Sida 1 av 1

Toppbilden

Postat: 10 dec 2015, 13:08
av Anders Johansson
Just nu visas en toppbild med felaktiga signalbetydelser!
Huvudsignal med en grön betyder inte Kör 80, det betyder Kör (med gällande hastighet)
På samma vis visar försignal med en vit blink Vänta kör, inget annat.
Etc...

Re: Toppbilden

Postat: 10 dec 2015, 13:47
av cgn1954
Hej... bra med feed-back... jag tog info från denna webb-sida, tänkte den var "adekvat": :?

http://www.jarnvag.net/banguide/signaler

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 10:56
av Anders Johansson
Erkänner , Du har delvis rätt...
Texterna gäller fordon utan ATC, med ATC ges fullständigt signalbesked i ATCn.
Detta är en ändring på senare år i JTF. Slutade läsa på när SÄO försvann...

Dessutom behöver inte Kör 80 innebära Kör 80 i alla fall, är Sth på sträckan lägre gäller skyltad hastighet i alla fall.
(T ex är det skyltat 50 gäller Kör 50 etc).

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 11:03
av Svenne
Den här kanske platsar som illustration oavsett; från Tanto mot Årstabroarna.

Bild

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 12:15
av cgn1954
Svenne: Läcker "lokförarvy"... men de gröna blinkar ju inte? Hur nu DET ska gå till här... :? Fast de kanske var fasta alla tre.

Strunt samma, jag bara larvar, det som dock är ganska omodernt är ju språkbruket "Vänta 40" betyder väl "vid nästa huvudsignal så kan du förvänta dig att den visar kör 40".

Alltså: Kan man inte ändra till lite mer begripligt "Nästa signal kör 40" eller nåt? Men det tar väl i perioder om 100 år innan nåt ändras inom järnvägsregulatoriska föreskrifter, typ... :=u om någon överhuvudtaget sticker ut hakan i såna här frågor... det kanske inte behövs.

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 16:33
av Beeblebrox
Kanske inte rätt tråd, men: nu visas en bild som nog mer kan ses som reklam för Tillig. Har den råkat slinka in av misstag eller?

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 16:42
av cgn1954
Nejdå... för nån eller två månader sedan frågade jag om det var OK ta fram en 2-3 bilder på olika tillverkare. Svaret var ok så jag fick via tråden fram en lista på 35-40 fabrikat som jag jobbar på. Har kanske 12 kvar att fixa bilder på.

Så med perspektivet att det blir en drygt 80 bilder på olika fabrikat - av 1000 - så kanske det är relevant... vi "drabbas" ju av dessa tillverkare i hobbyn. :-BS

Re: Toppbilden

Postat: 11 dec 2015, 17:26
av 1956
Instämmer, vi i får bara inte glömma att också ge våra svenska tillverkare lite gratisreklam, ingen nämnd och ingen glömd. Det är möjligt att jag har missat att se det om så redan är fallet. Om du Göran vill diskutera det vidare så kan vi ju ta det via mail.

Re: Toppbilden

Postat: 17 dec 2015, 15:27
av Jan
cgn1954 skrev:Strunt samma, jag bara larvar, det som dock är ganska omodernt är ju språkbruket "Vänta 40" betyder väl "vid nästa huvudsignal så kan du förvänta dig att den visar kör 40".
Min erfarenhet är att det är lätt att förstå vad som menas vilket är en fördel rent säkerhetsmässigt. Naturligtvis kan det kanske uttryckas på ett modernare sätt men om det blir enklare är väl oklart.
cgn1954 skrev:Men det tar väl i perioder om 100 år innan nåt ändras inom järnvägsregulatoriska föreskrifter, typ... :=u om någon överhuvudtaget sticker ut hakan i såna här frågor... det kanske inte behövs.
Visst jobbar vi med de här frågorna. Nästa år startar revisionen av TSD Drift:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 95&from=EN
Tillägg B (gemensamma driftsprinciper och driftsregler) skall förhoppningsvis då kunna utökas med fler principer/regler som gäller inom hela EU och därmed förenkla för de förare som kör gränsöverskridande trafik. Här skulle man kunna tänka sig att språkbruket kan ändras en del eftersom den skrivs på engelska och sedan översätts till svenska (och alla andra EU-språk). Detsamma gäller tillägg A som berör driftsregler för ERTMS/ETCS. Sedan återstår bara att få gehör för våra förslag hos kollegerna i respektive medlemsland.

Redan nästa år flyttar Sverige över ansvaret för de operativa reglerna från Transportstyrelsen till infrastrukturförvaltarna (Trafikverket med flera). Det skall bli intressant att se vad det leder till på sikt.
http://www.trafikverket.se/ttj

Den brandskadade Di3 623

Postat: 10 feb 2016, 00:21
av Mölle-Mats
I skrivande stund visas toppbild 888 med några diesellkok med rötterna i våra västra grannländer, bl a de nbrandskadade Di3:an nr 623. Snappade upp på Fejjan idag att den tydligen är på väg till Ungern för att där återställas till det skick som den hade vid leveransen - så inom kort hoppas jag vi får se denna vackra maskin i sin forna glans!