Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av HKN »

PeO skrev:
Ingen sjunger Tommy Collins som Tommy Collins?
Skulle väl vara Leonard Sipes då ....
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

TuveB skrev:Det finns en dansk småtillverkare som heter Freja Modeltog, han gör konverteringar/korrigeringar till DSB litt N.
Kul, det måste jag kolla upp! Hans konverteringar är säkert mycket bättre än mina ...

Vid en snabb första koll på hemsidan fann jag detta: "Scandia "Rumpeged" - nyt sidste mindre lager af denne bivogn". Undras om det är något som har med rumpmasriket att göra??? :-JJ

Hittade ett "kompletteringskit" till Rocos modell av Stortyskern N, som verkar innehålla "allt som behövs". Jag har en bekant som försöker sälja på mig en sådan modell, men hittills har jag lyckats avhålla mig (ja faktiskt, f-n tro´t men det är sant) mestadels därför att jag tycker att det är så många detaljer som är "fel" på det loket (men visst är väl det faktum att det är en analog tvårälsare en bidragande faktor också) - men det tycks ju det här kitet råda bot på! Hmmm ... :-r2
http://www.freja-modeltog.dk/tilbeh%C3% ... 02-n206-mv

Hittade också ett ombyggnadskit för Fleischmanns modell av Br 38 till DSB T. DSB hade ju totalt tre maskiner T 297, 298 och 299 - den första (min "förädlade" gamla Märklinare) och den sista (Märklins modell artnr 37037) jar jag ju redan, men man borde väl ha hela trojkan ... Alltså, sökarlykta på efter ett Fleischmann Br 38 i trerälsversion ... :-BS
http://www.freja-modeltog.dk/tilbeh%C3% ... beh%C3%B8r
Senast redigerad av Mölle-Mats den 05 apr 2016, 18:16, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av PeO »

HKN skrev:Skulle väl vara Leonard Sipes då ....
Föredrar du Sheb Wooley eller Ben Colder?

HKN
Inlägg: 255
Blev medlem: 19 feb 2013, 19:16
Ort: Surahammar

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av HKN »

PeO skrev: Föredrar du Sheb Wooley eller Ben Colder?
Klart Ben Colder men Chrystie Wooley är inte fel det heller....
Värmländsk visdom: Tänk på att en lever en kôrt ti, mens en ä dö väldigt länge ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ännu en dag vid Frichs remisen till ända

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så var då ännu en dag till ända … Idag så fick das Auto jobba med nedfällt baksäte och en rejäl täckt släpvagn i kroken – jag körde upp till Halmstad och hämtade hem min inköpta anläggning. Så här såg det ut nere i f d Cell Block No 9 sedan:
Bild

Bild

Den saknade biten i hörnet återfinner vi i garaget, på den ska berget opereras bort innan jag tar ner den i källaren och binder ihop anläggningen. Misstänker att det kommer att krävas en del dammande sågningsarbeten under den processen, och det vill jag inte ha här nere på lagret/kontoret …
Bild

Under kvällen fick jag också ett mycket välkommet mail från broder Modelljernbane, som hade ställt frågan om Indusi-magneter och forlygter fram resp bak på tendern för de DSB N-maskiner som körde in i Tyskland. Svaret är att inga danska lok hade Indusi-magneter (och långt ifrån alla tyska heller vidden här tiden), så dem får jag förstås kapa bort. En extra forlygte hängdes helt enkelt på i fronten av loken i Padborg inför gränspassagen. Jag antar att man sedan vände loken på en vändskiva på slutdestinationen i Tyskland inför återfärden, och därför inte satte dit några extra lyktor bakpå tendern – alltså så ska jag ”fimpa” två av de tre lyktorna där på Fleischmannen.

Lite överkurs, till det Heljan MO Nordpilen-tågset som jag har så finns det med en instruktion om hur man kan borra hål i vagnskorgen för att montera en tredje forlygte, men tydligen så hade just dessa tågset dispens för att få köra in i Tyskland med bara två lyktor – så jag tror jag skippar den operationen.
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Sågning Vad hände med vinkelslipen? :=nee :shock:

Och varför tar du bort Moölle? :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Sågning Vad hände med vinkelslipen? :=nee :shock:
Hahaha, ja det kan man undra ... :-BS
tågtyckarn skrev:Och varför tar du bort Moölle? :?
Om du menar Barjet, så är det väl främst av praktiska skäl.

Anläggningen måste skohornas in på bredden i utrymmet i källaren, så man kommer inte att kunna komma åt spåren inne i tünnelen genom öppningarna från sidan bakom berget när det sker urspårningar där inne (för har man en oåtkomlig tunnel så är det förstås inte frågan om - kan något gå fel, så gör det det) . Det ska ersättas av en lätt avlyftbar skiva med bara lite stadsbebyggelse men inga spår på, så att man kan komma åt urspårade tåg uppifrån i stället.

Men en starkt bidragande faktor är också att södra Jylland ju inte direkt är känt for sina höga berg ...
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Du kan säkert hitta på en ursäkt till att ha en modell av den här mackapären på banan [JC_doubleup.gif]

http://www.shorpy.com/node/4625?size=_original#caption

Underbar konstruktion :-CO

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Du kan säkert hitta på en ursäkt till att ha en modell av den här mackapären på banan [JC_doubleup.gif]
...
Underbar konstruktion :-CO
Haha, ja den var frän! Självklart "behöver" jag en modell av en sådan, måste ju hålla allt bangårdsgruset slätt och fint - det kommer ju in tyskar här, och då gäller förstås att "Ordnung muβ sein"! :-BS

Apropå tyskar, så blev det dags att avhämta ännu ett platt paket idag - innehållandes en maskin större och "kralligare" än Stortyskerne rent av. Vi presenterar väl den i videoform tycker jag:


Så över till "Dagens Mölle-Mats" ... Trots tvångströja på så lyckades jag med tårnas hjälp inhandla en sådan här på Sofort Kaufen på eBay idag:
Bild

Men men men undrar ni säkert nu, här har jag ju redan en Kabinentender av Italeris tillverkning "över" plus en till som jag inte ska bygga utan skära sönder för andra behov - och så går jag och köper en till (av Märklins fabrikat den här gången). "Voffor gör han på dette viset" säger ni nog nu. Jo, förstås så har jag en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) - men den får ni ge er till tåls ett tag med att få höra mer om! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Lilla kameran är ju fantastisk! [JC_doubleup.gif] Även ljudet helt OK. Och filmens längd - det blir bara bättre och bättre. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Lilla kameran är ju fantastisk! [JC_doubleup.gif] Även ljudet helt OK. Och filmens längd - det blir bara bättre och bättre. ;)
Ja jag är beredd att hålla med (när det gäller kameran i alla fall, det där med filmlängder däremot ...), den är väsentligt mycket bättre även för videofilmning av modeller - och ljudet blev klart bättre än vad jag förväntade mig! Däremot så kommer jag att fortsätta att fota och filma med systemaren i "större" sammanhang typ de verkliga förebilderna till våra modeller, musikframträdanden live osv - där tror jag den lille skulle komma till korta.

Men drömmen om en Black Magic "riktig" videokamera finns kvar, även om den av förståeliga skäl prioriterats ned på sistone ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Dagens toss och nördiga idéer

Inlägg av Mölle-Mats »

Dags för avrapportering av dagens stolleprov.

I min gröna ungdom så förälskade jag mig omedelbart och hopplöst i ”Den Svarta Mustangen”, som var en nyhet i Fleischmanns katalog 68/69 – d v s DB Br 50 med Kabinentender. Jag tyckte de här maskinerna var oerhört läckra, och med drivningen i tendern så kunde man ju avbilda ett genombrutet snyggt ramverk på ett helt annat sätt än vad Märklin var förmögna till vid den tiden (och väl fortfarande inte riktigt kan, då de ju har drivningen i loken). En supermodell enligt mina dåtida måttstockar, och habegäret finns fortfarande kvar. (Bildkälla: Fleischmanns katalog 68/69)
Bild

Nu finns just den här modellen i årets Märklin-katalog, en fin modell med massor av ljudfunktioner mm – men man får nog böta 3½ ”tuss” och uppåt för ett exemplar. Men förstås så har jag en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) … Jag yppade ju i går att jag gjorde ett planerat impulsköp av en Märklin Kabinentender på Tradera, och vad jag hade i åtanke med den var innehållet i dagens platta paket från das Vaterland – nämligen ett styck Br 50-lok ur en digital startsats som fanns för dussintalet år sedan. En alls icke oäven maskin med mfx-dekoder med ljud, rökinsats och Telex-koppel, och man finner dem rätt ofta till klart överkomliga pengar på eBay (originalkartong finns ju förstås inte till dem, så det har ju inget samlarvärde – men det bryr jag min mindre om!)

Här ser vi dagens nykomling uppställd bredvid sin syster av Fleischmanns fabrikat, som ju ska förädlas till en DSB N med tre forlygter när jag får en stund över. Vi ser här att det bl a skiljer på antalet domer, här är det min tro att Märklin-loket avbildar ett ”riktigt” Br 50-lok från mellankrigstiden, medan Fleischmannen är ett Br 50 ÜK (och just därför är i det närmaste perfekt för att förädla till ett DSB N)
Bild

Nå, för att sammanfatta det hela, så ska förstås överdelen på den inhandlade Kabinen-tendern monteras på Märklin-loket. Återstår då rökskärmarna – startsats Br 50:an har ju de stora Wagner-skärmarna medan ”Den Svarta Mustangen” ju hade de mindre och smäckrare Witte-rökskärmarna. Men även här har jag en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) – jag har ju två exemplar av det blå Br 03-loken (även de ur startsatser). Visserligen är jag vansinnigt förtjust i mörkblå lok, men två likadana – näe, det känns inte så kul …

Br 03 och 50 är ju enhetslok och därmed väldigt snarlika, så här tänker jag mig att skifta rökskärmarna mellan det ena 03-exemplaret och Br 50:an – och vips, så har jag förädlat mig en Svart Mustang. 03:an som nu ska få de stora rökskärmarna funderar jag sedan på att ”blåsa” med mattsvart sprayfärg, dekalera om med annat driftsnummer (har rätt gott om dekaler i Italeri-byggsatserna, som inte ska användas) och sedan kanske ”toppa upp” med en mild vädring – så då får jag ju en 03:a som skiljer sig rätt avsevärt från den som jag ska behålla i originalskick.
Bild

Och som en liten bonus så får jag ju då en Br 50-tender utan kabin ”över”, och den ser jag ett väldigt bra användningsområde för. När jag byggde min Italeri DSB N-maskin så använde jag ju en tender till Br 41-byggsatsen, och den var väl bara ett ”nöjaktigt” alternativ enligt filosofin ”om man inte får den man älskar, så får man älska den man får” (för att nu citera salig pappa Sten Bylén). Men när jag ser den här bilden så kan jag nog inte förmå mig att älska mitt montage av dekalerna på förarhyttens sidor - gör om, gör rätt!!! Måste väl ändå beställa mer dekaler från Skilteskoven till mina andra projekt, får nog bli en ny uppsättning även till de här maskinen ....
Bild

Som jämförelse en bild på den verkliga förebilden (källa: tog-billeder.dk), en skarpögde kan ju se en del detaljer som stämmer rätt illa mellan Italeri-tendern och förebildens (t ex antalet stegar och frånvaron av bakre förarhyttsvägg, men framför allt den där försänkningen i de bakre hörnen på tenderns ovansida som inte en Br 50-tender ska ha).
Bild

Den överblivna Märklin-tendern är ju ett väsentligt bättre utgångsmaterial för den här ”förädlingen” till en DSB N-tender. Så här tänker jag mig att danskifiera bonus-tendern och sedan ersätta den felaktiga tendern på Italeri-dansken.
Bild

Sammanfattningsvis, i stället för att bara köpa ett nytt och dyrt Märklin Br 50 Kabinentender, så får jag på det här viset både det önskade loket (okej, det nya har väl säkert lite fler ljudfinesser än det halvgamla startsatsloket – och förstås en originalförpackning) men dessutom material till att kunna skapa ett unikt Br 03-lok och en bättre tender till Italeri-maskinen – detta till knappa 2/3:e-delar av priset för ett nytt Märklin-lok! Känns som en riktig bargain!!! Men kön in på Modellverkstads-remisen börjar nog bli rätt lång nu … :-r2

Men lite njae känns det att gå loss på det här fina startsats Br 50-loket, det är bra schuckert som det är också – så vem vet, jag kanske köper ett till och behåller i originalskick. Det finns ju rätt gott om sådana på eBay till överkomliga pengar(och lokmonstret vill ha ALLA lok) …

Ett tag så hade jag också lite funderingar kring om jag skulle ”behöva” den överblivna Br 50 tender-överdelen till det där Epoche IV oljeeldade Br 042-loket (littererade Br 41 i Epoche III) för att tidsanpassa det till 1963, men efter lite googlande så fann jag att Br 41:orna genomgick en större revision under åren 1957-61, och vissa byggdes då om till oljeeldning. Så för det loket så räcker det med Epoche III littera-skyltar – och sådana får jag ju över ur Italeri-byggsatserna också!

Nördigt värre, va?
Senast redigerad av Mölle-Mats den 08 apr 2016, 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Dagens toss och nördiga idéer

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev:Dags för avrapportering av dagens stolleprov.
- - - - - -
Men lite njae känns det att gå loss på det här fina startsats Br 50-loket, det är bra schuckert som det är också – så vem vet, jag kanske köper ett till och behåller i originalskick. Det finns ju rätt gott om sådana på eBay till överkomliga pengar(och lokmonstret vill ha ALLA lok) …
Nördigt värre, va?
Kolla om du kan får Rut-avdrag för en påklädare..
Du har ett oanvänt plagg därhemma har jag sett på bild.

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av modeljernbane »

Hej.
Til alle I som køber Märklin lokomotiver. Der har Søndag nat været indbrud hos nettog.dk hvor man stjal 150 lokomotiver og dobbeltdæk vogne fra hobbytrade. Så bliver du tilbudt billige lok så vær på vagt.
Mvh Kurt

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Dagens toss och nördiga idéer

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev:Dags för avrapportering av dagens stolleprov.
- - - - - -
... lokmonstret vill ha ALLA lok) …
Kolla om du kan får Rut-avdrag för en påklädare..
Du har ett oanvänt plagg därhemma har jag sett på bild.
Joooo, jag borde nog kolla upp det ... :?

Annars hade jag hoppats på att Rut skulle komma hit och utöva på<ZENSUR> i stället - det kanske skulle kunna skingra mina tankar en stund, så att jag bommade att buda på ett lok eller två!?! :-BS
Bild

Men det är väl kanske lugnast att låta bli (även om det innebär att "många lok blir det"), lyss till Bob Marleys visdomsord:
Senast redigerad av Mölle-Mats den 08 apr 2016, 09:36, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Hej.
Til alle I som køber Märklin lokomotiver. Der har Søndag nat været indbrud hos nettog.dk hvor man stjal 150 lokomotiver og dobbeltdæk vogne fra hobbytrade. Så bliver du tilbudt billige lok så vær på vagt.
Mvh Kurt
Mycket trist att höra! Jag lovar att vara på min vakt - stöldgods vill jag inte ha eller hantera!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Dagens toss och nördiga idéer

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: Men kön in på Modellverkstads-remisen börjar nog bli rätt lång nu …
Händer det inget i verkstan eller har man påskledigt där än? :?
Mazze, det verkar som att du vid det här laget borde vara självlyyysande av allt som är på G... :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Dagens toss och nördiga idéer

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev:Men kön in på Modellverkstads-remisen börjar nog bli rätt lång nu …
Händer det inget i verkstan eller har man påskledigt där än? :?
Och påska varar än till jula ... :mrgreen:

Nej tyvärr, modellverkstads-aktiviteterna finns det ingen tid till för tillfället - nu gäller det att få snurr på biznissen så det flyter in lite "deg" också och inte bara ut! Högsta prio på preppning av månadens auktionsbatch till Tradera, ska skjutas ut nu på söndag kväll. Och när det är klart så finns det en del annat "sån´t som sinkar modellbyggar/förädlar-hobbyn" som bokföring, momsrapport, deklarationer som dessvärre måste prioriteras - och förstås att spränga bort "Barjet" på den tredje sektionen av MJ-anläggningen, så att vi kan få ihop det hela och få det körbart!

Men i sinom tid - det kliar i fingrarna att sätta "tenderna" i alla små projekt som jag dragit på mig ... :-BS
jogra skrev:Mazze, det verkar som att du vid det här laget borde vara självlyyysande av allt som är på G... :-CO
Jupp! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Även jag har drabbats av en släng "vill ha" [JC_doubleup.gif]

Bild

Om vi inte ser oss för kanske den här bilen dyker upp :=Koko

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Även jag har drabbats av en släng "vill ha" [JC_doubleup.gif]
Lätt hänt, jag vet! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stefan S: ett litet projektförslag

Inlägg av Mölle-Mats »

Hittade denna Wannentender a- av Kleinbahns fabrikat till på köpet - på Tradera nyss.
http://gamla.tradera.com/item/180701/25 ... r-till-d52

Det ser väl ut som en tanke tycker jag, en hint till Sveriges "Herr Kleinbahn" och tillika byggsatsbyggarmästare Stefan S att nu bygga sig en egen norsk Stortysker - inte sant? :-CO Den här tendern är ju avsevärt mycket mer "rätt" till det projektet än den gamla Märklin-tender som jag utgick ifrån, här krävs väl nog mest bara en ommålning samt förädlande genom montering av räcken (och kanske ett ångvärmerör).
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stefan S: ett litet projektförslag

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:Hittade denna Wannentender a- av Kleinbahns fabrikat till på köpet - på Tradera nyss.
http://gamla.tradera.com/item/180701/25 ... r-till-d52

Det ser väl ut som en tanke tycker jag, en hint till Sveriges "Herr Kleinbahn" och tillika byggsatsbyggarmästare Stefan S att nu bygga sig en egen norsk Stortysker - inte sant? :-CO Den här tendern är ju avsevärt mycket mer "rätt" till det projektet än den gamla Märklin-tender som jag utgick ifrån, här krävs väl nog mest bara en ommålning samt förädlande genom montering av räcken (och kanske ett ångvärmerör).

bar att slå till [JC_doubleup.gif] Tendern finns ju också med kabin

Bild

Mer ånglok här

http://www.kleinbahn.com/shop/index.php ... tiven.html

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stefan S: ett litet projektförslag

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev: Tendern finns ju också med kabin
Jodå, dem har jag sett när jag jagat efter en Kabinentender till min tyska "Svarta Mustang"-Br 50:a. De där Wannentendrarna med "dubbelhytt" är specifika för den österrikiska versionen av Br 52:orna tror jag, och förekommer från fler tillverkare (bl a Gützgold). Även om de är rätt fräna, så har de liksom ingen naturlig plats i Padborg, så därför har jag lyckats avhålla mig från några inköp. [/quote]
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Bild
Senast redigerad av Sture Bylén den 12 apr 2016, 21:20, redigerad totalt 1 gånger.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Haha, ja det ska det bli kul att ta emot, man bugar! Jag har ju förstås en plan (lyyysande Mazze, lyyysande), men det lär nog tyvärr ta ett tag innan det blir tid över för att realisera den - en hel del annat "sån´t som sinkar diorama-byggandet" som pockar på den närmaste tiden ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stickspår: Nilssons räppelskjul i Sirapsdalen

Inlägg av Mölle-Mats »

Idag så damp det ned en försändelse från bak garnridån i brevlådan, lite överblivet material från färdigställandet av lilla Morshyttan/Rossberga 1959 bestående av några teddylappar samt mockupen till Nilssons räppelskjul.

De blev ett fint komplement till mitt hittills tämligen nakna och "kvartsfärdiga" minnesdiorama över Hallandsås-banan och det allra näst sista tåget som kördes där av Sveriges Järnvägsmuséum i november förra året. Se så fint det blev när en slåtteräng och ett litet uthus från Rumpmasriket bak garnridån hamnade där mitt i bokskogsridån i Sirapsdalen! :-BS
Bild

Stort tack till broder Sture för denna fina donation! [JC_doubleup.gif]

Annars så har det väl gått lite baklänges med mitt eget projekt Frichs remisen-projekt de senaste dagarna. Har bytt ut soffgruppen i vardagsrummet, och för att inte riskera några olyckor med alla fina ånglok som stod uppställda vid den temporära remisen på matrumsbordet när vi släpade ut och in stora tunga otympliga möbler, så monterade jag ner alltsammans. Nästa steg med själva remisen är att "förädla in den" på anläggningen, men det är en hel del förberedelsearbeten att göra innan det blir så dags.

Berget är "bortsprängt" från anläggningen, men vad som ska komma i dess ställe får jag nog ta mig en ordentlig funderare på. Att bara däcka över det med en lätt avlyftbar sektion med stadshus, som jag tänkte först, funkar nog inte eftersom ett av spåren går i en stigning upp till den högre nivån och kräver "segelfri höjd" om det hela fortfarande ska gå inne i en tunnel!

Tur att jag bara ska ha ång- och diesellok i alla fall, om jag skulle haft även ellok så hade det ju krävts ännu högre "fri höjd" på den passagen (för jag VÄGRAR att köra omkring med ellok med nedfällda strömavtagare - det är definitivt på andra sidan av min "niträknargräns". Ja möjligen skulle jag kunna tänka mig en schweizisk Krokodil där med nedfällda strömavtagare, men då skulle den förstås dras av ett DSB N Stortyskern-ånglok under transporten från Schweiz genom Padborg till firandet av "Eltåg 48"-evenmanget vid Sveriges Järnvägsmuséum i Gävle. Det scenariot har ju verklig förebild - ja, nästan i alla fall ... :mrgreen: )
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

På plats!

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så har jag då opererat bort berget från anläggningen och fått ner alla sektionerna på plats i källaren, så här ser det ut för tillfället:
Bild

Bild

Bild

Funderar som bäst på vad jag ska göra på den "obebyggda" yta som tidigare doldes av berget, här kommer jag nog inte undan lite landskapsbygge ... :-r2 Men jag har ju fått några fina teddylappar, som jag kan lägga ut här! :-T

Notera även den glatt plastblåa Lima-trafon och den därtill anslutna biten flexräls, här blir det möjlighet att köra både två- och treräls-lok när alltsammans blivit ihopkopplat igen! :-J
Also sprach der Matserschmitt!

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av modeljernbane »

Det ser næsten ud som da der sprang 12ton dynamit på en gang i Göteborg, det bliver rigtig fint. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Den Svarta Mustangen börjar ta form

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu har det gått ett tag sedan det ”förädlades” några lok, och jag kände i kväll att det började klia i fingrarna så jag satte mig en stund i modellverkstaden. Började med att dissekera den där Märklin Kabinentendern som jag köpte på eBay för en tid sedan – så här såg den ut efter isärmontering:
Bild

Att ”swappa” tenderkorgen (heter det verkligen så på en tender?) på startsats-Br 50:an var ju jätteenkelt, bara att bända ut sidorna lite försiktigt och lyfta av den befintliga, och sedan försiktigt trycka den nya på plats. Så vips så hade jag ett Br 50 Kab!
Bild

Men för att få till en ”riktig” ”den svarta Mustangen” så ska ju även de stora Wagner rökskärmarna bytas mot de mindre och smäckrare Witteskärmarna. Min tanke var att ”slängbyta” rökskärmar mellan Br 50:an och den blå Br 03:an som ska ”förädlas” och bli svart, så jag dissekerade även den maskinen.
Bild

Till alla er som (liksom jag hittills) lever i villfarelsen att ångpanna/förarhytt på Märklin-ånglok är tillverkade helt i metall säger jag bara – glöm det! Det hela visade sig vara ett mishmash av ganska tight ihopmonterade delar av metall och plast, och hur man skulle montera isär det lyckades jag inte bli klok på (och vågade inte ta i med våld pga risken att bryta sönder några plastdetaljer). Så jag gav upp försöket att montera loss de små Witte-rökskärmarna från det här loket, det gick inte att komma åt att räta ut de där ”plåtomvikningarna” på insidan av ångpannan som håller dem på plats.

På Br 50:an var konstruktionen annorlunda, där var två av tre "plåtomviknings-fästpunkter" åtkomliga utvändigt då de är infästa i gångborden, och den tredje (som sitter invändigt) borde man kunna lirka loss efter att ha lossat de två utvändiga först. Men jag fick ju inga Witte-skärmar att montera i deras ställe, så jag lät de stora Wagner-skärmarna sitta kvar så länge. Detta gör dock att jag inte riktigt tycker att loket får den där smäckra känslan från ”den svarta Mustangen”, så jag får försöka finna någon annan lösning – i värsta fall kanske loket får bli utan rökskärmar helt i stället!?!

En annan detalj blev förstås att Br 50:an efter bytet av tenderkorgen fick olika löpnummer på loket respektive tendern, och så kan jag förstås inte ha det!!! Lösningen blev att jag klippte till en sats med lokskyltar ur en av Italeri-byggsatserna och fäste ovanpå original-lokskyltarna med dubbelhäftande tejp, så att jag fick ett enhetligt numrerat lok.
Bild

Huvudskälet till att jag valde lösningen med dubbelhäftande tejp är ju att det då är enkelt att återställa loket i originalutförande om man nu skulle önska det. Men då hade förstås krävts att jag hade lagt original tenderkorgen i förvar, och det har jag inte gjort – den ska tillsammans med det dissekerade tender-underredet ”förädlas” till en bättre tender än den nuvarande Italeri-tendern till mitt Italeri DSB N-lok. Började så smått med danskifieringen genom att skära bort två av tre lyktor bak på tendern samt montera bort den ena stegen (här gick det mycket bättre än på Italeri-tendern eftersom stegen var monterad separat och inte ingjuten i tenderns bakstam). Avslutade med att spackla lite, nu får det härda över natten …
Bild

Ja det var så mycket jag hann med i kväll – men det kändes riktigt kul att få pilla lite med ”förädling” av lok igen!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Trägen vinner!

Inlägg av Mölle-Mats »

Kunde ju inte släppa det där med de ”rätta” rökskärmarna på min svarta Mustang Br 50 Kab förstås, så jag var ju bara tvungen att kolla lite mer på om det skulle gå att montera av de mindre Witte-rökskärmarna från det blå Br 03-loket. Efter en stunds noggrant kollande och fnulande, så lyckades jag pilla loss dem utan att bryta bort (sönder) plastdelarna från botten av ångpannan i metall.
Bild

Att lirka loss de stora Wagner-rökskärmarna från Br 50:an var enklare, här satt ju två av de tre fästpunkterna av rökskärmarna utvändigt på loket.
Bild

Rökskärmar på Märklin-lok är ju avsedda att monteras genom att man för in de platta ”benen” genom små rektangulära hål i den av metall gjutna ångpannan och sedan viker ”benen” på insidan. De rektangulära hålen avpassade för de mindre rökskärmarna saknas förstås på ångpannan till Br 50:an, och att fixa sådana hål bedömde jag som nog alltför svårt. Valde därför i stället att vika ”benen” 90 grader på lämpligt ställe för att sedan använda den invikta biten för att limma rökskärmen utvändigt på ångpannan med ”superlim” – just den här ”nödlösnings-detaljen” kommer ju ändå inte att bli synlig för betraktaren eftersom den kommer att döljas av själva rökskärmen (och att fuska med detaljer som inte är synliga för betraktaren är ju som bekant tillåtet! :mrgreen: ).
Bild

Ja, så stod hon så där färdig-”förädlad” på modellbyggarbordet, den svarta Mustangen!
Bild

Som jämförelse en liten bild på utgångsmaterialet i originalutförande.
Bild

Det här blev väl mitt hittills lättaste förädlingsprojekt, men eftersom jag nu fått mitt drömlok Br 50 Kab i digitalt utförande med ljud – och dessutom material till en bättre tender till mitt Italeri DSB N-lok som ”slaggprodukt” – till cirka hälften av vad ett nytt motsvarande lok från Märklin kostar i butik, så är jag mycket nöjd! :-T

En liten överkurs-detalj, även om Br 50-loket kommer från en digital startsats som väl börjar ha ett dussintal år på nacken vid det här laget, så har det en massa olika ljudfunktioner såsom ångvissla, bromsgnissel, kolskyffling mm. På en gammal Märklin 6021 Control Unit så har man ju bara fem möjliga grundfunktioner (och de går ju åt till ljus, rökaggregatet, Telex-kopplet, själva grund-driftsljudet samt avstängning av "utrullning" för rangerings-körning), men det har man löst på ett fiffigt sätt genom att loket har två adresser (50 och 51) - så alla de extra ljudfunktionerna ligger på den alternativa "tilläggs-adressen". Det blir en dj-a ljudkakafoni om man slår på allt samtidigt ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Är ditt och Stures digital ssstem kompatibla, annars


Gör..... :-JJ

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Är ditt och Stures digital ssstem kompatibla, annars


Gör..... :-JJ
Jodå, vi kör båda med kuggstångsdrift till våra digitala disastrar, så de "lirar" ihop!

Jag har dock en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) att lägga in ett par spår med tvåräls DCC vid remisen också, och just det blir ju då icke-kompatibelt.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Skulle du tröttna på alltihopa får du väl helt enkelt repliera på Storm Pedersen:

– Det maa have været en stor behagelighed, dengang man ikke havde Jernbaner, at man ikke skulle skifte i Hellerup. :-BS

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Nu väntar jag bara på att du tar med dina stortyskar till Dalarna och spelar in ett tågslåpp på den numera färdiga modelljärnvägen Morshyttan. Minst 5 minuter långt. :-CO

Du kan ju kalla det finlokcruising eller tågparad också.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Nu väntar jag bara på att du tar med dina stortyskar till Dalarna och spelar in ett tågslåpp på den numera färdiga modelljärnvägen Morshyttan. Minst 5 minuter långt. :-CO

Du kan ju kalla det finlokcruising eller tågparad också.
Hahaha, vilken bra idé! [JC_doubleup.gif]

Adressen Åsgatan i Hedemora förpliktar ju, här cruisades det ju i forna dagar då denna gata var stadens "raggarstrita" - en tradition som måste förvaltas i nostalgins namn! Men då gäller det ju att ha något riktigt maffigt att kryssa med, egentligen så vore ju ett amerikanskt Big Boy-lok rätt val (gärna med dubbla rävrumpor dinglande från de bakre buffertarna och sydstatsflaggan draperad över tendern).

Men det rimmar ju lite illa med min vurm för Stortyska ånglok, så jag funderar nog mer i termer av ett "Pantzerschiffs-Grau" Br 53 Borsig-lok, får väl skaffa mig ett sådant igen (även om det inte passar in i Padborg anno 1963) för detta ändamål.
Bild

Sedan får vi väl ställa den Gamble Sjöbus(s)en bakom reglagen för att styra cruisningen, medan jag producerar ännu ett av mina videofilms-lågvattenmärken - ljusår från godtagbar kvalitet ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Har inte danskarna haft nått åt det här hållet?

Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Har inte danskarna haft nått åt det här hållet?
Nånting åt det hållet kanske, litt F är det nog du tänker på:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=369

Märklin gjorde ju en pastisch på det loket baserat på sitt lilla startsatslok 3029, är väl inte så väldans likt kanske!?!
Bild

Det finns dock fina modeller av DSB F-loket också, som den här av Hobby Trades märke:
Bild

Jag får väl på lite sikt börja kika efter lite "riktiga" danska ånglok också, och inte bara sådana med tyskt ursprung (även om tydligen Hanomag tillverkade vissa av de danska F-loken).

Men innan dess så tror jag att ett DSB E - alltså f d SJ ång-F - står högre upp på önskelistan. Heljan har ju gjort en snygg modell av dem, även om den har minst sagt tveksamma gångegenskaper ... Kanske även Brimalm har gjort modeller av DSB E, det är ju en ganska enkel anpassning av deras finfina modell av det svenska F-loket (nej - jag ska INTE "förädla" ett Brimalm SJ F till DSB E!!!)
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Svartmålning igen ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Att svartmåla har blivit lite av ett signum för mina små projekt med förädling av lokmodeller, och i kväll var det dags igen. Men innan dess en del förberedelser men slipning av spackel och maskering. I kväll var det väl i huvudsak det snyggt mörkblåa DB Br 03-loket som ska bli svart som var i fokus samt den "slaggprodukts" Märklin-tender som ska anpassas till mitt Italeri DSB N-lok, men jag började också lite försiktigt närma mig den "time outade" Italeri NSB 63a-maskinen.

På den senare så skar jag ju bort en felaktig dom och spacklade igen hålet innan jag lade den satsen åt sidan, kände att jag nog gott kunde ta och måla ångpannan till den med när jag ändå skulle ägna aftonen åt svartmålning. Och när jag ändå var och rotade i den lådan så tog jag med dess förarhytts-tak som jag ju förädlat tidigare, tyckte att det blev lite väl fläskblankt sist jag målade det, så det kändes som läge att "göra om, göra rätt" när jag ändå höll på.

Den uppmärksamme ser i bakgrunden på den här bilden ännu ett nu påbörjat "stolle-projekt", det handlar om en Busch Dodge Monaco sedan Oklahoma Highway Patrol som ska förädlas till "dat shit box ´74 black-and-white Dodge sedan" som spelar en ack så viktig biroll i kultrullen the Blues Brothers! Men den återkommer jag till - men då i broder spajrals modellbils-tråd.
Bild

Nå, så gav jag mig då ut i sprutlackeringen i Mölldor-verkstaden och gick loss på de här objekten med sprayflaskan. Den här gången använde jag mig av Biltemas mattsvarta modellfärg, måste säga att resultat verkar bli helt okej - den gav en lagom "lyster" för ånglok tycker jag.
Bild

Ja som synes så är nu ångpanna, förarhytt och tenderkorgen svarta till Br 03-loket. Nu krävs förstås dekalering av maskinen innan den blir färdig, och med tanke på hur pass lätt jag fann dekaler till danska och norska ånglok så trodde jag att det skulle bli en bit kaka att hitta dekaler till ett tyskt ånglok. Men en liten googling gav ett rätt magert resultat, dekalsatser till Br 01, Br 44 och t o m Br 23 fann jag ganska snabbt, men inga till Br 03 ...

Det jag söker är en sats med "DB-blaffan" och nummerskyltar i Epoche III-utförande, är det någon som har något bra tips var jag kan finna sådana?
Also sprach der Matserschmitt!

RC4_1290
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 jan 2012, 18:16
Ort: Jät ( Växjö )

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av RC4_1290 »

Hej!

Det verkar som att Weinert har dekaler till Br 03.10

Artikelnummer: 9151 alt 91207

Finns på sidan 222 i deras blädder katalog

http://www.weinert-modellbau.de

Det finns även etsade skyltar från Roco till Br 03 1021

Artikelnummer: 137930 & 137938

http://www.roco.cc

Med vänlig hälsning

RC4_1290

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av modeljernbane »

Du behøver ikke at forædler en Brimalm SJ f lok til E-lok det har Brimalm gjort og den koster 10.000Dkr. :-J

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Du behøver ikke at forædler en Brimalm SJ f lok til E-lok det har Brimalm gjort og den koster 10.000Dkr. :-J
Som hittat, jag tror jag tar två! :-CO

Nej, jag tror nog att Heljans modell får vara "good enough" för mig!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Stefan S skrev:Har inte danskarna haft nått åt det här hållet?

Bild

Stefan
Jo: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=170&lokid=449

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »


MölleMats skrev:

Men det rimmar ju lite illa med min vurm för Stortyska ånglok, så jag funderar nog mer i termer av ett "Pantzerschiffs-Grau" Br 53 Borsig-lok, får väl skaffa mig ett sådant igen (även om det inte passar in i Padborg anno 1963) för detta ändamål.
Snälla MölleMats , tänk annorlunda, gör vad du kan med det du har. De lok som du har byggt om har ett mycket större värde för läsaren för att du har delat deras historia och dess tillkomst med oss. Dina bästa varmärken är alltså det du har byggt upp, inte det du kan köpa.

I övrigt så beundrar jag din energi. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

För en gångs skull tycker jag EXAKT likadant som Tågtyckarn! Det ni! :=KOMP

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Snälla MölleMats , tänk annorlunda, gör vad du kan med det du har. De lok som du har byggt om har ett mycket större värde för läsaren för att du har delat deras historia och dess tillkomst med oss. Dina bästa varmärken är alltså det du har byggt upp, inte det du kan köpa.

I övrigt så beundrar jag din energi. :-BS
Johan Molin skrev:För en gångs skull tycker jag EXAKT likadant som Tågtyckarn! Det ni! :=KOMP
Tack gubbar, det värmer ett gammalt hjärta! :=KOMP

Så det får bli några "Mölle-Mats Samlarmodeller" som får följa med vid nästa besök i Stationsparken i Hedemora. Alla är ju inte körbara (främst de Italeri-baserade alstren), men en och annan ska nog kunna förmås att tuffa fram ur garnskogen på väg in mot Morshyttans station! :-J

Firade att jag just blivit klar med årets deklarationer med lite "efterpill" från gårdagens svartmålning - masktejpen hade väl inte täckt 100%-igt så det behövdes "shimsas" lite med penselen. Ihopmontering framåt aftonen, återkommer med rapport och bilder då!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

tågtyckarn skrev:gör vad du kan med det du har. De lok som du har byggt om har ett mycket större värde för läsaren för att du har delat deras historia och dess tillkomst med oss. Dina bästa varmärken är alltså det du har byggt upp, inte det du kan köpa.
Johan Molin skrev:För en gångs skull tycker jag EXAKT likadant som Tågtyckarn! Det ni!
Och även jag tycker lika. [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:Så det får bli några "Mölle-Mats Samlarmodeller" som får följa med vid nästa besök i Stationsparken i Hedemora.
Det ser vi fram emot! :D

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev Firade att jag just blivit klar med årets deklarationer med lite "efterpill" från gårdagens svartmålning - masktejpen hade väl inte täckt 100%-igt så det behövdes "shimsas" lite med penselen.
efterpill o "shimsning"på deklarationen :-r2 man blir lite fundersam eftersom att här verkar det förekomma "svartmålning" ;)


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle-Mats skrev Firade att jag just blivit klar med årets deklarationer med lite "efterpill" från gårdagens svartmålning - masktejpen hade väl inte täckt 100%-igt så det behövdes "shimsas" lite med penselen.
efterpill o "shimsning"på deklarationen :-r2 man blir lite fundersam eftersom att här verkar det förekomma "svartmålning" ;)
Jag är ju en kreativ människa, så varför inte ägna mig åt lite kreativ bokföring också!?! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev:
ford1929 skrev:
Mölle-Mats skrev Firade att jag just blivit klar med årets deklarationer med lite "efterpill" från gårdagens svartmålning - masktejpen hade väl inte täckt 100%-igt så det behövdes "shimsas" lite med penselen.
efterpill o "shimsning"på deklarationen :-r2 man blir lite fundersam eftersom att här verkar det förekomma "svartmålning" ;)
Jag är ju en kreativ människa, så varför inte ägna mig åt lite kreativ bokföring också!?! :-CO
helt rätt :-T

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Mats samlarmodeller - ännu ett lok i raden

Inlägg av Mölle-Mats »

Det blir ju inte så mycket gjort i modellverkstaden i dagarna p g a andra åtaganden, men idag så lyckades jag i alla fall pilla ihop ännu ett Märklin-lok i serien "Mölle-Mats samlarmodeller". Jag hade ju två ex av DB Br 03.10 i blått utförande ur startsatser, och det kändes ju lite "B", så jag beslöt att "förädla" det ena. Så här såg det aktuella loket ut i originalutförande:
Bild

Och så här blev det efter att ha lackerats om med Biltemas mattsvarta hobbyfärg, "swappat" rökskärmar med mitt Br 50 "Svarta Mustangen" samt fått glas i de främre fönsteröppningarna på förarhytten från Italeri-byggsatserna. Återstår så dekalering med "DB-blaffan" och loknummerskyltar mm, men eftersom jag inte fått "tummen ur" och försökt beställa dem från Weinert än så dröjer det väl lite innan maskinen blir helt klar. Blir ju inte särskilt unikt i o f s (förutom förhoppningsvis driftsnumret), Märklin har producerat en modell just i det här utförandet - men jag är rätt nöjd med det hela ändå.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"