Toppbilden, visa:    


Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, så har jag då drabbats av ännu en av mina "kreativa" idéer ... :shock: Den här gången handlar det om ett litet diorama i bokhyllan (mått cirka 75*20 cm), som är ett riktigt lågbudgetprojekt (totalkostnaden avser jag hålla någonstans i intervaller 2-3 Tkr).

Fick nyss ett mail av en forumbroder (ni anar säkert vem) som skrev så här:
"Nä, nu ska vi verkligen avnjuta Mölle-Mats magiska metamorfos från grovhuggen saxofonist till finmotorisk dioramabyggare. :)

Jag tycker du ska starta dioramatråden direkt. Nu kan man ju enkelt spåra alla paket på nätet så mitt förslag är att du inleder tråden med att skildra prylarnas väg från Italien till Mölle. Redan det en cliffhanger....
Sätt igång!!! "
Kort om konceptet (idén föddes väl egentligen i broder Johan Molins MHJ-tråd, se http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=8&start=3720 ):
Bakgrunden är ju - förutom att jag är vansinnigt besatt av de här forna tyska krigsloken som efter WW II hamnade lite här och där runt om i Europa - och då främst de som hamnade i våra bägge västra broderländer - att NSB lät rervidera en del av sina ånglok vid verkstäder i Sverige (Motala Verkstäder, NOHAB i Trollhättan m fl ställen) och Danmark (hos Frichs på Jylland) under 1940-talets andra hälft. Nu hamnade väl egentligen aldrig Stortyskerne 63a hos Frichs, det var andra loktyper de reviderade, men här tänkte jag tumma "lite" på den verkliga förebilden och låtsas att det skedde ändå! :-BS

Så det fiktiva scenario är att en norsk Stortysker NSB 63a (f d DRG Br 52) tas in vid Frichs remiser på Jylland för revision, och där hamnar sida vid sida bredvid sin danska kusin DSB N (f d DRG Br 50 ÜK).

Färdigmodeller av loken finns ju redan att köpa i form av "riktiga" körbara modeller, men den avsatta budgeten skulle ju i bästa fall räcka till ett sådant lok och inte mer! Jag har därför valt att basera det hela på tvenne Italeri statiska byggsatsmodeller av DRG/DB Br 50 som får vara ett "nöjaktigt" utgångsmaterial (till en inköpskostnad av € 20 per styck) - ser ut så här:
http://italeri.com/scheda.asp?idProdott ... tegoria=39

Men då dessa har helt felaktiga Kabinentendrar och rökskärmar så måste ytterligare en byggsats av en DRG/DB Br 41 (har "rätt" tender och rökskärmar till N-maskinen) och en gammal Märklin-modell av DB Br 38 med Wannentender (där tendern är ett bra utgångsmaterial till 63a-maskinen, dessutom kommer här även någotsånär korrekta rökskärmar med på köpet).

Ett par "slaggprodukter" kommer även att uppstå, dels ett DSB T (f d DRG Br 38 - dock med en felaktig 3-axlig tender som jag "råkar" förfoga över, den påminner dock till formen lite grann om T-maskinernas tendrar i övrigt), som också kommer att få vara med i dioramat. Därtill också en "förebildsvidrig" DB Br 41 med Kabinen-tender (har mig veterligen aldrig förekommit), som får förvisas till vitrinen.

Några spår på en grusad bädd blir det förstås att ställa upp hela härligheten på, och som kronan på verket en liten kolningsstation med vattenhäst som jag också "råkar" ha. Möjligen smyger jag in några öppna kolvagnar bakom kolningsstationen också, om det finns plats.

Nå, jag fick nyss meddelande från UPS att mina trenne inköpta Italeri lokbyggsatser nu är mottagna för distribution och alltså på väg inom kort! Återstår så att via tyska eBay försöka hitta en billig modell av DB Br 38 med Wannentender av Märklins (artnr 3098) eller Primex (artnr 3010) fabrikat. Det tycks vara rätt gott om dem, håll tummarna för att jag lyckas bärga ett exemplar till "rimliga" slantar!

Så det är väl bara att sätta igång då!!! Fick just ett meddelande från UPS att paketet med de tre Italeri lokbyggsatserna nu är på väg!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 15 feb 2016, 17:03, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev Så det är väl bara att sätta igång då!!!
Alea iacta est
skall bli kul att följa...."Let it Rock" nä fasen det var ju en bangårdsdiorama du skulle bygga [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

För Märklinister, en presentation av projektet

Inlägg av Mölle-Mats »

Fick ett svarsmail från en god vän som är rättrogen Märklinist, som tyckte att det verkade vara ett kul projekt även om han inte begrep ett skvatt av vad det handlar om. Så jag gör en liten presentation av projektet på "begriplig Märklinisch", så att alla förstår! :-JJ

Vad jag hittills gjort är att jag köpt två plastbyggsatser som motsvarar 3084 och en som motsvarar 3082 (dock är inte överensstämmelsen total mellan byggsatserna - rökskärmarna är "omkastade" på plastmodellerna jämfört med Märklin-förebilderna). Nu är jag på jakt efter även en äkta Märklin 3098 ...

Vad jag ska göra är att kasta om lite bland plastbitarna när jag bygger den ena 3084:an så att den får "rätt" rökskärmar men tendern från 3082:an - och med en målning helt i svart och andra dekaler på så sätt åstadkomma ett lok som motsvarar 37819/37831/37846 (eller kanske rent av patinera den också så att den motsvarar ett 37834). Den andra 3084:an ska förses med rökskärmar och tendern från 3098:an och målas upp lite intrikat med röda hjulkransar och gångbord samt blå koppelstänger, varmed en motsvarighet till 3417 erhålles.

Så ska jag utföra ett fullständigt helgerån och fila bort en strålkastare och måla om själva loket 3098 helt svart samt förse det med en felaktig tender från någon annan plastbyggsats och på så sätt få till något som med lite god vilja skulle kunna sägas motsvara en 34989.

Och i slutänden så får jag även en "slaggprodukt" bestående av ett 3082-lok med en tender från 3084, något motsvarande har aldrig existerat i Märklinkatalogen så den blir ju helt förebildsvidrig!

Nu fattar ni vad jag är i färd att göra, va? :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: För Märklinister, en presentation av projektet

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev: . . . så den blir ju helt förebildsvidrig!
Dä bra . . . de ska va skoj. :-JJ
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av ErikB »

Det här är helt i min anda Mats. Plastbyggsatser är kul så länge man inte följer bygganvisningen! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: För Märklinister, en presentation av projektet

Inlägg av modeljernbane »

Mölle-Mats skrev:Fick ett svarsmail från en god vän som är rättrogen Märklinist, som tyckte att det verkade vara ett kul projekt även om han inte begrep ett skvatt av vad det handlar om. Så jag gör en liten presentation av projektet på "begriplig Märklinisch", så att alla förstår! :-JJ

Vad jag hittills gjort är att jag köpt två plastbyggsatser som motsvarar 3084 och en som motsvarar 3082 (dock är inte överensstämmelsen total mellan byggsatserna - rökskärmarna är "omkastade" på plastmodellerna jämfört med Märklin-förebilderna). Nu är jag på jakt efter även en äkta Märklin 3098 ...

Vad jag ska göra är att kasta om lite bland plastbitarna när jag bygger den ena 3084:an så att den får "rätt" rökskärmar men tendern från 3082:an - och med en målning helt i svart och andra dekaler på så sätt åstadkomma ett lok som motsvarar 37819/37831/37846 (eller kanske rent av patinera den också så att den motsvarar ett 37834). Den andra 3084:an ska förses med rökskärmar och tendern från 3098:an och målas upp lite intrikat med röda hjulkransar och gångbord samt blå koppelstänger, varmed en motsvarighet till 3417 erhålles.

Så ska jag utföra ett fullständigt helgerån och fila bort en strålkastare och måla om själva loket 3098 helt svart samt förse det med en felaktig tender från någon annan plastbyggsats och på så sätt få till något som med lite god vilja skulle kunna sägas motsvara en 34989.

Och i slutänden så får jag även en "slaggprodukt" bestående av ett 3082-lok med en tender från 3084, något motsvarande har aldrig existerat i Märklinkatalogen så den blir ju helt förebildsvidrig!

Nu fattar ni vad jag är i färd att göra, va? :=Koko
Her bliver lidt arbejde til vinkelsliberen og den store hammer [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

modeljernbane skrev:motsvarar 3084 och en som motsvarar 3082 ...... äkta Märklin 3098 ...den ena 3084:an så att den får "rätt" rökskärmar men tendern från 3082:an - ....motsvarar 37819/37831/37846 .......ett 37834). Den andra 3084:an ska förses med från 3098:an ... en motsvarighet till 3417 erhålles. ....måla om själva loket 3098 helt svart ....motsvara en 34989.Och i slutänden så får jag även en "slaggprodukt" bestående av ett 3082-lok med en tender från 3084,
Kristallklart! [JC_doubleup.gif] En dröm för en matematiker som jag att få frossa i alla artikelnummer. :mrgreen:

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Jan »

Bra initiativ med den här tråden, Mats. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Det skall bli riktigt intressant att se hur det blir framöver.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: För Märklinister, en presentation av projektet

Inlägg av Mölle-Mats »

modeljernbane skrev:Her bliver lidt arbejde til vinkelsliberen og den store hammer [JC_doubleup.gif]
Självfallet!

Vi tar väl en gammal favoritbild i repris från förra gången jag försökte mig på att shimsa små modellok: :-BS
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Stortyskerne är på väg

Inlägg av Mölle-Mats »

Fick just meddelande från UPS att Stortyskerne nu gjort ett tillfälligt stopp för kol- och vattentagning i Frankfurt (am Main gissar jag) på sin färd från Bologna till Mölle:

Bild

Om de håller ångan uppe så kanske de rent av hinner fram under morgondagen!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Om de håller ångan uppe så kanske de rent av hinner fram under morgondagen!?!
.....men sen är det förmodligen tvärstopp i projektet. Men visst, det är ju ändå lite kul att man fick följa reserapporten. 8-)

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev .....men sen är det förmodligen tvärstopp i projektet. Men visst, det är ju ändå lite kul att man fick följa reserapporten. 8-)
:lol:

Roger
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Om de håller ångan uppe så kanske de rent av hinner fram under morgondagen!?!
.....men sen är det förmodligen tvärstopp i projektet. Men visst, det är ju ändå lite kul att man fick följa reserapporten. 8-)
Nå, än har har det inte slagit stopp i alla fall! I likhet med undertecknad så tycks mina lok jobba på nätterna - "The Midnigt Special" avgick tydligen från Frankfurt strax före 22 i kväll. "Big wheels keep on turning ..."! :-T

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Nu er den ene Stortyskern hjemme (i Danmark)

Inlägg av Mölle-Mats »

Liten lägesrapport från mina Stortysker, färden genom Tyskland förlöpte lyckligt i natt:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

Tvärstoppet närmar sig, sakta men säkert..... :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Tvärstoppet närmar sig, sakta men säkert..... :mrgreen:
He who lives will see! :-BS

Är på väg in till Helsingborg för att videofilma några musikantvänners framträdande på Rockbåten i afton (ja, det är förstås "tröskverksblues"), och efterarbetet av den övningen kommer förstås att kräva en hel del av min knappa panschistid (sorteras väl in under "Sånt som hindrar MJ-hobbyn" ...).

Men ambitionsnivån för mitt lilla projekt är hög, har precis satt samman en liten inköpslista för modellbyggar-verktyg och utrustning, som jag tänker svänga förbi Kjelle och plocka upp när jag ändå ska in te staun! Och innan jag far så ska jag lägga bud på eBay på ett par Märklin Br 38:or med Wannentender, där auktionerna går ut under kvällen. Håll tummarna för att jag får ett av dem!

Men jösses vilket företag det var att lägga ett bud på eBay, man fick lov att "legitimera" sig i en rätt tidskrävande process i flera steg. Här funkar det inte med "sniping" i sista sekunden (men det var ju ändå inte aktuellt i det här fallet, och det är väl kanske lika bra det så att inte "fan flyger i mig" om någon annan bjuder emot)! :shock:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: Håll tummarna för att jag får ett av dem!
Ja, du vet ju, att den som bjuder bäst får. :-J
Å sen, nästa gång du skall in så är det velades enkelt... :D

Keep on så detta projekt blir bättre än bra. :-T
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev: Håll tummarna för att jag får ett av dem!
Ja, du vet ju, att den som bjuder bäst får. :-J
Jopp, jag är mycket väl medveten om det - och oftast när jag vill ha något så är det jag! "Månadens Mölle-Mats" är ju inte för inte ett begrepp .... :?

Och i kväll lyckades jag för bra - lade för säkerhets skull bud på två exemplar av Märklins Br 38 från samme säljare - och vann båda auktionerna! :=nee Nå, nu är inte det hela världen i o f s, fick dem bägge till bra priser och jag kan väl ställa "över-exemplaret" i vitrinen - om det nu inte blir så att jag nödgas "göra en Sture" med tendern till det andra exemplaret efter att ha misslyckats med första försöket med konverteringen till en norsk stortysker-tender! :=Koko

And meanwhile så har The Midnight Special rullat iväg för nattens etapp ...
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av ford1929 »

Vad händer här då ???????? ;)


Roger
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:Vad händer här då ???????? ;)
Från Sydfronten intet nytt!

Har väl inte hänt någonting - har själv ägnat mig åt lite aktiviteter på annat håll över helgen, och från Stortyskernes färd upp genom Europa har jag inget hört på ett dygn vid detta laget. Hoppas att de inte spårade ur under sin färd genom Danmark!

Men jag har i alla fall varit förbi Kjelle på Väla och hämtat hem lite oundgängliga ting för att kunna etablera en modellverkstad, ligger dock sedan i fredags kväll "tryggt" förankrade i bagagerummet på das Auto. Men "any day" ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Men jag har i alla fall varit förbi Kjelle på Väla och hämtat hem lite oundgängliga ting för att kunna etablera en modellverkstad
Upp till bevis! ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Men jag har i alla fall varit förbi Kjelle på Väla och hämtat hem lite oundgängliga ting för att kunna etablera en modellverkstad
Upp till bevis! ;)
Lugn lugn, Rom byggdes inte på en dag!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Lugn lugn, Rom byggdes inte på en dag!
Nog har jag förstått att du beställt grejer från Italien, men att du ska bygga hela Rom är däremot en nyhet. :o
Jag säger som vi brukar på Mötesspåret:
- Det här bygget ska bli intressant att följa! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Lugn lugn, Rom byggdes inte på en dag!
Nog har jag förstått att du beställt grejer från Italien, men att du ska bygga hela Rom är däremot en nyhet. :o
Jag säger som vi brukar på Mötesspåret:
- Det här bygget ska bli intressant att följa! [JC_doubleup.gif]
Kanske inte riktigt hela Rom jag avser bygga ...

Men en modell i skala H0 av Colosseum, det vore ju något! Förstås med ett par små figurer- Sturefix och Idéfix (ni kan aldrig gissa vem som avses här! :-BS ) leds in av legionärerna och glatt utropar "vi ska gå på cirkus, vi ska gå på cirkus"! :-CO
Senast redigerad av Mölle-Mats den 14 feb 2016, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:en modell i skala H0 av Colosseum, det vore ju något
Om du vill kan jag räkna lite på hur stort utrymme som behövs..... 8-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:en modell i skala H0 av Colosseum, det vore ju något
Om du vill kan jag räkna lite på hur stort utrymme som behövs..... 8-)
Så långt kan nog inte du räkna! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Det synes mig att resan genom den lille landet tycks ha varit mödosam och tidskrävande, men nu har i alla fall tåget från Bologna nått svensk mark - och torde väl därmed ankomma Mölle inom de närmaste två dagarna eller så:
Bild

Dags att röja av "gästskrivbordet" på "kontoret" och hämta in attiraljerna från Kjelle från bilen och inrätta modellverkstaden, för nu är det nära!

Och strax ska nästa tåg med tvenne Br 38:or med Wannentender beordras ut på spåren, ska bara klarera ut det från modellhandlaren i Tyskland först:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern

Inlägg av Mölle-Mats »

Ups (ooooh, så "fyndigt" :=S) , nu brann det till! Det ringde nyss på ytterdörren, och utanför stod en budbilskille med ett paket i famnen! Så nu är det väl bara att dra igång med iordningställandet av modellverkstaden ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

+ Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, det är väl dags att lägga till detta "klassiska" epitet till trådens namn nu! :=Koko

Kände nu att det började "hetta till", så det var väl bara att dra igång! Steg 1 var att röja av "gästskrivbordet", förpassa min gamla laserskrivare (som fungerar alldeles utmärkt rent fysiskt, men det finns ju ingen "vettig" drivrutin till den efter Windows Vista - så nu åkte den ut i das Auto f v b Tjörröds-tippen) och lägga på en "skyddsskiva" uppepå skrivbordet för att inte förstöra detsamma. Eftersom detta ju är ett lågbudget-projekt, så gäller "man tager hvad man hafver" när så är tillämpligt. Här är det fyra bitar begagnat klick-laminatgolv som får bli underlag för mitt klyddande med lim och färg!
Bild

Så vänder vi oss 180 grader och tittar på "hJulklapparna", som nu anlänt nästan 2 månader försenade. Men julen vara ju än till påska, som alla vet! :-J
Bild

Jag började med att packa upp "Kjelle-possarna" och tog även en sväng ut i Gandalfs Mölldor-verkstad och hämtade in - hur konstigt det nu må låta att sådana fanns där ute bland vinkelslip, handsläggor och huggmejslar - diverse "finlir"-verktyg. Då såg det ut så här, det liknar väl närapå en modellverkstad, va?
Bild

Så var det då dags att ta itu med "the Italian connection" och se vad som dolde sig i låddan:
Bild

Så gläntade jag lite förskrämt på locket till en av byggsats-förpackningarna, och herrejisses vad med små pryttlar jag fann däri! Hur ska jag kunna få ihop något av allt detta??? :shock:
Bild

Nå, jag har en plan (lyyysande Mazze, lyyysande)! Nu ska jag ta det lugnt och metodiskt och tillämpa "learning by doing"-metoden, och tänker därför börja med att bygga en av de två Kabinen-tendrarna. Eftersom jag ju ändå bara ska använda en av dessa, och dessutom till "slaggprodukten" Br 41:an som inte ska vara med i Frichs remisern utan hamna i vitrinen, så har jag beslutat att börja bygga en av dessa tendrar. Skulle mitt förstlingsverk misslyckas så har jag ju ett exemplar till att "göra en Sture" med, och då gör det ju inget om No 1 måste förpassas till runda arkivet!

Men, som väl alla kan se så är alla detaljer i byggsatserna svarta. I och för sig passar det mig rätt bra, eftersom ju den danske Stortyskern är i stort sett helt svart och dess Norske syster bara har några få detaljer i avvikande kulörer - men den tyska Br 41:an ska ju på tyskt manér ha underrede och hjul röda. Min tro är att det är bättre att måla dessa detaljer innan de monteras.

Några burkar färg beställde jag på samma gång som byggsatserna från Italeri, men jag var så totalt fixerad vid att hitta något som liknar den där läckra blå färgen på koppelstängerna på NSB Br 63a (jo jag valde blåa koppelstänger, förvisso skulle lila varit rätt schuckert det med) så jag missade att beställa en lämplig röd färg! :roll: Så det får bli en sväng till Carina på EuroHobby i morgon och åtgärda detta (och nog köpa lite lämpliga små penslar också) innan jag "kastar loss" på allvar!

II B cont´d!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev diverse "finlir"-verktyg. Då såg det ut så här, det liknar väl närapå en modellverkstad, va?
aha en modellverkstad...tyckte det såg ut som hos "Tandläkaren" ;)

skämt o sido Mats ,,din verkstad ser mycket "Proffsig" ut....ordning o reda och byggt klar en modell till fredag :-CO


Roger
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle Mats skrev diverse "finlir"-verktyg. Då såg det ut så här, det liknar väl närapå en modellverkstad, va?
aha en modellverkstad...tyckte det såg ut som hos "Tandläkaren" ;)
Håhåhå "Fårrden", det var tender jag skrev att jag skulle börja jobba med - inte tänder! :roll:
ford1929 skrev:skämt o sido Mats ,,din verkstad ser mycket "Proffsig" ut....ordning o reda och byggt klar en modell till fredag :-CO
Tack och bock! Och det gläder mig speciellt att du inte skrev vilken veckas fredag som en modell förväntas bli färdig! :=KOMP
Also sprach der Matserschmitt!

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Pennstativ »

Näe nu :=S :=S :=S :=S :=S

Vad har hänt med Mats? Ingen vinkelslip så långt ögat når! Kan det nu då möjligen vara så att mina årliga propåer om "seriös anläggning" satt sina spår nere i Mölle, eller handlar det om att förvekliga "rätt stortysk" till stationshaveriet för turisttågskalabaliken, spriten & brasan tidigare i Mölle?

Eller är det helt enkelt så att Mölle-Mats nu äntligen blivit seriös modellbyggare "på riktigt"? :-CO !
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Pennstativ skrev:... Vad har hänt med Mats? Ingen vinkelslip så långt ögat når!
...
Eller är det helt enkelt så att Mölle-Mats nu äntligen blivit seriös modellbyggare "på riktigt"? :-CO !
Nå, helt seriös behöver ni nog inte frukta att jag blir bara sådär, men det här är måhända ett litet steg i den riktningen i alla fall. Lekmattan är definitivt kasserad! :-J

Även om nog inte Hitachin ska hämtas in från Gandalfs Mölldor-verkstad, så kommer det att bli lite metallslipnings-shimsande även i detta projektet - men det får ni se när det blir så dags!

Snacka om cliff hanger, va? :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

Den här tråden är ju rena framgångssagan! [JC_doubleup.gif]
Allt går som på räls:

- Beställning av grejer från Italien.
- Frakten till Sverige.
- Vunnen auktion på Ebay.
- Uppackning av grejer.
- Handling av modellverkstadsgrejer hos Kjelle.
- Uppackning av Kjellegrejer.
- Förfärdigandet av arbetsbord.

Imponerande! :o
Det mesta är nu klart, så när som på en liten detalj: dioramat.... :mrgreen:

Vierundvierzig
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:53

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Vierundvierzig »

Mycket intressant! Ska bli kul att följa utvecklingen på detta projekt! Givetvis även läsa "kamraternas" syrliga men glada tillrop. Själv kommer jag att ligga lågt med kommentarer, är inte ens i närheten av nå´n byggstart än, "man ska inte kasta spjut i bastun......." !!!

// 44

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... Det mesta är nu klart, så när som på en liten detalj: dioramat.... :mrgreen:
Lugn lugn lugn, jag har ju sagt det förut - Rom byggdes inte på en dag!

Dioramat ligger långt fram i processen (även om jag förstår att det är just den delen som intresserar dig), först ska det fixas till något att ställa i det - d v s loken (som jag förstått bara är "nödvändigt ont-rekvisista" i dina ögon för att få en ursäkt att avbilda landskap och byggnader i modell. För mig är de själva essensen i hela upplägget!)
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Så har nästa tåg mot Mölle avgått

Inlägg av Mölle-Mats »

Fick just meddelande om att nästa tåg, draget av tvenne Br 38:or, avgått från lokdepån i Stuttgarts-trakten mot Mölle.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

aha en modellverkstad...tyckte det såg ut som hos "Tandläkaren" ;)
Skönt att du inte tyckte det såg ut "som hos gynekologen" ... :roll:

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Av erfarenhet kan jag ju säga att det finns lättare saker att bygga än modeller i svart plast :) Dessa lok är från början ESCI modeller som tagits över av Italeri, dom har nog varit en sväng hos Revell också.

Bild


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Av erfarenhet kan jag ju säga att det finns lättare saker att bygga än modeller i svart plast :)
Ja, varför ska man göra det lätt för sig? :-BS
Johan Molin skrev:
aha en modellverkstad...tyckte det såg ut som hos "Tandläkaren" ;)
Skönt att du inte tyckte det såg ut "som hos gynekologen" ... :roll:
Inte helt osökt - det kommer nog att bli en hel del födslovåndor även på den här "mottagningen" ... :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev Men, som väl alla kan se så är alla detaljer i byggsatserna svarta
aha "svartbygge" på gång här ,har du ansökt om "Bygglov" :lol:


Roger
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Sture Bylén »

ford1929 skrev:aha "svartbygge" på gång här ,har du ansökt om "Bygglov"
Nej, för sjutton, Roger - servera honom inga undanflykter! 8-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Svartmålning av mitt lilla projekt

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Mölle Mats skrev Men, som väl alla kan se så är alla detaljer i byggsatserna svarta
aha "svartbygge" på gång här ,har du ansökt om "Bygglov" :lol:
Aaaah, det här känns nästan som att du försöker svartmåla mitt lilla projekt!!! :evil:

Men det tänker jag inte låta ske, dagens huvudaktivitet (fortfarande på förberedelsestadiet) blev att åka in "te staun" och besöka Hobby Center därstädes. Denna gamla anrika firma tycks numera ha släppt modelljärnvägs-delen av sitt sortiment helt, men synes tämligen välsorterade på plastbyggsatser i övrigt, RC-bilar mm - och framför allt så har de tack och lov en välfylld hylla med lämpliga färger till plastbyggsatserna! Så det följde med en liten "posse" him:
Bild

Detta är vad som dolde sig i den:
Bild

Som synes bl a den där röda färgen som jag glömde beställa från Italeri, tog dessutom med en burk "metallgrå" som jag tänker måla koppelstänger etc med (de ska ju inte vara svarta ju). Min tanke är att det nog är bäst att måla de detaljer som ska målas innan jag bryter loss dem från byggsatsramen (möjligen kommer detta att medföra att någon omålad yta får "fyllas i" senare), och för att hjälpa mig att hålla ordning på vilken byggsats som ska målas hur, så var jag förutseende och märkte upp vad som ska bli vad innan jag sätter igång! Nu var jag klok. va? :-J
Bild

Den uppmärksamme noterar särskilt att det även följde med två "väderbitnings-kit" i "possen", och måhända så kanske även det matreialet kommer att användas på loken i slutänden. Men innan jag beslutar mig för det s¨å tänker jag ge mig ut på ett stickspår och prova mig fram, har på sistone köpt några riktigt billiga godsvagnar (maxpriset för sådana är satt till 50 kr/st) av fabrikat Lima, Piko och broder Stefan S:s favoritfabrikat Kleinbahn - dessutom så följde det med en kasse med "innehållet i en papperskorg" när jag köpte BOIS:ar-Jannes grejer med några riktigt leksaksmässiga Lima-vagnar, t ex denna:
Bild

Tänkte börja med att prova att "vädra" de här billiga skräp-godsvagnarna, och om resultatet blir godtagbart så kan de ju få hamna i vitrinen och jag kan sedan gå loss på loken i dioramat.

Well, that´s all 4 2day!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Svartmålning av mitt lilla projekt

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev:
Well, that´s all 4 2day!
:shock: :? :?

Är det jämna veckor som det är nattskifte och udda dagskifte i Mölle eller...? :?
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Svartmålning av mitt lilla projekt

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Mölle-Mats skrev:
Well, that´s all 4 2day!
:shock: :? :?

Är det jämna veckor som det är nattskifte och udda dagskifte i Mölle eller...? :?
Nåt åt det hållet kanske ... :?

Närå, the night time is the right time, men just nu har jag fastnat framför televisionsapparaten oche ne film med Mel Gibson, så byggena får vänta! Jag har ju som panschis all tid i världen ... :-J

B t w, när jag tittar på den där bilden av Limas urusla parodi på sin egen redan dåliga modell av NSB G4-finkan, så slår det mig att om man lyfter av det där bedrövliga taket så skulle vagnen nog kunna passera som en "Hochbord" kolvagn med lite vädring och last av kol. Nog värt att prova (det kan ju inte bli värre i alla fall)!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Johan Molin »

Jorå, det tror jag säkert det kan! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Jorå, det tror jag säkert det kan! :-CO
Pessimist där! :=nee

Bara att plocka av den där förfärliga taköverbyggnaden (lätt gjort, bara att lyfta av) förbättrade det hela avsevärt! Om man fyller den med en last av kol och vädrar bort den gladplastiga framtoningen så tror jag den blir "tillräckligt bra" för mina behov! Återkommer!
Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 16 feb 2016, 23:54, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Då väntar vi bara på hur lång tid det tar innan ditt byggbord ser ut så här

Bild

Förhoppningsvis utan kass Citroënbyggsats.......


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Alla resor börjar med ett litet första steg!

Inlägg av Mölle-Mats »

Stefan S skrev:Då väntar vi bara på hur lång tid det tar innan ditt byggbord ser ut så här
...
Förhoppningsvis utan kass Citroënbyggsats.......
Haha, ja det står nog inte på - ja, förutom det där med Citroën-byggsatser då! :-BS

Fick anledning att "provköra" min nya förstoringslampa, och den utföll till mycket stor belåtenhet! [JC_doubleup.gif] Som kanske synes på bilderna ovan på den där erbarmliga Lima-vagnen, så hängde ett fotsteg längst bak på sidan lite på trekvart, det var delvis lossbrutet. Provade att limma dit det igen, först med det plastlim som jag köpt från Italeri - men det verkade helt kass, fotsteget fäste aldrig! Men så testade jag med lite Loctite Super Glue, och då funkade det!
Bild

Nå, sådant där "blixtlim" i tub från macken är väl kanske inte optimalt för modellbygge, men det var ju bra att få konstaterat att Italeri-limmet är värdelöst - då hinner jag ju skaffa lite bra lim (antagligen Fallers) innan jag ska sätta igång med modellbyggandet på allvar!

Men hur som helst, det känns som att nu är jag på g (och Jogra: notera att det blev liiite gjort i natt i alla fall)!!! :-CO

Men sedan förföll jag till mitt sedvanliga skrivbordsrallande, och började printa ut bilder på Stortyskerne för att se hur jag ska måla alla detaljer. Fann då bl a den här websidan med mycket intressant info om NSB 63a-loken:
http://www.hankwilliamslistings.com/ind-br52&63a.htm
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Stortyskerne i Frichs remisern + Modellverkstad

Inlägg av Stefan S »

Skaffa lite flytande lim också, förslagsvis Tamiyas tunna med grön "kork". Bra att ha som komplement till det vanliga plastlimmet.

Stefan

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"