Fick nyss ett mail av en forumbroder (ni anar säkert vem) som skrev så här:
Kort om konceptet (idén föddes väl egentligen i broder Johan Molins MHJ-tråd, se http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=8&start=3720 ):"Nä, nu ska vi verkligen avnjuta Mölle-Mats magiska metamorfos från grovhuggen saxofonist till finmotorisk dioramabyggare.
Jag tycker du ska starta dioramatråden direkt. Nu kan man ju enkelt spåra alla paket på nätet så mitt förslag är att du inleder tråden med att skildra prylarnas väg från Italien till Mölle. Redan det en cliffhanger....
Sätt igång!!! "
Bakgrunden är ju - förutom att jag är vansinnigt besatt av de här forna tyska krigsloken som efter WW II hamnade lite här och där runt om i Europa - och då främst de som hamnade i våra bägge västra broderländer - att NSB lät rervidera en del av sina ånglok vid verkstäder i Sverige (Motala Verkstäder, NOHAB i Trollhättan m fl ställen) och Danmark (hos Frichs på Jylland) under 1940-talets andra hälft. Nu hamnade väl egentligen aldrig Stortyskerne 63a hos Frichs, det var andra loktyper de reviderade, men här tänkte jag tumma "lite" på den verkliga förebilden och låtsas att det skedde ändå!
Så det fiktiva scenario är att en norsk Stortysker NSB 63a (f d DRG Br 52) tas in vid Frichs remiser på Jylland för revision, och där hamnar sida vid sida bredvid sin danska kusin DSB N (f d DRG Br 50 ÜK).
Färdigmodeller av loken finns ju redan att köpa i form av "riktiga" körbara modeller, men den avsatta budgeten skulle ju i bästa fall räcka till ett sådant lok och inte mer! Jag har därför valt att basera det hela på tvenne Italeri statiska byggsatsmodeller av DRG/DB Br 50 som får vara ett "nöjaktigt" utgångsmaterial (till en inköpskostnad av € 20 per styck) - ser ut så här:
http://italeri.com/scheda.asp?idProdott ... tegoria=39
Men då dessa har helt felaktiga Kabinentendrar och rökskärmar så måste ytterligare en byggsats av en DRG/DB Br 41 (har "rätt" tender och rökskärmar till N-maskinen) och en gammal Märklin-modell av DB Br 38 med Wannentender (där tendern är ett bra utgångsmaterial till 63a-maskinen, dessutom kommer här även någotsånär korrekta rökskärmar med på köpet).
Ett par "slaggprodukter" kommer även att uppstå, dels ett DSB T (f d DRG Br 38 - dock med en felaktig 3-axlig tender som jag "råkar" förfoga över, den påminner dock till formen lite grann om T-maskinernas tendrar i övrigt), som också kommer att få vara med i dioramat. Därtill också en "förebildsvidrig" DB Br 41 med Kabinen-tender (har mig veterligen aldrig förekommit), som får förvisas till vitrinen.
Några spår på en grusad bädd blir det förstås att ställa upp hela härligheten på, och som kronan på verket en liten kolningsstation med vattenhäst som jag också "råkar" ha. Möjligen smyger jag in några öppna kolvagnar bakom kolningsstationen också, om det finns plats.
Nå, jag fick nyss meddelande från UPS att mina trenne inköpta Italeri lokbyggsatser nu är mottagna för distribution och alltså på väg inom kort! Återstår så att via tyska eBay försöka hitta en billig modell av DB Br 38 med Wannentender av Märklins (artnr 3098) eller Primex (artnr 3010) fabrikat. Det tycks vara rätt gott om dem, håll tummarna för att jag lyckas bärga ett exemplar till "rimliga" slantar!
Så det är väl bara att sätta igång då!!! Fick just ett meddelande från UPS att paketet med de tre Italeri lokbyggsatserna nu är på väg!