Toppbilden, visa:    


Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:
tågtyckarn skrev:Intressant tråd, en gubbe som kommer ur skogen med 2 dunkar.

Och sedan undrar man vad fågelskådarna utan kameror tänker göra :-BS
Nåt skumt är det med gubben, han har aldrig släppt ifrån sig dessa dunkar eller kassar.

Som ny här på forumet har jag inte följt allas byggen, har du, StefanChrister, länk till andra trådar där du visat dina byggen? Ger man sig på en sådan kåk som denna vid Medborgarplatsen kan det inte vara första gången...
Nej, det är faktiskt andra gången... Haha! :=u
Men, jag har alltid velat bygga detta hus så jag riskerar gärna att misslyckas inför publik.
Här är mitt första bygge... Du kommer att känna igen en mås eller så... :-CO
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=61&t=3447

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Gissberg »

Vilket bygge att ge sig på som startobjekt, den pampiga gula villan. Blev ju hur bra som helst! Mitt första hus, även det ett gult trähus, står fortfarande i en låda i garderoben. Följer med spänning fortsättningen av Lillienhoffskåken. Det är ju onekligen intressanta fasader och utsmyckningar att ge sig i kast med.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:Vilket bygge att ge sig på som startobjekt, den pampiga gula villan. Blev ju hur bra som helst! Mitt första hus, även det ett gult trähus, står fortfarande i en låda i garderoben. Följer med spänning fortsättningen av Lillienhoffskåken. Det är ju onekligen intressanta fasader och utsmyckningar att ge sig i kast med.
Tack snälla, Jan! Såg du måsen...? Den "stal" jag från dig, rakt av. Du är ju fantastisk i det du gör, roligt att du tittar in här. Jag blir inte alls nervös, inte alls.... :shock:

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Tjosan!!! Hoppas allt är väl med alla glada MJ-gubbar och gummor.

Jag håller på med mitt hus för fylla muggar och har grundat och dragit de flesta av de 55 (!)fönster med dr-gst-ft. Har nu ådragit mig dragarm... En hemsk åkomma som säkert de flesta dragspelare känner igen. Det börjar med gropigt pekfinger och sen kommer symtomen i ett... Nervsammanbrott, fylla, skäggstubb, mjukglass och sen hemska skakningar. Ja, det är inte lätt att vara byggherre. Jag skall lägga upp bilder så snart jag kanmen just nu befinner jag mig långt från bygge och bilder på datorn (uppdaterar nu med em såkallad smartphone) och kommer så vara i drygt 1 1/2 vecka. Skriver detta inlägg mest i syfte att bevisa att jag fortfarande är vid liv... :-CO ibland ät det svårt att vara rookie. Folk kan ju tro att man bara var en fluga. :=Koko
Hur mår ni andra?

Användarens profilbild
Gissberg
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 dec 2015, 09:46

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Gissberg »

Jag var tvungen gå in igen och titta på ditt första husbygge, jag hade ju missat måsen. [JC_doubleup.gif]
Framför allt har du ju fått till hela omgivningen kring huset så bra - klipphällen, vegetationen, stentrappan, träd mm. Även om du påpekar att det finns en del småsaker i finishen som kunde ha fixats så är ju helheten, hela dioramat ett fantastiskt konstverk.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Gissberg skrev:Jag var tvungen gå in igen och titta på ditt första husbygge, jag hade ju missat måsen. [JC_doubleup.gif]
Framför allt har du ju fått till hela omgivningen kring huset så bra - klipphällen, vegetationen, stentrappan, träd mm. Även om du påpekar att det finns en del småsaker i finishen som kunde ha fixats så är ju helheten, hela dioramat ett fantastiskt konstverk.
Tack snälla Jan! Att du, en mästare i detaljer och vegetation skriver så betyder mycket för mig! Jag är nöjd med mitt första bygge, var fantastiskt kul. Och mitt pågående bygge är lika roligt! Uppdaterar så snart jag är hemma igen. Skönt som sagt att inte ha en deadline även om det ibland kan vara bra att ha det så man håller igång. :-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Nämen tjenare pojkar!
En månad går fort märker jag... Jag har inte gjort något på denna sida på en månad och en dag, och det känns trist. Vad som inte är trist är att jag bytt jobb och nu varit inne i en intensiv period. Alltid roligt med nya utmaningar men det var ju inte detta som mitt inlägg skall handla om...

Jag påbörjade ju ett bygge av en relativt känd kåk på medborgarplatsen i Stockholm som ni kan se ovan... Vad har hänt där då? Det tråkiga och ärliga svaret är att inte ett skit hänt. Jag har varit tvungen att senarelägga det bygget då jag tyckte det blev för komplicerat för mig just nu då jag inte har så mycket tid att lägga på min underbara hobby. Kom ihåg att jag är en rookie... eller var det slut på de dagarna? Ja, det var det visst... :-Dia Jag får helt enkelt krypa till korset och se mig besegrad.

Vad gör jag nu då? Ja, jag rullar inte tummarna längre än ca 16 timmar om dagen... Jag sover i 7 timmar. Umgås med min fru i 15 minuter och det ger ju hela 45 min byggande om dagen... :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Jag är ju som kanske några av er vet boendes på Södermalm i Stockholm och ett stenkast från mig ligger en tämligen häftig byggnad!

Bild

Denna kåk hittas på Nytorgsgatan 5 och har enligt många begåvats med det minsta trähuset i stan. Jag har mången gång traskat förbi huset, när man sprintat upp för trätrappen från Katarinavägen och fascinerats av denna "sammanslagning" av hustyper. Jag har funderat på att bygga det och har nu äntligen kommit till skott! [JC_doubleup.gif]

Så, detta kommer att bli en nystart på denna sorgliga tråd där jag nu kommit en bit på väg i mitt bygge av dett trevliga hus.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tycker att det är både roligt och djä-ligt utmanade med detta bygge då det är många märkliga vinklar och former. Jag kunde smita in på gården och fick ganska bra bilder på hur huset är uppbyggt. Jag har nu skurit ut de flesta bitar i 1mm Bylén och torrpassat dem med tejp. Har också börjat med målning av delarna. Nu kommer jag att uppdatera så ofta jag kan och förväntar mig hårda ord, käftsmällar och hån på vägen, precis som det skall vara... :-CO

Tjosan!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

StefanChrister skrev: jag är en rookie... eller var det slut på de dagarna? Ja, det var det visst...
Är det så att herrn har lite stint att fatta... :-r2


Oj endå, nu har han gått å blitt en sånhär i skuggan jobbande. :shock:
Det var verkligen häftigt det du åstadkommit! Å snyggt, såhär långt... [JC_doubleup.gif]
Senast redigerad av jogra den 26 feb 2016, 18:16, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt!!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

StefanChrister skrev Nu kommer jag att uppdatera så ofta jag kan och förväntar mig hårda ord, käftsmällar och hån på vägen, precis som det skall vara... :-CO
det beror väl på vilken "vinkel"man ser på saken :-r2 för det verkar denna "Kåk" ha

nä nå blir det en snygg o häftig "Kåk" det där :-J

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

Vikken hefftig barre!! :o

Och du har ju redan kommit långt i ditt bygge. Bravo, du verkar ha läget under kontroll!
StefanChrister skrev:Jag sover i 7 timmar. Umgås med min fru i 15 minuter och det ger ju hela 45 min byggande om dagen...
Intressant prioritering. :D Vettigt att schemalägga byggandet så där.
StefanChrister skrev:Vad som inte är trist är att jag bytt jobb
Även arbetsplats? Nu blir man ju lite nyfiken.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:Vikken hefftig barre!! :o

Och du har ju redan kommit långt i ditt bygge. Bravo, du verkar ha läget under kontroll!
StefanChrister skrev:Jag sover i 7 timmar. Umgås med min fru i 15 minuter och det ger ju hela 45 min byggande om dagen...
Intressant prioritering. :D Vettigt att schemalägga byggandet så där.
StefanChrister skrev:Vad som inte är trist är att jag bytt jobb
Även arbetsplats? Nu blir man ju lite nyfiken.
Tack pojkar för hejarop! Har målat lite till ikväll och ska börja dra fönster...

Ja, du Sture.. Nyfiken var ordet.. Jag har bytt arbetsplats och är numera "kollega" med dig, och då menar jag inte pensionär... :-BS

Är riktigt kul bygge detta och jag ska publicera lite fler bilder på "originalet" för det är en djäääääla hefftig barre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev: ... Umgås med min fru i 15 minuter ...
Ge mig en kvart om dagen, som Arne Tammer sade! :-BS Men det verkar ju räcka (hur var det nu Magnus Uggla sjöng - nåt om fyra sekunder? :-JJ ).

Husbygget ser mycket intrikant och intressant ut! [JC_doubleup.gif]

Heja heja, fortsätt så säger årets Modellbyggar-rookie till förra årets innehavare av titeln! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:
StefanChrister skrev: ... Umgås med min fru i 15 minuter ...
Ge mig en kvart om dagen, som Arne Tammer sade! :-BS Men det verkar ju räcka (hur var det nu Magnus Uggla sjöng - nåt om fyra sekunder? :-JJ ).

Tänkte skriva det... Men vågade inte. Tur att det finns människor som du, som inte bryr sig om det finkänsliga.... :-JJ


Husbygget ser mycket intrikant och intressant ut! [JC_doubleup.gif]

Ja, detta kan nog spåra ur en eller sju gånger. Men jag kämpar på.

Heja heja, fortsätt så säger årets Modellbyggar-rookie till förra årets innehavare av titeln! :-CO
Jag kan knappt sitta stil, så roligt är det. Heja Mats, heja! "Du får vila sen...!" Som en viss Svan gastade.

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Ja, du Sture.. Nyfiken var ordet.. Jag har bytt arbetsplats och är numera "kollega" med dig, och då menar jag inte pensionär
Aj, då....Då får jag dubbelt beklaga. ;)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Ja, du Sture.. Nyfiken var ordet.. Jag har bytt arbetsplats och är numera "kollega" med dig, och då menar jag inte pensionär
Aj, då....Då får jag dubbelt beklaga. ;)
Tackar.... Det känns bra.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Nu har jag börjat göra fönster och annat kul... :D imorse ser bygget ut som följer...

Bild
Bild
Bild
Bild

Tycker detta bygge är förbaskat roligt! :-JJ Ser redan fram emot kvällen, då jag ska pyssla lite mer. Nu, ut i solen.
Tjosan!

tågtyckarn

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av tågtyckarn »

Oväntad och trevlig vändning. Nice. :-nord

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

Hej där, e du ute än? :shock: :?


:-nord
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

jogra skrev:Hej där, e du ute än? :shock: :?


:-nord
Haha! Ja, tyvärr. Blev sent detta. Hem mot tacomiddag nu.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Tjo flöjt! Har nu tagit tillvara på de 45 minuter om dagen jag har till byggande.... Det går långsamt, men det går framåt. Jag blir med och mer impad av Sture B som är så djävulskt ( :-Dia ) snabb med sina hus. Och bra blir det! Finns han på riktigt, eller är han en robot. Jag har förvisso träffat och pratat med denne man men man vet ju aldrig... Jag såg i alla fall inga sladdar som stack ut ur nacken på honom.
Jag har nu nästan gjort klart "trähuset" och fäst det på den stora kroppen... lägger upp lite härliga bilder i vanlig ordning...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Taket gjorde jag av kartong... Tyckte själv att det skulle bli bäst och är i inledningsskedet mycket nöjd. Nä, nu måste jag (tyvärr) jobba lite.
Syns på stan!

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Jag såg i alla fall inga sladdar som stack ut ur nacken på honom.
Märkligt! Mina syskon är födda 1941, 1942 och 1944. Sedan dröjde det fem år tills jag kom. Vad kallar man ett sådant barn, Stefan? :?

Jätteintressant bygge, detta!
Och vad bra ditt tegeltak blev. Härligt oregelbundet, ser mycket äkta ut. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Jag såg i alla fall inga sladdar som stack ut ur nacken på honom.
Märkligt! Mina syskon är födda 1941, 1942 och 1944. Sedan dröjde det fem år tills jag kom. Vad kallar man ett sådant barn, Stefan? :?
Nu heter ju jag inte Stefan och ska inte svara på frågan, men kan väl i alla fall kommentera att det väl är därför du är så bra på att "dra kabel" i resväskor! :-JJ
Sture Bylén skrev:Jätteintressant bygge, detta!
Och vad bra ditt tegeltak blev. Härligt oregelbundet, ser mycket äkta ut. [JC_doubleup.gif]
Och här måste jag för omväxlings skull tillstå att jag är helt enig med min främste belackare och trätobroder! Kanonfint Stefan! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Ett fatnastiskt spännande hus med alla sina udda vinklar! Och bra blir det, kan bara sälla mig till övriga påhejare!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Tack Johan, Sture och Mats!! Vad roligt med en påhejargrupp. Detta hus är som jag sagt förut en fröjd att bygga. Hann med att fixa lite med tak och lite annat igår men nu stundar både kalas och annat så nästa byggsession blir på måndag. Får underhålla mig med att gå in och dregla över annat på forumet i helgen.

Bild
Bild
Bild

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Jag såg i alla fall inga sladdar som stack ut ur nacken på honom.
Märkligt! Mina syskon är födda 1941, 1942 och 1944. Sedan dröjde det fem år tills jag kom. Vad kallar man ett sådant barn, Stefan? :?

Jätteintressant bygge, detta!
Och vad bra ditt tegeltak blev. Härligt oregelbundet, ser mycket äkta ut. [JC_doubleup.gif]
Haha! Den var bra Sture, den var bra! Fick ni lära er att skämta på robotakademin....? :-nord

Tjosan!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Ja, då har helgen kommit och gått... Full med nöjen menmed plats för lite modellbyggande, märk väl lite. Men det går sakta framåt. såhär ser det ut just nu.

Bild
Bild

Kommer fler och bättre bilder imorgon tänkte jag. Nu ska jag sjunga in en hitlåt tänkte jag... Eller jobba... hmmmm, valet är inte lätt. :-CO

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av modeljernbane »

Hej
Har du ikke lidt mere historie om huset, hvorfor man har bygget den og hvem som har boet i den? Super flot det du har gang i [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Jaha, då kommer dagens bilduppdatering. Tipset om 45 min om dagen har jag försökt hålla...
Det går framåt, men väldigt långsamt...
Modeljernbane: Jag ska ta fram lite fakta om huset, hål ut...

Bild
Bild
Bild
Bild

Ska försöka göra lite mer i helgen!

Tjosan!

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:Det går framåt, men väldigt långsamt...
Men huvudsaken är att det rör sig något. Då håller man åtminstone det hela aktuellt. Och om man tittar tillbaka några dagar brukar man upptäcka att det faktiskt har rört sig en hel del.
Mycket trevlig kåk, för övrigt. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:
StefanChrister skrev:Det går framåt, men väldigt långsamt...
Men huvudsaken är att det rör sig något. Då håller man åtminstone det hela aktuellt. Och om man tittar tillbaka några dagar brukar man upptäcka att det faktiskt har rört sig en hel del.
Mycket trevlig kåk, för övrigt. [JC_doubleup.gif]
Så sant, Sture. Jag är så glad att jag kan lägga några minuter på dag på det bygge för det är bland det roligaste som finns. Tack!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Johan Molin »

Ett mycket häftigt projekt!

Och jag förstår din känsla fullständigt. Jag har min fars samlade husritningar som arkitekt sparade, t o m de som han ritade som övningsexempel när han studerade på KTH på 1940-talet. En ambition jag haft var att försöka bygga rubbet som modeller; det känns dock övermäktigt. Inte själva byggandet, men var ska man FÖRVARA alltsammans? Och inget av hans alster finns ännu med på min MHJ tyvärr ...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Johan Molin skrev:Ett mycket häftigt projekt!

Och jag förstår din känsla fullständigt. Jag har min fars samlade husritningar som arkitekt sparade, t o m de som han ritade som övningsexempel när han studerade på KTH på 1940-talet. En ambition jag haft var att försöka bygga rubbet som modeller; det känns dock övermäktigt. Inte själva byggandet, men var ska man FÖRVARA alltsammans? Och inget av hans alster finns ännu med på min MHJ tyvärr ...
Wow, Johan! Vilken skatt att sitta på.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Har bytt ut alla fönster då jag tyckte att jag slarvat en del.... Har också testat lite belysning. Det tar sig sa...

Bild

I helgen kommer jag lägga ner rätt många timmar på bygge. Can't wait!

Tjosan!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

StefanChrister skrev:Har bytt ut alla fönster då jag tyckte att jag slarvat en del.... Har också testat lite belysning. Det tar sig sa...



I helgen kommer jag lägga ner rätt många timmar på bygge. Can't wait!

Tjosan!
blir bra det där...Stefan [JC_doubleup.gif]
helgerna är bäst..då hinner man mycket
min fru brukar fråga vad gör du...o då svarar jag.. jag "pysslar" .... funkar bra ,,,du får testa

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Hej hopp! Jag har varit en mycket upptagen man den senaste tiden vilket också märks här på forumet, tyvärr... Arbete både på hemmaplan och västkusten har gjort att jag inte riktigt haft tid till bygge. Jag har ändå fört arbetet framåt litegrann... JAg siktar på att vara klar med taken imorgon. Såhär ser det ut just nu.
Bild

Inte mycket nytt under solen som synes men jag längtar varje dag. De dagar som varit den senaste veckan har det varit Tammers devis som gällt för mitt hobbyarbete men en kvarting är ju alltid en kvarting!

Tjosan

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

StefanChrister skrev:en kvarting är ju alltid en kvarting!
Japp, rätt inställning! Och bra blir det! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

StefanC skrev Inte mycket nytt under solen som synes men jag längtar varje dag
det går ju framåt...även om man inte hinner så mycket varje gång så blir det alltid något... [JC_doubleup.gif]

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Tack pojkar!

Har lagt tak och småfixat lite så nu går det framåt... Takkupor och annat som skall fixas här närmast. Dock har jag fått ett litet sidoprojekt som kommer uppta lite tid nu fram till början av april. Jag skall bygga ett plank i skala 1/24 åt en kamrat. Jaja, nog om det... Här kommer dagens bild.

GLAD PÅSK!

Bild

Tjosan!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

Snyggt värre, detta här! [JC_doubleup.gif]

Du, är det då så att du tänkt ta läge som på bilden där bak från detta en tid nu då? :?
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

jogra skrev:Snyggt värre, detta här! [JC_doubleup.gif]

Du, är det då så att du tänkt ta läge som på bilden där bak från detta en tid nu då? :?
Haha! Ja, idag är jag i det läget....

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Ja, vad har jag då gjort den senaste tiden.... Inget på mitt husbygge men väl på ett uppdrag jag fick av en kollega till min fru som ville ha ett slitet plank i skal 1:24 för en plastodell (bentley 4.5 l blower) så då fixde jag det. Nu blir det fullt fokus på mitt egna bygge...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tjosan!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:Ja, vad har jag då gjort den senaste tiden.... Inget på mitt husbygge men väl på ett uppdrag jag fick av en kollega till min fru som ville ha ett slitet plank i skal 1:24 för en plastodell (bentley 4.5 l blower) så då fixde jag det.
Fasen vilket läckert plank! [JC_doubleup.gif] Skulle vara kul om din hustrus arbetskamrat vill undfägna oss en bild med Bentleyn placerad framför planket!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:
StefanChrister skrev:Ja, vad har jag då gjort den senaste tiden.... Inget på mitt husbygge men väl på ett uppdrag jag fick av en kollega till min fru som ville ha ett slitet plank i skal 1:24 för en plastodell (bentley 4.5 l blower) så då fixde jag det.
Fasen vilket läckert plank! [JC_doubleup.gif] Skulle vara kul om din hustrus arbetskamrat vill undfägna oss en bild med Bentleyn placerad framför planket!
Tack Mats!

Ja, jag har bett om ett foto! Helgen 15-16 april skall det vara klart!

Sture Bylén

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket, mycket trovärdigt plank. Stefan. [JC_doubleup.gif]
Du har verkligen talang för det här. Rookietiden är definitivt förbi. :o

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Sture Bylén skrev:Mycket, mycket trovärdigt plank. Stefan. [JC_doubleup.gif]
Du har verkligen talang för det här. Rookietiden är definitivt förbi. :o
:oops:
Så snäll du är Sture! Jag är nöjd. Nu är det alltså "upp till bevis!!" Som gäller hädanefter.... :-CO

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Morsning!

Det var ett tag sedan jag skrev här i tråden... mycket har hänt och det har inte alltid varit kul. Ja, jag tar det från början...

För ett par veckor sedan kom jag hem efter arbete och märker att min vår katt ser finurlig ut... Sedan ser jag att mitt hus ligger på golvet, ganska illa tilltyglat.
Bild
här är det fotat som det ser ut idag (27/4)

Här är skurken, också fotad idag.
Bild


Detta var ju såklart dj-ligt trist och jag tappade helt sugen. Sen fick jag i uppdrag att tillverka planket till min frus kollega som jag berättat om i tidigare inlägg. Mitt eget projekt fick vara. MEN nu så har jag istället påbörjat (och kommit en bit på väg) med ett annat projekt som jag länge velat ge mig in på. Jag har tänkt att bygga hus ritade av framstående arkitekter, ett hus per arkitekt. Ja, jag kommer ju själv välja bland mina favoriter... Jag tänkte börja med Ragnar Östberg som var elev hos Isak Gustaf Clason och kanske är mest känd för Stockholms stadshus. Jag kommer dock inte ge mig i kast åt det utan jag bygger Villa Bonnier på Djurgården i Stockholm där det ligger bland ambassaderna på Nobelgatan 13. Byggt mellan 1924-27.

Bild

Jag har nu påbörjat arbetet med Huset som jag valde dels för tt jag tycker att det är snyggt och också för att det var enkelt och rakt, nästan kubiskt. Inga problem alltså. Eller...? :-BS

Det första jag gjorde var att måla styrenplasten i bra kulör, låta det torka och sedan rista in teglet. Till dags dato har jag ristat in 8200 små strek och har fått såkallat ristfinger.
Bild
Här har ju allas vår Zture (Som han kallas efter volvoreklamen) en genialisk makapär för att få fina tegelstenar. Jag har det inte... :lol:
Bild

Sakta men säker hade jag så ritsat det mesta till fasaden. Nästa steg var att skrära ut fönster... Denna gång använder jag inte dragspelet... Stiftet utan jag har smala styrenremsor som för bilda fönster. Blir snyggre men det är ju ett pilljobb.
Bild

Just nu så ser det ut som följer och jag har tänkt att fixa lite snyggare på insidan och kanske få upp lite "Tapet" och göra små rum (utan någon egentlig interiör).
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu bor vi ju i en tvåa med katt så man kan ju aldrig vara säker på hur huset håller... min arbetsyta är ju minimal men nu har jag ställt huset på säker mark.
Bild

Ja, tänka sig.... Från Strindberg till Södermalm och sen Djurgården... Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sig. Det där med rookie och rookiemisstag får nog följa med ett tag till. :-JJ

Fortsättning följer.

Tjosan!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av jogra »

Aj aj, så det finns såna där ligister där uppe.... :evil:
Man kan ju bara undra att han får leva än idag. :o


Annars får man ju säga att det nya projektet åxå ser väldans hyyvens ut. [JC_doubleup.gif]
Har du inte frågar Dala-Zlure om du inte skulle få hyra hans apparat en stund? :?


Du får väl låta det som skurken gnagat på ligga till sej en stund, å sen då börjar det hända saker. :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

Ja, han är ju söt för det mesta så han får leva. :)

Ja, det får ligga och marinera lite så det blir mumsigt! Sen kör vi.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av ford1929 »

aj aj det var inte kul,,,,men det ser ut som det går att rädda....nytt husprojekt är på "G" ser jag...blir väldans bra det där... :-T

sen kanske du får bygga ett hus till katten så den blir nöjd....det kanske är där skon klämmer ;) ,, ursäkta det skall vara tassen



Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Strindberg får vänta då Lilla Fridolf slog näven i bordet...

Inlägg av StefanChrister »

ford1929 skrev:aj aj det var inte kul,,,,men det ser ut som det går att rädda....nytt husprojekt är på "G" ser jag...blir väldans bra det där... :-T

sen kanske du får bygga ett hus till katten så den blir nöjd....det kanske är där skon klämmer ;) ,, ursäkta det skall vara tassen



Roger(Forden)
Haha! Ja, jag får ta och göra det. Funderar på att bygga åsgränd... :D

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"