heter och lät filmen breda ut sig ordentligt i längd! Och jag vill väl passa på att varna för HÖG nördfaktor också!
Men liten videosnutt är väl kanske fel begrepp, den här produktionen riktar sig ju med tanke på ämnesvalet inte till "de snabba (video)klippens män", så här gav jag helt sonika f-n i allt vad Heliga Sturia-lagar heter och lät filmen breda ut sig ordentligt i längd! Och jag vill väl passa på att varna för HÖG nördfaktor också!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Två storhedre möts
- StefanChrister
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
- Ort: Stockholm
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Märkligt!
11.26 minuter gick ju riktigt fort.
Stillastående lok kan vara nog så intressant som rullande. En riktigt informativ rulle!
Och låter man bara bli saxofonen så går det ju riktigt bra.
11.26 minuter gick ju riktigt fort.
Stillastående lok kan vara nog så intressant som rullande. En riktigt informativ rulle!
Och låter man bara bli saxofonen så går det ju riktigt bra.
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt"
bra film Mats...
Roger(Forden)
bra film Mats...
Roger(Forden)
Roger(Forden)
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Ha, ha, ha,ford1929 skrev:det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt"
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
OJ!!! En positiv recension från Den Store Filmkritikern, jag tackar så hemskans mycket med vördnad och stolthet!Sture Bylén skrev:Märkligt!
11.26 minuter gick ju riktigt fort.
Stillastående lok kan vara nog så intressant som rullande. En riktigt informativ rulle!
Lesson learned - saxofonen är såld!Sture Bylén skrev:Och låter man bara bli saxofonen så går det ju riktigt bra.
Här handlar det nog mer om "gör vidare, gör klart". Men inspirerad av en viss inte helt obekant byggare så har jag valt att exkludera de delar som inte är synliga för betraktaren - i det här fallet den del av ångvärmeröret som går på tenderns undersida!Sture Bylén skrev:Ha, ha, ha,ford1929 skrev:det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt"
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Det ser ut som om det inte fanns flänsar på mittenhjulet. Eller det kanske fanns.
Pennsylvania hade en motsvarande maskin I1 som till en början bara hade fländsar på först och sista hjulaxeln på drivningen. Detta ändrades dock till samma konfiguratin som här på grund av att drivningen blev för ranglig till och med för Pennsylvanias del.
Företaget sysslade mycket med stål och malm till ståverken så alla linjer prioriterade inte ett jämnt spårläge.
Pennsylvania hade en motsvarande maskin I1 som till en början bara hade fländsar på först och sista hjulaxeln på drivningen. Detta ändrades dock till samma konfiguratin som här på grund av att drivningen blev för ranglig till och med för Pennsylvanias del.
Företaget sysslade mycket med stål och malm till ståverken så alla linjer prioriterade inte ett jämnt spårläge.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Hej Mats.
Roligt att se att du har varit på min bakgård. Hoppas att mina bilder tidigare i vår var med på att locka dig hit. Din film är väldigt fin och informativ. Jag är nog lite mer bluferdig än dig, för jag har inte klappat henne i baken, men håller med om att den är mycket frestande.
Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
Michael
Roligt att se att du har varit på min bakgård. Hoppas att mina bilder tidigare i vår var med på att locka dig hit. Din film är väldigt fin och informativ. Jag är nog lite mer bluferdig än dig, för jag har inte klappat henne i baken, men håller med om att den är mycket frestande.
Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
Michael
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Hej Michael.St. Mikael skrev:Hej Mats.
Roligt att se att du har varit på min bakgård. Hoppas att mina bilder tidigare i vår var med på att locka dig hit.
Ja dina bilder bidrog definitivt till att jag kände att jag bara måste åka till Hamar och se den här skönheten i. r. l. Och nu när jag ändå skulle upp i krokarna (ja, nästan i alla fall - Hamar var ju en inte så lång omväg mellan Mölle och Östersund) så kände jag att de tvar ett bra tillfälle.
Tack!St. Mikael skrev:Din film är väldigt fin och informativ.
Mmmm, vad väntar du på?St. Mikael skrev:Jag är nog lite mer bluferdig än dig, för jag har inte klappat henne i baken, men håller med om att den är mycket frestande.
Ja det är ju synd att man inte sparat ett ex av "originalet", men den tyska versionen går inte av för hackor den heller!St. Mikael skrev:Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
Michael
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Ettersom Norsk Jernbanemuseum ble opprettet i 1896 og Hamar Jernstøperi (grunnlagt 1895) ikke laget lokomotiver før i 1901, er det et LITE hull i anekdoten om Jernbanemuseets plassering . Det var Stasjonsmesterforeningen som opprettet museet og grunnen til at det kom på Hamar var at man der hadde en nyoppført stasjonsbygning som var rent for stor for en norsk småby . Museets første lokaler kom i andre etasje i stasjonsbygningen, som da nettopp var ferdigstilt.Mölle-Mats skrev:Ja det är ju synd att man inte sparat ett ex av "originalet", men den tyska versionen går inte av för hackor den heller!St. Mikael skrev:Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
Michael
Det var tre norske "gubber" (49a/b), fra Thune's mek Værksted i Oslo, og fire "tyske" (49c), hvorav to var bygget hos Krupp og to hos Thune's. Ingen "gubbber" var bygget på Hamar. Slik sett var det riktig type som ble bevart - dvs den det var flest av. Etter krigen hadde lokene av type 49c dobbelt så høyt kilometerløp som de tre første av type 49a/b, som tilbragte mye tid på verkstedet. At det ble en fra Krupp som ble bevart, skyldtes visstnok at 470 stod ytterst på huggesporet og dermed var enklest å fiske ut.
Her http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=45142 kan man lese mer (på svensk, norsk og tysk!)
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Liten inspiration ...
Notera destinationsskylten!
En DSB CIWL-vagn av typ "Y". LS-model har i vart fall haft den, har beställt ett ex via Lippe, men vet inte om de kan får tag på den längre. Fast med TVÅ beställningar kanske de anstränger sig lite extra ...
(Vad jag ska med den till? På min blivande fippelbangård "Mjölby" kommer att finnas plats att exponera åtminstone delar av ett person-/expresståg. Återkommer om detta vilket år som helst framöver! )
Notera destinationsskylten!
En DSB CIWL-vagn av typ "Y". LS-model har i vart fall haft den, har beställt ett ex via Lippe, men vet inte om de kan får tag på den längre. Fast med TVÅ beställningar kanske de anstränger sig lite extra ...
(Vad jag ska med den till? På min blivande fippelbangård "Mjölby" kommer att finnas plats att exponera åtminstone delar av ett person-/expresståg. Återkommer om detta vilket år som helst framöver! )
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Titta en gång till... det är flänsar på mittaxeln.tågtyckarn skrev:Det ser ut som om det inte fanns flänsar på mittenhjulet. Eller det kanske fanns.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Wow, tack för tipset!Johan Molin skrev:Liten inspiration ...
Notera destinationsskylten!
En DSB CIWL-vagn av typ "Y". LS-model har i vart fall haft den, har beställt ett ex via Lippe, men vet inte om de kan får tag på den längre. Fast med TVÅ beställningar kanske de anstränger sig lite extra ...
Hur otroligt det än kan låta, så har jag faktiskt börjat intressera mig även för vagnar på sistone - måste ju ha något att hänga i kroken på alla mina lok, och då kan det ju lika gärna vara "något vettigt". Har börjar få ihop ett gäng DSB sittvagnar vid detta laget (och tyska vagnar är ju inget problem, de liksom väller in av sig själva i överflöd utan att jag behöver anstränga mig), men känner att det nog borde till lite DSB resgods-, restaurang- och sovvagnar för att få till "vettiga" tåg!
Jag ser fram emot avrapporteringen om det internationella expresståget i Hästholmen!Johan Molin skrev:(Vad jag ska med den till? På min blivande fippelbangård "Mjölby" kommer att finnas plats att exponera åtminstone delar av ett person-/expresståg. Återkommer om detta vilket år som helst framöver! )
Att motivera ett dylikt i Padborg är väl kanske lite enklare, här passerade det nog en hel del sådana kan man förmoda. Förutom de danska och tyska vagnar jag nämnde ovan. så "råkar" jag också ha några rätt trevliga SNCF snälltågsvagnar av Jouefs fabrikat - man kan väl kanske tänka sig ett väldigt internationellt tåg med direktvagnar mellan Paris och Dronningens lille by! Och måhända så ska jag smyga in någon SJ- och NSB-vagn i tåget också med direktvagnar från kontinenten till Oslo resp Stockholm!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Hittade förresten denna bok om danska lokstall mm (i fall du inte redan har den ).
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lok ... epoter.pdf
Det är en lite (halv)gammal grej från 1992 - och tyvärr lite suddigt inskannat. Så inte alla bilder är lika tydliga. Men en del bra miljöer och beskrivningar ändå...
Alternativt hade magasinet Lokomotivet en längre artikel om just Padborg för en hel del år sedan. Tror det var nr 37 och 38 från 1994.
(Har i alla fall delen i nr 38 om lokstall mm på "arkivet". Så återkom gärna om detta ev har ditt intresse
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lok ... epoter.pdf
Det är en lite (halv)gammal grej från 1992 - och tyvärr lite suddigt inskannat. Så inte alla bilder är lika tydliga. Men en del bra miljöer och beskrivningar ändå...
Alternativt hade magasinet Lokomotivet en längre artikel om just Padborg för en hel del år sedan. Tror det var nr 37 och 38 från 1994.
(Har i alla fall delen i nr 38 om lokstall mm på "arkivet". Så återkom gärna om detta ev har ditt intresse
Mvh Erik
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Ooooh, mycket stort tack!Erlind skrev:Hittade förresten denna bok om danska lokstall mm ...
...
Alternativt hade magasinet Lokomotivet en längre artikel om just Padborg för en hel del år sedan. Tror det var nr 37 och 38 från 1994.
(Har i alla fall delen i nr 38 om lokstall mm på "arkivet". Så återkom gärna om detta ev har ditt intresse ).
Det här såg väldigt intressant ut. Även om jag inte har som ambition att bygga en förebildstrogen avbildning av lokstationen i Padborg med schratchbyggda byggnader etc (tänker använda byggsatser och färdigbyggda husmodeller som "råkat" korsa min väg), så är ju all input om hur det såg ut vid danska lokstationer av mycket stort värde! Och bara att titta på bilderna är ju en njutning i sig!
Så om du vill skiljas från ditt ex av Lokomotivet mer artikeln om Padborg, eller har möjlighet att scanna in de relevanta sidorna, så är jag mycket intresserad av att ta del av även dem!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Ursäkta att det dröjde lite. Har tyvärr inte haft möjlighet att vara förbi en scannar förrän nu...
Har dock inget begrepp om hur man delar filar här på forumet, så jag ska försöka skicka den som pm/mejl istället...
Men sen finns det ju även denna gamla klassiker (som du kanske redan känner till?):
Enligt många är det kanske allra bästa danska järnvägsfilmen någonsin...
Har dock inget begrepp om hur man delar filar här på forumet, så jag ska försöka skicka den som pm/mejl istället...
Men sen finns det ju även denna gamla klassiker (som du kanske redan känner till?):
Enligt många är det kanske allra bästa danska järnvägsfilmen någonsin...
Mvh Erik
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Å, det blir högtidsstund framför kvällsfikat i dag ser jag!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Mats: Om du ändrar dig och bygger i N-skala så kan du köpa 20 st BR50-lok (!) för 2.000 kr styck. Så det behöver inte gå loss på mer än 40.000 att åstadkomma hela Flensburgs lokpark!!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Tack för förslaget, men H0ller mig nog till H0:an ändå - för det blir billigare (förutom att jag redan har allt material - i överflöd - i H0 som krävs för mitt "bygge")!!!Johan Molin skrev:Mats: Om du ändrar dig och bygger i N-skala så kan du köpa 20 st BR50-lok (!) för 2.000 kr styck. Så det behöver inte gå loss på mer än 40.000 att åstadkomma hela Flensburgs lokpark!!
Märklin hade för några år sedan en startsats som bl a innehöll ett digitalt Br 50 med såväl ljud som Telex-koppel, som man rätt ofta kan finna för runt 15 hundringar på tyska eBay. Har redan dragit på mig två sådana (det ena köptes dock billigare som "skrot" på Tradera, men behöver nog en sväng till Lokdoktor Claes på Eurohobby för att bli "fit for fight" - i värsta fall får det väl bli en statisk statist på lokstationen), och Fleischmanns modell av Br 50 ÜK i digitaliserat 3-rälsutförande kan man hitta för i runda slängar en tusenlapp (har tvenne sådana också, men ett av dem ska "förädlas" till ett DSB N).
Men mitt fokus är ju trots allt Padborg och inte Flensburg, ska jag ha en full samling av någon lokmodell så är det alla 10 N-maskinerna ... Märklin har ju givit ut DSB N 205 och 209 (har bägge), så jar jag ju N 207 som "statisk statist" i form av en "förädlad" Italeri-byggsats och den ena Fleischmann Br 50 ÜK:n i alla fall (kanske bägge?) ska "förädlas" de med - så här är jag ju nästan halvvägs. Roco har ju givit ut N 201 och 202 - även i 3-räls - men de är inte riktigt bra i modell, saknar en del detaljer som är signifikanta för N-maskinerna (t ex Witte rökskärmar, finns dock en dansk firma som tagit fram en kompletteringssats i vitmetall med felande detaljer a DKK 400/st ...).
Men om jag ska ha 10 N-maskiner och ett par-tre Br 50:or så lär jag näppeligen få plats med så många fler lok ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Prova att köra ett trafikspel så du får en uppfattning av vad du verkligen behöver. På papper eller på anläggtningen.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Nu äntligen så tog jag mig tid att titta på denna film, och jag kan bara säga - WOW!!! Helt underbar!!!Erlind skrev:... finns det ju även denna gamla klassiker (som du kanske redan känner till?):
...
Enligt många är det kanske allra bästa danska järnvägsfilmen någonsin...
Och när de nvar slut så dök det upp lite andra förslag att titta på, bl a denna. Inspelad i modern tid och inga härliga ånglok, men de danske rundnaeserne är inte dumma de heller - speciellt inte My 1101 nyrenoverad i ursprungligt lackeringsschema ...
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
JA det var ju länge sedan det hände något i den här tråden, då förädlandet av tågmodeller väl har hamnat i träda (tillfälligt, hoppas jag). Mne i kväll så föll lite leklust på i alla fall, och i anledning av att broder Viktor96 lyckats fånga inte mindre än tre stycken gammeldanske rundnaeser på rad där ute i den stora verkliga förebilden i Värmland så kände jag att jag bara måste slänga upp mina rundnaeser på rad på spåret och dra ett par bilder. Så håll till godo:
Främst har vi Heljans modell av MX 1005 - notera den danska belysningsstandarden med bara höger nedre samt topp-strålkastarna tända (och notera "trycket" i toppstrålkastaren, även om bilden inte riktigt gör det rättvisa pga blixten ...). Därefter följer Rocos modell av MY 1116 och avslutningsvis Märklins modell av MY 1140.
Om vi vänder på steken så ser det ut så här:
Främst har vi Heljans modell av MX 1005 - notera den danska belysningsstandarden med bara höger nedre samt topp-strålkastarna tända (och notera "trycket" i toppstrålkastaren, även om bilden inte riktigt gör det rättvisa pga blixten ...). Därefter följer Rocos modell av MY 1116 och avslutningsvis Märklins modell av MY 1140.
Om vi vänder på steken så ser det ut så här:
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Mölle Mats skrev JA det var ju länge sedan det hände något i den här tråden
ja det undrar vi också
Roger(Forden)
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Han arbetar förstås som vanligt i det tysta.....
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Sture Bylén skrev:Han arbetar förstås som vanligt i det tysta.....
Roger(Forden)
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Jo, helt säkert.
Men, med VAD?
Men, med VAD?
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
"Arbetar" är väl kanske inte rätt begrepp, "handlar" är nog ett mer adekvat uttryck .... En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.Sture Bylén skrev:Han arbetar förstås som vanligt i det tysta.....
Så nu är det "bara" att sätta igång att "förädla" de lok som ännu inte är i det utförande som jag vill ha dem. Blir en hel del "samlarvärdeförstörande" subversiv verksamhet, men eftersom ett flertal av förädlingsämnena är tyska Br 50:or från Märklins digitala startsatser så har de ju ändå inget "samlarvärde" då de ju saknar originalkartonger (som ju är det allra viktigaste attributet för de rättrogna Märklinisterna - och därmed så är det också förstås "prisvärda" men framför allt av någotsånär "rätt" modell att förädla till danska Stortysker)!
Men det finns massor av annat att ta itu med också, digitalisering av diverse danske lokomotivmodeller i tvårälsutförande, och bygga en liten stump bana som de kan köra på - och så grusa hela "anläggningen" (något landskap eller husmodeller i regelrätt bemärkelse förutom några få järnvägsrelaterade byggnader kommer det inte att finnas plats till!)
Hoppas få en stund över vilket år som helst att sätta igång med detta - idén med att schemalägga en timme eller så i modellverkstan varje dag vore nog inte så dum egentligen!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Faren med å være samler er at man lett blir komplettist! - bra det ikke er D-lok (dansk eller svensk) du samler på ...Mölle-Mats skrev:En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Joooo men visst är det så ...Traveller skrev:Faren med å være samler er at man lett blir komplettist! - bra det ikke er D-lok (dansk eller svensk) du samler på ...Mölle-Mats skrev:En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.
Lustigt att du nämner just D-lok, de svenska är jag inte alls förtjust i (tycker de rent ut sagt är fula och tråkiga) och ger mig inget ha-begär - men ett danskt är jag på jakt efter (men bara ett!!!). Verkar dock vara svårt att hitta, alla danske hobbyforhandler har sålt ut dem och de dyker inte upp på begagnatmarknaden. Men tids nog ska jag väl finna ett sådant också!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Eller som vi i Sverige brukar säga:
Att handla rätt är stort, att handla tåg är större.
Att handla rätt är stort, att handla tåg är större.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Fint besök i lilla Padborg
Det har väl blivit lite kutym att när man besöker någon hobbykamrats anläggning, så tar man med sig antingen en Stortysker eller en Krokodil för att göra ett gästspel på banan.
Att ta med sig en Stortysker till mig är väl som att gå över ån efter vatten, eftersom jag ju har ett överflöd av sådana! Men i kväll fick jag trevligt besök av hobbykamraten och gode vännen Hasse, som passande nog hade med sig en Krokodil för att gästspela på en i hast uppsläng rundbana (Rocoline 2-räls) på vardagsrumsbordet – förvisso den österrikiska och inte den schweiziska varianten, men icke förty en Krokodil.
Förra hösten så passerade ju den schweiziska Krokodilen Padborg på sin resa mot Sveriges Järnvägsmuséums evenemang "Eltåg 100" i Gävle/Krylbo, för mer info se:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,7541171
Det här har ju inspirerat mig att gestalta detta scenario på min ”anläggning” (eller diorama eller vad man nu ska kalla det som jag har för avsikt att bygga upp) med mitt koncept Padborg med ett lite svävande tidsspann någonstans mellan tidigt 1950-tal till mitten av 1960-talet – och då är det min idé att ha en Krokodil som släpas (helt ”förebildsenligt” med nedfällda strömavtagare) genom det oelektrifierade Padborg av en dansk Stortysker litt N på sin väg mot Eltåg 50-evenemanget vid SJ:s muséum (eller vad det nu kan ha hetat 1965) i Gävle – och jag pissade förstås på tallfället att ”knäppa” en konceptbild:
Men Hasse hade mer ”godis” med sig i form av Brimalms nya modell av SJ D-loket!!! Ett (i mina ögon i alla fall) fult fyrkantigt dassbrunt ellok, som inte lockar mig till köp – men jag måste tillstå att Brimalm fått till en rasande grann modell med helt underbara krypköregenskaper (däremot så var det rätt tydligt att loket inte trivdes helt på den ganska grova Rocoline-rälsen, snöplogarna hakade i vid minsta lilla misstämmelse i rälsskarvarna med stopp i framfarten med spinnande drivhjul som följd. Att dessa lok kräfva ”finare” räls var väldigt övertydligt. Dessutom så klarade inte Märklins DCC-kompatibla Mobile Station 3 av att låta oss njuta av alla ljudfunktioner, men det lilla vi kunde testa lät fint!)!
Och notera hur strömavtagaren snällt låter sig ställas i ”lagom” uppfällt läge utan andra åtgärder eller hjälpmedel!!!
Att ta med sig en Stortysker till mig är väl som att gå över ån efter vatten, eftersom jag ju har ett överflöd av sådana! Men i kväll fick jag trevligt besök av hobbykamraten och gode vännen Hasse, som passande nog hade med sig en Krokodil för att gästspela på en i hast uppsläng rundbana (Rocoline 2-räls) på vardagsrumsbordet – förvisso den österrikiska och inte den schweiziska varianten, men icke förty en Krokodil.
Förra hösten så passerade ju den schweiziska Krokodilen Padborg på sin resa mot Sveriges Järnvägsmuséums evenemang "Eltåg 100" i Gävle/Krylbo, för mer info se:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,7541171
Det här har ju inspirerat mig att gestalta detta scenario på min ”anläggning” (eller diorama eller vad man nu ska kalla det som jag har för avsikt att bygga upp) med mitt koncept Padborg med ett lite svävande tidsspann någonstans mellan tidigt 1950-tal till mitten av 1960-talet – och då är det min idé att ha en Krokodil som släpas (helt ”förebildsenligt” med nedfällda strömavtagare) genom det oelektrifierade Padborg av en dansk Stortysker litt N på sin väg mot Eltåg 50-evenemanget vid SJ:s muséum (eller vad det nu kan ha hetat 1965) i Gävle – och jag pissade förstås på tallfället att ”knäppa” en konceptbild:
Men Hasse hade mer ”godis” med sig i form av Brimalms nya modell av SJ D-loket!!! Ett (i mina ögon i alla fall) fult fyrkantigt dassbrunt ellok, som inte lockar mig till köp – men jag måste tillstå att Brimalm fått till en rasande grann modell med helt underbara krypköregenskaper (däremot så var det rätt tydligt att loket inte trivdes helt på den ganska grova Rocoline-rälsen, snöplogarna hakade i vid minsta lilla misstämmelse i rälsskarvarna med stopp i framfarten med spinnande drivhjul som följd. Att dessa lok kräfva ”finare” räls var väldigt övertydligt. Dessutom så klarade inte Märklins DCC-kompatibla Mobile Station 3 av att låta oss njuta av alla ljudfunktioner, men det lilla vi kunde testa lät fint!)!
Och notera hur strömavtagaren snällt låter sig ställas i ”lagom” uppfällt läge utan andra åtgärder eller hjälpmedel!!!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Jakten på kompletta samlingar av alla lokindivider
Mitt nyårslöfte var ju att få till en komplett samling av samtliga 10 lokindivider av den danske Stortyskern DSB N (f d DRB Br 50 ÜK) med de rätta driftsnumren- Hälften är ju redan klara från fabrik (N 201, N 202 och N 206 från Roco, N 205 och N 209 från Märklin), så det återstår bara hälften att fixa till (och "råmaterial" att utgå från finns redan på hyllorna, nu gäller det bara att "få tummen ur" ...). Fast det är ju just N 205 som var den maskin som fortsatte genom Padborg ner till Flesnburg, och sedan gick back hem igen, så den ska ju ha tre "forlygter" såväl i nosen som bak på tendern - och just det har ju Gebrüderna i Göppingen missat och har två lyktor fram och en bak på sin modell, så den måste förstås "förädlas" lite den med ...
Men så kom det en liten urspårning till i "komplettarismen" i och med att jag också fick för mig att jag ska ha en komplett samling av "Lilltyskern" DSB T (f d DRB Br 38). Och här blir det ju lite lättare, av dessa hade ju DSB bara 3 stycken som blev kvar på Jylland vid andra världskrigets slut och köptes loss av DSB - och "råmaterialet" är redan "bärgat" här (och dekaler med de olika driftsnumren är beställda).
Här ser vi i bakgrunden Märklins "moderna" modell av DSB T 299 med digital ljuddekoder i dubbel upplaga, här handlar det bara om att dekalera om det ena exemplaret med ett annat driftsnummer (varmed förstås "samlarvärdet" spolieras totalt ...).
Men i förgrunden ser vi en modell av Fleischmanns tillverkning, deras pan-Europeiska variant av de preussiska P8-loken (sedemera DRG/DRB Br 38) som spreds över större delen av Europa i samband och i efterverkningarna av de båda världskrigen. Här krävs det lite mer jobb med "danskifieringen" i form av flytt/borttag av strålkastare på lok och tender, ditmålning av det karaktäristiska röda och vita skorstensbandet och förstås montering av snöplogar - men det är ju "en bit kaka" ...
Men så kom det en liten urspårning till i "komplettarismen" i och med att jag också fick för mig att jag ska ha en komplett samling av "Lilltyskern" DSB T (f d DRB Br 38). Och här blir det ju lite lättare, av dessa hade ju DSB bara 3 stycken som blev kvar på Jylland vid andra världskrigets slut och köptes loss av DSB - och "råmaterialet" är redan "bärgat" här (och dekaler med de olika driftsnumren är beställda).
Här ser vi i bakgrunden Märklins "moderna" modell av DSB T 299 med digital ljuddekoder i dubbel upplaga, här handlar det bara om att dekalera om det ena exemplaret med ett annat driftsnummer (varmed förstås "samlarvärdet" spolieras totalt ...).
Men i förgrunden ser vi en modell av Fleischmanns tillverkning, deras pan-Europeiska variant av de preussiska P8-loken (sedemera DRG/DRB Br 38) som spreds över större delen av Europa i samband och i efterverkningarna av de båda världskrigen. Här krävs det lite mer jobb med "danskifieringen" i form av flytt/borttag av strålkastare på lok och tender, ditmålning av det karaktäristiska röda och vita skorstensbandet och förstås montering av snöplogar - men det är ju "en bit kaka" ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
när du nu har slutat röka så får du ju tid över till detta ,,att fixa loken är ett bra sätt att hålla röksuget borta .. för då har man inte tid med dessa "giftpinnar"Mölle Mats skrev och "råmaterial" att utgå från finns redan på hyllorna, nu gäller det bara att "få tummen ur"
Roger(Forden)
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Mon 1943: DJ er hjelpsomme
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Kärt besök i lilla Padborg/Mölle
Idag så hade fick jag kärt besök i lilla Padborg/Mölle av broder modeljernbane och hans bättre hälft, här ses de vid "Padborg-vitrinen" i min bokhylla. De är på en veckas semester här i NV Skåne, och nu blir det en del trevliga tågrelaterade aktiviteter tillsammans i trakten.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Det ska jag göra!Sture Bylén skrev:Vad kul!
Hälsa från mig!
B t w så har broder modeljernbane anförtrott mig att ordna så att du kan signera hans exemplar av "Min väg till Morshyttan" nästa gång vi ses - påminn mig om det när det blir så dags!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Den här gamla stumfilmen är en riktig rysare (men det krävs förstås ett Facebook-konto för att kunna se den):
https://www.facebook.com/ingosoe/videos ... 612132242/
Förvisso inte filmat i Padborg (det måste väl vara Köbenhavn?) - men jag kan konstatera att jag nog lyckats samla på mig ett representativt urval av lok och motorvagnståg för att avspegla danskt tidigt 60-tal (skymtade en Ford Cortina Mk 1 i bakgrunden, de kom 1963).
https://www.facebook.com/ingosoe/videos ... 612132242/
Förvisso inte filmat i Padborg (det måste väl vara Köbenhavn?) - men jag kan konstatera att jag nog lyckats samla på mig ett representativt urval av lok och motorvagnståg för att avspegla danskt tidigt 60-tal (skymtade en Ford Cortina Mk 1 i bakgrunden, de kom 1963).
Also sprach der Matserschmitt!
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad
Lite Trådkapning men du for stå ut med det. Då vi dividerade om politi bilar hade jag helt glömt bort DMC.
Et dansk firma som trycker en hel syndaflod av olika dekaler, till modellar.
Huvudsidan är denne:
www.dmc-decals.dk
den är på engelsk och enkel att manövrera omkring på.
Police cars 1:87 är i dit fall lite dum, där er inge bilder, men police cars 1:43 där är gott om bildar.
här:
http://www.dmc-decals.dk/41685373
//John
Et dansk firma som trycker en hel syndaflod av olika dekaler, till modellar.
Huvudsidan är denne:
www.dmc-decals.dk
den är på engelsk och enkel att manövrera omkring på.
Police cars 1:87 är i dit fall lite dum, där er inge bilder, men police cars 1:43 där är gott om bildar.
här:
http://www.dmc-decals.dk/41685373
//John