Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för all intressant information om krigslok på båda sidor fronten! Att tyskarna hade en hel del maskiner målade i "Kriegsgrau" (däribland Br 52:orna) kände jag redan till (har haft ett antal Mäklinlok i den kulören), men att man hade sådana även in the U. K. var nyt för mig!

Påminner mig om en bekant i Jaguarklubben, som stoltserade med att hans Mk VII var lackerad i Battleship Grey! Och Jaguar hade ju senare en kulör som löd under benämningen "Gun Metal Grey" också ...
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Den här vagnen är ett hopplock av en öppen vagn som man satt taket till Limas NSB godsvagn på. Så genom att ta av taket så har du återställt vagnen till originalskick (innan du lastade och målade den vill säga :) ).


Bild

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Den här vagnen är ett hopplock av en öppen vagn som man satt taket till Limas NSB godsvagn på. Så genom att ta av taket så har du återställt vagnen till originalskick (innan du lastade och målade den vill säga :) ).
Aha, tack för infon! Eftersom den låg i en "skräpkasse" tillsammans med ett antal andra leksaksmässiga Lima-vagnar, så antog jag att det var en "originalmodell".

Nå, om någon nu till äventyrs skulle råka ha behov av taket till en Lima NSB G4-finka, så "råkar" jag ha ett sådant över! Det har inte hamnat i skraldespanden endnu, så jag spar det bland alla "bra att ha-grejer" just in case ...
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:
Stefan S skrev:Den här vagnen är ett hopplock av en öppen vagn som man satt taket till Limas NSB godsvagn på. Så genom att ta av taket så har du återställt vagnen till originalskick (innan du lastade och målade den vill säga :) ).
Aha, tack för infon! Eftersom den låg i en "skräpkasse" tillsammans med ett antal andra leksaksmässiga Lima-vagnar, så antog jag att det var en "originalmodell".

Nå, om någon nu till äventyrs skulle råka ha behov av taket till en Lima NSB G4-finka, så "råkar" jag ha ett sådant över! Det har inte hamnat i skraldespanden endnu, så jag spar det bland alla "bra att ha-grejer" just in case ...
Här en bild på originalet.

Bild

Jag tyckte alltid att listen där dörren skulle löpa i var så överdrivet stor tills jag såg en bild på förebilden....

Såg föresten att du ju köpte in en sådan vagn förra året...

http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 100#p65002




Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev: Här en bild på originalet.
...
Såg föresten att du ju köpte in en sådan vagn förra året...
Stämmer bra, jag hade en sådan ett tag i höstas. "Hjälpte" våra vänner på Toy Collector att "städa bordet" på Nostalgimässan i Hbg i höstas, fick en dryg handfull godsfinkor av varierande fabrikat för ett mycket bra paketpris. Men just Lima NSB G4-finkan stack liksom ut från de övriga på något sätt, så den har nu med Traderas hjälp rullat vidare till en ny ägare som jag hoppas uppskattar den bättre.

Det ingick även bl a en vagn av ditt favoritfabrikat Kleinbahn i paketet, den gillar jag skarpt så den har fått en hedersplats i vitrinen!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Åh, herrejisses!! :o
Ett par dagar har man varit ifrån och här har det hänt massor (som jag inte begriper :( ).
Imponerande byggtempo och imponerande nörd-faktor. [JC_doubleup.gif]

Jag har (givetvis) inte mycket att komma med i ett sådant här kompetent sällskap. Det enda jag kan komma på är att jag tycker att färgen på koppelstängerna är självklar: duvblå. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Den nyansen blir vi sannolikt aldrig av med på Mötesspåret ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Åh, herrejisses!! :o
Ett par dagar har man varit ifrån och här har det hänt massor (som jag inte begriper :( ).
Imponerande byggtempo och imponerande nörd-faktor. [JC_doubleup.gif]
Joru, nu har jag kommit igång på allvar! :-CO
Sture Bylén skrev:Jag har (givetvis) inte mycket att komma med i ett sådant här kompetent sällskap.
Det är det nog ingen som förväntat sig heller ... :-BS
Sture Bylén skrev:Det enda jag kan komma på är att jag tycker att färgen på koppelstängerna är självklar: duvblå. [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Den nyansen blir vi sannolikt aldrig av med på Mötesspåret ... :-CO
Ledsen att göra herrarna besvikna, men det får räcka med en Stortysker med duvblå koppelstänger. Det lok jag nu ska bygga får nog mest troligt duvlila (men jag garderar med duvchokladbruna beroende på vad jag kan få tag på för nyanser på färg)!

Fick just ett mail från Schenker, min nya överdel till Wannentendern har ankommit utlämningsstället i Höganäs! [JC_doubleup.gif] Kan knappt bärga mig, så strax får das Auto göra tjänst igen! Blir ett svårt val vad göra i afton - detaljera NSB Wannentendern eller börja bygga DSB N-maskinen (hade ju tänkt börja med DB Br 41:an som "övningsobjekt", men om den nu i stället ska bli en DSB H med avlyft panna så är nog N-loket det som blir enklast att "smälla ihop"!). Hrmmm ... :?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:vad göra i afton - detaljera NSB Wannentendern eller börja bygga DSB N-maskinen (hade ju tänkt börja med DB Br 41:an som "övningsobjekt", men om den nu i stället ska bli en DSB H med avlyft panna
Själv har jag just lyft ur en sektion på anläggningen och står i valet och kvalet omkvällens arbete blir DHB (Dahlqvists huvudbyggnad) eller DUH (Dahlqvists uthus) eller eventuellt NSH (Nilssons sk-thus) med öppningsbar baklucka.... :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:vad göra i afton - detaljera NSB Wannentendern eller börja bygga DSB N-maskinen (hade ju tänkt börja med DB Br 41:an som "övningsobjekt", men om den nu i stället ska bli en DSB H med avlyft panna
Själv har jag just lyft ur en sektion på anläggningen och står i valet och kvalet omkvällens arbete blir DHB (Dahlqvists huvudbyggnad) eller DUH (Dahlqvists uthus) eller eventuellt NSH (Nilssons sk-thus) med öppningsbar baklucka.... :?
Vad bra att du förklarade tre-bokstavsförkortningarna, dem hade vi inte förstått annars. Har ju glömt att du är tåg-anal-fabet, så jag får väl förklara jag med: DSB betyder "Danske StatsBaner" och NSB "Norske StatsBaner" (sedär, nu fick jag ge dig en gliring igen ... :-JJ ).

Just hemkommen från min utflykt till "storstan" Höganäs, nu vidtar uppackning och sedan blir det ett pass i modellverkstan ...

II B continued!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Love me tender

Inlägg av Mölle-Mats »

Idag blev det så en tendermodifierar-dag igen efter det att den nya överdelen till Wannentendern lyckligen ankommit till Mölle. Som synes en Kriegsgrau variant. Lade upp den bredvid den (än så länge i alla fall) oförstörda tendern till dubblett-Br 38:an. Rent visuelllt så ser de ju rätt snarlika ut, men passar den nya överdelen att montera på den gamla underdelen?
Bild

Tja, det var ju bara att skruva isär tendern och prova – och häpp, den passade finfint (använde mig tillfälligt av Br 38 originaltenderns underdel som ”arbetsbänk" för bearbetningarna, ville ju inte riskera att skada fr a ångvärmeröret när jag höll på och fixade med överdelen)!

Notera den där förhöjningen i bakkant på överdelen, det är Märklins tolkning av räcket som löper tvärs över tendern i bakkant. Epa-lösning om ni frågar mig!
Bild

Räcken var ordet. Jag tänkte mig ”återanvända” de räcken som sitter på den här rätt obskyra vagnen, som ingick i ”allt härifrån till hit på bordet för 100 spänn”-vagnparken som jag ”fyndade” på Nostalgimässan i söndags.
Bild

Det visade sig nog vara ett bra val! Efter en stunds klippande, uträtande och böjande av de där räckena samt ”modifierng” av en grov synål som vertikalstötta så såg det ut så här (nu har jag provmonterat på den rätta NSB 63a-anpassade underdelen). Som synes så valde jag den U-formade varianten på räcket uppepå tendern för att få lite variation mot Märklin-varianten. Det nedre tvärräcket är ännu inte monterat, behöver spackla överdelen lite efter avlägsnandet av Märklin-tolkningen av räcket.
Bild

Det blev en liten snutt tråd över, så jag försökte mig också på att fixa till de där handtagen bak på DSB N-tendern, som Märklin (och Italeri) helt sonika exkluderat på sina modeller (gäller även för de tyska versionerna av deras modeller). De blev väl inte särskilt lyckade (dagens understatement) tycker jag, men när de målats svarta och ses på lite håll så kanske de passerar ändå!?!

Så här ser det ut på den verkliga förebilden (källa: tog-billeder.dk):
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:DSB betyder "Danske StatsBaner" och NSB "Norske StatsBaner" (sedär, nu fick jag ge dig en gliring igen ... :-JJ ).
En liten korreksjon: NSB er "Norges Statsbaner", med genitiv-s. En kort periode da alt skulle være symmetrisk i Unionen fantes forresten også "Sveriges Statsbanor" (forkortet SSB), men det ble det brått slutt på etter 1905. Det var jo ikke like påkrevet å påpeke at SJ var svensk med Norge ute av bildet!

Ellers skrider byggeprosjektet stadig fremover, ser jeg [JC_doubleup.gif]

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Traveller skrev:En liten korreksjon: NSB er "Norges Statsbaner", med genitiv-s.
Stort tack! :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Traveller skrev:En liten korreksjon: NSB er "Norges Statsbaner", med genitiv-s.
Stort tack! :mrgreen:
Tack broder Traveller för tillrättaläggandet. Försökte mig faktiskt på källkontroll den här gången för att söka de korrekta uttydningen, men gick bet - stod inte utskivet i klartext på NSB:s website alls.

Och Sture, passa på att njuta nu när jag för en gångs skull hade lite fel! :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

det tar sej..... :-r2



Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Försökte mig faktiskt på källkontroll den här gången för att söka de korrekta uttydningen, men gick bet - stod inte utskivet i klartext på NSB:s website alls.
Dagens NSB AS heter faktisk ikke "Norges Statsbaner", men bare "NSB" (forkortelsen har blitt det juridiske navnet). Er det ikke likedant med SJ?

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

MM gör en Sture

Inlägg av Mölle-Mats »

Nä, de där av överbliven 1 mm ståltrå egenhändigt ihopsvängda handtagen uppe på DSB N-lokets tender blev inte alls bra, när jag vaknade i förmiddags blev första åtgärden att "göra en Sture" - väck med krafset och börja leta efter en bättre lösning! Synålarna, som ju resulterade i en vertikalstolpe på NSB-tendern, köpte jag egentligen för att göra de här handtagen till DSB N-tendern av - men vid en närmare granskning av dem så - nä!

Rotade igenom en liten låda med sju miljarder småprylar som följde med BOIS:ar-Jannes grejer, nog mest överblivna från diverse UGJ-vagnsbyggen tror jag. Här finns allsköns "bra att ha"-grejer när man håller på med att kit-basha lok och vagnar, men inte ens i den hittade jag något användbart. Men så föll min blick på en karta med diverse redskap (däribland några spadar, där en ska hamna på den här tendern så smningom i form av en "diagonal disaster") och framför allt på de tvenne velocipederna. De där pedalnaven i kombination med ett ramrör kanske!?!
Bild

Efter lite karvande med hobbyskalpellen och limmande så såg det ut så här - betydligt bättre i mina ögon!
Bild

Så slamrade det till i brevlådan, nu så kom rätt tender från das Vaterland till DSB T-maskinen:
Bild

Bild

Den här tendern ska ju fortfarande användas för ett lok med öppen förarhytt, så jag slipper ju omaket med att såga bort plattformen och sidodörrarna i framkant.

Sedan drog jag iväg på vad som skulle bli en rätt rejäl och händelserik resa. Började med att besöka en hobbybroder i Halmstad, som har en digital Märklin-modelljärnväg. Tog med den vackra Württembergskan och NSB 63a-loket som jag nyligen inhandlat för att provköra dem, men resultatet av de testet föll inte så väl ut. Så på hemvägen svängde jag in om EuroHobby i Munka Ljungby och lämnade in de bägge patienterna till Lokdoktorn Clas för lite behandling, vi får hoppas att det inte är några alltför allvarliga (och dyrbara) åkommor på dem. Bad också om ett kostnadsförslag för att bygga om Stortyskern, som ju bara har en sådan där enkel Delta-dekoder, men en "riktig" digital ljuddekoder.

Behövde lite mer färg till mina små delprojekt, men där var sortimentet lite för begränsat så det blev en sväng om Helsingborg och Hobby Center också. Fick bl a tag i en schysst lila nyans, men det mest akuta behovet var en sprayburk med svart färg. Väl hemma applicerades denna på min svart- och Kriegsgrau Wannentender, och så här blev det:
Bild

Så blev det lite svartmålning även av danske-tendrarna. Den där tendern till Märklin 3099 (Br 38/DSB T) var inte alls lika lätt att demontera
som systermodellens Wannentender, så jag beslöt mig för att penselmåla allt på en i princip komplett ihopsatt tender. Ekerhjul och ramverk var verkligen delikat detaljerat på ett helt annat sätt än Wannentendern, här handlade det definitivt inte om någon förenklad Kriegs-produktion när förebilden byggdes! Lite synd var det väl att måla alltsammans svart, då framgår ju inte det fina detaljarbetet lika tydligt - men så här blev det i alla fall.
Bild

Den lila färgen då, undrar ni säkert? Jodå, första strykningen av koppelstängerna är gjord, men här behövs nog mer arbete innan resultatet blir presentabelt - så dem får ni vänta på! :-BS
Senast redigerad av Mölle-Mats den 12 mar 2016, 17:42, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:Försökte mig faktiskt på källkontroll den här gången för att söka de korrekta uttydningen, men gick bet - stod inte utskivet i klartext på NSB:s website alls.
Dagens NSB AS heter faktisk ikke "Norges Statsbaner", men bare "NSB" (forkortelsen har blitt det juridiske navnet). Er det ikke likedant med SJ?
Utan att veta säkert, så tror jag att du har rätt.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:och framför allt på de tvenne velocipederna. De där pedalnaven i kombination med ett ramrör kanske!?!
Jaaa...Heureka! Sådant där letande efter lämpliga delar är en väldigt rolig del av hobbyn. Det blev mycket bättre! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Dagens rapport från kolboxen

Inlägg av Mölle-Mats »

Så en liten avrapportering från tenderavdelningen hos Frichs Remisen om dagens förehavanden. Dagens första åtgärd blev att montera ihop Wannentendern till NSB 63a-loket, så här blev den till sist (dagens första goda idé blev att även förse den med den förebildsenliga modellen av det bakre kopplet, som tillhör den byggsats av den Kabinentender som inte ska byggas). Som referens har jag ställt den ”oförstörda” Wannentendern till Br 38:an bredvid, det har ju hänt en hel del sedan de båda var identiska!
Bild

Bild

Nästa steg blev att bygga klart tendern till DSB N-maskinen. Jag skrev ju tidigare att Märklin ju har missat de där handtagen bakpå tendern, som jag förfärdigade av velociped-navpartiet – men får väl delvis göra avbön. Mitt uttalande äger sin riktighet när det gäller det N-lok som jag ägde ett tag under förra året (artikelnummer 37846, som väl presenterades för tiotalet år sedan), men när jag tittar i årets Märklinkatalog så ser jag att de finns med på den uppgraderade (vilket vidrigt ord – får mig osökt att tänka på …) version som man nu saluför (artikelnummer 37818). Däremot är jag fortfarande skeptisk till att de fått med den där ”diagonala disastern” kolskyffeln på kolboxens bakre kant – men den har jag med!!! Det är de små små detaljerna som gör´et! :-BS
Bild

Så över till en där tanken om ett lokchassi ståendes på spåret och ångpannan hängandes ovanför i en bockkran, den har definitivt slagit rot i min skalle – måste ju bara genomföras! Och här tänker jag då försöka få till den där överblivna Br 41-byggsatsen till något som åtminstone kan uppvisa en avlägsen likhet med ett DSB H-lok (som i alla fall nästan har samma axelföljd med 4 drivaxlar). Så därför satte jag igång med att svartmåla alla de chassidelar, koppelstänger och hjul som jag ju ägnat så mycket möda åt att måla röda till det nu nedlagda delprojektet at bygga en Br 41:a för vitrinen.

Och till ett DSB H passar ju den redan byggda Kabinentendern inte alls, men jag har en plastmodell av ett ”SJ” ånglok (om det har någon verklig svensk förebild egentligen är jag väldigt skeptisk till), vars tender väl inte är helt väsensskild från H-lokets. Det där loket, eller resterna av det egentligen, drog jag på mig i väldigt söndrigt skick för länge sedan – varför minns jag inte, antagligen följde det väl med när jag köpte någons anläggning!?! Nå, jag tänkte då att det ju skulle bli rätt smutt på min då planerade kombinerade bil- och tågskrot som ett ånglok under upphuggning. Loket – eller några av dess delar i alla fall, är ju väl känt i forumsammanhang som de lösa svarta plastbitar som ligger bredvid på den numera klassiska bilden på undertecknad när jag shimsar ett Märklin Br 53 med Kondenztender med vinkelslip, huggmejsel och Volvo-verktyget.

När vitrinen gapade tom efter höstens utförsäljning (då bl a mina DSB N och T-lok ”rök”, ett beslut som jag väl så smått börjar ångra nu) så kletade jag dock ihop det där loket med blixtlim för att ha något att ställa på spåren i vitrinen. Nu har jag ju också BOIS:ar-Jannes fint vädrade SJ-lokstender, och jag tänkte att det är ju synd att ”förstöra” den med en danskifiering, så jag ”snor” ”skrotlokets” tender till mitt DSB H och behåller BOIS-tendern till ”skrotloket” i stället (får väl lägga lite energi på att snygga upp och vädra själva loket framöver, så det matchar tendern).

Nå, så jag stegade resolut upp till vardagsrummet och hämtade ner den där tendern, och målade över SJ-loggan och den röda bakre buffertbalken med svart när jag ändå var igång och fejade med denna kulör. Här dök det upp en lite oväntad vändning, normalt när jag danskifierar tendrar så brukar jag ju få ta bort ett par strålkastare, men i det här fallet så fanns det inga – så jag fick limma dit en i stället! Har ju skurit bort ett antal på de plastbyggsatsdelar som ska bli danska lok/tendrar, så råmaterial behövde jag inte leta efter den här gången.

Nå så här såg det ut så småningom, dagens skörd blev även en trojka DSB-tendrar som nu är princip färdigställda (lite dekalering återstår dock).
Bild

Det tog en rejäl stund och var väl inte så där värst jätteroligt, och som ni väl vet vid det här laget så sätter mina associationsbanor igång att löpa rätt fritt när jag sysslar med ett lite småtrist jobb (lugn Sture, det blev inga nya nidvisor idag!). Jag har ju sett en del modeller av ”riktiga” danska ånglok (alltså tillverkade av Frichs i Danmark och inte inköpta tyska lok) från diverse olika tillverkare, och de brukar ha taken målade i en rätt ljus grå nyans. Så ska jag förstås ha det på min H-pastisch …

Tog en liten paus och surfade runt och tittade på bilder av H-lok (jösses vad många kul detaljer jag hittade), och fick kanske svaret på varför taken målats grå på modellerna av aegte danske damplokomotiver – taket var helt slätt och ser ut att vara täckt med papp (antagligen är väl taket byggt i trä). Så ser ju inte taket ut till Br 50 eller Br 41-loken, där finns någon form av öppningar som täcks av en liten skärm – antagligen är det väl för att får bättre ventilation i förarhytterna.

Så jag tog taket från en av byggsatserna, ”opererade bort” utstickande delar och spacklade igen försänkningar. Tanken är att sedan lägga papp på det släta taket med hjälp av kirurgtejp (en metod som jag ju blev tipsad om när jag isolerade ångvärmeröret på den norska Wannentendern). Här en liten bild på det spacklade (men ännu inte slipade, behöver nog härda över natten först) taket och som jämförelse ett i originalutförande.
Bild

Det här ventilationsarrangemanget (om det nu är det) i taket kändes ju som tysk Qualitäts-Präzision av yppersta Herr Doktor Ingenieur-klass på något sätt, och då dök tanken upp – när man förenklade Br 50 till krigsloket Br 52, skippade man den här lösningen då? En snabb koll på mina referensbilder, bilder uppifrån på ånglok är ju inte så vanliga precis, men tur nog så har broder Johan Molin begåvat oss med en bra bild snett uppifrån på sitt Trix norska Stortysker! Och mycket riktigt, dessa lok har ett i princip helt slätt tak sånär som på en rektangulär låda mitt uppe på.

Nå, den danska Stortyskern är ju baserad på ett Br 50, men ÜK-versionen, som ju är ett krigslok det med, hur är det med det? Ja tittar man på Märklins versioner så har de bägge två standard Ingenieurs-Präzision-tak, men när jag tittar på gamla foton på de verkliga förebilderna så ser de ut att ha ett liknande tak som Br 52/63a.

Nå, nu får jag testa under morgondagen hur det blir att karva/spackla och bara måla det första taket, om det går hyfsat så får jag göra det med de andra två också. Skulle det misslyckas att få till något vettigt av det första så är det ju inte hela världen, det ska ju ändå kläs med kirurgtejp (och då får väl de båda Stortyskerne dras med felaktiga tak).

Jaja, löser man ett problem så dyker det genast upp nya – men samtidigt är det ju utmanande och tusan så roligt!!! Men för att känna att jag i alla fall kommit någon vart, så ställde jag upp mitt DSB T på den nu tomma vändskivan, det är ju klart så när som på att det ska dekaleras!
Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 13 mar 2016, 14:17, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Arne Lindgren »

Du fortsätter förvåna mig!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Duvlila koppelstänger

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:Du fortsätter förvåna mig!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
För att inte tala om mig själv! :-CO

Nå, nu är så koppelstängerna till NSB-loket till slut färdigmålade - den här gången i kulören lila. Försökte fånga dem på bild, men den här kulören har kameran och/eller bildskärmen väldigt svårt att presentera på ett rättvist sätt. Försökte ta bilden i (grådassigt) dagsljus, men den framstår ändå som mer mörkblå än lila. I verkligehet upplever jag den som betydligt mer åt det lila hållet .... Men nåja, ta nyansen med en rejäl nypa salt, här är i alla fall koppelstängerna.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev Men nåja, ta nyansen med en rejäl nypa salt, här är i alla fall koppelstängerna.
huvudsaken det känns "Rätt"...eller hur ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle-Mats skrev Men nåja, ta nyansen med en rejäl nypa salt, här är i alla fall koppelstängerna.
huvudsaken det känns "Rätt"...eller hur ;)
Japp! :=KOMP Och det gör det!

Ska bli spännande att se dem i solljus monterade på loket när det är färdigbyggt, min förhoppning är då att de ska lysa upp hela anrättningen på ett mycket snyggt sätt!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nu nördar jag loss ordentligt!

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja det där med tak på lokförarhytterna på Krigsloken snurrade runt i min skalle under natten, så det var bara att börja dagen med att undersöka hur de såg ut egentligen. Inventerade mitt bildförråd av Stortysker, och fann följande (ber om ursäkt för den gryniga bildkvaliteten, jag har "blåst upp" små detaljer från redan ursprungligen ganska "webb-lågupplösta" helhetsbilder):

Bild
Så här ser det ut på en NSB 63a. Det är inte bara den där ”lådan” i takets främre del som finns där (som ju Märklin/Trix fått med på sin modell), det ser ut att finnas även en öppningsbar taklucka i den bakre delen. I övrigt syns taket vara helt slätt.

Bild
Och motsvarande vy på ett DSB N. Här är det bara en öppningsbar taklucka i takets främre del och den främre falsen i taakets framkant ska finnas med, däremot så tycks det gå någon form av upphöjning lite snett lutande framåt lite längre ner på taket .. Antagligen är den till för att leda ner regnvatten så att det inte hamnar i nacken på lokföraren när han lutar sig ut genom sidoöppningen i förarhytten!?! Kan nog bli en knepig detalj att få till i skala H0 är jag rädd …

Vad värre är – förvisson har Br 50/N-loken en förarhytt som är öppen i bakkant, men det syns kompenserats att att något bakväggs-aktigt sitter på tendern i stället. Så ser inte den Br 41-tender ut som jag ska ha till loket, men på den Kabinentender som ju egentligen tillhör det här loket så finns den med. Nu ska jag inte bygga den andra Kabinentendern (behöver ju bl a kabindörrarna till NSB 63a-lokets slutna förarhytt), så jag hoppas att jag kan karva till ”den felande biten” från Kabinetenderns del och limma på den på tendern. Men det får nog anstå tills loket är färdigbyggt, så jag kan måtta in ordentligt.
Bild

Har ju tidigare noterat att de olika exemplaren av NSB 63a-loken uppvisar en hel del skillnader vad gäller utförandet av vissa detaljer, och hittade nu även lite avvikelser mellan olka exemplar av DSB N-loken. Det ”roligaste” fyndet tycker jag var Nr 205, som dels har ”igenlagda” främre fönster i förarhytten, men också en stege ungefär mitt på loket på höger sida (stegen återfann jag även på bilder av Nr 207, som ju är det som jag köpt dekaler till. Däremot så har det loket 2 sidofönster per sida).
Bild

Så kollade jag lite på det där taket som jag ”provmodifierade” igår, och jag tyckte att resultatet såg rätt lovande ut. Så det var bara att sätta igång med att karva bort allt ”onödigt tjafs” som inte ska vara kvar på taken. Till vänster det ”färdigmodifierade” taket, i mitten ett ”renskuret” och till höger ett i orört originalskick.
Bild

När jag hade karvat klart så vidtog spackling av taken. Eftersom spacklet ”sjunker in” i de där rätt djupa ventilationsöppningarna när det härdar, så fick jag spackla 4 gånger innan jag blev nöjd. Under den mellanliggande härdningstiden så började jag bygga DSN N-lokets chassi, och så här såg det ut när det var dags att göra kväll.
Bild

När chassiet började växa fram, så insåg jag även att baksidorna på alla balkar som bär upp alla stängerna som leder kraften från cylindrarna ner till hjulen nog kommer att bli synliga genom ramverket under ångpannan när man tittar på loket från sidan. Så jag avslutade aftonen med att stryka på ett lager färg även på dem (behövs nog ett lager till för att täcka ordentligt), och passade på att göra detsamma på dem som så småningom ska monteras ihop till NSB-maskinen. Inget fusk med baksidor här inte!!! :-BS

Däremot exkluderade jag att måla baksidorna på de koppelstångs-balkar som ska vara till DSB H-loket, det har jag en riktigt plausibel förklaring till som kommer att bli en kul detalj i skrönan kring det loket – men den sevrerar jag inte nu utan väntar tills det blir så dags. Det var en go cliff hanger som ville heta duga, va? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Jan »

Imponerande byggtempo och intressant info om gamla krigslok. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nya tossiga idéer i Frichs remisen

Inlägg av Mölle-Mats »

Hrmmmm, började så smått planera dagens arbete i Frichs remisen, och framför allt den där delen i byggsatsen med gångborden runt ångpannan som avslutas med en slät lutande plåt ända ner till buffertbalken i fronten lämnar mig ingen riktig sinnesro. Att den helt sonika ska ”fimpas” där den börjar luta nedåt/framåt på det som ska bli NSB Stortyskern är jag redan på det klara med, men hur ser det ut på danskern?
Bild

Så här är det tänkta att det ska se ut om man hade byggt ett Br 50 helt enligt anvisningarna i byggsatsen, lite svårt att se kanske men den sluttande frontplåten syns bakom strålkastarna och mellan rökskärmarna.

Och här kan jag nog dessvärre konstatera att jag varit lite för frikostig med målning av detaljer i ”metallfärg” kring koppelstångs-arrangemangen också (hörde jag ”gör om, gör rätt” från bak garnridån?). Nå, det är väl lika bra att måla om dem svarta (som de ju ska vara på danska/norska ånglok) igen nu, medan detaljerna är hyfsat lätt åtkomliga!:
Bild

Så här såg det ut på ett DSB N ”i verkliga livet”
Bild

Och här har även Märklin ”kommit rätt” på sin modell – och då får ju inte jag vara sämre: :-J
Bild

Så här krävs en lösning för att korta ned överhänget på den där sluttande plåten. Där fick jag någon att fundera över under dagens ”grosshandlarbandy-runda”. Min golfbroder en´Hörnlund ringde just på dörren och lurade mig att tacka ja till säsongspremiären över 5 hål i det försiktigt spirande vårvädret. Han brukade slå mig alla rundor utom en om året redan förr, när jag ändå ”höll igång” det fragment till spel som jag ändå hade lyckats uppnå. Nu efter 2 års timeout och det faktum att han efter att ha fyllt 75 bast (i går faktiskt) nu har rätt att spela från ”tösa-tee”, så lär jag väl få rejält med stryk efter noter idag.

Så då behöver jag väl något positivt att sysselsätta hjärnvindligarna med medan jag går där uppe på Barjet, och vad är då inte bättre än kreativa idéer om modellbyggsats-kit bashing? :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Nu nördar jag loss ordentligt!

Inlägg av FredrikÅ »

Mölle-Mats skrev:Ja det där med tak på lokförarhytterna på Krigsloken snurrade runt i min skalle under natten
Mats, detta låter inte bra. Vilken doktor som helst hade reagerat :-BS
Skämt åsido, kul att "snöa in" riktigt ibland.
Det blir en grann maskin när hon (du) är klar. Det är jag övertygad om [JC_doubleup.gif]
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nu nördar jag loss ordentligt!

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:
Mölle-Mats skrev:Ja det där med tak på lokförarhytterna på Krigsloken snurrade runt i min skalle under natten
Mats, detta låter inte bra. Vilken doktor som helst hade reagerat :-BS
Skämt åsido, kul att "snöa in" riktigt ibland.
Japp! [JC_doubleup.gif]
FredrikÅ skrev:Det blir en grann maskin när hon (du) är klar. Det är jag övertygad om [JC_doubleup.gif]
/Fredrik
Ja, jag hoppas du har rätt - får väl göra så gott jag kan! Det är väl bara "po de ijenn" ...

Trodde jag skulle få slipa tak idag, men nä - spacklet hade sjunkit in i fördjupningarna än en gång på det tak som ska vara till danskern, så det är bara att lägga på mer och låta härda ordentligt. Får väl ägna mig åt att "göra en Sture" med målningen samt börja titta på det där med den alldeles för stora frontplåten (har en liten idé, ska testa på gångbordet till DSB H-maskinen, där ju ändå hela frontplåten ska bort. Det gångbord som jag redan kantmålat rött till norsken törs ju f-n inte röra däremot, även om också det ska vara utan frontplåt), kanske kan jag bygga en liten etapp till också på maskinen under kvällen.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle-Mats skrev Trodde jag skulle få slipa tak idag, men nä - spacklet hade sjunkit in i fördjupningarna än en gång på det tak som ska vara till danskern, så det är bara att lägga på mer och låta härda ordentligt.
vad använder du för spackel om man får fråga :-r2
anväder själv "Tamiya"spackel....bäst är det om man kan bygga/lägga igen evt hål/fördjupningar så behöver man bara spackel för finjustering av ytan..(så lite spackel som möjligt är bäst) så slipper man för stora sjunkningar
ursäkta mej Mats men jag tänkte som en bilplåtslagare

det blir ett snyggt lok,,,skall bli kul att skåda när det är klart :-T


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle-Mats skrev Trodde jag skulle få slipa tak idag, men nä - spacklet hade sjunkit in i fördjupningarna än en gång på det tak som ska vara till danskern, så det är bara att lägga på mer och låta härda ordentligt.
vad använder du för spackel om man får fråga :-r2
anväder själv "Tamiya"spackel....bäst är det om man kan bygga/lägga igen evt hål/fördjupningar så behöver man bara spackel för finjustering av ytan..(så lite spackel som möjligt är bäst) så slipper man för stora sjunkningar
ursäkta mej Mats men jag tänkte som en bilplåtslagare[/quote)Jodå, det är Tamiyas spackel jag använder.

Och visst har du rätt i att man bör försöka fixa till underlaget så att man bara behöver lägga på så lite spackel som möjligt - det var ju också en erfarenhet jag gjorde när jag höll på som värst med att köra omkull med SAAB:ar i min ungdom och fuskade som amatör-bilplåtslagare! :mrgreen: Tyvärr är det lite svårt i det här fallet, det går ju liksom inte att "sopa på" med "Volvo-verktyget" från insidan och slå ut de här fördjupningarna ...

Det som oroar mig lite är att även om jag får till resultatet någotsånär vettigt nu i byggfasen, så kan spacklet fortsätta att sjunka så att loken kan komma att se "lustiga" ut i framtiden.
ford1929 skrev:det blir ett snyggt lok,,,skall bli kul att skåda när det är klart :-T
Ja, jag ser fram emot det också med stor förväntan (om det nu någonsin blir klart - jag hittar ju hela tiden nya detaljer som "måste" fixas "rätt" innan jag monterar dem ... :mrgreen: ).
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Det som oroar mig lite är att även om jag får till resultatet någotsånär vettigt nu i byggfasen, så kan spacklet fortsätta att sjunka så att loken kan komma att se "lustiga" ut i framtiden.

det borde sluta sjunka men det finns väl en viss risk...här kan man ju inte "bränna" med en IR lampa precis ;)


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nu skenar det åter en gång ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Igår blev det inte mycket gjort att avrapportera om, mest handlade det om att spackla N-maskinens tak en gång till, göra om och göra rätt när det gällde målningen av dess chassie samt ett första inte helt lyckat försök att korta frontplåten (men nu tror jag att jag kommit på hur jag ska göra - tur att jag har tre gångbordsdelar som jag kan prova mig fram på. NSB 63a- och DSB H-loken ska ju inte alls ha någon sådan där sluttande frontplåt i nosen, här ska gångborden kortas ned).

Men när jag sitter där och håller på med en del repetitiva uppgifter så snurrar tankarna omkring fritt i huvudet (lugn Sture, det blir inga nya video-parodier eller häcklande låttexter den här gången heller), och jag ligger åtskilliga steg före i processen om vad som ska göras längre fram när jag ska igång med de andra maskinerna. Har insett att de där rökskärmarna som jag monterade av från Märklin Br 38-loket när det byggdes om till ett DSB T är alldeles för små för att hamna på någon av Stortyskerne, de skulle bara se fjantiga ut. Kollade i Märklins reservdelsbutik, och det finns en sats med rökskärmar att köpa till Br 52/63 a tilll det facila priset av € 15, sedan tillkommer frakt på € 19,95 … Blir lite väl dyrt tycker jag!

Så funderade jag lite på tendern till DSB H-maskinen, så här ser den verkliga förebilden ut.
Bild

Den där överblivna tendern från det där ”SJ”-plastloket som jag har blir ju inte särskilt bra (den till höger på bilden). Då är ju den tender från Br 41-byggsatsen som jag byggt i lite modifierat skick till DSB N-loket (den tilll vänster) betydligt bättre, med lite andra modifieringar skulle den kanske kunna bli hyfsat lik H-maskinens tender!?! En liten kul detalj är ju frånvaron av bakgavel på kolboxen, så att kolet ”flödar fritt” över bakre delen av tendern – måste ju förstås avbildas!
Bild

Så i stället för att köpa en sats ”svindyra” rökskärmar från das Vaterhaus i Göppingen till NSB-maskinen och att leva med en rätt undermålig tender till H-loket, så har jag beslutat mig för att beställa ytterligare en byggsats med ett Br 41-lok från Italeri. Då får jag ju både korrekta rökskärmar och ett ”halvfabrikat” tilll ”rätt” tender – desutom så får jag ju också material till att bygga själva lokdelen av Br 41:an (som jag ju redan har en färdigbyggd Kabinentender till). Känns som en klar ”bargain” i det här fallet!

Men nog tjötat på forumet för nu. Jag har ett DSB N-lok att bygga!
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Ser ut som plasttendern till höger är den som tillhör Evening Star, sista ångloket som byggdes för British Rail

http://www.kitmaster.org.uk/Evening.htm


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Ser ut som plasttendern till höger är den som tillhör Evening Star, sista ångloket som byggdes för British Rail
Ja, här tycker jag det ser ut som du har alldeles rätt. Själva loket som jag har är dock av en enklare modell med axelföljd 1´C (skulle kunna vara maskinen i mitten av den översta raden till höger på den nedersta bilden).

Och som jag misstänkte så har någon tidigare ägare "försvenskat" en byggsats med utländsk förebild.

Lite "pust-paus", har nu lyckats slipa taken till förarhytterna, och resultatet blev helt godtagbart tycker jag. Nu börjar detaljeringen ...

Och även andra försöket med att korta ned den främre sluttande plåten på gångbordet utföll till belåtenhet, så nu kan jag gå vidare med ihopmonteringen av lokets chassi. Kommer väl lite bilder framåt natten i sedvanlig ordning (cliff hanger igen ... :mrgreen: ).

Det börjar väl snart bli trångt vid remisen, men jag ska väl ha några körbara lok också och inte bara statiska plastmodeller. Digitala modeller med ljud är det som gäller, jag jagar nu "preisgünstige" slika med tysk och dansk förebild från epok III för fullt. Tyckte jag lyckades väl när jag nyss "nöp" ett DSB T av senaste modell ("engångsserie" 2012) från Gebrüderna i Göppingen (artnr 37037 för er som är bevandrade i Märklinialia) för € 167, kändes väldigt "rätt". Nu vidtar jakten efter ett N av senaste modell (artnr 37818, finns med i årets katalog) samt diverse tyskar (Br 01, 44, 50 med Kabinentender är väl de som eftertraktas hetast) - men sådana "dräller" det ju av på tyska eBay ...

Den NSB 63a som jag redan köpt uppfyller ju egentligen inte kravspecen med sin rätt kassa Delta-dekoder och inget ljud, jag har bett lokdoktor Clas på Eurohobby ge mig ett kostnadsförslag om vad det skulle kosta att uppgradera den till mina nya standards.
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Verkar som det är samma tender till Evening Star som till det här loket som väl då är det som du har

http://www.kitmaster.org.uk/Mogul.htm

Har två sådana byggda lok hemma :)


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Verkar som det är samma tender till Evening Star som till det här loket som väl då är det som du har
Japp, det ser ut att stämma precis! Kul att få veta vad det är jag har, tack för infon! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:
Stefan S skrev:Verkar som det är samma tender till Evening Star som till det här loket som väl då är det som du har
Japp, det ser ut att stämma precis! Kul att få veta vad det är jag har, tack för infon! :=KOMP
Och skulle du bli sugen att bygga loket så finns byggsatsen fortfarande hos DAPOL

http://dapol.co.uk/index.php?route=prod ... uct_id=585


Stefan

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Stefan S skrev: (lugn Sture, det blir inga nya video-parodier eller häcklande låttexter den här gången heller),
Puh.... :roll:

Fantastisk förebild! Det där jättelika utsiktstornet(?) ovanpå hytten bara MÅSTE du ju ha med! [JC_doubleup.gif]

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Fantastisk förebild! Det där jättelika utsiktstornet(?) ovanpå hytten bara MÅSTE du ju ha med! [JC_doubleup.gif]
Såklart! :-BS

Ännu en gång så visar du prov på din totala anal-fabetism när det gäller tåg, men det här borde väl t o m du ändå ha förstått att det är något annat - det är ju en byggnad (även om det inte fanns någon sådan i Morshyttan/Rossberga den 27 juni 1959)! :mrgreen:

Och nu när jag ändå satt vid datorn ... "Klippte" på Tradera en sats med 5 st lastade (med äkta kol!) kolvagnar (som om jag inte redan hade sådana så det räcker och blir över), men den här gången så är de littererade för DSB - kände väl att om jag nu ska bygga ett stycke Danmark i modell så är det väl inte fel med en och annan dansk godsvagn! :-J

Men de blev DYRA, lite drygt det dubbla mot min "köpgräns" på 50 kr/st, hela satsen landade på 520 kr, d v s 104 kr/styck. Men så är den "ny" i originalförpackning och av Märklins fabrikat (artnr 46096 om någon är intresserad av den infon), så nu har jag något att låsa in i kassaskåpet och invänta framtida värdestegringar - NOT! Såklart ska vagnarna användas vid Frichs remisen!!!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja så har då ännu en dag förflutit i modellverkstaden, lite blev det väl gjort även om jag väl mest ägande mig åt att köpa på mig ännu mera grejer!

Började med att slipa de där taken till Stortyskerne, och sedan rotade jag igenom den där lådan med småprylar från BOIS:ar-Janne i jakt efter material till detaljeringen av taken. Jakten var tämligen framgångsrik, hittade en hel del smått och gott där som var användbart.

Hade ju inga riktigt bra bilder uppifrån på de verkliga förebilderna att gå efter, så jag fick gå lite på maggropskänslan och låta de grejer jag fann i lådan styra lite hur utformningen skulle bli av takboxar/luckor och regnrännor. Och jag drog mig till minnes att broder Traveller kommenterade för ett tag sedan att NSB lät bredda förarhyttens tak lite för att lokföraren skulle slippa få regnvatten i nacken när han lutade sig ut, och när jag kollade på bilderna av de verkliga förebilderna så kunde jag även se det ganska tydligt på en av dem. Så jag passade på att försöka avbilda det på taket till den norske Stortyskern när jag ändå höll på.

Säkert är mina modifieringar inte korrekta i alla mått, men så här blev det i alla fall:
Bild

Försökte mig ju under gårdagen på att korta ned den där lutande frontplåten på N-maskinens gångbord, men blev inte nöjd med resultatet (gör i o f s inget, det gångbordet tar jag till H-maskinen i stället, som ju inte ska ha någon sådan här frontplåt alls). Så jag gjorde ett nytt försök idag med de erfarenheterna i bagaget, och den här gången tycker jag det blev helt okej. Så här blev det (som referens ett helt obearbetat gångbord snett bakom till höger).
Bild

Sedan var det väl egentligen dags att sätta igång med fortsatt byggande av N-maskinen, men så började broder Stefan S och jag att diskutera mitt försvenskade brittiska lok och dess tender här på forumet - och då spann förstås tankebanorna iväg i andra riktningar. Varför inte ta och fördanska även det loket på en gång, när jag ändå håller på? Hade dessutom ett par idéer om det fortsatta arbetet med andra lok som jag skulle vilja testa först, och den här erbarmliga plastmodellen är ju en utmärkt mula för att göra nybörjarmisstagen på när jag testar mig fram.

Alltså marscherade jag raskt upp till den provisoriska remisen på matrumsbordet och hämtade ned loket, så här såg det ut innan jag gick igång med det.
Bild

Efter en stunds pålimmande av diverse detaljer som saknades (de två strålkastarna i nosen samt förstås den på danska damplokomotiver obligatoriska stegen, där andra länders ånglok brukar ha en tredje strålkastare i stället), pappklädning av taket (kirurgtejps-metoden igen) och lite målningsarbeten så såg det ut så här när det var dags att ta kväller.

Det vita på skorstenen ska förstås kompletteras/delvis målas över med rött för att få det karaktäristiska Dannebrogen-skorstensbåndet, så fortsättning följer förstås i morgon. Drog också ett första varv med ”metallfärg” över de taskigt ”tattarkromade” koppelstängerna och hjulflänsarna, men även här krävs mer målning.

Passade också på att fixa till taket till den blivande H-maskinen när jag ändå höll på med pappklädning/gråmålning av förarhytts-tak. Blev rätt okej tycker jag.
Bild

Ja, förstås så gick jag även ut i sprutlackeringen i Mölldor och drog lite svart färg på Stortyskernes tak, så här blev de.
Bild

Well, that´s all for 2day folks, klockan passerade nyss 01 så de tär väl dags att stämpla ut!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Säkert är mina modifieringar inte korrekta i alla mått, men så här blev det i alla fall
Nä, nä, men huvudsaken är ju inte att det ÄR rätt.......

Men vilket engagemang och vilken oväntad fingertoppskänsla, både bildlikt och bokstavligt. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Säkert är mina modifieringar inte korrekta i alla mått, men så här blev det i alla fall
Nä, nä, men huvudsaken är ju inte att det ÄR rätt.......
Precis! Jag hade din idé om att överdriva vissa effekter lite ringande i bakhuvudet när jag höll på, om man gör dem helt skalenliga så "försvinner" de lätt i den här skalan! :-J
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Tjaha, så har då ännu en dag gått – utan att det blev något byggt på N-maskinen … Dagen kom i huvudsak att ägnas åt röjouten (idag kom jag så långt att jag ”gjorde en Sture”, d v s dammsög) samt att spåra och utreda vad som hänt med försändelser av sålda och skickade grejer som inte nått sina mottagare än. Det ena fallet löste jag hyfsat lätt, men i det andra verkar det som att en försändelse med ett par BOIS:ar-Janne-hus som skulle gått på export till Norge försvunnit efter det att de skickats ut från utrikesterminalen i Göttlabörg. Tur nog så var de skickade som Rek, så försändelsen var försäkrad.

Nå, lite blev det gjort i alla fall, gav mig på en åtgärd som jag gått och dragit mig inför ett tag nu – dekalering. Det var minst lika svårt som jag hade förväntat mig, och resultatet blev väl inte så där alldeles 100 tycker jag (de riktigt små dekalerna typ löpnummer bak på tendrarna på danskerne resp ”blixtarna” på norske-Wannentendern hoppar jag helt sonika över, tror att jag förstör mer än vad de tillför om jag försöker sätta dit dem).

Försökte även applicera skorstens-bånden på T-maskinen, men gav upp – det gick inte alls bra! Så här blir det målningsmetoden som gäller, har börjat med att lägga på det vita som synes. Behöver dock ha en ännu tunnare masktejp inför målningen av det röda, så det får bli en sväng in te staun och ett besök på Hobby Center igen någon av de närmaste dagarna. Vill minnas att jag såg en rulle med 0,7 mm bred tejp (den minsta jag har nu är 1,5 – och det blir för brett).
Bild

Så lade jag sista handen vid verket på ”Dan-Britt”, så här tar hon sig ut när hon står på vändskivan. Skulle väl egentligen monterat snöplogar fram i nosen också, men eftersom jag bara har ett begränsat urval av sådana så förbehåller jag dem till mina andra projekt så länge. Den uppmärksamme noterar säkert också att hon fått samma littera och driftsnummer som T-maskinen, det följde med en extra dekal i reserv (tack och lov, till N-maskinen gick den åt ...), så hellre än att slänga den så fick den hamna på Dan-Britt.

Men lite som ett danskt damplokomotiv känns hon väl som ändå, va?
Bild

Men nu tror jag att jag flexar ut tidigt för dagen, trots att klockan inte ens uppnått midnatt. Bis dann!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Härligt Mats [JC_doubleup.gif]
Hur många timmars nöje har inte detta givit dig?
En av höjdarna med modellbyggeri är att emellanåt dra sig tillbaka och beskåda sina alster.
Min fru kallar numera vinden med modelltåget för The mancave :-BS
Bra jobbat Mats :-T
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Härligt Mats [JC_doubleup.gif]
Hur många timmars nöje har inte detta givit dig?
Många! Och fler lär det bli ... :-CO
FredrikÅ skrev:Bra jobbat Mats :-T
Tack! Och jag får säga detsamma till dig! :-T

Idag blev det inte heller något byggt på N-maskinen. Började dagen med en tanke att "det vore väl f-n", så jag gav mig på lite jobb med dekalarken som bas igen. Började med att applicera skorstensbånd på de ännu så länge inte sammansatta ångpannehalvor som ska vara till N-loket och H-"pastischen", och se - att applicera skorstensbånden från Skilteskoven på omålade plastdetaljer gick väsentligt bättre än att försöka göra detsamma på målade metalldetaljer (läs den gamla Märklin-lokets skorsten). Ser väl inte helt tokigt ut:
Bild

Märklinlokets skorstensbånd målade jag också klart, kom på att jag ju kunde använda mig av samma metod med att skära tape på glasskivan som jag ju använt så framgångsrikt när jag tillverkat asbestisolering till ångvärmerör och takpapp till förarhytter för att "skapa" en 1 mm bred maskeringstejps-bit - så där slapp jag en tur till Hobby Center och sparade en femtiolapp! [JC_doubleup.gif]

Sedan gav jag mig på ett försök att få dit de där varningsblixtarna för kontaktledningen på NSB Wannentendern, nu med de dekalark som medföljde Italeri-byggsatserna som bas. Dessa var betydligt mer "hårdjobbade" är Skilteskovens och Electrades, dessutom så blir ju de små dekalerna minst sagt yttepyttigt små. Tur nog finns det väldigt gott om dem (har ju dekaluppsättningar till tre tyska lok egentligen, och de danskar som ska modifieras/byggas ska ju inte ha några sådana här blixtdekaler alls - när de här loken befor spåren i Danmark så var det flera decennier kvar innan järnvägarna elektrifierades i den lille landet). Blev helt okej tycker jag:
Bild

Därmed är väl NSB Wannentendern klar - om jag nu inte lyckas får tag på dekaler med texten "10 tonn - 20 tonn - 30 tonn" som ska sitta på sidorna stax bakom loket. Får väl skicka ett mail till Electrade (som ju levererat löpnummer-dekalerna till den maskinen) och höra om han även kan erbjuda dessa - skulle nog gärna vilja ha dem om de finns!

Men sedan dök det upp en grej, så dagen gick åt till annat än modellbyggande. Men nu sent på kvällskvisten så har jag i alla fall färdigställt det allra sista på DSB T-maskinen, så nu är hon att betrakta som färdig! Satte t o m tillbaks Märklin-kopplet, så om man skruvar dit en ny släpsko så är det faktiskt ett fullt fungerande och "användbart" analogt lok. Visst har hon - som från början mer eller mindre bara var tänkt som en "slaggprodukt" med en icke körbar "fejk-tender" av fel modell - blivit rätt bra tycker jag.

Lekte lite med tanken på om jag skulle låta Lokdoktorn Clas på Eurohobby bygga om henne med en digital ljuddekoder, men så fick jag ett samtal där han offererade att utföra detta på min "riktiga" norska Stortysker (som ju har en Delta-dekoder nu) a 1800 pistoleros, och det känns nog lite övermaga att lägga en sådan summa på det här loket. Dessutom har jag ju ett ex av Märklins uppgraderade variant av T med digital ljuddekoder på gång hem från das Vaterland just nu, som jag faktiskt gav en hundring mindre för inkl frakten! Det räcker nog med ett körbart T-lok tycker jag, finns så mycket annat mer prioriterat att lägga slantarna på (ett körbart N-lok t ex).

Men nåja, ikväll blev det åter DSB T Nr 297:s tur att gå ut på cat walken - och vi ser här även hur hennes forna tvillingsyster kikar ut genom lokstallsporten, lite förundrad över resultatet av de plastikkirurgiska förändringar som syrran genomgått!
Bild

Och på stickspåret börjar alla tendrar, som de fliitga grabbarna på tenderverkstaden reviderat, att samlas. Ja den bortersta har de faktiskt inge gjort någon åt, den bara råkade hamna där på stickspåret ändå. Och i bakgrunden så ser vi ju hur Dan-Britts skorsten i Dannebrogens färger lyser upp i blixtens sken!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Det här blir ju storartat! Verkligen kul att du "kommit igång" på riktigt! Jag är helt säker på att det här blir ett fantastiskt diorama (eller en fantastisk anläggning) framöver. Keep up the good work!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av FredrikÅ »

Bild[/quote]

Har du bara fyra tender framtill Mats? :-BS
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Dubblett-post!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 19 mar 2016, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Det här blir ju storartat! Verkligen kul att du "kommit igång" på riktigt! Jag är helt säker på att det här blir ett fantastiskt diorama (eller en fantastisk anläggning) framöver. Keep up the good work!
Tack! :=KOMP

Ja i alla fall det rullande materialet satsas det ju ordentligt på, såväl arbetsmässigt som ekonomiskt. Vi får väl se hur det blir med den "ointressanta" omgivningen i form av byggnader när det blir så dags - för att inte nämna teddylappar, garnar och allt annat "f-nstyg" som som väl borde husera där (ja, lokstallar, kolningsanläggning och en bockkran kommer det nog att läggas en del omsorg på i alla fall) ... :?
FredrikÅ skrev: Har du bara fyra tender framtill Mats? :-BS
Kan nog skrapa ihop ett par-tre till om det ska vara på det viset - dels så kan jag ju "låna" Dan-Britts och T-lokets tendrar åsså har jag ju den där fint vädrade SJ-tendern från BOIS:ar-Janne, som ju tillsammans med NSB-Wannentendern utgör själva (jacket)kronorna i tendergarnityret (varför jag inte ställt upp den på tender-spåret vet jag inte ens själv, har väl bara missat). De "riktiga" digitala Märklin-lokens tendrar blir det väl lite svårare med, de sitter ju ihopmonterade med sina respektive lok med diverse kablar emellan osv, så de ska jag nog inte klydda med ...

Var och hämtade den nyservade vackra Württembergskan hos Lokdoktor Clas för en stund sedan. Tror dock att jag gör ett försök att avyttra henne på Tradera, även om jag är väldigt förtjust i de här maskinerna - ett sydtyskt Epoche I Länderbahn-ånglok från tiden före 1925 har t o m jag lite svårt at motivera förekomsten av i Danmark efter WW II ... :?

NSB-Stortyskern är dock kvar på mottagningen för lite välbehövlig service. Valde också att tacka nej till offerten om en ombyggnad med ljuddekoder, den ska ju egentligen bara flyta omkring lite på remisen men inte dra några tåg på linjen. Känns ju som en overkill att sprätta närmare två "tuss" p åatt den ska kunna producera tuff-tuff-ljud när den bara ska köras in och ut ur lokstallet samt snurra runt på vändskivan - finns andra mer angelägna "behov" (en DSB N med ljud t ex - en sådan maskin är ju verkligen själva hjärteroten i det här projektet).

Men nu åter till dagens "sån´t som hindrar modellmodifierarhobbyn", vi får väl se om det blir lite gjort framåt kvällen (har ju en digital disaster i datornätverket att ta hand om också :-Dia ).
Senast redigerad av Mölle-Mats den 19 mar 2016, 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"