Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

OlsoN
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2015, 22:59
Ort: Järfälla

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av OlsoN »

Mycket snack och väldigt mycket verkstad!!! [JC_doubleup.gif]


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nu N-ördar jag loss igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

Det var längesedan jag hade något att avrapportera i den här tråden, har varit lite väl mycket sådana där "kringrelaterade MJ-aktiviteter som sinkar modellförädlings-hobbyn" på sistone ... Men jag har för omväxlings skull gjort en större investering i några helt nya grejer från en MJ-butik. Det handlar dels om ett DSB My 1140 i ursprungligt utförande (Märklin släppte en omarbetad version som en engångsserie för ett par år sedan, och eftersom jag ryktesvis fått höra att de börjar bli slutsålda hos handlarna nu så tänkte jag att det är bäst att "pissa på tallfället" medan maskinen fortfarande finns att inhandla). Men förstås så kände jag också att själva hjärtepunkten i mitt Padborg-projekt - den danska Stortyskern N - ju är ett absolut måste, så det fick följa med en sådan också när jag ändå var på g.

Köpte också en nylanserad digital "startsats" 29000 med Mobile Station 2 och en rälsoval, som tack och lov inte innehåller något modernt litet grällt diesellok och tre leksaksmässiga godsvagnar ur Märklins Hobby-serie! Huvudsyftet med denna är att kunna testköra/programmera såväl lok med Märklins digitala system (och då också kunna testa alla funktioner, vilket min gamla kontrollenhet 6021 inte klarar av) som med DCC simultant, vilket jag kände att jag var "i behov" av.

Så här har vi nyförvärven (notera att MS2:an står på stopp, eftersom danske-dieseln står och kortsluter det anslutna separata 2R-spåret med sina oisolerade hjulaxlar - den "lånar" bara spåret under fotosessionen):
Bild

Men jag kan även meddela att jag definitivt lyft på restriktionen att vagnar bara är ett "nödvändigt ont" som får kosta max 50 kr/styck - jag måste ju ha "vettiga" vagnar att hänga i kroken på alla loken på anläggningen. Så det fick följa med även en sats med passande vagnar till Rundnaesern i form av fyra stycken DSB CL passagerarvagnar:
Bild

Och gissa om jag blev överlycklig när jag tittade närmare på destinationsskyltarna på vagnarna!!! :-T
Bild

Det följde även med ett par synnerligen prisvärda Liliput DSB godsvagnar, där fr a den här kylvagnen verkligen tilltalade mig:
Bild

Nå, så till "pudelns kärna" - den danska Stortyskern N 209 (Märklin art.nr. 37818)! Så här ser den ut:
Bild

Bild

En snabbrecension: rent tekniskt så är det en helt underbar maskin med massor av ljudfunktioner och fin gång. Men ett klart minus för att Gebrüderna i Göppingen snikat och snålat in på Telex-kopplet bak på tendern, som nog ett flertal av de tyska Br 50-modellerna (som ju i grunden är samma modell) har!

Modellen som modell så, ja här ser ju mitt nördiga öga genast ett antal detaljer som är fel! Ett plus för att man nu äntligen med den senaste utgåvan fått med de där två handtagen uppepå tendern (har saknats på tidigare utgåvor), men den karaktäristiska kolskyffeln saknas fortfarande!!
Förarhyttens tak är ju förstås fel, och det är även en dom för mycket uppepå ångpannan (Br 50 ÜK hade mestadels bara 3 domer), men i övrigt så tycker jag att modellen är helt okej.

Så det sammanfattande betyget blir fyra kolskyfflar (av fem möjliga).

Just N-maskinerna kan jag mycket väl tänka mig ännu några fler exemplar av, och jag började snegla lite på förra utgåvan av Märklins modell (artnr 37831 eller kanske ännu hellre den fabriksvädrade versionen 37834) av N 205. Trevligt att man valt att ha olika driftsnummer på de olika utgåvorna!

Men så snappade jag upp den här passusen på http://www.jernbanen.dk/damp.php?selska ... N&typenr=3 i afton:
” N 205 var også lidt speciel. N-maskinerne havde normalt kun en lygte på tenderen, men N 205 havde hele tre lygter. Dette skyldtes, at den havde tilladelse til at køre i Tyskland og derfor skulle leve op til de tyske reglementer. Grunden til at de tre lygter sad på tenderen var, at lokomotivet bakkede mellem Flensborg og Padborg.”
Och där fick jag ju också svaret på min fråga om hur jag ska hantera lyktorna bak på tendern på den Fleischmann Br 50 ÜK som jag anskaffat för att efter lite "förädling" få en N-maskin som ska få gå in i Tyskland, de ska vara kvar!!!
Bild

Så Märklins modell av N 205 blir ju ganska duktigt ”fel” här med bara två forlygter fram på loket och en bak på tendern! Det löpnumret blir det ju givet att tilldela till mitt förädlade Fleischmann-lok!!!

Läste även i tabellen lite längre ned att N 205 endast hade ett sidofönster på sidorna av förarhytten, så här blir det ju en del merjobb med förarhytten på Fleischmannen! Även taket tänkte jag åtgärda på samma sätt som jag gjorde med Italeri-byggsatsens med ett slätt tak och en enkel taklucka.

Därmed så blir ju Märklins modell av N 205 ganska så mycket ”fel” i mina nördiga ögon. Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde” genom att byta löpnumret (Skilteskoven erbjuder dekalsatser för N-maskinerna med alla de 10 möjliga löpnumren 201-210)!?! Nåt att grunna på … :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

:o :=u :-T


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Kors, MS2!!
Här ligger man i lä. :(

Kul att du är på G igen. Själv brottas jag en del med det här:
ford1929 skrev:har varit lite väl mycket sådana där "kringrelaterade MJ-aktiviteter

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Nu N-ördar jag loss igen!

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde”
Mats, är det skådebröd du skaffar eller nåt du tänkt ha?

Å nu väntas det med spänning på mer ¨Modellverkstad¨. :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nu N-ördar jag loss igen!

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev: Så frågan är – ”vågar” man köpa ett Märklin N 205 och ”förstöra” dess ”samlarvärde”
Mats, är det skådebröd du skaffar eller nåt du tänkt ha?
Lok som anskaffas hit är ämnade att köras med! Platina-Krokodiler inlåsta i bankfacket är liksom inget för mig ...

Men det blir nog ingen fabrikspatinerad Märklin "felaktig" DSB N 205 ändå vid närmare eftertanke, det får nog räcka med tre N-maskiner (varav en statisk Italeri) - det finns så många andra lok som jag "behöver" bättre. Har lite försiktigt börjat titta på eBay och QXL efter "riktiga" danska ånglok (och inte bara f d tyska och svenska), och Hobby Trades modell av det lilla tankloket DSB F står högt på önskelistan. Måste ju ha växellok också till kolgruvan och oljedepån, som jag ska försöka "skohorna in" på anläggningen ...
jogra skrev:Å nu väntas det med spänning på mer ¨Modellverkstad¨. :-CO
Japp, det kommer vad det lider - det finns ju ett antal projekt i pipe linen som bara väntar på att tas itu med.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stortyskern - äntligen så har jag sett henne i- r. l.

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så kom då Det Underbara Ögonblicket när jag äntligen fick se (och klappa henne på hennes vackert rundade bak! :-BS ) Stortyskern - NSB 63a 2770 - i verkligheten:
Bild

Befinner mig i skrivande stund i Hamar i Norge, där jag har haft en intensiv eftermiddag med ett besök på Norsk Jernbanemuséum, och därefter letat fram Stortyskern där hon stod ganska undanskymt på ett bangårdsområde utomhus (tyvärr men tack och lov - den här granna maskinen borde ju egentligen inte få stå ute, men om hon hade stått inomhus i lokstallarna så hade jag ju inte kunnat se och klappa på henne ...) . Har även sett Dovregubben (som enligt uppgift är ännu större än Stortyskern, den stod dock väl skyddad från väder och vind inomhus), muséets övriga samlingar samt även åkt ett ångloksdraget muséitåg en liten bit i parken utanför muséet.

Och som grädde på moset så hade Hamar Amcar Car an Bike en stor mönstring med bilutställning på ängen ner mot fjorden alldeles utanför muséet med massor av fina gamla bilar - mest amerikanska kromslagskepp från 50-talet och muskelbilar från skiftet mellan 60- och 70-talen, men en hel del européer och några japaner också. Fick en smärre chock när en faceliftad fäsbäsch VW Passat B1 från tidigt 80-tal svängde in på finbilsparkeringen - vad tusan hade den där att göra? Men den är ju mer än 30 år gammal den med, och klassas ju som veteranbil ... Vart tar tiden vägen???? :shock: ).

Nå, det blev förstås massor med stillbilder (över 300 st) och videosnuttar (knappt 50) på kamerans minneskort - men dem ber jag väl att få återkomma med vid senare tillfälle när jag är på hemmaplan igen!

Det var även en stor loppmarknad i centrala Hamar, och tydligen någon roddtävling också - verkligen fullt med folk överallt, festligt och glatt! Men det som förvånar mig stort är att trots alla dessa trevliga välordnade aktiviteter så har jag inte sett en endaste bil i trafikvimlet som inte är norskregisterad - känner mig verkligen som en udda fågel med mina svenska regplåtar på das Auto! Men den uppmärksamhet som jag drar till mig är väldigt positiv, blev bl a inviterad till bordet i hotellbaren i går kväll där styrelsen för Norges Håndbollsförbund läskade strupen efter dagens konferens - och vi hade det meget morsomt!!! :-T

Så sammanfattningsvis: jag kan verkligen rekommendera ett besök här i Hamar och på Norsk Jernbanemuséum till alla tågintresserade. Även om samlingarna måhända inte är lika omfattande som de på Sveriges Järnvägsmuséum i Gävle, så fanns här många vackra lok och vagnar att titta på. Hittade bl a en norsk IV-klassvagn, som får den svenska 4:e-klassvagnen från Malmö-Limhamns Jernvägar att framstå som ett under av bekvämlighet ... :D
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

A dream came true!

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så uppfylldes så en av mina drömmar - att få se Stortyskern i. r. l. Här kommer en liten videosnutt om mötet!

Men liten videosnutt är väl kanske fel begrepp, den här produktionen riktar sig ju med tanke på ämnesvalet inte till "de snabba (video)klippens män", så här gav jag helt sonika f-n i allt vad Heliga Sturia-lagar heter och lät filmen breda ut sig ordentligt i längd! Och jag vill väl passa på att varna för HÖG nördfaktor också!

Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av modeljernbane »

Två storhedre möts [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av StefanChrister »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Märkligt!
11.26 minuter gick ju riktigt fort. :o
Stillastående lok kan vara nog så intressant som rullande. En riktigt informativ rulle!

Och låter man bara bli saxofonen så går det ju riktigt bra.

Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt" ;)

bra film Mats...

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt"
Ha, ha, ha, :lol: [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Märkligt!
11.26 minuter gick ju riktigt fort. :o
Stillastående lok kan vara nog så intressant som rullande. En riktigt informativ rulle!
OJ!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: En positiv recension från Den Store Filmkritikern, jag tackar så hemskans mycket med vördnad och stolthet! :-T
Sture Bylén skrev:Och låter man bara bli saxofonen så går det ju riktigt bra.
Lesson learned - saxofonen är såld!
Sture Bylén skrev:
ford1929 skrev:det dära med "ångröret" tja det är väl bara "gör om gör rätt"
Ha, ha, ha, :lol: [JC_doubleup.gif]
Här handlar det nog mer om "gör vidare, gör klart". Men inspirerad av en viss inte helt obekant byggare så har jag valt att exkludera de delar som inte är synliga för betraktaren - i det här fallet den del av ångvärmeröret som går på tenderns undersida! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Det ser ut som om det inte fanns flänsar på mittenhjulet. Eller det kanske fanns.

Pennsylvania hade en motsvarande maskin I1 som till en början bara hade fländsar på först och sista hjulaxeln på drivningen. Detta ändrades dock till samma konfiguratin som här på grund av att drivningen blev för ranglig till och med för Pennsylvanias del.

Företaget sysslade mycket med stål och malm till ståverken så alla linjer prioriterade inte ett jämnt spårläge.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av St. Mikael »

Hej Mats.
Roligt att se att du har varit på min bakgård. Hoppas att mina bilder tidigare i vår var med på att locka dig hit. Din film är väldigt fin och informativ. Jag är nog lite mer bluferdig än dig, för jag har inte klappat henne i baken, men håller med om att den är mycket frestande.
Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
[JC_doubleup.gif] Michael

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

St. Mikael skrev:Hej Mats.
Roligt att se att du har varit på min bakgård. Hoppas att mina bilder tidigare i vår var med på att locka dig hit.
Hej Michael.

Ja dina bilder bidrog definitivt till att jag kände att jag bara måste åka till Hamar och se den här skönheten i. r. l. Och nu när jag ändå skulle upp i krokarna (ja, nästan i alla fall - Hamar var ju en inte så lång omväg mellan Mölle och Östersund) så kände jag att de tvar ett bra tillfälle.
St. Mikael skrev:Din film är väldigt fin och informativ.
Tack! :=KOMP
St. Mikael skrev:Jag är nog lite mer bluferdig än dig, för jag har inte klappat henne i baken, men håller med om att den är mycket frestande.
Mmmm, vad väntar du på? :-CO
St. Mikael skrev:Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
[JC_doubleup.gif] Michael
Ja det är ju synd att man inte sparat ett ex av "originalet", men den tyska versionen går inte av för hackor den heller!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:
St. Mikael skrev:Här är lite funfacts om Hamar och Dovregubben: 5 Dovregubbar blev tillverkade på Hamar jernstöperi, som låg i byggningarna runt bangården där du stod och filmade. Detta var en av grunderna til att man valde att placera jernbanemuseet i Hamar. Alla norska Gubbar blev faktiskt skrotade. När man kom på att det var god norsk jernbanehistoria fanns bara de tyska kvar. Så den som står på jernbanemuseet är en Kraussmaskin. De tyska loken var vidareutvecklade från den norska och överträffade originalet.
[JC_doubleup.gif] Michael
Ja det är ju synd att man inte sparat ett ex av "originalet", men den tyska versionen går inte av för hackor den heller!
Ettersom Norsk Jernbanemuseum ble opprettet i 1896 og Hamar Jernstøperi (grunnlagt 1895) ikke laget lokomotiver før i 1901, er det et LITE hull i anekdoten om Jernbanemuseets plassering :roll: . Det var Stasjonsmesterforeningen som opprettet museet og grunnen til at det kom på Hamar var at man der hadde en nyoppført stasjonsbygning som var rent for stor for en norsk småby :oops: . Museets første lokaler kom i andre etasje i stasjonsbygningen, som da nettopp var ferdigstilt.

Bild

Det var tre norske "gubber" (49a/b), fra Thune's mek Værksted i Oslo, og fire "tyske" (49c), hvorav to var bygget hos Krupp og to hos Thune's. Ingen "gubbber" var bygget på Hamar. Slik sett var det riktig type som ble bevart - dvs den det var flest av. Etter krigen hadde lokene av type 49c dobbelt så høyt kilometerløp som de tre første av type 49a/b, som tilbragte mye tid på verkstedet. At det ble en fra Krupp som ble bevart, skyldtes visstnok at 470 stod ytterst på huggesporet og dermed var enklest å fiske ut. :=u

Bild

Her http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=45142 kan man lese mer (på svensk, norsk og tysk!) :-nord

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Liten inspiration ...

Bild

Notera destinationsskylten!
En DSB CIWL-vagn av typ "Y". LS-model har i vart fall haft den, har beställt ett ex via Lippe, men vet inte om de kan får tag på den längre. Fast med TVÅ beställningar kanske de anstränger sig lite extra ... :-r2

(Vad jag ska med den till? På min blivande fippelbangård "Mjölby" kommer att finnas plats att exponera åtminstone delar av ett person-/expresståg. Återkommer om detta vilket år som helst framöver! :-BS )

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Svante Andersson »

tågtyckarn skrev:Det ser ut som om det inte fanns flänsar på mittenhjulet. Eller det kanske fanns.
Titta en gång till... det är flänsar på mittaxeln.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Liten inspiration ...

Bild

Notera destinationsskylten!
En DSB CIWL-vagn av typ "Y". LS-model har i vart fall haft den, har beställt ett ex via Lippe, men vet inte om de kan får tag på den längre. Fast med TVÅ beställningar kanske de anstränger sig lite extra ... :-r2
Wow, tack för tipset! :-T

Hur otroligt det än kan låta, så har jag faktiskt börjat intressera mig även för vagnar på sistone - måste ju ha något att hänga i kroken på alla mina lok, och då kan det ju lika gärna vara "något vettigt". Har börjar få ihop ett gäng DSB sittvagnar vid detta laget (och tyska vagnar är ju inget problem, de liksom väller in av sig själva i överflöd utan att jag behöver anstränga mig), men känner att det nog borde till lite DSB resgods-, restaurang- och sovvagnar för att få till "vettiga" tåg!
Johan Molin skrev:(Vad jag ska med den till? På min blivande fippelbangård "Mjölby" kommer att finnas plats att exponera åtminstone delar av ett person-/expresståg. Återkommer om detta vilket år som helst framöver! :-BS )
Jag ser fram emot avrapporteringen om det internationella expresståget i Hästholmen! :-T

Att motivera ett dylikt i Padborg är väl kanske lite enklare, här passerade det nog en hel del sådana kan man förmoda. Förutom de danska och tyska vagnar jag nämnde ovan. så "råkar" jag också ha några rätt trevliga SNCF snälltågsvagnar av Jouefs fabrikat - man kan väl kanske tänka sig ett väldigt internationellt tåg med direktvagnar mellan Paris och Dronningens lille by! Och måhända så ska jag smyga in någon SJ- och NSB-vagn i tåget också med direktvagnar från kontinenten till Oslo resp Stockholm!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Erlind »

Hittade förresten denna bok om danska lokstall mm (i fall du inte redan har den ;) ).
http://www.damplokomotiv.dk/Diverse/Lok ... epoter.pdf

Det är en lite (halv)gammal grej från 1992 - och tyvärr lite suddigt inskannat. Så inte alla bilder är lika tydliga. Men en del bra miljöer och beskrivningar ändå...

Alternativt hade magasinet Lokomotivet en längre artikel om just Padborg för en hel del år sedan. Tror det var nr 37 och 38 från 1994.
(Har i alla fall delen i nr 38 om lokstall mm på "arkivet". Så återkom gärna om detta ev har ditt intresse :)
Mvh Erik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Erlind skrev:Hittade förresten denna bok om danska lokstall mm ...
...
Alternativt hade magasinet Lokomotivet en längre artikel om just Padborg för en hel del år sedan. Tror det var nr 37 och 38 från 1994.
(Har i alla fall delen i nr 38 om lokstall mm på "arkivet". Så återkom gärna om detta ev har ditt intresse :)).
Ooooh, mycket stort tack! [JC_doubleup.gif]

Det här såg väldigt intressant ut. Även om jag inte har som ambition att bygga en förebildstrogen avbildning av lokstationen i Padborg med schratchbyggda byggnader etc (tänker använda byggsatser och färdigbyggda husmodeller som "råkat" korsa min väg), så är ju all input om hur det såg ut vid danska lokstationer av mycket stort värde! Och bara att titta på bilderna är ju en njutning i sig! :-T

Så om du vill skiljas från ditt ex av Lokomotivet mer artikeln om Padborg, eller har möjlighet att scanna in de relevanta sidorna, så är jag mycket intresserad av att ta del av även dem!
Also sprach der Matserschmitt!

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Erlind »

Ursäkta att det dröjde lite. Har tyvärr inte haft möjlighet att vara förbi en scannar förrän nu... :oops:

Har dock inget begrepp om hur man delar filar här på forumet, så jag ska försöka skicka den som pm/mejl istället...

Men sen finns det ju även denna gamla klassiker (som du kanske redan känner till?):



Enligt många är det kanske allra bästa danska järnvägsfilmen någonsin...
Mvh Erik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Å, det blir högtidsstund framför kvällsfikat i dag ser jag! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Mats: Om du ändrar dig och bygger i N-skala så kan du köpa 20 st BR50-lok (!) för 2.000 kr styck. Så det behöver inte gå loss på mer än 40.000 att åstadkomma hela Flensburgs lokpark!! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Mats: Om du ändrar dig och bygger i N-skala så kan du köpa 20 st BR50-lok (!) för 2.000 kr styck. Så det behöver inte gå loss på mer än 40.000 att åstadkomma hela Flensburgs lokpark!! :-CO
Tack för förslaget, men H0ller mig nog till H0:an ändå - för det blir billigare (förutom att jag redan har allt material - i överflöd - i H0 som krävs för mitt "bygge")!!!

Märklin hade för några år sedan en startsats som bl a innehöll ett digitalt Br 50 med såväl ljud som Telex-koppel, som man rätt ofta kan finna för runt 15 hundringar på tyska eBay. Har redan dragit på mig två sådana (det ena köptes dock billigare som "skrot" på Tradera, men behöver nog en sväng till Lokdoktor Claes på Eurohobby för att bli "fit for fight" - i värsta fall får det väl bli en statisk statist på lokstationen), och Fleischmanns modell av Br 50 ÜK i digitaliserat 3-rälsutförande kan man hitta för i runda slängar en tusenlapp (har tvenne sådana också, men ett av dem ska "förädlas" till ett DSB N).

Men mitt fokus är ju trots allt Padborg och inte Flensburg, ska jag ha en full samling av någon lokmodell så är det alla 10 N-maskinerna ... :mrgreen: Märklin har ju givit ut DSB N 205 och 209 (har bägge), så jar jag ju N 207 som "statisk statist" i form av en "förädlad" Italeri-byggsats och den ena Fleischmann Br 50 ÜK:n i alla fall (kanske bägge?) ska "förädlas" de med - så här är jag ju nästan halvvägs. Roco har ju givit ut N 201 och 202 - även i 3-räls - men de är inte riktigt bra i modell, saknar en del detaljer som är signifikanta för N-maskinerna (t ex Witte rökskärmar, finns dock en dansk firma som tagit fram en kompletteringssats i vitmetall med felande detaljer a DKK 400/st ...).

Men om jag ska ha 10 N-maskiner och ett par-tre Br 50:or så lär jag näppeligen få plats med så många fler lok ...
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Prova att köra ett trafikspel så du får en uppfattning av vad du verkligen behöver. På papper eller på anläggtningen. :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Erlind skrev:... finns det ju även denna gamla klassiker (som du kanske redan känner till?):
...
Enligt många är det kanske allra bästa danska järnvägsfilmen någonsin...
Nu äntligen så tog jag mig tid att titta på denna film, och jag kan bara säga - WOW!!! Helt underbar!!!
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Och när de nvar slut så dök det upp lite andra förslag att titta på, bl a denna. Inspelad i modern tid och inga härliga ånglok, men de danske rundnaeserne är inte dumma de heller - speciellt inte My 1101 nyrenoverad i ursprungligt lackeringsschema ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

JA det var ju länge sedan det hände något i den här tråden, då förädlandet av tågmodeller väl har hamnat i träda (tillfälligt, hoppas jag). Mne i kväll så föll lite leklust på i alla fall, och i anledning av att broder Viktor96 lyckats fånga inte mindre än tre stycken gammeldanske rundnaeser på rad där ute i den stora verkliga förebilden i Värmland så kände jag att jag bara måste slänga upp mina rundnaeser på rad på spåret och dra ett par bilder. Så håll till godo:

Bild

Främst har vi Heljans modell av MX 1005 - notera den danska belysningsstandarden med bara höger nedre samt topp-strålkastarna tända (och notera "trycket" i toppstrålkastaren, även om bilden inte riktigt gör det rättvisa pga blixten ...). Därefter följer Rocos modell av MY 1116 och avslutningsvis Märklins modell av MY 1140.

Om vi vänder på steken så ser det ut så här:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev JA det var ju länge sedan det hände något i den här tråden

ja det undrar vi också :-CO
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Han arbetar förstås som vanligt i det tysta..... 8-)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Sture Bylén skrev:Han arbetar förstås som vanligt i det tysta..... 8-)

:lol:
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av jogra »

Jo, helt säkert.

Men, med VAD? :-r2


;)
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Han arbetar förstås som vanligt i det tysta..... 8-)
"Arbetar" är väl kanske inte rätt begrepp, "handlar" är nog ett mer adekvat uttryck .... :roll: En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.

Så nu är det "bara" att sätta igång att "förädla" de lok som ännu inte är i det utförande som jag vill ha dem. Blir en hel del "samlarvärdeförstörande" subversiv verksamhet, men eftersom ett flertal av förädlingsämnena är tyska Br 50:or från Märklins digitala startsatser så har de ju ändå inget "samlarvärde" då de ju saknar originalkartonger (som ju är det allra viktigaste attributet för de rättrogna Märklinisterna - och därmed så är det också förstås "prisvärda" men framför allt av någotsånär "rätt" modell att förädla till danska Stortysker)! :-BS

Men det finns massor av annat att ta itu med också, digitalisering av diverse danske lokomotivmodeller i tvårälsutförande, och bygga en liten stump bana som de kan köra på - och så grusa hela "anläggningen" (något landskap eller husmodeller i regelrätt bemärkelse förutom några få järnvägsrelaterade byggnader kommer det inte att finnas plats till!)

Hoppas få en stund över vilket år som helst att sätta igång med detta - idén med att schemalägga en timme eller så i modellverkstan varje dag vore nog inte så dum egentligen! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.
Faren med å være samler er at man lett blir komplettist! - bra det ikke er D-lok (dansk eller svensk) du samler på ... :roll:

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:En av alla mina "briljanta" idéer är t ex att jag ska ha alla 10 exemplaren av den danske Stortyskern på banan, och har nog idag fått ihop "råmaterial" till allesammans.
Faren med å være samler er at man lett blir komplettist! - bra det ikke er D-lok (dansk eller svensk) du samler på ... :roll:
Joooo men visst är det så ... :oops:

Lustigt att du nämner just D-lok, de svenska är jag inte alls förtjust i (tycker de rent ut sagt är fula och tråkiga) och ger mig inget ha-begär - men ett danskt är jag på jakt efter (men bara ett!!!). Verkar dock vara svårt att hitta, alla danske hobbyforhandler har sålt ut dem och de dyker inte upp på begagnatmarknaden. Men tids nog ska jag väl finna ett sådant också!?!
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Eller som vi i Sverige brukar säga:

Att handla rätt är stort, att handla tåg är större. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Fint besök i lilla Padborg

Inlägg av Mölle-Mats »

Det har väl blivit lite kutym att när man besöker någon hobbykamrats anläggning, så tar man med sig antingen en Stortysker eller en Krokodil för att göra ett gästspel på banan.

Att ta med sig en Stortysker till mig är väl som att gå över ån efter vatten, eftersom jag ju har ett överflöd av sådana! Men i kväll fick jag trevligt besök av hobbykamraten och gode vännen Hasse, som passande nog hade med sig en Krokodil för att gästspela på en i hast uppsläng rundbana (Rocoline 2-räls) på vardagsrumsbordet – förvisso den österrikiska och inte den schweiziska varianten, men icke förty en Krokodil.
Bild

Förra hösten så passerade ju den schweiziska Krokodilen Padborg på sin resa mot Sveriges Järnvägsmuséums evenemang "Eltåg 100" i Gävle/Krylbo, för mer info se:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... ?4,7541171

Det här har ju inspirerat mig att gestalta detta scenario på min ”anläggning” (eller diorama eller vad man nu ska kalla det som jag har för avsikt att bygga upp) med mitt koncept Padborg med ett lite svävande tidsspann någonstans mellan tidigt 1950-tal till mitten av 1960-talet – och då är det min idé att ha en Krokodil som släpas (helt ”förebildsenligt” med nedfällda strömavtagare) genom det oelektrifierade Padborg av en dansk Stortysker litt N på sin väg mot Eltåg 50-evenemanget vid SJ:s muséum (eller vad det nu kan ha hetat 1965) i Gävle – och jag pissade förstås på tallfället att ”knäppa” en konceptbild:
Bild

Men Hasse hade mer ”godis” med sig i form av Brimalms nya modell av SJ D-loket!!! Ett (i mina ögon i alla fall) fult fyrkantigt dassbrunt ellok, som inte lockar mig till köp – men jag måste tillstå att Brimalm fått till en rasande grann modell med helt underbara krypköregenskaper (däremot så var det rätt tydligt att loket inte trivdes helt på den ganska grova Rocoline-rälsen, snöplogarna hakade i vid minsta lilla misstämmelse i rälsskarvarna med stopp i framfarten med spinnande drivhjul som följd. Att dessa lok kräfva ”finare” räls var väldigt övertydligt. Dessutom så klarade inte Märklins DCC-kompatibla Mobile Station 3 av att låta oss njuta av alla ljudfunktioner, men det lilla vi kunde testa lät fint!)!

Och notera hur strömavtagaren snällt låter sig ställas i ”lagom” uppfällt läge utan andra åtgärder eller hjälpmedel!!!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Jakten på kompletta samlingar av alla lokindivider

Inlägg av Mölle-Mats »

Mitt nyårslöfte var ju att få till en komplett samling av samtliga 10 lokindivider av den danske Stortyskern DSB N (f d DRB Br 50 ÜK) med de rätta driftsnumren- Hälften är ju redan klara från fabrik (N 201, N 202 och N 206 från Roco, N 205 och N 209 från Märklin), så det återstår bara hälften att fixa till (och "råmaterial" att utgå från finns redan på hyllorna, nu gäller det bara att "få tummen ur" ...). Fast det är ju just N 205 som var den maskin som fortsatte genom Padborg ner till Flesnburg, och sedan gick back hem igen, så den ska ju ha tre "forlygter" såväl i nosen som bak på tendern - och just det har ju Gebrüderna i Göppingen missat och har två lyktor fram och en bak på sin modell, så den måste förstås "förädlas" lite den med ... :-CO

Men så kom det en liten urspårning till i "komplettarismen" i och med att jag också fick för mig att jag ska ha en komplett samling av "Lilltyskern" DSB T (f d DRB Br 38). Och här blir det ju lite lättare, av dessa hade ju DSB bara 3 stycken som blev kvar på Jylland vid andra världskrigets slut och köptes loss av DSB - och "råmaterialet" är redan "bärgat" här (och dekaler med de olika driftsnumren är beställda).

Här ser vi i bakgrunden Märklins "moderna" modell av DSB T 299 med digital ljuddekoder i dubbel upplaga, här handlar det bara om att dekalera om det ena exemplaret med ett annat driftsnummer (varmed förstås "samlarvärdet" spolieras totalt ...).

Men i förgrunden ser vi en modell av Fleischmanns tillverkning, deras pan-Europeiska variant av de preussiska P8-loken (sedemera DRG/DRB Br 38) som spreds över större delen av Europa i samband och i efterverkningarna av de båda världskrigen. Här krävs det lite mer jobb med "danskifieringen" i form av flytt/borttag av strålkastare på lok och tender, ditmålning av det karaktäristiska röda och vita skorstensbandet och förstås montering av snöplogar - men det är ju "en bit kaka" ... :mrgreen:

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev och "råmaterial" att utgå från finns redan på hyllorna, nu gäller det bara att "få tummen ur"
när du nu har slutat röka så får du ju tid över till detta ,,att fixa loken är ett bra sätt att hålla röksuget borta .. för då har man inte tid med dessa "giftpinnar" :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mon 1943: DJ er hjelpsomme :(

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Kärt besök i lilla Padborg/Mölle

Inlägg av Mölle-Mats »

Idag så hade fick jag kärt besök i lilla Padborg/Mölle av broder modeljernbane och hans bättre hälft, här ses de vid "Padborg-vitrinen" i min bokhylla. De är på en veckas semester här i NV Skåne, och nu blir det en del trevliga tågrelaterade aktiviteter tillsammans i trakten.
000 Broder modeljernbane med hustru på besök.JPG
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Vad kul! :D
Hälsa från mig! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Vad kul! :D
Hälsa från mig! [JC_doubleup.gif]
Det ska jag göra!

B t w så har broder modeljernbane anförtrott mig att ordna så att du kan signera hans exemplar av "Min väg till Morshyttan" nästa gång vi ses - påminn mig om det när det blir så dags!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Den här gamla stumfilmen är en riktig rysare (men det krävs förstås ett Facebook-konto för att kunna se den):
https://www.facebook.com/ingosoe/videos ... 612132242/

Förvisso inte filmat i Padborg (det måste väl vara Köbenhavn?) - men jag kan konstatera att jag nog lyckats samla på mig ett representativt urval av lok och motorvagnståg för att avspegla danskt tidigt 60-tal (skymtade en Ford Cortina Mk 1 i bakgrunden, de kom 1963).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av GammelDansken »

Lite Trådkapning men du for stå ut med det. Då vi dividerade om politi bilar hade jag helt glömt bort DMC.
Et dansk firma som trycker en hel syndaflod av olika dekaler, till modellar.

Huvudsidan är denne:

www.dmc-decals.dk

den är på engelsk och enkel att manövrera omkring på.

Police cars 1:87 är i dit fall lite dum, där er inge bilder, men police cars 1:43 där är gott om bildar. :-JJ
här:

http://www.dmc-decals.dk/41685373

//John

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"