Toppbilden, visa:    


Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Morsning på er, glada mötesspårare!

Vad betyder denna rubrik? Strindberg? Lilla Fridolf? Har rookien blivit tokig? Ja, det har han. Han har liksom Lilla Fridolf äntligen slagit näven i bordet och sagt "Selma lilla, det blir inget Blå tornet för dig. Nu slår jag näven i bordet!" Fortfarande förvirrad? Jo, jag har ju i en annan tråd byggt mitt första modellhus och när denna julklapp var klar så sa min fru (Strindbergsälskare) att jag borde bygga Strindbergs sista bostad (Drottninggatan 85) som idag inhyser Strindbergsmuseet, där hon arbetat. Jo, det skulle ju vara kul... Selma lilla, hur får jag tag i ritningar? Jag tog kontakt med stadsarkivet och det finns ritningar på huset, men det skulle ta tid att få upp dem. Jag promenerade bort till Drottninggatan och fotade lite och blev mer och mer förvissad om att detta nog inte skulle vara så lätt "projekt 2"... Nä, Selma lilla... Nu slår jag näven i bordet! Jag vill inte! Inte nu i alla fall... Selma lyssnade och var lugn. Puhhh.

Vad ska jag då bygga? Jo, jag har alltid gillat ett hus i min absolut närhet, ett hus där jag tillbringat några kvällar/nätter i mina dagar... Stället heter Snaps och har funnits i del av lokalen under 21 år. Byggnaden är dock äldre än så. Bygget påbörjades 1668 och pågick i 2 år. Jag talar alltså om Lillienhoffska palatset på Götgatan (Södermalm, Stockholm) som används som bostad för såväl den engelska ministern Robert Jackson, fungerat som fattighus och sedermera möbelaffär och restaurang. Jag har vid några tillfällen besökt de välbevarade delarna av palatset. Selma lilla, detta hus skall jag bygga! Ett hus där jag mött Bacchus mången gång. Detta hus är också lättare i formen än Drottninggatan och passar mig bra!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild.

Jag lånade den utmärkta boken "Stockholm ett världsminne" på Tranströmmerbiblioteket på medborgarplatsen i Stockholm, gick 200 m bort på Folkkungagatan till Materialbutiken och köpte styrénplats och fortsatte 100 m in på Kocksgatan där jag gick in i porten och vidare upp hem till mig. Snacka om att detta blir lokalproducerat! [JC_doubleup.gif]
Jag började med ritningar på huset igår kväll. Detta kommer bli ordentligt mycket större än det hus jag just byggt. ett helt fyrkantigt hus där fasaderna är 18,7 m långa IRL. Blir bra!

Bild

Bild

Vad tror ni? Jag tycker detta ska bli fantstiskt kul! Jag räknar med mycket knep och knåp. Att bygga hus är ju en fantastisk hobby i väntan på att vi skall få ett större utrymme för en anläggning. Det är ju den största drömmen.

Bara att sätta igång och bygga. Hoppas ni tittar in titt som tätt.

Mvh, Stefan "Rookien" Lindström

ps. http://radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm är en fantastik sida där en och annan nostalgiker kan tillbringa timmar, dagar, ja rent ut sagt månader med att lyssna på allt från "lilla Fridolf" till "Pekkas segel" eller gå in på http://radiogodis.se/pa_minuten.htm där man kan avnjuta "På minuten" med Moltas, Järrel, Pahlin/Krook och Westerlund/Alfredson. Skönt för en gosse som alltid varit lite ligammal...

http://radiogodis.org/RadioGodis/Ovrigt ... 560201.mp3 (Fridolf slår näven i bordet) ds.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

1. Huset blir en utmaning med sina fasad-dekorer! Inget att ge sig på för den harhjärtade!

2. På minuten med ovannämnda gäng (ursprunget var väl Stig Järrel, Leif Moltas Ericsson, Katrin Westerlund och Margareta Krook.

Moltas fick t ex det odödliga ämnet "När jag hade stånd på Kiviks marknad". Liksom "När jag försörjde mig som sängkammartjuv" - "Somliga sovrum är svårare att stjäla än andra".
Eller Katrin som fick ämnet "När jag blev porträtterad av Picasso" - "Picasso sade att han ville måla av mig eftersom han tyckte att jag såg ut som om jag hade tre bröst" ...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:1. Huset blir en utmaning med sina fasad-dekorer! Inget att ge sig på för den harhjärtade!

2. På minuten med ovannämnda gäng (ursprunget var väl Stig Järrel, Leif Moltas Ericsson, Katrin Westerlund och Margareta Krook.

Moltas fick t ex det odödliga ämnet "När jag hade stånd på Kiviks marknad". Liksom "När jag försörjde mig som sängkammartjuv" - "Somliga sovrum är svårare att stjäla än andra".
Eller Katrin som fick ämnet "När jag blev porträtterad av Picasso" - "Picasso sade att han ville måla av mig eftersom han tyckte att jag såg ut som om jag hade tre bröst" ...
.

Ja, så sant. Jag är rädd inför fasaden, men det skall bli kul.

Första svenska avsnittet bestod av Herbert Söderström som programledare och en panel bestående av Ulla Akselson, Agneta Prytz, Lasse Holmqvist och Per-Henry Richter.
Men sen är det ju mycket riktigt som du säger Järrel, Krook, Eriksson och Westerlund. Olle Pahlin gjorde en del inhopp. När Catrin dog 1983 så blev Hasse Alfredson ordinarie.
Haha! Jag minns också Järrels fenomenala sätt att hålla igång ämnet i en min. I slutet av serien är han ju långt över 70 bast. Det finns hopp.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Stig Järrel var underbart klurig, särskilt när han kom igång ordentligt och berättade om sin lilla farmor som gick omkring på fäbodvallarna i Härjedalen i högt gräs, så att ingen kunde se henne ...

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Huset blir en utmaning med sina fasad-dekorer! Inget att ge sig på för den harhjärtade!
Helt rätt, Johan. Men något jag noterat är att de detaljer som verkar svåra, oftast visar sig enklare än man trott (och vice versa). Jag tror att motivation/fokus är en viktig komponent. Saker jag misslyckats med har ofta varit sådant som jag trott skulle vara lätt, och följaktligen försökt göra "i förbifarten". Det "omöjliga" tar man oftast på mycket större allvar.

Det ska bli mycket spännande att följa detta projekt, Stefan. Jag är övertygad om att du kommer att fixa det!! [JC_doubleup.gif]
(För övrigt kan jag meddela att jag häromdagen önskade mig det här av min familj i födelsedagspresent: http://www.ginza.se/product/lille-frido ... en/165955/ )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Du är tydligen också ett fan av Rune Moberg, Sture! Han var väl, såväl som manusförfattare, som redaktör för SE, vad engelsmännen kallar för "witty"!

Som när Douglas Håge /Fridolf kom hem och fick läsa lappen "Jag har börjat ta körlektioner" - vilket han tolkade med hårt K.

Och så kommer Hjördis / Selma hem och berättar att det var fullt ös, "35 hästar", vilket Fridolf bejakade med att "det förstår jag att det låter som". osv osv ...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Allas vår hjälte! Hoppas din önskning slår in, Sture.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: Som när Douglas Håge /Fridolf kom hem och fick läsa lappen "Jag har börjat ta körlektioner" - vilket han tolkade med hårt K.
Bild
Och så var det halsyogisten.
"Fridolf, jag skäms som en hund". "och jag som en hel kennel"

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

Stefan skrev:Bara att sätta igång och bygga. Hoppas ni tittar in titt som tätt.
det kan du je de på att vi ska.... [JC_doubleup.gif]

Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

StefanChrister skrev: Vad tror ni?
Ja, med sån kompis som du lagt dej till med så kommer detta att löpa bättre än det förra. För som du kanske redan märkt så har han en enorm vurm för genvägar, så frågar du råd från det hållet så kommer allt att gå riktigt bra. För det brukar det göra för honom också, hur mycket vi än försöker att sticka käppar i hjulen... :-CO
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

Härligt projekt, ska bli kul att följa! [JC_doubleup.gif]

Bygger du i skala H0? I så fall blir modellen en rätt rejäl pjäs, va?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:Härligt projekt, ska bli kul att följa! [JC_doubleup.gif]

Bygger du i skala H0? I så fall blir modellen en rätt rejäl pjäs, va?
Yes, HO. Blir 20,6cm på varje sida så det är stort! Nästan lika stort som som mitt ego... [JC_doubleup.gif]

Alltså inte så stort om man ser till den stora världen. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Är detta också tänkt som en dioramamodell? Eller som en del av en kommande modelljärnväg? I det senare fallet kan du ju fuska och "göra en Sture", dvs välja bort att modellera en av sidorna ...

(för övrigt har jag noterat till min mycket stora grämelse att precis så gjorde också en av mj-hobbyns stora (ursäkta, Sture), Allen McClelland ...)
Han kallade sin filosofi "good enough ..."

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Nu har jag börjat med mitt bygge. Ritningar gjorda och styrénplasten uppritad. Kommer inte att gå i samma hiskeliga tempo som mitt tidigare bygge. Känns roligt och utmanande. Har efter att ha läst Sture Byléns (känner ni honom...) artikel i Aoh 7/13 ett nytt sätt att skära ut fönster. Efter att ha kämpat med enbart brytbladskniv så har jag nu också tagit hjälp av borr. D-vlr vilken skillnad det blev. Däremot så har jag bara en liten handborr men det funkade ändå. Tack Sture! (tror ni att han blir mallig nu...?)

Bild

Bild

Bild

Ska fila till fönstren. Bara 25 kvar...

Jag kommer inte att ta med Snaps uteservering eftersom det brukar svinas ( :=S ) ordentligt där och jag vill ha ett sedesamt diorama... :=u Men framförallt så tycker jag att det är fult med nuvarande servering.. Nej, detta kommer att bli en en dag i Stockholm så som det såg ut sommaren 1949. närmare bestämt 26 Juni 1949. Alltså 10 år INNAN ja, ni vet... Jag har en bild tagen av huset sommaren 1949 och jag tycker det ser bra ut.Vilket datum bilden är tagen? Ingen aning... Men storyn, storyn blir så mycket bättre om det är 26/6. Jag gör ju allt för en bra story. Huset restaurerades 1939. Hade tankar på att bygga det som det såg ut 1880 men då hade huset en tillbyggnad som jag inte kunde få något helhetsintryck av. Därför 1949.

Hoppas alla har en trevlig trettondagsafton!
/S

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:Är detta också tänkt som en dioramamodell? Eller som en del av en kommande modelljärnväg? I det senare fallet kan du ju fuska och "göra en Sture", dvs välja bort att modellera en av sidorna ...
Det kommer att bli ett litet diorama. Jag har ännu ingen plats för större utsvävningar dessvärre. Drömmen om en modelljärnväg får frodas några år till. Jag har det mesta klart i huvudet.... Men säg den rallare som inte har det. Den dagen jag börjar med min bana så kommer bli från min barndoms somrar när familjen åkte upp till farfar i Sundsvall (Bergsåker, Granlo, Selånger). Oj, farligt att yppa idéer kanske... Nu MÅSTE jag ju fullfölja det... :=S

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

Oj, farligt att yppa idéer kanske... Nu MÅSTE jag ju fullfölja det... :=S
som dom säger "Ni har rätt att tiga. Det ni säger kan och kommer att användas mot er på "Mötesspåret". Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture) och att ha detta närvarande vid förhör. Om ni inte har råd med ett juridiskt ombud (se nämda ovan) kommer ni att tillhandahållas ett sådant på nån annans (Mötesspåret) bekostnad.=Mölle Mats evt... :-CO

min tolkning av Mirandavarningen....


Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture)
Nu förstår jag varifrån uttrycket "brännvinsadvokater" kommer ... :mrgreen:

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:
Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture)
Nu förstår jag varifrån uttrycket "brännvinsadvokater" kommer ... :mrgreen:
Hahahahaha! :=f
ford1929 skrev:
Oj, farligt att yppa idéer kanske... Nu MÅSTE jag ju fullfölja det... :=S
som dom säger "Ni har rätt att tiga. Det ni säger kan och kommer att användas mot er på "Mötesspåret". Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture) och att ha detta närvarande vid förhör. Om ni inte har råd med ett juridiskt ombud (se nämda ovan) kommer ni att tillhandahållas ett sådant på nån annans (Mötesspåret) bekostnad.=Mölle Mats evt... :-CO

min tolkning av Mirandavarningen....


Roger
Hu..... :o

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

Hu..... :o

det var bara ett litet tips bara från en "Rockis" här på spåret..så du får inte ta det så allvarligt

Roger :-CO
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev: "göra en Sture", dvs välja bort att modellera en av sidorna ...(för övrigt har jag noterat till min mycket stora grämelse att precis så gjorde också en av mj-hobbyns stora (ursäkta, Sture), Allen McClelland ...)Han kallade sin filosofi "good enough ..."
Vilken mänsklig generositet Johan här visar upp! Unikt på forumet!! [JC_doubleup.gif]
StefanChrister skrev:Nej, detta kommer att bli en en dag i Stockholm så som det såg ut sommaren 1949. närmare bestämt 26 Juni 1949.
Oj, nästan på dagen min tvåmånadersfödelsedag. [JC_doubleup.gif]
StefanChrister skrev:Har efter att ha läst Sture Byléns (känner ni honom...) artikel i Aoh 7/13 ett nytt sätt att skära ut fönster. Efter att ha kämpat med enbart brytbladskniv så har jag nu också tagit hjälp av borr. D-vlr vilken skillnad det blev. Däremot så har jag bara en liten handborr men det funkade ändå. Tack Sture! (tror ni att han blir mallig nu...?)
Nej, nej, jag säger som Muhammad Ali sa en gång:
- Jag är stor, jag är vacker, jag är intelligent......och dessutom är jag väldigt ödmjuk..... ;)
ford1929 skrev:Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture) och att ha detta närvarande vid förhör.
Johan Molin skrev:Nu förstår jag varifrån uttrycket "brännvinsadvokater" kommer ...
Jag noterar till min mycket stora grämelse att ibland får du till det riktigt bra, Johan! :D [JC_doubleup.gif]
Senast redigerad av Sture Bylén den 05 jan 2016, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

ford1929 skrev:
Hu..... :o

det var bara ett litet tips bara från en "Rockis" här på spåret..så du får inte ta det så allvarligt

Roger :-CO
Skönt. Jag skulle precis lämna landet... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Oj, farligt att yppa idéer kanske... Nu MÅSTE jag ju fullfölja det... :=S
som dom säger "Ni har rätt att tiga. Det ni säger kan och kommer att användas mot er på "Mötesspåret". Ni har rätt till juridiskt ombud=(Sture) och att ha detta närvarande vid förhör. Om ni inte har råd med ett juridiskt ombud (se nämda ovan) kommer ni att tillhandahållas ett sådant på nån annans (Mötesspåret) bekostnad.=Mölle Mats evt... :-CO
Jag är den verkligt tunge experten på att slingra mig undan alla i ett svagt ögonblick yppade idéer om att bygga en modelljärnvägsanläggning, så det vore nog ett bra val ... :-CO Men jag är DYR (jag är ju som sagt expert) - man kan ju undra om övriga Mötesspårs-"kamrater" är beredda att hjälpa dig med den kostnaden!?! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av PeO »

StefanChrister skrev: Bild
Ritsa krysset på baksidan, så går det ännu lättare. då kan du spara in hålet i mitten. 8-)
Bild

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

PeO skrev:
StefanChrister skrev: Bild
Ritsa krysset på baksidan, så går det ännu lättare. då kan du spara in hålet i mitten. 8-)
Bild
Aaaah, tack PeO! Här ska sparas in hål!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Hur går det för mig? Ja, det kanske folk undrar. Jo, det går bra... MEN har mtrlbrist... Blir ett stort bygge så jag missbedömde hur mycket styrénplast jag hade. :evil: har tre fasader klara och nu väntar jag på att Materialbutiken 50 m från mig skall få in flera styrénark (vilket de skulle få i början av nästa vecka) så att jag kan fortsätta. Skönt att jag kör i eget tempo utan tidspress.... Så länge så får jag följa alla andra glada byggare och det har ju startats en och annan tråd så blir mycket kul att följa. Sen har vi ju också Morshyttetråden som aldrig sover. Nästa steg är väl att sätta in 3-skift där, kan tänkas.

Tjosan!

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:MEN har mtrlbrist... Blir ett stort bygge så jag missbedömde hur mycket styrénplast jag hade. har tre fasader klara och nu väntar jag på att Materialbutiken 50 m från mig skall få in flera styrénark
Osar undanflykt lång väg! :evil:
I Stockholm finns ju flera affärer som säljer styrén, t.ex:

Wentzels
MJ-hobbyexperten
Hobbybokhandeln

Märkligt att en glesbygdare ska behöva upplysa en fjollträskare om detta..... :-CO

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

StefanChrister skrev: Morshyttetråden som aldrig sover. Nästa steg är väl att sätta in 3-skift där, kan tänkas.
Stefan du får väl axla 3 skiftet då ;)

Jobbar normalt 7-4, men har o är ledig i veckan...
så nästa vecka är det som vanligt med"kneget"....
då blir det tyvärr inte lika mycket gjort med MJ...

Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:MEN har mtrlbrist... Blir ett stort bygge så jag missbedömde hur mycket styrénplast jag hade. har tre fasader klara och nu väntar jag på att Materialbutiken 50 m från mig skall få in flera styrénark
Osar undanflykt lång väg! :evil:
I Stockholm finns ju flera affärer som säljer styrén, t.ex:

Wentzels
MJ-hobbyexperten
Hobbybokhandeln

Märkligt att en glesbygdare ska behöva upplysa en fjollträskare om detta..... :-CO
Jaha, DÄR var rookie-smekmånaden slut. Tack för den tid som varit... :(

Jag har en bra deal med Materialbutiken... Och gynnar gärna dem. Dessutom så låter de ju kapa upp större skivor styrén till bra pris. Men det är klart att jag kan ta mig till Wentzels eller till Västberga. Jag ber om ursäkt. :-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

ford1929 skrev:
StefanChrister skrev: Morshyttetråden som aldrig sover. Nästa steg är väl att sätta in 3-skift där, kan tänkas.
Stefan du får väl axla 3 skiftet då ;)

Jobbar normalt 7-4, men har o är ledig i veckan...
så nästa vecka är det som vanligt med"kneget"....
då blir det tyvärr inte lika mycket gjort med MJ...

Roger
Jag kör! Rookien får ta det hårda jobbet... [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Jaha, DÄR var rookie-smekmånaden slut. Tack för den tid som varit...
ford1929 skrev:Stefan du får väl axla 3 skiftet då
StefanChrister skrev:Jag kör! Rookien får ta det hårda jobbet..
Ha, ha, klassisk "arbetsplatsuppfostran". Nu är det skarpt läge, Stefan. :mrgreen:

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Jaha, DÄR var rookie-smekmånaden slut. Tack för den tid som varit...
ford1929 skrev:Stefan du får väl axla 3 skiftet då
StefanChrister skrev:Jag kör! Rookien får ta det hårda jobbet..
Ha, ha, klassisk "arbetsplatsuppfostran". Nu är det skarpt läge, Stefan. :mrgreen:
:-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Hej hopp! Då har jag fått in material igen. Har innan dagens arbete skurit ut de sista bitarna. Detta känns som ett väldigt roligt projekt som jag kommer att få göra i min takt, ingen deadline här inte. Jag räknar således med att vara klar sommaren 2018. :=f

Jag kommer kanske inte hinna med så mycket mer denna vecka men till helgen kör jag igen.

Bild
Bild

Känns roligt att vara igång igen och till helgen kommer det att bli mer gjort!

Tjosan!

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:kommer att få göra i min takt,
StefanChrister skrev:Jag kommer kanske inte hinna med så mycket mer denna vecka
StefanChrister skrev:till helgen kommer det att bli mer gjort!
Nu börjar han låta som en genomsnittlig modellbyggare.... :mrgreen:

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:kommer att få göra i min takt,
StefanChrister skrev:Jag kommer kanske inte hinna med så mycket mer denna vecka
StefanChrister skrev:till helgen kommer det att bli mer gjort!
Nu börjar han låta som en genomsnittlig modellbyggare.... :mrgreen:
Sture, you're on fire! :-JJ

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Hejsan! Har skurit ut de sista fönstren och torrpassat huset. 55 fönster utskurna totalt! Blir roligt det här... :o

Fortsättning följer...
Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

StefanChrister skrev 55 fönster utskurna totalt! Blir roligt det här... :o
här kommer det att bli mycket "dragspel" förlåt dragstift till 55 fönster ;)


Roger
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

ford1929 skrev:
StefanChrister skrev 55 fönster utskurna totalt! Blir roligt det här... :o
här kommer det att bli mycket "dragspel" förlåt dragstift till 55 fönster ;)


Roger
Hehe, jag är rädd för det. Här kommer det att spelas.... Förlåt, dras för fulla muggar....

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

StefanChrister skrev: Fortsättning följer...
Ja, det får vi allt hoppas. För lite spartanskt skulle det nog vara sådär.... :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

jogra skrev:
StefanChrister skrev: Fortsättning följer...
Ja, det får vi allt hoppas. För lite spartanskt skulle det nog vara sådär.... :mrgreen:

Haha. Ja, nästan värre än att ha tre sidor på huset..... :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Ja, i nuvarande gestalt blir ju huset rena dragshowen ... :=u

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:Ja, i nuvarande gestalt blir ju huset rena dragshowen ... :=u
Hehe... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Ja, i nuvarande gestalt blir ju huset rena dragshowen ... :=u
JOHAN!!! :=S :=S :=S :=S :=S
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Gissberg »

Det här var spännande! Upptäckte just denna tråd och känner på sätt och vis anknytning till både hus och rubrik. Lilla Fridolf tecknade jag på 70-talet och i huset har jag varit i mången gång då det tills för några år sen varit hemvist för Föreningen Svenska Tecknare så länge jag minns. Fotograferna höll till i våningen under oss. Vad kul att följa detta bygge!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:Det här var spännande! Upptäckte just denna tråd och känner på sätt och vis anknytning till både hus och rubrik. Lilla Fridolf tecknade jag på 70-talet och i huset har jag varit i mången gång då det tills för några år sen varit hemvist för Föreningen Svenska Tecknare så länge jag minns. Fotograferna höll till i våningen under oss. Vad kul att följa detta bygge!
God morgon Jan!
Vad roligt att du hittat hit! Jag har ju följt ditt arbete på ett grannforum nära oss så har lite koll på att du tecknade Fridolf.

Vad roligt att Svenska Tecknare höll till här, det visste jag faktiskt inte! Hoppas du skall trivas i tråden... :-CO

tågtyckarn

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av tågtyckarn »

Jag önskar att Gissbergh kunde leverera en länk till sin anläggning på forumet vars namn vi inte nämner. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Menar du Svenskt Modelljärnvägsforum? ;)
Det är väl bara att ta sig dit och titta!

tågtyckarn

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av tågtyckarn »

There and here again, kunde inte hitta den.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

tågtyckarn skrev:There and here again, kunde inte hitta den.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ;topicseen
Här är en tråd jag tittat på.

tågtyckarn

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av tågtyckarn »

Intressant tråd, en gubbe som kommer ur skogen med 2 dunkar.

Och sedan undrar man vad fågelskådarna utan kameror tänker göra :-BS

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Gissberg »

tågtyckarn skrev:Intressant tråd, en gubbe som kommer ur skogen med 2 dunkar.

Och sedan undrar man vad fågelskådarna utan kameror tänker göra :-BS
Nåt skumt är det med gubben, han har aldrig släppt ifrån sig dessa dunkar eller kassar.

Som ny här på forumet har jag inte följt allas byggen, har du, StefanChrister, länk till andra trådar där du visat dina byggen? Ger man sig på en sådan kåk som denna vid Medborgarplatsen kan det inte vara första gången...

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"