Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Mitt urdåliga skämt gick inte hem tydligen.
Vi provar igen:
Har du bara fyra tänder(tender) framtill Mats?
Alltså jag tyckte att det här var riktigt roligt men den väntade effekten uteblev helt :=Koko
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Mitt urdåliga skämt gick inte hem tydligen.
Vi provar igen:
Har du bara fyra tänder(tender) framtill Mats?
Alltså jag tyckte att det här var riktigt roligt men den väntade effekten uteblev helt :=Koko
Asså bäste broder Fredrik, förvisso så har du min fulla empati för att man inte är riktigt vaken så här tidigt på dygnet (klockan hade ju nyss bara passerat 17 när du skrev ditt inlägg), men om du hade tagit ett par koffeinöverdoser till innan du läste mitt förra inlägg så hade du nog registrerat följande formulering:
" ... utgör själva (jacket)kronorna i tendergarnityret ..."!

So the message was received, understood - and responded! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:" ... utgör själva (jacket)kronorna i tendergarnityret ..."!
Jaja Mats. Du uttrycker dig som den värsta dentalingenjör. Inte konstigt att man inte hänger med...
Nåväl, du verkar ha insupit mitt dåliga och låga skämt vilket var det viktiga :-BS
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Mölle-Mats biter ifrån!

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja som jag tidigare berättat så blev det ju en sväng till Eurohobby idag, men det var inte den enda aktiviteten som sinkade även denna dags byggande på DSB N-loket. ”Hjälpte” sönerna till min mors nyligen framlidna barndomsvännina med röjningen av ”päronen” radhus som nu sålts, genom att transportera bort lite gamla trädgårdsmöbler (vilket jag gärna gjorde, eftersom jag själv led en stor brist på slika). Så här på eftermiddagen så backades det här ekipaget in på garageuppfarten, och sedan vidtog en massa jobb med att möblera om på altanen och de stensatta uteplatserna.
Bild

Åsså ett litet stycke klassisk MJ-mark – Piazza di Snorshyttan 2. Här utspelade sig ju ett spektakel med LGB-tåg för ett år sedan, så här ser det ut fr o m idag:
Bild

Vår ”vördade” broder Fredrik har ju försökt göra sig putslustig på min bekostnad kring min dentala status, så jag känner att jag behöver bita ifrån på skarpen – här har jag därför raddat upp hela garnityret med mina löstender (se fr a upp för hörntendrarna, det bara Wannas i munnen för att få sätta dem i Fredrik … ). :-BS
Bild

Notera också den fint väderbitna SJ-tendern mitt i främsta raden. Vid en närmare koll så visade et sig att den kan bli körbar, den har rullbara hjul (förvisso av plast) och är försedd med en NEM-ficka för koppel i bakkant. Så någon tender behöver jag ju inte fixa till projekt SJ B-lok, den har jag ju redan! Så det kvarvarande hittills ”oförstörda” Märklin Br 38-loket börjar på att ligga lite illa till i sin nuvarande skepnad …

Och om det projektet blir av, så får jag ju en omodifierad Wannentender över, ifall nu någon skulle känna sig hågad att bygga en egen Italeri Br 50-baserad norsk Stortysker (byggbeskrivningen kommer man väl förhoppningsvis att kunna samla ihop i den här tråden så småningom).

Skönheten kom ju hem till byn idag igen, och gjorde förstås genast anspråk på sin givna plats på cat walken. DSB T 297 fick därför vackert backa in i lokstallet, och även Dan-Britt fick göra henne sällskap. Vilken dag som helst dyker ju DSB T 299 upp efter sin långa färd från das Vaterland, och behöver då säkert få förråden av kol och vatten påfyllda, så spåret vid kolningsstationen måste ju vara ledigt då!

2morrow is another day, vi får väl se om det blir något byggt på N-loket då …
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Insupande av inspirations-dag

Inlägg av Mölle-Mats »

Nä, det blev inget byggt på N-maskinen i dag heller, for mest runt och fotade under dagen – och sedan tar det ju sin tid att gå igenom och publicera bilderna.

Men ett mycket inspirerande besök hos modelljärnvägs-sektionen vid Klippas järnvägsmuséi-förening blev det i alla fall, man har inte mindre än tre lokstationer varav två med vändskiva. Överst Klippans, så Faringes och den tredje tror jag är Ljungbyheds.
Bild

Bild

Bild

Även våra marint intresserade vänner finner måhända något av intresse här:
Bild

Mitt eget intresse fångades nog mer av det här SJ B-loket, som är ett ombyggt Märklin Br 38-lok (ber om ursäkt för de lite oskarpa bilderna, ljusförhållandena var nog lite för dåliga för lillkamerans automatik – borde nog ha tvingat upp den i ISO-tal med manuell inställning ser jag nu i efterhand):
Bild

Bild

Så plockade eldsjälen bakom anläggningen och dagens ciceron (tillika lokförare, som bl a var med och körde B-maskinerna på Åsen i Allhelgonahelgen förra året) Jimmy Andersson fram en intressant maskin ur sina gömmor – Rocos modell av den danska Stortysken DSB N.
Bild

Bild

Mina nördiga ögon såg ju förstås en del detaljer som inte är korrekta även på denna modellen – den känns nog lite som en mix mellan ett Br 50 ÜK (åtminstone de lok som byggdes i Belgien och sedemera hamnade hos DSB – måhända byggdes det sådana här Br 50 ÜK på andra håll i Europa som sedan Roco danskifierat sin modell av?) och ett Br 52. De ”brister” jag uppmärksammar är ju främst de korta gångborden längs sidan på ångpannan med frånvaro av den halva sluttande fronten samt det där luftutsläppet på förarhyttens tak – de känns väldigt Br 52-mässiga (och hade förstås varit korrekta på en norsk Stortysker) samt frånvaron av rökskärmarna.

Vidare så var ju inte taken gråmålade utan svarta på de här maskinerna, och några ”smådetaljer” som regnrännorna på förarhyttens tak samt handtagen och kolskyffeln bak på tendern saknas. Måhända några av dessa kan ligga i den för Roco-lok traditionella ”Nachrüstungsbeuteln” dock, den undersökte jag aldrig.

Loket gick väldigt fint vid provkörning, drog lätt och ledigt iväg med 35 stycken sådana där malmvagnar som skymtar bakom loket på den nedre bilden – hade nog klarat lika många till …

Nå, maskinen är till salu men tyvärr så är den för 2-rälssystemet och analog … Men Roco har gjort den här modellen även i 3-rälsutförande, så det blir väl till att jaga på eBay – skulle ju vara trevligt att ha en Märklinare och en Roco (med olika driftnummer) att växla mellan! Jaja, keep on dreaming Mazze! :?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Vad de olika ånglokstyperna anbelangar så gäller för mitt vidkommande "tagit del men ej förstått" eller "som att förklara sex för en nunna".

Tvingas dock erkänna att jag är oerhört imponerad över engagemanget och känslan för detaljer hos min gamle antagonist nere i Mölle!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:Jaja, keep on dreaming Mazze!
Inget fel - nu förverkligar du ju också många av dina drömmar.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Vad de olika ånglokstyperna anbelangar så gäller för mitt vidkommande "tagit del men ej förstått" eller "som att förklara sex för en nunna".

Tvingas dock erkänna att jag är oerhört imponerad över engagemanget och känslan för detaljer hos min gamle antagonist nere i Mölle!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:Jaja, keep on dreaming Mazze!
Inget fel - nu förverkligar du ju också många av dina drömmar.
Tack och bock! :=KOMP

Och ja, nu checkas "the bucket list" av i snabbt tempo till allmän båtnad här på forumet (och djupa tag i min kassa på minussidan). Börjar redan ha lite idéer om hur jas kulle kunna "förädla" ett sådant där Roco DSB N genom att kompletettera det med lite detaljer, som kommer att bli över från mina andra små delprojekt ...

Borde väl kanske ge Jimmy ett skambud på hans maskin (förvisso så har väl inte Roco-lok andrahnadsvärden i Märklin-klass, men det lär väl inte bli värt mer om jag börjar karva i det, klistra på en massa Italeri-detaljer och andra överblivna plastbitar och sedan måla om väl valda delar)? Har lite idéer om att lägga en liten stump 2-räls vid lokstationen, huvudsakligen för att slippa köra ner Märklin-lokens släpskor i slagg-graven (men också med baktanken att ha någonstans att provköra 2-rälslok utifall att fler tar vägarna förbi mina domäner i framtiden, ja jag har faktiskt fyra stycken i min ägo för dagen rent av) - där skulle ju det loket kunna få tuffa fram och tillbaks en liten kort snutt. Behöver väl egentligen inte digitaliseras eller ljudsättas bara för det ändamålet, men visst vore det väl fränt om det stod där och pustade och frustade ...
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Ta det nu lugn med inköpen, jag vill inte se dej i mitt favoritprogram Lyxfällan stå framför budgettavlan och förklara posten övrigt med att du bara måste köpa en massa lok och annat kul :-BS


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Ta det nu lugn med inköpen, jag vill inte se dej i mitt favoritprogram Lyxfällan stå framför budgettavlan och förklara posten övrigt med att du bara måste köpa en massa lok och annat kul :-BS
Tack för din omtanke broder, risken är överhängande - Lokmonstret vill förstås ha ALLA lok!!! :oops:

Nej, jag har faktiskt lyckats lägga lite broms på mig - för tillfället i alla fall - släppte ett fint digitalt för 3-R med ljud Fleischmann tyskt tanklok Epoche III som gick för 15 hundringar (sehr Preisgünstig egentligen) i går t ex. Skulle ha varit helt okej i Padborg 1963, men jag är ju inte så väldans förtjust i tanklok - de har ju inga tendrar som man kan "förädla"! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Stefan S skrev:Ta det nu lugn med inköpen, jag vill inte se dej i mitt favoritprogram Lyxfällan stå framför budgettavlan och förklara posten övrigt med att du bara måste köpa en massa lok och annat kul :-BS
Du den tanken har slagit mig själv vid ett flertal tillfällen (om mig själv alltså)
Tänk vad genant att inför framförallt sina bekanta, redogöra för sina förehavanden :!:
Alla egentligen ogenomtänkta inköp, alla egentligen onödiga inköp men som man mår bra av att få inhandla [JC_doubleup.gif]
Tror många känner igen sig i tanken.
Kommer ni förresten ihåg avsnittet med den snubben som grät när han tvingades avyttra sitt tv-spel :-BS
Ja det har varit många intressanta personer och öden i den serien.
Hur som helst så var det en fyndig text av Stefan med hög "igenkänningsfaktor"
/Fredrik

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

FredrikÅ skrev:
Stefan S skrev:Ta det nu lugn med inköpen, jag vill inte se dej i mitt favoritprogram Lyxfällan stå framför budgettavlan och förklara posten övrigt med att du bara måste köpa en massa lok och annat kul :-BS
Du den tanken har slagit mig själv vid ett flertal tillfällen (om mig själv alltså)
Tänk vad genant att inför framförallt sina bekanta, redogöra för sina förehavanden :!:
Alla egentligen ogenomtänkta inköp, alla egentligen onödiga inköp men som man mår bra av att få inhandla [JC_doubleup.gif]
Tror många känner igen sig i tanken.
Kommer ni förresten ihåg avsnittet med den snubben som grät när han tvingades avyttra sitt tv-spel :-BS
Ja det har varit många intressanta personer och öden i den serien.
Hur som helst så var det en fyndig text av Stefan med hög "igenkänningsfaktor"
/Fredrik
Jag tycker Lyxfällan är ett riktigt "Feelgood" program 8-) man känner sej nästan som nobelpristagare när man jämför sej med många av deltagarna. Att man förstått att man inte kan ha större utgifter än inkomster.

För några veckor sedan var det en familj med en typisk LF kvinna (övervikt, tatuerad, rökare och storkonsument av chips, gods och energidryck). När budgettavlan gåtts igenom och man kommit fram till att familjen gick back med 11 000:-/ månaden fällde hon en kommentar i stil med "tänk så mycket kul man kunnat ha för dom pengarna" :=Koko

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ut ur lyxfällan Mazze!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för alla varningsord om Lyxfällan bröder, fick mig att ta mig samman och inte i sedvanlig stil bara sitta framför datorn och köpa på mig en massa grejer som jag därefter bara lägger på hög och inte gör något med. Så till verket!

Det blev änteligen lite fortsatt byggande på N-maskinen i kväll. De där dekalerna som jag satte på tidigare har inte funkat särskilt bra, fick vara ytterst försiktig när jag monterade ihop alla pinaler så att jag inte skadade dem. Skorstensbåndet gick däremot inte att rädda, det bara föll av och skumpnade ihop när jag satte samman de två ångpannehalvorna, så det blev bara att "göra om och göra rätt" dymedelst målningsmetoden igen! :evil:

Och nu blev det riktigt pilligt, på T-maskinen och Dan-Britt så var i alla fall det område som skulle målas i Dannebrogens färger lite drygt 3 mm brett, nu handlade det bara om 2 mm. Fick igen skära till en masktejpbit för att maskera det vita partiet när jag målade på det röda, den här gången var den nog bara cirka 0,7 mm bred.

Medan jag satt där och väntade på att färgen skulle torka så gav jag mig på ångpannan till NSB-maskinen, där var det ju en dom uppepå pannan för mycket. Efter lite karvande på de båda pannhalvorna så är den i alla fall borta nu, nu gäller det att hitta något lämpligt att täcka hålet med underifrån, så att jag sedan har något att spackla emot.
Bild

Nå parallellt så pillade jag ihop lite mer av N-loket, så när det nu är dags att ta ner skylten för i afton så ser det ut så här. Låter bygget stå så över natten så att allt lim hinner härda ordentligt innan jag monterar ihop alltsammans och gör de sista små momenten (fr a att sätta på stegen på sidan av pannan ner till gångbordet samt lite finjustering med svartmålning här och där - åsså ska förstås snöplogarna målas svarta).
Bild

Är väl rätt hyfsat nöjd så här långt, men har fått göra några eftergifter. Stegen till vänster fram i fronten blev ju rätt okej, men det skulle ha varit en även på högersidan. Den finns det dock inte plats till bakom strålkastaren, så den nödgas jag att exkludera. Anledningen är väl att buffertbalken, som ursprungligen är designad för att sitta i framkant av den sluttande frontplåten som jag ju skurit av hälften av, nu måst monteras direkt på ramverket och därför kom lite för långt bak på loket. Men det är väl en uppoffring som jag tycker är värd att ta.

En liten lustig detalj, i byggbeskrivningen så stod det att man skulle montera även en fjärde dom uppe på pannan, framför de tre som sitter där nu. Någon sådan ska det inte vara på ett Br 50 ÜK/DSB N, men antagligen så hade den "riktiga" enhetsloks-versionen från mellankrigstiden en sådan. Tur nog så var den en lös detalj, som var lätt att bara hoppa över ... [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

This Project is doomed. :-JJ :=f

:-r2

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:This Project is doomed. :-JJ :=f
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Ny var du fyndig! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ut ur lyxfällan Mazze!!!

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: det är snärjigt att vara pensionär och det är mycket på gång nu .
Mölle-Mats skrev: Bild
Jomen det ser vi ju, att bygga sju lok(eller hur många dom nu skall vara, har kommit bort mej i räkningen för länge sen) samtidigt som du löser korsord, så de e väl klart.... :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ut ur lyxfällan Mazze!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev: det är snärjigt att vara pensionär och det är mycket på gång nu .
Jomen det ser vi ju, att bygga sju lok(eller hur många dom nu skall vara, har kommit bort mej i räkningen för länge sen) samtidigt som du löser korsord, så de e väl klart.... :-CO
Man har väl simultanförmåga!!! :-CO

Men riktigt så många som sju lok är det inte - det är nog bara fem (eller eventuellt sex, om jag nu ger mig på att "förädla" det andra Märklin Br 38-loket till ett SJ B-lok. Ja förstås - det kanske blir sju ändå till slut , fick ju en hint i dag om att det även hamnade Br 57:or i Norge under namnet "Gammeltyskern" ...). Ett är ju redan klart och ett till blir det nog under aftonen - avrapport kommer väl runt midnatt i sedvanlig ordning.

Korsordet måste jag dock tillstå att det inte är jag som har löst, tiggde lite gamla tidningar av min golfbroder för att ha att emballera alla mina Tradera-försäljningar med - och någon av dem hamnade på byggbordet ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

A dream came true!

Inlägg av Mölle-Mats »

En produktiv dag i Frichs remisen. Den började med att jag kunde konstatera att föregående natts övningar med sneplov-montage på DSB N-maskinen nog inte blev så lyckat. Dels så hade jag monterat dem på spårröjarna, och då kom de för långt in under loket. Men det gjorde nog inte så mycket, limmet hade nog mest löst upp den röda färgen de där plogarna som jag misstänker kommer från något Lima-lok, så de fölla av igen vid minsta beröring.

Tog i stället ett par plogar i metall ur ”bra att ha”-lådan och monterade dem med Merkelskt blixtlim på de främre fotstegen i stället. Blev betydligt bättre, på bilden lyste de glatt röda men det blev förstås en svartmålning av dem lite senare.
Bild

Medan limmet torkade på DSB-maskinen så satte jag samman NSB-maskinens panna med det igenlagda hålet efter den ”fördomda” domen, så här såg det ut. Blev spackling lite senare förstås.
Bild

Ja så fortsatte jag att montera ihop DSB N-loket bit för bit samt montera på lite fler detaljer typ rökskärmarna, den där extra lilla stegen på högersidan upp till gångbordet osv. Den där bakväggen på tendern fick jag dock lov att släppa, den hamnade alldeles för högt så det såg helgalet ut, och det var väl i princip ogörligt att placera den tillräckligt lågt på tendern (som ju egentligen är till Br 41-loket och inte till ett Br 50).

Insåg också när jag började montera ihop alltsammans att gångbordsdelen nog hamnat lite för långt fram på loket, men det får jag nog ta – att korrigera det skulle ju innebära att jag fick riva upp stora delar av chassiet igen med risk för att det inte skulle gå att sätta samman det igen utan att kleta en massa lim överallt (att ta bort, korrigera och återmontera någon detalj har en viss tendens till att kräva väldigt mycket lim vid återmonteringen, som då hamnar ovanpå den ursprungliga limklutten …). Det förklarar nog varför jag inte lyckades peta dit den högra stegen bakom strålkastaren på buffertbalken igår natt.

Men nåja, så här blev det till sist, jag är nog ändå rätt hyfsat nöjd med resultatet med tanke på att det är mitt rookie-bygge. Till nästa bygge, det av NSB-maskinen, höjs dock kraven! Eller kanske jag ändå borde öva ett varv till på det där Br 41-loket som ju ändå ska byggas (byggsatsen kom hem idag) innan jag ger mig i kast med det verkliga eldprovet?
Bild

Bild

För ganska precis ett år sedan fick jag ju en vision och en dröm med den här bilden som inspirationskälla, ett DSB N-lok på vändskivan i Padborg (källa: tog-billeder.dk)
Bild
And finally, my dream came true:
Bild

Hann även med att svänga över till Eurohobby och hämta upp min norske Stortysker NSB 63a, som varit på behandling hos Lokdoktorn Claes. Så här realiserades ju även drömmen om att se en norsk och en dansk Stortysker sida vid sida. Notera även den danska ”Gammeltyskern” DSB T 297 (f d KPEV P8/DRG Br 38) i bakgrunden.
Bild

Det kändes ju riktigt bra att ha fått ett lok till färdigt, för nu blir det nog en time out från modellverkstaden på obestämd tid p g a andra aktiviteter – men mer om det vid senare tillfällen!
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

Jag är nöjd, du får ledigt resten av kvällen. :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Jag är nöjd, du får ledigt resten av kvällen. :-BS
Tack! [JC_doubleup.gif]

Har nu åter kvicknat till liv efter nattens övningar, men är nog inte riktigt nöjd själv. När jag fick se Stortyskerne stå där sida vid sida i dagsljus, så slogs jag av att jag hade monterat rökskärmarna lite väl högt upp. Så ner i modellverkstan med loket igen! Ständigt detta "gör om, gör rätt" ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Gratulerar till den come-truade drömmen. Imponerande! [JC_doubleup.gif]
Jag blir alldeles andfådd av ditt byggtempo! :o
Från ord till handling på nolltid. Själv står jag och våndas och funderar i timmar över färgen på några teddylappar och Woodlandströsslets kornstorlek.
Mölle-Mats skrev:Insåg också när jag började montera ihop alltsammans att gångbordsdelen nog hamnat lite för långt fram på loket, men det får jag nog ta – att korrigera det skulle ju innebära att jag fick riva upp stora delar av chassiet igen med risk för att det inte skulle gå att sätta samman det igen utan att kleta en massa lim överallt
Hmm.... Här är det rätt lockande att returnera den gamla uppmaningen "gör om, gör rätt"..... Men eftersom jag är en generös typ som gärna lönar ont med gott så avstår jag. Jag gräver i stället upp en av mina egna gamla favoriter: "Får man inte den man älskar, får man älska den man får".
Mölle-Mats skrev:nu blir det nog en time out från modellverkstaden på obestämd tid p g a andra aktiviteter – men mer om det vid senare tillfällen!
Ja, en time out blir det nog även för mig över påsken, men för min del p.g.a. diverse familjeaktiviteter. Dina kommande aktiviteter antyder ju en helt annan dramatik och vi ser förstås fram emot när du låter täckelsen falla.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Gratulerar till den come-truade drömmen. Imponerande! [JC_doubleup.gif]
Jag blir alldeles andfådd av ditt byggtempo! :o [/ouote]Stort tack! :=KOMP
Sture Bylén skrev:Hmm.... Här är det rätt lockande att returnera den gamla uppmaningen "gör om, gör rätt"..... Men eftersom jag är en generös typ som gärna lönar ont med gott så avstår jag. Jag gräver i stället upp en av mina egna gamla favoriter: "Får man inte den man älskar, får man älska den man får".
Det där uttrycket om att älska är förb-t bra! :-T

Det tillämpar jag med glädje och tacksamhet när det gäller det felaktigt placerade gångbordet! Men när det gäller placeringen av rökskärmarna så var det bara att lyda den klassiska uppmaningen "gör om, gör rätt" (den behövde du inte ens returnera, den lade jag på mig alldeles själv) - det var en alldeles för iögonfallande imperfketion för att kunna godkännas av mina nördiga ögon! Men å andra sidan så var det ganska snabbt och lätt åtgärdat, så här blev det:
Bild

Men nu bommar jag igen modellverkstan och drar ut i stora vida världen på intressanta äventyr ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ut ur lyxfällan Mazze!!!

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev:Tack för alla varningsord om Lyxfällan bröder, fick mig att ta mig samman och inte i sedvanlig stil bara sitta framför datorn och köpa på mig en massa grejer som jag därefter bara lägger på hög och inte gör något med. Så till verket!
Okej, så jag behöver inte passera Mölle på väg till/från Lübeck i påsk och kasta in den där tvångströjan då? :=Koko
BTW, har du läst Jonas Fröbergs "Kampen om SAAB"? Jag har ett överex.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Tvångströja på, Mazze!!!

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev:Tack för alla varningsord om Lyxfällan bröder, fick mig att ta mig samman och inte i sedvanlig stil bara sitta framför datorn och köpa på mig en massa grejer som jag därefter bara lägger på hög och inte gör något med. Så till verket!
Okej, så jag behöver inte passera Mölle på väg till/från Lübeck i påsk och kasta in den där tvångströjan då? :=Koko
BTW, har du läst Jonas Fröbergs "Kampen om SAAB"? Jag har ett överex.
Ta du med tvångströjan och kom förbi Mölle bäste broder Arne, så kanske jag slipper schavottera i TV-programmet Lyxfällan!?! För titta vilket ekipage som just backades in på garageuppfarten:
Bild

En lite närmare titt kanske, först på vad som fanns på släpet – massor av stortyska husbyggsatser att kit basha och göra om till danska korsvirkeshus bl a. :-BS
Bild

Därbak i bilen såg det ut så här, notera särskilt två byggsatser som tillsammans blir en 6-portars Rundremiser av Fleischmanns fabrikat, passar förhoppningsvis bättre till deras vändskiva än Heljans (som jag ju dessutom bara har en treportars av).
Bild

Och lite längre fram i lasset såg det ut så här. Men vad är detta – en Märklinsats med tvenne alldeles för moderna svenska containervagnar, dessutom med reklam för ”det onämnbara bilmärket” – vad tusan har det att göra i Padborg 1963??? Inte alls om jag ska vara ärlig … :?
Bild

Vad har hänt nu, undrar ni säkert – har vansinnet brutit ut på allvar nu igen? Är det ännu en MMM (Månadens Mölle-Mats) vi skådar? Ja, det får väl framtiden utvisa … :?:

II B cont´d!

PS! Jag har inte läst den där boken om SAAB:s uppgång och fall, låter intressant! Ta gärna med överexet när du/ni kommer förbi, ni är hjärtligt välkomna! DS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Bra kämpat Mats :-T
Jag försöker hänga med i alla ånglokstermer men känner lika Stures eminenta uttryck - tagit del men inte förstått.
Det finns ett annat uttryck som lyder: Man hånar det man inte förstår
I detta fall gäller det omvända; jag imponeras av kunnandet måste jag säga. Och inte bara det, jag inser hur lite jag vet om ämnet.
Vad gäller resultatet måste du vara nöjd med att ha färdigställt det hela. Det är ju alltid svårast första gången då allt är nytt och obekant.
Nästa projekt kommer att upplevas enklare och man har skapat sig "sitt eget" arbetssätt. Det svåra tycker jag är att man aldrig blir nöjd trots att resultatet blir bättre.
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Intet nytt under kolröken - nästan i alla fall!

Inlägg av Mölle-Mats »

Tja, idag blev det inte mycket gjort i Frichs remisen, ingenting blev det byggt. Men en liten händelse värd att notera var väl att det slamrade ned ett paket i brevlådan i alla fall. Det innehöll följande danske ”Gammeltysker”.

Det gladde mig speciellt att notera att Märklin verkar ha frångått de där flåtterplast-insatserna i sina originalförpackningar, och ersatt dem med en insats av frigolit – just like in the good old days! :-T
Bild

En närmare okulärbesiktning av maskinen gjorde mig mycket nöjd – den här modellen är milsvida bättre än den variant av DSB T (Nr 298, artnr 34989) som jag hade ett tag förra året. Detaljarbetet är väldigt fint på den nya modellen (som väl tillverkades i en engångsserie 2012 tror jag) – en mycket grann maskin som raskt vann mitt hjärta!
Bild

Bild

Modellen är digital med ljud, så nu börjar det klia i fingrarna efter att ha någonstans att köra och få se - och framför allt höra - den här maskinen i arbete! Men det blir väl en annan historia så småningom ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Det var ett mycket fint lok :-T
VHF 10 (VillHaFaktor 10 :-BS )
Lagom stort med tycker jag och väl detaljerat.
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Det var ett mycket fint lok :-T
VHF 10 (VillHaFaktor 10 :-BS )
Lagom stort med tycker jag och väl detaljerat.
Ja det är bara att hålla med! :-T

Grundmodellen finns i ett otal olika utföranden från en rad olika MJ-tillverkare, förebilden var ju väldigt vanliga runt om i Europa. Det började väl som jag förstått med att Kungliga Preussiska Järnvägsförvaltningen (KPEV) lät bygga ett antal sådana här under beteckningen P8 för person- men även lättare godstågstrafik, de blev så lyckade så att även fler tyska småstater beställde sådana här (bl a Baden Baden).

Efter första världskriget så tvingades tyskarna lämna en massa lok till andra länder som krigsskadestånd, och P8:orna spreds till många länder nere på kontinenten, och fick andra littera och färgsättningar. I samband sammanslagningen av alla Länderbahn-järnvägsförvaltningar i Tyskland till DRG så lackerades alla lok om i den klassiska svarta med rött chassi och hjul etc, och fick då littera Br 38.

De tre lok som hamnade i Danmark har dock en lite annan historia, det var DRG Br 38:or som blev kvar på Jylland i samband med andra världskrigets slut, och DSB fick köpa dem till ett "bra pris".

Det här var oerhört bra och tillförlitliga maskiner, som konstruerades och byggdes redan i början av förra seklet, men som i många fall gjorde tjänst ända fram till man avvecklade ångloksdriften på 1970-talet. Några av dem konverterades ju "i modern tid" och försågs med Wannentendrar från utskrotade krigslok Br 52 (och där har du ju förklaringen till att jag utgick från ett gammalt Märklin Br 38 med sådan tender i mitt projekt - loket blev ju T 297 och tendern ska jag ju ha till min norska Stortysker, som ju är ett Br 52 som blev kvar i Norge efter andra världskriget).

Tyvärr (eller tack och lov kanske man ska säga med tanke på omständigheterna som gjorde att P8/Br 38:orna hamnade i andra länder runt om i Europa) så kom aldrig några sådana här till Sverige - men vårt svenska B-lok är väl troligen rätt inspirerat av P8:orna i sin konstruktion - fr a chassiet är rätt så snarlikt.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Det tar sig, sa mordbrännar´n!

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja Märklin har verkligen ”lyft” sin modell av det tyska P8/Br 38-loket och dess avläggare DSB T sedan man presenterade ursprungsmodellen 1967 i samband med sin omarbetning av modellen i början av 2000-talet. Som en liten jämförelse ser vi här den nya fina modellen T 299 och min egen "förädlade" T 297, som ju baserats på den ursprungliga modellen. Än en gång måste jag säga att jag är mycket nöjd med det nya loket som jag köpt.
Bild

Men men men – vad är det för blått ånglok som skymtar i bakgrunden – kan det vara en tysk ”Stortysker”??? :shock:

Bild
Jodå, mycket riktigt – här har det kommit en ”Stortysker” inångandes över gränsen, och står och väntar på sin tur att få kol- och vattenförråden uppfyllda och bli vänd på vändskivan för att åter gå hem igen. Det här är ju snälltågsversionen Br 03 av de enhetslok för max 16 tons axeltryck som DRG anskaffade under 20- och 30-talen, där ju Br 50 (och sedemera det förenklade Br 52) var godstågs-versionen. En mellanliggande systermodell med fyra drivande axlar finns ju också i Br 41, som väl var avsedd för lokala persontåg samt lättare godståg (en sådan ska jag ju bygga en Italeri-byggsats av så småningom också, då i tysk skrud då de loken aldrig hamnade hos DSB eller NSB)

Men men men, här skymtar det ju något annat i bakgrunden – ett diesellok!!! Är inte jag en hopplös ångloksnörd??? :shock:

Bild
Njae, i Padborg 1963 så var ju såväl danska som tyska diesellok vanligt förekommande, och även dieseldrivna motorvagnståg trafikerade nog stationen tror jag. Så jag får väl ”göra våld” på mina blandade känslor inför dieseldrivna lok och motorvagnståg – som ju slog ut de högt älskade ångloken – trots allt!

Här ser vi i förgrunden Heljans fina sats ”Nordpilen”, som jag genast förälskade mig i (var väl en föregångare till Lyntoget MA, som jag ju nyligen dumt nog sålde mitt exemplar av – men det går väl att skaffa ett igen). Och bakom dem syns dels ett tyskt DB V 200 ”Röda Älgen” men också ett My 1202.

Det senare har ju en liten rolig historia i sig, man tyckte väl efter att ha köpt in ett antal NOHAB Rundnaeser från Sverige att det vore väl f-n om man inte skulle kunna bygga något liknande hemma i Danmark. Man gav uppdraget till Frichs, som byggde två exemplar av sin tolkning av My-konceptet. De har ju en liten annan ”touch” utseendemässigt och blev i folkmun kallade ”Marilynerne” pga sitt yppiga bröstparti. :-BS

De blev dock inte särskilt lyckade utan drabbades av återkommande driftsproblem, mest till följd av att man valde en annan leverantör av motorerna som ”inte höll måttet”, så det blev bara två exemplar byggda. De är nog såvitt jag vet utskrotade sedan länge, medan ett flertal av de NOHAB-byggda My:erne fortfarande efter sex decenniers trogen tjänst kämpar på vidare i högsta välmåga här hemma i Sverige.

Just den här modellen är en tvårälsare, så mitt ”användningsområde” av den är ju tämligen begränsat – men jag tycker den är lite ”tokrolig” att ha och fyller sin plats vid Frichs remisen. Att den inte blir "körbar" är väl bara förebildsenligt … :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

OlsoN
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 feb 2015, 22:59
Ort: Järfälla

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av OlsoN »

Äntligen blir det av att skriva några uppmuntrande ord på forumet som jag följ under flera år.
Detta är den just nu mest underhållande tråden, kul att se att du Mats, mot alla odds, kan prestera detta!
(Du har ju genom åren gett oss forumläsare en bild av att du har tummen mitt handen, men nu kan vi ju konstatera att så inte är fallet! Snyggt byggt! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

OlsoN skrev:Äntligen blir det av att skriva några uppmuntrande ord på forumet som jag följ under flera år.
Detta är den just nu mest underhållande tråden, kul att se att du Mats, mot alla odds, kan prestera detta!
(Du har ju genom åren gett oss forumläsare en bild av att du har tummen mitt handen, men nu kan vi ju konstatera att så inte är fallet! Snyggt byggt! [JC_doubleup.gif]
Stort tack! [JC_doubleup.gif]

Det gläder mig mycket att du gillar min tråd! Själv har jag jättekul när jag håller på och "nördar loss" med det här projektet, och är nog den som är mest förvånad själv över hur pass bra det ändå går att bygga modeller av små yttepyttiga prylar. Det trodde jag aldrig att jag skulle fixa, men kände att jag var oerhört sugen på att prova. Och nu har jag ju kommit igång ... :D
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Och (h)Julen varar än till påska ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, men nu invänder ni säkert – det är ju påsk!!! :shock: Sant, men det innebär inte att tokf-n i Mölle låter (h)Julen vila på das Auto för det, det är ju mycket kvar av påskhelgen än! Det blev en liten utfärd även denna dag – och se hur det såg ut i lastrummet när jag återvände tillbaka hem!!!
Bild

Här ser vi bl a fem flyttkartonger, vad månne de innehålla? Ja, det kan ni fundera på ett tag (en cliff hanger igen), för de åkte in i förrådet rakt av och packades inte upp! :mrgreen:
Bild

Vi ser ju även ett par plastbackar där bak i bagagerummet, och dem packade jag i alla fall upp! Så här kommer en dagsfärsk bild från Frichs remisen i Padborg – man kan ju undra om DB outsourcat hela sitt lokunderhåll hit?
Bild

Nu börjar det kanske bli lite svårt atthänga med i alla förändringar som skett efter att ångloken tuffat in på löpande band från das Vaterland. Men på det bakersta ångloksspåret ser vi främst ett Br 41 (fast i Epoche IV-utförande, och eftersom det är ombyggt för oljeeldning så har det fått det nya UIC-litterat Br 042. Nu ska ju jag köra Epoche III, men som tur är så har jag gott om lokskylts-dekaler märkta 41 + ett par olika löpnumemr i mina bägge Italeri-byggsatser, så här blir det nog en ommärkning).

Bakom det ser vi ännu ett sådant där snyggt blått Br 03. Känns ju lite som en overkill att ha två likadana lok när det är så många andra lok jag vill ha, så det ena ska väl avyttras. Kommer ur startsatser, - därför inga originalförpackningar – är digitala och försedda med rökaggregat. Byter gärna ett av dem mot ett liknande startsatslok av modell Br 50 eller Br 18.4 ifall någon är intresserad.

En liten lustifikation är att de bägge Br 03:orna inte är helt identiska, det närmaste har fönsterrutor i bägge öppningarna på förarhyttens sida, den bakre inga alls! Båda delarna är ju fel, de här loken ska såvitt jag förstått ha glas i den främre öppningen men inte den bakre - precis som det ser ut på Br 41:an och även på mitt egenhändigt byggda Italeri DSB N-lok.

Bakom de bägge DSB T-maskinerna i förgrunden ser vi även att ett tanklok (mitt första, jag är nog rätt hopplöst insnöad på tenderlok, men det behövs väl ett växellok på bangården …) i form av ännu en tysk, ett Br 86.

Och även på dieselloks-sidan så blev det ett tillskott, vi ser här att ett V 160 sällat sig till sällskapet.
Bild

Det börjar ju bli rätt gott om lok nu, räknade till 14 stycken + det där motorvagnståget. Nu är ju två av loken statiska plastbyggsatser, två gamla analoga Märklinare och ett 2-rälslok, så det blir väl nio totalt som är körbara på en 3-rälsanläggning. Är nog mer än nog egentligen, men det finns ju fortfarande en del lok som jag "måste" ha (och här står förstås ett Märklin DSB N högst på önskelistan - det är ju själva hjärteroten i projektet).


När jag ändå svepte runt med kameran nere i källaren, så ”pissade jag på tallfället” att slå några plåtar på den aktuellastatusen för Röjout in Cell Block No 9. Nästan klart, den där gamla subwoofern ska dock förses med (h)julen som nu ligger i påsen uppepå, och därefter få rulla in i förrådet.
Bild

I andra hörnet av kortväggen, där tidigare min cellbrits stod, är det i princip urröjt så när som på att sänglampan ska kanske borde monteras ned.
Bild

Även den tämligen nyinrättade modellverkstaden har drabbats av förändringar och fått maka ihop sig lite, det där praktiska sidobordet som var så bra att lägga upp grejerna under ordnade former på har åkt ut! Men det ska nog vara möjligt att bygga vidare på Italerimodellerna ändå, när den tiden kommer.
Bild

Vad är det som är på gång, undrar ni säkert!?! Men jag säger som jag brukar: II B continued!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Huset fullt av påsk-gäster gör att forumet blir sorgligt försummat under några dagar. Den här tråden kan man dock inte låta bli att kika in på ibland och man upphör aldrig att förvånas.
Var kommer alla dessa billaster av ånglok och diverse annan mj-materiel ifrån?
Vad har han för planer med allt detta?
Ommöblering i källaren igen???

Håll oss nu inte på halster längre! Alla korten på bordet omedelbart, tack!

Kan bara hålla med om följande:
OlsoN skrev:Detta är den just nu mest underhållande tråden, kul att se att du Mats, mot alla odds, kan prestera detta!(Du har ju genom åren gett oss forumläsare en bild av att du har tummen mitt handen, men nu kan vi ju konstatera att så inte är fallet! Snyggt byggt!
Ja, här har han verkligen fört oss alla bakom ljuset. En forumets mr Hyde, skulle man kunna säga. Jag blir inte förvånad om det dessutom, när man minst anar det, skulle avslöjas att han är en framstående dragspelare. :? :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Var kommer alla dessa billaster av ånglok och diverse annan mj-materiel ifrån?
Vad har han för planer med allt detta?
Ommöblering i källaren igen???

Håll oss nu inte på halster längre! Alla korten på bordet omedelbart, tack!
Hahaha, ja jag förstår att du är förundrat nyfiken! :-JJ

Men du - som ju är cliff hangers fader här på forumet - måste väl ha förståelse för att jag "suger på de göttiga karamellerna" så länge det bara går! Tids nog ... :-CO

Under tiden kan ni väl börja spekulera i vad jag har för planer, skulle vara kul att läsa (och kanske ge en och annan ny kul infallsvinkel och "briljant" idé).
Sture Bylén skrev: Kan bara hålla med om följande:
OlsoN skrev:Detta är den just nu mest underhållande tråden, kul att se att du Mats, mot alla odds, kan prestera detta!(Du har ju genom åren gett oss forumläsare en bild av att du har tummen mitt handen, men nu kan vi ju konstatera att så inte är fallet! Snyggt byggt!
Ja, här har han verkligen fört oss alla bakom ljuset. En forumets mr Hyde, skulle man kunna säga.
:-CO
Sture Bylén skrev: Jag blir inte förvånad om det dessutom, när man minst anar det, skulle avslöjas att han är en framstående dragspelare. :? :?
Nåååå, riktigt sååååå lå(n)gt kommer jag nog inte att sjunka ... :=nee
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev Var kommer alla dessa billaster av ånglok och diverse annan mj-materiel ifrån?
Vad har han för planer med allt detta?
misstänkt att Herr "Saxofonkungen" byte skepnad till "Traderakungen" :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av modeljernbane »

Jeg tror jeg ved det, du har købt et let bruge Märklin anlæg( fine sager) og ryddet et rum og vil nu bygge Padborg med drejeskive, remise og station. Jeg holder med i, at det er den mest spændende tråd for tiden, her sker ting og sager [JC_doubleup.gif] .Men husk nu alle Danske lokomotiver der krydser grænsen skal have tre forlygter ellers kun to.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

100 000-kronorsfrågan besvarad

Inlägg av Mölle-Mats »

Oj, här kom svaren snabbt! [JC_doubleup.gif]
ford1929 skrev:
Sture skrev Var kommer alla dessa billaster av ånglok och diverse annan mj-materiel ifrån?
Vad har han för planer med allt detta?
misstänkt att Herr "Saxofonkungen" byte skepnad till "Traderakungen" :-CO
Helt rätt - 5 poäng (av 5 möjliga) inkasserade för korrekt svar på fråga 1!

Fick blodad tand när jag sålde av BOIS:arens grejer (ett jättetack till dig Janne som gav mig den möjligheten), dels så såg jag här en möjlighet att få hjälp att finansiera in egen hobbyutövning, och dels så tycker jag det är förbaskat kul att hålla på att köpa och sälja grejer och komma i kontakt med en massa trevliga hobbykamrater. Tid har jag ju som "statsanställd utan motprestationskrav", och att fördriva den med att mata änder i hamnbassängen - näe, det passar liksom inte mig! :D

Knöt bl a kontakt med en mycket trevlig gentleman på Helsingborgs-mässan, som nu efter en massa års kuskande runt på marknader med en massa grejer kände att "been there, done that" gällde, så vi kom överens om att jag fick köpa upp hans lager till "affärsmässiga villkor". Jag har ju ett "sovande" IT-konsultbolag i bagaget, som jag nu ändrar verksamhetsinriktning på och även namnet - Mölle-Mats AB är ju ett givet förstahandsval (hoppas Bolagsverket godtar det). Registrerar även en bifirma "Möllywood Productions" när jag ändå håller på ... :-CO

Så bilderna på det ena lasset (det med släpet) tog jag när jag hade hämtat hem mitt nyinköpta lager. Närmast väntar en fotodokumentation och "preppning" av auktioner för det här materialet - här finns massor av grejer från ett mycket fint handbyggt Jeco Da-lok i mässing (man gjorde en liten serie om 100 st för dussintalet år sedan. Ett riktigt mästerverk, men smakar det så kostar det) till glödlampor och allt mellan himmel och jord däremellan (t ex "normalt" rullande material , husbyggsatser, landskapsbyggnadsmaterial, elektronikpryttlar - däribland de ekivoka Viesmann-figurerna osv).

Det mesta rullande materialet har svenska förebilder från i huvudsak epok III och framåt, allt är nog i skala H0 men det finns gott om lok för såväl 2R- som 3R-systemen. Men det fanns ju även några dansker och tysker av lämplig modell med i de 28 brödbackarna, och de blir förstås kvar hos mig! :-BS

Så är det något du söker så skicka mig ett PM, så kan jag snabbt kolla om det finns. Jag ska även ta fram en Excel-lista och bilder på allt som finns som jag kan maila till intresserade, men det tar väl ett tag – det är mycket grejer.

Men innan möjligheten att göra den här affären dök upp så har jag även gjort lite svep på Blocket, och det leder oss raskt över till nästa svar:
modeljernbane skrev:Jeg tror jeg ved det, du har købt et let bruge Märklin anlæg( fine sager) og ryddet et rum og vil nu bygge Padborg med drejeskive, remise og station.
Här delas en till 5-poängare ut - helt rätt!

Jag fann en komplett anläggning som precis ska rymmas "på tvären" i mitt "kontor"/lager/modellverlstad/Cell Block No 9 eller vad man nu ska kalla det där rummet i källaren. En färdigbyggd anläggning som avspeglar en liten tysk stad någonstans baserad på Märklins digitala system!
Bild

Bild

Väldigt mycket på den här anläggningen är ju så ”rätt” för mig, den lilla staden kan nog få passera som Padborg (möjligen fär jag väl försöka hitta ett stationshus som är lite mer likt förebildens på lite sikt – Auhagen har ju en rätt lämplig modell som nog kan kit bashas till lite). Och kolgruvan, jag säger bara kolgruvan – YES!!! :-T Här tänker jag mig dock att ersätta de bortre stickspåren samt den del av staden som står till höger om dem – där ska Frichs remisen husera!

Berget däremot går nog bort tyvärr. Dels så är väl höga berg inget som är speciellt utmärkande för landskapet på södra Jylland, och dels så får jag ”skohorna in” anläggningen på bredden i mitt utrymme och kommer då inte att kunna komma åt spåren inne i tunnlarna genom öppningarna från baksidan ifall det sker en urspårning där inne. Så här tänkte jag mig en enkelt avlyftbar liten skiva i stället (så att man kan komma åt eventuellt urspårade tåg uppifrån i stället), där de överblivna” stadsbyggnaderna som ska flyttas får stå. En ”snabbkontakt” för de få ledningar som behövs till den avlyftbara sektionen måste också till, för givetvis så är ju byggnaderna försedda med innerbelysning (varje MJ-anläggning med självaktning har ju givetvis husbelysningar – det vet vi väl alla! :mrgreen: ).
modeljernbane skrev: Men husk nu alle Danske lokomotiver der krydser grænsen skal have tre forlygter ellers kun to.
Ah, där kom ju just en sådan där underbar kommentar som jag önskar! Vi hade ju en diskussion om just det här med ”treögda” danske lokomotiver för ungefär ett år sedan, så det är ju ingen nyhet för mig – men den vetskapen hade väl somnat till lite i mitt bakhuvud. Tack för att du påminde mig! :=KOMP

Och givetvis så fick jag genast en plan (lyyysande Mazze, lyyysande), ett gränsöverskridande danskt damplokomotiv är ju ett måste! Alla lämpliga färdigmodeller som finns att köpa från Märklin/Trix och Roco är ju ”tvåögda”, men om man tar ett tyskt Br 50 med tre strålkastare och ”förädlar” det lite, så får man ju en ”Stortysker” som får korsa gränsen (jag har ju rätt bra koll på vad som behöver göras för att danskifiera sådana lok numera)! Blir ett kul projekt, och Skilteskoven erbjuder ju dekaler med en massa olika driftsnummer … Och en lämplig Br 50:a att utgå ifrån har ju faktiskt Märklin haft i sina startsatser, så här är väl förhoppningarna rätt goda att kunna finna ett lok till ”rimliga” pengar så jag slipper "förstöra" ett ”samlarobjekt”!

Men nu har jag inte tid att sitta här och skriva inlägg längre, även om det är aldrig så trevligt – trabajo trabajo …
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: 100 000-kronorsfrågan besvarad

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
modeljernbane skrev: Men husk nu alle Danske lokomotiver der krydser grænsen skal have tre forlygter ellers kun to.
Ah, där kom ju just en sådan där underbar kommentar som jag önskar! Vi hade ju en diskussion om just det här med ”treögda” danske lokomotiver för ungefär ett år sedan, så det är ju ingen nyhet för mig – men den vetskapen hade väl somnat till lite i mitt bakhuvud. Tack för att du påminde mig! :=KOMP

Och givetvis så fick jag genast en plan (lyyysande Mazze, lyyysande), ett gränsöverskridande danskt damplokomotiv är ju ett måste! … Och en lämplig Br 50:a att utgå ifrån har ju faktiskt Märklin haft i sina startsatser ....
Lite paus i inventeringsarbetet, och då passade jag på att titta lite på eBay om där fanns några billiga Märklin startsats-Br 50:or. Hittade något exemplar, men så snubblade jag över den här - som gjord för att "förädla" till ett DSB N-lok:
http://www.ebay.de/itm/Fleischmann-4805 ... Sw--1WsPvK

Här finns ju en radda detaljer som är helt rätt till skillnad från Märklins startsatslok, rökskärmarna - och handtagen bak på tendern finns med. Stegarna bak på tendern ser ut att vara separat monterade (det ör de kanske även på Märklinaren), så då kan man ju lätt avlägsna den högra (om den nu finns med).

Då infinner sig en fråga till, under förarhytten så har loket någon form av en stor magnet ner mot rälsen - jag vill minnas att någon talat om för mig att de är avsedda för att ansluta ångloken till det tyska säkerhetssystemet (motsvarande vårt svenska ATC). Var detta ett krav även för de danska lok med tre forlygter som fick korsa gränsen (på de lok som bara kördes inom Danmark så har jag inte sett denna utrustnign monterad)?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Då får man gratulera till en rejäl investering Mats!
Tycker jag känner igen banan - Blocket?
Ser fram emot framtida uppdateringar [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Då får man gratulera till en rejäl investering Mats!
Tycker jag känner igen banan - Blocket?
Ser fram emot framtida uppdateringar [JC_doubleup.gif]
Tack broder! :=KOMP

Jodå, jag hittade anläggningen på Blocket.
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av tågtyckarn »

För att du ska få lite mera inspiration så hittade jag två länkar.

http://www.militarymodelling.com/news/a ... otive/3326

Lägg märke till den boggielösa tendern.

http://www.reynaulds.com/micrometakit/mmk0052.html

Br52 i panzartågsvarient.

http://armorama.com/modules.php?op=modl ... _id=168777

Br 50a bombad

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:För att du ska få lite mera inspiration så hittade jag två länkar.
...
Br 50a bombad
Tycker du inte att jag är tillräckligt bombad och hittar på dumheter så det räcker och blir över ändå!?! :shock:

Nu var ju andra världskriget tack och lov slut sedan närapå två decennier 1963, som jag ju tänker mig att avbilda (ungefärligen i alla fall). Men faktum är att jag satt och tittade på en Roco-modell av ett Br 50 ÜK i Wehrmachtskrud på eBay idag, det låg länge på löjligt låga bud men stack iväg på slutet (tack och lov).

Broder Modeljernbane har dock lyckats förmå mig att inse att jag måste ha en N-maskin med tre forlygter, som därmed får köra även in i Tyskland. Där lyckades jag hitta ett riktigt bra "råämne" att "förädla" i en gammal Fleischmann-modell (här är de flesta av de viktiga detaljerna på en dansk Stortysker rätt redan från början), som till på köpet är digitaliserad för 3-rälssystemet - och det begärda priset på € 119,99 kändes ju rent av billigt (samlarvärdet - i den mån Fleischmann-lok kan ha något sådant - lär ju bli förstört hursomhelst ...)!
Bild

Men det var väl det enda som hände på Frichs remisen idag, all tid har gått åt till mina "wheelin´n´dealin"-projekt ... Hittade bl a tre stycken Heljan "Rundnaeser" i backarna på lagret, men inte ett enda i den vackra danska skruden i vinrött med det bevingade hjulet i nosen (det handlar uteslutande om de stackars lok som kommit tillbaks till Sverige och förstörts genom att bemålas på de mest skändliga sätt -
t ex TÅGAB TMY 106 Great Northern i vidrig morotsorange och bajsbrunt eller ännu värre IBAB:s förskräckliga graffitibemålade TMZ 104 ...) - bort, bort, bort!!! :evil:

Det seglade i o f s upp en "riktig" Rundnaeser - digital Märklin med ljud - på Tradera ikväll, men budgivningen drog iväg alldeles för högt så jag klev aldrig in (nu var jag duktig va? :-BS ).


Men apropå bombade lok, så drabbade det även vår Svenska Drottning F 1200 under andra världskriget, då hon gjorde tjänst som ett E-lok hos DSB. Dessbättre så fick hon bara lättare skador då. Så Getå-olyckan är inte det enda våldsamma missöde som den maskinen varit med om!

Lite intressant info om den där snubben som byggt en modell av det bombade loket b t w, han har utgått från en modell av en Br 52:a för att skapa en Br 50, är ju i princip samma sak som jag gör med min norske Stortysker - fast tvärt om! :-BS

Blev ju också tvungen att kolla upp lite om Hobby Boss byggsats för Br 52, och om den skulle varit ett bättre utgångsmaterial för mitt bygge av den norske Stortyskern. Visst är en hel del detaljer mycket bättre där, men byggsatsen har den där stelramstendern. Ochh är skulle man inte kunna ta den genväg som jag gjorde med att använda en gammal Märklin Wannentender, Hobby Boss-modellen är i skala 1:72!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Om någon nu blivit sugen ...

Inlägg av Mölle-Mats »

... på att bygga ett eget norskt "Stortyskern"-lok av en Italeri-byggsats enligt min metod, så finns det nu en överdel till Märklins Wannentender till salu på eBay:
http://www.ebay.de/itm/Marklin-280310-T ... SwFqJWo6Oo

Så kom igen nu gubbar, en NSB 63a är ju ett måste även på anläggningar med svensk förebild! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av St. Mikael »

Hej MM.
Jag har med ökande intresse kikat på din tråd. Märklin är inte helt my cup of tea, och inte röda underreden heller. Men när jag upptäckte att det handlade om Danmark och Norge blev jag mer intresserad... Jag bor nära Hamar i Norge, och för inte så länge sedan fick jag reda på att denna plötsligt stod ute i det fria. Nu ska jag inte påstå att jag vet något som helst om tyskerloken i Norge eller Danmark. Du vet nog mycket mer? Men det var lite roligt att cykla ned till stan, och faktiskt finna den :-JJ
Är detta av intresse?
Bild
Jag tog flera bilder, så detta är en teaser (om du vill...)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

St. Mikael skrev:... Är detta av intresse?
Om det är!!! [JC_doubleup.gif] Och jättekul att jag lyckats fånga ditt intresse!
St. Mikael skrev:Jag tog flera bilder, så detta är en teaser (om du vill...)
Absolut, väldigt gärna! Alla bilder på de här maskinerna är ytterst välkomna - och i synnerhet i färg (de flesta bilder jag hittar på nätet är ju svart/vita från "the golden days").

Just det här exemplaret är väl det som Norskt Jernbanemuséum (hoppas jag fick namnet rätt nu) äger, och som också stått förebild till Märklin/Trix modell. Har fått lite bilder på henne via broder Traveller tidigare, troligen var hon helt nyrenoverad och blank och fin på dem. Här ser hon ju lite mer "använd" ut, och det bara förhöjer ju intrycket av ett nästan levande väsen (som ju ånglok är). Och jag hittade genast detaljer på din bild som blir till stor nytta när jag ska bygga min Italeri-modell så småningom, bl a om hur jag ska utforma det gångbord som jag ska korta ned.

Tyvärr finns inte samma möjlighet när det gäller de danska "Stor"- och "Gammel-tyskerne", de är sedan länge utskrotade allesammans. Tur nog så är det ju inte så mycket färgsättningshjälp som krävs på dem, de är ju kolsvarta så när som på skorstensbåndet i Dannebrogens färger ..
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av St. Mikael »

Som lovat, flera bilder. Som du ser var loket gott säkrat med biltemastroppar ( en på varje sida) det satt också en klisterlapp på ca 3x5cm, 3 meter opp i luften, under ett av fönstren som sa att det tillhör Norsk jernbanemuseum.
Bild

Bild

Bild
:)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

St. Mikael skrev:Som lovat, flera bilder. Som du ser var loket gott säkrat med biltemastroppar ...
Tack för fina bilder, de blir jättebra att ha som referens när jag ska utforma detaljerna på mitt bygge. Men Biltema-stropparna hoppar jag nog över, även om den klara blåa färgen är ett snyggt pikant inslag på loket! :-CO

Men det får nog anstå ett tag med vidare bygge av den norske Stortyskern dessvärre, är i full schwung med en massa andra projekt och göromål just nu. Har tillbringat dagen så här långt vid "packdisken" (som jag installerat i tvättstugan ...), och det blev lite småstressigt mot slutet för att hinna lämna in försändelserna innan PostNords företagsservice-ställe (jo, det finns faktisk "riktiga" postkontor fortfarande, inte bara ICA-butiker) i Höganäs slog igen för dagen. Blev också en sväng in om Bogrens Tobak för att lämna en massa paket (bl a innehållandes den där förkättrade "piratkopian" på en Märklin Da-lokkorg, som jag tydligen anses ha "lurat på" en köpare ...) som ska skickas med Schenker + hämta veckans ranson av Livarde cigariller.

Påsken är ju passerad, och det innebär ju att vinterdvalan här i Mölle by the sea är över för den här säsongen, turisterna börjar återvända till byn och det märks genast i trafiken - tar närapå dubbelt så lång tid att avverka de 11 km till Höganäs som under "vintertid". :evil: Tog ett litet återfall med "das Auto som vingklippt jakt-Messerschmitt" på vägen in, och kände att jag behövde få ner pulsen igen när jag kom hem - så det fick bli en överdos socker i form av en sista äggtoddy för i år samt en koffeinöverdos (den lär väl följas av åtskilliga fler under året) i solskenet på altanen. Fick ju med mig ett paket i retur från Bogrens också, och måste förstås se vad det innehöll ...
Bild

Ja, här har jag ju definitivt frångått mina hittillsvarande principer att köpa "nö(r)dvängt ont-vagnar" för max 50 kr/styck, här handlar det om en Märklin-sats innehållandes 5 stycken helt oanvända DSB P-vagnar med last av kol (äkta, tror jag). Här handlar det ju om grejer med "samlarvärde" eftersom ju även originalkartongen finns med, men min avsikt är icke förty inte att låsa in dem i kassaskåpet och invänta framtida värdestegringar - nejdå, vagnarna ska köras på anläggningen. Vi får väl se om jag kan hålla mig ifrån att "förädla" dem med en väderbitning eller inte framöver. Jag har väl redan "grisiga" vagnar av den här typen så att det räcker och blir över, och skulle nog vilja öva lite till på dem först för att försöka få ett resultat som jag blir nöjd med innan jag ger mig på de här dyrgriparna.
Bild

Men nu åter till kolgruvan, har ett stort lager att inventera och fotodokumentera ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Månadens Mölle-Mats?

Inlägg av Mölle-Mats »

Jahaja, här kommer en liten avrapport om de senaste galenskaperna i Mölle. Någon tid för byggande/förädlande av ångloksmodeller blir det inte i dagarna, håller på med inventering och fotodokumentation av mitt lager nästan all vaken tid + att jag lyckades sälja lite gammal skåpmat på Tradera i helgen som gick, och det tar ju också sin tid att administrera.

Svängde in om ICA i Nyhamnsläge i eftermiddags för att bl a uträtta lite postärenden, och där var det kö vid postdisken pga något strul med ett postnummer som PostNords datorer vägrade acceptera för det paket som kunden före mig i kön förgäves försökte skicka. Så vi började småprata lite, och när jag nämnde att jag nu har som ambition att handla med modelljärnvägsgrejer så sade han: "men jag har lite grejer som jag ska sälja".

Det hela slutade med att jag hängde med honom hem och tittade lite och blev bjuden på fika, och tja - ni som väl vid det här laget känner mig anade väl hur det slutade:
Bild

N-skaleprylar har jag ju egentligen inte en susning om vare sig hur de fungerar (men det ska jag nog kunna utröna) eller hur begagnatmarknaden ser ut (men det lär jag väl bli varse). Tyckte dock det här var en lagom liten mängd att testa med, och det var inte värre pengar än att jag kunde skrapa ihop dem ute i de mest svåråtkomliga hörnorna på botten av kassakistan. Men nu råder "så oääääändligt mycket månad kvar så här i slutet på pensionen" - och månaden har ju inte ens börjat än ... :? Nu måste jag komma igång med försäljningen illa kvickt!!!

Men visst är de himla fina de där små modellerna, här fanns ju bl a det klassiska tyska snälltågs-ångloket Br 01 och ett antal tankvagnar, som det väl är tur att de inte är i skala H0, för då hade jag fått svårt att skiljas från dem! :-BS Ja t o m några snöklädda Tannenbaumar finns ju, de kan man kanske ha som smågranar på en H0-anläggning (så slipper jag stå och "spinna garnar" ackompanjerat av ljudliga protester från den gamla lagerslut Borsche borrmaskinen - den låter nästan värre än ett dr-gsp-l).

Och så dök det förstås upp ett annat problem som måste utredas - hur hantera ingående moms när jag handlar av privatpersoner? Ständigt dessa momsrapporter ... :evil:
Senast redigerad av Mölle-Mats den 30 mar 2016, 23:49, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Månadens Mölle-Mats?

Inlägg av Svante Andersson »

Mölle-Mats skrev:J

Och så dök det förstås upp ett annat problem som måste utredas - hur hantera ingående moms när jag handlar av privatpersoner? Ständigt dessa momsrapporter ... :evil:
Om du handlar av privatpersoner finns det ingen moms att leka med... den moms de eventuellt en gång i tiden betalade när de köpte prylarna är helt utanför bilden idag.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:hur hantera ingående moms
Broder, detta får mig osöööökt att tänka på en dålig historia (gammal och kass :-BS )
- Vad sa Gunnar Sträng när han fick något gott?
moms moms...
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Månadens Mölle-Mats?

Inlägg av Mölle-Mats »

Svante Andersson skrev:
Mölle-Mats skrev:Och så dök det förstås upp ett annat problem som måste utredas - hur hantera ingående moms när jag handlar av privatpersoner? Ständigt dessa momsrapporter ... :evil:
Om du handlar av privatpersoner finns det ingen moms att leka med... den moms de eventuellt en gång i tiden betalade när de köpte prylarna är helt utanför bilden idag.
Jag var rädd för det, då blir det full moms på hela beloppet när jag säljer ... Vad hände med det där med mervärdes-omsättningsskatt? Förr vet jag att man fick dra av "fiktiv" ingående moms i sådana här fall, men det togs väl bort för att det fifflades för mycket med det om jag minns rätt!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"