Toppbilden, visa:    


Thermotransport i modell

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Thermotransport i modell

Inlägg av LYR »

Bild

Ett ny järnvägsvagn har tillförts Thermotransport-samlingen och här ser vi nu de SJ-fordon jag har dragigt ut på spåret för fotografering.
Det är ca 50 år mellan de yttersta vagnarna, vad beträffar deras utgåvor i skala 1:87.
Nykomlingen från NMJ har en träklädd väggpanel och jag hoppas att det ska komma ytterligare tillskott till trafiken.....förebilder finns nämligen.
/LYR

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Thermotransport i modell

Inlägg av Magnus P3 »

Fin MJ-historisk bild!

Jag kommenterade ju priset i en annan tråd. Om vi istället fokuserar på NMJs modell vad gäller överensstämmelse med förebilden och konstruktionslösningar, vad kan du då berätta för oss Lars?

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Thermotransport i modell

Inlägg av LYR »

Under litt. Grfu fanns ett antal olika slutna vagnstyper baserade på standard G och Grf, men isolerade och avsedda att transportera gods, oftast livsmedel som krävde skydd mot värme eller kyla, men också vid transport då godset var känsligt för frostskador.
Senare fick de huvudlitt. I. Se mer inf och bilder >>> länk till järnvägsvägshistoriskt forum om just Grfu: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... fu&x=4&y=1
Just denna NMJ-modell motsvarar den vagn som tillhörde Thermotransport bildat genom SJ/SLAB och Helsingborgs fryshus som hade en stor flotta av järnvägsvagnar och lastbilsekipage. Senare byttes namnet ut till Frigoscandia - sök även på nätet under dessa namn.
/LYR

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Thermotransport i modell

Inlägg av TuveB »

Och Frigoscandia är sedan en del år "uppätet" av Bring.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Thermotransport i modell

Inlägg av Johan Molin »

Och som jag beskrivit på annan plats ( mayo- kylvagnar ...) förefaller Bring f n lida av paltkoma ... :=nee

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"