Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:
Mölle-Mats skrev:hur hantera ingående moms
Broder, detta får mig osöööökt att tänka på en dålig historia (gammal och kass :-BS )
- Vad sa Gunnar Sträng när han fick något gott?
moms moms...
Jo, Gunnar Sträng minns man ju ... :-r2

Han var ju samtida med Lars Petterson, generaldirektör vid SJ, som var så försynt i sin gärning - han lämnade inga spår efter sig! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Hittade den här tråden på Jvhistoriskt.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=24714

:)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Hittade den här tråden på Jvhistoriskt.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=24714
Jösses, bara Sa-loken är ju ett ämnesområde i sig, som man skulle kunna nörda loss ordentligt på! Nu får jag hålla i mig, så att jag inte ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:- han lämnade inga spår efter sig! :-JJ
:=S :=S :=S
Dina ordvitsar tenderar att sjunka ned i samma djupa träsk som mina :-BS
Apropå SJ så var det väl Einstein som utvecklade rälsitivitetsteorin om jag inte minns fel...
/Fredrik

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av thorpe »

FredrikÅ skrev:Dina ordvitsar tenderar att sjunka ned i samma djupa träsk som mina :-BS
Apropå SJ så var det väl Einstein som utvecklade rälsitivitetsteorin om jag inte minns fel...
/Fredrik
Rälsitivitetsteorin: Stannar Leipzig vid det här tåget? :-r2

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

thorpe skrev:Rälsitivitetsteorin: Stannar Leipzig vid det här tåget? :-r2
Alltså jag vet inte Thorpe :-CO Bara att stava till Rälsitivitetsteorin var psykiskt utmattande...
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Apropå dåliga ordvitsar ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Fångade just upp den här på Fejjan, som jag tycker speglar mina nuvarande göranden här strax framom bokskogsridån väldigt bra! :mrgreen:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Apropå dåliga ordvitsar ...

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:Fångade just upp den här på Fejjan, som jag tycker speglar mina nuvarande göranden här strax framom bokskogsridån väldigt bra! :mrgreen:
Bild
Frode Överli är grym, den enda tidning som jag prenumererar på är Pondus.

Bild

Du som varit inom databranchen borde också kolla in norska serien Lunch

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Apropå dåliga ordvitsar ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev: Frode Överli är grym ...
Japp, instämmer till fullo! :-T

Vi tar väl min absoluta favorit av hans strippar i repris när vi ändå är igång: :mrgreen:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Pilleri-jobb på lagret ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så dagens rapport från Frichs remisen. Var väldigt nyfiken på de där N-skalegrejerna som jag gjorde ett planerat impulsköp av igår, så jag satte igång med att inventera och fotodokumentera dem. Här fanns ju allt, lok, räls - t o m med anslutningssladdar (vilket jag är helt i avsaknad av i skala H0, såväl vad gäller med som utan kuggstångsdrift) och en transformator/köraggregat, så det var bara att slänga upp en liten rälsstump och ansluta. Så här gick det:


F-n, det var ju kul att köra med modelltåg, det var det många år sedan jag gjorde sist! [JC_doubleup.gif] Har nog det mesta som krävs - förutom anslutningsskenor - för att kunna köra såväl två- som treräls både analogt och digitalt. Det finns en massa kabelrullar någonstans i lagerbackarna, och en gammal lödpenna har jag - man kanske skulle ... Dessutom så är det nog ingen dum idé att provköra alla loken (bara det lär väl ta ett par dagar i anspråk. Det tar ju en helsickes tid att bryta sig in i alla de där fåniga flåtterplast-originalförpackningarna, som tågmodeller packas i nuförtiden, utan att ha sönder vare sig förpackningen eller dess innehåll - och sedan ska man ju packa tillbaks alltihopa igen. Värst är nog Brawa, hela förpackningarna har en oerhörd presspassning som inte låter sig bevekas utan rätt kraftigt övervåld, och det vill man ju inte ta till. Men jag har sett åtskilliga urbota dumma förpackningskonstruktioner från en lång radda tillverkare de senaste dagarna - och Roco intar väl en liten särställning med alla sina små fina men ack så ömtåliga detaljer på sina modeller, även om deras förpackningar är rätt vettiga för det mesta ...

Lite senare på dagen så fick jag ett oväntat men mycket välkommet blixtbesök (som tackade nej till erbjudandet om en kopp redig Espresso! :shock: ) av en forumbroder (som gärna vill vara anonym) och hans bättre hälft på genomresa. De har nog oroat sig allvarligt för min mentala hälsa på sistone, för se vad de hade med sig i "present" till mig: :=u
Bild

En alldeles egen tvångströja!!! :evil: Fast egentligen så är det nog precis vad jag behöver ... :?

Förevisade förstås Frichs remisen, och vi fick en trevlig pratstund om våra respektive stolliga idéer och projekt!

Framåt kvällningen, när dagsljuset började fly och det var dax att upphöra med fotodokumenterandet av små tåg, så tog jag mig för att lite nyfiket rota i alla backarna på lagret - och hittade väl ett och annat "av intresse" (se bl a Morshytte-tråden). Jag har ju, när tiden så medgivit, också fastnat i broder Spajrals modellbilstråd, och förstås så poppar det upp en del vansinniga idéer i vårt trevliga info- och bildutbyte där! Ett scenario som för evigt etsat sig fast på mina näthinnor är ju detta:
Bild

Och påpassligt nog så "råkade" jag hitta den här i en av backarna!
Bild

Jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande) ... Men det får ni nog vänta på innan den realiseras (hänger ni där på klippkanten i naglarna nu igen? :mrgreen: ).

En av mina forna musiker-polare "blåste upp" den här förträngda gamla försyndelsen på Fejjan i kväll - den passar väl synnerligen väl som som avskedsvinjett till den nu röjoutade Cell Block No 9-sovhörnan här på "kontoret"/lagret/modellverkstaden:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Lite senare på dagen så fick jag ett oväntat men mycket välkommet blixtbesök (som tackade nej till erbjudandet om en kopp redig Espresso! ) av en forumbroder (som gärna vill vara anonym) och hans bättre hälft på genomresa.
Nu blir man ju rejält nyfiken...... Hemliga allianser på gång? Men en tvångströja - är det inte lite sent påtänkt?

Filmen om loken var intressant. Dessutom lagom lång. [JC_doubleup.gif]
Den andra filmen var... ja, hm... lite längre..... :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Lite senare på dagen så fick jag ett oväntat men mycket välkommet blixtbesök (som tackade nej till erbjudandet om en kopp redig Espresso! ) av en forumbroder (som gärna vill vara anonym) och hans bättre hälft på genomresa.
Nu blir man ju rejält nyfiken...... Hemliga allianser på gång?
För att travestera Magnus&Brasses gamla klassiska sketch när de var flygpiloter: "Detta är er kapten som talar. Det finns all anledning till oro! :mrgreen:
Sture Bylén skrev:Men en tvångströja - är det inte lite sent påtänkt?
Joooo .... :oops:
Sture Bylén skrev:Filmen om loken var intressant. Dessutom lagom lång. [JC_doubleup.gif]
Den andra filmen var... ja, hm... lite längre..... :mrgreen:
Det var då ett pörskans tjat om längden på mina videosnuttar, fjöl åv!

Noterade förresten att du någon av de senaste dagarna själv i någon annan tråd lade ut ett Youtube-klipp som bröt mot den heliga Sturia-lagen om max 5 minuters längd! Får ta och leta rätt på det och anmärka på det! :-Dia
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Jag satte på det här Youtubeklippet med så mycket hopp.

Efter att visat bilder på The BluesBrothers vid US Steel South Chicago Works så trodde jag i min enfald att Mannen från Skånes Köldhål äntligen skulle komma ihåg texten till She caught the Katy. Men tydligen satte feghet och tillfällig minnesförlust stopp för detta.

Men det är bara att komma igen Masse. :-nord

https://www.youtube.com/watch?v=9hB3eCv_FOk

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Jag satte på det här Youtubeklippet med så mycket hopp.

Efter att visat bilder på The BluesBrothers vid US Steel South Chicago Works så trodde jag i min enfald att Mannen från Skånes Köldhål äntligen skulle komma ihåg texten till She caught the Katy. Men tydligen satte feghet och tillfällig minnesförlust stopp för detta.

Men det är bara att komma igen Masse. :-nord

https://www.youtube.com/watch?v=9hB3eCv_FOk
Hoppet är ju det sista som överger människan sägs det, men i det här fallet så kan jag nog dessvärre inte inge dig mycket sådant! Har beslutat mig för att lägga min "musikaliska" (???) "karriär" bakom mig, sexyfånerna är sålda (förutom en rak sopran, som inte passar att lira blues på) och själv blev jag nog rätt less på att behöva umgås med mina "motmusiker" mot slutet (igen, det har hänt förr. Så jag kan kanske inte helt utesluta framtida återfall!?!).
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Lite senare på dagen så fick jag ett oväntat men mycket välkommet blixtbesök
Spaningsledningen jobbar nu enligt xxxxx-hypotesen. Det gäller bara att kunna binda honom vid Mölle. 8-)
Mölle-Mats skrev:sexyfånerna är sålda (förutom en rak sopran, som inte passar att lira blues på)
Skönt att höra! [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:jag kan kanske inte helt utesluta framtida återfall!?!).
Oroväckande att höra! :(

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Sture Bylén skrev: Mölle-Mats skrev:
sexyfånerna är sålda (förutom en rak sopran, som inte passar att lira blues på)

Skönt att höra! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats skrev:
jag kan kanske inte helt utesluta framtida återfall!?!).

Oroväckande att höra! :(
Det där var faktiskt ganska roligt :D
/Fredrik

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Graffen »

Med anledning av världens roligaste serie, Pondus, här är min favorit:
Bild
:-BS
Bild

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Jag säger som Brännström (Bengt Andersson) sa till Hedlund (Staffan Ling) i Sällskapsresan 2:
Vet du vad du har Hedlund - taskig tajming :-BS
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Jag säger som Brännström (Bengt Andersson) sa till Hedlund (Staffan Ling) i Sällskapsresan 2:
Vet du vad du har Hedlund - taskig tajming :-BS
/Fredrik
Haha, jag har f-n en story (visserligen i tredje hand, men jag tror faktiskt den är sann) om två svenska snubbar som "inspirerats" av Berra och Sven Melander-rollfiguren i Sällskapsresan 1 och deras "Ratt-ta-ratt-ta-raaa"-ramsa varenda gång som någon brutta med framträdande byst passerade. De här snubbarna skulle dock vara lite "jänkiga" och lade till "schyssta rätts" efter ramsan.

Så for de till London en vända, och efter att ha druckit en stadig pub-lunch så skulle de måla stan röd. När de gick där så kom det en afrikansk Quinna som Vår Herre hade begåvat med en mycket ståtlig byst, i sällskap hade hon sina två små barn. Våra svenska vänner kunde förstås inte hålla f-n på sig utan utbrast i ramsan med den egna epilogen!

Men det skulle de inte gjort, några steg bakom den fagra damen gick hennes "välbyggde" man, och för er som inte vet det så är "rats" ett mycket nedlåtande slanguttryck för svarta barn in the U. K. Så våra svenska "vänner" fick lubba iväg utav bara h-e för att inte få sig en rejäl omgång! :-JJ


And now, something completely different - dagens "arbete". Det började med att jag tog f-n i hampan och rotade fram lite kabel ut lagerbackarna samt min gamla lödpenna i Mölldor-verkstan. Lödde dit lite tampar på en Peco Code 100 och en Märklin K flexräls, så nu förfogar jag över anslutningsskenor för både 2R och 3R i H0:an också (ja, jag insågjust när jag var klar att jag borde ha lött dit röda i stället för gula kablar, men tyckte inte det var värt besväret att försöka hitta en röd kabelrulle i lagerbackarna och "göra om och göra rätt")!
Bild

Fick inte riktigt ihop grejer så att jag kunde provköra alla kombinationer av analogt resp digitalt för bägge systemen. När det gäller 2R så har jag transformator och några olika handhållna enheter med antingen DIN- eller Ethernet-kontakt, men det måste väl vara någon slags enhet där emellan - och någon sådan hittade jag inte. Så 2R-loken kunde jag bara provköra analogt med en gammal Lima-trafo.

När det gällde 3R så blev det tvärt om, en Uhlenbrock trafo plus en gammal 6021 Control Unit gjorde jobbet (och jag har lyssnat på brummande diesellok tills öronen kroknade ...). Analogt släppte jag, förvisso så fick jag en packe gamla Tjernobyl-kraftverk av modell Super 280 av en bekant på Hbg-mässan, men ... Dels så är höljena till 220 V-kablarna på dem av en kvalitet som nog mest lämpar sig till att gnugga mellan fingrarna en liten stund för att få "vädringspulver" till kolvagnarna, och dels så riskerar man ju att härdsmälta digitala dekodrar och elektroniska backslags-"reläer" i loken med de där gamla trafona, så det struntade jag i. En klart överväldigande majoritet av 3R-loken är ändå digitala.

Därefter så tillbringade jag hela dagen med att provköra lok, de allra flesta gick väldigt bra men ett par till lokaliserade jag som inte ville. Så det blir in alles fyra lok som får åka till Lokdoktor Claes på Eurohobby i morgon.

Och till alla fundamentalistiska Märklin-talibaner som hävdar att 3R är vida överlägset när det gäller driftsäkerhet och att 2R "suger" - så kan jag meddela att det system som jag hade problem med att köra på var 3R - fick putta till loken rätt ofta då vissa partier av rälsen inte ledde strömmen på avsett sätt. 2R däremot fungerade helt klanderfritt! :-BS

När jag rotade i backarna så hittade jag också några ombyggnadssatser till högeffektsmotor till gamla Märklin-lok samt en dekoder, blev tusan sugen på att prova att bygga om ett lok - och då ligger ju mitt egenhändigt "förädlade" gamla Br 38 till DSB T 297 bra till för att få bli försökskanin. Men jag får nog skaffa mig en finare lödpenna och dito rulle med tenn innan dess, den jag har nu passar nog bäst där ute i Mölldor bland vinkelslipen, huggmejslarna och Volvo-verktyget tror jag!

Tänkte jag skulle ha avslutat dagens övning med att lägga ut den där 3R-skenan vid Frichs remisen och köra lite norska/danska/tyska Stor- och Gammeltysker och filma spektaklet, men dagens projekt tog så lång tid (att bryta sig in i alla förpackningar och sedan veckla in loken i flåtterplasten igen ... :evil: ) så det får bli någon annan gång!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:Och till alla fundamentalistiska Märklin-talibaner som hävdar att 3R är vida överlägset när det gäller driftsäkerhet och att 2R "suger" - så kan jag meddela att det system som jag hade problem med att köra på var 3R - fick putta till loken rätt ofta då vissa partier av rälsen inte ledde strömmen på avsett sätt. 2R däremot fungerade helt klanderfritt! :-BS
Tillfälligheter Mats, tillfälligheter. :-BS
3R har ju dessutom en draghjälp i form av kuggstång så det vore ju själve den om det inte skulle gå aaaaaaningens bättre hehe.
Nädå, jag får putta mina lok jag med ibland!
/Fredrik

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Om projekten skulle ta slut så är här lite inspirerande bilder för ett framtida bygge [JC_doubleup.gif]


http://perrabolo.blogspot.se/2016/03/sa ... -rals.html

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Om projekten skulle ta slut så är här lite inspirerande bilder för ett framtida bygge [JC_doubleup.gif]
Oh yes, bilar ska förstås transporteras på järnvägen. Har ett par biltransportvagnar ...

Men allra fränast var ju de där "halvfärdiga" karosserna på väg in till fabriken för lackering och slutmontering. Men slika kan jag väl inte ha med någon form av trovärdighet i Padborg, det fanns ju inga bilfabriker i Danmark ... :?

Omvänt så skulle man ju även kunna ha en bildemontering på anläggningen (Autoopphugger heter det väl på norsk tror jag, men vad det heter då dansk vet jag inte ...). "Som av en ren hä(n)delse" så "råkar" jag ha gott om "modell"bilar av EKO´s fabrikat, som väl lämpar sig sällsynt väl för att "förädlas" för detta syfte ... :mrgreen:

Enda smolket i bägaren är väl - var ska jag få plats även med det på min relativt "compact living"-anläggning!?! Överväger allvarligt att tacka ja till Stures erbjudande om att få disponera motsatta väggen i stationshuset i Hedemora! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

det jag tänkte främst var på de speciella SAAB vagnarna i de första bilderna :)

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:det jag tänkte främst var på de speciella SAAB vagnarna i de första bilderna :)
Jo det ante mig!

Just 99:An går ju bort, det var ju ett halvdecennium kvar tills de skulle presenteras 1963. Men några biltransportvagnar fullastade med EKO SAAB 96 och NEO SAAB 95, som passerar Padborg på sin väg att bli exporterade vidare ut i Europa, skulle ju sitta fint! :-J

Men det får jag inte ihop i mina nuvarande samlingar av bilmodeller i skala H0, och vad gäller dem så råder strikt inköpsförbud - har redan alldels för många ... Så det får bli något annat märke som får äran av att utgöra den lasten, das Auto i motsatt riktning är väl ett grundtips (och nog bra mycket mer förebildsenligt). En och annan "Asfaltsbubbla" och "Bulli" sak nog gå att gräva fram, även tidig Typ 3 funkar ju!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Provkörning av lok, del 1

Inlägg av Mölle-Mats »

Dagens första aktivitet var ett besök hos Lokdoktorn Claes på Eurohobby för att lämna in några patienter. Som vanligt så blev det också en trevlig pratstund, och det blev mycket snack om Mölle - tydligen så umgås han med planer på att bygga en anläggning med lite "fria tyglar" kring samhället. Det skulle ju bli görsköj för mig att förhoppningsvis få ta del av om det realiseras! [JC_doubleup.gif]

Ja, när jag så kom hem så fick jag ändan ur vagnen och förflyttade mina anslutningsskenor och vidhängande elektronisk apparatur till Frichs remisen i vardagsrummet, så här kommer ett första smakprov på dagens provkörningar (hoppas ni ser det, skrik till annars).


Jag delar upp materialet några avsnitt - törs ju f-n bryta mot Den Heliga Sturialagen om max 5 min speltid för Youtube-klipp! :evil: Här klarade jag mig precis med 1½ sekund till godo! Och notera att jag inte linslusar mig själv alls!!! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev: Autoopphugger heter det väl på norsk tror jag,
Nja nästan

Den här tillägnar vi Sture

, kanske MM också.... 8-)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Arne Lindgren »

Ååååhh, en till som känner till norsk finkultur. [JC_doubleup.gif]
Jag letar förgäves efter skivan "Gå för gull", och låten "Bilbölla Ulla". :-cry

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: Autoopphugger heter det väl på norsk tror jag,
Nja nästan
Just - det var dem jag hade i tanke någonstans långt ner i hjärnvindlingarna! [JC_doubleup.gif]
PeO skrev:Den här tillägnar vi Sture
...
, kanske MM också.... 8-)
Mja, den där tror jag vår "käre" Gamble Sailor får ha för sig själv - min favvo blev utan tvekan "Blå Lys"! :-JJ

Men när jag ändå är på tråden med Du-röret, så tar vi en provkörningsvideo till - den här gången dock utan "Blå Lok" ... I gengäld så blir det lite koppling till våra broderfolk på andra sidan Kölen - "Blå Koppelstång"! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:det fanns ju inga bilfabriker i Danmark ... :?
Ikke annet enn Ford-Fabrikken på Syd-Havnen i København: https://sundborg.wordpress.com/2011/03/ ... jernbanen/. "Danske" A-Forder (limousin) skilte seg forøvrig fra de amerikanske ved at de hadde "suicide doors" bak. Det er slik man vet at man her en ekte vetaranbil og ikke bare nostaligiimport.

Fabrikksbygningen får man fra Walters - det var samme arkitekt (Kahn):
Bild
Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:det fanns ju inga bilfabriker i Danmark ... :?
Ikke annet enn Ford-Fabrikken på Syd-Havnen i København: ...
Wow! Stort tack för länken och informationen! :-T

Mycket intressant läsning, inte bara Ford utan även GM hade tydligen en stor sammansättningsfabrik i Köpenhamn. Och sedan fanns det flera mindre verksamheter för andra märken på lite andra ställen också.

Snappade även upp i artikeln att Fords sammansättningsfabrik tydligen finns avbildad som modell i skala H0 på Danmarks Tekniske Muséum i Helsingör, ett besök där måste planeras in!
http://www.tekniskmuseum.dk/ext.asp?id=51

Här känner jag att det kanske skulle kunna vara en inte helt orealistisk idé att ha öppna vagnar lastade med "tomma" karosser från Ford i Köln rullandes genom Padborg 1963 - Fords sammansättningsfabrik i Köpenhamn var ju i drift fram till 1965. Så nu blir det till att "reverse engineera" ett antal modeller av Ford Taunus P3 (har väl gjorts såväl av Wiking som Brekina tror jag, här kanske jag rent av får lite användning av några av alla de tyska Polizei-bilar som jag samlat på mig till slut) ... Ett alternativ är ju förstås att göra egna "piratkopie"-avgjutningar i stället för att köpa färdiga dyra fina modeller och montera isär (jag har nog inte så många Polizei-P3:or).

Taunus P4:an, den framhjulsdrivna 12/15 m-modellen presenterades ju just som 63 års modell och sådana karosser vore ju högintressanta, men finns de som modell från någon tillverkare?

Sammanfattningsvis - kul idé! Just sådana här små tips som jag tycker det är så givande att få här på forumet! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nya Fårrd-karosser under transport genom Padborg

Inlägg av Mölle-Mats »

Idén med nya Fårrd-karosser under transport från Köln via Padborg till sammansättningsfabriken i Köpenhamn är ju bara för bra, den måste jag förstås gestalta på anläggningen!

Eftersom jag ju ska gestalta 1963 så är det väl Taunus P3 och P4 som borde vara de rätta modellerna, men en snabb inventering av mina samlingar av tyska Polizei-bilsmodeller var lite nedslående - endast ett endaste exemplar av P3:an av Wikings fabrikat stod att uppbringa. Däremot så har jag av någon outgrundlig anledning väldigt gott om företrädaren Taunus P2 (årsmodellerna 57-60), dels ett par Polizei men framför allt ett flertal exemplar av Brekinas "Feuer Anusline"-modellen (bl a ökänd från Morshyttan):
Bild

Så här får jag väl ta lite hjälp av den allestädes närvarande Doc Emmet Brown (måste köpa en DeLorean i skala H0 och placera ut någonstans på anläggningen!!!) och fabla ihop någon skröna om att man hittade ett kvarglömt restlager med några P2-karosser på Fårrd-fabriken i Köln, och skickade dem för sammansättning i Köpenhamn i nådens år 1963! :-BS

Om man demonterar de där bilarna, skär bort "blå lys" och lite andra utstickande detaljer som backspeglar, vindrutetorkare etc (och den där Z-formade sidolisten borde väl skäras bort den med), spacklar lite och sedan målar dem med "koppelstångs-metallgrå", så borde de väl se vettiga ut som last på en öppen godsvagn!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, oj, vänder man ryggen till så händer det massor i den här tråden! En snabbrecension av de två nya filmerna från Möllywood:
Under 5 minuter, BRA! Men precis som i en del andra sammanhang så hänger det inte bara på längden...... 8-)
Jag uppskattar också det uteblivna dogma-stuket. Här kan man verkligen tala om stadig kamera. [JC_doubleup.gif]
Jag uppskattar också att filmaren kan motstå den moderna trenden med snabba klipp och scenbyten. är det månne den här som är förebilden? https://sv.wikipedia.org/wiki/Repet

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Blev lite inspirerad av köplusten i den här tråden så det blev två inköp på dagens Nostalgimässa (som tydligen tar en paus nu).

Bild

Svårt att låta bli EKO bilar som man inte har (fick den dessutom för 40:-). För första gången såg jag inte en enda kkleinbahn pryl.....


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Oj, oj, vänder man ryggen till så händer det massor i den här tråden! En snabbrecension av de två nya filmerna från Möllywood:
Under 5 minuter, BRA! Men precis som i en del andra sammanhang så hänger det inte bara på längden...... 8-)
Jag uppskattar också det uteblivna dogma-stuket. Här kan man verkligen tala om stadig kamera. [JC_doubleup.gif]
Jag uppskattar också att filmaren kan motstå den moderna trenden med snabba klipp och scenbyten. är det månne den här som är förebilden? https://sv.wikipedia.org/wiki/Repet
Oj, det där var ju nästan positivt (och sådana recensioner är man ju inte van vid från det hållet) - ta inte i så du kräks nu! :mrgreen:

Vi tar väl en till då när vi ändå är igång - skruva upp ljudet nu (nej, det blir inga saxofonsolon, jag lovar!). Och notera den optimala längden på 4:59 - igen!!! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Blev lite inspirerad av köplusten i den här tråden så det blev två inköp på dagens Nostalgimässa (som tydligen tar en paus nu).
Sedär, farsoten sprider sig. :-BS Du kan få låna min tvångströja, den verkar ändå inte bita på mig ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:
Stefan S skrev:Blev lite inspirerad av köplusten i den här tråden så det blev två inköp på dagens Nostalgimässa (som tydligen tar en paus nu).
Sedär, farsoten sprider sig. :-BS Du kan få låna min tvångströja, den verkar ändå inte bita på mig ... :-r2
Så du har lärt dej hantera tangentbordet med fötterna? :-BS

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:
Mölle-Mats skrev:
Stefan S skrev:Blev lite inspirerad av köplusten i den här tråden så det blev två inköp på dagens Nostalgimässa (som tydligen tar en paus nu).
Sedär, farsoten sprider sig. :-BS Du kan få låna min tvångströja, den verkar ändå inte bita på mig ... :-r2
Så du har lärt dej hantera tangentbordet med fötterna? :-BS
Japp! :-JJ

Fortsättning följer (dessvärre) ... :mrgreen: Fast just i kväll så lyckades jag att avstå att lägga ett "idiotbud" enligt filosofin "de ska ge blanka f-n i mitt lok!!!" - nu var jag dutti idiot va? :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av TuveB »

MM, skit i den där strulerilagen, själv hatar jag klipp på bara 5 min. Ett klipp på amerikanska tåg på mindre än 30 min blir ju knappt något. Själv tycker jag att det borde finnas en minimitidsgräns om 15 min! Så det så! :-Dia
#JB17

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Videofilmslängd och andra "dagens i-landsproblem"

Inlägg av Mölle-Mats »

TuveB skrev:MM, skit i den där strulerilagen, själv hatar jag klipp på bara 5 min. Ett klipp på amerikanska tåg på mindre än 30 min blir ju knappt något. Själv tycker jag att det borde finnas en minimitidsgräns om 15 min! Så det så! :-Dia
Heja, tack broder! :=KOMP

Med tanke på Min St(o, u eller w här - välj själv)re Läromästares inom videofilmnings-gebietet "Kungsord" så blev det ju förstås en sport hos mig att klippa de hittills publicerade klippen så att de blev 4:59 långa, och jag lyckades rätt bra (nåt av dem blev väl ett par sekunder för kort). :mrgreen:

Det sista avsnittet i just den här serien (för den här gången, men det kommer säkert uppföljare ... ) lyckades jag dock inte fylla ut helt - det blev futtiga 4:21. Visserligen så skulle jag förstås kunna ha kunnat fylla ut det genom att hålla en 38-sekunders nördig monolog om någon ointressant detalj, men näe - någonstans måste jag dra gränsen för hur mycket tid av min knappa pensionärstid jag ska lägga på detta projekt. Att rigga upp kameran för en ny inspelningssession och sedan tillbringa en massa tid vid datorn för att klippa in det bedömde jag som för tidskrävande, så jag valde helt enkelt att exkludera de där futtiga sekunderna.

Så håll till godo, här kommer ett nästan optimalt långt/åt h-e för kort (välj själv) sista avsnitt för den här omgången:


Kan väl också nämna att när jag var klar med videoinspelningen och skulle reda upp i röran jag ställt till med på Frichs remisen, så såg jag hur den skarpa vårsolen vräkte in över grejerna. Just röd färg är ju rätt känslig för solblekning, och eftersom jag fruktar att grejerna kan bli stående på vardagsrumsbordet ett tag tills jag finner den tid som krävs för att fixa till lokstationen på den inhandlade anläggningen (och som ni vet så är det ju snärjigt att vara panschis), så tänkte jag att det kanske är bättre att ställa alla vackert röda diesellok någon annanstans där de inte exponeras för direkt solljus.

Och eftersom vitrinen gapade sorgligt tom på lok efter att jag hade plundrat den när jag först började ställa upp remisen p vardagsrumsbordet, så fick dieselloken hamna där tills vidare:
Bild

En snabb blick på Frichs remisen efter denna omflyttning avslöjar ju att det blev rätt gott om tomma spår (de yttersta på respektive sida utgör dock "linjespår" och är reserverade för provkörning, ett av vardera 2R- resp 3R-systemen förstås):
Bild

Jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande), och eftersom ju broder Stefan S konstaterat att jag trots tvångströjan kan hantera ett tangentbord med fötterna (och där fick ni ännu en cliff hanger) ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Es ist immer so ? :-r2

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Jaha, det blir ju enkelt att recensera dagens två avsnitt. Bara att kopiera gårdagens:
Sture Bylén skrev:En snabbrecension av de två nya filmerna från Möllywood:Under 5 minuter, BRA! Men precis som i en del andra sammanhang så hänger det inte bara på längden...... Jag uppskattar också det uteblivna dogma-stuket. Här kan man verkligen tala om stadig kamera. Jag uppskattar också att filmaren kan motstå den moderna trenden med snabba klipp och scenbyten.
Mölle-Mats skrev:Det sista avsnittet i just den här serien (för den här gången, men det kommer säkert uppföljare ...
Jaha, jag trodde att du (som vanligt) hade tjuvstartat 2016 års adventskalender. Jag såg fram emot(nåja... :( ) cirka 230 ytterligare avsnitt på raken.
Mölle-Mats skrev:Visserligen så skulle jag förstås kunna ha kunnat fylla ut det genom att hålla en 38-sekunders nördig monolog om någon ointressant detalj,
Tvivlar inte ett ögonblick. :mrgreen:
TuveB skrev:MM, skit i den där strulerilagen, själv hatar jag klipp på bara 5 min. Ett klipp på amerikanska tåg på mindre än 30 min blir ju knappt något. Själv tycker jag att det borde finnas en minimitidsgräns om 15 min! Så det så!
Aj, aj, Tuve, du befäster alla mina fördomar om sävliga skåningar. ;) Men norr om bokskogen är vi ju lite rappare så här nöjer vi oss med 5 minuter. 8-)
("Strulerialagen", hmmm :evil:)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
TuveB skrev:MM, skit i den där strulerilagen, själv hatar jag klipp på bara 5 min. Ett klipp på amerikanska tåg på mindre än 30 min blir ju knappt något. Själv tycker jag att det borde finnas en minimitidsgräns om 15 min! Så det så!
Aj, aj, Tuve, du befäster alla mina fördomar om sävliga skåningar. ;) Men norr om bokskogen är vi ju lite rappare så här nöjer vi oss med 5 minuter. 8-)
("Strulerialagen", hmmm :evil:)
Såklart, dännä oppa bak gaaarnridån måste ni ju ideligen ge er ut och skyffla undan ohemula mängder maaasmöggel alt hacka blåis, sådant behöver vi ju inte slösa bort vår värdefulla tid med här nere framom bokskogsridån i soliga södern ! Och för att travestera Whiskas-reklamen; "Whideo - när husse själv får välja" ... :-CO

Men så över till dagens händelser - det började bra med att brevbäraren ringde på dörren och lämnade detta!
Bild

Vad månne detta innehålla, och hur gick det med tvångströjan undrar ni säkert!?! Ja, det här är dock en gammal försyndelse sedan innan tvångströjans dagar - paketet innehöll ett styck Fleischmann DB Br 50 i 3-rälsversion som digitaliserats. En mycket fin modell i ett utmärkt skick tycker jag (den saknade främre bufferten låg med i asken, och kan enkelt limmas dit.
Bild

Men även om det här loket är i ett väldigt fint skick, så ska det ju inte behållas så utan "förädlas" till ett DSB N med 3 forlygter, som därmed får köras in i Tyskland. Det är ett utmärkt utgångsmaterial för den konverteringen, de allra flesta detaljer är "rätt" på den här modellen, men ett par grejer såg jag direkt som måste åtgärdas. Den sluttande frontplåten ned från gångborden ska ju halveras a la som jag gjorde med min Italeri-modell till vänster.
Bild

Och även förarhyttens tak behöver sig en duvning.
Bild

En liten kul detalj på tendern är att det är lite spill av kol utanför kolboxen.
Bild

Här tänker jag mig att göra en liten variant med den obligatoriska "diagonala disaster-kolskyffeln" bakpå tendern på de här maskinerna - helt förebildsenligt dessutom - baserat på den här bilden tagen uppifrån förarhytten på ett N-lok i Padborg någon gång på 60-talet (källa: tog-billeder.dk).
Bild

Tänkte även att jag skulle göra en provkörningsfilm även med den här maskinen, och då prova att filma med lill-kameran i stället (ett litet testskott på fri hand av det stillastående loket verkade lovande, den tycks ha autofokus även i videoinspelningsläge och ett helt annat skärpedjup och närgräns vid modellfotografering än systemar´n), men det smög sig då loket dessvärre inte var särskilt samarbetsvilligt. Det får nog bli en sväng till lokakuten för den här kärran med ...

Men nu har jag inte tid att sitta här och fabla mer, jag måste "göra en Sture" (dvs dammsuga). I morgon ska den inköpta (halv)färdigbyggda anläggningen transporteras hem, och merparten av den ska ner på plats i källaren - och då är det väl bra om det inte är en massa gammal sk-t på golvet ... :?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: med att brevbäraren ringde på dörren
Himmel å pannkaka Mazze så du har dom gula bilarna till att rasa fram å tebax.... :o
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev: med att brevbäraren ringde på dörren
Himmel å pannkaka Mazze så du har dom gula bilarna till att rasa fram å tebax.... :o
De kör ju ändå förbi här vareviga vardag - så varför inte låta dem ha med lite kul i lasten ibland, och inte bara en massa trista räkningar!?! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Va´? Har du köpt loket från IKEA?

Det verkar ju förpackat i platt paket... :? :?

Bild
Mölle-Mats skrev:jag måste "göra en Sture" (dvs dammsuga).
Usch att du påminde mig.... I övermorgon är det dags igen. :(

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Va´? Har du köpt loket från IKEA?

Det verkar ju förpackat i platt paket... :? :?
Ja man kan ju undra - det kommer ju dessutom att krävas en hel del jobb för att få ihop innehållet i det skick som det ska bli (se redogörelsen ovan)! Men här behövs inga insex-nycklar (däremot kanske en mini-vinkelslip inte vore så dum!?!).

Har haft lite funderingar kring en detalj, det är de där stora "släpmagneterna" som sitter på chassiet under förarhytten - ska jag behålla dem eller inte på min 3-forlygters danske Stortysker?

Har nu fått tips om mer info av en god vän och hobbykamrat, de tillhör et system som kallas Indusi och är väl något säkerhetssystem som ungefär motsvarar vårt svenska ATC. Började införas ganska tidigt - redan under mellankrigstiden av DRG, men WW II innebar väl ett avbrott i utvecklingen. 1967 så var det infört på 73% av huvudbanenätet i Tyskland, men huruvida sträckan Flensburg-Padborg räknas dit har jag ännu ej lyckats utröna.

Mer info (varning, nu blir det riktigt nördigt!) - auf Deutsch natürlich - finns att läsa här:
https://de.wikipedia.org/wiki/Indusi
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:jag måste "göra en Sture" (dvs dammsuga).
Usch att du påminde mig.... I övermorgon är det dags igen. :(
A man´s gotta do, what a man´s gotta do ... :-JJ

Själv har jag precis avverkat halvårets rundvispning av dammråttorna med dammsugaren på kontoret/lagret!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:de tillhör et system som kallas Indusi och är väl något säkerhetssystem som ungefär motsvarar vårt svenska ATC.
Helt riktigt Mats. Precis som med ATC övervakas vissa kritiska ställen (punkter) varför en annan benämning är "Punktförmige Zugbeeinflussung (PZB)". På en del banor i Tyskland har man ersatt PZB med "Linienzugbeeinflussung (LZB)" som övervakar tåget kontinuerligt. Fram till 2030 kommer det att ersättas med ETCS. :-nord
Mölle-Mats skrev:Själv har jag precis avverkat halvårets rundvispning av dammråttorna med dammsugaren på kontoret/lagret!
Förhoppningsvis sitter alla elkontakter kvar efter din "rundvispning". :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Jan skrev:
Mölle-Mats skrev:Själv har jag precis avverkat halvårets rundvispning av dammråttorna med dammsugaren på kontoret/lagret!
Förhoppningsvis sitter alla elkontakter kvar efter din "rundvispning". :mrgreen:
Den här gången aktade jag mig noga för att dammsuga alltför ingående och noggrannt under skriv- och modellverkstadsborden, där den där försmädliga kontakten finns någonstans i sladdhärvan! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av TuveB »

Det finns en dansk småtillverkare som heter Freja Modeltog, han gör konverteringar/korrigeringar till DSB litt N.
#JB17

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:jag måste "göra en Sture" (dvs dammsuga).
Usch att du påminde mig.... I övermorgon är det dags igen. :(
A man´s gotta do, what a man´s gotta do ... :-JJ
Ingen sjunger Tommy Collins som Tommy Collins?

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"